Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


alhambra schreef op 05-04-2022 om 22:14:

[..]

Ja mijn man werd er echt op aangesproken. Bizar toch? Het is dat het verder een kundige tandarts is..

Zeker bizar, maar een uitzonderlijk situatie.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 22:12:



. Ik liep ooit ergens stage waar een collega van de administratie elke outfit maar één of twee keer aan had en daarna zag je haar er nooit meer mee. Die had ook een rijke man, werkte drie ochtenden per week en gaf zeker de helft van haar salaris uit aan kleding en schoenen.

Tjee, zo komen voordelen de wereld in.... Wat boeit het je wat je collega wel of niet aan heeft? Hoe wééte wanneer ze die outfits aan heeft. Ze werkte toch maar 3 ochtenden.....? Tjonge jonge. Wei boeit dat?


Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 22:12:

[..]

Mn vriendin besteed maar een uur of 8 per week aan het huishouden, wij hebben wel maar 1 kind, zij redeneert dat ze mooie apparaten heeft die het huishouden voor haar doen, wij wonen in een tweekapper dus zo gigantisch is het hier niet dat ze 20 uur per week moet sloven. En daarvoor deed ik ook geen 20 uur per week aan het huishouden besteden.

En jij? Of laat je alles aan haar over??
Bij ons zijn de kinderen het huis al uit. Maar dan nog. Die apparaten vullen zichzelf niet hoor. Mijn vuiltolerantiegrens ligt al vrij hoog, dus ik vind het oprecht knap dat je het met 8 uur per week redt. Echt hoor, er gaat meer tijd in dat huishouden zitten dan je denkt. Ongemerkt vaak, maar het moet wel gebeuren. Tel het voor de lol zelf maar eens op.

Overigens gebruik ik nergens de term sloven. Dat doen kindertjes in sweatshops in arme landen. Vind dat je met zo’n term het huishouden nogal naar framet. 

20 uur huishouden? Dat komt dan omdat je niets anders te doen hebt...of mijn eisen zijn heel laag.

15 minuten keuken, 15  min woonkamer, 10 min toilet,  20 minuten badkamer, 1 uur bovenverdieping inclusief bedden verschonen. 5 minuten was in machine stoppen, 15 minuten uit wasmachine en ophangen en misschien 15 minuten opruimen?

En dan een keertje dweilen ofzo...stofzuigen is zo gewoon dat reken ik niet eens.  

Echt 20 uur huishouden...dan moet alles wel echt echt echt spik en span zijn. Mooi als je het kan...past echter niet bij mij.

Siobhan schreef op 05-04-2022 om 22:56:

20 uur huishouden? Dat komt dan omdat je niets anders te doen hebt...of mijn eisen zijn heel laag.

15 minuten keuken, 15 min woonkamer, 10 min toilet, 20 minuten badkamer, 1 uur bovenverdieping inclusief bedden verschonen. 5 minuten was in machine stoppen, 15 minuten uit wasmachine en ophangen en misschien 15 minuten opruimen?

En dan een keertje dweilen ofzo...stofzuigen is zo gewoon dat reken ik niet eens.

Echt 20 uur huishouden...dan moet alles wel echt echt echt spik en span zijn. Mooi als je het kan...past echter niet bij mij.

Precies.... Zelfs ramen lappen stond bij dat vorige lijstje, doe ik 2x per jaar dus dat stelt toch niks voor aan tijd? Je kan ook overdrijven inderdaad...

Siobhan schreef op 05-04-2022 om 22:56:

20 uur huishouden? Dat komt dan omdat je niets anders te doen hebt...of mijn eisen zijn heel laag.

15 minuten keuken, 15 min woonkamer, 10 min toilet, 20 minuten badkamer, 1 uur bovenverdieping inclusief bedden verschonen. 5 minuten was in machine stoppen, 15 minuten uit wasmachine en ophangen en misschien 15 minuten opruimen?

En dan een keertje dweilen ofzo...stofzuigen is zo gewoon dat reken ik niet eens.

Echt 20 uur huishouden...dan moet alles wel echt echt echt spik en span zijn. Mooi als je het kan...past echter niet bij mij.

Mijn eisen zijn niet hoog maar keuken zit je al snel aan 15 minuten per dag, althans wij halen meerdere keren per dag een doekje over het aanrecht en de keukentafel.

Afval naar de kliko brengen.

Stofzuigen van de woonkamer is zeker 30 minuten want je moet toch vaak dingen opzij zetten. Apparaat pakken en weer opbergen, dingen opruimen.  En dan 1x per week dweilen. Dan 1x per week de horizontale oppervlakken afnemen, 1x per maand de plafonds mee zuigen en dan ook onder en achter de grotere meubels zuigen. Kachel in de kachelzwart zetten.  Deuren en deurklinken afnemen.

Was in de machine moet je vooraf toch ook sorteren. Daarna ophangen of in de droger en ophangen.

Ik denk dat je in de praktijk toch meer tijd besteed dan jullie hier noemen.

"Stofzuigen van de woonkamer is zeker 30 minuten want je moet toch vaak dingen opzij zetten."

Ben enkel aan het meelezen, maar dit viel ff op, sorry:  hoe groot is die woonkamer? Ik heb iets van 85 m2 te zuigen, maar ben echt (inclusief handmatig een vloerkleed) binnen 10 minuten máx klaar.
Ik dacht dat jij "mini" woonde ( misschien vergis ik me), dat kost toch geen 30 minuten? Doekje over het aanrecht: 5 a 10 seconden? Plafonds zuigen alleen als er een stofsliert hangt en dan ook alleen die stofsliert.
Was sorteren gebeurt toch terwijl je het oppakt uit de mand, kwestie van ff graven, ik denk nog geen minuut?

Ik weet dat ik zelf vrij snel ( en toch ook nauwkeurig ben), maar deze tijdlijstjes zijn wel heul lang leek me.🙂

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-04-2022 om 06:34

Jonagold schreef op 05-04-2022 om 22:30:

[..]

En jij? Of laat je alles aan haar over??
Bij ons zijn de kinderen het huis al uit. Maar dan nog. Die apparaten vullen zichzelf niet hoor. Mijn vuiltolerantiegrens ligt al vrij hoog, dus ik vind het oprecht knap dat je het met 8 uur per week redt. Echt hoor, er gaat meer tijd in dat huishouden zitten dan je denkt. Ongemerkt vaak, maar het moet wel gebeuren. Tel het voor de lol zelf maar eens op.

Overigens gebruik ik nergens de term sloven. Dat doen kindertjes in sweatshops in arme landen. Vind dat je met zo’n term het huishouden nogal naar framet.

Hiervoor woonde ik hier alleen en deed ik het zelf en had ik ook geen 20 uur per week nodig. En nee die apparaten vullen zichzelf niet maar het sorteren en in de machine stoppen en die aanzetten duurt geen uur, eruit halen en alles in het volgende apparaat gooien is ook geen uur, de keuken opruimen ook niet, de vaatwasser uitpakken is hooguit 15 minuten. En ja sorry hoor, maar als je 20 uur per week in het huishouden bezig bent noem ik dat sloven, wat overigens gewoon een normaal bestaand woord is en ik snap niet wat dat met framen van huishouden te maken heeft.

Wilgenkatje- schreef op 05-04-2022 om 21:11:

[..]

Dat zijn dan ook leuke klusjes in de zin dat je er lang effect van ziet. Daar hadden mijn kinderen ook best lol in. Maar gras leggen en schilderen doe je minder frequent dan de kattenbak schoonmaken, het kookstel reinigen of voor de tigste keer modderstappen opdweilen of de wc poetsen 😎

Maar daarvoor hebben wij een hulp in de huishouding. Dat staat gewoon in mijn eerste post. 

Bij de dagelijkse klusjes (niet leuke) helpen mijn kinderen gewoon. 

Prima als jij dat anders inricht. Jouw leven, jouw inrichting van dat leven.

Ik ervaar het wel als storend dat je mijn post niet voldoende leest, en dan cynisch reageert.

Ysenda schreef op 06-04-2022 om 01:03:

[..]

Mijn eisen zijn niet hoog maar keuken zit je al snel aan 15 minuten per dag, althans wij halen meerdere keren per dag een doekje over het aanrecht en de keukentafel.

Afval naar de kliko brengen.

Stofzuigen van de woonkamer is zeker 30 minuten want je moet toch vaak dingen opzij zetten. Apparaat pakken en weer opbergen, dingen opruimen. En dan 1x per week dweilen. Dan 1x per week de horizontale oppervlakken afnemen, 1x per maand de plafonds mee zuigen en dan ook onder en achter de grotere meubels zuigen. Kachel in de kachelzwart zetten. Deuren en deurklinken afnemen.

Was in de machine moet je vooraf toch ook sorteren. Daarna ophangen of in de droger en ophangen.

Ik denk dat je in de praktijk toch meer tijd besteed dan jullie hier noemen.

Serieus..afval naar de kliko brengen en doekje over het aanrecht of tafelkleed reken ik toch niet tot het huishouden? Was sorteren.  Zit in een mand...mand naar beneden tillen...in wasmachine...of in mand. 5 minuten hoor.

Serieus....je lijkt op mijn moeder.  Misschien ben je ook wat ouder. Maar heb altijd gezegd dat ik dat niet wilde qua huishouden.  Kachelzwart...wat is dat? Ik vermoed dat je het ook gewoon leuk vindt en dat is fijn.

Waar ik mij vooral enorm over verbaas, dat aan de ene kant wordt geroepen dat vrouwen anno nu geëmancipeerd zijn (streng gelovigen even buiten beschouwing en van ons afwijkende culturen ook), maar anderzijds wordt simpel aangenomen dat anno nu, jonge vrouwen (kinderen krijgen doe je tussen de pakweg 20 en 40 jaar ..) zich laten intimideren door hun man, door zelf minder te gaan werken en niet hij. Waar mis ik iets? Ik kan maar een paar conclusies trekken: óf vrouwen zijn helemaal niet geëmancipeerd (en willen dan wellicht ook helemaal niet.....), óf mannen zijn enorm intimiderende wezens, óf vrouwen zijn wel geëmancipeerd, maar zijn nu eenmaal biologisch en hormonaal en emotioneel anders dan mannen en vinden een dergelijke taakverdeling juist fijn en zien dat los van emancipatie, maar gewoon een prettige manier en eigen keuze. Ik denk gewoon het laatste. En de vrouwen die het anders willen maken hun eigen keuzes om hun eigen redenen. Meer is het niet.

@bieb...ik denk het ook hoor. Ik vond het destijds gewoon leuk om minder re werken en meer thuis te zijn en zo zijn er meer.

Lekker eigen keuzes maken. 

Lexus schreef op 05-04-2022 om 14:36:

[..]

lees nou even hoe de discussie ontstond met dat Pekeja vroeg waarom vrouwen het nog niet geregeld hadden...

Dat was in een reactie op. 
Als je Pejeka wat langer leest dan vandaag weet je dat het hem geen donder uitmaakt of het de vrouw of de man is die thuisblijfvadert of -moedert. 

Wat een commentaar weer op hoe anderen hun leven inrichten. En over het huishouden/runnen van het gezin: vergeet de zogenaamde mental load niet. Bedenken wat er moet gebeuren, alles bijhouden, wanneer moet Pietje naar de tandarts, wanneer moet wie sporten en eten we dus eerder, heeft iedereen nog gymschoenen die passen, wanneer zijn mensen jarig, wat voor cadeautje kopen we…. Iemand is de persoon die dat bijhoudt. Bij wie thuis is dat de man? 
Met oudere kinderen wordt het makkelijker, ik werk nu gewoon weer 32 uur en zodra mijn jongste een goede start heeft gemaakt op hbo ga ik terug naar 40. Man is wel veel meer uit zichzelf gaan doen sinds hij veel thuis werkt en ik niet trouwens. Maar dan nog: wel was ophangen maar niet bedenken wat er gewassen moet worden. Wel de boodschappen halen maar niet bedenken wat er gegeten wordt en gehaald moet worden. Geeft niet, ik doe niks in de tuin en aan onderhoud huis. 

Siobhan schreef op 06-04-2022 om 07:12:

[..]

Serieus..afval naar de kliko brengen en doekje over het aanrecht of tafelkleed reken ik toch niet tot het huishouden? Was sorteren. Zit in een mand...mand naar beneden tillen...in wasmachine...of in mand. 5 minuten hoor.

Serieus....je lijkt op mijn moeder. Misschien ben je ook wat ouder. Maar heb altijd gezegd dat ik dat niet wilde qua huishouden. Kachelzwart...wat is dat? Ik vermoed dat je het ook gewoon leuk vindt en dat is fijn.

Doe het allemaal maar gewoon niet in een gezin en je weet hoe je huis er na een week uitziet en hoe chill en relaxed je leven opeens is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.