Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-11-2011 om 17:16
http://www.trouw.nl/tr/nl/4656/Jeugdzorg/article/detail/3028623/2011/11/11/Als-de-Heere-de-opvoeding-moet-overnemen.dhtml
Ik snap dat de besluitvorming een lastige is maar ook hier zie ik weer het onbegrip en de dramatische gevolgen van de rigide denkwijze van jeugdzorg. Ernstig dat er door onbegrip voor dit soort gezinnen zo drastisch ingegrepen wordt.
Ik lees natuurlijk vooral de argumenten waarom dit gezin heel had moeten blijven.
1. Over het afgepakte babietje: Het ziekenhuis ontkrachtte die suggestie naderhand meerdere malen en stelde verder dat de baby geen ernstige pijn had geleden.
2. Over de latere uithuisplaatsing van de rest van het gezin: Ook de onderwijzers van de verschillende scholen benadrukten dat de kinderen niet tekortkwamen en op verjaardagen trakteerden. De geloofsbelevenis van de ouders speelde volgens de leerkrachten geen rol. Er waren in de klassen wel meer leerlingen met een sterk godsdienstige achtergrond, zeiden zij. 'Het gezin heeft geen verdere hulpverlening nodig', schreef STEK in de, mede door BJz ondertekende, eindrapportage.
Kortzichtig om theologische opvattingen letterlijk te nemen. Dit gezin leefde in vertrouwen op God. Voor mij is dat ook vertrouwen in de medemensen die uiteindelijk ook te hulp schieten, de school, medefamilieleden die garant staan voor bestaansmiddelen. God voorziet vooral door hulp en steun van medemensen. Maar dat snapt een jeugdzorg natuurlijk niet. Ze zijn ook in dit geval totaal voorbijgegaan aan het netwerk van deze mensen.
Hoe erg was het geweest om alleen een vinger aan de pols te houden, desnoods middels een OTS, en dan voorbij te gaan aan de kletspraatjes maar het concreet te houden. Er is hier niet mishandeld en niemand is iets te kort gekomen.
20-11-2011 om 14:40
Iphone
typt toch niet zo fijn. batalen = betalen. gevaat = gevaar en ern optie = een optie.
21-11-2011 om 08:58
Cypress
Niet vaccineren in tijden van uitbraak is toch iets anders dan een bloedtransfusie weigeren. Bij het weigeren van een bloedtransfusie bij levensgevaar is het duidelijk dat dit individuele kind dood zal gaan als het deze benodigde medische zorg niet krijgt. Bij niet vaccineren heeft het individuele kind een grote kans om ziek te worden en als het ziek wordt een bepaalde kans om daar gevolgen aan over te houden. Maar er is geen enkele zekerheid voor een specifiek kind. Dat is toch essentieel iets anders. Je kunt namelijk helemaal niet zeggen welk kind zal overlijden of levenslang invalide zal zijn als het geen prik krijgt. Alleen dàt ze ertussen zullen zitten als je pech hebt. Persoonlijk snap ik totaal niet dat ouders een dergelijk risico voor hun kind willen lopen en vind ik dat vaccineren bij een uitbraak zeker verplicht gesteld mag worden. Maar goed, in sommige christelijke kringen denkt men daar anders over en je kind kan natuurlijk geluk hebben, zoals de meesten geluk hebben.