Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Op kamp en offline


Bij de scouting bevers (5-7 jaar) wordt de navelstreng met een botte bijl doorgehakt.

Bij de scouting welpen (7-11 jaar) zijn de ouders pas weer welkom als chauffeur of schoonmaker.

Ouders mogen ook niet bij de opkomsten zijn. Veel fijner voor de kinderen.

Poezenmeisje schreef op 19-08-2024 om 15:11:

[..]

Alle 18plussers bij scouting, ook niet-leiding, moeten elke drie jaar een VOG overleggen.

Ik werk nu 30 jaar bij hetzelfde bedrijf en heb nog nooit een nieuwe VOG hoeven overleggen. Maar hier zijn de enige kinderen stagelopers.

Eén VOG zegt niks, alleen dat iemand nog nooit betrapt is. 

Poezenmeisje schreef op 19-08-2024 om 15:44:

Bij de scouting bevers (5-7 jaar) wordt de navelstreng met een botte bijl doorgehakt.

Bij de scouting welpen (7-11 jaar) zijn de ouders pas weer welkom als chauffeur of schoonmaker.

Ouders mogen ook niet bij de opkomsten zijn. Veel fijner voor de kinderen.

Wat bedoel je concreet met de navelstreng met de botte bijl doorhakken bij de scouting. Hoe doen ze dat bij de jongste kinderen?

Nick90 schreef op 19-08-2024 om 16:03:

[..]

Eén VOG zegt niks, alleen dat iemand nog nooit betrapt is.

Exact

Ysenda schreef op 19-08-2024 om 13:54:

[..]

Er zijn altijd meerdere volwassenen mee. Er is er vast 1 betrouwbaar.

Vast wel maar dat hoeft zo voor een kind niet altijd hetzelfde te voelen in sommige gevallen. Een directe lijn achter de hand naar de eigen ouders toe en een mobiel met google maps lijkt me nooit verkeerd voor kinderen die op pad zijn zonder de ouders.

Maar wat kun jij dan doen, op afstand? Je kunt geen pleister plakken en ook je kind niet uit het bos komen redden.

Valeria schreef op 19-08-2024 om 16:28:

Maar wat kun jij dan doen, op afstand? Je kunt geen pleister plakken en ook je kind niet uit het bos komen redden.

Naast dat ze me kunnen bellen voor raad  een luisterend oor of hen ophalen kunnen ze makkelijker zelf de weg terug vinden als ze een mobiel bij zich hebben. 

Het idee van een dropping is nou juist om met kaart en kompas naar huis te komen, vaardigheden die ze als het goed is geoefend hebben. Wees blij dat deze kinderen nog leren zich te oriënteren en niet in paniek raken wanneer onderweg Google Maps uitvalt. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 16:31:

[..]

Naast dat ze me kunnen bellen voor raad een luisterend oor of hen ophalen kunnen ze makkelijker zelf de weg terug vinden als ze een mobiel bij zich hebben.

En als de batterij leeg is? Echt, een telefoon is schijnveiligheid. Leer ze op zichzelf te vertrouwen, in plaats van op een stukje techniek.

IMI-x2 schreef op 19-08-2024 om 16:32:

Het idee van een dropping is nou juist om met kaart en kompas naar huis te komen, vaardigheden die ze als het goed is geoefend hebben. Wees blij dat deze kinderen nog leren zich te oriënteren en niet in paniek raken wanneer onderweg Google Maps uitvalt.

Nou, ik heb een paar droppingen gedaan in mijn jeugd, maar wij kregen geen kaart en/of kompas mee. En toch altijd teruggekomen. 😁

Verder vind ik wanneer het om een schoolkamp gaat en het dus eigenlijk verplicht is om ze dan mee te geven dat het aan de ouders zelf moet zijn of ze contact houden met hun kinderen, zeker buiten schooltijden om. Een ander heeft daar niets over te zeggen. 

Schemerlampje schreef op 19-08-2024 om 16:35:

[..]

Nou, ik heb een paar droppingen gedaan in mijn jeugd, maar wij kregen geen kaart en/of kompas mee. En toch altijd teruggekomen. 😁

Maar toen leefden we in een hele andere tijd dan tegenwoordig. 

Jorni schreef op 19-08-2024 om 16:31:

[..]

Naast dat ze me kunnen bellen voor raad een luisterend oor of hen ophalen kunnen ze makkelijker zelf de weg terug vinden als ze een mobiel bij zich hebben.

OK, stel ze hebben een telefoon: dan bellen ze  de kampleiding, want die is bekend met het bos! (of andere locatie)

Als je bang bent voor gepest moet je ze vooral opdragen om hun moeder te bellen, denk ik

Jorni schreef op 19-08-2024 om 16:35:

Verder vind ik wanneer het om een schoolkamp gaat en het dus eigenlijk verplicht is om ze dan mee te geven dat het aan de ouders zelf moet zijn of ze contact houden met hun kinderen, zeker buiten schooltijden om. Een ander heeft daar niets over te zeggen.

Ik kan alleen als tip meegeven dat je moet oppassen dat je je kinderen niet verstikt. Dat kan in de puberteit een enorme tegenreactie veroorzaken

En het is maar een tip, doe ermee wat je wil

Jorni schreef op 19-08-2024 om 16:35:

[..]

Maar toen leefden we in een hele andere tijd dan tegenwoordig.

Wat was er anders dan? Toen liepen er geen foute mensen in het bos en nu is het bos er vol mee? Bovendien deed je zoiets altijd in een groep(je), afhankelijk van de leeftijd met of zonder begeleider.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.