Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

26-03-2015 om 16:49

neergestort vliegtuig

Net vanmiddag de nieuwste persconferentie van Lufthansa/Germanwings gezien, over het in de alpen neergestortte vliegtuig: het is vrijwel zeker dat de jonge co-piloot de captain buiten de cockpit gesloten heeft en het vliegtuig vervolgens heel bewust heeft laten neerstorten. Terrorisme wordt uitgesloten, alles duidt dus eigenlijk op "suicide" (al nemen de woordvoerders dat niet in de mond). Kun je van suicide spreken als iemand bewust 150 hem onbekende mensen de dood in stuurt? Waaronder 16 jonge scholieren uit 1 klas, op uitwisselingsbezoek. Hoe kun de zoiets besluiten? Waarom moesten al die mensen met hem mee de dood in? Hoe moet je zoiets begrijpen?


Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 17:10

stenna

Op radio1 was een psychiater/psycholoog die hier iets over kwam vertellen maar hij kon het eigenlijk alleen maar verklaren met dat die persoon gewoon psychisch heel erg in de war was. Je kunt dit niet begrijpen. Gewoon verschrikkelijk...

Wat ik eerder hoorde is dat hij heel laconiek deed toen vlak ervoor de landing besproken werd maar de psychiater/loog had dat waarschijnlijk niet begrepen omdat hij niet wist of het plots bedacht was die actie of dat hij het voorbereid had. Het lijkt me toch wel een voorbereiding dan?

Verschrikkelijk

Uit de berichten begrijp ik dat er geen aanleiding was om te denken aan psychische problemen. Wat er was is in de gedachten van de co piloot gebleven. Er is iets mis gegaan met het openen van de deur. Men denkt opzettelijk, maar zekerheid is ook daar niet te krijgen. Schijnt dat niet duidelijk is of de piloot buiten wel de code gebruikt heeft om de deur vanaf de buitenkant te openen als die vanuit de binnenkant gesloten was. Men vermoedt dat de jonge co piloot de deur heeft vergrendelt, een vergrendeling die dan 5 minuten kan duren.
Procedures die in gang zijn gezet vanwege 9/11. Voor die tijd was de deur naar de cockpit standaard open.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 17:26

nee annej

Hij bleef rustig, ze hoorden zijn ademhaling tot het laatst, ondernam geen pogingen om de deur te openen en gaf geen antwoord op de vragen van de luchtverkeersleiding. Moet je nu dit soort dingen ook al goed praten?

Pilot suicide

http://www.ibtimes.com/pilot-suicide-when-its-captain-who-crashes-plane-1519756

Het wordt vaker vermoed, met name omdat men ziet dat de vluchtroute handmatig gemanipuleerd is.

Ook MH370 is nog steeds verdacht voor opzettelijk crashen.
http://www.telegraph.co.uk/news/aviation/11496988/Germanwings-investigation-Links-with-other-crashes-probed.html

"Malaysian police have identified Captain Zaharie Ahmad Shah as the prime suspect, having cleared all other passengers of any suspicious motives.
Captain Shah was reportedly having domestic problems at the time of the crash and was deeply upset following the breakdown of his marriage.
Air crash investigators will now be looking at Mr Lubitz’s background and personal situation to see if there were any indicators that he was depressed or had reason to want to take his own life."

Ja Barvaux

Ik houd het graag een beetje feitelijk. Tenzij er een afscheidsbriefje gevonden wordt blijft het een vermoeden waarvoor je aanleiding kan zoeken maar geen zekerheid kunt krijgen. Die zit in het hoofd van de vermoedelijke dader.

Stenna

Stenna

26-03-2015 om 17:43

die deur

Klopt niet helemaal AnneJ, althans niet volgens de duitstalige persconfenties die ik gezien heb. De deur is sinds 9/11 zodanig verstevigd dat hij van buiten niet met geweld is open te breken, en er is inderdaad een code nodig om hem van buitenaf te openen. Twee codes zelfs, die alle bemanningsleden kennen (ook cabinepersoneel): de ene is de standaardcode die een bemanningslid in kan tikken als er niets aan de hand is, degene die in de cockpit zit weet dan dat het vertrouwd is en ontgrendeld de deur. De tweede is een langere code en is voor noodgevallen, nl in het geval de persoon die nog in de cockpit is niet reageert en mogelijk onwel is. Als men die code intikt gaat na 3 seconden de deur open, ook zonder reactie van binnenuit. Echter, degene die nog in de cockpit is kan dat tegenhouden, als hij/zij dus toch niet buiten bewustzijn is, door een hendeltje op "locked" te zetten nadat die noodcode van buitenaf is ingegeven. Dat schijnt de co-pilot dus gedaan te hebben, nadat de captain ook de noodcode gebruikt had. Heel bewust dus.
Aan zijn kalme, normale ademhaling op de opnames kunnen ze opmaken dat hij niet buiten bewustzijn of onwel was.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 17:46

precies stenna

En als er niets aan de hand zou zijn geweest had hij wel antwoord gegeven op de vragen van de luchtverkeersleiding.

Open eindjes

http://www.tagesschau.de/ausland/germanwings-absturz-149.html
Cord Schellenberg, Duitse luchtvaartexpert, die in het getoonde filmpje de slag om de arm aangeeft dat niet duidelijk is of de piloot buiten de toegangsdeur wel alle bruikbare codes en mogelijkheden om de deur te openen gehanteerd heeft. Maar ook hier wordt aan de ademhaling van de co piloot geconcludeerd dat er opzet in het spel moet zijn geweest.
Start met seconde 20: Offen ist noch....

Elke

Elke

26-03-2015 om 18:16

De feiten

De feiten wijzen allemaal op een bewuste handeling. Bij een onwelwording zou de cabincrew de cockpit nog in kunnen, bij een technisch mankement zou de co-piloot nog antwoorden. Daling kan alleen worden ingezet als de automatische piloot wordt uitgeschakeld, een bewuste handeling. De geleidelijkheid van de daling wijst ook weer op een bewuste handeling.

Bij twijfel had Germanwings ongetwijfeld een slag om de arm gehouden, al was het alleen al om de familie van de co-piloot te beschermen. Die slag is blijkbaar niet meer nodig.

Belang

Germanwings heeft er juist wel belang bij om de schuld in de schoenen van de co piloot te schuiven. Maar dat terzijde.
Het lijkt een feit dat de copiloot opzettelijk de koers van het vliegtuig gewijzigd heeft en het heeft laten crashen.

Technische gebreken

www.telegraph.co.uk/news/aviation/11496988/Germanwings-investigation-Links-with-other-crashes-probed.html

Opzet door de co piloot is voor Germanwings handiger dan mogelijke technische gebreken waar eerder sprake van was en waarvoor het vliegtuig voor vertrek ook al vertraging had.

"Er vanuit gaande in eerste instantie dat dit een noodlottig ongeval zou zijn omdat de techniek faalde blijkt nu heel anders te zitten na onderzoek van de zwarte doos waar geluiden geregistreerd zijn in de cockpit.

Je vraagt je af, waarom verliet 1 van de 2 piloten de cockpit. En waarom werd hij later niet meer binnengelaten?
Het onwel worden van de andere piloot lijkt uitgesloten juist omdat de andere piloot niet meer naar binnen kon. De deur was waarschijnlijk met opzet geblokkeerd. Of was de achtergebleven piloot in de cockpit toch onwel geworden en zat er een mechanische/elektronische storing in de deur naar de cockpit?
Of was het toch opzet van de achtergebleven piloot in de cockpit door geen antwoord te geven op het geklop op de deur?
We kunnen er alleen maar naar gissen zolang harde bewijzen niet boven water komen. In de media hoor je ook van alles, de een zegt dit en de ander dat."

Andere link

https://www.ddww.info/2015/03/26/piloten-en-zelfmoord-acties-of-technische-gebreken/

Had de nieuwste link blijkbaar niet goed gepakt.

het gaat om deze link: "Piloten en zelfmoord acties of technische gebreken?"

Yeti

Yeti

26-03-2015 om 19:02

waarom?

Anne, er zit geen wc in de cockpit. Misschien ging de piloot even plassen?
En ik weet niet of het in het belang is van germanwings om de co-piloot de schuld te geven. Technische problemen kun je oplossen, en als je hard genoeg roept dat je dat gedaan hebt, komen de reizigers vanzelf weer terug. Suïcidale piloten, of piloten met grootheidswaan ('ik kan bepalen of deze mensen blijven leven of niet') blijven een onzekere factor en kunnen reizigers misschien wel definitief afschrikken.

Ja Yeti

De rol van technisch onderhoud door Germanwings heeft betekenis in rechtzaken over aansprakelijkheid. Suicidale piloten kun je (incidenteel) bij elke maatschappij treffen.
Maar het blijft speculeren.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/benno-baksteen-oorzaak-crash-waarschijnlijk-complex

Volgens Benno Baksteen, gaat het ook om incidenten. Hier een eerder bericht waarin hij aangeeft dat het om een betrouwbaar vliegtuig gaat en dat de luchtvaar in het algemeen veilig is. In Europa valt er met veel vliegverkeer slechts gemiddeld 1x per jaar een of meerdere doden.

Stenna

Stenna

26-03-2015 om 21:33

onderhoud

het technisch onderhoud van de germanwings toestellen wordt door Lufthansa-Technik gedaan, wat wereldfaam heeft op dat gebied. Germanwings is van Lufthansa (dochteronderneming), Lufthansa leidt de piloten ook op.

Stenna

Stenna

26-03-2015 om 21:36

maar goed

meer dan om juridische schuldvraag en aansprakelijkheid etcetc ging het me eigenlijk om het morele verhaal. Waarom wil je 150 mensen meenemen als je er zelf ten einde raad bent? Blijkbaar heb je veel leed in je leven, maar waarom wil je dan bij anderen nog zoveel leed veroorzaken? Ik begrijp het gewoon niet, hoe denkt zo iemand dan?

gruwelijk

Het idee dat de inzittenden op het laatst hebben geweten wat er te gebeuren stond. Die paniek. Echt, niet te bevatten. Hoe kan iemand zoiets doen? Het lijkt me ook zo volstrekt onverteerbaar voor de nabestaanden...

Stenna

Stenna

26-03-2015 om 21:41

AnneJ

Overigens kwam de eerste bekendmaking dat de co-pilot met opzet gehandeld had van de Franse officier van Justitie die het onderzoek ter plekke leidt. Zijn persconferentie (in het frans) met deze officiele berichtgeving was enige uren voor die van Lufthansa/Germanwings.

grote vraag

"Waarom wil je 150 mensen meenemen als je er zelf ten einde raad bent? Blijkbaar heb je veel leed in je leven, maar waarom wil je dan bij anderen nog zoveel leed veroorzaken? Ik begrijp het gewoon niet, hoe denkt zo iemand dan?"

Dat is de grote vraag. De vraag is of we daar ooit achter gaan komen. Ik denk dat veel mensen in staat zijn psychologische problemen voor de buitenwereld te verbergen. Zeker mensen die het voor de buitenwereld allemaal goed voor elkaar hebben. GW en de familie van de piloot zullen er ook niet veel over willen zeggen want dat zou betekenen dat zij ervan op de hoogte waren en hadden kunnen ingrijpen.

Maar als ik me de laatste minuten voorstel, met allemaal mensen die in paniek op die deur trappen wetend wat hun lot is... niet te bevatten. Je hoopt bij elk ongeluk dat mensen het niet bewust meemaken, maar nu is heel duidelijk dat de passagiers en crew wisten wat er ging gebeuren. En ze zeggen dat ze het alleen de laatste seconden bewust meemaakten, maar dat kan ik niet geloven. Die gezagvoerder en zijn bemanning moeten helemaal gek van paniek zijn geworden. De passagiers voelen die sterke daling toch ook.

Stenna

Stenna

26-03-2015 om 22:03

denk ik ook

Vanaf het moment dat de captain steeds harder op die deur ging bonzen, moeten de passagiers het toch door gehad hebben.

mogelijke achtergronden

http://tinyurl.com/suicidepilot
Een zeer klein percentage van de vliegtuigcrashes wordt verondersteld veroorzaakt te zijn door piloten die opzettelijk hun eigen dood en die van de inzittenden veroorzaken.
Soms komen er geestelijke, huiselijke of financiële problemen voor, of problemen met de werkgever zelf.

Er wordt ook gedacht dat sommigen een vliegtuigcrash als dekmantel gebruiken zodat nietsvermoedende achterblijvers uit kunnen gaan van een ongeluk in plaats van zelfmoord, dat is minder beschamend, en er ook levensverzekeringen uitbetaald worden.

Curieus is dat er nergens sprake is van 'afscheidsbrieven'. Behalve als het om schaamte gaat zou je verwachten dat iemand zijn boosheid wel bekend wil maken. Maar misschien is de verwachting afgewezen te worden, je weet heus wel dat het absoluut evil is om andere mensen te vermooreden, die verantwoording verhindert.

Daarom blijft het uiteindelijk speculeren wat er achter zit.

Begrijpen?

Een paar uur na het ongeluk vloog mijn man met het vliegtuig. Met wat vertraging want iemand was niet komen opdagen. Toen was de info over de co-piloot nog niet bekend. Nu komt hij over een paar dagen weer thuis. Een dubbel gevoel, wat voor piloot zit aan het stuur? Zo was er eens een piloot die wegens geldschulden een vliegtuig liet crachen.
Het in dit draadje willen begrijpen leidt tot speculaties, tot levensverzekeringen aan toe.
Ik begrijp eigenlijk ook niet wat we met dit draadje naartoe willen.
R.I.P.

overal

Geestezieke mensen of mensen met ernstige problemen kan je overal treffen. Als buschauffeur, passant op straat, bezoeker van een concert, collega of familielid. Hoe erg ook, je moet er maar niet te veel over nadenken want overal kan je wel iets gebeuren.

Het is altijd onvoorstelbaar waartoe de acties van één idioot toe kunnen leiden. Alle maatregelen ten spijt, dit soort acties houd je niet tegen.

Charlie vo

Charlie vo

27-03-2015 om 10:16

Interpretaties

Er wordt weer veel geïnterpreteerd, nog voor alle feiten bekend zijn.
Zet je in de plaats van zijn familie en beeldt je eens in hoe je je moet voelen.

Feiten:
- de piloot was buitengesloten
- hij heeft de daling ingezet
- hij ademde
- hij reageerde niet op de vluchtcontrole

Interpretaties:
hopen, maar voornamelijk zelfmoord

Mijn gedachten:
- misschien werd hij met iets bedreigd en moest hij met het vliegtuig op een doel vliegen (=wanhoopsdaad)
- misschien werd hij bedreigd en had hij de opdracht gekregen om op een dicht bevolkt gebied te crashen en heeft hij nog meer levens gered door op die berg te gaan

Wat er ook gebeurd is, het is een spijtige zaak.
Helaas komen spijtige zaken meer en meer voor.
Mensen die andere mensen verwonden of vermoorden, ik zal ze niet begrijpen.

Maar in dit geval zal ik pas oordelen als alle feiten bekend zijn. En ondertussen wens ik de nabestaanden van alle slachtoffers alsmede van de co-piloot veel sterkte.

Charis

Charis

27-03-2015 om 11:03

Begrijpen

Uit het medische dossier van de co-piloot blijkt dat hij aan een ernstige depressie leed of heeft geleden en last had van angst- en paniekaanvallen, hoorde ik op het nieuws. (Vreemd dat zo'n dossier blijkbaar in te zien is voor de media, maar goed).

Suïcidegevoelens zijn gelukkig voor de meeste mensen niet te begrijpen. Ik vind niet dat je hier over een 'idioot' kunt spreken. Als hij echt klinisch depressief was, gaat het om iemand met een ondraaglijk geestelijk lijden. Wel vind ik het altijd moeilijk te bevatten dat als iemand een doodswens heeft, hij of zij dan vaak zoveel anderen meetrekt in de dood.

idioot

Idioot is natuurlijk niet de meest politiek correcte term.
Maar ik heb er geen ander woord voor als je 149 onschuldige mensen met je mee de dood injaagt. Dit gaat m.i. verder dan ziek zijn.

Verder verbaast met mij ook enorm wat er allemaal aan informatie naar buiten komt. Twee dagen geleden werden de piloten door LH/GW nog 'fit to fly' genoemd en nu is er ineens sprake van een opname in een instelling, angst- en paniekaanvallen, etc. Heel bijzonder.

Anno

Anno

27-03-2015 om 11:51

Late night

Gisteren bij late night werd ook door een (ik meen piloot, ben het even kwijt) gezegd dat het zo apart was dat de informatie zo snel naar buiten kwam zonder dat de zwarte doos met data was gevonden en het onderzoek een (voorlopige)uitslag zou hebben.
Deze informatie had na diepgaand onderzoek ook naar buiten kunnen komen; waarom nu?

Verder, in geval van geestelijk ziek zijn en daarom anoniem: Mijn vader heeft in een vlaag van een psychose, een heel korte kortsluiting, besloten te pogen zijn leven te nemen. Achteraf herinnerde hij zich niets meer van zijn daad en kon zich er niets bij voorstellen dat hij zoiets zou doen. Maar het was wel gebeurd en de psychiater verklaarde dit door waarschijnlijk een vlaag van een psychose/kortdurende kortsluiting. Geen opzet.
Dus ook al functioneerde hij goed, dan nog zou zoiets kunnen hebben optreden. Dat gaat in een vloek en een zucht en een knop is daarbij zo omgedraaid, zonder je bewust te zijn van wat je aan het doen bent of de gevolgen ervan.
Het is een verschrikkelijk drama, maar er bestaat ook de kans dat de man het niet heeft beseft. (als het dit scenario zou zijn uiteraard) Dan ben je heel ziek, maar niet idioot, het gaat niet verder dan ziek zijn. Het is heel erg ziek zijn met verschrikkelijke en niet te overziene gevolgen. En een ziekte die voor weinig mensen te begrijpen is, zelfs niet voor de medici.

informatie naar buiten

De informatie is volgens sommigen ook met reden wel naar buiten gebracht omdat de andere piloten niet meer wilden vliegen vanwege angst voor technische mankementen. Als je dan een andere reden kunt aanwijzen ben je daar weer vanaf. Grote financiële belangen dus.
Hopelijk wordt wel duidelijker wat er nu gebeurt is uit verder onderzoek en wordt de andere doos gevonden en geanalyseerd.

Barvaux

Barvaux

27-03-2015 om 11:56

Charlie

'Mijn gedachten:
- misschien werd hij met iets bedreigd en moest hij met het vliegtuig op een doel vliegen (=wanhoopsdaad)
- misschien werd hij bedreigd en had hij de opdracht gekregen om op een dicht bevolkt gebied te crashen en heeft hij nog meer levens gered door op die berg te gaan'

Wat een onzinnige gedachten, je hebt er in ieder geval niets aan. Er is geen contact geweest ivm die bedreiging in het vliegtuig dus op dat moment kan er nooit gevaar zijn geweest voor die piloot en de bedreiger zat ook niet in het vliegtuig.

Als het al waar was had hij dat vlak voor de klap ook gewoon kunnen zeggen tegen de luchtverkeersleiders.

Gewoon niet denken aan dat soort dingen en het al helemaal niet hier neerzetten (vind ik).

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2015 om 13:12

Anno

"Deze informatie had na diepgaand onderzoek ook naar buiten kunnen komen; waarom nu?"

Volegns mij is er weer iemand op zoek naar een samenzwering!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.