Hombre
21-10-2011 om 09:31
Nieuw advies over media voor < 2 jaar
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/10/12/peds.2011-1753.full.pdf
Beter niet dus.
Ely
22-10-2011 om 20:45
Hahaha
Ben ik daar even ingetuind! Nog geen vier, ja kunst. Mijn dreumes heeft ook niks met tv. Appeltje eitje.
Straks, als de kinderen ouder zijn, mogen ze dan bij vriendjes spelen die tv hebben? Hoe ga je dat doen? Ik zou willen dat ik even in de toekomst kon kijken .... Maar.... eerlijk is eerlijk, mijn complimenten als je dit tot ieders tevredenheid weet vol te houden.
In ieder geval, tv voor de kleintjes vind ik ook weinig toevoegen behalve dan dat het weleens fijn is tijdens het koken. Maar -zoals gezegd- jongste heeft daar weinig mee dus...
Oudste (10) leert zeker weten van tv, Discovery als favoriete zender, dus tsja...
Vwb de kinderen die zichzelf niet kunnen vermaken en 'dus' voor de tv zitten: lijkt mij kip/ei verhaal. Misschien dat ze zonder tv naar de draaiende wasmachine zouden zitten kijken .
Maar goed, het goede nieuws voor oudste is dat ik niet overtuigd ben dat we zonder tv beter af zijn. Dus ik blijf maar gewoon doen wat we al deden: geen tv overdag, we hebben geen losse dvd speler, geen Wii en jongste zelden beeldscherm. Jammer en gelukkig geen nieuwe inzichten
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Temet
22-10-2011 om 21:33
Onderzoek
Ik heb het onderzoek vluchtig doorgelezen. Mij valt het aantal verwijzingen naar "educatieve programma's" op. Ik kan het mis hebben, maar dat is volgens mij iets dat in Amerika (en trouwens ook in ZO-Azië)veel sterker leeft dan hier: je moet je kinderen veel Educatieve Spelletjes (etc) aanbieden, want dan worden ze slimmer, doen ze het beter op school en zullen ze het later Ver Schoppen. Er is ook een hele serie speelgoed met de naam Baby Einstein - geen Nederlandse speelgoedfabrikant die op de grote markt mikt zou zo'n naam kiezen.
Het door mij verfoeide (helaas bij mijn dochter geliefde) Dora wordt zo ook gepromoot: leerzaam! (want er worden woorden in een vreemde taal aangeboden - Spaans, in de oorspronkelijke versie) en het is interactief ('klap allemaal mee!' - doen mijn kinderen nooit).
En het is dan niet zo gek dat ouders die het beste met hun kinderen voorhebben denken het reuze goed te doen als ze hun kroost voor de educatieve tv zetten, want daar steken ze vast een hoop van op. De droevige waarheid is dat ze daar helemaal niks van opsteken. Ik denk dat dit punt in Nederland minder speelt omdat er minder dingen openlijk als heel leerzaam worden aangeprezen (meer als "nou ja, als je dan toch kijkt is het niet slecht").
Maar goed, da's mijn idee, ik kan er naast zitten natuurlijk.
En ik las het advies om je kind als je aan het koken bent gezellig op de keukenvloer rond te laten scharrelen. Ik snap dat dat voor het kind leuker is, maar toen mijn oudste die leeftijd had hadden we een microkeuken (daar kon hij niet op de vloer zitten zonder dat ik op m zou trappen) en jongste was in staat alle kastjes leeg te trekken terwijl ik de pasta stond af te gieten. Dan nog liever Dora. Een mens moet wat
Groeten,
Temet
dc
22-10-2011 om 22:46
Tip, misschien beetje misplaatst
Waar mijn kinderen veel van leren, en wat ze echt geweldig vinden is deadly 60 op CBBC. Over allemaal gevaarlijke dieren. Mijn 5-jarige weet ondertussen meer over dieren dan ik! En vandaag hebben we ongeveer een uur op wikipedia gezeten met z'n 3en om uit te vissen wat welk dier precies eet.
Maar goed, dat geheel ot natuurlijk
Verder vraag ik me af in hoeverre ik het niet echt eerlijk zou vinden als ik zoveel achter de computer zou zitten, en dan tegen mijn kinderen principieel tegen tv zou zijn. Ik denk niet dat ik het kan maken met mijn computergedrag eerlijk gezegd! LOL! (Want hoewel ik dit forum erg leuk vind, zo educatief is het nou ook weer niet, of zullen we daar een nieuw onderwerp over starten? )
dc
22-10-2011 om 22:49
Temet - dora
Mijn jongste zoon kijkt Dora afwisselend af in het nederlands, frans en engels, telt vrolijk mee in het engels en spaans, en roept in alle talen "map!" en klapt en gaat staan waar gevraagd. Ik vind het best leerzaam hoor (sorry Kiki)
Sunja
22-10-2011 om 22:57
Ervaringsdeskundige
Haha, ik moet een beetje lachen om dit draadje!
Wij hadden vroeger thuis geen tv en ik vond dat eigenlijk niet zo erg TOT ik naar de middelbare school ging. Toen bleek ik ineens mega-achter te lopen en een wereldvreemd figuur te zijn (zo voelde het dan voor mij als puber bedoel ik) omdat ik nooit toppop zag of [noem een soap uit die tijd ik ken er dus geen]...
En nog brengt het bij mij gemengde gevoelens naar boven als iemand van mijn leeftijd een liedje zingt uit die tijd van de tv, of over Peppi en Kokkie praat ofzo. Mijn ouders hebben mij lang proberen zoet te houden met boeken, ik LAS dus Remi/Alleen op de wereld ipv dat ik de tekenfilm keek. En zo meer. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde en ik heb dat mijn ouders destijds echt wel kwalijk genomen. Naast dat ik dus altijd bij vriendinnetjes ging spelen/logeren als er iets op tv was.
Maar toen was ik wel al ouder dan een peuter he. En in de leeftijd dat het normaal is je af te zetten. En nog ben ik een beetje van het dwarse dus ja, ik hang lekker een dvd-speler in de auto voor mijn peuter van 3 als ik naar mijn ouders rijdt op 2 uur afstand ) Heerlijk idee dat hij liedjes meezingt en weet wie Buurman&Buurman zijn (dat is ook echt een verrijking hoor vind ik), lekker werelds!
Jillian
23-10-2011 om 00:44
Wij hebben ook jaren geen TV gehad. Ik heb er nu wel weer een. Ik vond het altijd wel prima zonder televisie. Mijn kinderen keken als baby/peuter ook geen televisie.
Een half uurtje baby Einstein kijken is misschien inderdaad niet zo problematisch voor een 2 jarige maar het punt is natuurlijk dat veel kinderen inderdaad uren per dag voor de televisie doorbrengen en dat vind ik wel heel jammer.
Jillian
23-10-2011 om 00:50
Mijn zus heeft geen televisie en haar kinderen zijn al wat ouder. De oudste is nu 13. Ze hebben ook geen spelletjes computer. Wel hebben ze een gewone computer maar geen spellen daarop en geen aansluiting op het internet. Deze wordt alleen gebruikt voor Word.
Ik weet niet of de kinderen een televisie missen. Ze kijken wel bij vriendjes en volgens mijn zus vragen ze er soms om maar niet heel vaak.
Wat ze doen na school? Van alles. Buiten voetballen, crossfietsen, varen, lezen, spelletjes spelen, gitaar spelen.... Ook de 11 en 13 jarige.
Vriendjes komen daar ook gerust over vloer.Ze hebben een grote trampoline die zelfs de oudere kinderen nog leuk vinden, een tafeltennis tafel, een sjoelbak, een dartbord... Dat zijn ook allemaal aantrekkelijke dingen voor vriendjes.
De 11 jarige (jongen) is dol op crossfietsen en vaak gaan ze met vriendjes crossfietsen.
Ik heb niet het idee dat ze wat gebrek aan tv wat missen.
Kiki
23-10-2011 om 09:30
er zijn een heleboel dingen die ik als volwassene doe en niet wil dat mijn kinderen het doen.
Zo hebben mijn man en ik gisteravond een aardig wat Sinterklaas-chocoladeflikken opgegeten, waarvan mijn kinderen geen idee hadden dat we het überhaupt hadden. Mijn zoon heeft sowieso nog geen sinterklaassnoep op, want de Sint is er nog niet, maar ik toch al het nodige.
Dat is ook niet eerlijk, maar gebeurt hier toch echt regelmatig.
Ik rook (nou ja nu gestopt) ik drink graag een wijntje (nu ook niet natuurlijk) ik ga veel te laat naar bed, maar mijn kinderen mogen dat allemaal niet. Momenteel ben ik ruim 37 weken zwanger en zit ik wat meer op de bank dan zou moeten, dus ook meer achter de PC dan ik normaliter zou doen.
Ik zie dan ook werkelijk niet in waarop het misplaatst zou zijn om bepaalde dingen te verbieden (en ik verbied niets trouwens hoor, we hebben het gewoonweg niet) waar ik niet achter sta en wat ik niet geschikt vind voor kinderen.
Jillian
23-10-2011 om 12:06
Izar
Nee, mijn zus woont niet drie hoog achter. Ze woont in een dorp. Misschien dat als ze wel op een flat had gewoond in een buurt waar buiten spelen niet kan dat ze dan ook andere keuzes had gemaakt. Ik kan me voorstellen dat ze dan wel gekozen zou hebben voor enige vorm van elektronisch vermaak. Hoewel misschien ook niet. Ze is redelijk principieel.
Zelf heb ik ook niet zo veel met tv kijken maar we hebben nu al weer een jaren een tv dus ik ben niet zo principieel. Al hebben we wel een regel dat de jongere kinderen alleen in de weekenden en vakanties mogen kijken. De oudste mag ook op schoolavonden kijken.
Jillian
23-10-2011 om 12:12
De oudste zit nu 1 jaar op de middelbare school en ik heb nog geen verhalen gehoord dat internet nodig is voor huiswerk of voor school. Dat is ook niet op alle scholen al zo ver gevorderd. Op de school van mijn zoon bijvoorbeeld gaat nog maar heel weinig digitaal. Nu is dat ook een vrije school dus die zijn sowieso wat apart
Maar ik heb van mijn zus daar niks over gehoord. Ongetwijfeld als het een heel groot praktisch probleem zou worden dan zouden ze vast internet nemen of voor een andere oplossing zorgen.
Een wii is inderdaad leuk. Ik heb ook niet dezelfde aversie als mijn zus tegen elektronica. Ik vind alleen niet dat je kinderen wat ontzegt als je geen spelcomputer of televisie hebt. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om je te vermaken, ook voor jongens van 10 jaar en ouder.
Jillian
23-10-2011 om 12:18
Verduidelijking
Het is mijn zoon die op de vrije school zit. De oudste van mijn zus zit op een gewone christelijke middelbare school. Ik heb echter van haar geen verhalen gehoord over het min of meer verplicht hebben van internet of iets dergelijks. Mijn zus kennende zou ze daar ongetwijfeld boos over worden en zou ik dat wel te horen krijgen dus blijkbaar is het (nog) geen groot probleem.
dc
23-10-2011 om 15:29
Kiki
Dan zijn we het daar dus principieel over oneens. Ik vind niet dat ik mijn kinderen een veel hogere lat mag geven dan ik voor mezelf doe. Ik hou van computerspelletjes, wii, tv, veel te lang lezen, snoepen op z'n tijd, en dat plezier wil ik mijn kinderen niet misgunnen.
Het hoeft van mij allemaal niet zo zwart wit. Op een regenachtige dag vind ik het heerlijk om binnen te hangen met de kinderen en gebruik te maken van schermen afwisselend met aan de eettafel dingen doen.
En we doen verder ook allemaal aan sport, de kinderen spelen veel buiten, en fantasiespelletjes, etc. Het ene sluit het ander niet uit.
En imho, door iets niet in huis te hebben, verbied je het wel degelijk, maar dan consequent altijd.
Jillian
23-10-2011 om 15:51
Op de school van mijn zoon kan je ziekte en dergelijke gewoon telefonisch doorgeven. Rooster wijzigingen komen nauwelijks voor. Wel dat vakken uitvallen maar niet dat ze dan vrij zijn. Dat wordt intern opgelost.
Cijfers en dergelijke worden persoonlijk overhandigd. Wat ook niet altijd handig is want hierdoor komt het voor dat leerlingen die verstrooid zijn zoals mijn zoon niet altijd goed overzicht hebben. Dat is dan wel op te vragen via de administratie wat ik meerdere keren per periode doe maar echt handig is dat niet. Dat zouden ze van mij wel mogen veranderen en dat is ook een punt wat ik heb aangegeven naar de school toe. Ze schijnen wel aan het kijken te zijn naar het invoeren van een dergelijke systeem maar dat gaat allemaal traag.
Voor werkstukken is internet zeker handig. Wij hebben thuis gewoon internet (en een goede computer, printer en alles) maar mijn zoon kiest er juist vaak voor om na school in de bibliotheek samen met klasgenoten werkstukken te maken. Ook bij individuele opdrachten zodat ze elkaar wat kunnen steunen/helpen. Hij vindt de gezelligheid van samen doen altijd erg leuk.
Als we geen internet hadden zou hij dat voor school niet echt missen heb ik het idee. Hij doet op internet zelden iets serieus voor school, meer leuke dingen.
Ik heb geen idee hoe het op de school van de kinderen van mijn zus verder toegaat. Ik neem aan dat haar kinderen inderdaad op school zelf eventuele opdrachten maken. Ik zal het haar eens vragen als ik haar spreek morgen.
Sunja
23-10-2011 om 21:25
Internet voor school
Ik val bijna van mijn stoel van verbazing: geen gebruik van internet op een middelbare school is echt een beetje ouderwets hoor. Kan natuurlijk dat ik toevallig op allerlei ont-zet-tend vooruitstrevende scholen lesgeef (en heb lesgegeven, ik sta namelijk voor de klas - middelbare school) maar het is wel degelijk een onderdeel van het lesprogramma bij mij. Niet alleen gebruik van internet voor het maken van een verslag, maar ook om het verslag in te leveren (via de ELO, kan ik een plagiaatcontrole doen - hier helpt internet mij als docent echt en is het wel degelijk een verrijking).
Ik heb in al mijn klassen 1 leerling die thuis geen internet heeft en gebruik maakt van de mediatheek voor alles (natuurlijk maken meer leerlingen gebruik van de mediatheek, maar niet voor alles altijd - ze doen ook graag dingen thuis) Maar hij is geen gemiddelde leerling en woont niet thuis.
Ik geef ook huiswerk op via onze ELO (elektronische leeromgeving), toetsen, oefenmateriaal etc. En ik moet cijfers invoeren en allerlei andere gegevens over leerlingen dus niet alleen voor leerlingen is het verplicht, ook voor docenten. Ik heb mij er ook eigenlijk nooit aan gestoord ofzoiets, het is gewoon onderdeel van de huidige wereld en dus van het onderwijs.
Volgens mij onthoud je je kinderen dus echt wel iets als je ze niet laat beschikken over zo'n wezenlijk onderdeel van hun leefwereld op het moment. Internet is denk ik nu ook belangrijker dan tv was toen ik die leeftijd had (en wij dus geen tv hadden). En je weg weten op de digitale snelweg is echt belangrijk!
Nuja, het is mijn mening en ik ben nogal verbaasd.
Ely
23-10-2011 om 21:56
Eens sunja
Sowieso vind ik het omgaan met deze dingen deel van de opvoeding. Ik ken een paar mensen die nu rond de veertig zijn en door omstandigheden niet meegelift hebben op de digi ontwikkelingen en daar nu serieus last van hebben. Als je het spelenderwijs leert is het niet zo moeilijk maar als je op latere leeftijd je eea eigen moet maken valt dat echt niet mee.
Dat schrijven moet ik opeens denken aan die reclame: 'muis linksboven plaatsen' bij zo'n cursus voor digibeten en dan letterlijk die muis op t scherm zetten, in de linkerbovenhoek.
Maar dat terzijde...
Ik heb trouwens zelf ook moeite met 'bijblijven', oudste wil zijn iPod gejailbreaked hebben. Eh.... Daar hebben we het nog wel over schat
Sahara
24-10-2011 om 09:31
Volledig ontaarde moeder
Nou ik ben dus zo'n volledig ontaarde moeder. Mijn kinderen mogen t.v. kijken. Alle vier. O0k die van 2 jaar. Ook spelen ze op de Nintendo. Een WII of Playstation hebben wij niet. Op de computer mogen ze niet maar wij hebben wel een I pad en daarop mogen ze (na toestemming) op spelen. Vooral mijn dochter van zes vindt het prachtig om op You tube filmpjes te kijken. Mijn 9 jarige zoon heeft een Hyves pagina maar daar doet hij niets mee. En spelletjes via Hyves spelen mag hij van ons niet.
Toch zijn mijn kinderen geen wereldvreemde computer/t.v. nerds. Ze spelen met speelgoed (ook mijn 9 jarige is nog dol op playmobil). Mijn dochter doet niets liever dan knutselen en tekenen. De oudste twee jongens spelen heel veel buiten. Wij hebben behalve een t.v. in huis ook een trampoline in de tuin.
En mijn twee jarige? Ach, hij kijkt af en toe naar Dora of Diego. Vaak zetten de oudste kinderen daarna een wat agressievere tekenfilm op of zo'n vreselijk nagesynchroniseerde Amerikaanse serie en dat vindt hij toch niet leuk. Hij is volgens mij een volkomen normale twee jarige jongen.
En waarom ben ik nou zo ontaard. Nou, ik heb zelf een hekel aan knutselen. Ik wil best een spelletje met de kinderen doen of een puzzel maken maar niet de hele tijd. Eendjes voeren. Heel leuk maar een keer in de week is meer dan genoeg. Ik heb het druk genoeg in huis om niet de kinderen de hele tijd bezig te gaan zitten houden. En ik zie de t.v. niet als een probleem. Er zit ook een knop op en als ik het genoeg vindt dan zet ik dat ding gewoon uit.
En als er vriendjes spelen? En dat is vrijwel dagelijks. Het is hier net een zoete inval. Geen t.v. Alleen soms rond half vijf als de kinderen een inzinking krijgen en niets meer willen en de ouders laten nog even op zich wachten met ophalen.
Tirza G.
24-10-2011 om 17:43
Internet en school
Eén van de beste middelbare scholen van Nederland staat in Zeeland. Daar word je niet eens toegelaten als je thuis internet hebt.
Het kán dames, het kan gewoon.
Tirza
Ely
24-10-2011 om 19:12
Wacht ff tirza...
Als je wel internet hebt thuis word je niet toegelaten ????
Koekoek, is dat een teletijdmachine school? Of een klooster? Of een spoedopleiding wereldvreemd zijn?
Wat is in hemelsnaam de logica daarvan? En iedereen met een smartfoon dan?
Wacht, ik ga je posting nog een keer lezen
Tirza G.
24-10-2011 om 20:13
Hoeft niet ely
Het is gewoon zo. Als je TV hebt trouwens ook niet. En de in het verlengde liggende MBO-school is van hetzelfde laken een pak.
Dus. Het kan gewoon.
Tirza
Ely
24-10-2011 om 20:32
Curieus
Op zijn zachts gezegd
Gelukkig woon ik niet in Zeeland dus hoef ik het ook niet te overwegen, pfieuw
Rosase
24-10-2011 om 22:39
Ja maar
Heel de wereld draait om internet. Als ik zie wat ik daaruit haal voor mijn werk. En wat mijn jongere collega's daar nog meer uithalen. Dan denk ik dat die kinderen daar echt wat missen.
Voor de schoolresultaten zal het inderdaad niet veel uitmaken. Frans blijft frans etc. Hooguit is de manier van leren wat ouderwets, maar he zo heb ik itt ook mijn diploma gehaald. Dus tot zover niet zo'n groot probleem.
Maar daarna hè, ik denk dat die kinderen op een gemiddelde hbo echt mega op achterstand staan.
Ben dus wel blij dat op de school van mijn kind er juist heel veel gebeurt met internet.
Jillian
24-10-2011 om 23:57
Ely
Dat soort scholen zijn er wel meer. Een paar geleden was er nog hele heisa om een jongen die op een school geweigerd werd omdat zijn ouders een TV hadden en zijn zusje wel eens een broek droeg.
Er zijn in Nederland aardig wat gezinnen die geen televisie hebben en waarvan de kinderen naar scholen gaan waar niemand thuis (in elk geval openlijk) televisie heeft. Ik woonde vroeger ook in een dorp waar veel gezinnen geen televisie hadden & nu trouwens nog steeds niet. Mijn ouders (wel televisie) wonen daar nog steeds dus mijn voormalige speelkameraadjes die nu zelf getrouwd zijn en kinderen hebben en daar nog wonen hebben ook allemaal geen televisie.
Overigens kan je natuurlijk prima met een computer leren omgaan zonder internet te hebben. Internet is nou ook niet zo moeilijk te leren. Een computer is natuurlijk veel meer dan alleen dat.
Dat de school van mijn zoon niet zoveel met computers heeft komt denk ik omdat het een vrije school is en die zien technologie vaak wat minder zitten. Hebben liever dat je gaat breien en de luit gaat spelen en zo
En ik heb het mijn zus vandaag nog even gevraagd en ze heeft nog niet gemerkt dat haar kind in de problemen komt omdat er thuis geen internet is. Kind blijft wel eens op school om wat op te zoeken maar blijkbaar gaat lang niet alles via de computer.
Ely
25-10-2011 om 00:37
Jillian
Natuurlijk is internet een aspect van het computeren maar ik vind het wel een belangrijk aspect. Het opzoeken en filteren van informatie, het kunnen plaatsen van de verschillende informatiebronnen, er komt zoveel bij kijken.
Maar goed, in de context van het geen tv etc kan ik het wel plaatsen. Dat zijn beslissingen die ieder voor zich maakt (of als gezin).
Ik merk dat het bewust kinderen weghouden van informatiebronnen waar ze -mits goed begeleid- zo'n rijkdom uit kunnen halen iets oproept bij mij. Zegt vanalles over mij
Ken je de film Yentl? Daar zit ook een liedje in over toegang tot kennis, dat gevoel ..
En ja, kinderen zonder tv en internet mogen vast wel naar de bieb, maar toch...
Kun je me nog volgen ?
Tirza G.
25-10-2011 om 14:32
Yup
Daar zijn categorieen in. En ik geloof ook niet dat het afgelopen jaar was, kan zomaar al 2-3 jaar geleden zijn geweest. Maar goed, ik neem niet aan dat je van 1 naar 25 duikelt op de ranglijst
Tirza
Tirza G.
25-10-2011 om 14:33
Eigen wereld
Dat is een geheel eigen wereldje. Níemand in jouw vrienden-kennissen-familiekring heeft internet/TV, dus dan maakt het ook niet uit. Er zijn MBO's en HBO's op dezelfde grondslag, volgens mij zelfs universiteiten en die leiden op voor beroepen waar je eeeeeeeh......ze ook niet nodig hebt ofzo. Juf op een christelijke school, zoiets.
Tirza
Sunja
25-10-2011 om 15:59
Opleiden tot wereld zonder internet
Reken er vast op dat je voor je stage naar Amerika moet, naar de Amish! )
Tirza G.
25-10-2011 om 17:14
Tja dames
Ik begrijp dat het lastig is om buiten je eigen kaders te denken, maar echt, het komt gewoon voor. Nederland 2011. En die mensen zijn heel gewoon en gelukkig en gezond enzo. Ik moet eerlijk gezegd wel lachen om jullie gedachte dat je niet zonder internet kunt op een middelbare school. Natuurlijk kan dat.
De school van jouw kinderen is de beste werkgever? Daar kan ik me nou niks bij voorstellen. Veel vrije dagen ofzo? Extra lekkere koffie? Je salaris als docent ligt vast, je vrije dagen ook en voor de rest zit je lekker in je lokaaltje.
Tirza
Sunja
25-10-2011 om 17:45
Tirza
Hey Tirza, tuurlijk kan dat, een school zonder internet. Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het zonde is geen gebruik te maken van de mogelijkheden van de moderne wereld. Minder tv kijken bereik je door de tv helemaal weg te halen OF door kinderen te leren hoe je met de tv om moet gaan, kunnen ze er gelijk iets van leren. Het is wel degelijk belangrijk je weg te weten op de digitale snelweg en dat houdt meer in dan een aanknop en www intoetsen.
En ja, ook scholen verschillen ontzettend als werkgever: eigen lokaal als docent of de hele dag zeulen, veel vergaderen of veel thuis doen, extra hulp aan leerlingen uitbetalen of zien als 'deel van het pakket', veel doorgroeimogelijkheden (ook in salaris) of alles vastgelegd, opleidingsmogelijkheden of af en toe een vastgelegde cursusdag, meebeslissen als docent over veranderend schoolbeleid of alles van bovenaf bepalen, mogelijkheden tot praten over moeilijkheden of een zoek-het-zelf-maar-uitbeleid etc.
Shonagh
25-10-2011 om 20:59
Er zijn nog steeds reisbureaus en die willen heel graag een ticket voor je boeken :o)
Sunja
25-10-2011 om 23:12
vliegtuigen zullen toch ook wel gebruik maken van enige moderne technologie schat ik zo in... Dat wordt zwemmen of met een sloep!