Fiorucci
17-07-2011 om 10:05
Restaurant weigert kinderen jonger dan zes jaar
Zo, zomer, komkommertijd, wat vinden jullie hiervan??
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/2805001/2011/07/14/Restaurant-weigert-kinderen-onder-de-6-jaar.dhtml
Ik persoonlijk eet toch het liefst ergens waar iedereen welkom is, ook kleintjes, dus ik ben meer voor het italiaanse model, waar kleine kinderen er gewoon bij horen.
FayW
17-07-2011 om 10:22
Geen probleem mee
Het is ieg duidelijk. Met mijn (oudere) kinderen zou ik niet naar zo'n restaurant gaan, maar met een groep volwassenen wel.
Toen ik kleine kinderen had vond ik het jammer om bij een avond uit eten zonder kinderen weer tussen babygehuil te moeten zitten.
Fiorucci
17-07-2011 om 11:33
Cobi
Wat ik weet van mijn italiaanse buren ,is dat het aldaar heel normaal is dat families vaak samen eten en dus allemaal hun kinders bij zich hebben, het wordt daar volstrekt normaal gevonden. Ik zou niet weten wat daar verwend aan is, meer 'slands wijs, 'slands eer lijkt mij.
amk
17-07-2011 om 11:46
Heel irritant
Want ik vind het bijzonder gezellig om met mijn dochter in een goed restaurant te eten. Ze gedraagt zich prima. Die hoor je niet meer dan andere tafelgenoten.
Worden groepen volwassenen ook geweigerd? Die maken vaak ook heel veel herrie.
Ik denk dat de ouders beter naar hun kind moeten kijken als ze zo iets willen ondernemen, maar laat mijn kind daar niet de dupe van zijn.
Kiki
17-07-2011 om 12:16
Humpty en dumpty eten met ons regelmatig
in een restaurant. Ik vind dat gewoon leuk, dus ze moeten maar mee en ze moeten zich maar gedragen. Ik heb standaard wascokrijtjes en een schetsblok in mijn tas zitten en een zwik autootjes om mee te spelen. Dan hoor je ze verder niet. Ik ga overigens niet uitgebreid voor- hoofd en nagerecht en koffie nemen als zij er bijzijn, dat vind ik een iets te grote uitdaging voor hun goede gedrag. Misdragen ze zich gaan we ook naar huis, want ik vind overlast van kinderen in restaurants zeer storend en ik wil dan ook niet dat mijn kinderen een storende factoor zijn in iemands diner.
Overigens zie ik de meeste Nederlandse kinderen zich wel gedragen in restaurants. Ik erger me in ieder geval zelden aan kinderen in restaurants, ze zitten altijd braaf stil en maken geen lawaai. In ieder geval is dat in de restaurants waar ik kom. In een pannenkoekenrestaurant of een pizzeria maken kinderen wellicht wat meer lawaai.
In Amerika wel meerdere keren gezinnen tegengekomen waar ik me wezenloos aan geergerd heb met kinderen die gillen, ruziën en rondrennen
Maylise
17-07-2011 om 13:09
Zolang het maar bekend is
Ik vind het prima als een restaurant geen kinderen toelaat maar ik hoop wel dat dit goed bekend is in de omgeving want ik zou het wel bijzonder vervelend vinden als ik daar een keer voor de deur zou staan met kinderen en dan niet naar binnen zou mogen.
Persoonlijke vind ik dat kinderen in elk restaurant zouden moeten mogen komen mits ze zich gedragen. Helaas wijst de praktijk volgens dit stukje blijkbaar uit dat kinderen zich dusdanig misdragen dat andere gasten zich er aan ergeren. In dat geval kan ik me voorstellen dat het een slimme marketing zet is van het restaurant om hiervoor te kiezen. Ik weet ook zeker dat er een publiek voor is. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat zeker in wat chiquere restaurants het gewoon vervelend is als je echt last hebt van kinderen in de omgeving.
Ik zit net na te denken of ik in een restaurant wel eens last heb gehad van andermans kinderen maar er schieten me geen specifieke incidenten binnen. Het zal in mijn omgeving dus wel mee vallen of misschien ben ik immuun geworden voor kinderlawaai,dat kan ook nog eens.
In elk geval is het marketingtechnisch vast een hele slimme maatregel en kinderen mee naar restaurants is prima mits ze niet gillen, op hoog volume praten of heen en weer lopen door het restaurant.
Ik neem mijn kinderen van baby af aan mee naar restaurants en dat is altijd prima gegaan.
Guinevere
17-07-2011 om 15:33
Vind het ook niet zo'n punt
Ik vind het niet zo'n punt als ik tenminste met mijn schreeuwlelijken in andere laagdrempelige restaurants terecht kan. Het moet niet zo zijn dat je nergens terecht kan met je kinderen natuurlijk. En in lijn met het kinderverbod is dan idd een verbod voor schreeuwerige groepen op zijn plaats. Je zult maar een romantisch diner in gedachten hebben en dan toevallig naast een OO-meeting komen te zitten.
Gisteren weer een poging tot restaurant-opvoeding van onze 2 kinderen gedaan bij de plaatselijke chinees. De groep die naast ons zat vond onze koters geloof ik wel grappig, ook al gedroegen ze zich niet 100% voorbeeldig. Ze zaten tenminste onder onze eigen tafel en niet onder de tafel van de buurgroep. Maar ja, bij de chinees kom je meestal niet voor een romantisch diner voor 2.
Guinevere
17-07-2011 om 15:47
Zolang we tenminste niet
Zolang we tenminste niet naar "kinderrestaurants" hoeven te gaan, brrrr. In aanleg misschien best aardig, maar wat een onopgevoede krengen lopen dáár rond zeg. Ballenbakken met opzet leegsmijten over het hoofd van jouw 4-jarige, etc.
Vic
17-07-2011 om 15:50
Prima
Ik vind het niet zo'n gek idee. Hier op OO hebben we natuurlijk allemaal goed opgevoede kinderen, maar ik heb toch wel eens anders meegemaakt. Vooral in pannenkoek- en andere kindvriendelijke restaurants. Die van mij zijn thuis draakjes, maar in restaurants gedragen ze zich voorbeeldig. Maar het wordt me wel eens moeilijk gemaakt. Vooral jongste vindt het lastig als zij aan tafel moet blijven zitten, met haar kleurplaat, terwijl er door het hele restaurant gillende kinderen rennen. Laatst gingen we samen (jongste en ik) bij MacD eten. Kregen we zo'n gezelschap naast ons met oma die de hele familie trakteerde op een etentje, 12 man in totaal waarvan 8 kinderen. Gelukkig hadden zij het wel gezellig, maar ik was blij toen we weg waren.
Als ik 'echt' uit eten ga, met volwassenen, heb ik geen zin in luidruchtige kinderen. Ik vind het dan ook erg bijzonder als mensen zonder kinderen bij bijv. een wokrestaurant gaan eten. Dan vraag ik me altijd af of ze dat bewust doen, of er echt niet over na hebben gedacht.
rutiel
17-07-2011 om 16:06
Inschatting
Tja, aan zo'n maatregel van een restaurant gaat natuurlijk iets vooraf. Tenminste, ik stel me voor dat het niet een eigenaar is die altijd al een hekel had aan jonge kinderen en nu een gat in de markt ziet. Ik ga ervan uit dat dit een maatregel is die voortkomt uit ervaringen in dit restaurant met jonge kinderen.
En dan vrees ik dat veel ouders het snoezigheidsgehalte van hun eigen kroost iets te optimistisch inschatten. Sommige situaties lenen zich nu eenmaal niet voor jonge kinderen. En regels zijn dan wel zo duidelijk.
n@nny
Maylise
17-07-2011 om 16:12
Fastfood
Fastfood gebeuren vind ik wel vaak luidruchtig maar echt erg vind ik dat niet. Daar ga je ook niet gezellig uit eten maar meer even vlug een hapje eten. Dat is voor mij ook niet naar een restaurant gaan. Kinderen zijn daar inderdaad vaak heel luidruchtig. Groepen jongeren ook. Toch stoor ik me er daar niet zo aan omdat ik daar met een andere intentie heen ga. In elk geval ben ik sowieso wel goed in omgevingsgeluid te blokkeren.
Kaaskopje
17-07-2011 om 16:35
Guinevere
Maar ja, bij de chinees kom je meestal niet voor een romantisch diner voor 2. ===
Waarom niet? Als je een klein budget hebt, kun je ook romantisch eten bij de chinees. Het is een echt restaurant, met echte muzak en echt vriendelijk bedienend personeel die je het naar de zin willen maken. Als ik eerlijk ben vind ik de chinees geen echt uitje meer. Goed voor de afhaal, maar niet om uitgebreid te zitten. Maar mensen als mijn dochter en haar vriend gaan wel in dat soort restaurants zitten, puur omdat het romantisch is om voor een redelijk bedrag met z'n tweetjes uit eten te gaan. Nu ligt hun smaak meer bij de pizzeria, maar ook daar vind ik dat je ervan uit moet gaan dat er mensen zitten die er voor de romantiek zitten, of gewoon omdat ze het gezellig vinden zonder lastig gevallen te worden door gillende kinderen. Bij eetgelegenheden waar je rumoerige kinderen kunt verwachten heb ik geen moeite met hun rumoer, maar bij een restaurant waar je dat niet bij voorbaat hoeft in te calculeren vind ik het vaak best storend. Een restauranteigenaar die dat rumoer wil uitsluiten begrijp ik dan ook best, zolang het inderdaad maar duidelijk is voor ouders met kleine kinderen vóór ze naar binnen gaan.
Maylise
17-07-2011 om 17:08
Chinees en pizza
Bij restaurants in de prijscategorie chinees/pizza/bistrot vind ik dat kinderen gewoon welkom zouden moeten zijn mits ze zich gedragen. Het feit dat het restaurant goedkoop is of een familie vriendelijk imago heeft houdt niet in dat kinderen vervolgens ook gillend rond mogen rennen. Als kinderen niet netjes aan tafel kunnen blijven zitten zonder overlast te veroorzaken voor hun omgeving dan neem je ze gewoon niet mee.
Bij fastfood gebeuren vind ik het iets anders liggen omdat het daar vaak sowieso vol en druk is en mensen de hele tijd heen en weer lopen. Dan wordt het vanzelf luidruchtiger. Alsnog geen reden voor kinderen om gillend rond te rennen. Dat is nergens acceptabel.
Fiorucci
17-07-2011 om 17:11
Jeetje vic
Dus wokken is niet echt uit eten? Ik vind het gezelschap eigenlijk belangrijker dan de ambiance, wij eten heel gezellig bij een italiaan/chinees/wok/pannekoekenhuis. Ik heb afgelopen week heel gezellig gegeten met zoon van 14 in een loeidruk oergezellig italiaans restaurant in Soho.
Veel kinderen ook, en ik heb geen last van krijsers, ben blij dat ik die tijd heb gehad, denk ik dan..)
Vic
17-07-2011 om 17:18
Guttegut
Aangebrand? Ik heb helemaal niets gezegd over de Italiaan en de Chinees, daar ga ik gerust zonder kinderen eten. Een wok- en pannenkoekenrestaurant vind ik kindvriendelijk, maar ook daar mag je gerust als stel zonder kinderen gaan eten. Wie ben ik om dat te verbieden. Ik vind het wel apart en zou het zelf niet doen, maar trek je daar vooral niets van aan.
Guinevere
17-07-2011 om 17:22
Eh?
Eh? Hebben jullie ergens last van ofzo? Ik zeg toch dat je MEESTAL niet bij de chinees gaat eten voor een romantisch diner voor 2? En waar zeg ik dat je je kinderen daar wel mag laten rondrennen? Gaat het wel helemaal lekker met jullie? Gatver.
Guinevere
17-07-2011 om 17:25
Sorry maar
Sorry maar ik heb zooooo géén zin in dat uit zijn verband rukken wat hier nu aan het gebeuren is. Er zijn nou eenmaal verschillende soorten en stijlen restaurants, waarbij het ene wat laagdrempeliger is dan het andere. Je gaat je kinderen niet trainen op restaurantgedrag bij een Michelin-3-sterrenrestaurant.
Fiorucci
17-07-2011 om 18:19
Vic en guinevere
In mijn reactie staat zelfs een smiley, dus waarom vinden jullie mijn reactie aangebrand? En ja, het gaat goed, dankje. Met jullie ook,hoop ik?
amk
17-07-2011 om 19:20
Eh guin
ik ben met dochterlief inmiddels aangeland in de voor michelin sterren genomineerde restaurants.
Binnenkort maar eens Parkheuvel of De Zwetheul proberen met haar. We kunnen ons er nu al op verheugen.
Guinevere
17-07-2011 om 19:41
Zie je wel amk
Het wérkt dus om eerst zonder Michelinsterren te oefenen. Ik moet trouwens zeggen dat ik met oudste ook een zeer dankbare eter in huis heb. Alleen in combi met kleuterbroer is het wat minder, dan ga ik dus zéker niet naar Parkheuvel. Eén op één eten met een lekkerbekkind is wel even andere koek dan een snelle hap met een onrustige kleuter erbij.
Niet dat de mijne zich ernstig misdragen, maar je hoort en ziet ze wel in een restaurant, dat ligt vooral aan kleuterzoon.
Maylise
17-07-2011 om 19:54
Basis
Hoewel ik zeer zelden in echte chique restaurants is de basis van hoe je in een restaurant je gedraagt natuurlijk hetzelfde. Ik zou van mijn kinderen in een echt chique restaurant hetzelfde verwachten als in een goedkope bistrot. Sterker nog ik verwacht thuis (bijna) hetzelfde gedrag als in een restaurant. Het mag thuis iets luider maar ook niet veel.
Daarentegen zou ik me met een drukke kleuter die nog niet stil kan zitten eerder in een bistrot vertonen dan in een chique restaurant. Niet omdat de basis nu zo anders is maar vooral omdat ik mezelf niet zo senang zou voelen met een drukke kleuter in een chique restaurant als in een bistrot. Slaat misschien nergens op want de gasten daar betalen natuurlijk net zo goed maar toch zou ik me daar minder gegeneerd voelen met een wat drukker kind.
Asa Torell
17-07-2011 om 21:08
Hoe het ook kan
laatst een hele middag in een sterrenrestaurant (voor het eerst van mijn leven overigens) gezeten met mijn familie en ook de kinderen. Dat ging uitstekend, zo welkom heb ik me niet vaak in een restaurant gevoeld, zeker met kinderen. Die mochten rondlopen (uiteraard hielden wij ze uit de buurt van andere gasten), in de keuken kijken en werden door alle restaurantmedewerkers alleen maar extra vriendelijk behandeld. Dat ging dus gewoon zonder dat er speelhoeken, ballenbaden oid nodig waren.
Ik denk dat het iets is wat elkaar in stand houdt, hoe eerder kinderen als lastig ervaren worden hoe minder je er een vanzelfsprekende omgang mee tegenkomt, en dan beland je snel in 'geen kinderen welkom' versus ballenbad. Het toppunt van deze kijk (in het algemeen, niet speciaal restaurants) vond ik Engeland, waar de campings geen speeltuin hebben en er bijna alleen jongens-t-shirts met Big Trouble en aanverwante opschriften te koop zijn, maar waar je dan weer wel over de reclame voor amusementsparken struikelt.
Kaaskopje
17-07-2011 om 23:39
Guinevere
Je vat het zwaarder op dan de bedoeling is geloof ik. Feit blijft dat jij zei dat je 'meestal' niet naar de chinees gaat voor een romantisch etentje voor 2 en ik reageerde daarop met de vraag 'waarom niet?'. Hoe je ook tegenover een chinees restaurant staat doet er eigenlijk niet toe, maar ik vind dat je het als 100% volwaardig restaurant moet beschouwen. Als je je eigen kinderen inschat op dat ze zich niet kunnen gedragen in zo'n restaurant moet je een ander soort restaurant kiezen vind ik. Een pannenkoekenhuis bijvoorbeeld. Daar mogen ze wat meer lawaai produceren, maar ook daar vind ik dat er grenzen zijn. Dáár moeten ze al leren hoe het hoort.. vind ik. Als ze het daar kunnen, dan ook wel in een 3-sterren michelin restaurant.
Fianna
18-07-2011 om 13:57
Geen kinderen en chinees
Een restaurant waar geen kinderen onder de 6 mogen komen? Prima, er zijn idd verschillende soorten gelegenheden. Overigens doe ik echt mijn best mijn kinderen op te voeden, maar ik kan niet garanderen dat ze in een restaurant rustig blijven, maar ze zijn nog heel jong.
Wat Chinees betreft: ik vind dat ook geen plek om heen te gaan voor een romantisch diner voor 2. Niet dat je er niet prima kunt eten, maar de Chinezen die ik lekker vind zijn vaak gewoon ongezellig. Ga er wel graag heen hoor, maar dan alleen puur om het eten.
Temet
18-07-2011 om 16:57
Fianna
Toen het net aan was met vriend zijn we ter ere van zijn verjaardag uit eten gegaan. Dat is in zijn geval dus bij de Chinees (New King op de Zeedijk). Vroeg, want hij eet tussen de middag nauwelijks, dus we waren er al voor zessen. We doen niet aan voorafjes. De bediening is daar snel en aan toetjes doen we daar ook niet, dus om kwart voor acht zaten we weer op de fiets naar huis
"Nu vind je me zeker heel erg saai" zei vriend. Wat ik ontkende, maar ik gaf wel toe dat ik met vriendinnen op zo'n tijd meestal net toe ben aan het bestuderen van het menu.
Groeten,
Temet
Primavera
18-07-2011 om 17:08
Verbod op nederlanders.
Verbod op Nederlanders.
ROME - Wie 's zomers in het plaatsje Marina di Montepinolo aankomt zal daar tot zijn stomme verbazing een nieuw bord aantreffen: Een rond bord met rode rand, met binnenin een nederlandse vlag op witte achtergond met een zwart kruis erdoor. Om alle twijfel weg te nemen is er nog een wit bordje met zwarte letters als onderschrift waarop staat: Verboden voor Nederlanders.
Gewapend met haar dubbele nationaliteit besloot onze verslaggeefster op onderzoek uit te gaan. Ondanks het dreigende bord bleken de inwoners van M. di M. zeer bereid te zijn tot een praatje waarin zij de redenen van deze ongebruikelijke keus uitlegden;
Aanvankelijk waren ze blij met artikel in het nederlandse magazine Viva Italia, waarin het pitoreske badplaatsje als mooiste vakantiebestemming van 2006 werd aangemerkt. Helaas bemerkten ze al snel dat deze pubbliciteit ook zijn keerzijde bleek te hebben.
Zoals ieder jaar wordt M. di M. van mei t/m settember overspoeld met gele nummerborden die blindelings hun TomTom volgend het autovrije centrum en de wandelboulevards onveilig maken. "Ze zien onze verkeersborden niet eens" snuift verkeersagent Mario, "zelfs met knipperende lichten, wegversmallingen en hefbomen rijden ze gewoon door, hun blik oneindig op de TomTom gericht".
De nederlandse toerist blijkt de plaatselijke normen en waarden niet te willen respecteren. De kerk met nog oud-romeinse kapel wordt in badkleding bezocht, de opbrengsten van de betaalde parkeerzones neemt danig af door allerhande vreemdsoortige waardeloze munten die na deze invasie uit de parkeerautomaten opduiken en de stranden voor het plaatselijke natuurreservaat worden omgeploegd voor het vertier.
"Zand = graven denken de meeste nederlanders" klaagt Dulino, parkwachter, "en als ik er iets van zeg doen ze net alsof ze me niet verstaan".
Nederlanders blijken verder erg aanwezige toeristen te zijn. Ondanks het luidde geklaag over de hitte volharden zij erin om op het heetst van de dag activiteiten in de zon te gaan doen, waarbij zij de gebruikelijke middagrust van de bewoners verstoren. Op het moment dat het tijd is om naar het strand te gaan, willen ze eten en als het etenstijd is willen ze de kinderen naar bed.
Hoteleigenaresse Somina Sette heeft helemaal niets tegen Nederlanders, maar het lukt haar niet om een kamer te verhuren als de potentiële klanten horen dat de buren Nederlanders zullen zijn. Ze kan zich dat wel voorstellen:"Ga je lekker op vakantie om bij te komen, blijkt er in de kamer naast je een Nederlands gezin te vertoeven.'s Avonds kun je niet eens meer op je eigen balkon van het uitzicht genieten omdat ze klagen dat je met je gesprek hun kinderen uit de slaap zou houden en 's ochtends kun je niet uitslapen omdat die kinderen al om zes uur de wereld laten weten dat ze wakker zijn. Weg relaxte vakantie..."
"Het is geen discriminatie" verklaart de burgemeester Siors Pasquino van Monte Pinolo van wiens gemeente M. di M. deel uitmaakt. "We zijn van mening dat Marina geen badplaats is voor Nederlanders. Je kunt ze nou eenmaal niet voorschrijven hoe ze zich moeten gedragen en hoe ze hun kinderen moeten opvoeden, maar we kregen wel veel klachten van andere toeristen dat ze onbeleeft en egoistisch zijn."
Voor een eventuele gerechtelijke vervolging is de burgermeester niet bang:" zolang het in andere Europese landen geoorloofd is om groepen mensen wegens hun leeftijd te weren, omdat die groep gemiddeld geen gepast gedrag vertoont, mogen wij groepen mensen wegens hun nationaliteit weren, als die zich gemiddeld ongepast gedragen."
Sinds het verbod gaat het M. di M. weer voor de wind. De rust is wedergekeerd en toch zitten ze het hele jaar vol omdat met name aziatische toeristen graag wat extra's betalen voor een onverstoorde vakantie aan zee onder de eeuwenoude wilde pijnboompitbomen.
De gemeenteraad overweegt om het verbod voor Britten en Duitsers uit te breiden.
Van uw verslaggeefster.
Fianna
18-07-2011 om 17:45
Temet
Haha, geweldig. Vind het trouwens nog lang hebben geduurd!
Maar ik weet zeker dat je op de Zeedijk heerlijk hebt gegeten.
Was er een tijdje terug nog en heb daar in zo'n Chinees eethuisje gegeten. Er lagen dozen vol met Pekingeend verspreid door het restaurant, tl verlichting een drukte van jewelste. Echt geen romantisch diner voor 2 dus. Eten was geweldig!!! En het wat ideaal is, je kan gewoon je kinderen meenemen, dat kan gewoon en bij de tijd dat je kinderen echt onhandelbaar worden en met rijst gaan gooien, sta je al weer buiten
In Den Haag zitten ook vn die heerlijke eethuizen, mmmmm
Guinevere
18-07-2011 om 21:25
Kaaskopje
Nou, als ik het zwaarder opvatte was dat niet zozeer op jou gericht. Eerder op Pelle. Maar mogelijk wekte ik een verkeerde indruk door mijn kinderen als "schreeuwlelijken" te betitelen. Als ze dat al waren, zou ik ze die kans niet eens geven in een restaurant. Wie zich misdraagt mag weg.
Verder vind ik de Chinees zelf niet romantisch, zéker niet onze dorps-fabriekachtige chinees. Maar er zullen ongetwijfeld romantische Chinese restaurants zijn (die ik niet ken).
Ik vind dat je kinderen waarvan je inschat dat ze zich niet kunnen gedragen nérgens mee naar toe kunt nemen. Ook niet naar een pannekoekenhuis of naar de Mac Donalds. Dan eerst thuis nog maar wat trainen, zou ik zeggen.