Leen13
10-06-2012 om 20:28
Ots bij obesitas
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3268131/2012/06/09/Kinderen-onder-toezicht-gesteld-om-overgewicht.dhtml
Wel, mijn standpunt zal duidelijk zijn. Hun advocaat meldde al dat 4 maanden na de uitspraak er nog geen deskundige hulp is ingeschakeld. Nog 8 maanden te gaan, en x gezinsvoogden en x zorgelijke dossiers later, en dan mag dit gezin weer naar de rechter. Hopelijk wordt het, door het inschakelen van de media, geen UHP. Binnenkort zijn er verkiezingen. De eerste de beste partij die deze justitie-en geen hulp-beweging nou eens omkeert krijgt mijn stem. Ik zoek en ik zoek maar de standpunten van de diverse partijen stemmen mij niet hoopvol.
Ouders zijn nog steeds een klasse-an-sich en geen klasse-fur-sich. Dat stemt mij somber.
Leen13
16-06-2012 om 17:54
En er dan achter komen....
dat die hulp niet bestaat of bestaat uit dwang en ondermaatse uitprobeersels.
mirreke
16-06-2012 om 18:05
Ja, annej
Maar dat is stap twee. Eerst een andere benadering, en dan een andere manier van hulp bieden.
Ik snap trouwens volledig wat je bedoelt, wij hebben ook een behoorlijk traumatiserende ervaring met Jeugdzorg achter de kiezen, na een vrijwillige hulpvraag. Ik heb daar vrijwel alleen maar modderende mensen en amateurs leren kennen. De enige die goed, betrokken en professioneel was, was een medewerkster van MEE. Helaas heeft MEE zijn werkwijze verandert en heb je nu niet meer een eigen persoonlijke begeleider, maar moet je telkens korte hulpvragen indienen en krijg je dan voor die korte hulpvraag een iemand die je naar de oplossing leidt (idealiter...).
Toezeggingen worden niet nagekomen, het personeelsverloop is ongelooflijk wat veel tijd en geld kost, mensen kijken alleen maar naar dossiers, wat tot bizarre situaties leidt en in ieder geval niet tot hulp in het concrete geval. Er wordt in ieder geval niet naar de ouders geluisterd, hoe ze ook beweren dat ze dat wel doen.
In dat kader kan ik ook zeker jouw opmerking goed plaatsen. Ik vind het idd ook stasi-methoden. Je kunt ook hier anoniem melden, waarheidsvinding is niet nodig, oplossingen gaan zonder overleg met de betrokkenen, alles is volslagen willekeurig en de kans dat je kind ten gronde wordt gericht als het met jeugdzorg in aanraking komt is behoorlijk groot. Cijfers van misbruik in tehuizen zijn schrikbarend, en het nut van hulp is niet bewezen, kinderen zijn vrijwel altijd thuis beter af.
Vonda
16-06-2012 om 18:13
Interessant boek over obese kinderen
Laatst heb ik een interessant boek van de bieb gelezen over dit onderwerp, "Vet! – boek over kinderen met overgewicht", door Inger Boxsem.
Interviews met kinderen en hun familie over hoe het nou zo gekomen was en wat ze er aan konden doen.
Erg interessante inside-verhalen uit heel gewone, doorsnee gezinnen.
Echt een aanrader.
Vonda
Temet
16-06-2012 om 22:24
Margriet
Ik heb wat problemen met het argument van het psychisch leed dat overgewicht veroorzaakt. Je ziet m ook in een andere vorm: overgewicht is erg, want dikke mensen worden gepest.
Maar wiens probleem is dat dan? Het is omdat 'men' overgewicht zo erg vindt, dat mensen ermee worstelen. Is het overgewicht daarom erg? Er zijn wel andere groepen die in het verdomhoekje zitten en daarmee worstelen, maar daarbij trekt men dan minder snel de conclusie dat het behoren tot die groep moet worden aangepakt.
Of om een voorbeeld te geven: als een jongere homo is zal tegenwoordig niemand zeggen dat daaraan wat moet veranderen omdat de jongere ermee worstelt of omdat hij ermee gepest wordt. Nee, de worsteling moet worden aangepakt ('leer jezelf te accepteren'), of de pesters moeten worden aangepakt. Maar bij dikkerds werkt dat zo niet, dan moet de dikte worden aangepakt. Daar is toch iets merkwaardigs aan. Eerst wordt je aan alle kanten in de hoek gedrukt en dan is het feit dat je in de hoek gedrukt wordt reden om te zeggen dat je een probleem hebt. Tja.
Groeten,
Temet
Margriet*
16-06-2012 om 22:47
Mirreke heel kort door de bocht.
het nut van hulp is niet bewezen:
- uhh verdiep je je uberhaupt in onderzoek, want het klopt niet wat je schrijft.... Waarom vraagt deze moeder dan om hulp voor haar kinderen die te dik zijn als het toch niet helpt?
Kinderen zijn vrijwel altijd thuis beter af.
- Oh ja, hoe denk je dat te weten? Eigen ervaringen geven een beperkt beeld....
+ Brunette +
16-06-2012 om 23:01
Temet: niet eens
Veel overgewicht is erg ongezond dus ik vind de vergelijking met andere groepen die in het verdomhoekje zitten niet helemaal opgaan. Een vrouw, neger of homo kan er niets aan doen dat hij of zij zo is, hoewel bij homo's in voorbije tijden ook wel een soort "gezondheidsreden" zal hebben meegespeeld: ze krijgen doorgaans geen kinderen.
Leen13
16-06-2012 om 23:06
Margriet
Deze moeder vraagt om hulp voor haar kinderen die te dik zijn omdat ze denkt dat die hulp er is. En niemand maakt haar wijzer. We willen allemaal graag dat die hulp er wel is. Daarom doen we allemaal maar alsof.
Alleen ouders kunnen elkaar waarschuwen als de hulpverlening die verwachting in stand blijft houden. Gelukkig werd ik tijdig gewaarschuwd toen ik een huilbaby had. Wat denk je dat zo'n kind in het ziekenhuis doet? Het huilt. Punt. Daarop heb ik met tips van familie en vrienden de zaak maar zo goed mogelijk uitgedragen. Veel hulpverleners lijden aan overschatting van hun mogelijkheden. En als er iets duidelijk is geworden dan is het dat ouders geen hulp moeten zoeken bij het overgewicht van hun kind. Liever nog wat modderen en jezelf scholen in gezonde voeding en beweging. En duiken voor de hulpverlening. En met een goede huisarts kom je dan nog een heel eind.
Leen13
16-06-2012 om 23:19
Margriet
Wat voor eigen ervaringen heb jezelf dat je denkt dat kinderen beter af zijn in pleeggezinnen en jeugdinstellingen? Is dat ook niet een soort kokervisie geworden? Moeten de hakken nou zo in het zand ondanks al die verhalen over misbruik en niet geholpen maar van elkaar vervreemde ouders en kinderen? Is dat niet juist een reden om je in te zetten voor een humane hulpverlening aan gezinnen? In plaats van die onzin met een sterretje waar elke vorm van hulpverlening eruit bestaat dat ouders kinderen mishandelen en dan komt de hulpverlener die kinderen redden?
En als uit aangehaald onderzoek blijkt dat er gewoon geen oplossing is voor overgewicht dan moet Mirreke toch nog maar even doorgaan met zich te verdiepen in onderzoek?
Dat lijken wel de columns van Erik Gerritsen bij Binnenlands Bestuur. Hoe fijn de BJ goed zorgt voor al die multiproblemgezinnen. En als er dan eens kritiek komt van deskundigen of ouders dan komt er weer een flauwe herhaling van zetten, het negeren van argumenten en het almaar terugkaatsen van een bal die allang in het doel van de jeugdhulpverlening ligt. Kortom: nederiger over wat je kunt doen voor kinderen en ouders en realistischer en niet gericht op de politieke windenwaaierij maar op een echte professie waar je voor kunt staan. Lijkt mij dan. Want dat er hulp nodig is voor ouders en kinderen dat is duidelijk. Er zijn hulpvragen en die zijn concreet en die vragen niet om dwang maar om deskundig en realistisch advies en concrete hulp, geen dwang mits.
Mea Proefrok
17-06-2012 om 08:06
Annej en temet
AnneJ, ik voel me net Don Quixote als ik wil reageren op een van jouw vele anti-jeugdzorg-postings, maar ik wil toch even gezegd hebben dat sommige kinderen beter af zijn in pleeggezinnen en dat er daar ook nog hele leuke van zijn (pleeggezinnen dus). En dat ik niet vrolijk word van jouw wereldvisie als zou er in jeugdhulpverleningsland werkelijk niemand deugen. Je weet zelf hopelijk wel hoe statistisch onwaarschijnlijk dat is.
Verder vind ik Temets vergelijking sympathiek maar niet geheel steekhoudend om de redenen die Brunette ook al aanvoert. Ja, het is onwenselijk dat dikke kinderen gepest worden, maar aan te dik zijn is iets te doen. Aan homoseksueel zijn of roodharig is niets te doen (gelukkig maar). Wat dan wel weer voor het betoog van Temet pleit, is dat blijvend afvallen hartstikke moeilijk is voor veel mensen. Waarmee die hele "elk pondje gaat door het mondje" vingertjezwaai-discussie een beetje de plank misslaat. Was het maar zo eenvoudig als de tussendoortjes laten staan.
Leen13
17-06-2012 om 11:28
Mea
Oeps, ik dacht dat ik Don Quichotte was. Ook al zijn er goede hulpverleners Mea, en ik ga er vanuit dat die er ook zijn, ik kom ze weer bijna dagelijks tegen, dan nog is de jeugdhulpverlening onveilig voor ouders en kinderen. En natuurlijk kun je het wel ontkennen, wie heeft er niet zelf ooit een paar kilo's kwijtgeraakt, toch denk ik dat het een grens te ver is om ouders en kinderen op te zadelen met een OTS danwel UHP. Het lijkt me duidelijk dat hier een grens overschreden wordt. Zonder de discussie nu weer helemaal over te doen. Daar zijn teveel argumenten voor genoemd inmiddels.
Leen13
17-06-2012 om 14:06
Angstcultuur
Wie nu nog van mening is dat de bevoegdheden van de jeugdhulpverlening uitgebreid moeten worden, zonder de bijbehorende rechtswaarborgen, kent zijn geschiedenis niet. Waar macht is wordt deze misbruikt. En dan maar volhouden dat we het hier in Nederland zo goed geregeld hebben. We geven onvoldoende opgeleide jonge mensen de kans zich geweldig te voelen en zich te misdragen tegen hulpvragende ouders en kinderen, gewoon omdat het kan. Dat is dubbel ernstig. Voor de werkers in de jeugdhulpverlening en voor ouders en kinderen.
mirreke
17-06-2012 om 16:16
Zucht: kinderen zijn vrijwel altijd beter af bij hun eigen ouder
Dit is al zovaak genoemd, met aanhaling van onderzoeken waaruit dat blijkt, namelijk dat UHP in ieder geval de situatie niet verbetert en vaak zelfs verslechtert! Zoek in dit forum aub op bijdragen van bijv. tsjor, die heel regelmatig dit soort onderzoeken heeft aangehaald. Volgens mij ik zelf ook, maar ik vergeet die altijd te bookmarken of ik verander van systeem en dan ben ik al mijn bookmarks weer kwijt.
Onlangs nog een onderzoek waaruit blijkt dat kinderen in de jeugdzorginstellingen en ook in pleeggezinnen!!! een (veel) grotere kans lopen om (seksueel) misbruikt te worden. Maar dat risico nemen we dan maar weer op de koop toe.
Ook een onderzoek (zelf aub googelen) waaruit blijkt dat geen land zoveel uithuisplaatsingen kent als, jawel, Nederland!!1
Dit is in afgelopen draadjes al heel veel genoemd, en wat mij betreft idd een voldongen feit.
Oh en over de stasimethoden waar AnneJ het over had, ook die zijn oorspronkelijk opgezet met de beste bedoelingen. Omdat men het idee had dat men het beter wist dan de betreffende, omdat men de richtlijnen had van hoe het hoorde (en vertaal dit dan even naar: hoe je hoort op te voeden, hoe dik of dun je hoort te zijn, hoe je als ouders moet denken, wat je als ouders moet overdragen, hoe je kind hoort uit te pakken). Ook hier bij de jeugdzorg lijkt men nog steeds een plaat voor de kop te hebben.
Het lijkt een beetje op kanker: als het jou niet overkomt overkomt het altijd een ander, en kun je nog denken dat het zoiets als eigen schuld is (bv. te dik, gerookt, vet gegeten, niet bewogen). Als het jou wel overkomt, verandert het je complete wereldbeeld. Zo ook met jeugdzorg. ik ben ook vol vertrouwen daarheen gestapt, we hadden niets te verbergen en zijn volkomen open geweest. En toen kwam de machinerie in werking. Wij hebben (net als AnneJ volgens mij) met veel strijden de eigen regie gehouden, geen OTS of UHP gehad (wel 'vrijwillig' uit huis geplaatst, meer gechanteerd, anders zouden we geen zeggenschap meer hebben), en in die uithuisplaatsing ben ik me rot geschrokken. Niet om mijn stiefdochter (ja ook, maar zij had ons nog, wij waren de luis in de pels van de instellingen, God, wat hadden die een hekel aan ons) maar om al die andere kinderen die hun ouders niet meer mochten zien, die een voogd hadden die ze nooit zagen, die vogelvrij waren in instellingenland, waar niemand zich echt met hart en ziel om bekommerde. Dat is gruwelijk, en dan kun je nog zoveel goede bedoelingen hebben, maar in zo'n bureaucratische toestand met zoveel mensen die uitsluitend rechtlijnig nadenken en die allemaal 's avonds weer naar huis gaan, daar gebeurde echt niks.
Kinderen helpen als dat nodig is? Een hartgrondig ja! Maar dan wel thuis of vanuit huis, en met betrokkenheid van thuis.
mirreke
17-06-2012 om 16:39
Lara10 kijk naar dat bbc programma (en synopsis even ot)
Ik weet niet of je het kunt zien, vanwege regionale beperkingen maar het programma zoekt naar hoe het komt dat mensen zo dik zijn geworden, in een korte periode van 40 jaar.
Dit heeft onder andere te maken met een veranderde landbouwmethode in de VS, waardoor de enorme industriële farms zijn ontstaan, die enorm veel maïs gingen produceren. Daarvan was erg veel over, want zoveel maïs at men ook weer niet.
Die maïs werd vervolgens verwerkt tot maisstroop en die stroop is men gaan gebruiken als suikervervanging. Daarvan wordt heel veel gebruikt, gevolg dat mensen veel meer calorieën binnenkrijgen dan vroeger en ook nog eens veel minder bewegen. Ook de smaak is veranderd, wij eten ook qua smaak veel zoeter.
Vervolgens kreeg men door dat mensen te dik werden en dacht men dat dit kwam door de vetten. Gevolg: vetarm was de boodschap. Vetten eruit, maar eten zonder vet is niet lekker, smaakt naar karton. Dus: suikers (in de vorm van maisstroop) erin.
Nou blijkt dat vooral suiker heel slecht voor je is, suiker is als vergif! En die lightproducten zijn ook heel slecht, omdat hierdoor je smaak zoeter wordt en je dus steeds zoeter gaat eten.
Ander deel van de boodschap: de voedingsindustrie (echte kartels met invloeden in regeringen ed, net als de tabaksindustrie en de wapenindustrie) maakt bewust of onbewust gebruik van neuroscience, oftewel het neurologisch beïnvloeden van bv. verslavingen. De logo's ed van mcdonalds en al die andere faastfoodketens, reclames, het doen alsof producten gezond zijn en als je dat maar vaak genoeg zegt denken mensen dat ook, dit alles wordt bewust ingezet om mensen aan het eten te krijgen, gedoogd door de overheid. Wij vreten ons kapot, en de industrie wordt er rijk van.
Mensen die te dik zijn zijn vaak verslaafd, letterlijk. Het is dus niet meer een kwestie van: geef dat kind maar aan mij, ik regel dat wel even.
Enfin, ik ga vanavond denk ik deel 2 kijken, ook via BBC iPlayer, en deel drie komt geloof ik volgende week. Ook hier op tv geweest begrijp ik.
Kortom, de hele obesitas problematiek is heel complex, en bijna een gevecht tegen de bierkaai.
Het is eigenlijk van de zotte dat je niet gewoon voeding in de winkel kunt kopen, maar dat je de labels moet bestuderen, marketingstrategieen moet kunnen doorgronden, enz.
Voor kinderen die goed van vertrouwen zijn en gewoon willen eten als ze honger hebben lijkt het me ondoenlijk, zeker als het thuisfront het ook niet zo goed snapt.
Leen13
17-06-2012 om 18:09
Izar
Wat jij nu voorstelt: nee zeggen als je puber zin heeft in iets lekkers, is een opvatting over ouderschap en verantwoordelijkheid die in jou gezin effectief kan zijn maar die je niet dwingend kunt opleggen aan andere gezinnen. Daar begint het al. In mijn gezin zie ik hoe belangrijk het is om voordat je gaat verbieden eerst goede richtlijnen en goede voeding aan te bieden. Wat jij nu voorstelt is dat er meer dwingend ingegrepen moet worden te beginnen door ouders en als die het niet doen door de overheid. Dat lijkt me niet te bewijzen dat dat helpt. Het is geen wiskunde.
We kunnen hooguit leren van onderzoek en zelf theorieën bedenken hoe we onze kinderen gezond kunnen opvoeden en daar dan bij de overheid op aandringen ons voedsel veiliger te maken. En ophouden met dikke mensen te ergeren, dat helpt al helemaal niet. Van al dat commentaar alleen al zou ik zelf een eetstoornis krijgen.
Leen13
17-06-2012 om 19:14
Eens izar
Sowieso ben ik tegen dat hele zwarte pietenspel wie er de schuld is of aan zet. Dat helpt namelijk niet en zet wie dan ook onnodig onder druk. Je wilt juist dat ouders en overheid ieder hun verantwoordelijkheid nemen.
Margriet*
17-06-2012 om 19:31
Anne
Je draait, zeker in de je laatste posting. Je wil niemand beschuldigen maar doet het constant. Ik ben ouder en ik ken de jeugdzorg redelijk goed, daarom voel ik het mijn taak je te wijzen op de enorme generaliseringen die je doet. Ergelijk... Als iemand dat weerlegt vind je toch dat het zo is. Tja wat kan je dan nog schrijven.... Het is niet allemaal onwaar, het is vanuit bepaalde visies en referentiekaders geschreven.
Je wil dat ouders hun eigen verantwoordelijkheid nemen maar eerder schrijf je dat deze ouders er eigenlijk niets aan kunnen doen, voedselindustrie, verkeerd opgelegde OTS etc. Ok prima maar ouders zijn wel verantwoordelijk en deze ouders nemen onvoldoende verantwoordelijkheid in het afgelopen half jaar. En dat is niet anders dan de OTS die na een half jaar niet blijkt te werken. Wie is er nou eigenlijk aan zet. De hulpverlening die toch niet werkt of ouders die ook niet zoveel ondernemen? Hoezo verantwoordelijkheid, de hulpverlening doet het niet maar de ouders ook niet......
Leen13
17-06-2012 om 20:01
Wie draait er hier margriet?
Net als ik uitleg dat ik geen zwartepieten wil met ouders of hulpverlening over zaken die geen wiskunde zijn wordt ik er weer van beticht aanleiding te geven tot het wel ter verantwoording roepen van ouders of hulpverlening. Er is hier helemaal niemand aan zet, dat heeft helemaal geen zin zodra je afgerekend wordt op je probeersels. Meer zijn het niet.
Temet
17-06-2012 om 22:03
Margriet en mea
Even over mijn niet steekhoudende vergelijking. Margriet heeft op enig punt aangevoerd dat er redenen zijn waarom er wel een ots is opgelegd (waar zij het overigens als ik het goed begrijp niet mee eens is) en bij de niet -gevaccineerde kinderen niet; een van de redenen: obesitas is van zichzelf al erg. Ik voerde daarop aan dat obesitas niet op zichzelf erg is . Het erge aan obesitas is dat het het risico op aandoeningen vergroot (al eerder voerde ik aan dat als die aandoeningen zich daadwerkelijk manifesteren het wel zo handig is die aandoeningen aan te pakken). Overgewicht = risico op diabetes etc, niet-vaccineren = risico op polio etc. Kortom: in beide gevallen een risico, waarom in het ene geval dan wel ots en in het andere niet. Want, zei ik, obesitas is toch niet op zichzelf erg, of wel soms omdat het lelijk is?
Nee, zegt Margriet, obesitas is op zichzelf erg want die mensen zitten met zichzelf in de knoop.
Waarop ik aanvoer dat dat met zichzelf in de knoop zitten toch vooral komt omdat iedereen dikke mensen in de hoek drukt, en dat dat in de hoek drukken op zichzelf toch geen reden is om de persoon in de hoek aan de norm te willen aanpassen.
Komen jullie weer terug met het argument van de gezondheidsschade. Maar daar had ik het al over gehad: een reële reden voor zorg (en wellicht ingrijpen) bij obesitas kan gezondheidsschade (of risico daarvoor) zijn. Maar of die risico's/die schade zich daadwerkelijk voordoet zal van geval tot geval verschillen, dik is niet per definitie ongezond (dit dus in reactie op degene die opmerkte dat die 51 kg overgewicht - overigens was het volgens mij 51 kg boven het gemiddelde - wel ongeveer levensbedreigend moest zijn).
In de praktijk wordt dat wel zo gezien: wie overgewicht heeft moet wel ongezond zijn. Maar het is niet zo (het omgekeerde ook niet, Primavera wijst daar terecht regelmatig op).
Groeten,
Temet
vuurvlieg
18-06-2012 om 06:59
gelijke behandeling
Als je de argumentatie van Margriet volgt: bij morbide obesitas is het kind al ziek, dan moet je dus ouders van niet- gevaccineerden waarvan een kind ziek wordt, ook een OTS geven voor al hun kinderen. Want er is dan al iemand ziek door de nalatigheid van de ouders, nietwaar. Bij de laatste bible belt epidemie (men brengt trouwens ook andere dan de eigen kinderen in gevaar, want de kudde-immuniteit vervalt daar), weigerden deze ouders ook vaccinatie op de valreep. Er waren toen per direct een groot aantal ernstig zieken en een aantal doden. Het acute risico in geval van weigeren van valreepvaccinatie tijdens een epidemie is veel hoger dan bij obesitas.
En een gespecialiseerde obesitaskliniek zal opname met systeeminterventie en langdurige nazorg combineren, Margriet. Dus ik snap niet waarom jij nu aan komt zetten met "opname is modig" Dat zei ik toch al.
Het valt niet in te zien waarom ouders die al akkoord gaan met dietiste en sportclub, niet akkoord zouden gaan met een kliniek. Bovendien is niet uitgezocht waarom die kinderen nu precies zo zwaar zijn. Ze kunnen wel een erfelijke afwijking hebben, weet jeugdzorg veel. Een gespecialiseerde kliniek zal ook die mogelikkheid uitsluiten, dat is wat er moet gebeuren.
In plaats daarvan krijgen zulke mensen figuren op zich af die totaal geen verstand van zaken hebben en die in het wilde weg roepen dat niet alles medisch is. Brrrrrr!!!!!!
Het lijkt sprekend op hoe jeugdzorg omgaat met verslavingsproblematiek: verslaving is een chronische ziekte en slaat bij een aantal pubers toe. Het antwoord van jeugdzorg is niet gespecialiseerde verslavingszorg, maar OTS, opnemen in klinieken waar bv ook autisten zitten en waar voor de verslaving geen speciale aandacht is. Op hun 18de zijn deze kinderen dan volleerde junkies die opgelucht door jeugdzorg, die ze niet aankan om redenen die ze zelf niet doorgronden omdat ze niet over de juiste kennis beschikken, worden uitgewuifd. Met de juiste zorg hadden deze kinderen een kans gehad, masr jeugdzorg zat er tussen.
Dit is net zoiets: goedbedoelende jeugdwerkers trekken een medisch probleem naar zich toe, waarvoor ze niet zijn toegerust. Margriet je geeft dan ook niet voor niets blijk van zalige onwetendheid.
Mijn hart bloedt voor dit gezin en vooral voir de kinderen.
Leen13
18-06-2012 om 08:33
Uhp
Dat wordt dus een UHP als het aan Ella Kalsbeek ligt. Misschien kan Wil40 zich vast opgeven als pleeggezin. En als het dan niet lukt om de kinderen af te laten vallen dan naar weer een ander pleeggezin.
Ik vond het trouwens een goed programma. De oprekking van de OTS naar nog meer problemen door Micha de Winter, de uitleg van de hoogleraar voedingsleer dat morbide obesitas altijd medisch complexer is dan de gevolgen van teveel eten. En het enthousiasme waarmee Ella Kalsbeek en Rob Oudkerk de OTS en UHP voor dit probleem als oplossing zagen. Het gezin uit elkaar gerukt maar dan heb je een gezonde toekomst. Hopelijk is er in het Turkse gezin de volgende keer een verstandige rechter die hier een eind aan maakt.
Genista
18-06-2012 om 09:47
Temet
Ik vind jouw vergelijking helemaal niet zo ver mis - ik heb het zelf in eerste instantie ook gedacht. Maar ik zie wel een paar relevante verschillen. Bij niet-vaccineren loop je een bepaald risico op specifiek die ziekten waarvoor je de inenting hebt geweigerd. In een groot deel van het land is het risico ook nog altijd verminderd door de al genoemde groepsimmuniteit. Bij zwaar overgewicht loop je meer risico op een aantal verschillende aandoeningen en bij mijn beste inschatting is de kans dát je één of meer van die aandoeningen daadwerkelijk krijgt, groter dan bij niet-vaccineren. Ik heb het dan niet meteen over levensbedreigende zaken, maar ook over kapotte knieën en dergelijke.
Maar het belangrijkste verschil, denk ik, is dat je overgewicht aan de buitenkant kunt zien. Iedereen heeft daar een mening over, terwijl geen enkel kind/mens op zijn voorhoofd of rug heeft staan, welke prikken hij heeft gehad. Mensen worden er daarom op aangekeken ("ze zitten met zichzelf in de knoop" - "ze lopen een groot risico op vreselijke aandoeningen"). Dat verschil gaf jij zelf ook al aan. Ik ben het wat dat betreft met je eens de maatschappelijke bemoeienis en veroordeling wel degelijk een rol speelt bij overgewicht, meer dan bij niet-vaccineren. Temeer omdat niet-vaccineren vaak nog in bepaalde, vrij gesloten, groepen aan de orde is, die het onderling met elkaar eens zijn. Bij obesitas ken ik dat verschijnsel niet.
Leen13
18-06-2012 om 13:48
Nhg
De effectrapportage van de NHG lijkt me wel duidelijk.
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M95_std.htm
Natuurlijk heb je ook toverdokters maar daar zijn weer andere verenigingen voor, of tegen.
vuurvlieg
18-06-2012 om 13:50
Uitzending bekeken
Inmiddels gekeken via uitzending gemist. Je ziet een tweedeling in deze reportage. De beleidsfiguren met minder inhoudelijke kennis van zaken (inclusief de te dikke huisarts/politicus die lector overgewicht werd aan de hogeschool) zijn voor een OTS. De inhoudelijk deskundigen zijn tegen een OTS. Ik ben blij dat de gespecialiseerde kliniek ook aan de orde kwam en dat de wetenschapper erop wees dat zulk fors overgewicht nooit een enkele oorzaak heeft en dat genetische componenten belangrijk zijn.
We zagen in deze reportage dat ook een kinderarts in deze gevallen niet over voldoende deskundigheid beschikt. Je hebt echt specialisten nodig. Maar jeugdzorg zal dat roesten. Die zullen de kinderen inderdaad op een gegeven moment wel uit huis plaatsen zoals onze lector adviseert. Vreselijk als je kinderen al zulke problemen hebben en ze worden de prooi van de Wil40mentaliteit ( "laat mij maar even ook al weet ik er niks van") van dit soort beleidsnitwits.
Leen13
19-06-2012 om 17:47
We doen gewoon ons werk
http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/opinie/columns/te-dikke-kinderen.7086047.lynkx
Erik Gerritsen die wegwuift dat het een nieuw aangeboorde markt is voor de jeugdbescherming.
Interessant is de reactie van een inzender die zelf een kind kent dat onder toezicht van BJAA maar niet af wil vallen en de bijdrage van een gezinsvoogd daaraan: "Maar wil Nederland dat echt? Achtduizend euro per jaar betalen voor een gezinsvoogd die niets meer doet dan af en toe mee naar de diëtiste?"
Als je naar het kostenplaatje kijkt dan zie je al hoe nutteloos die exercitie is. En dan heb je het nog niet eens over de kosten van meer drastische schadelijke maatregelen.
Wil Nederland dit?
Leen13
21-06-2012 om 12:39
Cjg
Verbeterpunten voor het CJG
http://www.rekenkamer.nl/Publicaties/Onderzoeksrapporten/Introducties/2012/06/Centra_voor_Jeugd_en_Gezin_in_gemeenten
Andere verbeterpunten betreffen de risicosignalering (het tijdig vaststellen dat een kind problemen heeft) en de zorgcoördinatie (het afstemmen van de zorg tussen de diverse hulpverleners). Beide worden belemmerd doordat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de digitale ‘verwijsindex risicojongeren’. Daarmee kan worden opgespoord welke professionals contact hebben met een kind. Ook zijn in veel gemeenten nog niet alle relevante partners betrokken bij de risicosignalering en de zorgcoördinatie.
Dus je komt met je kind met overgewicht voor advies -moet je ook niet doen, ga naar de huisarts- en je weet dat je gesignaleerd wordt en gezorgcoördineerd. Overigens met elk probleem waar je weleens een licht opvoedadvies bij zou willen.
Als je niet wilt dat de instanties de regie gaan overnemen en jou hulpvraag geherdefinieerd wordt en gebureaucratiseerd kun je beter even nadenken waar je nu mee bezig bent.
tsjor
22-06-2012 om 13:54
Honger
Ik heb net de uitzending van brandpunt gezien. een paar punten die me opvallen, ook in deze discussie (niet alles gelezen):
- moeder geeft het kind eten omdat het honger heeft; dat is een behoorlijk normale reflex. Het extreme is dat het kind ook honger heeft als het naar andere maatstaven al genoeg gegeten heeft. Wat is er aan de hand met een kind dat honger blijft houden en dan dan een leven lang (het meisje moet nog steeds oppassen). Daar ligt het werkelijke probleem, wat dan weer ongewenst gedrag (te eten geven) als gevolg heeft. De hele voorlichting zou niet gericht moeten zijn op 'mijn kind is te dik' maar op 'mijn kind heeft honger', want dat is het probleem waar ouders mee worstelen.
- de tussendoortjes op school, erin geslopen vanaf het fruithapje in groep 1, uitgegroeid tot complete kantines met vette hap op de middelbare school. Voor de overheid lijkt mij dat het eenvoudigste om aan te pakken, zonder kosten.
- dan de cijfers, 1 op de 5 zou te dik zijn. Trouw had laatst een prachtige reportage met vier kleurenfoto's van schoolklassen over de hele wereld. Amerika, Rusland, Nederland en Ethiopië. Heel verhelderend om naar te kijken, vooral als gezegd wordt dat de problemen in Amerika het grootst zijn en overwaaien naar Nederland. Alleen de kinderen in Ethiopië waren dunner. De foto's gingen gewoon over klassen kinderen, niet over dik of dun. Een foldertje van een fitnesscentrum liet hogere cijfers zien voor kinderen mensen met overgewicht, maar de cijfers voor obesitas 9de gevaarlijke vorm) waren al jaren hetzelfde: 3,5% van de bevolking.
- ik heb juist heel veel onvrede met de toegenomen aandacht op basisscholen voor te dik zijn. Die onvrede kwam omdat mijn dochter (normaal, eerder dun) ook heel erg ging letten op eten en regelmatig vroeg of ze niet te dik was (kon net een velletje tussen de vingers pakken. Ik kreeg het niet uit haar hoofd. Inmiddels begint dat wat te keren, nu ze (enkele jaren later en wat meer uitgegroeid) te horen krijgt dat ze een mooi figuur heeft. Naast het risico van overgewicht zie ik een even groot risico ontstaan en dat is van ondervoeding of anorexia door overdreven aandacht voor overgewicht, met name op de scholen en zeker op de basisschool.
- Gelukkig is er nu aandacht voor de kliniek die er blijkbaar wel is. Als die kliniek nu 10.000 kinderen aankan, dan hebben we een probleem dat oplosbaar is.
- wat betreft de OTS, in deze situatie is er in elk geval een tamelijk eenvoudige procedure om de effectiviteit van een OTS te meten: kinderen niet afgevallen, dan geen effect. Weegschaal mee de rechtbank in. Helaas zal de conclusie zijn: dan ook verlenging van de ots, want bewezen gebrek aan resultaten is een goede basis voor voortzetting.
- wat betreft risico-analyse, misschien is het goed als de AH-scan aangesloten wordt op een digitaal systeem, waarmee bekeken kan worden in hoeverre we niet teveel schadelijke producten zoals chips, koekjes, chocolade etc. kopen. En een kentekenscan bij de patatzaak. Dit alles onder het motto, dat voorkomen beter is dan genezen of zelfs aan ziektes lijden als diabetes (wat ook echt erg is).
Er is ondertussen wel degelijk sprake van een grensverlegging: een OTS over zaken waar normaal gesproken de huisarts (gezondheidszorg) over gaat; en eindelijk een objectiveerbaar te maken doelstelling. Ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.
tsjor
M Lavell
23-06-2012 om 08:51
The men who made us fat
http://www.bbc.co.uk/news/health-18393391
Laatste aflevering 28 juni BBC 2
Bijzonder diepgravende documentaire over dik worden, de analyses daarvan sinds de '70-er jaren (en vooral hoe die onder de tafel geveegd zijn), de samenwerking tussen overheden en voedselindustrie om ons en onze kinderen meer te laten eten (toevoeging suikerstroop aan alles), en de 'stille' marketing van de voedingsindustrie die de 'schuld' van overeten stelselmatig naar de consument duwt en van de voedselindustrie afduwt: Ze bewegen te weinig, ouders letten niet op, vet is het kwaad.
Het is allemaal niet waar. En dat is allemaal al heel lang bekend, maar ligt in onderzoeken vast in diepe lades en komt daar niet meer uit 'in het belang van de economie.'
Hebben we in Nederland een huizenbubbel, de westerse economie is een grote en zichtbare voedselbubbel, zie de toename van obesitas.
Ja, er is met OTS van deze kinderen een nieuwe grens overschreden in dat proces. En nee, standaard adviezen (ga toc meer bewegen) gaan niet helpen.
Binnen de standaard, waarin overheden en voedselproducenten twee handen op een buik zijn, gelden adviezen die het probleem niet verhelpen.
Waarom hebben die kinderen altijd honger?
Dr Jean-Marc Schwarz from San Francisco General Hospital says it's the sheer amount of fructose being consumed that makes it dangerous.
"It doesn't have a toxic effect like lead. It's not comparable to lead or mercury, but it's the quantity that just makes it toxic," he says.
Fructose is easily converted to fat in the body, and scientists have found that it also suppresses the action of a vital hormone called leptin.
"Leptin goes from your fat cells to your brain and tells your brain you've had enough, you don't need to eat that second piece of cheesecake," says Dr Robert Lustig, an endocrinologist.
He says when the liver is overloaded with sugars, leptin simply stops working, and as a result the body doesn't know when it's full.
"It makes your brain think you're starving and now what you have is a vicious cycle of consumption, disease and addiction. Which explains what has happened the world over," he says.
Groet,
Miriam Lavell
tsjor
23-06-2012 om 12:11
Fructosesiroop van mais
Als ik het goed lees is één analyse, dat de opkomst van fructosesiroop van mais ervoor zorgt dat het hormoon leptine wordt onderdrukt, waardoor iemand niet meer het gevoel heeft verzadigd te zijn. gevolg: altijd honger. Ik heb even een quickscan gedaan door mijn voorraadkast, maar 'fructosesiroop' zit echt overal in!
Ik ga maar weer eens zelf koekjes bakken, met roomboter.
Tsjor
M Lavell
23-06-2012 om 12:24
Dat niet alleen
De meer algemene analyse is een economische. De voedselproductie is opgevoerd om goedkoop voedsel te krijgen (waarmee mensen hun geld ook aan auto's en tv's konden gaan uitgeven). Maar die grote productie leidt dan weer tot overproductie die toch aan de man gebracht moet worden.
Fructosesiroop is een bijproduct van die overproductie. Een productvorm om het overschot aan mais toch nog te kunnen verkopen. Op diezelfde manier zijn er allerlei graanproducten op de markt gekomen, is de tussendoorsnack gepromoot, de portiegrootte aangepast (groter geworden), worden we voortduren bestookt met adviezen over vanalles dat we zo nodig moeten eten voor onze gezondheid, etc. En, niet onbelangrijk, wordt ons te dik zijn aan ons eigen gedrag geweten, moeten we minder vet eten (magere koeien produceren kan heel goed met mais), en moeten we meer bewegen (levert ook weer economische groei op bij de fitness-industrie, win-win).
Er ligt een degelijk langetermijnonderzoek naar het gedrag van kinderen, diep in een la: Kinderen bewegen helemaal niet minder. Ze eten wel meer.
Conclusie: kinderen worden niet dik van minder bewegen, maar van meer eten.
Omgekeerd: kinderen die eenmaal dik worden, gaan wel minder bewegen (vlek op vlek).
De oplossing tegen dikke kinderen ook in Nederland:
Schoolontbijt (eten!).
Groet,
Miriam Lavell