Hombre
21-10-2011 om 09:31
Nieuw advies over media voor < 2 jaar
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/10/12/peds.2011-1753.full.pdf
Beter niet dus.
Fiorucci
28-10-2011 om 11:42
Namens mijn dochter; volwassenen vinden die regen altijd zo erg, maar de meeste kinderen malen er echt niet om.. ze zijn blij met een frisse neus halen, die regen boeit niet.
Tineke
28-10-2011 om 14:37
Watjes
P: "Ook bij motregen smeekten ze om binnen te mogen blijven."
Ik vind overblijven is vrije tijd, dus dan moeten kinderen het zelf mogen weten. De een rust uit met een boekje, de ander met buiten raggen.
Maar buitenspelen vind ik echt bij onderwijstijd horen, dus iedereen verplicht naar buiten, ook als het regent. (zieke kindjes uitgezonderd) Er valt buiten zoveel te leren, in spel, delen, wachten, samenwerken, omgaan met elkaar en met regels, etc. De weersomstandigheden bieden nieuwe mogelijkheden bij buiten spelen. Schaduwen bij zon, in plassen stampen bij regen, sneeuwballen, etc. Als het regent is je emmertje water zo gevuld, en daar valt weer veel plezier aan te beleven.
En een buitenles onder leiding van een bioloog, dat maakt oneindig veel meer indruk op kinderen dan dezelfde lesinhoud via schoolbanktv en werkbladen.
Het is eigenlijk simpel: een taaie theoretische les wordt enorm verrijkt door filmpjes. Maar dat blijft arm onderwijs vergeleken met ervaringsgericht onderwijs. Helaas hebben we niet altijd de middelen en de tijd voor echt rijk onderwijs.
Overigens is er altijd verschil te merken tussen stadskinderen en plattelandskinderen. Stadskinderen houden toch minder vaak van regen dan plattelandskinderen. En dan komt er vaak ook nog het probleem bij dat er kinderen zijn die, vanwege dure kleding, niet vies mogen worden. Dus ook niet nat. Logisch met bijv. net nieuwe dure schoenen, maar geef dan toch gewoon laarzen mee. Kunnen ze ook lekker sjouwen in de modder.
Juliea
28-10-2011 om 14:52
Voor k.heksenvet
Motregen is wel iets anders dan regen. Iemand zei dat het maar 7% van de tijd regent in Nederland en dan vind ik het absoluut niet noodzakelijk dat kinderen naar buiten gaan in de regen. Motregen mag wel.
Al die natte haren en kleding die je dan weer in de klas krijgt. Onderweg van huis naar school worden ze al vaak genoeg nat denk ik om te weten wat regen is, vaak zitten ze ook nog wel op een sport waar ze wel eens nat worden.
Les door een bioloog buiten? Dan mag er wel heel wat meer geld in het onderwijs bij. Liever heb ik dat ze eerst eens goed leren lezen en schrijven. Alle kinderen bedoel ik dan. Stop daar eerst maar eens geld in en schaf die idiote rekenmethodes af.
Fiorucci
28-10-2011 om 15:00
Ouders willen niet naar buiten, wat is dat voor onzin? Bedoel je overblijfouders? Dat beslissen zij toch niet? Hier maken de kinderen niet uit of ze buiten spelen, maar de overblijfcoordinator. Men speelt allemaal buiten, of allemaal niet. Anders ben je met zoveel kinderen je overzicht kwijt en is er te weinig toezicht.
T&T
28-10-2011 om 16:16
Regen (en wat duidelijkheid voor
tja,mijn kinderen zijn heel vaak buiten, ook als het regent, opschool, en thuis. Zal wel heel vreemd zijn, maar soms zijn ze zo druk bezig dat ze niet eens merken dat het is gaan regenen.
En ja, ze hebben ook wel eens een dagje dat ze binnen hangen, lekker met de lego, en een keer een filmpje kijken, maar ja, dat is vrije tijd en ja van mij mag dat.
T&T
28-10-2011 om 16:24
Regen (en wat duidelijkheid voor p )
sorry er ging iets mis
ja,mijn kinderen zijn heel vaak buiten, ook als het regent, op school, en thuis. Zal wel heel vreemd zijn, maar soms zijn ze zo druk bezig dat ze niet eens merken dat het is gaan regenen.
En ja, ze hebben ook wel eens een dagje dat ze binnen hangen, lekker met de lego, en een keer een filmpje kijken, maar ja, dat is vrije tijd en ja van mij mag dat.
En P, hoe ik me dat natuuronderwijs allemaal dan voorstel? nou, de klas van mijn zoon heeft daar een geweldige invulling voor: iedere week gaan ze een dag naar buiten! Naar het bos of het park, lopend allemaal, want je wilt niet iedere week weer ouders moeten regelen die mee moeten rijden of fietsen meester doet dat alleen, met 20 kinderen. Ze hebben les in het bos, en daar wordt ook wel eens gelezen, en daar wordt ook wel eens een rekenlesje gedaan, maar daar wordt vooral heel veel spelenderwijs ontdekt, en ja, soms regent het in het bos ) das dan jammer.En soms valt er eentje in de sloot en krijg je een kind echt drijfnat terug, das pech. Maar over het algemeen komen ze best netjes en droog terug en echt ik gun het ieder kind! daar kan geen tv programma tegenop.
Thuis zijn we zoals gezegd ook veel buiten te vinden, wonen aan de rand van het bos, en we hebben een hond die ook iedere dag naar buiten wil, het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Zelf regen ik soms ook 3x per dag zeiknat en ik ben zelden ziek.
groetjes, Tess
Fiorucci
28-10-2011 om 18:38
Nou het is gewoon altijd zo geweest alhier, het moet echt hondenweer zijn willen ze niet even een frisse neus gaan halen. Dus de overblijfouders weten ook niet beter. Overigens, de overblijf duurt hier 70 minuten, je krijgt per keer 12,50. Goed betaald vrijwilligerswerk dus.. Daarbij, het naar buiten gaan is nooit vervanging van een speelkwartier hier. Die tien minuten naar buiten met de leerkracht doen ze toch wel. Men wil hier ook bewerkstelligen dat kinderen juist de klas uit gaan tussen de middag,na de boterham, anders is het nog nauwelijks vrije tijd te noemen.
wil40
28-10-2011 om 21:28
Je hebt regen en je hebt regen.
Wat jongens die buiten een balletje gaan trappen bij een beetje miezerige regen, okè.
Maar om nu alle kinderen massaal naar buiten te sturen terwijl de regen met bakken uit de lucht komt, nee dus.
Lekker de hele middag in de schoolbanken terwijl je in je schoenen zit te soppen en je je spijkerbroek kan uitwringen.
Ik moet ook regelmatig door de regen maar vind het net zoals P toch wel lekker dat ik droge kleren kan aantrekken als ik thuiskom.
En om nou ieder kind laarzen en regenpak mee te geven voor de overblijf gaat een beetje ver.
Het tegenovergestelde is er ook nog. Niet alle kinderen willen bij 30 graden pal in de zon spelen.
Hier altijd de keuze, binnen en/of buiten. Als het hard regent mag er niemand naar buiten.
Kaaskopje
29-10-2011 om 00:20
Motregen
Blijkbaar is motregen geen echte regen, maar tenzij het van dat gespikkel als van vandaag is is motregen juist hele venijnige regen. Weliswaar niet met dikke druppels, maar het gaat toch echt wel overal doorheen.
Ik vind dat ze leerlingen de keus moeten geven. Zij die regen wel lekker vinden gaan dapper naar buiten en de anderen doen een spelletje in de klas. En wat van de kinderen verwacht wordt moet de pleinwacht-onderwijzer natuurlijk ook ondergaan. Als de pleinwacht daar geen zin in heeft is het blijkbaar te nat, dus ook voor de kinderen.
Hoeveel ouders die vinden dat hun kinderen in de regen buiten moeten spelen, doen met regen op de fiets boodschappen? Eerlijk antwoord geven
Ik heb een gruwelhekel aan regen. Het grapje 'het meeste valt ernaast' is niet aan mij besteed. Ik vind toch echt dat het meeste op mij valt Ik wil ook niet dat mijn haar nat wordt, heel ijdel, maar een frisse bui is gewoon niet best voor mijn stekelige omhooggeclayde haar. (Clay uit een potje.) Ik ben dan ook grootverbruiker van parapluutjes van Blokker.
Toen ik schoolkind was had ik die hekel voor regen ook al, dus ik zou het erg dom gevonden hebben als ze mij verplicht naar buiten gestuurd hadden. Ik kan me écht niet heugen dat ze ons, 40 jaar geleden, in de regen buiten lieten spelen. Dat gebeurde gewoon niet, voor zover ik dus kan herinneren. En dan heb ik het over een stadsschool en een dorpsschool. Als het sneeuwde dan weer wel, want sneeuw is leuk, vinden de meeste kinderen. Zelfs ik vond dat.
Fiorucci
29-10-2011 om 06:59
P en kaaskopje
Ik heb al veel eerder in deze draad gezegd dat ik niet de regen bedoel die met bakken naar beneden komt, dan blijven de kinderen hier ook binnen. En ik doe gewoon boodschappen in stromende regen hoor, heb geen rijbewijs namelijk. Je smelt er niet van.
Fiorucci
29-10-2011 om 11:46
Klopt, een malse regenbui. En hoewel ze hier vaak gewoon buiten spelen, is mijn dochter nog nooit zeiknat geworden hiervan. En in die scholen stoken ze toch al teveel, je bent zo weer droog.
Leen13
29-10-2011 om 12:38
Afweging
Ik denk dat het ook een afweging van de school is. Als kinderen de hele dag binnen zijn en zich moeten concentreren is het handig als ze ook even kunnen bewegen en rennen anders kan het knap vervelend worden. Dan maar een beetje regen.
T&T
29-10-2011 om 13:02
Annej
Nee, dat bewegen wordt vaak niet meer als belangrijk gezien, en al helemaal niet in samenhang met leren... alhoewel er de laatste tijd toch weer onderzoeken zijn die aantonen dat er wel degelijk een verband is
Zo ken ik het voorbeeld van een kindje met adhd dat voor straf in de pauze binnen moest blijven en op een stoel moest blijven zitten WHAAAAAAAA!!! ik voel de frustratie al opbouwen, en dan die meester maar zeuren dat het kind 's middags nog vervelender werd en overal doorheen begint te zingen...
Het gaat hier niet om hoeveel binnen en buiten en wat harde en zachte regen is, en wanneer het te hard waait om buiten te spelen... dat zijn allemaal maar bijzaken. Het begon om die tv! Een wel heel inactieve vorm van leren, want alles wordt je voorgekauwd, je hoeft er werkelijk niks voor te doen; je hoeft niet te bewegen, je hoeft eigenlijk niet eens na te denken, er wordt niets van het voorstellingsvermogen gevraagd. Wat zijn we dan eigenlijk aan het doen? dat hoort voor mij niet op school thuis.
Een goede balans tussen binnen/ buiten en bewegind/ stilzittend leren WEL. Die balans zijn veel scholen een beetje kwijt, en daardoor raken kinderen in de problemen. In ieder geval zeker het adhd-ertje uit mijn voorbeeld en zo'n uitzonderlijk kind is dat niet hoor, daar zijn er heel veel van.
groetjes, Tess
Leen13
29-10-2011 om 13:31
Binnen blijven
En een kindje met autisme dwingen om naar buiten te gaan en verplicht samen te spelen, wat het niet kan, in die warboel van indrukken die dan niet te kans krijgen om weer te zakken waardoor de hele dag de stress opbouwt. Ja, iets meer inzicht en keuze zou ook fijn zijn.
Leen13
29-10-2011 om 13:55
Exclusief denken
Ik denk dat het om een vals soort veiligheid gaat. Exclusief denken. Als ik die kinderen onder de 2 nou meer geen tv laat zien want anders...
Het werkt andersom denk ik. Je kijkt wat de toegevoegde waarde is aan ontspanning, educatie, fantasie, ontwikkeling.
Hier dacht de opvoedondersteuning dat als kind nou maar een verbod op de computer kreeg dat die wel andere dingen ging spelen. Dat is de wereld op zijn kop. Die computer had voor mijn zoon toegevoegde waarde en als je hem wat anders wil laten doen dan investeer je daarin, dat kan hij niet in alle gevallen zelf spontaan bedenken, dat heb je nou eenmaal bij autisme. Die moet je soms meer uitleggen, bij de hand nemen en samen doen, voordoen.
De tv onder de 2 jaar had voor mijn dochter toegevoegde waarde. Met 1 jaar had ze een periode dat ze s' nachts wilde spelen met mij. Dat ging niet. Dan kan ik er zo'n traject opzetten van terug in bed leggen, laten huilen en weet ik wat. Maar nu zette ik haar in de maxicosie voor de teletubbies en ging er op de bank naast liggen. Na een paar keer sliep ze door. Hoera. Dat ook weer onder de knie. En ze vond het leuk en zat te kraaien en te zwaaien naar die kindertjes in beeld totdat ze zelf weer omrolde.
Leen13
29-10-2011 om 13:57
Leerzaam
Teletubbies opgenomen van de BBC, dus ook de ontwikkeling van haar Engelse taal werd op jonge leeftijd op een speelse manier op gang gebracht. Het was eigenlijk opgenomen voor zoon die een paar jaar ouder is, maar bleek voor haar ook leuk en handig.
Leen13
29-10-2011 om 14:01
Zingen
En we zingen nog steeds die liedjes: twinkle twinkle little star...
Leen13
29-10-2011 om 14:12
Variatie
Uit het onderzoek:
The wording of the policy specifically discouraged media use in this age group, although it is frequently misquoted by media outlets as no media exposure in this age group.
Lijkt me correct. Het lijkt me niet handig om weer met argusogen naar ouders te gaan kijken die hun kind onder de 2 jaar voor de televisie zetten. Dat is een momentopname.
Leen13
29-10-2011 om 14:33
Vinkje
Dan heb je weer een vinkje zeg maar. Kind onder de 2 kijkt tv. Wat je daarnaast nog met ze doet komt niet meer in beeld. Ideetje voor het CB?
In het onderzoek wordt besproken dat je met ouders over hun mediainzet zou moeten spreken. Lijkt met niet. Je kunt ouders wel aanreiken wat ze met hun kinderen aan keuzes en ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Dat is een hele andere insteek en veel educatiever.
T&T
29-10-2011 om 16:45
En ook kindjes met autisme
Ja ook die gaan naar buiten! Heel graag zelfs, want juist voor hen is het vaak moeilijk. Ik spreek uit ervaring, mijn zoon heeft klassiek autisme en moet ook mee naar buiten, hij is ook graag buiten met de klas, want daar heeft hij meer "vluchtruimte" dan binnen. Ook geluid is beter te hebben, een klaslokaal galmt nogal hoor Verder kan hij onzettend onrustig zijn, fladderen, huppelen... allemaal niet handig op zo'n hele dag binnen. Dus als hij naar buiten gaat zie je hem gewoon "uitstuiteren".
Wat wel belangrijk is is dat ze hem niet zomaar aan zijn lot overlaten. De klas heeft moeten leren hem met rust te laten, samen spelen is idd wat veel gevraagd, maar lukt onder begeleiding vaak toch wel, maar dan is het spel en de regels helemaal duidelijk. Vrij spel op de speelplaats blijft moeilijk, maar wel belangrijk. Als ze hem in plaats daarvan binnen zouden houden met de nintendo (zou hij ook best tevreden mee zijn hoor ) werd ik daar toch niet echt vrolijk van.
Tess
T&T
29-10-2011 om 16:48
Drommels... een smartboard...
Nee ik heb er nog nooit een gezien, serieus!
Maar voor extra gymlessen en sportieve naschoolse activiteiten ben ik helemaal te vinden )
groetjes, Tess