Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


JohnnyC. schreef op 16-08-2022 om 10:07:

[..]

Beweer je nu dat je oma echt geen kinderen wilde? Je moeder ook niet?

Mensen hebben zich altijd willen voortplanten. Mensen zijn altijd blij geweest met hun kinderen. Tegelijkertijd is er altijd een reden geweest om te zeggen dat kinderen krijgen op dit moment niet opportuun is. Gelukkig voor ons trekken de meeste mensen zich daar niet veel van aan.

Mijn ene oma had er idd liever geen 9 hoeven hebben ook nog in oorlogstijd en hongerwinter. 

Mijn andere grootouders hadden het beter voor elkaar met slechts 2. Wellicht iets minder vruchtbaar en/of iets vaker voor t zingen de kerk uit. Zij hadden een veel leefbaardere situatie.

JohnnyC. schreef op 16-08-2022 om 10:03:

[..]

Zonder mens is er geen wereld.

De wereld en de natuur kan zich juist prima herstellen zonder de mens.

Wij zijn er thuis alle 3 op de wereld gekomen met voor het zingen de kerk uit. Eigenlijk alle 5 want mijn moeder is ook nog bevallen van een dood geboren tweeling. Mijn moeder had een vleesboom en toen moest haar baarmoeder verwijderd worden. Het was een zware operatie maar achteraf was ze er blij mee want nu zouden ze niet nog meer kinderen krijgen. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

16-08-2022 om 10:50

Leene schreef op 16-08-2022 om 08:54:

[..]

Sorry Valdemar maar sommige beweringen van je blijven simplistisch en niet goed doordacht. Ik denk ook niet dat je in de gezondheidszorg werkt.

Bijna niemand is opeens zo slecht dat hij niet meer voor zichzelf kan zorgen. Maar iedereen kan op een gegeven moment zorg nodig hebben en wanneer komt het moment dat je dan zegt ' ik stap eruit '??

Je bent 75 en je breekt je schouder en bovenarm. Dan heb je echt hulp nodig hoor. Dan zal er toch iemand moeten zijn die je verzorgt en nogmaals je wilt dan ook iemand die je begrijpt en verstaat.

Je bent 69 en je krijgt kanker die te behandelen is, dan wil je behandeld worden en heb je artsen en verpleegkundigen nodig.

Ga zo maar door. Die onafhankelijk van mensen is vaak een farce. Ik erger me rot aan argumenten als " ik heb niemand nodig , als het niet meer gaat stap ik er uit''

Dat is te simpel, jij en ieder ander hebben recht op verzorging en verpleging..Je kunt niet zonder nieuwe generaties. Waarmee ik niet zeg dat iedereen dan maar 10 kinderen moet krijgen.



Ik denk dat @Valdemar bedoelt dat hij er zelf wel een eind aanmaakt voor hij überhaupt hulp nodig zou hebben van verpleging. 
Niet iedereen hangt nou eenmaal heel sterk aan het leven, hoe erg je misschien op dit moment ook van het leven kunt gebieden. Mensen lijken tegenwoordig niet meer te accepteren dat “ze” doodgaan. Alleen al de levensverlengende behandelingen die er tot vaak hoge leeftijd toegepast worden. Kijk eens hoeveel mensen er zelfmoord plegen, zowel vanwege psychische àls lichamelijke problemen of kiezen voor geen behandeling (chemo) bij kanker. Het onderwerp “dood” is nog steeds een taboe onderwerp, en zeker je eigen dood. Maar niet iedereen wil en hoeft perse 100 te worden, en vinden het na 80 jaar wel “mooi geweest”.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

16-08-2022 om 10:52

JohnnyC. schreef op 16-08-2022 om 10:03:

[..]

Zonder mens is er geen wereld.



Ja dat zijn de hooghartige gedachten van de mens, dat zij onmisbaar zijn.

watertoren schreef op 16-08-2022 om 10:46:

Wij zijn er thuis alle 3 op de wereld gekomen met voor het zingen de kerk uit. Eigenlijk alle 5 want mijn moeder is ook nog bevallen van een dood geboren tweeling. Mijn moeder had een vleesboom en toen moest haar baarmoeder verwijderd worden. Het was een zware operatie maar achteraf was ze er blij mee want nu zouden ze niet nog meer kinderen krijgen.

Mijn vader heeft zich laten steriliseren, dat kon al wel in de jaren 70.

Lieveheersbeest schreef op 16-08-2022 om 09:33:

[..]

Ik denk ook dat de mensheid best wat mag krimpen. Maar ik denk wel dat we vanaf 2025/2028 (als het overlijden van de babyboomers in grotere aantallen gaat beginnen) een hele spannende tijd tegemoet gaan. Ik ben heel benieuwd hoe we de oversterfte gaan ervaren, tekorten in de maatschappij gaan opvangen en hoe het gaat zijn als de gemiddelde leeftijd aanzienlijk daalt.

Gevolg is dat er heel wat werkgelegenheid in zorg en thuiszorg en aanverwante zaken verdwijnen. Wellicht lost een groot deel van het woningtekort zich op en komt er wat meer belans in de kosten van AOW en toeslagen (huur en zorg waar nu veel oudere gebruik van maken) en de belastinginkomsten m

redbulletje schreef op 16-08-2022 om 10:55:

[..]

Mijn vader heeft zich laten steriliseren, dat kon al wel in de jaren 70.

O jah hoor er was in de jaren 70 volop geboortebeperking mogelijk.

Leene

Leene

16-08-2022 om 11:33

watertoren schreef op 16-08-2022 om 09:51:

Lieve gedachte hoor dat rijkdom meer verdeeld moet worden over de wereld. En al schrijf je het nog 100 keer, ik denk dat dit nooit gaat gebeuren, ik zou niet weten hoe. Ik besef wel dat we geluk hebben dat we hier in Nederland wonen maar stel dat ik soberder ga leven daar help ik echt de mensen in arme landen niet mee.

Nee als jij in je eentje dat moet doen helpt het geen bliksem natuurlijk. Maar er is al veel meer bewustzijn, ook bij jonge mensen dat dit zo niet langer door kan gaan.

Het is natuurlijk een flapdrol excuus om te zeggen ik help mensen in armere landen niet als ik soberder ga leven dus leef ik lekker mijn leventje door na mij de zondvloed.

je bent volgens mij een heel aardig mens maar ik denk niet dat wij het erg eens zijn

Ik hoop dat je toch eens over het bredere plaatje na wilt denken.

Leene

Leene

16-08-2022 om 11:36

Dorestad schreef op 16-08-2022 om 10:09:

[..]

Leene, wat ben ik het met je eens.

Nog een leestip: Hoop voor de aarde van Katharine Hayhoe

He wat leuk een leestip. Dank je, heb net even gekeken op internet waar dit boek over gaat, ik ga gelijk kijken of hij bij ons in de bieb al te lenen is.

Caramelzeezoutchocola schreef op 16-08-2022 om 10:52:

[..]


Ja dat zijn de hooghartige gedachten van de mens, dat zij onmisbaar zijn.

Op filosofisch niveau klopt het wel. Wat de mens verstaat onder de wereld zal verdwijnen met de mens.

Leene

Leene

16-08-2022 om 11:53

Caramelzeezoutchocola schreef op 16-08-2022 om 10:50:

[..]


Ik denk dat @Valdemar bedoelt dat hij er zelf wel een eind aanmaakt voor hij überhaupt hulp nodig zou hebben van verpleging.
Niet iedereen hangt nou eenmaal heel sterk aan het leven, hoe erg je misschien op dit moment ook van het leven kunt gebieden. Mensen lijken tegenwoordig niet meer te accepteren dat “ze” doodgaan. Alleen al de levensverlengende behandelingen die er tot vaak hoge leeftijd toegepast worden. Kijk eens hoeveel mensen er zelfmoord plegen, zowel vanwege psychische àls lichamelijke problemen of kiezen voor geen behandeling (chemo) bij kanker. Het onderwerp “dood” is nog steeds een taboe onderwerp, en zeker je eigen dood. Maar niet iedereen wil en hoeft perse 100 te worden, en vinden het na 80 jaar wel “mooi geweest”.

Ik snap heel goed wat Valdemar en jij bedoelen, heel heel erg goed zelfs!

En tot op zekere hoogte ben ik het eens met jullie. Het leven is niet zo maakbaar als we denken en we moeten zeker de discussie aan over hoe lang door te behandelen.

Wat ik bedoel is dat er bijna niemand is die van helemaal gezond en onafhankelijk, naar een situatie gaat dat niets meer lukt. 
En dat Valdemar en ook jij hulp nodig kunnen hebben. Dat het echt veel te simplistisch is om te zeggen, Ik hoef geen hulp, ik red mezelf en als dat niet meer lukt maak ik er zelf een einde aan. Dus er hoeven geen kinderen meer geboren te worden want ik heb ze niet nodig, ik red mezelf of ik ga dood. Ik chargeer ik weet het.. maar als je zo door denkt kom je daar op uit

Dat is in reality wel wat anders, wij zijn meer van elkaar afhankelijk dan we denken en iedereen kan hulp nodig hebben. Juist ook in de thuissituatie, gewoon om je wond te verbinden, om je te helpen als je gevallen bent, om je een keer te douchen als je oud bent en bang om te vallen als je douch, maar verder nog wel heel gelukkig met het leven en belanglrijk omdat jij degene bent die veel met je kleinkinderen omgaat, en met ze praat en ze je verworven wijsheid mee kan geven. 
Ik ken die ouderen mensen, wie zal zeggen dat hun leven minder waard is. 

Moeilijke discussies in de gezondheidszorg moeten we zeker aangaan maar simplistische "oplossingen" zoals neem geen kind dat is beter voor het milieu en ach wat dondert het dat er te weinig kinderen geboren worden om later goede zorg te bieden of de vuilnis op te halen of bij de brandweer te gaan, ik red mezelf en als mij dat niet meer lukt dat dood ik mezelf. Sorry daar kan ik helemaal niets mee.

Leene

Leene

16-08-2022 om 11:57

Caramelzeezoutchocola schreef op 16-08-2022 om 10:52:

[..]


Ja dat zijn de hooghartige gedachten van de mens, dat zij onmisbaar zijn.

Wij zijn dan misschien op individueel niveau onmisbaar maar wat wel onmisbaar is, is onderlinge samenhang en relaties. 

Het is onmogelijk om zonder relaties te leven en iedereen die denkt dat hij volkomen onafhankelijk beslissingen kan maken gelooft in een leugen. 

Leene

Leene

16-08-2022 om 12:00

Decembermamma schreef op 16-08-2022 om 11:06:

[..]

Gevolg is dat er heel wat werkgelegenheid in zorg en thuiszorg en aanverwante zaken verdwijnen. Wellicht lost een groot deel van het woningtekort zich op en komt er wat meer belans in de kosten van AOW en toeslagen (huur en zorg waar nu veel oudere gebruik van maken) en de belastinginkomsten m

Maar zijn we dan al niet vele, vele jaren verder?  Want het probleem is nu juist volgens mij dat de werkenden de premies van de AOW voor nu betalen. Dat heet het omslag stelsel, dus als een steeds kleiner deel van de bevolking werkt heb je echt een groot probleem.  En het zijn niet alleen de babyboomers. Er werden in de jaren 60, 70 en 80 ook meer kinderen geboren dan nu. Dus ik denk dat je wat te optimistisch bent.

Ons systeem is niet meer op te brengen als het geboortecijfer dramatisch krimpt.

watertoren schreef op 16-08-2022 om 09:51:

Lieve gedachte hoor dat rijkdom meer verdeeld moet worden over de wereld. En al schrijf je het nog 100 keer, ik denk dat dit nooit gaat gebeuren, ik zou niet weten hoe. Ik besef wel dat we geluk hebben dat we hier in Nederland wonen maar stel dat ik soberder ga leven daar help ik echt de mensen in arme landen niet mee.

En als het wel zou kunnen, de rijkdom beter verdelen, zou je het dan willen? Als er echt een plan zou liggen waarbij iedereen een menswaardig bestaan kan hebben, misschien met iets minder luxe, maar zonder kinderen die verhongeren en mensen die overlijden aan ziektes die wij met een simpel pilletje of prikje genezen kunnen? Als er echt een keuze is tussen ongelijkheid en gelijkheid, wat kies je dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.