Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Overlast van kinderen in verhouding tot opvoedingsstijl


Nigella schreef op 17-08-2024 om 19:51:

[..]

Volgens mij doet niemand dat? Het is alleen voor het kind zelf niet prettig om zich niet in woorden te leren uitdrukken en te blijven hangen in gedrag dat past bij veel jongere kinderen.

Andere kinderen in de klas begrijpen haar niet, juf niet, ouders bij wie ze aan het spelen is...

Je bent niet alleen op de wereld met je kind en je zal toch in het belang van je kind moeten opvoeden en niet op basis van hoeveel geduld jij hebt en hoe prettig het voor jou is om je kind te bevestigen in alles wat ze doet.

Hoe wordt er in jouw cultuur omgegaan met kinderen die een beperking hebben/afwijken van gemiddelde kinderen?

Hier in de buurt worden sommige kinderen om 10.00 uur naar buiten gestuurd en komen er pas s'avonds (laat) weer in. De kinderen voeden elkaar op straat op, de ouders bemoeien zich amper met hun kids. Hun koters kunnen soms zich uren vermaken, maar ook bleren, gillen, schreeuwen om diverse redenen. Wij mogen het gratis meekrijgen.

Nicole123 schreef op 17-08-2024 om 19:55:

Ik ken trouwens ook wel een aantal kinderen die nog veel extremer gedrag vertonen dan mijn dochter. Met ouders die voor zover ik kan zien prima hun best doen in de opvoeding, vaak met broertjes of zusjes die veel gemiddelder gedrag vertonen. Ik wil niet weten wat die ouders voor bagger over zich heen krijgen.

Ik zie op mijn werk genoeg kinderen van 8, 9 of 10 jaar die zulk gedrag vertonen. En dan nog hoort daar niet altijd een label op. 

Juist deze kinderen hebben extra veel van het goede ouderschap nodig; geduld, eigen regulatie van de ouder, etc. Niet omdat de ouders het niet goed hebben aangepakt, maar omdat hun kinderen gewoonweg meer instructie/oefening/ herhaling nodig hebben.  En soms is de andere kant van de medaille een hele mooie; bv fanatisme, doorzettingsvermogen, eigen grenzen aangeven, beslissingen kunnen en durven maken, gevoeligheid voor kunst/muziek etc. Het zijn vaak geen grijze muizen zullen we maar zeggen. Ik hou ervan!

Nigella schreef op 17-08-2024 om 19:51:

[..]

Volgens mij doet niemand dat? Het is alleen voor het kind zelf niet prettig om zich niet in woorden te leren uitdrukken en te blijven hangen in gedrag dat past bij veel jongere kinderen.

Andere kinderen in de klas begrijpen haar niet, juf niet, ouders bij wie ze aan het spelen is...

Je bent niet alleen op de wereld met je kind en je zal toch in het belang van je kind moeten opvoeden en niet op basis van hoeveel geduld jij hebt en hoe prettig het voor jou is om je kind te bevestigen in alles wat ze doet.

Denk je nou echt dat wij dat als ouders niet snappen? Denk je nou echt dat wij er niet mee bezig zijn om ons kind hiermee te helpen en in op te voeden? Lees je er overheen waar ik beschrijf dat we daarmee volop bezig zijn? Waarom blijf je maar invullen voor iemand die je niet kent dat ze niet in het belang van hun kind zouden opvoeden, niet genoeg geduld zouden hebben en ons kind enkel bevestigen in alles wat ze doet? Wat een oerdomme en onsympathieke post opnieuw zeg.

Nicole123 schreef op 17-08-2024 om 20:04:

[..]

Denk je nou echt dat wij dat als ouders niet snappen? Denk je nou echt dat wij er niet mee bezig zijn om ons kind hiermee te helpen en in op te voeden? Lees je er overheen waar ik beschrijf dat we daarmee volop bezig zijn? Waarom blijf je maar invullen voor iemand die je niet kent dat ze niet in het belang van hun kind zouden opvoeden, niet genoeg geduld zouden hebben en ons kind enkel bevestigen in alles wat ze doet? Wat een oerdomme en onsympathieke post opnieuw zeg.

De stijl begint me steeds herkenbaarder voor te komen. Het is iedere keer alleen weer net even een ander onderwerp. 

Ik zou er niet meer op ingaan. 

Valeria schreef op 17-08-2024 om 20:08:

[..]

De stijl begint me steeds herkenbaarder voor te komen. Het is iedere keer alleen weer net even een ander onderwerp.

Ik zou er niet meer op ingaan.

Oh no, het zal toch niet...

Wasmachine schreef op 17-08-2024 om 19:55:

[..]

Hoe wordt er in jouw cultuur omgegaan met kinderen die een beperking hebben/afwijken van gemiddelde kinderen?

Niet ieder kind dat gilt, krijst en stampvoet heeft een beperking. Laten we nou niet doen alsof normaal kindergedrag iets uitzonderlijks is wat alleen heel speciale, gevoelige kinderen vertonen. 

Het is niet zo dat gemiddelde kinderen alleen maar rustig op een stoel zitten, nee de meeste kinderen kunnen dreinen, gillen en krijsen, maar vervolgens is het aan jou als ouder om op te voeden. Dat mis ik een beetje in deze discussie. Het lijkt alsof je zegt dat ieder kind dat onaangepast gedrag vertoont gelijk ''een beperking'' heeft, maar dat is natuurlijk niet zo. Het gemiddelde kind heeft allerlei emoties en is nog bezig met het leren reguleren ervan, het is aan jou als ouder de taak je kind hierbij te begeleiden. 

Ik weet niet of het niet willen of niet kunnen begrijpen is maar ik zou het ook laten rusten. Je doet je best en jouw dochter heeft een groot geluk dat ze jou als moeder heeft. 

Valeria schreef op 17-08-2024 om 20:08:

[..]

De stijl begint me steeds herkenbaarder voor te komen. Het is iedere keer alleen weer net even een ander onderwerp.

Ik zou er niet meer op ingaan.

Inderdaad het viel mij ook al op. En altijd een nieuw gestart account in augustus...

Nigella schreef op 17-08-2024 om 20:14:

[..]

Niet ieder kind dat gilt, krijst en stampvoet heeft een beperking. Laten we nou niet doen alsof normaal kindergedrag iets uitzonderlijks is wat alleen heel speciale, gevoelige kinderen vertonen.

Het is niet zo dat gemiddelde kinderen alleen maar rustig op een stoel zitten, nee de meeste kinderen kunnen dreinen, gillen en krijsen, maar vervolgens is het aan jou als ouder om op te voeden. Dat mis ik een beetje in deze discussie. Het lijkt alsof je zegt dat ieder kind dat onaangepast gedrag vertoont gelijk ''een beperking'' heeft, maar dat is natuurlijk niet zo. Het gemiddelde kind heeft allerlei emoties en is nog bezig met het leren reguleren ervan, het is aan jou als ouder de taak je kind hierbij te begeleiden.

Gemiddelde kinderen hebben ook zeker opvoeding nodig, dat ben ik helemaal met je eens. Desondanks vraag ik mij wel af hoe jij denkt dat er met kinderen met een beperking omgegaan moet worden. 

Nigella schreef op 17-08-2024 om 20:14:

[..]

Niet ieder kind dat gilt, krijst en stampvoet heeft een beperking. Laten we nou niet doen alsof normaal kindergedrag iets uitzonderlijks is wat alleen heel speciale, gevoelige kinderen vertonen.

Het is niet zo dat gemiddelde kinderen alleen maar rustig op een stoel zitten, nee de meeste kinderen kunnen dreinen, gillen en krijsen, maar vervolgens is het aan jou als ouder om op te voeden. Dat mis ik een beetje in deze discussie. Het lijkt alsof je zegt dat ieder kind dat onaangepast gedrag vertoont gelijk ''een beperking'' heeft, maar dat is natuurlijk niet zo. Het gemiddelde kind heeft allerlei emoties en is nog bezig met het leren reguleren ervan, het is aan jou als ouder de taak je kind hierbij te begeleiden.

En dat doen ouders zoals Nicole ook. Echter is niet elk kind hetzelfde en leert elk kind in eigen tempo. Je kunt niet zeggen oh kind is 5 dus die zou dat (bij een goede opvoeding) toch al moeten kunnen en kan kind het niet dan zal het wel aan de opvoeding liggen. Het ene kind is het andere niet. Wat je moet kunnen per leeftijd is een indicatie. Kind van Nicole is 5 en kan bepaalde dingen nog niet, toch doet Nicole haar best dus daar ligt het niet aan.

Als een kind geen doorsnee kind is en wellicht een stoornis heeft, kan het ook langer duren en zijn er soms andere hulpmiddelen en begeleiding nodig, ligt het ook niet aan de opvoeding. Dat kun je niet altijd weten dus zaak daar niet over te oordelen.

Wasmachine schreef op 17-08-2024 om 20:23:

[..]

Gemiddelde kinderen hebben ook zeker opvoeding nodig, dat ben ik helemaal met je eens. Desondanks vraag ik mij wel af hoe jij denkt dat er met kinderen met een beperking omgegaan moet worden.

Of kinderen die langer de tijd nodig hebben om zich bepaald gedrag eigen te maken, zonder dat ze perse een beperking hebben. 

Wasmachine schreef op 17-08-2024 om 20:23:

[..]

Gemiddelde kinderen hebben ook zeker opvoeding nodig, dat ben ik helemaal met je eens. Desondanks vraag ik mij wel af hoe jij denkt dat er met kinderen met een beperking omgegaan moet worden.

25% van de kinderen heeft een label, dus er is niet 1 antwoord op je vraag. Kinderen zijn heel verschillend of ze nou een labeltje hebben of niet. Als het goed is weet jij als ouder het beste hoe je met je kind kunt omgaan. 

Ik heb het over ouders waarbij het duidelijk is dat zij daar helemaal niet mee bezig zijn. Helaas heb ik dat deze vakantie weer veel gezien. Je pikt de Nederlanders er zo uit, daarvoor hoef je niet eens je best te doen, ze schreeuwen en gillen overal bovenuit en lijken niet in de gaten te hebben dat er ook nog andere mensen vakantie aan het vieren zijn.

Valeria schreef op 17-08-2024 om 20:08:

[..]

De stijl begint me steeds herkenbaarder voor te komen. Het is iedere keer alleen weer net even een ander onderwerp.

Ik zou er niet meer op ingaan.

Ik dacht het ook.

MMcGonagall schreef op 17-08-2024 om 20:37:

[..]

Ik dacht het ook.

Is dit een manier om af te leiden van de inhoudelijke discussie? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.