Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Patatgeneratie gebruikt niks minder

In aansluiting op het voorgaande draadje over overgewicht en de gedachte dat vooral minder bewegen daarvan de oorzaak zou zijn.
Eindelijk is er dan het antwoord: het is niet waar!
Zie http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3292203/2012/07/26/Onderzoek-eetgedrag-heeft-meer-invloed-op-overgewicht-dan-beweging.dhtml
Bewegen moet, daar niet van, maar dik word je alleen maar van teveel eten.
"Gecorrigeerd naar lengte en gewicht bleek het energieverbruik niet af te wijken van die van westerlingen, terwijl was aangetoond dat de Tanzaniaanse stam veel meer dagelijkse beweging krijgt. Zij blijken dus niet meer calorieën te verbranden."
Groet,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

27-07-2012 om 14:00

Het zou al helpen

als we weer kleinere borden, kopjes, bekers, glazen zouden gaan gebruiken. Het serviesgoed van nu is flink groter dan grootmoeders inventaris.

Merel

Merel

27-07-2012 om 15:56

Zeker tonny

Klopt inderdaad! Ik ben al tijden op zoek naar 'normale' schaaltjes waar je vla of yoghurt in kan doen! Of ze zijn enorm groot (dan kan er bijna een halve liter in) of juist weer heel erg klein. De gewone van vroeger, die kan ik al jaren niet meer vinden.

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2012 om 18:03

Merel

Gewoon bij Action te koop!!

Petra Pakje

Petra Pakje

27-07-2012 om 19:43

Ja tonny

toevallig zei ik dat van de week nog tegen iemand. Ik heb een paar borden uit mijn ouderlijk huis (jaren 70) en die gebruik ik nog steeds. Het avondeten-bord daarvan is net zo groot als onze ontbijtbordjes nu. Ik denk echt dat dat uitmaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2012 om 21:41

Groter/kleiner

Mwah, ik weet niet of het klopt dat de borden standaard groter zijn dan uit grootmoeders tijd hoor. Ik weet nog dat ik vroeger bij een vriendin at en die borden waren echt niet kleiner dan de borden die ik/wij later hadden. Onze grote platte borden lijken royaal, maar van dezelfde serie zijn de ontbijtbordjes juist weer erg bescheiden. Onze diepe borden zijn ook niet extreem groot te noemen, gewoon komvormige (dus niet met een brede rand eromheen) simpele borden. "Ons merk": White Basics van Blokker. Lekker goedkoop, mooi strak en normale afmetingen (de platte grote borden zijn dus wel iets royaler volgens mij), ook de schaaltjes.

Enne Merel: Blokker, Ikea, Marskramer, etc. hebben kommetjes in normale afmetingen. Ik ben benieuwd waar jij gezocht hebt

Moeilijk

Ik vind het ook soms gewoon 'moeilijk' om niet té vette, suikerhoudende, energierijk etc.etc. te koken. Als ik 1 dikke plak ham (ong.125 gram) genoeg vind voor de macaronie, moet ik 'm speciaal laten snijden in de supermarkt. In de kant en klare verpakkingen zitten 2 dikke plakken of 250 gram. En ik weet héél zeker dat ik 'vroeger' die ham voor mijn moeder in dezelfde supermarkt wél kant en klaar kon kopen....
Voorverpakte gehakt, het is veel te veel voor ons en wij zijn toch met 4, standaard aantal volgens mij waarop het gebaseerd is. Ik draai er 6 gehaktballen van..en heb er maar 4 nodig. Dus doe ik maar 1-derde in de diepvries en na 2 keer heb ik weer 'genoeg' voor ons vieren.Voor de soep verdeel ik gehakt ook al voor de diepvries en draai en maar meteen balletjes van, ik kan me ook niet vóórstellen dat mensen zóveel gehaktballetjes écht in 1 pan soep doen...dan is het meer balletjes mét soep volgens mij. Melk zit tegenwoordig ook in veel grotere verpakkingen, oke de kleinere (1 liter) kan je nog wel kopen, maar je bent dan wél duurder uit. Frisdrank in 2 liter flessen, chips in xxl-zakken (daar hebben wij 2 weken genoeg aan...tegen die tijd zijn ze flauw en slap en kunnen we het weggooien), zelfs de kippepoten die ik bij de poelier haal hebben grotere afmetingen gekregen. Ik krijg zo'n poot niet eens op, dus doe maar samen met jongste, allebei de helft. En dan zullen we het over karbonades en biefstukjes maar niet hebben, ook die zijn 'groter, groter, gróótst' en anders zeker 'dikker, dikker, dikst'. Ongeacht waar je ze koopt, slager of supermarkt dat maakt niet uit.
Het enige dat je in zelf samengestelde porties kunt krijgen is groente en fruit. En daar wil ik nou juist wel xxl-zakken voor of grotere voorgesneden verpakkingen. Maar dát is er nu net niet. Dus moet je daarvan 2 zakken nemen anders knallen de appels/de prei/andijvie/boerenkool door de zakken heen....Brood werd 'vroeger' in dunnere sneetjes gesneden dan nu. Vroeger was 'dun' snijden standaard, nu is dik snijden standaard (broodsnijder kan op 2 standen). Als je dus zoals ik aan 2 sneetjes genoeg hebt eet je vanzelf met die dikkere sneetjes nét ietsje meer...
Aan eenvoudig 'basisvoedsel' kan je amper nog komen, gedroogde bonen, die je zelf in de week zet, je moet precies weten waar ze dat hebben, de helft van de supermarkten heeft het uit het assortiment gehaald, tarwemeel of bloem is vervangen door kant en klare pakken cake-meel, appeltaartpakket, pannekoekmix etc.etc. Je moet goed zoeken om tussen dat kant en klare aanbod nog iets eenvoudigs te vinden waar je zelf wat van kan maken/koken/bakken. Vanille om zelf vla te maken (kan je de suiker aanpassen)ergens op het onderste schap vind ik nog wat zakjes, rijst gewoon met schilletje of hoe heet dat,die je langer moet koken dus geen snelkook, noppes, jaha in de toko. Koop maar eens 1 lollie voor je kind...nee het is meteen een zak vol.
Het word je écht niet eenvoudig gemaakt om simpel basis te koken. En met al die gróte afmetingen van verpakkingen, gaan we ook gróte porties eten. Want anders houden we 'over' en dat vinden we dan ook weer zonde en verspilling.
groeten albana

Petra Pakje

Petra Pakje

28-07-2012 om 13:59

Kaaskopje

dat idee had ik ook (dat borden vroeger niet kleiner waren) maar toen ik de stapel van m'n moeder kreeg, was het (in dit geval) toch echt zo. Alles was kleiner, ook koffiekopjes.
Maar het zit niet alleen daarin. Nu 2 koeken in de verpakking, vroeger 1. Nu een mars van 15 cm, vroeger 8 cm.

Bordjes

Onze ontbijtborden zijn zelfs aan de kleine kant. Want wat wil het geval? De boterhammen passen er eigenlijk niet meer op. Die boterhammen zijn per stuk gewoon groter geworden.

marie

marie

28-07-2012 om 16:04

Dunnere boterhammen

Hallo
Dat boterhammen vroeger dunner gesneden werden dan tegenwoordig, kan ik me niet herinneren.
Ik weet wel dat brood bij Bakker Bart dunner gesneden wordt. En dat is heel vervelend als je dat uit de vriezer haalt en er dan een paar plakjes van af wilt halen. Dat wil dus haast niet en dan breken de plakjes in stukken. Dat probleem heb ik met ander brood niet.
groetjes

Kleiner inderdaad

In mijn inbouwkeuken zit nog een stokoude afwasmachine. Ik kan er inderdaad niet alle borden indoen. Die zijn gewoon te hoog, dan raken ze de waterverdeler.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

28-07-2012 om 20:13

Borden

Mijn grootouders van vaderskant, eenvoudig boerenvolk, at de warme hap uit soepborden. Eerst soep (duh), dan agv en vervolgens in hetzelfde bord de yoghurt of gele vla. Hihi.

Margriet*

Margriet*

28-07-2012 om 23:16

Albana

Ik vind dat je een beetje overdrijft. Ga eens naar de Turks/Marokkaan of markt, genoeg basisvoedsel.
Inderdaad invriezen is een idee.

Merel

Merel

28-07-2012 om 23:17

Ik zal eens kijken bij action

Ik heb voor mijn kommetjes al heel vaak gekeken bij Ikea, daar zijn ze echt niet in de maat die ik zoek. Of enorm grote kommen, voor zeker een halve liter, of kommetjes voor 100 ml. Ik zoek ongeveer de maat van 250 ml. Ik heb het ooit eens opgemeten met water erin, met oude kommetjes van vroeger, en de grotere kommen die ik van armoe maar gekocht had. De nieuwe kommen, daar past 500 ml in. Echt blokker en ikea hebben ze niet, marskramer is niet in deze regio en ik ben vaak bij Action geweest, maar heb ze er niet gezien (maar ook niet aan gedacht om uitgebreid te zoeken, ga ik volgende keer doen)
Oh, en dan heb ik het liefste nog porseleinen bakjes, want aardewerk bakjes (zeker als ze ook nog eens een hele dikke rand hebben) vind ik niet mooi en beschadigen ook zo snel.
Ze hebben bij blokker wel een glazen serie met wat meer maten, maar die vind ik niet zo mooi. Volgens mij kent iedereen die wel als je ze ziet, het bestaat al járen, kommetjes en grote schalen, allemaal van glas met een rand erin, volgens mij veel op scholen en schoolkamp/kantines in gebruik ofzo. Ik dacht het merk Arcopal.

Verder heb ik inderdaad ook de basic serie van Blokker als servies, met de kleine schaaltjes die daarbij horen, maar die vind ik dus weer te ondiep en te wijd (en er kan maar 100 ml in, als je ze tot 1cm onder de rand vult)

Dada

Dada

28-07-2012 om 23:21

Logisch

Bewegen moet maar je valt niet af door alleen te bewegen. Je eetpatroon wordt al met de paplepel ingegoten...
Ik heb een te dik nichtje dat weinig aansturing krijgt van ouders. Als oplossing gaan ze naar de dietiste. Ze beweegt wel maar houdt ook enorm van lekker eten. Ouders zijn zelf ook allebei te dik en bewegen veel te weinig (met auto naar werk, allebei matig tot niet sporten). We zagen haar dikker en dikker worden maar er was ook geen rem, niet bij haarzelf maar ook niet door haar ouders opgelegd. Voorkomen is beter dan genezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-07-2012 om 23:49

Merel kommetjes

Merel, grappig dat je die White Basic-kommetjes te klein vindt. Heb je ook al eens bij Xenos gekeken?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2012 om 01:27

Albana

Mogelijk zijn we in Nederland een beetje aan het veramerikaniseren in de vorm van grotere verpakkingen, maar zo wanbopig als jij het voorstelt vind ik het nou ook weer niet. Het is een beetje een vicueuze cirkel. Eerst werd alles puur natuur in kisten te koop aangeboden, toen werd de klant verleid om groente gesneden te kopen, de vraag naar puur natuur in kisten wordt kleiner, waardoor het aanbod kleiner wordt en men min of meer aangewezen raakt op voorverpakte producten met onpraktische gewichten. In dat proces vind ik niet dat je de klant helemaal onschuldig moet neerzetten. Hij hóeft zich niet te laten verleiden tot het kopen van verpakte andijvie. Zolang er kroppen worden verkocht is de keus aan de klant, dus zijn verantwoordelijkheid. Hetzelfde geldt voor bonen. Moet je een supermarkt verwijten dat gedroogde bonen uit de schappen verdwijnen? Als maar genoeg klanten gedroogde bonen zouden kopen, zou de winkel het wel in het assortiment houden. Maar de consument kiest blijkbaar voor gemak en dus voor bonen uit pot of blik. Fabrikanten creëren regelmatig 'vraag' door middel van reclame en dergelijke, maar ik vind dat de consument nog steeds zelf verantwoordelijk is voor wat er in de boodschappenkar verdwijnt. Je kunt nog steeds je eigen hutspot bij elkaar snijden als je je stoort aan de verpakte versie. Hetzelfde geldt voor andijvie. En los snoep is in mijn herinnering nooit los in supermarkten verkocht, daar ging je voor naar de snoepwinkel.

Tuurlijk overdijf ik

Dat was ook de bedoeling...En zoveel 'last' ervan heb ik niet eens, maar het gebeurd wél en onder onze neus. En wij merken het amper want we gaan mee in de flow van de fabrikanten. Ze maken er eerst 1,5 liter van en dan denk je, ach nu ja, dan maar een half litertje meer en binnen enkele jaren(10?) kopen we 2,5 liter. En misschien wel 2 flessen zoals we dat met de 1 liter ook al deden.
Het gebeurd met vele producten, onder onze neus, gepresenteerd als 'VERNIEUWD' staat er weer nóg een grotere verpakking, inhoudsmaat etc.etc. En dat draagt wel zeker bij aan meer consumeren/eten/drinken. Daar is goed over nagedacht, door de fabrikanten. O ja zeker, er zijn alternatieven....maar gemakkelijk word je dat zéker niet gemaakt. Je moet daar dus bewust mee bezig zijn en dan wel elke keer dat je die boodschappen doet, o geen gedroogde bonen, dan moet ik naar de turk/toko, o ham moet ik even laten snijden...wacht,wacht, op meisje van de vleeswaren etc.etc. En dan moet je er ook de tijd nog in willen/kunnen stoppen op dat moment.
Logisch dus dat het merendeel dat niet doet. Ik doe het ook maar soms en niet eens omdat het andere te veel zou zijn of te duur, maar meer omdat ik nu eenmaal beter 'basis' kan koken dan al die ingewikkelde receptenkoek. Maar het irriteert me soms wel. En ik merk het op, zoals een ander het misschien niet opmerkt. Ik zoek alternatieven in de vorm van de diepvries ofzo. De volgende die opeens die grotere hoeveelheid gehakt koopt voor de soep draait er misschien wel gedachtenloos balletjes van en gooit ze er allemaal in, lekker toch balletjes in de soep? Waarom niet? En voor je het weet ben je gewend aan véél meer balletjes dan je gewoon was te koken in de soep.
Zo werkt het gewoon.
Zo gaan we vanzelf in de loop der jaren vetter, energierijker en vooral méér koken. Ook thuis. En grotere hoeveelheden in huishoudens die gekookt worden=meer winst voor de fabrikanten van voedselprodutie. We gooien nu afgepaste (door de fabrikant) hoeveelheden in potten en pannen omdat losse producten gewoon slechter verkrijgbaar zijn. Die afgepaste is méér, w.s. zelfs te veel. Maar ja zó duur is het niet dat ene potje i.p.v. los dus gaan we zo door en gemakkelijk is het ook wel,minder werk, kant en klaar, zo uit de pot in de pan en sussen onszelf omdat er net zoveel vitamines in zitten.
De grotere verpakkingen zijn een onderdeel in het geheel, van 'meer te besteden' tot grotere borden die allemaal hun invloed hebben op ons consumeergedrag.
groeten albana

Eigen verantwoordelijkheid

Ik vind het maar ten dele 'eigen verantwoordelijkheid' qua aanbod in supermarkten. Supermarkten hebben daar een heel beleid op gemaakt, die wéten dat dingen op ooghoogte beter verkopen en leuk verpakte dingen ook. Zij doen de inkoop, dat wat ze graag willen verkopen (grote, duurdere pakken)kopen ze in leuk verpakt, zetten ze zo neer dat het oog van het winkelend publiek erop valt en dus verkoopt het goed, beter.
Dat wat ze minder graag verkopen (basisvoedsel waar fabrikanten weinig aan verdienen en de supermarkt ook) gaat in niet zo aantrekkelijke verpakkingen ergens op het onderste schap en ook wat minder qua rijen dik (weinig voorraad dus). En wij als klant trappen daar gewoon in...en doen langzamerhand wat zij met hun beleid proberen te doen. Méér winst maken.
En dus kopen steeds minder mensen die onogelijke verpakkingen met producten. Het is niet de vraag die de markt bepaald, het is ook een groot gedeelte dat wij daarin gestuurd worden. Niet verplicht, maar de massa denkt daar niet écht over na. En dus koopt de massa wat de supermarkt wil na een bepaalde periode.
Dat neem ik ze niet eens kwalijk. Zij willen winst maken, dat is hun doelstelling en niet ons tot 'gezond voedsel' verleiden. Wat meer bewustwording van dat proces zou niet verkeerd zijn. Voor ons als consument. Koop dus bewuster in. Dat is wat ik bedoel. En het is écht zo, andijvie is ongesneden héél vaak niet te koop, terwijl het er ongesneden áltijd staat, onze voorkeur gaat uit naar ongesneden, maar als dat er niet is koop ik dus ook maar de gesneden (die naar mijn idee véél te dun gesneden is). De ongesneden krop kan je nog wel een week laten liggen en dan nog gebruiken. De zakjes met de gesneden andijvie is na 2,3 dagen al flabberig (of hoe heet dat). Gedroogde bonen/erwten kan je precies afpassen op de hoeveelheid die jouw gezin eet en de rest kan je járen bewaren. Met een pot kan dat niet, daarvan kieper je het overgeblevene dus weg. Of je eet het alsnog op, omdat het anders zo zonde is.
Zo gaat dat.
groeten albana

M Lavell

M Lavell

29-07-2012 om 11:05 Topicstarter

Mag het iets meer zijn?

albana:"Ik vind het maar ten dele \'eigen verantwoordelijkheid\' qua aanbod in supermarkten. Supermarkten hebben daar een heel beleid op gemaakt, die wéten dat dingen op ooghoogte beter verkopen en leuk verpakte dingen ook."
Zo is dat. Maar niet alleen de supermarkten doen dat. Alle fabrikanten zorgen dat het telkens 'ietsje meer' is. Alle marktverkopers doen dat ook (wilt u die laatste twee erbij voor de helft van de prijs?).
Toch blijft er dan nog eigen verantwoordelijkheid over. Meten, wegen, niet teveel nemen, de zak hoeft niet op, etc.
De kwestie is dat burgers bij voeding toch denken dat ze door overheden beschermd zijn. Dat verplichte vermeldingen over de inhoud en de dagelijkse hoeveelheden, je niet aan zullen zetten tot ongezond eten. Dat je, als je 'onafhankelijk advies opvolgt, het goed doet.
Maar dat klopt ook al niet.
zie http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx en vergelijk dat met http://www.voedingscentrum.nl/recepten/weekmenu/maandag.aspx
In de eerste tabel kan ik niemand vinden die 300 gram aardappel 'mag' eten (vul sekse en leeftijd in). In het recept voor 2 personen staat 600 gram aardappel.
Dan is er nog het gerommel met aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Zie http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aanbevolen-dagelijkse-hoeveelheid.aspx
Geen chocola van te maken, zeker niet in relatie tot de vraag of je misschien teveel eet.
Als je niet weet hoeveel jij mag hebben, dan is ook nauwelijks te achterhalen wat het dan wel moet zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

29-07-2012 om 11:07

Albana ot

Dat van die bonen volg ik even niet hoor. Er zijn toch ook halve potjes te koop voor weinig??
Ik herken wel wat je schrijft over de verkrijgbaarheid van onbewerkt voedsel, waar ik ook altijd naar op zoek ben met een groot gezin. Ook omdat de kleinere bewerkte varianten gewoon heel duur worden als je voor veel man kookt.

merel

merel

29-07-2012 om 11:17

Al gekeken

Ja ik heb bij de meest gangbare winkels al meerder malen gekeken naar 'normale' kommetjes. (in mijn ogen normaal dus, de gewone maat van vroeger). Ik heb in de afgelopen 16 jaar, vaker wat gekocht, allerlei schaaltjes. Altijd de goede maat kunnen vinden, tot een jaar of 3 geleden dus, toen ineens waren ze groter geworden. Echt schaaltjes voor 500ml, of dus ineens heel klein, schaaltjes voor 100 ml. De middenmaat is er niet meer op een of andere gekke manier. Heb gekeken bij blokker, xenos, ikea, v&d, hema, sligro, eigenlijk zo'n beetje alle gangbare winkels waar ze kommetjes verkopen.

Heb jij dat niet met die white-basic kommetjes dan, die zijn zo ondiep dat ik ze amper gevuld uit de keuken naar de kamer kan dragen, zonder te knoeien. (en dan doe ik ze niet eens vol) Nee ik gebruik ze dus bijna nooit en de Arzberg kommetjes van porselein die ik een paar jaar geleden bij v&d had gekocht zijn bijna allemaal al gesneuveld helaas (zoon van 7 mocht helpen in en uitruimen van de vaatwasser, was geen goed idee)

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2012 om 13:53

Merel

Dan heb ik twee suggesties:
een dienblaadje
inschenken op tafel

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2012 om 14:47

Albana

Ik denk dat jouw ervaringen toch echt vrij persoonlijk zijn. Oké, wij kopen van cola ook geen literflessen meer. We kopen 1 1/2 liter flessen. Alleen bij grootverbruik zoals bij een feestje, dan is een grotere verpakking wel zo praktisch. Van melk koop ik 2 liter-kannen. Maar daardoor wordt er niet méér melk gebruikt. We gebruiken ervan naar behoefte en na een week kan het zijn dat we over hebben en dan moet dat helaas weggegooid worden. Bij cola of ander fris gebeurt het ook best vaak dat de prik er al uit is en nou ja vooruit, dat restje drinken man en ik dan nog maar op, anders blijft dat in de koelkast staan. Grotere verpakkingen verleiden mogelijk wel naar groter gebruik, maar dat is afhankelijk van de persoon of het gezin waar die producten staan. Gehakt voor de soep: je kunt bij de c1000 3 gewichtsvarianten kopen: tussen de 200-300 gram, tussen de 500 en 600 gram en rond een kilo. Omdat bij onze dochter de voorkeur uitgaat naar balletjes in de soep in plaats van vlees in de soep, hebben wij vooral balletjes in de soep. Mijn moeder deed bijvoorbeeld altijd 200 gram gehakt in een pan soep en 200 gram runderpoulet met een mergpijp. Wij doen 300 of iets meer gram aan balletjes in de soep met als basis een potje (oh gruwel) bouillon met een vliestertje vlees daarin. Vergeleken met de soep van mijn moeder eten we dus in gewicht minder vlees en zonder de enorm vette substantie wat uit het merg in de soep terecht komt. (Wat ik eigenlijk wel lekkerder vind, maar ja... keuzes.)Los van het feit dat er afgewogen hoeveelheden in de koeling liggen, mag je ook een andere hoeveelheid aan de mensen van de slagersafdeling vragen. Dat kan nog steeds.
Nog een voorbeeld: sperziebonen. Ik vind sperziebonen uit de diepvries veel lekkerder dan uit een pot (buiten verse bonen om dan, die zijn natuurlijk het allerlekkerst). Voordeel van sperziebonen uit de diepvries is dat je er naar behoefte uit kunt halen en de rest weer teruglegt in de diepvriesla.
Zoals ik wel vaker heb laten weten eten wij zonder gewetenswroeging uit pakjes. Zo eten wij ook Wereldgerechten. Omdat 1 verpakking te weinig is kopen we twee verpakkingen. Per doos zou je eigenlijk zo'n 350 gram vlees moeten kopen, maar dat doen wij niet. Het ligt meestal rond de 500/600 gram, ik heb wel eens begrepen dat dat door sommigen al veel wordt gevonden, maar dat is een andere discussie. Groente doen we ook naar behoefte en niet persé naar het recept. Hoewel ik het wel lekker vind om de groente gewoon letterlijk te verdubbelen, dus er 2 courgettes of paprika's in te doen, dus waarom niet? Groente is gezond. De porties die Knorr als genoeg voor 3 personen bestempeld, vinden wij belachelijk weinig. Echt niet omdat wij nou van die veelvraten zijn. In de reclame zie je een heel gezin mét buurman blij snoepen van 1 verpakking, maar dat is echt niet realistisch. Bij Knorr is de door jou gesignaleerde tendens van meer en meer dus naar mijn idee niet zichtbaar.
Wat jij aankaart als 'slechter verkrijgbaar', is ánders verkrijgbaar. In een gewone supermarkt is de droge erwt of witte boon blijkbaar op zijn retour (ik let daar niet zo op), maar is wel ergens anders te koop. Andijvie is nog steeds als krop te vinden en ik denk dat als je in de winter naar een groenteboer gaat dat je daar ook nog wel verse ongesneden boerenkool kunt vinden. Als je het er niet voor over hebt om alternatieven te zoeken buiten je supermarkt, dan is dat je eigen keuze.
Ik merk op mijn werk ook dat mensen heel graag geneigd zijn de verantwoordelijkheid bij bedrijven te leggen en niet bij zichzelf. Wij hebben te maken met aanbiedingen die alleen voor nieuwe klanten gelden. Een vrij gebruikelijke gewoonte waarmee nieuwe klanten worden gelokt. Oh wat een klachten we daar niet over krijgen. "Niet eerlijk!, want ik als trouwe klant heb ook recht op...". Onzin, je hebt als vaste klant nergens recht op. Elke actie is meegenomen en anders niet.
Door de jaren heen zijn mensen steeds meer gaan wensen en eisen en ik moet je wel gelijk geven in dat dat natuurlijk voor een groot deel wordt aangemoedigd door de producenten van al dat spul. Maar zeker op voedsel- en frisdrankgebied is het naar mijn mening nog heel goed mogelijk om te koken en drinken met de hoeveelheden die jezelf nodig vindt. Dat je 2 1/2 liter van iets koopt doe je zelf. Ik wist tot vorig jaar niet eens dat de 2 liter flessen gewoon tot het assortiment behoren. Ik keek nooit op die hoogte. Sinds ik het weet koop ik het nog steeds niet, behalve als we meer drinkers verwachten.

bibi63

bibi63

29-07-2012 om 15:49

Overheid: 'ik kies bewust' logo, dat is pas erg....

Al heel lang stoor ik me vreselijk aan dat 'ik kies bewust' logo van de overheid. Ik heb daar eens een belletje aan gewaagd en het is echt van de zotte. De reden dat ik in eerste instantie belde was dat ik bij een super was en een pak jus d'orange wilde kopen (dus gewoon sinasappelsap zonder toevoegingen). Er stonden 5 varianten, varierend van Appelsientje, huismerk, onbekend merk, en uiteraard variend van prijs. Mij viel dus op dat op 2 pakken het 'ik kies bewust' logo stond en op de anderen niet. Het logo stond op de duurste pakken (o.a. Appelsientje). Ik ben toen de ingredienten gaan bestuderen en kwam tot de conclusie dat in alle pakken ALLEEN maar sinasappelsap zat en verder niets. Ik heb toen gebeld en het antwoord was, dat het aan de fabrikanten lag, want als je je niet aameldt voor zo'n logo, dan gebeurt er niets. Het is een NL keurmerk, dus een buitenlandse fabrikant weet daar niets van. Hoe dan ook: de consument wordt hierdoor aangespoort om het duurdere merk te kiezen, want daar staat immers het logo op, dus dat zal wel de gezondste zijn (not). Erger nog bij kroketten. Tegenwoordig is er een variant die minder vet en zout bevat. Prima natuurlijk. Op die variant staat dus ook het 'ik kies bewust' logo. Ik snap de insteek van de overheid, maar ik vind het ontzettend dom. De bewustere consument zal de hint snappen, maar heeft die hint niet nodig. Snapt zelf ook wel dat als je een keer kroketten koopt, je beter die variant kan kiezen. Er staat immers duidelijk op dat deze minder vet en zout zijn. Afgezien van het feit, dat als je bewust eet en een enkel keertje kroketten koopt je m.i. gewoon voor de lekkerste kiest. Maar vooral de minder bewuste consument wordt nu dus op een dwaalspoor gezet: Hé dit zijn blijkbaar kroketten die goed voor je zijn. Echt ik erger me hier gruwelijk aan.
AH heeft trouwens zijn eigen logo. Ook hier snap ik niets van. Laatst wilde ik een zakje gedroogde kruiden kopen. Toen viel mij op dat op het zakje gedroogde tijm het AH 'gezondheislogo' stond, ook op bascilicum geloof ik, maar niet op de provinciaalse kruiden (mengsel van tijm, oregan, marjolein enz.). Los van het feit dat zakjes gedroogde kruiden m.i. zowiezo zo'n logo niet hoeven te hebben (net als een appel of peer), maar wat moet de consument hier in hemelsnaam mee? Zo stom....
Bibi

Merel

Merel

29-07-2012 om 16:26

Eigen gezond verstand

Je moet vind ik altijd je eigen gezonde verstand blijven gebruiken en dus al helemaal niet klakkeloos in 'ik kies bewust' stickertjes geloven. Maar er zullen best mensen zijn die dit doen. Verder krijg je bij grotere verpakkingen wel dat je verspilling in de hand werkt. Ik las net al, melk over de datum of cola waar geen prik meer in zit. Zonde, dus dat wordt nog even snel ook opgedronken of weggegooid.
Ik deed het vroeger ook wel hoor, kocht ik een pakje rijst (500 gr) terwijl we echt aan 400gr meer dan genoeg hebben, en dan gooide ik het laatste restje toch ook maar in de pan, idem met macaroni of spagetti. Nu doe ik alles in glazen potten, dat staat ook nog leuk in de keuken en weeg af wat ik nodig heb. Een portie spagetti is 75 gr. ongekookte stengels, dus met zijn viertjes heb je eigenlijk maar 300 gr nodig, ik heb heel vaak teveel gekookt vroeger (dan eet je toch sneller meer)
Maar goed, ik blijf erbij dat je het zelf doet, maar al die grootverpakkingen werken niet echt mee natuurlijk (koekjes per 2 verpakt bijv. terwijl ik er maar eentje wil eten)

dc

dc

29-07-2012 om 16:49

Restjes eten?

Ik kook eigenlijk altijd bewust te veel, en we eten wat we nodig hebben, en de rest bewaar ik voor later in de week. Ik heb zeker 1 keer per week een restjesdag. En zeker met dingen als spagetti, lasagna, stampot etc, is het juist handig lekker veel te hebben. Dat is een tweede keer weer gewoon een hele maaltijd.

Voor mij is de beste manier om niet te veel te eten, gezellig lang aan tafel te zitten, dus niet snel te eten, en te luisteren naar je maag! Ik geef de kinderen ook altijd een kleine portie, en als ze daarna nog meer willen, gewoon een beetje meer (een nog kleinere portie).

mix

mix

29-07-2012 om 17:52

T is niet altijd zo moeilijk

de action en de blokker hebben de toe-schaaltjes gewoon (glazen vierkante bakjes)die mijn moeder vroeger al had, niets vergroot.

Als ik 2 liter cola koop drink ik niet meer cola dan wanneer ik 2 keer 1 liter koop en als je de dop goed aandraait valt het verlies van koolzuur ook wel mee.

Een krop andijvie is nog steeds een krop andijvie, sperziebonen weeg je nog steeds zelf af. Brood is wel wat zwaarder geworden, niet perse grotere boterhammen en het snijden is niet echt anders, ik haal er nog steeds evenveel boterhammen uit als 20 jaar geleden.
Heb bij een bakker gewerkt en daar heb je op de machine een gewone stand of "dikkere" stand. Alles wordt met de gewone stand gesneden, tenzij de klant anders wil.

In een pot groente zit nog steeds evenveel na uitleggewicht als 25 jaar geleden, voordeel is dat er nu kleine potjes zijn voor mensen die met minder personen in een gezin zijn.

De marsen zijn er nu in 2 uitvoeringen, de kleine bestaat nog steeds.

De lolly is nog steeds los te koop, die kocht ik toen mijn kinderen klein waren bij een snoepwinkel, maar ook toen in de supermarkt al in een zakje. Daarbij kies je zelf wat je in je mond steekt en dat zijn vast geen 10 lollies tegelijk.

Verder kook ik wat ik nodig heb, eet ik zoals vroeger en vries ik restanten in.
Als ik vroeger 400 gr gehakt kocht voor 4 personen koop ik dat nu nog steeds terwijl mijn kinderen allang volwassen zijn.

Kortom, er zal best wat zijn veranderd, maar je kunt nog steeds naar gelieven koken en eten als je dat wilt en in het bezit bent van een vriezer (apart of in de koelkast zelf).

mix

mix

29-07-2012 om 17:52

ik kan nog steeds gewoon literflessen frisdrank kopen

M Lavell

M Lavell

30-07-2012 om 08:49 Topicstarter

Vraag het oma

mix:"Als ik 2 liter cola koop drink ik niet meer cola dan wanneer ik 2 keer 1 liter koop en als je de dop goed aandraait valt het verlies van koolzuur ook wel mee. "
Het is een mooi voorbeeld en je hebt het mis.
Als je 2 liter per maand koopt, dan is dat meer dan 1 liter per maand.
Je denkt dat je met die 2 liter net zo lang doet als met 1 liter, maar uit deze opmerking "als je de dop goed aandraait valt het verlies van koolzuur ook wel mee." laat je zien dat je het niet over een keer per maand hebt.
En dat is precies de verschuiving van af en toe fris naar elke week fris. Die verschuiving is daadwerkelijk in de hand gewerkt door grotere verpakkingen.
Vraag maar aan je oma
Groet,
Miriam Lavell

We zijn zeer volgzaam

Er zijn uitvoerige studies gedaan om erachter te komen hoe wij ons gedragen in supermarkten, winkels etc. en hoe dat beïnvloed kan worden. Leuk muziekje, gezelligheid, leuk lekker proeven en psycholgie toepassen. Oke er zijn nog steeds kleine potjes bonen te koop...maar laten we eerlijk zijn, die kleine potjes zijn zeker 3kwart van de prijs van een grotere pot. Laatst nog gezien bij de maïs...Daarvan was het kleine potje zelfs duurder dan de grote pot. Groot was te koop van verschillende merken. Klein alleen van Bonduelle....En wie koopt er nu minder voor méér geld? Niemand toch? Ik heb ook de grotere pot gekocht, weliswaar van een minder sjiek merk, maar dan maar 'over'...ik heb me suf geprakezeerd waar ik die nog meer in kon doen en de maïs de volgende dag door de sla gedaan. Daar was hier thuis niemand mee eens...Maís door de sla, hoe kwam ik erop? Dat kán toch helemaal niet? Dus de volgende keer zal ik kiezen tussen tóch op tafel zetten die eerste dag of weggooien misschien? Ondertussen koopt bijna niemand meer dat kleine potje maïs van Bonduelle. Want je kan nog zo basis proberen te koken en geen voedsel willen verspillen om dan méér geld uit te geven en daar minder voor te krijgen,daar lijkt me niemand in te trappen. Misschien iemand die niet goed oplet op de prijs? Afijn en over een half jaartje ofzo staan de kleine Bonduelle blikjes maïs appart met 35% korting of zelfs nog meer....en als die verkocht zijn worden ze uit het schap gehaald...want niemand koopt ze.
Eigen keus?
Dat met die bonen is iets wat me opviel. Wij krijgen vaak gedroogde bonen, van mensen met moestuinen. Ik ben dus 'gewend' om te koken met gedroogde bonen. En vind ze eigenlijk wél zo lekker...én je kan er meer mee...Een dikke soep ervan koken b.v. of met restjesvlees een goulash-achtig iets brouwen. Net zo als dat je gedroogde spliterwten gebruikt voor erwtensoep en dat met erwten uit de pot niet zo kan.
Soms zijn de gedroogde gekregen bonen op en haal ik dus pakken. Nog niet eens zo lang geleden waren ze overal te koop. In ruime mate,van meerdere merken. En toen opeens was er nog maar 1 merk. Een duur merk, de goedkopere waren al verdwenen, maar nog altijd goedkoper dan potten. En de laatste tijd moet ik er gewoon naar zoeken...de meeste supermarkten hebben ze uit het schap gehaald. Ja er is nog 1 supermarkt die ze heeft en we hebben op de markt zo'n kraam met kruiden en gedroogde waar, die heeft het ook en de turk (maar die bonen vind ik te groot) en de toko w.s. ook.
Het is een logisch gevolg van het zeer beperkte, duurdere aanbod dat ze minder worden gekocht. Als een pot bijna even duur is en wél zo gemakkelijk...tja. En soms zijn de potten zelfs goedkoper, in de aanbieding. Maar ja, niet geschikt voor mijn bonen-vlees-goulash.
En als je erover nadenkt wát er nu allemaal in grotere verpakkingen zit als toen wij 'jong' waren, dan is dat héél veel. Bijna alles. En ons gezin is precies even groot als het gezin waarin ik opgroeide.
Ja ik gebruik de diepvries héél veel...Ik heb talloze zakjes met halve porties. En inderdaad die diepvries groentezakken zijn erg makkelijk, beter dan de potten. Maar ook bepaald niet goedkoop. In ieder geval duurder dan vers. Dan koop ik liever vers en doe dan de helft in de diepvries thuis Of ik koop vers en laat de helft gewoon koel liggen...en verwerk het een paar dagen later ergens anders in.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.