E-Quality
21-08-2009 om 11:39
Oproep: seksualisering en opvoeding
[ Betaald bericht ]
Doe mee aan een belangrijk onderzoek onder ouders, over seksualisering en opvoeding.
Kinderen staan steeds vaker bloot aan verschillende soorten seksueel getinte beelden in de media. Uit onderzoek blijkt dat deze beelden invloed hebben op hoe jongeren denken over seks en de rollen die passen bij mannen en vrouwen.
E-Quality, kenniscentrum voor emancipatie, gezin en diversiteit, wil graag van ouders weten of zij met hun kinderen over beelden in de media praten en hoe ouders het vinden om hierover met hen te praten. Hebben ouders behoefte aan ondersteuning hierbij en hoe moet die ondersteuning er dan uitzien?
Heeft u thuiswonende kinderen (van alle leeftijden)? En wilt u ook uw mening geven over dit onderwerp? Doe dan mee aan dit onderzoek
Alvast heel hartelijk dank voor uw medewerking.
Hanna Harthoorn
Pluk53
25-08-2009 om 10:26
Tihama
"Ik vind zelf dat sex gewoon leuk is en dat je, mits veilig, het prima op een eerste date kunt hebben. Ik vind ook dat er geen liefde bij hoeft te komen. One Night Stands vind ik persoonlijk geen enkel probleem."
Voor de duidelijkheid, betekent dit, dat jij er geen probleem mee hebt als je partner, of jijzelf, buiten de relatie "sex" heeft/hebt met anderen ( zelfs one-night-stands)
Pluk53
25-08-2009 om 10:29
Tinus
"Volgens mij zit dat misverstand zuiver en alleen in jouw hoofd" Ik denk dat het relevant is om "sex" iets duidelijker te specificeren, anders wordt het oeverloos.
Een zoen en een omhelzing/streling is ook sex (kan ook sex zijn)
Genista
25-08-2009 om 11:17
Pluk
Pluk tegen Tihama: "Voor de duidelijkheid, betekent dit, dat jij er geen probleem mee hebt als je partner, of jijzelf, buiten de relatie "sex" heeft/hebt met anderen ( zelfs one-night-stands)" Die relatie stond er niet bij, evenals "je partner"
Kaaskopje
25-08-2009 om 11:19
Tops
Ik heb dochters dus ik ga even van de dochtersituatie uit maar inderdaad een zoon zou van mij hetzelfde signaal krijgen.
Ik ben trouwens altijd uitgegaan van de mogelijkheid dat mijn dochters niet hetero zouden kunnen zijn. Je weet het maar nooit tenslotte.
Tinus_p
25-08-2009 om 11:22
Pluk3
Pluk:
'Ik denk dat het relevant is om "sex" iets duidelijker te specificeren, anders wordt het oeverloos."
Nee, jij maakt het oeverloos; de definitie 'derde honk en verder' is bruikbaar genoeg. Straks is elkaar in de ogen kijken op de eerste date ook sex
Kaaskopje
25-08-2009 om 11:23
Tinus
Seks op de eerste date vind ik niet passen bij een meisje wat nog nooit seks heeft gehad en bij de eerste de beste keer wel gaat 'seksen'. Wie zegt dat de betreffende jongen haar daarna nog wil zien? Ik gun zo'n meisje iets beters op die leeftijd. Wat je op latere leeftijd doet moet je helemaal zelf weten. Iemand met iets meer ervaring zal seks en verliefdheid misschien ook iets beter los kunnen koppelen.
Tihama
25-08-2009 om 11:35
Eerste date of eerste keer
Nee hoor, Pluk. Ik had het helemaal niet over relaties. Jouw conclusie is dus voor jou.
Exclusiviteit afspreken is wat mij betreft iets geheel anders. Ik heb het nu over vrijgezelle personen die verkennend, flirtend in de wereld staan. Als je een relatie aangaat, dan spreek je af welke zaken je samen al dan niet exclusief deelt. Wel of niet samen op vakantie. Wel of niet 7 keer per week tennissen. Wel of niet ’s avonds samen eten.
En wel of niet vrij om sex met een ander te hebben. Dat heeft wat mij betreft niets te maken met het basisprincipe dat tennissen, vakantie en eten in principe met iedereen mag.
Ik heb het OOK niet over de eerste keer sex. Ik heb het over sex op een eerste date. Dat zijn 2 verschillende zaken. Eerste keer sex op een eerste date vind ik niet zo verstandig. Ik denk namelijk wel, wederom die verwachtingen en teleurstellingen, dat die eerste keer plaats zou moeten vinden met een ‘verkering’. Dat biedt namelijk veiligheid bij een nieuwe, spannende en beetje enge situatie.Het is namelijk al moeilijk genoeg om als puber die gevoelens een plaats te geven.
Tihama
Pluk53
25-08-2009 om 11:38
Genista
je hebt helemaal gelijk. Ik trek de discussie wel heel erg "ot". Maar ik wou duidelijkheid of Tihama dezelfde criteria hanteert voor zichzelf als voor haar kinderen. En "zo niet", waarom dat onderscheid.
Kaaskopje
25-08-2009 om 11:42
Correctie
Ik schreef: Ik gun zo'n meisje iets beters op die leeftijd.
Daarmee wil ik niet zeggen dat seks op de eerste date bijvoorbaat slechter is dan seks op een 4de. Het kan heel erg leuk zijn. Maar stel dat je je op je bijvoorbeeld 24ste ietwat gebruikt voelt omdat je sekspartner van de one night stand zich verder niet meer laat zien kan dat een afknapper zijn als je er iets anders van had verwacht. Maar dan ben je volwassen. Een pubermeisje van 13, 14, 15 jaar zit in een andere belevingswereld naar mijn idee en die gun ik toch een 'warmere' eerste keer dan 'zomaar een keer voor de leuk'.
Pluk53
25-08-2009 om 11:46
Eerste keer
ik interpreteerde sex op eerst date als "eerste keer op eerste date". Ik geloof dat ik daarin niet de enige ben in dit draadje.
En Tihama, "vrije sex" hoort dus bij een bepaalde (experimentele) levensfase. Dus in die fase dat relaties niet zo serieus zijn? Ik denk dat het heel erg samenhangt met het wederzijdse verwachtingspatroon, zoals al meermalen gememoreerd.
Kaaskopje
25-08-2009 om 11:48
Ik blijk een wilder leven geleid te hebben dan ik dacht
Pluk: Op een eerste date: ik link daar dan de begrippen animaal en onvolwassen aan.
en: Een zoen en een omhelzing/streling is ook sex (kan ook sex zijn)
Jeetje ik kijk nu toch heel anders tegen mijn vroegere seksleven aan. Ik was op gezette tijden een onvolwassen beest en heb heel wat vaker seks gehad dan ik zelf dacht. Als een zoen en een omhelzing er ook al bijhoort...
Tihama
25-08-2009 om 12:04
Nee
"En Tihama, "vrije sex" hoort dus bij een bepaalde (experimentele) levensfase. Dus in die fase dat relaties niet zo serieus zijn?"
Nee, dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat als je vrijgezel bent en je hebt een eerste date, dat je dan wat mij betreft prima sex kunt hebben.
Verandert die eerste date in een relatie, dan ga ik ervanuit dat je dan geen nieuwe dates met al dan niet sex gaat hebben. Eindigt die relatie, dan is de weg weer vrij voor nieuwe dates, waarbij dan dus de mogelijkheid bestaat van sex op de eerste date.
En het kan ook (maar dat ligt wat mij betreft ver verwijderd van tieners en sex) dat je met die partner tot de afspraak komt dat er wel relaties of sex naast de bestaande relatie mogen zijn. Maar polyamorie of menage-a-trois of swingen zijn wat mij betreft zulke ingewikkelde concepten die voor zo'n kleine groep in de samenleving spelen, dat ik die voor het gemak maar even niet betrek in de opvoeding. KISS, weet je wel
Tihama
Tinus_p
25-08-2009 om 12:26
Nog wat dingen voor pluk
Pluk:
"En Tihama, "vrije sex" hoort dus bij een bepaalde (experimentele) levensfase. Dus in die fase dat relaties niet zo serieus zijn?"
Wel eens op een 80-avond in je plaatselijke disco geweest, of andere plek met veel gescheiden ouders?
Pluk:
"Ik denk dat het heel erg samenhangt met het wederzijdse verwachtingspatroon, zoals al meermalen gememoreerd."
Dat verwachtingspatroon is een belangrijk aspect, maar een wat ander aspect dan je levensfase. Sommige mensen vinden hun hele leven dat sex alleen in een vaste relatie hoort; anderen hebben een wat lossere moraal.
Je bent op dit punt zelf oeverloos en niet zo helder, vind ik.
Voor pubers is een belangrijke valkuil, dat sommigen WEL, en anderen NIET verwachten dat de sex vrijblijvend is. Juist meisjes van een jaar of 15 dromen van prinsen op witte paarden en rose wolken enzo; terwijl jongens gewoon geinteresseerd zijn in het bereiken van het 4e honk.
Maylise
25-08-2009 om 12:38
Persoonlijk
Het is natuurlijk heel persoonlijk wat je op dat gebied je kinderen bij brengt. Uiteindelijk moeten ze zelf weten wat ze ermee doen. Bij kleine kinderen die net van sex weten heb ik het altijd simpel gehouden. Sex is iets wat mensen doen als ze getrouwd zijn om kinderen te krijgen. Toen ze wat ouder werden bleek dat uiteraard wat genuanceerder te liggen en kwamen ze er achter dat ook ongetrouwde mensen sex hebben. Dan zijn ze al wat ouder en kun je praten over wat sex nou eigenlijk precies inhoudt, waarom ik sex vooral vind passen binnen de context van een langdurige relatie, waarom anderen dat misschien niet vinden enzvoorts... Met oudere kinderen (13 jaar of zo) kun je dat soort discussies prima op een genuanceerder wijze voeren. Ik vertel ze waarom ik bepaalde dingen vind en vanuit welke achtergrond (christelijk) ik dat vind. Uiteindelijk kunnen ze dan zelf beslissen wat ze doen.
Mocht een kind thuis komen en zeggen dat ze sex hebben gehad op de eerste afspraak zou ik daar wel mijn mening over geven en wel laten blijken dat ik toch teleurgesteld ben.
Verder is het natuurlijk ingewikkeld. Ik zou zelf ook geen harde grens weten aan te geven wanneer ik sex wel of geen goed idee vind. Wat dat betreft ben ik wel jaloers op vrienden die gewoon heel duidelijk zijn dat sex alleen binnen het huwelijk hoort of dat sex altijd kan. Dat is een stuk makkelijker uit te leggen.
Overigens heb ik de afgelopen jaren meerdere gesprekken gehad met jongeren over dit onderwerp en wat mij opviel was de vaak ouderwetse manier van denken die velen hebben. De meeste jongens waren heel duidelijk dat ze zeker gebruik zouden maken van een meisje dat sex zou willen op de eerste afspraak maar dat ze haar daarna nooit meer als serieus relatie materiaal zouden beschouwen terwijl de meisjes ook vrij hard oordeelden dat een meisje wat sex op de eerste afspraak heeft een slet is. Ik vond dit wel vrij opvallend/choquerend. Echter wel iets wat ik vervolgens ook wel aan mijn dochters mee wil geven dat een reputatie vlugger gevestigd is dan je denkt.
Maar mij is wel duidelijk geworden dat er op gebied van seksuele gelijkwaardigheid nog een wereld te winnen valt.
Maylise
Pluk53
25-08-2009 om 12:39
Tinus
je bent nooit te oud om (bij) te leren, dus delibreer je wijsheden, Tinus, ik ben een en al oor.
"anderen hebben een wat lossere moraal. " Spreekt hier een vooroordeel? Waarom "losser", waarom niet "anders". Binnen die manier van omgang kan men ook gebonden zijn aan hele duidelijke en strakke (morele) regels.
"Je bent op dit punt zelf oeverloos en niet zo helder, vind ik. " ik mis even wat je bedoelt met "dit punt".
Tihama
25-08-2009 om 12:46
Maylise
"De meeste jongens waren heel duidelijk dat ze zeker gebruik zouden maken van een meisje dat sex zou willen op de eerste afspraak maar dat ze haar daarna nooit meer als serieus relatie materiaal zouden beschouwen terwijl de meisjes ook vrij hard oordeelden dat een meisje wat sex op de eerste afspraak heeft een slet is. Ik vond dit wel vrij opvallend/choquerend. Echter wel iets wat ik vervolgens ook wel aan mijn dochters mee wil geven dat een reputatie vlugger gevestigd is dan je denkt. "
Dit is dus precies mijn probleem. Ik wil mijn dochter niet in die situatie brengen en tegelijkertijd wil ik haar vrijheid bijbrengen. En ik weet niet hoe ik dit zou moeten doen. Behalve dan vertellen hoe de 'wereld' werkt, hoe oneerlijk ook.
Tihama
Kaaskopje
25-08-2009 om 12:48
Teleurgesteld
Maylise: Mocht een kind thuis komen en zeggen dat ze sex hebben gehad op de eerste afspraak zou ik daar wel mijn mening over geven en wel laten blijken dat ik toch teleurgesteld ben.
Dat je teleurgesteld bent mag je natuurlijk laten merken, als dat zo ligt. Maar teleurgesteld zijn of zeggen dat ze iets slechts heeft gedaan zijn twee verschillende dingen.
Het resultaat van jouw gesprekken met jongeren verbaast mij echt helemaal niet. Toch een vraag: was er bij die gesprekken ook verschil merkbaar tussen culturen? Of denken oerhollandse jongens eigenlijk net zo als bijvoorbeeld Turkse jongens?
Maylise
25-08-2009 om 12:49
Annet
Ik snap nu wel beter wat je bedoelt. Nog steeds vind ik het wat vreemd om de kinderen te vertellen dat meisjes slimmer zijn dan jongens. De achtergrond waaruit je het vertelt snap ik wel beter.
Ik heb zelf geprobeerd om geen enkele nadruk te leggen op gender verschillen tot ze ouder werden en ze zelf dingen op ging vallen en daarna hebben we er wel veel over gesproken.
Ik merk dat ik er beter in ben om dit soort dingen met oudere kinderen te bespreken dan met hele jonge kinderen want daar kan ik niet de nuance bijhalen die ik er wel bij wil halen.
Bij mijn jongste twee kinderen houd ik het simpel; jongens en meisjes kunnen allebei alles wat ze willen. Als ze wat ouder zijn merken ze vanzelf dat de maatschappij ze toch in bepaalde gender rollen zal duwen en dat het inderdaad voor vrouwen een stuk lastiger is om carrière te maken dan voor mannen, zeker in bepaalde beroepen. Zelfs jonge kinderen kun je wel iets vertellen over historische verschillen waardoor er nu nog verschillen zijn in beroepen en dat we met z'n allen moeten proberen om over die veroordelen heen.
Maylise
Tinus_p
25-08-2009 om 13:24
Maylise
Maylise:
"Mocht een kind thuis komen en zeggen dat ze sex hebben gehad op de eerste afspraak zou ik daar wel mijn mening over geven en wel laten blijken dat ik toch teleurgesteld ben."
Waarom ben je dan teleurgesteld?
Maylise
25-08-2009 om 14:00
Tinus
Omdat mijn gedachten en ideeën hierover dan blijkbaar niet dusdanig zijn aangekomen bij het betreffende kind. Net zoals dat ik teleurgesteld zou zijn als een kind op een rechts extremistische partij als de PVV zou stemmen of opeens heel fundamentalistisch religieus zou worden of fundamentalistisch atheïst..... Dan zou ik ook teleurgesteld zijn.
Die casual manier van mijn sex omgaan past niet bij mijn overtuiging en het liefst heb ik inderdaad dat mijn kinderen die over nemen.
Maylise
Pluk53
25-08-2009 om 14:01
Tinus2
"Wel eens op een 80-avond in je plaatselijke disco geweest, of andere plek met veel gescheiden ouders? " Ik las tachtiger-avond als "80+ avond". Vond het al een vreemd voorbeeld . Maar "gescheiden ouders" kunnen toch ook in "een bepaalde (experimentele) levensfase" zitten? En of die thema-avond contacten nu direct zo serieus zijn. Maar ik spreek niet uit ervaring; ik zou eerder naar een 70-avond gaan (mocht ik toetreden tot de "nieuwe vrijgezellen")
Maylise
25-08-2009 om 14:02
Kaaskopje
Er zal vast wel verschil zijn tussen culturen maar tussen de jongens die ik sprak zitten ook veel jongens van Nederlandse afkomst.
Tinus_p
25-08-2009 om 14:18
Pluk4
Pluk:
"En of die thema-avond contacten nu direct zo serieus zijn."
Serieus lijkt me niet het goede woord. Er worden wel home-runs gescoord.
Tinus_p
25-08-2009 om 14:36
Maylise2
Maylise:
"Die casual manier van mijn sex omgaan past niet bij mijn overtuiging en het liefst heb ik inderdaad dat mijn kinderen die over nemen."
Waarom niet? Wat is het probleem?
Vic
25-08-2009 om 14:41
Krijg je daar geen spijt van?
Niet direct on-topic, maar ik vraag me altijd af of mensen die een tijd flink beesten (ONS enzo) daar op een bepaald moment geen spijt van krijgen? Wat is er nu de lol van om met iemand het bed te delen die je amper kent? Geen waarde-oordeel maar ik denk dat het alleen maar leuker wordt als je iemand goed kent, en eerste keren zijn altijd wat ongemakkelijk (dus waarom 25x een eerste keer?).
Kaaskopje
25-08-2009 om 14:46
Casual
Die casual manier van mijn sex omgaan past niet bij mijn overtuiging en het liefst heb ik inderdaad dat mijn kinderen die over nemen.===
In een ideale wereld zou dat inderdaad mooi zijn. Het is lijkt mij ook belangrijk dat ze eigen keuzes leren maken en dat ze daarbij niet steeds het gevoel hebben dat ze iets doen wat mamma af zou keuren. Daar kan een mens héél lang last van houden. Over een kind van gemiddeld 15 jaar kun je nog enigszins moederen door te vertellen dat je bepaalde dingen niet wilt, maar als kind eenmaal 20 is zul je zijn of haar gedrag toch moeten accepteren. Dan gaat het jou niets meer aan of kind casual met seks omgaat of niet.
Pluk53
25-08-2009 om 14:46
Tinus
Wat ik vind? Ik heb al over heel wat (deel)onderwerpen een mening gepost. Wat bedoel je nu?
Wat betreft swingers: ik ben het met de observatie van Vic eens. Als vrijgezel zul je af en toe je huidhonger moeten bevredigen, maar optimaal genieten lijken me die one-night-stands niet.