Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Patatgeneratie gebruikt niks minder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

30-07-2012 om 10:20

Miriam

Geen opa's en oma's meer hier.
ik drink al ik schat pak m beet ongeveer plus minus sinds wij vroegah thuis frisdrank in huis hadden 1 glas van 150 ml frisdrank op een dag.
Dat doe ik nog steeds.
Niet meer, niet minder, overdag drink ik het niet.
Of ik nu 1 liter koop of 2 liter: ik doe er met 2 liter gewoon 2 keer zo lang mee.
Volwassen dochters en man drinken het niet, dus heb er redelijk zicht op

Bij toeval

Viel ik al zappend gisteren in een of ander vaag t.v. programma (geen idee hoe het heet) over mensen die te dik of te dun zijn. Was een mevrouw véél te dun, te laag BMI. Ze at vrijwel alleen cornflakes voor ontbijt met yochurt, lunch fruit, avondeten, fruit en groente. Anders kwam ze niet aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid fruit/groente per dag, die de overheid aanbeveelt
groeten albana

M Lavell

M Lavell

30-07-2012 om 12:07 Topicstarter

Het gaat niet over jou

Mix, het gaat niet over jouw persoonlijk gebruik, maar over dat ten opzichte van je moeder en je oma.
Je hebt elke dag frisdrank in huis, drinkt er elke dag van en dan ook nog 150 ml (normale glazen waren 125 ml).
Jouw kinderen drinken kennelijk geen cola, maar het is tegenwoordig heel gewoon dat kinderen elke dag een of meer glazen frisdrank drinken.
Het is er. De dubbel grote fles is open.
Dat is het verschil.
Groet,
Miriam Lavell

mix

mix

30-07-2012 om 12:35

Miriam

ik reageerde op albana's posting: moeilijk.

oa dit stukje:
---Ik vind het ook soms gewoon 'moeilijk' om niet té vette, suikerhoudende, energierijk etc.etc. te koken. Als ik 1 dikke plak ham (ong.125 gram) genoeg vind voor de macaronie, moet ik 'm speciaal laten snijden in de supermarkt. In de kant en klare verpakkingen zitten 2 dikke plakken of 250 gram. En ik weet héél zeker dat ik 'vroeger' die ham voor mijn moeder in dezelfde supermarkt wél kant en klaar kon kopen....----
Daarna over oa gehakt enz.
Dan reageer ik dat het op zich zo lastig niet is als je in het bezit bent van een vriezer.
Je bent er zelf bij of je 4 of 6 ballen uit een pak gehakt haalt. Je haalt het onbevroren in de supermarkt. Is het teveel dan vries je de helft in, klaar.

Dat mijn oma of moeder geen cola dronken....ach, siroop was er toen ook al, stukken vet, veel vetter en veel meer eten dan wij nu met "ons" bewustzijn doen. Mijn opa heeft menig galaanvalletje gehad als hij zich te goed had gedaan aan het eten van die tijd.(vet)
Je bent toch zelf verantwoordelijk voor wat je koopt en wat je daarmee doet. En dat wilde ik aangeven met mijn persoonlijk verbruik: ik neem geen slok meer dan ik als kind deed/kreeg , het kan dus wel.

Albana geeft ook aan dat zij met haar ervaring enkel de potjes van bepaald merk kan kopen. In een wat grotere supermarkt is er een veel groter aanbod, ik kan wel kiezen uit minstens 7 soorten mais in een blikje/potje, dus ook albana spreekt vanuit eigen ervaring.

Albana heeft wel gelijk vind ik.

als het om 'formaten' van verpakkingen gaat & hoeveelheden eten. Als je naar bv de bioscoop gaat, dan is het doodnormaal dat je een halve liter drinken geserveerd krijgt als je 'gewoon' een cola bestelt. idem voor een bak popcorn. Zeg je gedachtenloos 'medium' heb je gelijk een halve kuub. Borden zijn idd tegenwoordig een stuk groter dan vroeger, en volgens mij schep je dan idd meer op. Idem voor glazen. Of dessertbakjes. Vroeger hadden wij van die schattige duralex bakjes (of zo, van dat glas sat in splinterloze brokjes stuk kopn vallen) en zeker weten dat er veel meer porties vla of yoghurt uit een liter gingen dan tegenwoordig. Zakken chips zijn tegenwoordig ook veel groter dan vroeger. En ik denk dat dat echt wel uitnodigt tot grotere inname van eten.

Ingrid

dc

dc

30-07-2012 om 15:11

Eens met mix

Volgens mij hebben we vroeger in verschillende nederlanden gewoond.

Eten thuis ging juist in enorme porties, en je werd aangemoedigd om meer te eten dan je eigenlijk op kon. Vooral oma had daar een handje van. "Kom op, neem nog een bordje, anders blijf ik ermee zitten". Hoe ze het inkocht weet ik niet, maar op de tafel stond voldoende voor 2 gezinnen, en mijn moeder was nog erger. Toetjes niet in kleine kommetjes, maar een bord vol vla. Het is niet geheel toevallig dat ik en een andere zus eetproblemen hebben gekregen. Cola dronken we trouwens onbeperkt. Mijn kinderen mogen juist maar 1 keer per week, en af en toe eens extra als we uit zijn. Verder krijgen ze vooral water. De zakken chips waren toen ook groot, en ik at regelmatig zo'n heel groot geval in m'n eentje op na school. Moeten mijn kinderen echt niet mee aankomen.

De popcorn en cola in de bioscoop zijn inderdaad wel groter, maar nu koop ik 1 portie voor met zijn 3-en te delen.

Ik zie juist veel meer bewustzijn met wat normaal en gezond is nu.

Herinnering, leeftijd en feiten

Misschien zijn we ook in een andere tijd opgegroeit? Dat zou al verschil kunnen maken.
Maar dat vrpakkingen 'groter' zijn geworden qua inhoud is gewoon een feit.
Het gaat me ook niet specefiek om de voorbeelden, ik zie het meer in een groter geheel. En ik geloof best dat 'grote supermarkten' het aanbod wel hebben...Je bedoeld die XXL-supermarkten??? Zoals de inhoud van het aanbod is ook de inhoud van de supermarkt gegroeid...
groeten albana

bibi63

bibi63

30-07-2012 om 19:59

Eens met dc

Ook mijn moeder en alle grootouders hebben/hadden er een handje van: kom schep nog eens op, neem nog wat en veel. Ik denk dat dat iets met de oorlog te maken heeft, zeker ook omdat iets laten staan uit den boze was. Ik denk dat onze generatie meer bewust is van het matig eten.
Gr. Bibi

dc

dc

30-07-2012 om 21:16

Tijd inderdaad

Ik heb het over de jaren tachtig/negentig.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2012 om 01:28

Vroeger

Ik zit heel hard na te denken, maar volgens mij hadden wij vroeger al wel sowieso wekelijks frisdrank in huis. Ik weet alleen niet meer wanneer dat begonnen is. Voor ik tien jaar was hadden we bijvoorbeeld wel eens gazeuse van Exota in huis (weet ik nog omdat we daar dan spoetnik van konden maken) en later was het vrij gewoon dat er cassis in huis was, altijd cassis. Appelsap was aan feestdagen voorbehouden, in een wijnglas. Ik hield niet van 'prik' dus ik dronk niet veel van de frisdrank. Onder de tien betekent voor mij in de jaren '60. De toenmalige glazen waren volgens mij niet kleiner dan de glazen die wij nu gebruiken (125 ml). Toen ik het huis uitging waren longdrinkglazen nogal hip, maar daar ben ik uiteindelijk weer van teruggekomen. 't Is zo'n sloot in een keer.
Miriam heeft op zich wel gelijk in dat het tegenwoordig vanzelfsprekender is om fris in huis te hebben dan vroeger. Eigenlijk alles buiten thee en koffie om, was vroeger veel beperkter aanwezig dan nu. Wat ook een feit is is dat blikjes drinken ruimer van inhoud zijn geworden. We hebben de overgang van 30 cl naar 33 cl meegemaakt en het drinkgat is groter geworden, waardoor je grotere slokken kunt nemen en dus eerder door zo'n blikje heen bent.
Op gebied van eten was de keus een stuk minder avontuurlijk dan tegenwoordig. Als je bami kon maken was je al een hele Piet. Maar dat zegt niets over de hoeveelheid voedsel. Dat de borden nu volgens sommigen groter zijn heeft daar dan ook niet veel mee te maken naar mijn idee. Onze borden bijvoorbeeld zijn wel wat royaal van maat, maar het vlak waar je het eten daadwerkelijk op hoort te leggen is helemaal niet zo groot. Er zit gewoon een brede rand omheen. Dat zag je vroeger ook wel.
Ik las ergens dat de moeder of oma (weet ik niet meer) nog uit een bord soep-maaltijd-toetje at, maar dat ken ik ook nog. Heerlijk... vla met een jusrand eromheen. Toen vond ik het doodnormaal, nu moet ik er niet meer aan denken
Dat we meer calorieën verstouwen dan vroeger lijkt mij wel zeker. Niet via de warme maaltijd, of de boterham, maar wel wat we daarbuiten versnoepen. Niets is meer op 'rantsoen'. Het ene koekje bij het ene glaasje fris is vervangen door meer koekjes en meer glazen fris. Geen chips meer op feestdagen, maar dagelijks of elk weekend. Snoepjes die gewoon voor de pak op tafel staan, vroeger alleen op bijzondere dagen. Wij aten bij mijn ouders alleen patat als we kleren gekocht hadden in de stad (paar keer per jaar), nu een paar keer per maand. Vroeger zat de rem er dus meer op.

Ook 60-70

Ik herinner het me ook zoals kaaskopje, we zijn uit dezelfde tijd, dat zal een groot verschil maken qua eetgedrag. Mijn ouders waren 'vooruitstrevend' maar wel bewust met voeding bezig. Maar misschien had dat te maken met het beroep van mijn moeder die daardoor veel met 'probleemgezinnen' te maken had, dat ze daar bewuster mee om ging? Wij aten 3 maaltijden en heel misschien kregen we een koekje (en dan was het een 'kaakje' ) als we 's middags thuis uit school kwamen en dat was het wel doordeweeks. Tussendoor kregen we zelden iets. Ja in het weekend, 1 'bakje' (formaat klein vlabakje) ships p.p. en 1 glas drinken dat dan weer wél zonder prik was, want prik was voor ons kinderen zwaar verboden. We hadden het wel in huis, maar dat was voor het bezoek. Dat wij geen prik mochten kwam omdat mijn moeder ervan overtuigd was dat dat je tanden aantastte.....en mijn moeder was érg op de 'gezonde tanden' (de probleemgezinnen hadden bijna allemaal een verrot gebit en dát wilde ze niet, ik vraag me nu wel af óf dat wel door de prik kwam, ik denk eerder door een slechte verzorging van de tanden...).
Verder dronken we ranja (als het er was) en melk en soms chocolademelk en dat laatste was al een tractatie.
Fruit was er wel altijd in overvloed. Dát was al bijzonder, dat herinner ik me....Ik had vriendinnetjes die zich écht verheugden om bij mij te spelen, want misschien kregen ze fruit
Ik was 'te mager' en om mij 'aan te laten sterken' moest ik op heilgymnastiek én ik kreeg een speciaal dieet. Daarna moest ik elke dag een liga meenemen naar school, die ik niet eens lustte en op school soms ruilde met meestal fruit. Die liga was héél bijzonder...bijna niemand nam wat mee naar school. En op mijn brood kreeg ik dubbel beleg, ham volgens mij en extra roomboter. En ik moest meer sju over de aardappels (daar was ik ook al geen fan van), daarvan zou ik 'aansterken' en mijn moeder kweekte kefir, dat was ook gezond....Maar wij gruwden van het schimmelverhaal dat ze erbij vertelde.
Meer tussendoortjes om aan te sterken daar was geen sprake van. Dat deed ook niemand, dus ik denk dat het idee ook niet bij ze op kwam.
Ik kreeg 10 cent zakgeld en kon daarvan net 2 snoepjes kopen...meestal was dat zoethout en zwart-op-wit in een zakje, soms was het ook een kauwgombal (uit de automaat) en dat laatste meer omdat het draaien zo spannend was dan dat ik het écht lekker vond. En dat was het enige snoep dat wij kregen.
In vakanties waren mijn ouders 'makkelijker' dan was er ook kokosbrood om je brood mee te beleggen en ze kochten dan witte broodjes i.p.v. donker brood. En soms ook wat vaker snoeperij of chips.
Ik herinner me wel dat er opeens gekleurde hagelslag en gestampte muisjes waren voor op het brood. Dat kwam in huis halverwege de jaren 70 denk ik. En was al heel 'luxe' en bijzonder....Mijn broertje was er gek op en mijn vader ook. Als ik nu het aanbod zie dat wij op tafel hebben als we brood eten....dat is toch wel véél uitgebreider. Niet alleen wat zoet beleg betreft, maar ook wat vleeswaren betreft en soms hebben wij 2 soorten kaas (oude en belegen b.v.). Voor zover ik me herinner hadden wij vroeger alleen ham en kaas. En soms 'nagelholt' (gerookt vlees). En dat ruimere aanbod is écht niet overdreven, maar heel gewoon 'standaard' tegenwoordig. Niks luxe ofzo....
groeten albana

M Lavell

M Lavell

31-07-2012 om 09:25 Topicstarter

Albana heeft gelijk

Zie "Mag het iets meer zijn? Trends in portiegroottes in Nederland"
Overgewicht en obesitas komen steeds vaker voor en vormen een bedreiging voor de volks­
gezondheid.1 Verschillende factoren dragen bij aan een verstoring van de energiebalans. Een
van die factoren betreft de portiegrootte van ons voedsel. Eerder onderzoek laat zien dat de
energie­inname stijgt wanneer mensen grotere porties voorgeschoteld krijgen.2 Dit kan een forse
stijging zijn; een toename van 30% en meer wordt gerapporteerd in de internationale literatuur.3­9
Het effect van een grotere portie op consumptie is gevonden voor diverse voedingsmiddelen en in diverse settings. Zo werd het effect bijvoorbeeld aangetoond in experimenten met een warme
maaltijd (macaroni), snacks, frisdrank en popcorn.5, 7, 10, 11
Ook wanneer mensen zelf de portiegrootte kunnen selecteren treden soortgelijke effecten op.
Zo geldt bijvoorbeeld dat mensen geneigd zijn meer van een product te gebruiken wanneer het uit een grotere verpakking komt.8 "
Over de colafles meldt het artikel dat de grote fles bij introductie in 1957, 750 ml. bevatte. Die fles is inmiddels niet meer verkrijgbaar. Tegenwoordig bevat de grote fles 2 ltr.
Mix:"ik neem geen slok meer dan ik als kind deed/kreeg , het kan dus wel. "
Ook dat is waar. Niet iedereen eet/drinkt teveel als de verpakking groeit. Maar de algemene trend is wel dat mensen dat doen.
Als je persoonlijk niet gevangen wordt door dat soort mechanismes, kun je niet stellen dat 'iedereen' zich dus zou kunnen weerhouden.
Bovendien is ook jouw gebruik beinvloed. Dat je elke dag 150 ml cola drinkt, is nu wellicht een afgewogen/bescheiden hoeveelheid, maar ten opzichte van de introductie (1928 klein flesje, 1957 grote fles), bijzonder overdadig.
In mijn huishoudboekje is het dat nog steeds zelfs. Elke dag fris of zoete dranken, is bij mij thuis nooit gewoon geworden.
"Je bent toch zelf verantwoordelijk voor wat je koopt en wat je daarmee doet."
Ja. Maar je doet dat altijd in de context van de maatschappelijke omgeving. In 1957 had jij niet hardop durven zeggen dat je elke dag cola dronk.
Groet,
Miriam Lavell

mix

mix

31-07-2012 om 12:55

Miriam beetje ot

"Ja. Maar je doet dat altijd in de context van de maatschappelijke omgeving. In 1957 had jij niet hardop durven zeggen dat je elke dag cola dronk. "

Zelfs nu niet, ik drink het niet/zelden, de cola. Ik neem mijn medicatie savonds met wat frisdrank in, of sap, als het ene er niet in. Soms zijn dat 2 grote slokken, als ik dorst heb drink ik het glas leeg. Maar meer dan dat niet.
Dit even ter verduidelijking.

Wij dronken vroeger trouwens van die knal-oranje siroop.Daar zat zoveel suiker in dat je keel er rauw van aanvoelde Dat was toen heel normaal, tegenwoordig vinden we dat daar zoveel suiker in zit dat je dat nu niet meer "durft" te zeggen in de tegenwoordige tijd. Wat ik wilde zeggen: ons bewustzijn is ook groter geworden. Albana vond het moeilijk en ik denk: als je wilt kan het best. Dat de verleidingen groter zijn: natuurlijk, er is meer aanbod, maar het kiezen doe je zelf.
In mijn jeugdjaren stonden de sigaretten op tafel, je zou er spontaan van gaan roken. We weten nu meer dus we kunnen ook beter kiezen.

Tineke

Tineke

31-07-2012 om 16:23

Rookworst

Vroeger, bij ons thuis, met z'n zessen, aten we bij de boerenkool éen rookworst. In dus zes stukken gesneden. Een poosje geleden kwamen er wat eters bij mijn ouders. Mijn moeder zat te rekenen hoeveel rookworst ze nodig had, en rekende een halve (!) per persoon. Minder kon tegenwoordig echt niet meer, vond ze. En vroeger, tja, toen was er geen geld voor meer.
En zo kan ik nog een aantal voorbeelden bedenken, zoiets geldt ook voor sap en prik, voor koekjes, kaas en alles eigenlijk wel.

bibi63

bibi63

31-07-2012 om 23:48

Denk dat het klopt miriam

Wbt Cola: het idee om 1 fles per week te kopen (op is op), is nu 1 fles die minimaal 2x zoveel inhoud heeft dan vroeger, dus meer glazen todat het op is.
Anderzijds vraag ik me af: heeft de producent dit ook zo bedacht, of is het bedacht omdat 1 grote fles praktischer is dan 1 kleine fles. Het hoeft niet op immers, je kunt er ook langer mee doen. Al zal dat in de praktijk vaak betekenen dat er toch meer van gedronken wordt.
Bibi

Ja de producent heeft het zo bedacht

En daar komen ze rond voor uit...ze doen er in ieder geval niet geheimzinnig over. Ik heb meerdere programma's gezien waarbij producenten van voedingswaren dat gewoon toegaven...er nog trots op waren ook. Niet met de bedoeling om ons 'dik' te maken, maar gewoon om ons meer te laten eten. Of in ieder geval meer te laten kopen. Zakelijk gezien is daar ook niks mis mee....Meer verkopen=hogere productie=meer winst. Dat meer eten is niet een 'doel' op zich, maar meer een neveneffect van die hogere productie en hogere winst. Een 'bijeffect' waar niet over nagedacht is. Dat hoéft die producent tenslotte ook niet....die is alleen maar verantwoordelijk voor z'n bedrijf en de winst en niet voor ongewenste neveneffecten die er evt. spelen als zijn winstmarge groter word.
Producenten hebben daar hele onderzoeken naar laten doen, welke inrichting in hun supermarkt ze moeten hebben om ons daar zo lang mogelijk te laten blijven tot en met welke verpakkingen spreken mensen aan zodat ze er sneller naar grijpen en meer van eten. Naar aanleiding van die onderzoeken richten ze hun winkel in en kiezen ze voor bepaalde verpakkingen en reclame's. De 'gratis' koffie en limonade in veel supermarkten b.v. is iets van de laatste jaren. Je denkt toch niet écht dat ze dat doen omdat ze ons zo aardig vinden of uit medemenselijkheid? Dat is gewoon zodat wij daar wat langer zitten en het 'gezellig' hebben en nadenken of we misschien niet tóch nog wat vergeten zijn of onze mede-tafelgenoten nog 's tellen en alsnog besluiten een rookworst erbij te nemen. Hoe langer jij in die supermarkt bent, hoe meer de 'band' die jij hebt met die supermarkt versterkt word en hoe meer je koopt is de bedoeling. Net zo als de hifi-verkoper koffie voor je indoet als je een grote aankoop (nieuwe t.v. én stereo) doet en de autoverkoper de koffie klaar heeft als jij van je proefrit terugkomt. En zo hebben ze ook steeds iets grotere verpakkingen geïntroduceerd. En wel zo dat het ons amper opvalt. En we onbewust steeds ietsje meer kopen...Want als het bewust zou zijn, voelen we ons enigzins 'opgelicht' dus het is écht de bedoeling dat het geleidelijk aan gaat....Want als we ons 'opgelicht' voelen gaan we misschien wel bij een ander shoppen die wél de oude hoeveelheid verkoopt (de groenteboer b.v. waar je los kan kopen) en dat willen ze voorkomen. Die grotere hoeveelheden beïnvloeden ons eetsgedrag weer...ook omdat we amper merken dat het wéér ietsje meer is en áls we het al merken is het vaak zo gepresenteerd dat we er geen probleem mee hebben. 30% meer voor de oude prijs ofzo. En tja wat doe je dan met die 30% meer? Die zet je ook op tafel....'t was nog gratis ook, dus waarom niet? Méér op tafel is vanzelf meer opscheppen, daar zijn ook allerlei onderzoeken naar geweest en daaruit blijkt dat écht het grootste gedeelte er geen weerstand aan kan beiden. En automatisch 'ietsje meer' gaat eten. En als je gezin 'ietsje meer' gaat eten blijf jij die grotere zak kopen...Ook als die weer ietsje duurder word. 30% duurder dan de kleine zak...b.v. Dat is dus wéér ietsje meer winst voor de producent. En op den duur gaat de iets kleinere zak uit de productie...want té weinig mensen kopen het, dus de productiekosten van die kleinere hoeveelheid zijn te hoog ten opzichte van de winstmarge. Omdat de producent niet verantwoordelijk is voor onze grotere consumptie, is het gewoon wél belangrijk dat wij de invloed die dit vergroten van de winst op ons heeft bewust worden en wéten dat het zo werkt. Zodat we erover na denken en er 'rekening' mee houden. Net zo als dat we weten welke invloed reclame heeft, we leggen tenslotte ook élk jaar wéér uit dat kind die pop misschien alleen maar wil omdat de reclame het kind aangepraat heeft of niet? Nou en zo worden ons steeds grotere hoeveelheden en méer inkopen aangepraat door de levensmiddelenindustrie. Niet alleen via reclame, maar meer nog door psychologische beïnvloeding in de supermarkten en door middel van verpakkingen.
De 'keus' zijn we allang voorbij....het grootste gedeelte van de consumenten mérkt het niet eens. Laat staan dat ze bewust kiezen.
groeten albana

Het ging om een Amerikaanse mevrouw en wat ik begreep is het advies in Amerika 300 gr. groente en 300 gr. fruit. Omdat deze mevrouw Aziatisch was en nogal klein qua lengte at ze véél minder dan de gemiddelde (van oorsprong niet Aziatisch) Amerikaan...Die 600 gram was ong. de hoeveelheid die ze per dag op kon. Nét iets erbij (dat waren de cornflakes en de yochurt) en ze zat voor de hele dag vol. Wat de mevrouw even niet meegekregen had, was dat het BMI van Aziatische mensen véél lager ligt en ook het voedingdadvies qua hoeveelheid veel minder is. De mevrouw vond zichzelf héél gezond omdat ze zich keurig aan het voedingsadvies van de overheid hield. Dat ze het verkeerde advies volgde was een complete verassing voor haar.
Ja natuurlijk is het onzin, maar in verhouding tot deze bovenstaande discussie wel grappig.
groeten albana

Boodschappenlijst

Albana je doet net of de gemiddelde Nederlander dom en naief is. Op de basisschool leer je al omgaan met reclame en dat suoermarkten op een bepaalde manier wordt ingericht. Net als algemeen bekend is dat het beter is om boodschappen te doen met een volle maag.
Als je zeker wil weten dat je niet meer koopt dan je nodig hebt dan maak je een boodschappenlijstje en hou je je daaraan. Je kunt de maatschappij wel de schuld geven, maar je hebt zelf de mogelijkheid om keuzes te maken. Je hoeft geen chips of cola te kopen.

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 09:46 Topicstarter

Veranderd

P. het menu is alweer veranderd. Ik verwees naar een spinaziepotje. Daar stond toch werkelijk 600 gram aardappel voor 2 personen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 10:05 Topicstarter

Omgeving telt

Fay:"Op de basisschool leer je al omgaan met reclame en dat suoermarkten op een bepaalde manier wordt ingericht."
Welnee. Als je iets leert op de basisschool dan is dat juist 'doe wat de groep doet'.
Bovendien doen scholen zelf volop aan misleidende geldklopperij en laten ze zich zelf volop verleiden tot onverstandige aankopen.
Dat fabrikanten/producenten er alles aan doen om jouw euro (mag iets meer zijn) uit jouw zak te kloppen, is evident. Dat niet iedereen daar altijd met alles met open ogen instinkt, klopt ook.
De waarheid ligt een beetje in het midden. Ja, je kunt ook zelf keuzes maken. Maar ondertussen is een mens een groepsdier. Zien eten doet eten en eten zien doet ook eten en waar je mee omgaat, word je mee besmet.
Je maakt de keuzes in de context van je omgeving. Helemaal van jezelf zijn ze niet.
Zie http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/lichaamsgewicht/zijn-er-binnen-nederland-verschillen-naar-regio/
De meeste dikkerds wonen in Rivierenland en Flevoland, de meeste graatmageren wonen in Gooi en Vechtstreek.
Groet,
Miriam Lavell

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

01-08-2012 om 10:10

Boodschappenlijst.

Boodschappenlijst

Grappig dat je dat noemt van die boodschappenlijst. 
Want daarmee bevestig je precies wat albana al zei. 
Het merendeel van de boodschappenlijstjes ziet er namelijk zo uit: 

2 X koffie
3X fris
1 X jam
3X chips
etc.... 

En nu gaat het niet om de producten die ik opnoem, maar dat "men"  opschrijft hoeveel verpakkingseenheden je wil kopen. 

Ik ben het helemaal met Albana eens dat we behoorlijk gestuurd worden door de fabrikanten en de supermarkten in wat we kopen, en hoe we het kopen. 
Waar mijn ergernis ligt, is bij de groenten en vlees, en het feit dat alles voorverpakt is. 
Het voorverpakken van groenten zorgt er idd voor dat je een bepaalde hoeveelheid hebt, en dat je idd sterk in je schoenen moet staan als je maar 300  gr wil gebruiken, en dat er in de verpakking 400 gr zit (dus hou je weer wat over, wat moet je daarmee) maar zorgt ook voor iets anders, namelijk dat er voldoende mensen zijn die niet weten wat ze met een product moeten als het niet voorverpakt is. 

Zo  zijn er mensen die alleen het witte en het lichtgroene gedeelte van de prei eten, en het donkergroene meteen weggooien. Als je pech hebt, dan is dat 1/3 tot 1/4 van de prei die je koopt. Ook zijn er legio mensen die niet weten hoe je vervolgens die prei het handigst wast/schoonmaakt en snijdt...

Wat mij ook irriteert, is dat ik het idee heb dat het aanbod van groenten steeds minder wordt bij de supermarkten. Rodekool, witte kool, groene kool, koolraap, als die er al zijn dan liggen ze in de "biologisch dynamische"  hoek,  is het formaat kleiner als ik van oudsher gewend ben, en zijn ze ook nog eens schrikbarend duur... 

Idem dito met het voorverpakken van vlees. Doordat er steeds meer supermarkten zijn waarin het vlees voorverpakt aangeboden wordt, is het lastiger om een verpakking te vinden waarin precies die hoeveelheid in zit die je nodig bent.  

De vraag: "mag het ietsje meer zijn"  wordt dus niet meer gesteld, en dat ietsje meer was vroeger 10%. Dus als je 200 gr. gehakt vroeg bij de slager, dan kon het zijn dat je maximaal 220gr. kreeg. Als ik nu op zoek ga naar 200 gr. gehakt, dan kom ik uit bij de 250 gr. verpakking, en zit ik op 25% meer.....

Serwe

Serwe

01-08-2012 om 12:07

Fay

Het is juist naief om te denken dat we ons niet laten beinvloeden door reclame. Natuurlijk speelt dit onbewust mee. Mensen zijn veel minder bewust in hun keuzes dan ze vaak denken. Wij kennen niet de origine van onze gedachten en zolang we deze niet kennen en niet controleren is de mens oneindig minder bewust en vrij in zijn keuzes dan de mens zelf denkt.

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 12:22 Topicstarter

Beperkter

We laten ons beinvloeden door reclame, maar dat is wel beperkt. We laten ons vooral beinvloeden door de tastbare verschijningsvorm van producten: hoe ziet het eruit, wat is de inhoud, waar ligt het in het schap/de winkel, etc.
In die zin is er steeds minder te kiezen.
Fabrikanten bepalen welke producten zij op de markt brengen, supermarkten bepalen waar die producten komen te liggen.
Kun je nog zo stellig beweren dat je 'vrij kiest' maar dat is flauwekul.
Kijktip http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1276164
Bolkestein doet ook zijn zegje. Tegen beter weten in hangt hij nog steeds de idee aan dat succes (en falen dus) een keuze is.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

01-08-2012 om 13:28

Makkelijk

even ingaan op sinbad's vrouw; mensen kiezen voor het gemak, alle boodschappen in de supermarkt. Je kan natuurlijk ook naar de markt of de groenteboer, naar de slager, maar naar meer winkels kost meer tijd en dat heeft niet iedereen er voor over. Maar dan zit je niet zo met het probleem dat je 175 gram gehakt wil.
Ik denk doordat de mensen minder tijd willen besteden (en kunnen, want veel tweeverdieners) men meer kiest voor het gemak en dus voor de 'handige verpakkingen' van de supermarkt waardoor men onbewust te veel eet.
Ieder pondje gaat door het mondje is alleen niet wat mensen horen willen.

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 14:06 Topicstarter

Je draait de zaken om

Rafelkap:"Ik denk doordat de mensen minder tijd willen besteden ("
Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. De werkelijkheid is dat er nauwelijks nog slagers en groenteboeren zijn (bij mij in de stad van elk ééntje) omdat ze actief zijn verdrongen door de grotere spelers (supermarkt).
Die hebben vervolgens hun versafdelingen geschrapt (alles voorverpakt). En zo is er geen keus, of kost het ontiegelijk veel meer tijd en moeite om toch nog aan 175 gram gehakt te komen ipv de standaard verpakte hoeveelheid.
Nu hoeft dat voorverpakte niet zo'n drama te zijn: je kunt ook 2 dagen doen met een pak van 250 gr gehakt. Maar dat botst dan weer met het advies dat je vooral gevarieerd moet eten (dat er feitelijk ook alleen maar is om ons de restjes weg te laten gooien en snel weer wat nieuws te kopen).
"Ieder pondje gaat door het mondje is alleen niet wat mensen horen willen."
En ook hier draai je het om. Er wordt ons werkelijk al die tijd al voorgehouden dat het niet komt omdat we teveel eten, maar omdat we te weinig bewegen.
Zie de start van dit draadje.
In de documentairereeks "The man who made us fat" is te zien hoe de voedsellobby ism overheden de waarheid over eten al decennia verstopt en onder de mat veegt.
Wat 'de mensen willen horen' doet er helemaal niet toe.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

01-08-2012 om 14:18

M lavell

"In de documentairereeks "The man who made us fat" is te zien hoe de voedsellobby ism overheden de waarheid over eten al decennia verstopt en onder de mat veegt.

Wat 'de mensen willen horen' doet er helemaal niet toe."

Mee eens, ik schreef het wat simpeler op (al heb ik niets gezien, net terug van een waardeloze vakantie). Maar alleen maar roepen heeft niet zoveel zin. Dan zullen we toch zelf iets moeten doen. En dat kunnen we wel zelf doen maar hoe overtuigen we medeconsumenten die het geen bal kan schelen? Is lastig.

M Lavell

M Lavell

01-08-2012 om 14:32 Topicstarter

Dat gaat niet lukken

"En dat kunnen we wel zelf doen maar hoe overtuigen we medeconsumenten die het geen bal kan schelen? "
Bestaat die dan? Ik vraag het me af.
Wat ik wel weet is dat het niet gaat lukken om op te boksen tegen het communicatiegeweld van voedselproducenten hand in hand met overheden in hun missie de economie op gang te houden: dat is de consument te laten overconsumeren.
De consumenten/burgers die dit spel braaf meespelen, zouden wellicht ook best braaf meedoen als ze op dezelfde manier opgeroepen zouden worden tot minder consumeren.
Maar bereik ze maar eens.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

01-08-2012 om 16:06

Sinbad's vrouw, lang leve de jumbo

Eens, ik erger me ook aan het voorverpakte vlees. Wij zijn een gezin van 3. Carbonaatjes zijn altijd per 2 verpakt idem als bijv tartaartjes. Dus het worden er dan 2 of 4. Het gehakt is er ook nooit in precies de hoeveelheid die ik wil hebben. Bij AH en vele andere supers loop je daar tegenaan. Ik ben blij met onze Jumbo. Hier ligt het vlees ook voorverpakt, maar achter de lage vitrines staan de slagers vlees te verpakken enz. Ik vraag daar gewoon of ze uit een 2 stuks carbonade verpakking, 1 stuk willen halen. Of van de 3 ons gehakt schaal 2 ons willen maken. Doen ze altijd. Dus daar kan het gelukkig wel.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

01-08-2012 om 16:09

Rafelkap

Daar heb je op zich gelijk in: ga naar de slager of groenteboer. Maar...... die zijn ook vele malen duurder. Ik vind de zaterdag markt in ieder geval voor mezelf een optie voor groente, fruit, kaas, kip, aardappels en vis (een slager staat er niet).
Gr. Bibi

mix

mix

01-08-2012 om 16:31

C1000 ook zonder moeite

laatst hele gourmetschotel om laten pakken, vlees op maat, het is geen probleem, ook niet bij het bakkersgedeelte.
Bij (mijn) c1000 is de groente niet voorverpakt, bij een grotere hoogvliet verderop wel, maar dat is eerder uitzondering dan gewoonte.
En heb ik teveel gehakt in 1 pakje, dan gaat thuis de helft in een zakje/bakje de vriezer in en gebruik ik de andere helft.
Karbonades hier per 2, 3, (4) of 5 stuks evenals veel ander vlees.
Koop ik er 5 terwijl ik er 4 nodig heb omdat de andere hoeveelheden op zijn, dan haal ik de nummer 5 er uit, in bakje/zakje en de keer er op heb ik weer genoeg.
Het is niet zo dat omdat ik zeg dat het kan, het voor iedereen moet kunnen, maar het is ook niet zo omdat meer mensen zeggen dat het lastig is, het per definitie ook voor iedereen lastig is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.