Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Marty1984 schreef op 19-08-2024 om 17:08:

[..]

Ik gok dat op een bepaald moment ook de kinderen van Jorni gewoon zelf mee op schoolkamp of buitenlandse trip willen. Ook al zijn telefoons misschien verboden en is mam geen voorstander, ze willen gewoon mee met hun vrienden.

Dat zal nog niet op de lagere school zijn, misschien pas op hun 16de of 18de, maar ooit breken ze uit.

Ik ken weinig 21-jarigen die nog altijd geen 3 dagen weg willen omdat ze dan onbereikbaar zijn voor hun moeder. 9 maanden is dan weer wat anders en extremer .

Je hebt het daar over bijna volwassen of volwassen kinderen. Dat vind ik weer een ander geval. 

Mevrouw75 schreef op 19-08-2024 om 17:09:

[..]

Want toen was navigeren wel mogelijk zonder en nu niet, ofzo?

Nu wordt dat minder met de paplepel ingegoten dan vroeger ja. Vroeger zaten de ouders met een kaart op schoot in de auto. Nu gebruik je een tomtom of google maps. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 17:11:

[..]

Nu wordt dat minder met de paplepel ingegoten dan vroeger ja. Vroeger zaten de ouders met een kaart op schoot in de auto. Nu gebruik je een tomtom of google maps.

In feite jouw eigen gebrek dus. 

Mevrouw75 schreef op 19-08-2024 om 17:14:

[..]

In feite jouw eigen gebrek dus.

Nee gewoon een algemene tendens. Ik ken niemand die nog zo een kaart gebruikt in de auto. Waarom zou je ook als het veel makkelijker en sneller kan. Meegaan met de tijd is dat.

Mevrouw75 schreef op 19-08-2024 om 17:14:

[..]

In feite jouw eigen gebrek dus.

😂

Hoog tijd om die kinderen gewoon een cursusje aardrijkskunde / topografie te geven.
Tenzij middenin een bos staan er overal pijlen naar de naam van het volgende dorp.

Als ze naar Schuddekrabbeveen gaan leer ze dan wat het volgende grote dorp of de volgende grote stad is. En laat ze een pijl in die richting zoeken als ze effectief weg willen.
En in een bos loop je naar de rand.

Desnoods geef je ze een briefje mee met alle dorpen of steden tussen Schuddekrabbeveen en thuis op. Geen Google Maps, Tomtom of telefoon nodig. Die dingen zijn toch altijd net plat op 't moment dat je ze effectief nodig hebt.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 17:08:

[..]

Dat heb ik nergens gezegd dat ze dagelijks moeten kunnen bellen. Maar ik heb wel graag dat ze mij of wie dan ook kunnen bereiken mocht er wat zijn. Het is gewoon een extra optie achter de hand. Als het zou gaan om een schoolkamp zou ik denk ik of stiekem de tel meegeven of ziek melden als het zou gaan om een totaal mobiel verbod.

Stiekem meegeven lijkt me niet handig. Dan wordt ie gevonden, staat je kind voor schut, want die mocht van mama niet mee zonder mobiel?

Jorni schreef op 19-08-2024 om 17:15:

[..]

Nee gewoon een algemene tendens. Ik ken niemand die nog zo een kaart gebruikt in de auto. Waarom zou je ook als het veel makkelijker en sneller kan. Meegaan met de tijd is dat.

Wij wel, oké wel naast de navigatie, maar met een kaart kun je veel beter volgen waar je bent.

Toen de kinderen de basisschoolleeftijd hadden, hadden ze vaak ook een kaart waar ze op meekeken waar we waren. Vonden ze erg leuk.

Dat soort vaardigheden kun je ook prima zelf je kinderen aanleren.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 17:08:

[..]

Dat heb ik nergens gezegd dat ze dagelijks moeten kunnen bellen. Maar ik heb wel graag dat ze mij of wie dan ook kunnen bereiken mocht er wat zijn. Het is gewoon een extra optie achter de hand. Als het zou gaan om een schoolkamp zou ik denk ik of stiekem de tel meegeven of ziek melden als het zou gaan om een totaal mobiel verbod.

Ik schreef niet moeten maar kunnen

En een kind ziekmelden bij een totaal mobiel verbod is heel heftig. Maar prima als kind niet op dat kamp wil hoor.  Maar de vraag; er is een totaal mobiel verbod maar desondanks wil je kind wel heel graag naar dat kamp.  Ga je het dan verbieden?   Stiekem meegeven is geen optie

MMcGonagall schreef op 19-08-2024 om 12:59:

Ik weet niet meer of er bij mijn kinderen regels waren over telefoons, maar ze hebben die altijd mee gehad op kamp/schoolreis. Dat zou ik dus ook gewoon doen in geval van een verbod, gewoon voor het geval dat. Dan wil ik niet dat ze eerst weer voorbij een docent moeten om te bellen en misschien toelichten of beargumenteren waarom ze naar huis willen bellen.

Heel veel problemen kunnen gewoon op kamp zelf opgelost worden zonder dat er naar huis gebeld moet worden. Kinderen leren daar zelfoplossend vermogen te krijgen. We snappen op school echt wel dat ouders het spannend vinden maar ouders moeten niet hun eigen angsten op hun kinderen projecteren. 

TineWinkel schreef op 19-08-2024 om 17:25:

[..]

Stiekem meegeven lijkt me niet handig. Dan wordt ie gevonden, staat je kind voor schut, want die mocht van mama niet mee zonder mobiel?

Nog niet zo zeer voor schut. Ik zou incalculeren dat zo'n ding dat stiekem meegegeven is en ontdekt wordt gewoon wordt ingenomen door de juf / leiding en dat kind het toestel weer terugziet op het einde van het kamp. Doel om bereikbaar te zijn mislukt dus.

Jorni schreef op 19-08-2024 om 16:35:

Verder vind ik wanneer het om een schoolkamp gaat en het dus eigenlijk verplicht is om ze dan mee te geven dat het aan de ouders zelf moet zijn of ze contact houden met hun kinderen, zeker buiten schooltijden om. Een ander heeft daar niets over te zeggen.

Maar dat is het dus: het is niet buiten schooltijd. Die schooltijd is tijdens kamp verlengd. Het hoort bij het extracurriculair programma. 


Marty1984 schreef op 19-08-2024 om 17:28:

[..]

Nog niet zo zeer voor schut. Ik zou incalculeren dat zo'n ding dat stiekem meegegeven is en ontdekt wordt gewoon wordt ingenomen door de juf / leiding en dat kind het toestel weer terugziet op het einde van het kamp. Doel om bereikbaar te zijn mislukt dus.

Dat ook. En dan maak je je als ouder misschien wel verschrikkelijk ongerust, omdat je nooit iets hoort...

mijn oudste dochter ging pas met 11 op scouting en had haar eerste weekendje (want ze beginnen met weekendjes hoor) toch zo’n heimwee.  Ze is naar de leidster gegaan, die heeft haar getroost en gewoon even met haar moeder laten bellen.    Ik had haar gewoon mogen ophalen maar ze koos zelf om te blijven want wilde het ook niet missen.   Aan het eind was ze blij dat ze niets gemist en trots dat ze gebleven was    Ze was weer gegroeid dat weekend

Scoutingweek ging ook helemaal goed. 

(En de leidster had me laat op de avond ook nog even gebeld dat ze rustig was gaan slapen)

echt met een eigen mobiel zelf was ze in een tent in haar eentje mij gaan bellen, huilend, zonder leiding ernaast.   Nu heeft ze ook nog geleerd hulp te vragen. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 17:11:

[..]

Nu wordt dat minder met de paplepel ingegoten dan vroeger ja. Vroeger zaten de ouders met een kaart op schoot in de auto. Nu gebruik je een tomtom of google maps.

Jij bent de bediener van die paplepel hè.

 
 Je kunt je kinderen beter leren hoe ze zichzelf moeten redden dan elke keer mama te bellen. Ik ken volwassen voorbeelden van dat soort kinderen dat jij aan het kweken bent en die mensen kunnen zichzelf dus niet redden. Wil je dat voor je kinderen?  Opvoeden is loslaten en kinderen leren het zelf te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.