Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Patatgeneratie gebruikt niks minder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

01-08-2012 om 18:41

Bibi

Wij hebben een biologische slager om de hoek, dat maakt de drempel erg laag. En omdat het zo duur is (en ook niet zo nodig) eten we wat minder vlees, maar wel veel lekkerder dan supermarktvlees.
Ik vind ook de groenten, kaas en vis op de markt velen malen lekkerder dan in de supermarkt, verser waarschijnlijker.

Fiorucci

Fiorucci

01-08-2012 om 19:41

Invriezen

Wat ik over heb,vries ik in, en dat komt altijd wel weer van pas op een later tijdstip.

Tink

Tink

02-08-2012 om 01:15

Sindbad's vrouw

Ik heb nog niet alles gelezen, sorry alvast als ik als mosterd na de maaltijd (haha) kom.

Jij schrijft: "Idem dito met het voorverpakken van vlees. Doordat er steeds meer supermarkten zijn waarin het vlees voorverpakt aangeboden wordt, is het lastiger om een verpakking te vinden waarin precies die hoeveelheid in zit die je nodig bent."

Bij mijn supermarkt kun je dat gewoon vragen. Toevallig had ik het van de week nog, ik wilde een onsje of 3 rundergehakt en er lagen alleen nog grote verpakkingen (500 gram en meer). Ik vroeg naar kleinere, maar die waren op. Maar de jongen achter de counter zei: ik wil wel even wat gehakt voor u ompakken hoor!
Zo ook met bv. gemarineerde varkenslapjes e.d., die zitten meestal per 2 verpakt. En ik wil er 3, want 4 vind ik teveel. Dan ga ik met zo'n pakje naar een medewerker van de supermarkt en maken ze een pakje met 1 stuks voor me. Die ene die ze dan overhouden ligt even later ook opnieuw verpakt in de koeling. Er komt vast wel nog een klant die aan 1 losse genoeg heeft.
Alleen bij Lidl en Aldi doen ze dit niet, daar zit je echt vast aan hun verpakking. Maar in andere supermarkten: gewoon vragen!

Supers en voorverpakt

W.s. is het aanbod qua winkels hier kleiner dat je zoiets eerder opmerkt. Hier wel een heleboel supers, maar niet 1 waar ze vlees ompakken, ook niet als je het vraagt. Het vlees word voorverpakt aangeleverd en ze hebben de matrialen er gewoon niet voor. Niet bij de AH, Super (3 stuks nog wel) C1000 en bij de Jumbo ook niet. Misschien bij de Jumbo wel....daar staat wel altijd iemand bij de vis....Dat is er vlak bij, dus daarvan durf ik het niet 100% zeker te zeggen, de rest weet ik heel zeker. Een slager hebben we nog (2) en een groenteboer ook....Maar die laatste is erg duur, dus daar kom ik alleen in noodgevallen (geen appels te krijgen voor appeltaart, groenteboer had ze wel, bij verschillende supers trouwens gevraagd maar ze vonden de 'inkoopprijs te hoog en dat pastte niet bij hun beleid'). Verder is er nog een turk/toko in 1 dat dan wel. En natuurlijk een markt. Die laatste is wat betreft mijn inkopen favoriet. Maar het gebeurd heel vaak dat ik er wel héén wil, maar gewoon de dag me enorm slecht uitkomt, ik moet werken, kind moet naar iets gebracht worden, etc.etc. In dezelfde buurtsuper waar ik als kind kwam omdat we er vlakbij woonden werkt oudste nu als bijbaantje. Toen stond er een slager, die je evt. ook een plaatje worst gaf....Nu komt het voorverpakt binnen,niks geen slager meer. Oudste zegt dat daar ook niet meer zelf ingepakt wordt, ze hebben de faciliteiten er ook niet voor.
Kaas is ook zoiets. Wij houden erg van kaas, hier ter plaatse zijn 2 kaaswinkels (duur, erg duur) en écht helemaal nergens óok niet in de Hema pakken ze het meer zelf in. Het is allemaal 'voorgeseald' en daar houden wij dus niet van...Dan gaat de kaas naar plastic smaken, oke we eten het nog wel, maar met veel minder plezier. De enige optie die over blijft is de markt, de rijdende winkel (ook duur maar w.s. in het aanbod gericht op ouderen, die ook graag onverpakte kaas eten?) en boeren in de omgeving (ver, kost benzine=ook geld).
Ook al beweren velen hier dat ze niet naïef zijn en best weten wat de invloed is van reclame en de inrichting en het aanbod van producten. Toen ik in eerste instantie beweerde dat de verpakkingen véél groter zijn geworden, kwamen er in eerste instantie reacties als dat dat 'mijn eigen keus' was en dat ik ook best 'ergens anders' alsnog die producten kon krijgen en dat de meesten zelf nog steeds even veel eten/drinken als toen ze jong waren m.a.w. het had hélemaal geen enkele invloed, op niemand niet. En als ik daar zo moeilijk en overdreven over doe, dan moet ik maar gewoon verder shoppen.
Maar een enkeling onderkend die invloed dus in het dagelijks leven...en houd er bewust rekening mee.
De rest loopt gewoon met de kudde mee...Merkt het niet eens! En dat laatste is denk ik wat ik het ergste vind. Dat mensen dat onbewust, ongemerkt doen...niks door hebben en steeds maar meer en meer eten qua hoeveelheid. En zo komt er vanzelf een Nederland met dikkere mensen, nog dikker dus dan nu....zoals in Amerika dus en niet eens omdat we zoveel junkfood eten w.s. maar gewoon omdat we onze dagelijkse hoeveelheid opvoeren.
Dat ik trouwens weet is gewoon dankzij een opleiding die ik heb gedaan voordat ik de opleiding deed waarin ik nu mijn beroep uitoefen. En die was in de reclame, marketing, grafisch....Daarin leerde je alle manier waarop je 'de klant' kan beïnvloeden. Maar ik was er al snel achter dat dát mijn ding niet was....Ik vond het helemaal niet leuk om mensen zo d.m.v. wat ik procuceerde/bedacht te sturen. Dus die heb ik maar half (nou ja, wel meer dan voor de helft) afgemaakt en ben toen geswitscht naar een heel andere sector. En op de een of andere manier heeft het tóch altijd mijn belangstelling gehad, gehouden. Is er een product opeens niet meer? Ik vraag naar de reden in de supermarkt en bedenk dan wat er qua marketing nog voor'n reden zou kúnnen zijn...kijk wat er verder qua aanbod is, vergelijk etc. Opeens een andere indeling? Ik loop er 3 keer door en ga na wat ik toen geleerd heb...en zo kom ik altijd wel achter de w.s. reden. Ook programma's. documentaires wat dit betreft, ik kijk ze als het even kan allemaal. En van de weeromstuit is denk ik ook dat basiskoken ontstaan.
Ik wíl gewoon niét doen waar de grote producenten me naar toe sturen. Gewoon omdat ik het niet wil. Ik wil mijn 'eigen' ding doen. En ik merk gewoon dat het me wat dat betreft steeds moeilijker en moeilijker word gemaakt. En ik weet heus wel dat het ze niet om mij persoonlijk te doen is....Maar om het grote publiek. En omdat het grote publiek erin stinkt...blijft er voor mij amper nog keus over, zo simpel is het.
groeten albana

Wat sinbads vrouw zegt

Wat sinbads vrouw zegt...dat het logische gevolg is dat van al die voorverpakte groente dat er steeds meer mensen komen die geen idee hebben hoé je die groenten moet snijden/klaarmaken is iets dat ik me nog niet eerder heb gerealiseerd. Hoe snijd je een witte kool? Een prei, spinazie....Getsie wat een kledder spinazie...is dat wel goed?
Dat zal heus ook wel ingecalculeerd zijn door de grote producenten. Op een gegeven moment zullen er steeds minder mensen zijn die verse onverpakte groenten kopen. Niet eens omdat dat een keus is, maar omdat ze er niet mee om weten te gaan, geen idee hebben wat ermee te doen (geen verpakking waar kooktijden etc. opstaan). Ik voorzie hierop voortbordurend dat tegen de tijd dat wij met pensioen zijn er amper nog onverpakte verse groenten líggen in de supermarkt. Ik durf er zelfs wel om te wedden. Alleen nog verpakte. Misschien is de groenteboer dan ook wel falliët.
Ook een gevolg zal zijn dat het grootste gedeelte van de inwoners in Ned. niet zal weten hoe een normale boerenkool/witte kool/bloemkool/tuinbonen/wortelen etc.etc. eruit ziet. Zoals veel kinderen nu ook niet weten/beseffen dat de melk in dat pak van de koe komt. Jaha, als we ze het vertellen! Maar het automatisme dat de melk van die koe dezelfde is als in dat pak is er al niet meer (oke, waar de koeien om je heen lopen..zoals hier is het begrip er al heel snel).
Zelfs mijn 18jarige, die best redelijk kan koken en dat ook regelmatig doet, wist afgelopen winter niet wat ze met die hele boerenkool aanmoest, oke snijden, maar wat het was???. Zij zou koken, ik zou klaarleggen op afgesproken plek. Had een gekregen boerenkool van iemand met een moestuin, die ze niet op kreeg, aan de krop dus. Dat was toevallig nog nooit voorgekomen als zij kookte. Belde ze me op....."Mam, wat ís dat???" Jaha ze moest 'm snijden, dat begreep ze wel, zoals de prei en de andere kolen...Maar wat het was, dat automatisme dat had ze niet. En écht ik heb best vaak gekregen boerenkool aan de krop, ze heeft het dat weet ik zeker ook best vaak gezien, maar blijkbaar niet bewust.
Dus zelfs hier...waar ik toch best bewust basis probeer te koken, zelf gesneden eigenlijk toch zoveel mogelijk heb, was het automatische besef van wat dat is er al niet meer.
Hier werken veel jonge kinderen 'op het land' in de akkerbouw, aardappelen rapen, wortels trekken...in grote groepen, betaald natuurlijk. Zoals nu in de vakantie. Was gisteren nog bij vriendin, wiens dochter aardappels raapt (is 14) die was onstelt van die 'vieze aardappelen' en wilde ze voorlopig niet meer eten...Zó vies waren ze met modder/klei dik erop enzo...Bah, dat eet je toch niet???
groeten albana

mix

mix

02-08-2012 om 10:05

Huh albana

"Ook al beweren velen hier dat ze niet naïef zijn en best weten wat de invloed is van reclame en de inrichting en het aanbod van producten."

En wat beweer je nu? Dat mensen jokken? Dat jij een van de weinige bent die het allemaal doorheeft? Dat, omdat het in "jouw" wereld niet kan, het bijna onmogelijk is?

M Lavell

M Lavell

02-08-2012 om 10:07 Topicstarter

Opzet

P "Tja, dat zal dan een foutje geweest zijn.... kan gebeuren toch? Iemand die 6 kleine aardappelen ziet als 100 gr per aard?"
Het is niet zomaar iemand natuurlijk. Het is een pretentieuze site (met redactie) over voeding waar ook door de overheid (en dietisten) naar verwezen wordt.
Er stond niks over 6 aardappels, er stond 600 gram aardappel. De vergissing die je suggereert, klopt dus niet.
Ondertussen is vergissen menselijk en ligt verwarring over begrippen als 'groot' of 'klein' op de loer.
Dat is juist het punt.
Gewone mensen (zonder redactieteam in huis) raken net zo goed in de war van dit soort informatie. Die site draagt bepaald niet bij aan duidelijkheid, maar doet van harte mee aan verwarring scheppen.
Dat is ook logisch, want die site is niet onafhankelijk. Hij wordt betaald en in stand gehouden door de productschappen. Die willen dat je te veel koopt.
Het is met opzet verwarrend.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

02-08-2012 om 10:09 Topicstarter

Ander soort van jokken

"En wat beweer je nu? Dat mensen jokken?"
Nee. Die mensen rationaliseren achteraf. Ook wel cognitieve dissonantie genoemd.
Dat is een normaal menselijk verschijnsel. Marketing speelt er bewust op in.
Groet,
Miriam Lavell

Wisse

Wisse

02-08-2012 om 10:12

'te duur'... tja... (eigen schuld!)

Ik lees nu een aantal berichten waarin enorm geklaagd wordt over dat er alleen voorverpakt vlees en groente te koop is, en waarin vervolgens gesteld wordt: ja er zijn hier in de buurt wel een groenteboer en slager en kaaswinkel (of natuurvoedingswinkel? daar kun je ook het meeste onverpakt op maat kopen), maar die zijn veel te duur...

Tja, dat is dus een belangrijke oorzaak van het probleem: dat de consument voedsel op een koopje wil, Ten koste van de kleine middenstand, maatwerk, de boeren, diversiteit, gezondheid...

In de afgelopen decennia is men in NL aan voedsel enorm veel minder gaan uitgeven dan vroeger. Het voedsel is enorm goedkoop geworden vergeleken met vroeger (gerelateerd aan inkomens, inflatie, kosten van andere zaken). Men geeft in NL liever geld uit aan spullen, meubels, vakanties, etc., dan aan voedsel. Tja, om daar in voorzien leveren de supermarkten zo goedkoop mogelijk, en dus geen maatwerk, en steeds minder keus in de minder populaire producten.

Eigen schuld dus.

Deels natuurlijk, want natuurlijk heeft de voedingsindustrie een enorm sturende werking en wordt de consument enorm gemanipuleerd, daar hebben jullie volkomen gelijk in. Schandalig vind ik, en allerlei foute marketing- en reclame-praktijken zouden gewoon verboden moeten worden wat mij betreft. Bijv. alle reclame gericht op kinderen: onmiddellijk verbieden! Zou het leven van de ouders een stuk makkelijker maken... En lijkt me een stuk effectiever dan al die "kies bewust"-achtige onzin (vettaks, etc.).

Grote massa albana

Sorry hoor Albana, jij had er misschien een speciale opleiding voor nodig, maar de mensen (diverse generaties) die ik ken zijn zich echt wel bewust van de supermarkt-marketing-trucs. Allemaal leden van de grote massa. Niet naief of dom. Tuurlijk zullen we allemaal weleens in een truuk trappen, maar iedereen is in staat zelf kritisch na te denken. Als ik een nieuw product voor een introductieprijs koop, dan weet ik heus wel dat dat een truuk is om mij dat product vaker te laten kopen. Of ik dat dan vervolgens ga doen is echt mijn eigen keus.
En er is ook nog zoiets als vraag en aanbod, veel producten spelen in op de behoefte van de consument. Steeds meer supermarkten bieden biologische producten aan omdat daar vraag naar is. De consument heeft zelf ook invloed op het aanbod. Als niemand een nieuw verzonnen product koopt (zoals light-chips) dan is het zo uit de schappen.
Wij kunnen overigens alle groenten ongesneden kopen, misschien niet in elk seizoen, maar het kan zeker wel. En nog goedkoop ook, goedkoper dan voorverpakt. Dat een puber niet weet hoe boerenkool gesneden moet worden bewijst niets. Toen ik het huis uit ging wist ik niet hoe lang aardappels en bloemkool moesten koken. Ik kookte bij mijn ouders thuis alleen pasta en ovenschotels. Is goedgekomen .

M Lavell

M Lavell

02-08-2012 om 10:50 Topicstarter

Verdringing

Wisse, ondanks de nuances die je aanbrengt, is bewering nog steeds te kort door de bocht.
Het evangelie van het goedkope voedsel is eind jaren 60 ontstaan, na een periode van daadwerkelijke tekorten (omkomen van de honger) in Amerika.
Bij dat evangelie hoort het geloof in de groei: als het groeit is het goed, stagnatie of krimp is fout.
Dus: steeds meer produceren, steeds meer afzetten, steeds meer consumeren. Ietsje meer maar per kilo goedkoper, hoort naadloos bij die strategie.
Toch was dat nog niet voldoende. Consumenten bleven hardnekkig kopen bij de kleine producent/winkelier. Daar is iets op bedacht: de veiligheidsvoorschriften.
Het zijn de productschappen zelf die de algemene regels (europa, de overheden) in toepassingsvoorschriften vatten en daarop controleren.
En dat doen ze zo dat kleine winkels of producenten er niet aan kunnen voldoen.
Een voorbeeld werd hier al gegeven. Om labels als 'kies bewust' te kunnen voeren, moet de producent betalen. Dat is geen kattenpis. Bovendien moet het product aan eisen voldoen mbt productie, ook als het om 'puur natuur' zou moeten gaan.
De regels zijn zo dat kleine producenten alleen maar voort kunnen bestaan, als ze besluiten groot te worden.
Dat is de verdringing die het laatste beetje keus dat er was, de nek om heeft gedraaid.
Kennissen van mij hebben een melkgeitenhouderij in Frankrijk. Ze maken er Rocamadour kaas. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rocamadour_AOC
Met hun eigen productschap hebben de producenten zich verenigd en ze voldoen aan al hun regels, bijvoorbeeld "Het voedsel voor de geiten moet voor minimaal 80% uit de regio komen"
Maar de echte kenners, de lokale bevolking, weten wat er mis gegaan is. De kaas smaakt namelijk het hele jaar door hetzelfde. De geiten staan het hele jaar binnen en krijgen het hele jaar precies hetzelfde voer. Zomerkaas en winterkaas, zoals hier zomerboter en winterboter zonder verschil is.
Zo is een lokaal product een fabrieksproduct geworden, dat nog steeds prijzig is maar wel goedkoper dan het oorspronkelijke kaasje.
Wie terug wil naar het maken van een oorspronkelijk kaasje (duurder, anders van smaak, minder intensief), kan dat alleen nog voor zichzelf maken. Op de (z.g. vrije) markt kom je er niet meer in. Daar hebben de productschappen het voor het zeggen.
Groet,
Miriam Lavell

Mix jokken?

Huh??? Jokken? Dat lijkt me een beetje een verkeerd woord, ik denk dat de meesten het gewoon amper merken.
Dat bewijst ook het feit dat het gewoon steeds 'erger' word. Mensen trappen er dus massaal in....anders was er niet veel veranderd in 20 jaar en dat dat het geval is kan iedereen zien volgens mij.
groeten albana

MariaV

MariaV

02-08-2012 om 11:31

Boodschappen doen = stemmen

Een vriend van me zei eens: iedere keer dat jij boodschappen doet, breng je je stem uit op bepaalde producten: ik vind het belangrijk dat deze producten te koop zijn, de andere vind ik minder belangrijk. Dus als je een minimuminkomen hebt, vind je het belangrijk dat er goedkoop voedsel is, en als dat er is dan koop je dat ook. Ik heb het wat ruimer en ik eet graag gezond, dus ik koop zoveel mogelijk biologisch en vers. Dat is mijn stem. Deze gedachte zorgt ervoor dat ik toch vaker naar de iets duurdere, maar gezondere, biologische en/of lekkerdere variant grijp. Omdat ik wil dat het in het assortiment blijft en dat er meer van dat soort producten komen.
En mede daarom koop ik ook bewust vaker bij de buurtwinkel. Als die te weinig klanten heeft, gaat hij over de kop. En dan heb ik het gemak in de buurt niet meer.
Wij als consumenten hebben wél een stem. Als wij het willen, verandert het aanbod in ons voordeel.
Maria

Invloed consument

De invloed van de consument is maar zeer beperkt. Voor light-chips worden hele reclame en marketingscampagnes uitgedacht.... Zelfs voor zeer lange termijn (dus járen).Dát weten we wel, maar weet je ook hoe en wat precies? Dus als jouw kind misschien wel gratis op een of ander sporttoernooi dat aangeboden krijgt in een wat kleiner zakje zegt het nee??? En als 't 'm dan smaakt en ze leuk op ooghoogte staan in elke supermarkt dan zegt ie niet ; "gut wat waren die lekker, toen met dat leuke sporttoernooi?" (ascosiatie, leuk toernooi en chips werkt ook erg goed qua beinvloeding). En misschien koopt hij ze wel als hij dan ooit zelfstandig woont, want hij heeft die positieve accociatie al...Van gezond=light-chips en leuk, gezellige dag.
Ik denk dat 80% van de ouders die dan de kinderen daar op dat sporttoernooi hebben aan die beïnvloeding niet eens denken..die denken gut wat aardig van die supermarkt/voedingsproducent zo'n gratis zakje....
groeten albana
Dat is namelijk ook de bedoeling dat het 'ongemerkt' gaat.

Appels

Het enige dat hier uitgedeeld wordt op sportdagen/avondvierdaagse door de plaatselijke supermarkt zijn appels. Even nagevraagd bij zoon, die chips uitdelen op een sportdag erg vreemd vond.

Hanne.

Hanne.

02-08-2012 om 11:48

Redeatie blijft staan

De redenatie blijft dan toch net zo goed staan?

En misschien koopt hij APPELS als hij dan ooit zelfstandig woont WEL BIJ DIE SUPERMARKT, want hij heeft die positieve accociatie al...Van gezond=APPEL van DIE SUPERMARKT en leuk, gezellige dag.

Laten we wel zijn, voor niets gaat de zon op en 'gratis' bestaat niet. De supermarkt maakt met het uitdelen van appels net zo goed reclame als de chips fabrikant met het uitdelen van chips.

Oh wat erg zeg

Een zoon die appels koopt bij een bepaalde supermarkt. Wat een drama. De supermarkt die vroeger appels uitdeelde bij de avondvierdaagse bestaat niet eens meer.
Er worden vaak gratis producten uitgedeeld in ons winkelcentrum. De domme massa loopt daar echt niet met een boogje omheen. Als ik gratis kattenvoer kan meenemen doe ik dat. Verder blijf ik mijn eigen merk kopen.
Het zal heus effect hebben; productbekenheid. Er zijn nog steeds producten die floppen. Als consument ben je echt niet compleet machteloos en willoos overgeleverd aan de fabrikanten. Het is een spel waar je als consument ook je voordeel mee kunt doen.

dc

dc

02-08-2012 om 12:40

Albana, gaat juist niet meer op

Toen ik jong was (dus 80/90er jaren), ging jouw argument wel op. Ik had geen flauw idee hoe je groente moest snijden, etc etc etc. Maar sinds een tijdje is er een hele handige uitvinding. Internet. Je kunt er met filmpjes of gewoon tekstuele uitleg echt alles vinden. Ik doe dat geregeld trouwens.

Chippie

Chippie

02-08-2012 om 14:22

Wat een wauweldiscussie...

Sorry, voor mijn woordkeus.

""De rest loopt gewoon met de kudde mee...Merkt het niet eens! En dat laatste is denk ik wat ik het ergste vind. Dat mensen dat onbewust, ongemerkt doen...niks door hebben en steeds maar meer en meer eten qua hoeveelheid"

Speak for yourself, denk ik dan. Oh nee, het is natuurlijk altijd op die ander van toepassing en niet op jezelf? Gruwel.

Je hebt altijd een keuze waaraan je je geld uitgeeft. Slimme marketingtrucs waren er altijd al. Wat een gewauwel. Maar jij bent degenen die beslist of je het in je karretje kiepert of niet. En er is altijd een alternatief; juist veel meer alternatieven dan vroeger. En ja, er zijn misschien meer ongezonde alternatieven maar ook zeker meer gezondere alternatieven dan vroeger.

In een dorp met 20.000 inwoners hebben alle supermarkten en groenteboeren voorgesneden groente en fruit maar ook ongesneden toestanden. Dat voorverpakte grijp ik wel eeens mee, en ik vind het prima dat die mogelijkheid bestaat. Soms/vaak snijd ik gewoon zelf mijn preitje. Ik zie nog niet 123 in waarom je dikker van dat wel of niet voorgesneden preitje kunt worden. Er is - denk ik - wel veel meer keuze gekomen. Je kunt nu kiezen voor voorgesneden hutspot of gewoon losse wortels, uien, aardappels. En die voorgeneden groente in allerlei soorten en maten, dat headden we vroeger niet, maar wat is er nu mis mee?

Chipszakken, colaflessen, melkpakken zijn groter geworden. Maar er zijn nog steeds kleinverpakkingen te over om te kiezen. Die grotere melkpakken vind ik een verademing. Eindelijk past mijn melkvoorraad in 1 koelkast.

bibi63

bibi63

02-08-2012 om 15:33

Gemak dient de mens

We leven in eeh hele andere tijd dan 40/50 jaar geleden...... en daar past de producent, maar ook de consument zich aan aan. Maar keuze heb je nog steeds.We hebben nu heel veel tweeverdieners, ook in gezinnen, dus het is wat dat betreft wel logisch dat velen voor gemak gaan, want geen/weinig tijd om te koken. Maar je hoeft niet......
Ikzelf heb daar een middenweg voor gekozen. Soms neem ik gesneden groente, maar dan alleen als ik het snijden van de groete geen doen vindt (bijv. andijvie of boerenkool), maar een preitje, uitje, sperciebonen enz. kook ik echt niet gesneden, zo klaar. De zakken roerbakgroenten/wokgroenten koop ik wel weer vaak, omdat ik dat praktisch vind (als ik al die groente los zou kopen, zou ik van sommige soorten veel te veel hebben). Het kruiden van pasta's, nassi, roekbakgerechten enz. doe ik meestal niet met een kant en klare mix. Gewoon omdat ik dat meestal niet lekker vind, of het dan niet naar eigen wens de smaak kan geven. Dus hier volop potjes met kruiden, sambal, ketjap enz. Ik vind dat ook niet veel meer werk, zo gebeurd. Een enkele keer stuit ik op een mix/potje/boemboe die ik wél lekekr vind, dat koop ik dan weer wel, maar puur omdat ik het lekker vind en niet precies dezelfde smaak zelf kan maken.
Kortom, we hebben nu juist volop keuze, dus doe er je voordeel mee. En natuurlijk is het zo dat als je een zak voorgesneden andijvie koopt, dat dat dan niet altijd precies de hoeveelheid is die je zou willen hebben. Dat is niet anders, het zit in een zak en kan je natuurlijk niet los afwegen, dan verlept de boel. Uiteraard zijn er ook dingen waar ik minder blij mee ben: tot voor kort kon je bij de Jumbo losse limoenen kopen, nu zitten ze op een schaaltje van 4. Bij de AH kan je geen losse pepers kopen en geen lossen uien. Dat vind ik dan wel weer jammer. Maar daarvoro ga ik naar de weekmarkt. En vlees: dat is wel erg vervelend voorverpakt.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2012 om 23:29

Bibi

Iedere winkel blijkt het dus anders te doen. Wij zijn een gezin van 4 en verdraaid... ik kan alleen verpakkingen met 3 stuks vinden! 3 Tartaartjes, 3 karbonaadjes, enz.. Saucijsjes bijvoorbeeld per 5. Ik mis de losse vleesverkoop best, ondanks dat je bij de C1000 ook om de juiste aantallen en grammen kunt vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 00:06

Ongemerkte reclame

Soms zie je op tv wel eens hoe sneaky we worden beïnvloed door fabrikanten, of ieder die ons wil beïnvloeden. Je mond zakt er van open. Ik vind dat eigenlijk razend interessant. De hele pscychologie achter de indeling van een winkel, wat er op welke plank staat, 'aanbiedingen', over álles is nagedacht. Maar ook op tv, tijdens een programma, etc., het gebeurt soms zonder dat je het merkt. Ik kan me best voorstellen dat er nog veel mensen zijn die zich dat nog niet volledig bewust zijn. Dat is niets om voor te schamen, vind ik. Als het onderwerp je niet zo boeit ga je je er ook niet in verdiepen tenslotte. Maar ook als het onderwerp je wel boeit word je nog bij de neus genomen. Daar ligt misschien dan toch een schone taak voor weekbladen, als Margriet, Libelle, Privé, etc., om dat onder de aandacht te brengen bij de lezers. Laatst had ik ook zo'n typisch gevalletje in de C1000. Ik koop regelmatig Air Mentos. Ik kon blind naar het hoekje lopen waar ze altijd lagen, tot vorige week. Verwarring alom... ze lagen niet op de vaste plek. Ik ben nogal kippig dus ik had niet direct het overzicht waar ze dan wel lagen, met als gevolg dat ik het hele mentos assortiment langs ben geweest en toen ja hoor daar lagen mijn Air Mentosrollen! Doel van de winkel is dus bereikt: ik keek met een frisse blik naar de snoepjes. Wie weet zou ik daardoor in verleiding worden gebracht om eens iets anders te kopen, maar nee... ik ben nogal gek op Air Mentos en blijf dat dus kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 01:14

Gesneden voorverpakt

Ik krijg de indruk van sommigen dat voorgesneden en voorverpakt iets verfoeilijks van de huidige tijd is, maar ik weet van mijn moeder (en velen met haar) dat zij zich maar wat graag van al dat snijden en zand uit wassen liet verlossen. Spinazie kwam op een gegeven moment toch echt uit de diepvries en erwtensoep en gewone groentensoep werd gemaakt met voorgesneden groente (erwtensoep met speciale kuipjes erwtensoepgroente uit de diepvries). Dan heb ik het minstens over 35 jaar geleden. Mijn moeder kruidde de nasi met een kruidenblokje van Silvo (moest je even wellen in heet water) en deed er verder geen groente door. Hetzelfde met macaroni. Het fenomeen is op zich niet nieuw, maar de keus in gemaks'voer' wordt wel groter en groter.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit boerenkool gesneden. Waarom zou ik er zelf aan beginnen als de klus al voor mij geklaard is? Andijvie snij ik ook niet zelf, zeg ik eerlijk. Lekker makkelijk zo'n voorgesneden zak. Als ik uit mijn werk kom en nog snel moet koken scheelt het toch weer als ik niet hoef te snijden. In tegenstelling tot mijn moeder doe ik in pasta en rijstgerechten verse groente. Voorgesneden weliswaar, maar vers genoeg voor voldoende vitaminetoevoer. Ik doe het dus eigenlijk 'beter' dan mijn moeder vroeger. Ik vind sowieso dat wij een uitgebreider 'menu' hebben dan onze ouders. Het was vroeger vooral aardappels, groente en vlees wat de klok sloeg. Nu kunnen 'we' de wereld rond koken, okee... vaak de Hollandse variatie, en deels worden we daar via voorgesneden gemak bij geholpen. Ik kan er niet mee zitten.

Wisse

Wisse

03-08-2012 om 01:49

De groenteboer van mijn moeder

De groenteboer van mijn moeder verkocht 40 jaar geleden ook al voorgesneden groente en geschilde aardappels. Die groente had hij dan wel zelf voorgesneden, en was niet voorverpakt (vitamineverlies? risico op besmetting?). Ik heb mijn moeder nog nooit boerenkool zien snijden, dat was typisch iets dat je gesneden kocht. Die groenteboer had vast een handige snijmachine...

Die groenteboer verkocht natuurlijk ook niet-gesneden groente, en in principe per ons of zo, maar in de praktijk per (half) pond of per kilo of misschien per stronk/aantal hele stuks/of zo ("mag het ietsje meer zijn?").

Niks op tegen (groente)

Op zich heb ik niks tegen voorgesneden groenten...alleen ik heb moeite met de hoeveelheden die ons opgedrongen worden en dat het alternatief (ongesneden) amper nog te koop is. Ongesneden is namelijk veel langer thuis houdbaar, ook zonder koelkast. En ja natuurlijk kopen wij ook gesneden boerenkool als het zo uitkomt...want we krijgen heus niet altijd 'gratis' groenten...en boerenkool aan krop hebben ze hier nergens meer...niet eens de groenteboer.
Mijn moeder ging trouwens naar een groenteboer (toen was de keus nog minder beperkt) die het aan krop had liggen en á lá minuut sneed....Dus je gaf de hoeveelheid aan, groenteboer sneed krop doormidden al naar gelang de hoeveelheid die je wilde en hup in de snijmachine, zakje dicht en precies hoeveel je wilde. Halve krop ging zo weer terug voor de volgende klant.
Het is ook niet dat ik denk dat ik niet in de marketing van de voedingsproducenten trap...Natuurlijk trap ik er ook in.Ik heb het niet door...of wist iets niet over bepaalde voeding...net zo als iedereen. Maar dat ik het besef dat dat gebeurd, ook met mij en ons, is denk ik al een verschil, anders dan de grote ontkenning die mensen ook uiten dat zij daar niet intrappen en niks hebben gewijzigd in hun voedingspatroon. Ik denk zelfs als je je best daar op doet, dat dat niet lukt en dat het gebeurd, ongemerkt.
Misschien je eigen verbruik thuis nog nét, maar dan moet je al heel erg je best doen. De rest van je gezin, de mensen die bij de thuis komen etc.etc. op een gegeven moment zullen ze ook andere 'verwachtingen' hebben en vreemd staan kijken dat je dát niet hebt.
Die light-producten ook zoiets...wij kopen het niet, ik zie het nut er niet van in..ook niet toen we nog 'geloofden' dat het écht zou bijdragen aan een gezonder leven. Wij hebben ook geen overgewicht dus dat is makkelijk. Ik kan me wél voorstellen dat in de beginfase dat dat ingevoerd werd, mensen die wilden afvallen of gezonder zouden moeten leven er door verleid werden. De reclame bij die invoering was overdadig. Ik heb wel een vriendin, die eigenlijk níks anders drinkt dan cola-light. Als ik het niet heb, drinkt ze kraanwater...Dat vind ik ook zo sneu als je iemand toch gastvrij wil ontvangen dus als zij komt koop ik een klein flesje light-cola. De hele clou van dat light-gedoe is me altijd ontgaan..Ja het was niet gezond of per defenitie 'gezonder' daar waren we al gauw achter, toch? Maar kort geleden las ik de reactie van Elisa Germani in gezondheid...En opeens begreep ik de clou van het invoeren van die light-gedoe-dingen...Alweer was het doel om ons meer te laten eten...Zie:
http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html

Om eerlijk te zijn, had ik dát achter die lightproducten niet gezocht. En ik weet héél goed dat producenten nastreven ons meer te laten eten zodat ze meer verkopen, maar ik dacht dat het 'm erin zat dat wij zouden denken dat we i.p.v. 1 glas gewone cola, 2 light-cola's zouden kunnen drinken omdat het light is. En dat de enige bedoeling was. Dat is natuurlijk nogal eenvoudig te doorzien...en ik dacht dat het de 'vraag van de klant' was, we waren opeens veel meer bezig met 'gezond eten'.Dat er nog veel méér achter zat daar had ik geen idee van...
Ik vind dat kaaskopje het goed verwoord....het gaat zó sneaky, hoe moet een normaal mens zoiets weten?
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2012 om 11:36

Albana

Als het echt boerenkool seizoen is, ligt het hier bij AH nog gewoon per krop, die je ook gerust doormidden kunt delen voor aanschaf. Geldt ook voor andijvie.

bibi63

bibi63

03-08-2012 om 14:00

Klopt kaaskopje

Bij AH alleen tartaartjes per 2 of 4, voor jou handig en bij de Jumbo per 3 (en da's voor mij weer handig). Maar bij de Jumbo kun je wel altijd vragen om de verpakking open te maken en de juiste hoeveelheid te krijgen (volgens mij bij Hoogvliet ook).
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

03-08-2012 om 14:04

Nou..... kaaskopje (libelle/margriet)

Die bladen doen zeer zeker zelf ook mee aan dit soort truken. Een redactioneel artikel over bijv. de verzoring van haar: daarin worden verschillende onderwerpen en haartypen, behandeltips onder de aandacht gebracht mét daaronder suggesties om te kopen 'Niveau voor vet haar, 5,95'. Vreselijk vind ik dat.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

03-08-2012 om 14:13

Albana, lightproducten

Ik vraag me af of het altijd zo is, dat lightproduchten altijd misleidend zijn. Cola-light: als ik het af en toe lekker vind een glaasje cola te drinken, dan neem ik light. Ik ga daar echt niet meer van drinken, want na 1 glas heb ik echt genoeg. Het scheelt me wel een bom aan calorien (los van het feit dat cola op zich natuurlijk niet gezond is). Magere yoghurt (is ook uiteindelijk lighurt, want yoghurt was van oorsprong vol. Scheelt een hoop calorien (en slecht vet), maar waarom zou ik daar meer van eten? Wel zou ik me kunnen voorstellen dat er mensen zijn die vaker kroketten of friet op het menu zetten in de light variant met het idee dat je het dan vaker zou kunnen eten. Dat zou kunnen. Maar ik denk dat het voor de producten die je toch vaak eet, niet uit maakt, of juist wel, omdat er minder calorien inzitten. Bijv kaas. Ik koop altijd 30+, maar eet echt niet meer kaas op m'n boterham dan voorheen.
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2012 om 15:55

Bibi

Ja, dat kan bij de C1000 ook, of je moet de pech hebben om bij een C1000 te wonen die het vlees aangeleverd krijgt en er geen semi-slagerij achter heeft zoals bij ons. Ik wist niet dat er C1000 winkels zijn waar geen kleine slagerij achter het voorverpakte aanbod is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.