Hombre
21-10-2011 om 09:31
Nieuw advies over media voor < 2 jaar
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/10/12/peds.2011-1753.full.pdf
Beter niet dus.
Jillian
26-10-2011 om 00:46
Geen tv/internet
Er bestaat ook nog weer een tweedeling tussen televisie en internet. Op de christelijke basisschool in het dorp van mijn ouders wordt verwacht dat je geen televisie hebt thuis en geen internet zonder filter. Internet mag dus wel hoewel de school zelf niks doet met computers. Ik heb overigens niet op die school gezeten. Sterker nog ik zou er niet eens op mogen want je moet bij Kerk X, Y of Z behoren om er op te mogen. Wij gingen naar kerk A dus wij mochten daar helemaal niet op school.
Van de kinderen met wie ik op straat speelde en die nu volwassen zijn heeft het grootste deel geen televisie en een deel ook geen internet maar er zijn een paar die wel internet hebben. Het verschil en het waarom daar achter weet ik niet.
Over wat wil en niet mag in Christelijke gemeenschappen zijn eindeloze discussies tussen de gelovigen. Neem nu de telefoon waar DC het over heeft en de Amish. Een deel van de Amish vindt dat je wel een telefoon mag hebben als je die uitsluitend functioneel gebruikt, een ander deel vindt dat een telefoon mag maar niet in huis (dus een telefooncel op straat mag) zodat je echt alleen in noodgevallen belt en een ander deel vindt dat het helemaal niet mag.
In Nederland is er zover ik weet over telefoongebruik geen discussie maar over televisie en internet des te meer.
De reden dat mijn zus overigens geen tv/internet heeft is niet aan geloof gebonden. Zij is wel gelovig maar helemaal niet streng. Ze is meer een beetje hippie achtig, vegetarisch en biologisch eten, met onbespoten houten speelgoed spelen en zo.
Primavera
26-10-2011 om 10:00
Het pest-argument
Kiki:"Mocht mijn kind inderdaad in de basisschool in de knel komen met vriendschappen omdat hij geen idee heeft wie de huidige idolen zijn en daaruit voortvloeiend gepest worden dan komt er heus wel een TV en een aansluiting. Ik vind het triest dat zoiets dan zou moeten, maar mijn beeldschemaversie hoeft niet ten koste te gaan van het schoolpleingeluk van mijn kind(eren)"
Dat argument om een TV te nemen verbaast me eerlijk gezegd nogal. Wij hebben wel een TV, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om mijn kinderen bepaalde programma's als big brother (tegenwoordig digitaal 24h/per dag om naar te gapen) of foute films te laten zien, omdat toevallig klasgenootjes dat wel mogen en ze anders misschien gepest zouden kunnen worden.
Tegen alle principes en opvoedidealen in met de meute mee moeten hollen, alleen maar om eventueel pesten te voorkomen geeft volgens mij juist een heel verkeerd signaal af.
Wat het nut van internet en TV bij school betreft. Bij mijn oudste was internet pas nodig op het VO voor werkstukken e.d., maar de tweede die 3 jaar jonger is begint er al in de laatste klassen met de basisschool mee. Zonder TV zou het inderdaad nog kunnen. Af en toe wordt er op het VO een speciale film of documentaire aangeraden, maar dat is niet verplicht en vaak laten ze het dan ook wel gelijk op school zien.
Zonder internet zou wel heel lastig worden en bovendien heb ik gemerkt dat dat met zo'n 13 jaar een zeer populair en goedkoop communicatiemiddel is geworden en de plaats heeft ingenomen die bij ons vroeger de telefoon had.
Groeten Primavera
Tirza G.
26-10-2011 om 18:23
Kom op dames
Jullie lijken nog wel bekrompener dan de gemeenschappen die ik bedoel. School zonder internet kan niet, vakantie zonder vliegtuig kan niet? Wat een onzin. Je kunt ook gewoon naar de Veluwe hoor.
Tirza
Weer
26-10-2011 om 23:57
Geen internet!?
En hoe moeten die kinderen dan later de arbeidsmarkt op? het lijkt mij toch echt een broodnodig aspect van je opvoeding, hoeveel beste scholen er ook in Zeeland staan. Ik ben zelf 43 en best handig met computers, al zeg ik het zelf, maar ik merk dat ik echt bij moet blijven. In mijn branche kan je echt niet aankomen zonder uitgebreide kennis, en ik maak me sterk dat dat voor de meeste branches geldt.
Het valt me op dat de anti-computer opvoeders vaak claimen dat het beter zou zijn om geen beeldschermen aan te bieden. Dat kindernevendienst op andere manieren hun tijd moeten besteden. Maar hoe denken jullie dan over dat aspect? Je zet je kinderen in een wereld waar internet ontzettend belangrijk is en zij weten van niets!?
Wat me ook nog opvalt is dat 'zelf kunnen spelen' blijkbaar enorm belamgrijk is. Waarom? Is dat een indicator voor geluk? Voor geetselijke stabiliteit? Voor later maatschappelijk succes? Voor gezondheid? Of is het gewoon wel makkelijk voor de betreffende ouders?
Weer
27-10-2011 om 00:03
En verder
Ben ik zo'n ouder van wie ze wel onbeperkt tv mogen kijken. Zelfs langer dan 3 uur als ze willen. En we hebben een Wii en een PlayStation 3 en een iPad en tig laptops. En daar maken ze ook dankbaar gebruik van. maar ze maken ook dankbaar gebruik van hun voetbal. En het allerliefste spelen ze een spelletje met hun vader en mij of kruipen ze tegen me aan op de bank met een boek.
Ps oei wat een hoop typfouten, het moge duidelijk zijn dat dat niet mijn sterkste punt is
Jillian
27-10-2011 om 01:27
Weer
Wat ik dan wel altijd interessant vind is dat een posting zoals de jouwe (kinderen kijken graag tv, spelen graag computerspelletjes en mogen dat ook doen zoveel ze willen) toch altijd gevolgd wordt door de opmerking 'maar ze spelen ook graag buiten/met speelgoed/spelletjes'
Alsof je onbewust dat soort activiteiten toch meer waardeert.
T&T
27-10-2011 om 12:53
Jullie missen het punt!
Het gaat hier over kinderen jonger dan 2 jaar! en het heeft helemaal niks met geloof te maken of tv of internet schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen.
Zelf ben ik niet zwaar gelovig, maar ik heb toch mijn vraagtekens bij het enorm grote tv en internet gebruik tegenwoordig, en voor mijn kinderen (9 en 10) geldt dan ook dat ze een beperkte toegang tot deze media hebben!
Tot 2 jaar kan een kind geheel zonder tv en internet leven ja! lijkt me zelfs beter, maar ook daarna is het niet verkeerd om er kritisch naar te blijven kijken, een kind ontwikkeld zich wel heel eenzijdig met dit soort informatie.
Zo zat mijn dochter op een school waar de les over de natuur bestond uit een filmpje kijken... dat is toch verschrikkelijk? (ze is ook niet lang op die school geweest, haha) een les over natuur kun je heel gemakkelijk buiten doen, je hoeft niet eens het bos in, want natuur is overal, laat kinderen maar eens goed opletten op de boom die voor de school staat, en wat daar allemaal mee gebeurd. Maar nee, onze generatie leert in een educatief internet filmpje binnen 1 minuut hoe die boom reageert op de seizoenen... zucht... en weer een gemiste kans.
Begrijp me goed, ik HEB een tv en ik kan er ook van genieten om 's avonds met de kinderen op de bank te hangen met een zak chips en een leuke film. Maar de educatieve waarde van tv en internet is in deze tijd toch wel zwaar overschat.
groetjes, Tess
Juliea
27-10-2011 om 13:10
Nee hoor t en t
Volgens mij is het draadje geëvolueerd en missen de deelnemers helemaal het punt niet.
Natuurlijk kun je een schooljaar lang naar die boom op het schoolplein kijken maar in 1 minuut leer je dat dus inderdaad op de televisie. Dat is handig als je namelijk de week erna getoetst wordt daarop.
Verder is er in onze nieuwbouwwijk toch echt behoorlijk weinig natuur en staan ouders tegenwoordig niet meer te springen om vrij te nemen op een werkdag om een schoolklas naar het bos te brengen. Dat doe ik zelf wel in het weekend als ik daar prijs op stel.
Een filmpje kijken noem je het? Ik vind het programma Nieuws uit de Natuur want ik neem aan dat je dat ook bedoelt enorm educatief.
Fiorucci
27-10-2011 om 13:14
T&t
Dat kinderen filmpjes te zien krijgen sluit niet uit dat ze de natuur ingaan natuurlijk, het is meestal en- en, niet of -of. Overigens, het gebruik van film etc maakt onderwijs voor kinderen heel aanschouwelijk en afwisselender dan alleen maar uit boeken leren. Het is veel leuker om te zien hoe een vlinder verpopt op film dan van een tekening in een boek.
dc
27-10-2011 om 13:32
Maar fio
Waarom kijken ze niet gewoon hele dagen naar een rups om te kijken hoe het echt gaat?
Kaaskopje
27-10-2011 om 13:59
Sunja
Ik lees nu pas het hele draadje door en zie jouw reactie. Als je digitale tv hebt zou je nostalgienet eens kunnen proberen. Kun je toch nog een béétje schade inhalen
krin
27-10-2011 om 14:27
Natuur in het echt
Ik kan het onderzoek nu niet meer terugvinden, natuurlijk, maar ik heb gelezen dat latere, volwassen begaandheid met het milieu en de natuur in het algemeen méér gevoed wordt door bij wijze van spreken zelf in je eigen achtertuin een worm op te graven en te kijken hoe hij werkt (of kikkervisjes op te kweken, of een rups te laten verpoppen, of zelf zaadjes op te laten komen), dan door natuureducatie, filmpjes over leeuwen of zielige ijsberen, lidmaatschappen van WNF Rangers en ga zo maar door. In dat opzicht vind ik dus dat T&T gelijk heeft.
Hoe vroeger je beseft dat De Natuur niet een of ander romantisch iets buiten jouzelf is, iets waar je met de auto naartoe gaat, iets wat beschermd moet worden, maar dat de natuur ook gewoon in je neus zit, en onder je nagels, en in dat ene grassprietje tussen al die tegels in de stad, hoe natuurbewuster je wordt. Schijnt het.
T&T
27-10-2011 om 14:28
Juist fiorucci
"Overigens, het gebruik van film etc maakt onderwijs voor kinderen heel aanschouwelijk en afwisselender dan alleen maar uit boeken leren. Het is veel leuker om te zien hoe een vlinder verpopt op film dan van een tekening in een boek."
Dat is helemaal juist, en ik zeg ook niet dat het geen leuke aanvulling kan zijn.(alleen niet op school, juist die aanvulling kan ik thuis ook heel gemakkelijk geven) Maar er gaat niets boven de echte wereld ) en ook een tv is maar een plat koud ding, een kuikentje vasthouden op de kinderboerderij is veeeeel leuker. Natuur in een nieuwbouwwijk kan ook bestaan, een kruidentuintje kan overal, desnoods in een paar potten met tuinaarde.
groetjes, Tess
Kaaskopje
27-10-2011 om 15:08
Mis het niet
Wij hebben geen auto. Ik kan héél goed zonder. Mensen die beweren niet zonder auto te kunnen vind ik een beetje sneu. Kom op hoor, op de fiets! Moet je dan 20 km per dag fietsen?? Goed voor je conditie, echt waar. Onze kinderen zijn opgegroeid zonder auto en hebben stevige fietsbenen. Kom daar maar eens mee bij de achterbankjeugd. Vraag aan Kiki: hoe vaak zitten jouw kinderen op de fiets? Voor wat neem jij allemaal de auto?
Zo, nu de "eerlijke" versie: we hebben geen auto omdat ik niet mag rijden en man niet wil rijden en ondanks dat ik het meen als ik zeg dat we het heel goed zonder redden zou een auto best praktisch zijn. Dan zou ik mijn dochter ook eens naar een uit wedstrijd kunnen brengen en een paar teamgenoten mee kunnen nemen. Dan zou ik meer boodschappen in een keer kunnen doen. Sneller de keus maken om even bij opa en oma langs te gaan, of zomaar naar het strand te rijden. Ideaal. Ik heb op zich niet het gevoel dat ik ze iets heb onthouden door geen auto te hebben. Iedereen leert ermee te leven tenslotte. Maar als mijn kinderen genoeg geld hebben voor rijlessen staan ze vooraan. Ze kennen de voordelen, ze hebben geen beperkingen zoals ik en geen tegenzin zoals mijn man, dus gaan met die banaan.
Misschien is het een kromme vergelijking bij tv, computer en Wii, maar ik moest hier toch aan denken. Ik kende de anti-tv houding van Kiki al, maar ik vind het om eerlijk te zijn nogal idealistisch gewauwel. Net zo idealistisch als wanneer ik zou zeggen dat auto's volledig afgeschaft kunnen worden, omdat je met de fiets, bus en trein ook wel overal komt. Een auto is namelijk niet verplicht. Alsof je een kind iets aandoet door wél tv te kijken. Wat een flauwekul.
Van Jillian: Wat ze doen na school? Van alles. Buiten voetballen, crossfietsen, varen, lezen, spelletjes spelen, gitaar spelen.... Ook de 11 en 13 jarige. ===
Wat deden mijn kinderen na schooltijd: even tv kijken, de ene dag langer dan de andere dag en vervolgens met een vriendinnetje spelen, lezen, gewoon zelf spelen, met mamma kletsen, etc.. In vakanties gingen ze met rubberbootjes door de buurt, verzonnen de meest fantastische clubjes, theatervoorstellingen tussen de struiken, fietsten ze zo ver als ze mochten (eenmaal 12 was dat echt kilometers ver),gingen regelmatig over en weer logeren, deden ze spelletjes, zaten op turnen, de een later op scouting, de ander speelde liever bij huis of vriendinnen. Ik vind niet dat tv kijken afbreuk heeft gedaan aan hun ontwikkeling. Het grappige is dat mijn oudste dochter, met een verleden van onbeperkt tv kijken, een lichte aversie heeft tegen het fenomeen. Ze heeft er het geduld gewoon niet dagelijks voor en vindt niet alles interessant. Ze vindt het daarentegen wel weer leuk om bewust gemiste programma's via uitzending gemist alsnog te kijken op de computer. Ze zegt dat ze later geen tv in de huiskamer wil. Moet ze helemaal zelf weten. Heeft ze dus niet van mij. Gelukkig kan dat allemaal als ze een eigen huis heeft. De andere dochter kijkt naar de meest gruwelijke programma's, ik vind het bocht, maar is er nog steeds een prettig mens bij.
Eenmaal in hogere klassen of de basisschool en zéker op het voortgezet onderwijs vind ik serieus dat je je kind tekort doet door ze tv en internet te onthouden. Natuurlijk moet school internet op school aanbieden, maar moet je willen dat je kind daar alleen van afhankelijk is? Ik vind het nog hypocriet ook. "Kind mag wel op internet, zolang het maar niet onder mijn dak is." Scholen verlangen tegenwoordig best veel wat via internet of gewoon de computer moet verlopen. Teksten moeten als het even kan getypt aangeleverd worden. Presentaties moeten bij voorkeur met Powerpoint zijn gemaakt. Plaatjes verzamelen, om maar een voorbeeld te noemen, gaat een stuk sneller via internet, dan alles uit bieb-boeken of tijdschriften te kopiëren of knippen. Huiswerk maken is tegenwoordig niet zomaar wat. Niks raffelderaffel, het moet er gelikt uitzien en dat vergt tijd. Tijd die je thuis wel kunt nemen en niet in de (school)bieb/computerruimte.
Ik heb een collega die midden veertig is en uit de een of andere dwarsigheid niet aan een computer wil beginnen. Ze is echt een dwarsig type, vandaar deze omschrijving Ach... wat ik niet ken mis ik ook niet. Ondertussen bestaat haar werk uit mensen helpen met o.a. internetvragen. Ze weet amper waar het over gaat! Ze kent de theorie, ze weet hoe ze op het werk de computer moet bedienen, ze kan mensen uit het haar geleerde verhaal instructies geven (dat doet ze op zich goed hoor), maar vraag verder niets. Ik kan daar echt met mijn pet niet bij, echt niet. Hoe kan een mens niet de behoefte hebben om met zijn tijd mee te gaan? Hoe kan het dat er ouders zijn die niet inzien dat hun kinderen computervaardigheid in deze tijd met de paplepel ingegoten moeten krijgen, om geen achterstand op te lopen? Zelfs de sociale diensten van Nederlandse gemeenten zijn van mening dat mensen met een minimum en daaronder inkomen van computers en internet moeten worden voorzien, om zo mee te kunnen blijven draaien in de maatschappij en voor hun kinderen. Daar geldt internet éigenlijk wel als een van de basisbehoeftes van deze tijd.
Uiteraard kun je nog wel functioneren zonder internet, maar zeker voor mensen onder de 60/70, vind ik dat je jezelf op een tweede plan zet door jezelf dat niet te 'gunnen'. Als je als volwassene geen tv wilt kijken, moet je dat natuurlijk lekker zelf weten, maar of je je kinderen er dan ook maar in moet meeslepen? Ik vind van niet.
bibi63
27-10-2011 om 16:01
En nog even praktisch gezien
er zijn een aantal zaken die je tegenwoordig (maar zeker in de nabije toekomst!) echt niet meer kunt doen zonder Internet. O.a. je belastingformulier invullen, dat houdt ECHT op handmatig binnenkort. Tegenwoordig gaat op heel veel scholen veel dingen digitaal. Dat zullen zwaar christelijke scholen nog wel even weren, maar daar kunnen ze over een paar jaar ECHT niet meer onderuit. Wat voor studie ga je doen NA die zwaar christelijke school? Kom je dan als totale digibeet op de universiteit of beroepsopleiding? Hoe zou je dat willen doen?
Gr. Bibi
Tirza G.
27-10-2011 om 18:03
Bibi63
Vergis je niet in de macht en de kracht van de zwaar christelijke gemeenschappen in dit land. Na de VO-school zijn er sowieso MBO en HBO opleidingen in dezelfde hoek en WO misschien ook wel, maar dat weet ik niet zeker.
Op de een of andere manier lukt het deze vrij kleine, gesloten gemeenschap toch altijd erg goed om hun stem én rechten kenbaar te maken bij beleidsmakers.
Tirza
Fiorucci
27-10-2011 om 18:17
T&t en dc
Dat ouders kunnen aanvullen is evident,dat geldt voor zoveel dingen. Maar als je in een les behandeld hoe een rups verpopt, is een leuk filmpje waarin dat versneld te zien is op dat moment handig. Daarnaast kun je natuurlijk best die rups in de klas houden. Die nooit verpopt wanneer het je uitkomt natuurlijk, dat is altijd op vrijdag na vijven..
T&T
27-10-2011 om 19:41
Jawel p!
Ik vind tv een gemakkelijke oplossing, en ik vind mezelf ook een gemakzuchtige moeder als ik de kinderen voor de tv zet om zelf rustig te kunnen koken.
Van school verwacht ik echt meer dan een dvd-tje aanzetten
Tess
T&T
27-10-2011 om 19:44
En die romantiek...
Ik zie steeds die reclame van die boer die zo lekker buiten werkt... jaja, die kent het nederlandse klimaat nog niet. Krin noemde het al heel mooi, we hoeven de natuur ook niet te romantiseren; regen is echt nat, en sneeuw is echt koud, en dat mogen kinderen best voelen, en niet alleen op een filmpje zien. Echt er zijn scholen waar de kinderen niet naar buiten gaan als het regent! stel je voor!
Tess
Kaaskopje
27-10-2011 om 20:01
Tirza
Jij had het over dat Christelijke scholen geen leerlingen aannemen met internet thuis. Ik heb dat eerder gehoord. Hier misschien? Maar als je mobiel internet hebt... wie controleert je dan?
Kaaskopje
27-10-2011 om 20:04
Tess
Was je laatste opmerking over spelen in de regen serieus?
Ik woon naast een school en als ik had gezien dat ze mijn kinderen gewoon door lieten spelen in de regen was ik daar niet blij mee geweest. Dat soort natuur dwars door hun kleren heen hoeft van mij niet.
Jillian
27-10-2011 om 23:37
Kaaskopje
Niemand controleert je natuurlijk maar het gros van de ouders die hun kinderen op zo'n streng christelijke school wil zal er zelf wel achter staan en zich dus aan deze regel houden. Natuurlijk zullen er vast ouders zijn die stiekem wel televisie/internet hebben of een mobiel met internet. Maar iedereen let natuurlijk enorm op elkaar in dat soort gemeenschappen. Dus je zal altijd op moeten letten dat anderen er niet per ongeluk achter komen.
Maar het grootste deel van de ouders zal ongetwijfeld 100% achter deze regel staan en veel van de kinderen vast ook.
Kaaskopje
28-10-2011 om 00:44
Jillian
Ik moet er niet aan denken.
Maar het was ook een grapje van mijn kant. Als je geen vast internet hebt bestaat er ook nog mobiel internet. Een dongel dus. Ik neem niet aan dat de sociale controle tot de zolder gaat. Of zou het toch wel? Tjonge, het idee dat je zo niet vrij bent in je eigen huis...
Fiorucci
28-10-2011 om 07:12
Tess
Het gaat niet om een dvd,maar om allerlei interactieve filmpjes via internet van hooguit een kwartiertje ofzo, die de les aanvullen. Zolang de school die niet gebruikt als vervanging voor echt natuur vind ik het prima en leuk. Wij hebben nog de mazzel dat de school grenst aan een groot park, maar die mazzel moet je maar net hebben. We mogen er zelfs elk jaar spoken zoeken met halloween, een grote speurtocht met de hele school..
Fiorucci
28-10-2011 om 07:13
Kaaskopje
Als de regen emt bakken naar beneden komt, blijven de kinderen binnen,maar bij een gewoon buitje spelen ze lekker buiten hoor. De voordelen van de buitenlucht en beweging wegen ruimschoots op tegen een beetje nattigheid.
Tirza G.
28-10-2011 om 11:30
Kaaskopje
Wat Jillian ook al schrijft: ouders wíllen dit en zijn heel blij dat er scholen zijn voor hun kinderen. Geloof het of niet (trouwens wel een grappig woord in dit verband), maar het is heerlijk fijn, rustig, veilig en voorspelbaar wonen in een dergelijke gemeenschap. Alles is heel erg duidelijk. Altijd en voor iedereen. Heerlijk toch?
Tirza