Hombre
21-10-2011 om 09:31
Nieuw advies over media voor < 2 jaar
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/10/12/peds.2011-1753.full.pdf
Beter niet dus.
dc
21-10-2011 om 10:24
Dus ik moet mijn baby niet elke dag 3 uur voor de tv zetten? Jee, wat een openbaring!
Hombre
21-10-2011 om 13:28
Cave canum
Was niet voor jou bedoeld, dc. Iedereen weet dat jouw opvoedkwaliteiten slechts worden overtroffen door je talent voor sarcasme.
Leuk om te zien hoe sommige forumbezoekers het forum als hun territorium beschouwen. Niks melden wat ze niet bevalt want dan krijg je een knauw.
Rafelkap
21-10-2011 om 17:35
Knauw?
Was dat een knauw van dc? Was je zelf heel verbaasd dan? Wat voor reacties verwacht je hier of wil je graag een discussie?
dc
21-10-2011 om 19:00
Non sum canus! (uh, cana?)
He, ik bedoelde het echt niet rottig hoor. Maar het hele item is toch een beetje gezond verstand, niet? Daarvoor hoef je niet jaren op dit forum rond te hangen.
Ik vind jouw reactie naar mij toe echter wel compleet ot en onder de gordel. Hoe bedoel je sarcastisch? Als ik de perfecte ouder zo zijn, zou ik niet zoveel achter de computer zitten. QED.
Massi Nissa
21-10-2011 om 22:20
Jee hombre
Zo zie je maar weer hoe geschreven tekst soms heel anders kan overkomen dan bedoeld. Ik lees de bijdragen van dc al jaren en vatte haar reactie misschien mede daarom op als 'licht ironisch/humoristisch'.
Ik heb het artikel even snel gescand en de volgende dingen vielen op - ik vertaal ze even, kan niet knippen en plakken uit het pdf-document:
* Tegen de leeftijd van drie jaar heeft bijna eenderde van alle kinderen een televisie op de eigen slaapkamer en geeft 30% van de ouders aan de tv als slaapmiddel te gebruiken (toink, toch niet in dit land, denk ik dan hoopvol)
*Sommige kinderen... andere kinderen... sommige kinderen... andere kinderen... Hier had ik toch graag wat meer cijfers gezien. Sommige dreumesen kijken meer dan vier uur per dag tv (geen cijfer bij gegeven), sommige dreumesen kijken vooral mee naar volwassen programma's. Op dit punt had ik toch wel heel graag een grafiekje gezien - bedenk wel dat dit om Amerikaanse peuters gaat.
* Uit het ene onderzoek komt wel een link tussen lagere sociaal-economische status (inkomen) en meer tv kijken onder jonge kinderen, wat dan weer door een ander onderzoek wordt tegengesproken, waarin juist de opleiding van de ouder doorslaggevend is. Op zich wel interessant, want opleiding is toch iets anders dan inkomen.
* Dan volgt een opsomming van studies waaruit blijkt dat zeer jonge kinderen niets leren van tv, niets begrijpen van tv en er zeker tot een maand of 18 ook niet bijster in geinteresseerd zijn. En dat ouders die veelvuldig voor een beeldscherm zitten, minder met hun kinderen bezig zijn (et tu, Brute). En dat veel tv kijken ook wel zal samenhangen met een bepaalde opvoedstijl, waardoor het niet aannemelijk is dat die veelkijkouders buiten de tv om nog nuttige opvoedkundige dingen met de kinderen doen.
* Dan volgt nog een hele lading vreselijks waar de tv allemaal mede-verantwoordelijk voor is, van minder goed kunnen lezen via obesitas tot agressie.
Okee, wat ik eruit begrijp, is dat de tv de schuld krijgt van allerlei akeligs, terwijl je uit bovenstaande informatie net zo goed zou kunnen destilleren dat de achterstand en problemen van kinderen die heel vroeg heel veel tv kijken te wijten zouden kunnen zijn aan het leefmilieu (lage status en weinig opleiding ouders etc.). Als er geen tv was, zouden die ouders dan echt meer met de kinderen praten? Zoals het artikel al zegt, als de tv niet aanstaat, gaan die ouders dan ineens wel leuk met de kinderen knutselen?
Wel een leuk onderwerp, trouwens. Ik luister met mijn zoon van zeven maanden al naar liedjes op Youtube. Is dat dan wel of niet slecht en waarom wel of niet?
Groetjes
Massi
Kiki
21-10-2011 om 22:36
Verkeerde forum
Niemand op OOl laat hun kinderen uren achter de TV zitten. Maar ik ben wel heel benieuwd vanuit welke gedachte je dit plaatst. Ga je nou je kleintjes geen TV meer laten kijken nu je dit gelezen heb en mag 2,5 dan wel of 3 of 5 of 10
Of vind je het wellicht een onzinartikel.
Maar goed, hier geen TV-aansluiting en mijn kinderen kijken geen TV en hebben inderdaad geen obesitas
Vechten elkaar wel regelmatig de tent uit trouwens, hahaha
Kiki
21-10-2011 om 22:44
Overigens vind ik
dat kinderen uit alle lagen van de bevolking veel te veel op schermen gefixeerd zijn.
Als ik elders op OOL dan lees dat je bij speelafspraakjes je kind buiten de groep zet als het geen WI heeft of niet tijdens speelafspraakjes TV-kijken mag kijken bekruipt me een treurig gevoel.
dc
21-10-2011 om 23:28
Verbaasd
Ik weet nog dat ik een keer met stomme verbazing naar zo'n amerikaanse supernanny aflevering zat te kijken. De moeder (alleenstaand) zette de kinderen voor de tv om ze in slaap te laten vallen, en bracht ze vervolgens naar bed. Maar de jongste werd dan wakker en was "onmogelijk" en daar moest de nanny dan maar een oplossing voor bedenken.
Ze had er nooit aan gedacht om de kinderen in hun bed in slaap te laten vallen!
Ik denk/hoop toch dat dit soort dingen in nederland niet voorkomen. Toch?
Biene M.
22-10-2011 om 07:13
Dank je massi nissa
Dank voor de samenvatting. Wat een flutonderzoek.
En dc: kind in slaap laten vallen voor de tv, hoe komt iemand erop? Heel bijzonder!
Nederland is wat tv betreft toch niet te vergelijken met de vs? Daar kwam ik inderdaad in huizen waar ook in de keuken (vrij normaal) en soms zelfs in de badkamer een tv stond.
En Kiki: Wii-en vind ik toch niet te vergelijken met tv kijken hoor. Ik heb er zelf geen, maar volgens mij is de Wii interactief en zijn er ook veel spellen voor waarbij je beweegt. Zal misschien minder intensief zijn dan buitenspelen, maar buitenspelen is niet altijd een reëel alternatief. En buiten de groep staan zonder wii, tja, dat vind ik even twijfelachtig als buiten de groep staan zonder merkkleding (ook zoiets waar ik vaak over heb gehoord, maar nooit heb meegemaakt).
Kiki
22-10-2011 om 09:53
Ontzeggen?!?
Alsof het mishandeling is.
Een kind functioneert prima zonder scherm, Je ontzegt hem dus niets. Je verhongert niemand, je ontzegt niemand een primaire levensbehoefte.
En ik zie niet in waarom ik voor passief vermaak zou moeten zorgen als het regent en ik zie al helemaal niet in waarom als je gezellig met elkaar een speelafspraakje hebt je dat dan samen voor de TV en/of spelcomputer (ook al is het dan een WI) moet doorbrengen en dat als je daar als ouder tegenin gaat je je kind buiten de groep zet.
Maar goed, ik had al expres niet in dat draadje gereageerd omdat het me vreselijk stoorde, dan moet ik ook niet meta gaan doen in een ander draadje.
Verder on topic is mijn aversie tegen schermen volgens mij wel bekend en de primaire plek die de TV inneemt in het leven van een dreumes/peuter/kind mij een doorlopende irritatie.
Waanzinnig vind ik het concept baby-TV, ik word er zelf acuut onrustig van laat staan zo'n klein hoopje mens. "oo ze vinden het prachtig" Ik krijg echt rillingen van dat soort uitspraken.
Kinderen van 2 jaar en onder hebben nog zoveel te doen, zoveel te leren, zoveel te ontdekken en alles is leuk, boeiend en interessant. Die leeftijdsgroep heeft sowieso geen beeldscherm nodig en baby's al helemaal niet.
Ely
22-10-2011 om 11:14
Kiki
'de primaire plek die de TV inneemt in het leven van een dreumes/peuter/kind'
Zoals jij het stelt komt het over alsof jij denkt dat zodra er een beeldscherm in huis is dat meteen ook de primaire plek inneemt. Daarmee ga je net zo kort door de bocht als mensen die stellen dat het niet hebben van een beeldscherm je kind bij definitie iets ontzeggen is.
En ik zie eigenlijk niet zo goed waarom bv samen meezingen en dansen met de radio beter is dan met een karaoke functie op de Wii. Ik ben ook geen voorstander van het passieve beeldscherm staren maar er zijn nu echt hele leuke, leerzame spelletjes waarbij meer bewogen wordt dan bij een potje ganzenborden.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Rafelkap
22-10-2011 om 12:22
Kiki
Ik denk dat jij (en ik ook, met oudste van 6,5) nu nog even principieel zijn, maar dat we er als ze tien jaar zijn genuanceerder over denken
We zullen zien
Wat ik wel zie is dat vriendjes met veel beeldscherm- gebruik minder goed kunnen spelen dan mijn zoon (oudste). Of mijn kind heeft een talent voor spelen Volgens mij kan je er gewoon beter niet te vroeg aan beginnen, aan die beeldschermen. Daar is geen onderzoek voor nodig.
Ik heb trouwens het niet eens helemaal gelezen.
Leen13
22-10-2011 om 12:40
Mijn moeder zou zeggen: alles waar 'te' voor staat, behalve tevreden. Heerlijk weer die discussie over beeldschermen.
Kiki
22-10-2011 om 12:44
Ja ely
we kunnen inderdaad als ouders ook gelijk wel stoppen met voorlezen en er een voorlees-DVD in stoppen.
En ach, waarom zouden we überhaupt nog een spelletje spelen met de kinderen als de computer dat ook kan.
Samen zingen met je ouders en samen dansen op de radio vind ik wel even iets anders dan karaoke op de WI
Kiki
22-10-2011 om 12:51
Ik zei het verder eerder al
niemand hier op OOL laat zijn kinderen uren achter elkaar TV kijken.
Die drie uur schermtijd per dag is gebaseerd op andere kinderen dan de OOL-kinderen.
Feit blijft dat peuters leren door te doen en ze doen niets als ze achter de TV zitten en dan kan je aangeven dat één keer de teletubbies kijken geen schade doet, maar waarom een behoefte creëren die er (nog) niet is.
Waarom laat men een baby in vredesnaam naar baby-tv kijken (ja daar worden ze rustiger van) Ik vind dat echt ver gaan.
dc
22-10-2011 om 13:08
Rafelkap
Ik denk echt dat het een talent voor spelen is hoor. Mijn oudste heeft altijd iemand nodig gehad om te vermaken, terwijl mijn jongste altijd heel goed alleen kon spelen.
En de oudste zou als het even kan de hele dag voor een scherm zitten (telefoon, tv, wii), dus ik moet hem echt een limiet geven. De jongste heeft het na een half uurjte scherm wel weer gezien en gaat met 2 actiefiguurtjes spelen ofzo. De jongste verveelt zich nooit, terwijl de oudste nu de hele tijd loopt te hangen met "ik verveel me, ik weet niet wat ik moet doen" en elke suggestie niets vind... (en voor de goede orde, om 8u vanmorgen zaten we al een bordspelletje te doen met hem, en voorlezen heb ik ook al gedaan, zingen kan ik niet en nee, de tv gaat niet aan, hij verzint maar iets).
Maar tv in mate vind ik heerlijk. Uit school eerst even een snack en kletsen aan tafel en dan gaat de tv aan voor scooby-doo. Vinden ze allebei geweldig en even een hangmomentje is ook lekker. (Ook voor mij). En daarna mogen ze weer wat anders doen.
Ely
22-10-2011 om 13:46
Jeetje kiki
Waarom chargeer je het zo? Dat heeft de discussie toch niet nodig?
Samen met je ouders zingen en dansen op muziek lijkt mij ook leuker en 'beter' dan alleen op de Wii maar er zijn ook hele gezinnen die gezamenlijk aan het zingen en dansen zijn mét de Wii, wat maakt het nou slechter omdat de muziek uit een ander apparaat komt dan de radio? Hoe sta je dan tegenover een iPod? Is dat ook een ding waar met hooivorken achteraan gerend moet worden?
Het is toch allemaal veel genuanceerder?
Dat jij de verleiding/slechte invloed van de tv zo groot vindt dat het jou huis niet inkomt betekent echt niet dat in de huizen waar er wel een staat het meteen een tijdsverslinder is. Er zitten uitknoppen op die dingen hoor .
En om nou gelijk te zeggen dat dvd het voorlezen vervangt, ik snap je niet.
Zoals iemand hierboven al zei: alles waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden. Maar juist door je kinderen verantwoord te laten kennismaken met dit soort dingen en ze te begeleiden in het gebruik zorgt ervoor dat ze ermee leren omgaan.
Ik vind het ook ontzettend triest dat blijkbaar veel mensen alleen dat ' leren omgaan met' achterwege laten. Ik begrijp dat ook niet. Maar m.i. is dat een fout van die gebruikers en maakt dat niet dat het apparaat an sich 'fout' is en al helemaal niet dat alle gebruikers ook 'fout' zitten.
Groet Ely
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Rafelkap
22-10-2011 om 14:17
Maar zou het zo niet kunnen zijn dat mijn kind een talent voor spelen heeft ontwikkeld o m d a t hij geen vertier achter de WII en nintendo of computer kent? (wellicht dan kortere concentratieboog??? is dit wel eens onderzocht? leuk tweelingonderzoek!) Hier wordt overigens wel tv gekeken, sesamstraat of dvd, maar wel met mate.
Overigens kon mijn kind zich als peuter nog niet goed zelf vermaken, dat is later gekomen.
En ik snap Kiki's standpunt helemaal, ik heb dan ook nog jonge kinderen (tot 6,5). Kiki, over een jaar of 5 moetten wij nog eens van ons laten horen.
Kiki
22-10-2011 om 14:34
Ik chargeer
niet meer dan P die stelt dat kinderen van 10 jaar dingen ontzegd worden als ze geen TV, WI en/of spelcomputeraanbod hebben.
Juist om die gangbare mening vermoed ik inderdaad dat ook hier uiteindelijk die aansluiting er gaat komen, omdat ik niet wil dat mijn zoon gepest wordt en buiten de groep komt te staan. Maar ik vind het een vervelende gedachte
En maak je geen zorgen, ik achtervolg mijn medeouders niet met mijn anti-TV standpunten, ik weet dat ik een minderheid ben. pas als er gezegd wordt dat IK mijn kinderen iets ontzeg of dat mijn kinderen zielig zijn of dat het zonde is "want ze leren zoveel van de televisie" ga ik steigeren. En ik reageer natuurlijk op eensgezinde draadjes over de TV op OOL.
Ik zie ook niet in waarom ik peuters en dreumesen met de TV moet leren omgaan. Overigens zijn er ook weer onderzoeken die beschrijven dat niet het alleen de hoeveelheid en de mate van televisiegedrag slecht is voor peuters, maar het hele medium televisie. Dus "ermee leren omgaan" of "met mate" zou dan ook niet opgaan.
Leen13
22-10-2011 om 14:41
Onderzoek
Er is een hoop conclusiegestuurd onderzoek. Probeer het eens. Je bent absoluut tegen televisie en verzint een paar negatieve gevolgen, vergeet de positieve, noem een aantal negatieve gevolgen met aansprekende voorbeelden et voila.
Ideetje?
Rafelkap
22-10-2011 om 15:11
Annej
Niet zo'n nu.nl onderzoekje. Ik vraag me oprecht af of er geen wetenschappelijk onderzoek naar is. Wetenschappelijk, want hier praat iedereen zo'n onderzoek naar z'n eigen straatje. Zit ook vast een stuk frustratie bij
Gewoon, de ene helft van tweeling voor de beeldbuis zetten, en met de andere helft veel kleien, bouwen en tekenen etc. En kijken wat dat voor iq en concentratie resulteert. Hoewel die tweeling er wel weer een traumaatje bijkrijgt dat ze uit elkaar worden gehaald.. Dus misschien niet met tweelingen.
Leen13
22-10-2011 om 15:32
Laboratorium
Zo klinisch hoeft het niet. Retrospectief is dat tweelingenonderzoek er al. Er is een databank en daar kun je gebruik van maken. Er zijn namelijk ook tweelingen die bij de geboorte gescheiden zijn vanwege adoptie of zo. Daar halen ze met name uit wat aangeboren is wat betreft de aanleg. Maar je zou er ook andere conclusies aan kunnen verbinden. Maar ja, ook dan is het maar net wat je er uit wilt halen, de rest negeer je gewoon.
Leen13
22-10-2011 om 16:02
Conclusies
Te weinig zie je onderzoek dat meldt dat de onderzoeksvraag niet bevestigd kan worden. Dat is namelijk saai en niet aansprekend hoewel feitelijker. Daarom weet je dat onderzoek vaak ook een bedoeling heeft, namelijk overuigen van het eigen gelijk. Bijvoorbeeld in de jeugdhulpverlening.
Rafelkap
22-10-2011 om 17:11
Ach ja
Heb ook helemaal geen zin om allerlei onderzoeken te lezen of belastinggeld hieraan te besteden, maar zie in mijn omgeving kinderen die erg veel aan de buis zijn gekluisterd en maar kort zelfstandig kunnen spelen. Vraag me af of er verband is. Gewoon.
Ik vind het voor mijn kind gezonder om gewoon met lego en knexx en buiten te spelen en zich ook wel eens te vervelen. Als hij er erge behoefte aan heeft mag hij later best een nintendo oid zolang hij er maar niet te lang mee speelt. Maar zo denk ik er nu over, zei ik al. Kan me voorstellen dat je met oudere kinderen wat losser bent.
dc
22-10-2011 om 18:25
Rafelkap
Om naar mijn kinderen te kijken, nee, ze krijgen nu hetzelfde aanbod, en oudste helemaal niet totdat hij 2 was ofzo. We hebben trouwens toen ook heel lang geen tv gehad. Pas sinds anderhalf jaar weer. Dus, de oudste heeft tijd genoeg gehad om zich te vervelen En hij speelt prima met K'nex en lego, zolang er maar iemand bij zit. Hij wil echt niet alleen spelen. De oudste kan zich uren alleen vermaken.
Kiki
22-10-2011 om 18:42
Inderdaad p
als mijn kind niet gepest wordt, zou ik inderdaad geen TV nemen, geen WI kopen en geen DS aanschaffen.
Ik vind geen positieve zaken aan TV en dat je kan leren van TV vind ik enorm overschat.
Ik vind dat je mensen best mag vertellen en op het hart mag drukken dat peuters geen TV hoeven te kijken en dat de educatieve waarden van de TV enorm overschat zijn en dat baby;s en peuters ten eerste geen TV nodig hebben en dat ten tweede televisie kijken negatieve gevolgen (kunnen) hebben op de ontwikkeling van nul tot twee jarigen.
Hoe vaak ik wel niet bij mensen thuis kom waar de kinderen als zombies voor (baby)TV hangen.
Kiki
22-10-2011 om 20:26
Hier gaan ze nog niet naar school
maar ik hoop niet dat je schoolmoeheid als een argument voor TV kijken wilt gebruiken, want als je ergens niet van uitrust ...
Als mijn oudste moe is en hij slaapt tegenwoordig niet elke dag meer gaat hij een boekje lezen op de bank of gaat even rustig zitten met een glas limonade en een tussendoortje
Kiki
22-10-2011 om 20:40
Ik kan je vraag natuurlijk
niet als moeder van een kind van 10 beantwoorden. Ik kan je vraag wel beantwoorden als gewezen oppas en de zus van drie, nu dan wel wat oudere, kinderen die ik ook regelmatig van de basisschool afhaalde met vriendjes en vriendinnetjes. Dat is dan wel niet hetzelfde, maar het beste wat ik er van kan maken.
Ik heb altijd een ban gehad op schermen tijdens speelafspraakjes. Mijn ouders hadden net als ik geen TV, mijn oppaskinderen hadden wel TV en een hele variëteit aan schermen. Maar die gingen niet aan tijdens speelafspraken. Kinderen wisten dat ook gewoon, ik heb nooit gemerkt dat ze daarom niet bij mijn broertjes en/of mijn oppaskinderen wilden komen.
Ik heb ook nooit problemen gehad met kinderen die het dan maar saai vonden of dan maar niet wilden komen spelen.
Bij mooi weer stuurde ik ze inderdaad wel naar buiten of we gingen zelf ergens heen, bij slecht weer zijn er zat andere dingen die kinderen kunnen doen ter vermaak. Ze zullen ook inderdaad wel eens met lego gespeeld hebben.
Ik heb op geen enkel moment het idee gehad dat mijn populariteit als oppas te lijden had onder het feit dat ik een ban op televisie had. Ik heb op geen enkel manier het idee gehad dat de kinderen waarvoor ik zorgde leden onder het feit dat bij mij de televisie uitstond en het allerbelangrijkste wel, ik heb op geen enkel moment het idee gehad dat kinderen buiten de groep werden geplaatst omdat als ik er was er geen beeldscherm gebruikt werd.
Integendeel, en ik heb dit jaren gedaan want ik heb tijdens mijn studie altijd als oppas gewerkt, ik had altijd een huis vol met kinderen. Mijn eigen oppaskinderen, buurtkinderen en speelafspraakjeskinderen.
Ik hoop dan ook dat als mijn kinderen ouder worden we weer een heel huis vol met kinderen krijgen die allemaal graag komen spelen, maar dat zullen we moeten afwachten.
Mocht mijn kind inderdaad in de basisschool in de knel komen met vriendschappen omdat hij geen idee heeft wie de huidige idolen zijn en daaruit voortvloeiend gepest worden dan komt er heus wel een TV en een aansluiting. Ik vind het triest dat zoiets dan zou moeten, maar mijn beeldschemaversie hoeft niet ten koste te gaan van het schoolpleingeluk van mijn kind(eren)
Massi Nissa
22-10-2011 om 20:42
Verstand op nul
Onze dochter wil juist als ze net uit school of van de bso komt, even tv kijken. Meestal is 20 tot 30 minuten "verstand op nul, blik op oneindig" al genoeg, dan komt ze gezellig iets in de keuken doen, tekenen of puzzelen of helpen bij het koken. Ik heb zelf trouwens ook dat ik heel snel 'wegzak' bij tv en in het niets ga staren, denkend aan totaal andere dingen. Dan schrik ik 'wakker' en heb ik verdorie de helft van het Journaal gemist, terwijl ik daarvoor nota bene op de bank was gaan zitten. Heel maf.
Groetjes
Massi