Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


Wilgenkatje- schreef op 05-04-2022 om 20:57:

[..]

Als haar man problemen zou hebben met deze verdeling, zou hij vast maatregelen treffen. Hij vindt het kennelijk prima zo.

Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat vrouwen er blijkbaar nog heel vaak zélf voor kiezen afhankelijk te zijn van het inkomen van hun man, omdat ze zelf niet genoeg verdienen om in hun eigen onderhoud te voorzien.

Tatemae schreef op 05-04-2022 om 20:49:

[..]

Jeetje zeg, wat een ongezellige boel bij jullie. De oudste is bij lange na geen kleuter meer. En helpt nog graag mee met klusjes, van verven tot gras leggen. Het is maar hoe je het brengt. Je mag me altijd een pb sturen, dan kan ik meedenken

Dat zijn dan ook leuke klusjes in de zin dat je er lang effect van ziet. Daar hadden mijn kinderen ook best lol in. Maar gras leggen en schilderen doe je minder frequent dan de kattenbak schoonmaken, het kookstel reinigen of voor de tigste keer modderstappen opdweilen of de wc poetsen 😎

Wilgenkatje- schreef op 05-04-2022 om 21:11:

[..]

Dat zijn dan ook leuke klusjes in de zin dat je er lang effect van ziet. Daar hadden mijn kinderen ook best lol in. Maar gras leggen en schilderen doe je minder frequent dan de kattenbak schoonmaken, het kookstel reinigen of voor de tigste keer modderstappen opdweilen of de wc poetsen 😎

De meeste vrouwen doen op kantoor niet anders. Die hebben een kantoorbaantje waar ook elke dag dezelfde werkzaamheden terugkomen die nooit ophouden. Werk je op de boekhouding en heb je net alle facturen weggewerkt, ligt er morgen weer een nieuwe stapel en kan je van voren af aan beginnen. En ga zo maar door. Heb je vandaag alle files bijgewerkt in het archief, morgen ligt er een nieuwe stapel om weer te archiveren. Heb je net alle informatie-emails beantwoord vandaag, morgen staan er weer 60 in de mailbox die hetzelfde antwoord moeten krijgen. In feite verschilt dat niks van elke dag je fornuis schoonmaken of de WC schoonmaken. In beide gevallen is het elke dag hetzelfde. En vergis je niet, dat geldt voor de meeste banen. Er komen maar weinig mensen op het werk met het idee dat ze nu, vandaag, eens iets heel nieuws en anders gaan doen dan de dagen, weken of maanden ervoor.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 21:27

Wilgenkatje- schreef op 05-04-2022 om 21:06:

[..]

En er zijn ook nog steeds mannen die vinden dat vrouwen beter dan zij voor kinderen kunnen zorgen. Ze vinden het veel te veel gedoe en dan ook nog huishoudelijke dingetjes erbij... veel vaders gaan op een thuisdag erop uit met de kinders ipv iets huishoudelijks aanpakken wat eigenlijk moet gebeuren ( en niet onder de vaste taken van de betaalde hulp -als die er is- valt)

Ja als je maar beperkte tijd hebt met de kinderen kun je beter iets leuks gaan doen.  Moeders zijn ook niet de hele dag bezig met het huishouden.

Man en ik hebben alles eerlijk verdeeld.  Werken beide 32 uur. Beide het huishouden, zorg kinderen, koken.  Man werkt echter in 5 ploegen maar hij merkt het wringen soms wel. Nu het pubers zijn kijken we series, leuke films.  Hij vindt het lastig dat hij weekenden aan het werk is. Terwijl wij het als gezin niet voelen.  We zijn er op ingesteld en weten niet anders. 

Toen de kinderen klein waren was ik wel meer thuis. Helemaal prima...gaandeweg de jaren en de kinderen ouderen werden ben ik meer gaan werken.  Geen spijt van die keuzes...ik vond het leuk om meer thuis te zijn, mijn man had daar minder mee... 

In mijn omgeving allerlei keuzes en iedereen doet wat goed voelt. Ene vriendin blijft thuis, anderen werken 16, 20, 24, 28 of 32. Weer een werkt 40+ en de man is thuis. 

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 21:27:

[..]

Ja als je maar beperkte tijd hebt met de kinderen kun je beter iets leuks gaan doen. Moeders zijn ook niet de hele dag bezig met het huishouden.

Klopt, maar dat is het beeld dat vrouwen wel graag in stand houden: dat ze ieder uur dat ze niet buiten de deur werken, lopen te sloven in huis. Tuurlijk is dat niet waar. Een vrouw die 2,5 dagen werkt, loopt echt niet 2,5 dagen ofwel 20 uur lang te hollen en vliegen in het huishouden. Een uurtje hier en daar, OK, maar echt geen 20 uur. 

Pejeka1 schreef op 05-04-2022 om 21:21:

[..]

De meeste vrouwen doen op kantoor niet anders. Die hebben een kantoorbaantje waar ook elke dag dezelfde werkzaamheden terugkomen die nooit ophouden. Werk je op de boekhouding en heb je net alle facturen weggewerkt, ligt er morgen weer een nieuwe stapel en kan je van voren af aan beginnen. En ga zo maar door. Heb je vandaag alle files bijgewerkt in het archief, morgen ligt er een nieuwe stapel om weer te archiveren. Heb je net alle informatie-emails beantwoord vandaag, morgen staan er weer 60 in de mailbox die hetzelfde antwoord moeten krijgen. In feite verschilt dat niks van elke dag je fornuis schoonmaken of de WC schoonmaken. In beide gevallen is het elke dag hetzelfde. En vergis je niet, dat geldt voor de meeste banen. Er komen maar weinig mensen op het werk met het idee dat ze nu, vandaag, eens iets heel nieuws en anders gaan doen dan de dagen, weken of maanden ervoor.

Dat geldt net zo goed voor veel mannen. Werk is niet per definitie leuk, of afwisselend, of uitdagend en,. In eerst instantie werk je om een boterham te verdienen. 

Ysenda schreef op 05-04-2022 om 16:30:

[..]

Omdat tegen de norm ingaan veel lastiger is.

Aan de mannen die vader worden wordt NIET GEVRAAGD of ze hun werktijden willen aanpassen, van vrouwen wordt AANGENOMEN DAT ze minder zullen gaan werken.

Er wordt lovend gesproken over een PAPA-dag, maar een vrouw heeft geen MAMA-dag of dan staan ze je heel vreemd aan te kijken.

Op school wordt aan de kinderen gevraagd of hun MOEDER tijd heeft om te helpen of als ze ziek zijn wordt de MOEDER gebeld, (zelfs als vader als eerste contact persoon vermeld staat, na mij belden ze stiefmoeder, maar niet vader want die heeft zo'n drukke baan, dat ik aan de andere kant van de oceaan zat maakte niet uit, ex zat letterlijk ongeveer naast school thuis te werken)

Bij het consultatiebureau kreeg mijn ex een compliment en lovende woorden dat het zo bijzonder was dat hij met de kinderen kwam, heb ik nooit gehad.

Of de vraag: wat vind je man er van dat je zo veel dienstreizen hebt? Hoe doet hij dat dan met de kinderen? Heeft mijn ex nooit gehad.

Zolang het niet vanzelfsprekend is dat vaders net zo veel en net zo goed kunnen zorgen als moeders moet er nog behoorlijk geëmancipeerd worden.

Zó herkenbaar!
Mijn man vindt het zelf ook raar. Wij geven zijn  naam vaak als eerste op maar zelfs dat helpt niet. 

Bij tandarts is ook zoiets. Mijn man nam onze dochter mee toen ze een dreumes was en dat vond de tandarts maar gek en eigenlijk onacceptabel. Om maar geen gezeur te krijgen ga ik altijd met de kinderen naar de tandarts maar eigenlijk zouden we het gewoon een keer weer moeten terugruilen.

bieb1963 schreef op 05-04-2022 om 21:47:

[..]

Dat geldt net zo goed voor veel mannen. Werk is niet per definitie leuk, of afwisselend, of uitdagend en,. In eerst instantie werk je om een boterham te verdienen.

Exact. Dus het hele idee dat werken buitenshuis leuker is dan binnenshuis elke dag dezelfde klussen doen, is onzin, want ook buitenshuis komt het vaak op niks anders neer dan elke dag weer dezelfde klussen en sleur. Voor mannen en vrouwen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 21:53

Pejeka1 schreef op 05-04-2022 om 21:38:

[..]

Klopt, maar dat is het beeld dat vrouwen wel graag in stand houden: dat ze ieder uur dat ze niet buiten de deur werken, lopen te sloven in huis. Tuurlijk is dat niet waar. Een vrouw die 2,5 dagen werkt, loopt echt niet 2,5 dagen ofwel 20 uur lang te hollen en vliegen in het huishouden. Een uurtje hier en daar, OK, maar echt geen 20 uur.

Dat idee krijg ik ook niet dat het huishouden 20 uur per week is. 

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 21:53:

[..]

Dat idee krijg ik ook niet dat het huishouden 20 uur per week is.

Nou, ik denk dat wij daar makkelijk aan komen hoor. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je onder huishouden verstaat, maar als ik daar koken bij reken redden wij dat makkelijk.

Wassen (6 a 7 wassen per week)/strijken/vouwen, stoffen, stofzuigen, dweilen, toiletten/wastafels/douche, ramen zemen, keuken soppen, tuin bijhouden, boodschappen, koken, afwassen/vaatwasser, opruimen. Ja hoor, makkelijk 20 uur per week.

En dan heb ik het nog niet over grotere klussen als schuur opruimen en zolder of kasten uitmesten. Auto wassen we zelden, dus dat scheelt alweer. De administratie laat ik ook buiten beschouwing, en reparaties in en om het huis. En dan hebben we nog een hond die veel beweging nodig heeft dus dat is ook nog eens zomaar 2 uur op een vrije dag. Maar die zitten er dus nog niet eens bij.

We doen het dus wel met zijn tweeën, taken zijn min of meer eerlijk verdeeld. Wel hebben we allebei zo onze eigen klusjes, al kunnen en doen we allebei alles als het zo uitkomt.

alhambra schreef op 05-04-2022 om 21:50:

[..]

Zó herkenbaar!
Mijn man vindt het zelf ook raar. Wij geven zijn naam vaak als eerste op maar zelfs dat helpt niet.

Bij tandarts is ook zoiets. Mijn man nam onze dochter mee toen ze een dreumes was en dat vond de tandarts maar gek en eigenlijk onacceptabel. Om maar geen gezeur te krijgen ga ik altijd met de kinderen naar de tandarts maar eigenlijk zouden we het gewoon een keer weer moeten terugruilen.

Serieus? Daar hoeft een tandarts echt geen mening over te hebben. Van dingen als dat 'niet acceptabel' worden, word ik heel recalcitrant.
Mijn dochter is twee keer geopereerd en toen mocht er vanwege corona maar één ouder mee. We hebben toen bewust gekozen voor mijn man omdat hij veel beter de rust kan bewaren in dergelijke situaties dan ik. En ik ben ervan overtuigd dat het voor iedereen het beste was.

Ons huishouden is hooguit een halve dag per persoon per week ofzo. Mijn eisen zijn niet bijzonder hoog. Keertje stofzuigen, paar wasjes draaien, strijken wat nodig is en vouwen, de afwas sparen we wel eens een dagje op. Boodschappen doen we vaak als dochter zwemles of turnen heeft of direct er achteraan.

Als vrouwen een rijke man hebben en werken 'voor de extra's' en hun hele salaris aan dure etentjes met vriendinnen, kleding en luxe uitgeven is dat de keuze van dat stel zelf. Ik zou er niet mee akkoord gaan als mijn man zijn hele salaris aan luxe spullen en etentjes zou uitgeven, ook al zouden wij het op één salaris ook kunnen redden (niet in een villa met een dikke bak en zes vakanties per jaar trouwens). Van dergelijke types heb ik vaak wel het idee dat ze hun eigen privilege niet zien en geen idee hebben wat het leven nu eigenlijk echt kost. Ik liep ooit ergens stage waar een collega van de administratie elke outfit maar één of twee keer aan had en daarna zag je haar er nooit meer mee. Die had ook een rijke man, werkte drie ochtenden per week en gaf zeker de helft van haar salaris uit aan kleding en schoenen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 22:12

Jonagold schreef op 05-04-2022 om 22:01:

[..]

Nou, ik denk dat wij daar makkelijk aan komen hoor. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je onder huishouden verstaat, maar als ik daar koken bij reken redden wij dat makkelijk.

Wassen (6 a 7 wassen per week)/strijken/vouwen, stoffen, stofzuigen, dweilen, toiletten/wastafels/douche, ramen zemen, keuken soppen, tuin bijhouden, boodschappen, koken, afwassen/vaatwasser, opruimen. Ja hoor, makkelijk 20 uur per week.

En dan heb ik het nog niet over grotere klussen als schuur opruimen en zolder of kasten uitmesten. Auto wassen we zelden, dus dat scheelt alweer. De administratie laat ik ook buiten beschouwing, en reparaties in en om het huis. En dan hebben we nog een hond die veel beweging nodig heeft dus dat is ook nog eens zomaar 2 uur op een vrije dag. Maar die zitten er dus nog niet eens bij.

We doen het dus wel met zijn tweeën, taken zijn min of meer eerlijk verdeeld. Wel hebben we allebei zo onze eigen klusjes, al kunnen en doen we allebei alles als het zo uitkomt.

Mn vriendin besteed maar een uur of 8 per week aan het huishouden, wij hebben wel maar 1 kind, zij redeneert dat ze mooie apparaten heeft die het huishouden voor haar doen, wij wonen in een tweekapper dus zo gigantisch is het hier niet dat ze 20 uur per week moet sloven. En daarvoor deed ik ook geen 20 uur per week aan het huishouden besteden.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 22:03:

[..]

Serieus? Daar hoeft een tandarts echt geen mening over te hebben. Van dingen als dat 'niet acceptabel' worden, word ik heel recalcitrant.
Mijn dochter is twee keer geopereerd en toen mocht er vanwege corona maar één ouder mee. We hebben toen bewust gekozen voor mijn man omdat hij veel beter de rust kan bewaren in dergelijke situaties dan ik. En ik ben ervan overtuigd dat het voor iedereen het beste was.

Ja mijn man werd er echt op aangesproken. Bizar toch? Het is dat het verder een kundige tandarts is..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.