Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Omgangsregeling jongvolwassen kinderen


Poezie schreef op 29-12-2023 om 13:59:

Ik snap al die stress niet. Ze zijn enkel in het weekend, de helf van de vakanties en af en toe een avondje bij jullie.
Doordeweek hebben jullie dus altijd het rijk voor jezelf.
Was is eigenlijk je doel? Dat de kinderen van je partner niet meer naar jullie komen? (Dat kan natuurlijk niet, het zijn wel de kinderen van je partner.)

Het lijkt dat TO verwacht dat als de kinderen komen, we dan echt tijd is voor elkaar. Dus als je alleen maar komt om het huis leeg te eten (aka onrespectvol gedrag) dan laat maar zitten.  Maar ik denk dat de verwachtingen van TO wat te hoog gegrepen zijn. Zij is de enige die daar iets mee kan doen. 

Saga schreef op 29-12-2023 om 14:02:

[..]

Het lijkt dat TO verwacht dat als de kinderen komen, we dan echt tijd is voor elkaar. Dus als je alleen maar komt om het huis leeg te eten (aka onrespectvol gedrag) dan laat maar zitten. Maar ik denk dat de verwachtingen van TO wat te hoog gegrepen zijn. Zij is de enige die daar iets mee kan doen.

Dat heet "op bezoek komen", en lijkt me ook niet de bedoeling. Die kinderen hebben nog geen eigen woonruimte, dus het huis is voorlopig ook van hun.

Poezie schreef op 29-12-2023 om 14:08:

[..]

Dat heet "op bezoek komen", en lijkt me ook niet de bedoeling. Die kinderen hebben nog geen eigen woonruimte, dus het huis is voorlopig ook van hun.

Precies. Kinderen van die leeftijd komen in- en uitwaaien en doen hun eigen ding. 

Ik zou het zelfs als een soort compliment beschouwen dat de kinderen zich blijkbaar zo vrij voelen dat ze zich gedragen alsof ze echt thuis zijn (wat ze ook zijn) ipv dat ze 'op bezoek komen'.

Haha, en straks vindt de moeder ook dat de kinderen enkel bij haar thuis mogen zijn met bijzondere gelegenheden, feestjes, weekendjes weg. En dan?

Ik krijg na het lezen van dit draadje nog niet helemaal duidelijk waar de schoen wringt. 

Stelt je partner te weinig grenzen? Heb jij moeite met flexibel schakelen bij veranderende plannen? Gedragen de kinderen zich onhebbelijk? Heb je onrealistische verwachtingen van hoe begin twintigers zich horen te gedragen? Of had je eigenlijk verwacht dat ze al het huis uit zouden zijn (en dus minder in jullie leven)?

Kun je wat concrete situaties noemen, TO, die jou stress geven? Want nu blijft het een beetje gissen. 

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 14:20 Topicstarter

Saga schreef op 29-12-2023 om 13:53:

huh, het gaat om volwassenen, maar ze worden behandeld als pubers....

Of ze gedragen zich als pubers?…

Ana123! schreef op 29-12-2023 om 14:20:

[..]

Of ze gedragen zich als pubers?…

Ik krijg steeds meer het gevoel dat jij je stiefkinderen niet zo leuk vind en ze graag kwijt wilt. 

Hebben die kinderen gezegd dat ze eten pakken om hun moeder geld te sparen? Stelen ze eten om aan hun moeder te geven? Of is dat jouw interpretatie? 
Staat vast welke weekenden ze komen? En zorgen jullie dan dat er 2x zo veel eten in huis is dan andere weekenden (want 2x zo veel volwassenen in huis)? Zo nee; dan lijkt het mss alsof ze heel veel eten, maar je hebt gewoonweg 2x zo veel nodig. 
Kunnen jullie de kosten wel of niet dragen? Zo nee; bijdrage vragen voor de boodschappen in de weekenden dat zij er zijn. 
Zijn ze druk, aanwezig ed? En vraagt dat veel van jouw gezondheid? Zorg dan dat je regelmatig van huis bent als zij komen.

Maak vooral afspraken wat wel/niet kan. En ben daarin zelf ook realistisch; het is geen bezoek, het zijn geen kleuters, het zijn incidentele medebewoners. Zeggen dat ze niet meer mogen komen lijkt me geen reële oplossing.  

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 14:23 Topicstarter

Ysenda schreef op 29-12-2023 om 13:56:

[..]

Dus het probleem is je man niet die kinderen.

Inderdaad, als je alles bekijkt is het niet de schuld van de kinderen, maar van de vader én moeder. 

Ana123! schreef op 29-12-2023 om 14:23:

[..]

Inderdaad, als je alles bekijkt is het niet de schuld van de kinderen, maar van de vader én moeder.

Waarom de moeder?

Die kinderen horen deels bij jullie huishouden. Vind het dan ook heel vreemd dat ze geen sleutels hebben, dat alleen al straalt uit dat ze eigenlijk niet welkom zijn en al die jaren slechts op bezoek.

Ze gedragen zich als normale pubers maar dan een beetje later. Lees namelijk geen vreemd gedrag.

Ana123! schreef op 29-12-2023 om 14:23:

[..]

Inderdaad, als je alles bekijkt is het niet de schuld van de kinderen, maar van de vader én moeder.

Ze gedragen zich toch niet zoals jij het wil in jullie huis? Daar heeft moeder toch niks mee te maken? 

Ana123!

Ana123!

29-12-2023 om 14:32 Topicstarter

Moradora schreef op 29-12-2023 om 14:22:

[..]

Ik krijg steeds meer het gevoel dat jij je stiefkinderen niet zo leuk vind en ze graag kwijt wilt.

Tot ik in 2022 problemen had met mijn gezondheid, was ík het die als ze bij ons waren voor hun zorgde en opkwam etc… ik vraag alleen dat zij ook rekening houden met ons en respect hebben voor ons..,

Wat precies geeft jou stress? 

Ana123! schreef op 29-12-2023 om 14:20:

[..]

Of ze gedragen zich als pubers?…

Zo lang jij ze blijft bejegenen alsof het pubers zijn zullen ze zich ook zo gedragen.

Ana123 ben jij van België? Dat denk ik op te maken uit je woordkeuze. Besef dan wel dat een Nederlands forum adviseert met Nederlandse principes. Mijn ervaring met eerdere Belgische forummers maar ook Belgen die ik in het echt heb ontmoet is dat de Belgen toch iets langer het: Ik ben uw vader/moeder en u luistert naar mij hanteren dan de Nederlanders. Nederlanders gaan veel eerder over tot een overlegmodel en maken afspraken met hun opgroeiende kinderen.

Als jij als Belgische een relatie hebt met een Nederlandse man lijkt mij dat echt moeilijk. Nederlandse kinderen worden toch iets anders en met minder gezag opgevoed dan Belgische.

Ana123! schreef op 29-12-2023 om 14:32:

[..]

Tot ik in 2022 problemen had met mijn gezondheid, was ík het die als ze bij ons waren voor hun zorgde en opkwam etc… ik vraag alleen dat zij ook rekening houden met ons en respect hebben voor ons..,

In 2022 waren ze 19 en 23. Hoezo voor ze zorgen dan? En waarom en op welke manier moest jij voor ze opkomen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.