Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Schop onder mijn kont

Hallo,

Wie wil mij even een schop onder de kont geven?
Ik ben moeder van twee lieve kinderen. Zoals bij meerdere stellen hebben mijn man en ik andere wensen mbt tot hoeveel kinderen we willen. 
Man is klaar, tevreden, compleet. 
Ik ben ook tevreden, maar voor mij voelt het alsof er nog iets mist. Ik zou graag nog een derde willen en ben er ook heel zeker van dat het dan klaar is. 
Maar goed, man wil echt echt echt niet. Daar zal ik me bij neer moeten leggen. 
Alleen nu kondigt gisteren een vriendin haar derde aan, en ik kan niet stoppen met erover nadenken. Hoe leuk het voor ze is en hoe graag ik dat zelf ook zou willen. Beetje jaloezie wel. En ook het gevoel dat zij nu als gezin 'verder' gaan dan wij ofzo. Beetje gek uitgelegd misschien, maar weet het even niet zo goed anders p te schrijven. 
We hebben veel moeite gehad met kinderen krijgen dus deze gevoelens heb ik in het verleden in het 10000 kwadraat gehad, maar ik had zo gehoopt dat ik er nu niet meer zo'n last van zou hebben. 
Iemand tips, of iemand die me eens goed de waarheid kan zeggen. Want hey, natuurlijk weet ik hoe mega fantastisch is het om al twee gezonde kinderen te hebben. 
Er moeten meer vrouwen zijn die in dit schuitje gezeten hebben, toch?


Waarom zou je niet de twee die je hebt een wat onbezorgdere jeugd/start bezorgen dan nog een grote kostenpost erbij nemen? Bovendien, waar moeten ze straks allemaal wonen? 
En je man is klaar schrijf je, waarom heeft hij zich nog niet laten steriliseren? Dat is voor een man de enige optie om zich er van te verzekeren dat er niet nog eentje bij komt. 

Eerlijk gezegd, ik heb dat niet gevoeld. Ik wilde heel graag 2 kinderen, zodat zij later elkaar nog hebben.

Wat is de reden dat jij graag nog een kind wil? Wat maakt dat jouw gezin nu niet compleet voelt? 

redbulletje schreef op 13-12-2021 om 10:23:


En je man is klaar schrijf je, waarom heeft hij zich nog niet laten steriliseren? Dat is voor een man de enige optie om zich er van te verzekeren dat er niet nog eentje bij komt.

Misschien omdat het een beslissing is die je samen neemt? 

De wens voor een derde kan net zo sterk zijn als de wens voor een eerste of tweede kind. Het besef dat die er niet komt kan best voor rouw zorgen. 

Hoe oud zijn je andere kinderen?

Vroeger wilde ik er altijd 3, mijn man 2. Door kind uit eerdere relatie heeft man er nu totaal 3 waarvan 2 samen. Maar in alle opzichten is ons gezin compleet nu.

Ik begrijp de titel van je topic niet. De uitdrukking 'een schop onder je kont krijgen/geven', wie heeft ooit zoiets belachelijks verzonnen?
Iedereen heeft zijn eigen gevoelens, verlangens en gedachten. Om daar een schop voor te krijgen is heel raar.

Saga

Saga

13-12-2021 om 10:37 Topicstarter

_Arianna_ schreef op 13-12-2021 om 10:23:

Eerlijk gezegd, ik heb dat niet gevoeld. Ik wilde heel graag 2 kinderen, zodat zij later elkaar nog hebben.

Wat is de reden dat jij graag nog een kind wil? Wat maakt dat jouw gezin nu niet compleet voelt?

Eerlijk gezegd, ik heb geen goede reden. 

Alleen onrust in mijn lijf en de wens.

Saga

Saga

13-12-2021 om 10:41 Topicstarter

Tippex schreef op 13-12-2021 om 10:33:

Ik begrijp de titel van je topic niet. De uitdrukking 'een schop onder je kont krijgen/geven', wie heeft ooit zoiets belachelijks verzonnen?
Iedereen heeft zijn eigen gevoelens, verlangens en gedachten. Om daar een schop voor te krijgen is heel raar.

Haha, klopt. Maar eigenlijk vind ik gewoon dat ik tevreden moet zijn met wat ik heb en niet zo moet zeiken. Wat ik nu heb daar kon ik een aantal jaren geleden alleen maar van dromen. En toch....

Trap onder je kont van een moeder van 4: 

Elk kind dat erbij komt, beperkt je mogelijkheden. Niet alleen financieel, maar ook wat betreft de dingen die je kan met je gezin. Van zwemmen tot uit eten, van klimbos tot stedentrip, van op tijd naar huis tot welke film je kijkt. Je hele gezin zal rekening moeten houden met wat leuk is voor de jongste. Dus veel dingen doe je pas later, terwijl de oudsten er wel aan toe zijn en hun klasgenootjes het wel doen, of je splitst op. 

Daarnaast zit je zelf een paar jaar langer in elke fase vast wat betreft je mogelijkheden mbt het indelen van je werk, je bezigheden thuis en vrije tijd. Elke stap die je zelf kan zetten, wordt beïnvloed door de leeftijd van je jongste. Dat is niet altijd leuk. 

Ik herken het wel het gevoel dat je gezin nog niet compleet is. Na een probleemloze zwangerschap en bevalling van een gezonde zoon is het bij ons nooit gelukt om een tweede kind te krijgen. Ik kreeg ineens problemen met zwanger worden en als ik zwanger was dan eindigde dat in een miskraam tot 5 keer toe. Wij zijn voor een tweede kind blijven proberen tot ik 35 was, daar lag voor ons de uiterste grens. Helaas niet gelukt en daar hebben wij wel verdriet van gehad. Om het echt uit ons hoofd te kunnen zetten heeft mijn man zich toen laten steriliseren. Gelukkig zijn wij allebei positief ingesteld en we zijn het van de zonnige kant gaan bekijken. Financieel hadden we nu veel meer ruimte. We zijn veel luxer gaan leven en gingen vaak op vakantie en weekendjes weg. Achteraf gezien was het echt goed zo. Zoon is inmiddels bijna 29 en heeft ook nooit een broer of zus gemist. Hij heeft een hele leuke jeugd gehad.

yette schreef op 13-12-2021 om 10:43:

Trap onder je kont van een moeder van 4:

Elk kind dat erbij komt, beperkt je mogelijkheden. Niet alleen financieel, maar ook wat betreft de dingen die je kan met je gezin. Van zwemmen tot uit eten, van klimbos tot stedentrip, van op tijd naar huis tot welke film je kijkt. Je hele gezin zal rekening moeten houden met wat leuk is voor de jongste. Dus veel dingen doe je pas later, terwijl de oudsten er wel aan toe zijn en hun klasgenootjes het wel doen, of je splitst op.

Daarnaast zit je zelf een paar jaar langer in elke fase vast wat betreft je mogelijkheden mbt het indelen van je werk, je bezigheden thuis en vrije tijd. Elke stap die je zelf kan zetten, wordt beïnvloed door de leeftijd van je jongste. Dat is niet altijd leuk.

Ik denk dat dit een hele mooie, eerlijke kijk op de situaties is. En dat is iets wat je voor jezelf en je gezin moet afwegen: wil je dat? 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

13-12-2021 om 10:50

Ik zat in hetzelfde schuitje als jij: Ik wilde zo ontzettend graag een derde, mijn man niet. 

Tja, alleen zoiets beslissen gaat niet dus ik moest me er bij neerleggen,  maar het is altijd blijven knagen ergens in mijn achterhoofd. Het voelde alsof er iets miste, ik kan het verder ook niet goed omschrijven. Nu ben ik te oud voor nog een kind, nu heb ik er pas eindelijk vrede mee. 

Er verder niet over praten leek mij de beste tactiek: alles wat je aandacht geeft groeit enzo, dus als je erover gaat praten wil je het steeds meer. Maar dat is misschien onzin. 

Ik denk dat je geen schop onder je kunt nodig hebt. Het zijn gevoelens die je niet met een knop uit kunt zetten.  Acceptatie heeft tijd nodig. Je kunt alles rationaliseren maar daar heb je niets aan. Ik kan veel opnoemen: slecht voor milieu, geld, tijd enzo maar waarom mag je niet rouwen om iets wat je niet gaat krijgen?

Je mag best verdrietig zijn om een kind dat er niet meer gaat komen. Ook al zou het wel kunnen. En dat verdriet is soms even hevig, zoals bij zwangerschappen in de omgeving en soms misschien ook heel erg op de achtergrond aanwezig. 
Geef jezelf ook die ruimte om dat verdriet te voelen. 

Hoe oud zijn je andere kinderen? Want wat yette schrijft klopt natuurlijk ook wel. Als er een groot leeftijdsverschil zit tussen de oudste twee en een eventuele derde is het misschien toch ook anders dan je in gedachten had.

Rhonda schreef op 13-12-2021 om 10:26:

[..]

Misschien omdat het een beslissing is die je samen neemt?

Off topic, maar hier ben ik het niet mee eens. Waarom wel baas in eigen buik, maar niet baas in eigen balzak?

Als man echt niet wil heeft hij alle recht op een knoop. 

Alle rationele beredeneringen zal je zelf ook wel weten.
Het is je gevoel dat geraakt wordt en die laat zich maar lastig sturen door je ratio. Ik zou het er laten zijn. Het is oké dat je die gevoelens hebt, het is zelfs logisch, want er iets gebeurt wat je raakt.
Het zal ook weer over gaan en de volgende keer komt het misschien wel minder binnen, of anders die keer daarna. Ooit in ieder geval.

Ik zou ook graag 3 kinderen hebben, misschien wel 4. Helaas was mijn relatie geen optie meer na 2 kinderen. Was halverwege de 30 dus nog jaren lang hoop gehad op een nieuwe relatie, maar inmiddels te oud en nog geen relatie. 
Het heeft even geduurd en soms raakt het nog, maar ben ook echt heel gelukkig met 2 kinderen en mijn leven nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.