Bianca
11-11-2013 om 10:43
Pappadag
Vandaag in de Volkskrant (ook online: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3542558/2013/11/11/Wat-ben-jij-goed-zeg-een-echte-papa-op-papadag.dhtml)
Wat ben jij goed zeg, een echte papa op papadag!
Ik vond het zo herkenbaar.
Man en ik zijn weliswaar samen (als verschil met de situatie in de krant), maar de vrije dag van mijn man (noem ik geen papadag trouwens, ik vind dat niet een fijn woord) daar hebben zoveel mensen diep respect voor.
Ook het feit dat mijn man kookt en schoonmaakt krijgt. Daar krijgt hij nog net geen applaus voor, maar wel vaak veel lof.
Maar ik nooit eigenlijk, terwijl ik veel meer van mijn (destijds, inmiddels ben ik zzp-er) leuke baan heb ingeleverd. Dit omdat het salaris van mijn man 3x hoger is op voltijdsbasis. Dit komt vaker voor trouwens.
Vooral moeder en schoonmoeder zijn helemaal lyrisch over het feit dan mijn man een dag per week thuis is om er te zijn voor de kinderen. Okee hij zit dan vaak nog achter de laptop, mar hij is er.
Ik vermoed dat zijn collega's (voornamelijk mannen) er minder lyrisch over doen, en het misschien juist softie vinden. maar goed.
Eigenlijk ben ik behoorlijk teleurgesteld geraakt in hoe er in deze situatie tegen mannen en vrouwen aan wordt gekeken.
Onze bedoeling was destijds om de taken 50-50 te verdelen. Dat liep al spaak toen mijn man bij zijn toenmalige baas geen deeltijdcontract mocht.
En mijn salaris was veel te laag om de bedachte verdeling betaalbaar te houden. Deels door beroepskeuze, maar toen ik ontdekte dat mijn mannelijke collega's voor hetzelfde werk met minder ervaring gewoon meer verdienden ben ik na een pittig gesprek met mijn werkgever mee gestopt en ben voor mezelf begonnen. Dat heeft mijn inkomen niet erg hoger gemaakt, zeker omdat de crisis inmiddels ook om de hoek kwam kijken.
En toen zag mijn omgeving mij als bijklussende huisvrouw. Niet iedereen natuurlijk, maar dit heb ik wel meerdere keren moeten horen.
Hoe gaat dat bij anderen eigenlijk.
Heb ik gewoon pech?
Dalarna
16-12-2013 om 13:19
Albana
Als jij dat werkelijk zou fout vindt houdt dat in dat je ook een andere oplossing wil voor de postbezorging bijvoorbeeld want dat wordt over een poosje alleen nog maar gedaan door mensen met een contract van 12 uur, grotendeels onder schooltijden.
Wat vind ik dat weer een vreemde mening: mensen mogen hun werk niet rond schooltijden inrichten. Jaja jij bent al vanaf heel jong af aan gewend dat je een oppas had maar waarom mogen mensen hun leven niet zo inrichten dat dat niet nodig is? Mijn kinderen hebben nooit overdag een oppas nodig gehad, ik werkte eerst twee middagen als mijn man thuis was, vervolgens onder schooltijd en toen ze wat ouder werden ook als ze alleen thuis waren en ik in de buurt kon werken. Nu zijn ze zover dat er soms vanaf 6:45 geen ouder meer thuis is en soms ook wel tot 16:45 ook. Dat gaat al een jaar zo en dat werkt prima maar Albana moet het werken onder schooltijden weer 'truttig' vinden.
Denk je dat ik niets anders deed toen ik thuis was als de kinderen thuis waren? Geen vrijwilligerswerk ofzo of wat dan ook?
Overigens heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag hoe lang jij denkt dat mijn kinderen er over doen voor ze snappen dat als ze op zichzelf wonen de was niet vanzelf van de lijn komt bij regen of de afwasmachine zich niet vanzelf aanzet als zij het niet doen. Jij vindt dat je kinderen zo'n enorme voorsprong hebben omdat ze dat zien maar dat slaat echt nergens op. Andere gezinnen richten jouw probleemsituaties met andere oplossingen in of dat hele probleem ontstaat niet eens en jij maar denken dat je kinderen zo'n voorsprong hebben die niet meer in te halen is ofzo door de rest van puberend Nederland.
albana
17-12-2013 om 08:16
dalarna
Ik denk dat ik mag vinden en denken wat ik wil....Ik zeg nergens dat het niet MAG! Dat is een heel groot verschil....Van mij mag alles en iedereen zijn of haar leven inrichten zoals die dat wil. Maar ik mag er ook van vinden wat ik wil.
Ja ik vind het truttig, net zo als anderen een man die huishoudelijke taken doet truttig vinden. Het is maar hoe je ertegen aan kijkt denk ik.
En nee ik denk niet dat mijn kinderen zo'n gigantische voorsprong hebben omdat ze wat zien. Ik denk dat dat zo is omdat ze het al jaren doen. Ook dat is wat anders.
En dat het goed komt ook met die andere kinderen die het niet in praktijk brengen daar ben ik van overtuigd. Alleen zal het wat later zijn en misschien een heleboel tegelijk als ze ooit op zichzelf gaan wonen. Ik heb zelf dat allang weten hoe je een huishouden runt als zeer rustig ervaren toen ik ooit op mezelf ging wonen en voelde me er ook veel zelfverzekerder door...Dat mijn medehuisgenoten niet eens begrepen hoe je kan weten dat gehakt genoeg kruiden en zout heeft voordat je het bakt was geen enorm groot probleem, het leverde alleen verprutste maaltijden op een aantal keren. En dat ze een nieuwe garderobe nodig hadden omdat ze de was te warm gewassen hadden, gaf hun een tijdje wat minder geld om te spenderen maar ach daar kwamen ze ook wel weer overheen. Maar ze vonden wel dat het toch o, zo handig was dat ik dat soort dingen wél wist.
En daar was ik dan weer wel blij mee. Thnks too mijn moeder die er ook zo instond als ik. Ik geloof ook niet dat mijn kinderen een hekel hebben aan die huishoudelijke klusjes. Ze vinden het 'gewoon' er wordt bijna geen woord over getwist. Minimaal. Als ik het vergelijk wel 's met de zuchten van andere kinderen die dingen in opdracht moeten doen of volgens een schema. Juist daarom houden we het in ere. Want zuchtende en mopperende pubers is wel het laatste waar ik op zit te wachten.
Dat je je aangesproken voelt is erg jammer voor je.
Misschien toch ergens een stukje frustratie? Van mij mag je vinden van mij wat je wil. Ik maak me er écht niet druk om.
groeten albana
Jippox
17-12-2013 om 09:07
mwa
Ik ken in mijn omgeving best een aantal mensen die vinden dat je vooral zo min mogelijk aan je leven moet veranderen als je kinderen hebt. Die zullen het ook wel truttig vinden om met hun werk rekening te houden met hun kroost.
Ik vind dat best wel triest. Alsof die kinderen vooral niet te veel plek in het leven van hun ouders in mogen nemen. Wat mis je dan veel...
albana
18-12-2013 om 07:39
is rekening houden met?
Is rekening houden met..........dan hetzelfde als je leven radicaal compleet anders maken? En al je dromen en ambities aan de kant gooien waar je al jaren mee bezig was? En ook nog behoorlijk wat in geïnvesteerd hebt?
groeten albana
Knurf
18-12-2013 om 08:03
nou
'dan hetzelfde als je leven radicaal compleet anders maken? En al je dromen en ambities aan de kant gooien waar je al jaren mee bezig was?'
Tja, een kind is nou eenmaal wat anders dan een cavia. Dus als je je ambities zo belangrijk vind dat je er geen enkele concessie aan wilt doen, kun je misschien beter niet aan kinderen beginnen. Kinderen en carriere zijn prima te combineren, maar het gaat wel om combineren en niet om negeren.
troelahoep
18-12-2013 om 11:00
Kinderen zijn geen dingen die je er een beetje bij doet, of een van de vele ambities die je kunt hebben. Je kunt ze ook niet even tijdelijk in de wacht zetten, als ze er al zijn. Dat kan wel met een wereldreis, een nieuwe opleiding en dergelijke.
Ik hoorde laatst van een baby die 3 dagen in de week, van 7 tot 7 uur door een gastouder wordt opgevangen, en daarnaast nog een dag door opa en oma. Het kindje is nog maar 10 maanden oud, maar de ouders gaan binnenkort voor de tweede keer een week op vakantie zonder haar. Afgezien van of dat triest is, denk ik serieus dat zo'n kindje kans loopt geen goede band met de ouders op te bouwen.
troelahoep
18-12-2013 om 11:05
albana
ik was eigenlijk wel verbaasd over je reactie hier ergens. Alsof het iets uitmaakt of je door de oppas of je eigen moeder in bed gelegd wordt... natuurlijk! Je doet net of ouders vervangbaar zijn! Wel eens gehoord van hechtingsstoornissen en dergelijke? (schijnt ook de keerzijde te zijn van het zweedse systeem van werken en kinderopvang: er zijn relatief veel depressieve mensen waarvan de oorzaak gezocht in het systeem. Een laag beeld veroorzaakt in de jeugd, toen het kind op de tweede plaats stond omdat pa en ma allebei voltijds werkten).
Mussie
18-12-2013 om 13:12
Helemaal met je eens Albana
Natuurlijk hoef je je dromen en ambities niet overboord te gooien. Combineren gaat in de meeste gevallen uitstekend. En natuurlijk zijn er ouders te vinden die wel erg veel tijd aan hun werk besteden en daardoor weinig tijd aan hun kinderen besteden. Net zoals er ouders zijn te vinden die Het Ouderschap als het belangrijkste doel in hun leven zien en hun kinderen teveel verstikken. Lijkt me allebei niet goed.
Stenna
18-12-2013 om 18:34
zweden
Dat is onzin, mammahippie. Er is in zweden een bekende genetische variant van depressie die zich vast geeft gezet in de relatief kleine en ooit geisoleerde populatie. Dat is al toegeschreven aan lichttekort en andere dingen, nu blijkbaar weer aan kinderopvang, maar het bestaat al twee eeuwen, komt evenveel voor bij geemigreerde zweden die hunleefstijl aanpassen, juist niet bij naar zweden toe geimmigreerden uit andere landen, en heeft een aangetoonde genetische component (wetenschappelijk aangetoond en gepubliceerd).
albana
19-12-2013 om 09:58
precies mussie
En wat mij betreft denk ik dat dat voor beide ouders geld! Voor zowel de mama's als de papa's. Dus zie ik geen enkel nut erin om die dagen namen te geven die duiden op wie er vandaag voor het kind zorgt. Ik vind het alleen maar zielig...alsof het een zeer bijzonder speciale opoffering is ofzo. I.p.v. een vanzelfsprekendheid dat je die combinatie maakt.
groeten albana
troelahoep
19-12-2013 om 10:08
stenna
okee, dat wist ik niet. Dat is ook wel weer interessant. Neemt niet weg dat het mij alsnog niks lijkt om beide voltijds te werken met kinderen...
Dalarna
19-12-2013 om 11:11
Albana
Dus jij vindt het ook raar dat er mensen weekkalenders hebben met foto's om duidelijk te maken welke dag het is en wie er bij de kinderen thuis is denk ik zo want achach het is dan zo'n speciale opoffering en zo zielig voor de kinderen? Ik snap echt werkelijk waar jouw gedachtegang gewoon niet, hoezo is het zielig, kun jij ook niet begrijpen dat jij vanuit jouw achtergrond gewoon een gekleurd beeld hebt gekregen? Het ís geen opoffering maar gewoon duidelijkheid. Dat het jou niet uitmaakte wie je naar bed bracht maakt het niet dat het anderen wel uitmaakt maar sommige mensen vinden het gewoon prettig om duidelijkheid te scheppen. Misschien was jij, je broer en je kinderen gewoon wel heel makkelijk maar dat zegt toch niet dat dat bij andere kinderen dan ook zo makkelijk is?
Eigenlijk begrijp ik vooral niet waarom jij je hier zo druk om maakt en natuurlijk is het jouw mening maar ik hoop voor jouw kinderen, schoonkinderen en kleinkinderen dat die allemaal uit precies hetzelfde hout zijn gesneden anders gaan jullie het allemaal nog heel lastig krijgen later. Ook al zeg je het niet, volgens mij is heel duidelijk te zien hoe jij overal over denkt!
Truttig is het werken onder schooltijden want je kweekt alleen maar stoere en zelfstandige kinderen die het niet uit maakt wie ze naar bed brengt als je gewoon allebei fulltime werkt, het huishouden doen, de was binnenhalen als die werkende moeder weer zo dom was om de was buiten te hangen terwijl het kan gaan regenen, nergens om malen en vooral niet zo moeilijk doen. Wat zal jij op de koffie komen later als je kleinkinderen niet zo zijn en je kinderen er geen bal van begrijpen want ze doen toch niet zielig en zijn toch niet truttig?
Knurf
19-12-2013 om 11:44
goh albana
Dus zie ik geen enkel nut erin om die dagen namen te geven die duiden op wie er vandaag voor het kind zorgt.' '
Dat mag. Ik zie dat nut wel.
'Ik vind het alleen maar zielig...alsof het een zeer bijzonder speciale opoffering is ofzo. I.p.v. een vanzelfsprekendheid dat je die combinatie maakt.'
Al die emoties die er bij jou loskomen bij het gebruik van een simpel woordje verbazen mij enorm. Zielig? Opoffering? De associaties die jij hebt, zitten toch echt bij jou.
Mogen doordeweekse dagen wel werkdagen heten dan?
En wat vind je van de term vrijdag? Er zijn mensen die dan helemaal niet vrij zijn. En op zondag schijnt lang niet altijd de zon.
Dalarna
19-12-2013 om 13:26
Knurf
Wat kun je toch prachtig samenvatten wat ik al die tijd bedoel, het zijn hele vreemde emoties die Albana kwijt moet, volgens mij is er toch wat fout gegaan in haar jeugd vroeger, iets wat ze helemaal niet weet of ziet of herkent maar ze gunt het in ieder geval een ander kind ook niet
Sindbads vrouw
19-12-2013 om 13:45
Dalarna
Jammer dat de kern van je betoog/dat wat je wil zeggen helemaal teniet wordt gedaan door het "spelen op de man"
troelahoep
19-12-2013 om 16:03
mja
ik vind het ook iets te puntig, Dalarna. Albana heeft vast wel een jeugd heeft gehad met minder aanwezige ouders dan de meesten van ons, en ik denk dat ze probeert duidelijk te maken dat dat zó erg ook weer niet is. Alleen doet ze zo hard haar best, dat het tegendeel het geval lijkt te zijn.
Dalarna
19-12-2013 om 16:56
sinbadsvrouw
Hoezo, ik denk ook dat Albana teveel moeite doet overal om maar te laten zien hoe goed het allemaal was en hoe moeilijk anderen het allemaal maken en dat het veel simpeler kan.
Het interesseert mij niets hoe ze over anderen denkt ik voel me niet eens aangesproken maar ik vraag mij serieus af hoe ze er mee om zal gaan als haar kleinkinderen niet zo makkelijk zijn als zij en haar kinderen en ik vraag mij serieus af hoe haar kinderen daar mee om moeten gaan gezien de vermoedelijke spagaat tussen hun kind en hun moeder/opvoeding.
Ik speel niet op de man, de man speelt toch met haar eigen achtergrond op ons en mag ik (en bijv Knurf) daar niet op in gaan? Dan moet ze ook niet over haar eigen achtergrond zoveel zeggen en daar mee beargumenteren.
Jaina
19-12-2013 om 19:34
Normaliteit
Ik vind het vooral erg jammer dat het nog niet als normaal wordt beschouwd dat beide ouders fulltime werken.
Niks mis met een 3 daagse of 4 daagse werkweek maar het is jammer dat je nog steeds raar wordt aangekeken als je fulltime werkt met (kleine) kinderen.
Mussie
19-12-2013 om 19:46
Werkdagen en vrijdagen en zondagen
Ik heb helemaal niks tegen die termen. Lijken me normale woorden en dus hebben mijn kinderen die woorden geleerd. Bovendien heeft vrijdag niks met 'vrij' te maken en dat weten mijn kinderen ook. Maar een term als 'pappadag' en inderdaad het voorbeeld dat Albana aanhaalt 'centjes', daar erger ik me aan. Ik snap nog steeds niet waarom kinderen die termen makkelijk zouden leren.
En Dalarna, je speelt wel op de man vind ik. Door te zeggen dat je je iets afvraagt, suggereer je dingen en dat weet je heus wel. De zin over de vermoedelijke spagaat van de kinderen van Albana is heus geen onschuldige oprechte vraag.
Knurf
20-12-2013 om 07:34
Jaina
'Ik vind het vooral erg jammer dat het nog niet als normaal wordt beschouwd dat beide ouders fulltime werken.'
Als je met 'normaal' bedoelt dat de meerderheid het doet, ben ik eerlijk gezegd blij dat dat niet zo is. Het lijkt me een hele klus om twee fulltime banen, de kinderen, het huishouden en je sociale leven in een week te proppen. Dat merk je ook in landen als Frankrijk, waar fulltime banen de norm zijn en parttime banen amper bestaan: 2/3e van de vrouwen daar werkt domweg helemaal niet meer zodra er kinderen komen, omdat de combinatie van twee fulltime baan met een gezin te lastig en te zwaar wordt gevonden. In Nederland is het aantal vrouwen dat een baan heeft, al is het parttime, een stuk hoger.
Maar als je met 'normaal' bedoeld dat mensen er geen commentaar meer op hebben, ben ik het helemaal met je eens.
albana
20-12-2013 om 08:24
en wie zegt?
Dat ik me er druk om maak???
Ik typ in 3 minuten een stukje,ga naar mijn werk, we doen het huishouden en komen 's avond gezellig samen bij en werkelijk geen haar op mijn hoofd die erover prakzeerd wat de reactie op dat stukje zijn! Heb er tot de volgende ochtend (nu dus) niet eens aan gedacht en zie het nu pas. Meer macht der gewoonte overigens dat ik inlog. Had het ook zo een dagje kunnen laten als ik de tijd niet had gehad.
Is dat je druk maken ergens over?
Ja ik ben altijd direct en duidelijk. Als iemand dat als puntig ervaart is dat jammer maar helaas. Vaak zegt dat trouwens ook meer over diegene die ze ontvangt dan over mij.
Ik maak me zowiezo zelden druk over iets. Dat zit niet in mijn aard.
Over het algemeen ben ik een zeer tevreden mens, tevreden met mijn leven. Dat scheelt de helft denk ik in irritaties naar anderen toe.
Ik ben wel verbaasd over wat 1 woordje als 'zielig' een impact kan hebben.
groeten albana
bibi63
20-12-2013 om 13:16
gewoonte
We kunnen ons nu wel heel druk maken over het woordje 'papadag', maar moeten ons wel realiseren dat dat woord jaren geleden is 'uitgevonden', in een tijd dat het nog niet zo 'gewoon' was dat papa een dag op zich nam. Dus het is gewoon een nieuw woord (net als selfie of sletvrees) dat is gebleven. Ook al dekt het de lading minder dan vroeger. Meer niet. En waarom voelen we ons allemaal zo aangesproken, bijv. dat mannen gecomplimenteerd worden voor hun dag met de kinderen en evt. huishoudelijke taken? Blijkbaar vinden we het dan toch niet zo gewoon.....?
Gr. Bibi
Poppy
22-12-2013 om 21:29
Realistisch feit?
Wat is een realistisch feit? Ik bedoel, watvoor type feit is dat? Ik ken wetenschappelijk feit maar realistisch feit is nieuw voor mij.
Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen maar om daar nu wat te willen in deze discussie lijkt me eerder zoeken naar een reden voor iets wat je zelf moeilijk vind te rationaliseren dan een goed argument. Als je jezelf fijn voelt in de rol als zorgzame huisvrouw dan is dat toch prima? Maar laat je soortgenoten erbuiten .
Wat ik nog niet zo goed snap is hoe je je kunt ergeren aan een woord. Dan erger je je toch aan je eigen associatie met dat woord maar niet aan het woord zelf? En dat beeld stel je dan toch gewoon bij zodat je je niet meer hoeft te ergeren? Want ergeren is toch zonde? Of is het lekker ergeren? Zoals soms ook iets mooi kan zijn van lelijkheid?
En of we allemaal dezelfde stoere mannen willen weet ik niet. Ik zie verdraaid weinig draadjes hier gaan over mannen die zo irritant zijn omdat ze thuis de zorgtaken op zich nemen
bibi63
22-12-2013 om 21:59
nou simpel
omdat we mannen in de BSO/opvang toch maar argwanend bekijken, om allerlei redenen. Behalve als je eigen man de zorgtaken op zich neemt. Meten met 2 maten en eigen belang.
Bibi
troelahoep
22-12-2013 om 22:24
mijn man is soms wel irritant
die gooit uit zichzelf maar al te graag de wasmachine vol, maar doet dat vaak niet helemaal op mijn manier (alles op 40ºC) Wat het volgooien van de wasmachine betreft, dat doe ik liever zelf
Poppy
23-12-2013 om 01:16
Bibi
Misschien ligt het aan het tijdstip maar ik begrijp je post geloof ik niet echt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.