Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Relithe

Relithe

31-10-2012 om 22:28

Passende straf voor zoon die beeldscherm stuk maakt

Ik ben helemaal woest, onze zoon heeft voor de tweede keer in twee weken(!)een beeldscherm stukgemaakt (laten vallen), doordat hij een game niet kon winnen. De eerste van mijn laptop en de tweede van de tablet.
Ik ben vanavond zo kwaad op hem geworden! Heb hem meteen naar bed gestuurd nadat ik hem heb uitgefoeterd en de computer en tv van zijn kamer gehaald.
Mijn boosheid is nog niet gezakt, hij is overal zo enorm slordig mee en heeft totaal geen benul van de waarde van spullen.
Ik zoek dus een passende straf want hij mag het zolangzamerhand wel eens voelen vind ik

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beeldschermverbod

lijkt me erg passend.
Zolang hij blijkbaar niet in staat is normaal met een beeldscherm om te gaan, mag hij er niet op.
Ik zou zeggen voorlopig 14 dagen niet op de computer of tablet

Vic

Vic

31-10-2012 om 22:55

Pffff

'Nooit' meer een scherm is het eerste wat in me op komt. Jeetje zeg, ik denk dat ik daar ook héél lang boos om zou blijven.
Hoe oud is hij? Ik denk in de richting van het vergoeden van de schade door klusjes en inhouden van zakgeld. En weer games spelen over zeker twee maanden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2012 om 23:59

Ja nooit meer....

Twee weken niet gamen lijkt mij echt een te lichte straf. Dat beklijft namelijk niet.

Herken het wel een beetje van mijn dochter. Die gaat niet gooien, gelukkig, maar de toetsen worden dan onderhand wel zowat uit het toetsenbord geramd. Als ik dat merk is de beeldschermtijd voorbij. Ik snap dat je boos bent, zou ik ook zijn, maar dit is groter dan je zoon kan handelen. Daarom moet je hem eigenlijk niet straffen maar helpen. En dat doe je door hem te leren zijn frustratie te temperen.

Wat ik denk ik zou doen is de beeldschermtijd drastisch beperken. Niet langer dan een half uurtje achter elkaar zodat de frustratie niet zo hoog kan oplopen. En de afspraak maken dat bij explosief gedrag er meteen gestopt wordt. Zonder discussie.

En inderdaad de komende tijd eens wat klusjes uitvoeren, zakgeld inleveren om een gedeelte van de schade terug te betalen. Niet als straf natuurlijk, maar om oorzaak en gevolg aan te leren

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2012 om 00:58

Dure grap

Twee beeldschermen in twee weken is een dure grap, dus ik zou het daar deels in zoeken. Geen zakgeld meer tot een voor jou aanvaardbare periode. En een verbod op het woede-veroorzakende spel tot hij geleerd heeft om niet met beeldschermen te gooien.
Jij noemt je zoon 'slordig' maar een computer op de grond laten vallen is natuurlijk niet slordig. Dat kun je agressie noemen. Hij wordt blijkbaar agressief doordat hij niet tegen zijn verlies kan. Ik vind dat nogal wat om eerlijk te zijn. Als hij dat ook op andere vlakken laat zien, dan zou je kunnen verdiepen in de aanpak van woedebeheersing. Ik ben hier zelf helemaal niet in thuis, maar na een korte zoektocht kwam ik de titel van dit boek tegen:
Hoe help ik kinderen kalmeren ?
Auteur(s): J Wilde
Ondertitel: het boek over woedebeheersing
NUR: Psychologie algemeen 77

ISBN: 9789081363310

krin

krin

01-11-2012 om 09:32

Als ginny

Zoon is ook een hittepit als het om games gaat. Met gewone spelletjes kan hij prima tegen zijn verlies, maar game-frustratie is van een andere orde.
Ik kort de schermtijd in, of las verplichte pauzes in, zodat hij er niet te veel in kan worden meegezogen. Ik blijf opletten: zodra hij begint te mopperen, kom ik er even bij zitten om te vragen wat er is en de frustratie hopelijk in goede banen te helpen leiden. En zodra er geweld wordt gebruikt, is het afgelopen voor die dag, en in ernstige gevallen ook voor de volgende dag, of in een geval een hele week. In die week had ik ook mooi de tijd (en zijn aandacht) om er een paar goede gesprekken over te voeren. Enerzijds over zijn woedeaanvallen, anderszijds over de mechanismes van dat soort spellen: het zit in zo'n spel ingebakken dat de speler steeds meer en steeds nog even wil. Als je dat weet, en ziet hoe ze dat doen, kun je als speler zelf goede momenten kiezen om je even los te werken.
Hier is nog niks compleet kapot gegaan, maar ik denk dat ik hem dan voorlopig (een maand) zou bannen van dat spel en zou laten werken voor een symbolische, maar niet te lage bijdrage aan de vervanging.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

01-11-2012 om 09:34

Niet meer op de kamer

Hoe oud is hij? Ik zou sowieso geen tv of computer meer op zijn kamer doen, dat is nu echt afgelopen. Daar is hij te klein voor.
Voor een nieuwe tablet mag hij zelf gaan sparen, dat zou ik zeker niet 123 vervangen. En als de woede bekoelt is beeldschermtijd van een half uur. Hij verzint maar wat anders om te spelen.

Sorry wat betweterige reactie

als hij niet de waarde van spullen inziet dan doe jij toch iets fout. Zeker nadat er al eerst een labtop kapot is gegaan !!! Het is eerder een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid.

Een straf ? Gewoon vergoeden voor 100%, spaarrekening leeg, werken om het af te betalen, dan verkoopt hij maar wat van zijn oude speelgoed oid.

Nee hoor, ik zou dat echt serieus aan pakken en ook eens serieus nadenken over hoeveel je je kinderen blijkbaar maar geeft in materie en vrijheid.

Relithe

Relithe

01-11-2012 om 09:43

Hij is 13

Dus geen klein kind Isabella
Gamen is zijn lust en zijn leven dus daar straf ik hem heel erg mee. Hij mag van mij een maand niet meer op een beeldscherm, en moet klusjes doen om de reparatie terug te betalen.
Helaas is hij niet echt onder de indruk van mijn woede en toont totaal geen spijt, zeurt alleen maar over dat hij nu niks te doen heeft. Het wordt nog lastig om dit tot een goed einde te brengen maar ik wil voet bij stuk houden want dit gaat veel te ver.

Ja en

heel strikt worden in dit soort agressie uitingen. Een tablet gaat niet stuk als je hem per ongeluk laat vallen wel als je hem op de grond smijt. Dus direct bij negatieve fysieke uitingen hier wat van zeggen, dus kapotte deuren etc.

Nou ben ik overigens wel heel erg benieuwd hoe oud hij is...

Fiorucci

Fiorucci

01-11-2012 om 10:13

Ehm manda

Hier is een tablet kapot gegaan door per ongeluk laten vallen, echt per ongeluk...

Relithe

Relithe

01-11-2012 om 10:14

Manda

Je hebt helemaal gelijk hoor, wij hebben onze kinderen veel te veel verwend en er waren tijden dat we gewoon weer vervanging kochten als iets stuk was gegaan door woede. Stom natuurlijk, dat besef ik me heel goed.
Ook vinden we het moeilijk om echt streng te zijn/blijven, vooral ik vind al snel weer iets zielig Dat is niet goed voor kinderen dat merk ik wel aan onze verwende nestjes..
Helaas is het nu eenmaal zo gegroeid en wil ik het omkeren. De oudste is zich hier wel heel erg van bewust maar deze middelste is er eentje die niet gemakkelijk is en nooit sorry zal zeggen uit zichzelf.
Zelfs nu zit hij te zeuren dat hij een rotleven heeft door mijn straf.
Maar goed, ik zit hier nu wel met twee kapotte beeldschermen en voorlopig geen geld om ze te repareren..

En een eigen op den duur?

Nou eerst straf lijkt me duidelijk. Ik zou dat doen in (gedeeltelijk eventueel) vergoeden van jouw schade. En op den duur (als dit gezakt is) zou ik zorgen dat ie er 1 voor zichzelf heeft(desnoods een oude van de buurman ofzo) en dan niet op z'n kamer maar in de woonkamer. En van tevoren afspreken dat die van hem is en dat die van jullie vanaf nu verboden is gezien zijn gedrag en woedebeheersing. En dat geld ook als die van hem kapot is.
Misschien moet je ook eerder ingrijpen. Als hij in de woonkamer is zal dat gemakkelijker gaan. Gewoon als hij zich kwaad begint te maken ingrijpen. Gamen is over, afgelopen uit voor vandaag. Morgen weer....want hij weet zelf toch ook waar dat op uit loopt? Totdat hij het weer zelf in de hand heeft.
groeten albana

Egel

Egel

01-11-2012 om 11:39

Eira: zeuren

Eira, ik zou het zeuren ook niet accepteren. Ik zou streng zeggen dat je geen woord wil horen over zich vervelen of een rotleven hebben. Hoe durft hij nog zo te praten!
Naast streng zijn (en hem dus echt niet zielig vinden: waarvoor?), zou ik ook echt praten. En net als bij een jonger kind het laten weten/complimenteren als hij iets goed doet, als hij gezellig doet.
Wat wordt het voor persoon als hij straks niets anders kan bedenken dan gamen (of: spanning opzoeken) en agressief reageren bij verlies? Ik zou zijn gedrag en jullie aanpak tot nu toe goed onder de loep nemen.
Sterkte,
Egel

Zeuren

Ha, ook nog eens zeuren over de straf. Daar zou ik heel gauw klaar mee zijn: de strafmaand gaat pas in als er spijt betuigd wordt en er niet meer gezeurd wordt. Kom nou zeg, dit soort gedrag niet accepteren hoor.

Kapot is kapot

Tja, hij kan pas weer gamen als hij voldoende gespaard heeft om zelf zijn eigen tablet o.i.d. te kopen. Het apparaat dat nu kapot is, kunt je als jij of een ander gezinslid dat nodig heeft vervangen, maar is uiteraard niet meer beschikbaar voor je zoon. Als hij weer iets met een beeldscherm wil, zal hij het zelf moeten kopen. Misschien is hij er in het vervolg dan ook wat zuiniger op...
En als hij klaagt over zijn rotleven nu, kun je rustig reageren met: "ja, heel vervelend dat je de tablet kapot hebt gemaakt, jammer hoor!"

Maylise

Maylise

01-11-2012 om 12:53

Terugbetalen

Je zoon heeft niet alleen zichzelf gedupeerd maar het hele gezin. Nu kan niemand meer gebruik maken van de tablet en laptop. Bovendien kan het geld wat jullie aan de reparatie besteden niet aan andere zaken worden uitgegeven.
Ik zou zoon dus het laten terugbetalen. Daarnaast zou ik hem voorlopig niet meer van beeldschermen gebruik laten maken. Die maakt hij expres kapot en daar kan hij dus niet mee omgaan.

De tijd die hij nu niet meer kan besteden aan gamen kan hij extra klusjes doen om een deel van de reparatie zo af te lossen. En bij gezeur over een rotleven zou ik hem laten weten dat ik zijn nog veel minder leuk kan maken.

En op een moment dat hij open staat voor een gesprek zou ik hier wel over gaan praten. Misschien zelfs kijken of er een agressie training beschikbaar is. Het is belangrijk dat hij niet alleen leert dat hij echt een grens heeft overtreden maar ook om in de toekomst hier mee om te gaan.

koentje

koentje

01-11-2012 om 13:06

Oh die ken ik...

'ik heb een rotleven omdat jij straf geeft.....'

Mijn antwoord is dan altijd dat hij lekker veel tijd heeft om na te denken over zijn gedrag en wat hij voortaan anders gaat doen, zolang hij geen computertijd heeft!

koentje

koentje

01-11-2012 om 13:07

En...

als het nog niet helpt: 'Als je erover zeurt heb je blijkbaar nog wat langer tijd nodig om na te denken!!'

Tineke

Tineke

01-11-2012 om 13:24

Nog een stap verder

Natuurlijk kan hij niet meer gamen, natuurlijk zal hij de kosten moeten terugbetalen, natuurlijk is hij de laatste die recht op zeuren heeft, en de allerlaatste die zielig is. Maar als ik hoor dat hij al dertien is, en vaker waardevolle spullen kapot maakt uit woede, dan zou ik ook gaan informeren naar een training agressie-regulatie voor jongeren.
Echt hoor, het is de hoogste tijd dat hij op dat gebied veel gaat leren.

Ik zelf

ben wel weer streng, heb er geen moeite mee grenzen te stellen, ik hou niet van ondankbare kinderen en ook niet van verongelijkt gedrag vooral omdat we het hier zo al bovenmatig goed hebben. Bovendien, voor alles moet gewerkt worden, is het niet door jou dan door een ander.

Ik zelf had dus direct na die labtop al ingegrepen en het nu het nog een keer gebeurd is fijntjes uitleggen dat hij het zal moeten oplossen, zijn verantwoordelijkheid dus om te verzinnen hoe hij het geld bij elkaar gaat krijgen en wel zsm.

kom zeg, zo creeer je nog een asociaal monstertje wat straks ook met een stoeptegel iemands hersens in slaat omdat die toevallig net op het verkeerde moment zijn woedeaanval moet ontgelden.

nee dat telefoontje wil je niet krijgen dus zal je nieuwe grenzen moeten stellen en bewaken, wat heeft hij nu aan jou als opvoeder ?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2012 om 13:57

Altijd fijn

om ervaringsverhalen te lezen van mensen waar alles wel goed gaat, maar daar heeft de hulpvraagster niet zoveel aan. Opbouwende kritiek helpt beter dan iemand ook nog eens op zijn te nummer zetten als diegene al voelt dat er iets niet goed gaat.
Voor Eira: het is nu twee keer gebeurd en misschien zijn er andere voorvallen die je nu maar even achterwege hebt gelaten. Dat kun je niet meer veranderen en je schuldig voelen over wat je 'allemaal' verkeerd gedaan hebt... ik zou het niet doen. We moeten als ouders allemaal ons eigen wiel uitvinden tenslotte. Maar wat ik al eerder zei: hij zal moeten leren om zijn woede te beheersen. Nu is hij nog niet zo sterk als wanneer hij ouder is, maar die tijd komt wel. En schaam je niet om daarmee naar de huisarts te gaan voor advies en een doorverwijzing.

dc

dc

01-11-2012 om 14:05

Dat zeuren he

Ik kan daar echt heel slecht tegen. Dus ik zeg altijd dat als ze zeuren dat ze niet weten wat te doen omdat ze geen tv/beeldscherm mogen, dat het tijd is om het weer te leren en er niets aangaat totdat er weer gewoon gedaan kan worden.

Volgens mij is je zoon grenzen aan het zoeken, hoop dat hij ze vindt! Sterkte ermee.

Heftig eira

Jij kent je zoon het beste. Is hij met andere dingen ook zo agressief, en even onverschillig voor jouw woede daarover? Zo ja, dan is het advies van Kaaskopje misschien nog niet zo verkeerd.

Hij is nu nog maar dertien, maar als het zo doorgaat accepteert hij over een paar jaar niks meer van je. Wat is hierin de rol van je man eigenlijk?

Chris

Relithe

Relithe

01-11-2012 om 15:55

Nou manda!

Sorry hoor zo kan het wel weer Mijn zoon is geen asociaal monster in wording! Je hebt nu wel een heel verkeerde indruk en het kwetst me enorm dat je dit zegt.
Mijn zoon heeft dit alleen met gamen, zoals zoveel kinderen. Hij weet zelf ook wel dat dit niet kan en heeft inmiddels spijt.
Maar goed, ik heb niet veel zin om hier al zijn positieve eigenschappen moeten opnoemen ter verdediging.
Meneer kan een maand niet achter een beeldscherm en mag goed nadenken over zijn gedrag.

Pirata

Pirata

01-11-2012 om 16:33

Eira

Eira, ik weet dat het eigenlijk niet done is hier om allerlei draadjes te combineren. Maar dit gedrag komt bij je zoon toch niet helemaal uit de lucht vallen? Ik denk dat hij toch niet helemaal doorsnee is. Dus je moet daar mogelijk in het vervolg vooraf meer rekening mee houden, zelf al komt dit alleen bij het gamen voor. Meer voorbereiden etc. Je weet wel wat er in die boekjes staat, denk ik.
Hier laat ik het bij, ik ga er niet meer over zeggen.

Pirata

Pirata

01-11-2012 om 16:54

Toevoeging

En als ik 2 van je kinderen met elkaar verwar, excuus.

Ann

Ann

01-11-2012 om 17:19

Straf?

Wat voor straf heb je hem gegeven dat het na twee weken al weer is gebeurd? En dan heeft hij ook nog een computer en een tv op zijn kamer? Waarom heb je hem niet op zijn eigen computer laten spelen na die eerste keer?

Folderwijk dus en die ga jij regelen anders gebeurt er nog niets en tot de laatste cent wordt het terugbetaald en tot die tijd mag hij, na die maand dus, alleen op zijn eigen computer.

anna van noniemen

anna van noniemen

01-11-2012 om 19:59

2 gefrusteerde kinderen hier

die ook slecht tegen een spel kunnen dat niet doet wat zij willen. Meestal merk ik dat al snel overigens. Als ik de frustratie hoor oplopen begin ik al met waarschuwen: "hij kan ook uit he?". Meestal hebben ze dan zelf wel door dat ze verkeerd bezig zijn. Gaan ze toch door, dan zeg ik: hij gaat NU uit. Dat alleen is vaak al genoeg om in te zien dat het nergens op slaat, die frustratie. En zo niet, dan gaat hij dus uit.
En ja, wat er stuk gemaakt wordt betalen ze zelf...

Tirza G.

Tirza G.

01-11-2012 om 21:47

Eira

Je schrijft:
er waren tijden dat we gewoon weer vervanging kochten als iets stuk was gegaan door woede.

Dus? Woede is bij hem een normale uitingsvorm van frustratie? Dit leest alsof het vaker is voorgekomen dan 1 keer. Wat was zijn straf na het mollen van de laptop?

Tirza

Ja nou sorry hoor maar

hoe gaat hij nou leren zichzelf te beheersen dan ? Als er hier iets omgegooid wordt per ongeluk moeten de kinderen (ja ook die van 3 !) zelf even een doekje pakken, ik help dan wel maar ze moeten het zelf eerst proberen. Mee helpen met opruimen moet de jongste ook.

Ik vind het probleem niet dat hij zo gek is op gamen maar hoe hij reageert als hij gefrustreert raakt. Lekker ventje zal het zeker zijn maar straks in het verkeer dan, of als hij ruzie krijgt met iemand, gekwetst raakt in een relatie met een partner, iemand hem in zijn ogen dwars zit ??

Sta jij er dan ook meteen naast om de rommel op te ruimen en de boel glad te strijken met boze omstanders of verder gaande gevolgen ?

Wat voor man wil je dat jouw zoon wordt, begripvol, nadenkend, mild, zelfbeheerst ? Zo ja dan zal dat komende jaren gekweekt moeten worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.