Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Overlast van kinderen in verhouding tot opvoedingsstijl


Nigella schreef op 17-08-2024 om 20:14:

[..]

Niet ieder kind dat gilt, krijst en stampvoet heeft een beperking. Laten we nou niet doen alsof normaal kindergedrag iets uitzonderlijks is wat alleen heel speciale, gevoelige kinderen vertonen.

Het is niet zo dat gemiddelde kinderen alleen maar rustig op een stoel zitten, nee de meeste kinderen kunnen dreinen, gillen en krijsen, maar vervolgens is het aan jou als ouder om op te voeden. Dat mis ik een beetje in deze discussie. Het lijkt alsof je zegt dat ieder kind dat onaangepast gedrag vertoont gelijk ''een beperking'' heeft, maar dat is natuurlijk niet zo. Het gemiddelde kind heeft allerlei emoties en is nog bezig met het leren reguleren ervan, het is aan jou als ouder de taak je kind hierbij te begeleiden.

Dan moet je misschien even teruglezen. 

Ik lees alleen maar van jou dat er ouders zijn die vinden dat ze niet hoeven op te voeden. Dat is jouw observatie/interpretatie. 

Sowieso denk ik dat we überhaupt niet verder komen met het diskwalificeren van ouders. Uiteindelijk probeert iedereen zijn best te doen vanuit eigen visie, waarden, normen, tijdsgeest, cultuur, religie, eigen opvoeding etc. En de meeste ouders willen uiteindelijk toch echt dat hun kind gelukkig is en zich kan redden in de maatschappij. En ik kan me heel goed voorstellen dat ouders die al 20x op een dag super geduldig, regulerend bezig zijn geweest, het gedrag van hun kind de 21e keer even laten gaan (bv omdat ze weten dat ze anders zodanig uit hun slof gaan schieten dat dit nog veel schadelijker is). Kortom, soms zijn dingen niet zoals ze lijken. 

Nigella schreef op 17-08-2024 om 20:39:

[..]

Is dit een manier om af te leiden van de inhoudelijke discussie?

Nee hoor, maar ik krijg het idee dat jij iets alleen maar opvoeden noemt als het werkt (en/of enorm ervan geniet om iedereen op de kast te jagen).

Hoe zou jij een kind aanpakken dat elke dag wel een keer krijst over niet lekker zittende sokken, iemand anders die op het liftknopje drukt, er zijn geen kleine winkelwagentjes? En dan bedoel ik het zo dat je alle 200 eerdere dagen al hebt gezegd dat kind ook zacht kan praten en vertellen wat er mis is en hebt afgeleid (of een poging hiertoe gedaan). Ook vast wel een keer of wat genegeerd want dat stond ook in een opvoedboek. En nu, hoe pak je dat aan?

Nigella schreef op 17-08-2024 om 20:14:

[..]

Het gemiddelde kind heeft allerlei emoties en is nog bezig met het leren reguleren ervan, het is aan jou als ouder de taak je kind hierbij te begeleiden.

En vrijwel elke ouder doet dat. Ik heb in dit topic geen enkele ouder gekezen die niet hard werkt aan het begeleiden hiervan. Ouders met wat pittiger kinderen werken hier juist extra hard aan. Behalve al die ouders in jouw omgeving, die allemaal stomtoevallig niet. 

Nigella schreef op 17-08-2024 om 20:35:

[..]

25% van de kinderen heeft een label, dus er is niet 1 antwoord op je vraag. Kinderen zijn heel verschillend of ze nou een labeltje hebben of niet. Als het goed is weet jij als ouder het beste hoe je met je kind kunt omgaan.

Ik heb het over ouders waarbij het duidelijk is dat zij daar helemaal niet mee bezig zijn. Helaas heb ik dat deze vakantie weer veel gezien. Je pikt de Nederlanders er zo uit, daarvoor hoef je niet eens je best te doen, ze schreeuwen en gillen overal bovenuit en lijken niet in de gaten te hebben dat er ook nog andere mensen vakantie aan het vieren zijn.

Als jij je daar zo aan ergert kun je wellicht ook kiezen bij een volgende vakantie voor een locatie waar je dat overlast gevende Nederlandse volk niet tegenkomt, een rustigere locatie bv een huisje met eigen zwembad, je kunt wel afgeven op bevolkingsgroepen maar die zullen niet veranderen omdat jij er iets van vindt want zelf hebben ze er geen last van.  Of misschien ook eens heel eerlijk naar jezelf kijken of je wellicht niet te kritisch bent en/ of gevoelig voor geluid. 

Saga schreef op 17-08-2024 om 20:03:

[..]

Ik zie op mijn werk genoeg kinderen van 8, 9 of 10 jaar die zulk gedrag vertonen. En dan nog hoort daar niet altijd een label op.

Juist deze kinderen hebben extra veel van het goede ouderschap nodig; geduld, eigen regulatie van de ouder, etc. Niet omdat de ouders het niet goed hebben aangepakt, maar omdat hun kinderen gewoonweg meer instructie/oefening/ herhaling nodig hebben. En soms is de andere kant van de medaille een hele mooie; bv fanatisme, doorzettingsvermogen, eigen grenzen aangeven, beslissingen kunnen en durven maken, gevoeligheid voor kunst/muziek etc. Het zijn vaak geen grijze muizen zullen we maar zeggen. Ik hou ervan!

Dank voor je posts, fijn om te lezen.

Valeria schreef op 17-08-2024 om 20:08:

[..]

De stijl begint me steeds herkenbaarder voor te komen. Het is iedere keer alleen weer net even een ander onderwerp.

Ik zou er niet meer op ingaan.

Oh, aha.

Gingergirl schreef op 17-08-2024 om 21:00:

[..]

Als jij je daar zo aan ergert kun je wellicht ook kiezen bij een volgende vakantie voor een locatie waar je dat overlast gevende Nederlandse volk niet tegenkomt, een rustigere locatie bv een huisje met eigen zwembad, je kunt wel afgeven op bevolkingsgroepen maar die zullen niet veranderen omdat jij er iets van vindt want zelf hebben ze er geen last van. Of misschien ook eens heel eerlijk naar jezelf kijken of je wellicht niet te kritisch bent en/ of gevoelig voor geluid.

Het gaat in dit topic over opvoedstijlen en de invloed op kinderen, waarom kunnen we het hier daar niet over hebben? Of ik nou een andere vakantie boek of niet, dit heeft geen invloed op de manier waarop kinderen worden opgevoed in deze tijd. 

Ook voor de rest: zullen we ontopic blijven?

Nigella even een oprechte vraag. 
Als ik jouw posts lees in dit topic heb je nog wat jongere kinderen. In de tijd dat ik jonge kinderen had had ik niet de tijd om de hele dag op een forum te hangen en zoveel en zulke uitgebreide reacties te geven. 
Ik heb nu kinderen van 19 en 22 en heb nog steeds niet de tijd om zoveel reacties te posten in zo weinig tijd.  Mijn jongste knapt samen met zijn vader zijn kamer op, we zijn net terug van een week kamperen, ik moest vandaag sporten en ik heb de weekendboodschappen gedaan.  Lekker barbecuen tot besluit van de vakantie.  Luisterend oor zijn voor de oudste waarbij het niet zo soepel loopt met haar bijbaan. Ik kan de tijd niet vinden om zoveel reacties te geven. 
Toch wel zielig voor jouw kinderen dat mama de hele dag op een forum hangt. 

Of was jij die moeder die vanochtend om 10.30 haar kinderen bij het zwembad hier dropte met de mededeling: Koop voor de lunch maar een tosti of wat friet ik kom jullie om 18.00 halen! Dan had je tijd genoeg voor zoveel berichten😜

MMcGonagall schreef op 17-08-2024 om 20:49:

[..]

een kind dat elke dag wel een keer krijst over niet lekker zittende sokken, iemand anders die op het liftknopje drukt, er zijn geen kleine winkelwagentjes? En dan bedoel ik het zo dat je alle 200 eerdere dagen al hebt gezegd dat kind ook zacht kan praten en vertellen wat er mis is en hebt afgeleid (of een poging hiertoe gedaan). Ook vast wel een keer of wat genegeerd want dat stond ook in een opvoedboek. 

Fijn om te lezen dat een kind met een dergelijk karakter later prima op zijn/haar pootjes terechtkomt en gewoon een fijne jongere, een fijn mens wordt. Door veel geduld, moeite en inlevingsvermogen van de opvoedende ouders en veel zelf vallen en opstaan, als ik dat goed uit je berichten haal. 

Nigella schreef op 17-08-2024 om 21:15:

[..]

Het gaat in dit topic over opvoedstijlen en de invloed op kinderen, waarom kunnen we het hier daar niet over hebben? Of ik nou een andere vakantie boek of niet, dit heeft geen invloed op de manier waarop kinderen worden opgevoed in deze tijd.

Ook voor de rest: zullen we ontopic blijven?

Jij bent van mening dat het veelal aan opvoedstijlen ligt, de meesten hier niet. Dus je kunt wel door blijven drammen en anderen af blijven zeiken maar jouw mening is geen wet van meden en perzen. Je punt is duidelijk, je hebt je mening gegeven en dan nu weer door ipv telkens hetzelfde te schrijven.

Bah wat een akelige toon in dit draadje. 
Een inhoudelijke discussie lijkt me interessant maar er wordt totaal niet ingegaan op de inhoud, dus niet mogelijk. 
Wat mij wel triggerde zijn de voorbeelden t.a.v. vakantie ed. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat daar wel degelijk iets speelt van ‘gebrek aan support’ door mede ouders. 
We willen het als ouder toch allemaal goed doen en veel ouders hebben hierin toch hun onzekerheden. Als het net niet goed matcht op vakantie of tijdens een bezoekje dan kan al gauw iets in werking treden waardoor spanningen hierin wat te groot worden. Gevoelige kinderen gaan zich dan onmogelijk gedragen. Heel vervelend voor alle partijen. Maar soms heel makkelijk te doorbreken door net wat meer samen te werken.,

Bakblik schreef op 17-08-2024 om 21:16:

Nigella even een oprechte vraag.
Als ik jouw posts lees in dit topic heb je nog wat jongere kinderen. In de tijd dat ik jonge kinderen had had ik niet de tijd om de hele dag op een forum te hangen en zoveel en zulke uitgebreide reacties te geven.
Ik heb nu kinderen van 19 en 22 en heb nog steeds niet de tijd om zoveel reacties te posten in zo weinig tijd. Mijn jongste knapt samen met zijn vader zijn kamer op, we zijn net terug van een week kamperen, ik moest vandaag sporten en ik heb de weekendboodschappen gedaan. Lekker barbecuen tot besluit van de vakantie. Luisterend oor zijn voor de oudste waarbij het niet zo soepel loopt met haar bijbaan. Ik kan de tijd niet vinden om zoveel reacties te geven.
Toch wel zielig voor jouw kinderen dat mama de hele dag op een forum hangt.

Of was jij die moeder die vanochtend om 10.30 haar kinderen bij het zwembad hier dropte met de mededeling: Koop voor de lunch maar een tosti of wat friet ik kom jullie om 18.00 halen! Dan had je tijd genoeg voor zoveel berichten😜

Ja ik heb hier gepost vandaag, voor het eerst in mijn leven, omdat dit onderwerp mij aansprak. Ik lig ziek op bed met covid, terwijl mijn kinderen de hele dag in de tuin aan het spelen waren met buurtkinderen. Mijn man is thuis en is een volwaardige ouder, wij doen de opvoeding namelijk samen. 

We zijn trouwens net terug van vakantie dus we hebben net enorm veel tijd met elkaar doorgebracht en leuke dingen gedaan, mijn kinderen komen niks tekort als ze een dagje met vriendjes en hun vader doorbrengen. 

MMcGonagall schreef op 17-08-2024 om 20:49:

[..]

Nee hoor, maar ik krijg het idee dat jij iets alleen maar opvoeden noemt als het werkt (en/of enorm ervan geniet om iedereen op de kast te jagen).

Hoe zou jij een kind aanpakken dat elke dag wel een keer krijst over niet lekker zittende sokken, iemand anders die op het liftknopje drukt, er zijn geen kleine winkelwagentjes? En dan bedoel ik het zo dat je alle 200 eerdere dagen al hebt gezegd dat kind ook zacht kan praten en vertellen wat er mis is en hebt afgeleid (of een poging hiertoe gedaan). Ook vast wel een keer of wat genegeerd want dat stond ook in een opvoedboek. En nu, hoe pak je dat aan?

Nigella, wil je dit nog beantwoorden? Misschien help je er mensen enorm mee.

Nicole123 schreef op 17-08-2024 om 21:18:

[..]

Fijn om te lezen dat een kind met een dergelijk karakter later prima op zijn/haar pootjes terechtkomt en gewoon een fijne jongere, een fijn mens wordt. Door veel geduld, moeite en inlevingsvermogen van de opvoedende ouders en veel zelf vallen en opstaan, als ik dat goed uit je berichten haal.

Tuurlijk komt het goed en trek je alsjeblieft niet veel aan van sommige reacties hier; de beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen. Hebben wij ook meegemaakt: we hebben 4 kinderen waarvan de oudste autisme bleek te hebben, diagnose kwam met 9 jaar. Toen vielen alle puzzelstukjes in elkaar waarom hij bepaalde dingen moeilijk aangeleerd kreeg. Dat lag niet aan de opvoeding, ASS is een ontwikkelingsstoornis dus ontwikkelde hij zich andersen in een ander tempo. Wij kregen ook geregeld commentaar van sommige mensen. Zo ook van schoonzus Marjan; oudste zus van Gingerman en zelf moeder van 5 kinderen en had alle wijsheid in pacht. Toen ze doodleuk aangaf; nou bij mij zou dat niet gebeuren hoor, wij zouden dat gedrag niet accepteren etc ( onze zoon had veel moeite met eten en raakte snel in paniek). Nou zeiden wij; bedankt voor het aanbod, volgende week komt hij gezellig bij jullie logeren. Zoon vond het heel leuk dat logeren, schoonzus hing za ocht al aan de lijn dat we hem op moesten halen want ze zat met haar handen in het haar. Vanaf dat moment zong ze wel een toontje lager al bleef ze zich erg goed vinden qua opvoeding. Onze kinderen werden volwassen en onze zoon heeft zich met begeleiding en medicatie goed ontwikkeld, studie gedaan en staat prima in het leven en heeft een hechte band met ons en zijn siblings al zullen bepaalde dingen moeilijk blijven omdat ASS nou eenmaal niet over gaat en niet alles aan te leren is. En schoonzus met haar goede opvoeding skills ziet haar 5 kinderen nog amper, hooguit 3x per jaar,  omdat haar 5 kinderen helemaal niet terugkijken op een fijne opvoeding dus ja...

MMcGonagall schreef op 17-08-2024 om 21:48:

[..]

Nigella, wil je dit nog beantwoorden? Misschien help je er mensen enorm mee.

Ik heb niet de indruk dat de sfeer hier voor mij veilig genoeg is om serieus antwoord te geven op deze vraag.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.