Kiki
08-03-2010 om 23:25
Logeren
Laatst vroeg een vriendin van mij of ze mijn oudste een keer te logeren mocht hebben.
Ze zouden er dan een leuke dag van maken.
Ik heb dat afgeketst, immers mijn zoontje is nog maar net 2 en dat vond ik te jong. Mijn vriendin, kinderloos, vond me maar een zeur
Maar, zat ik later te denken, ik had inderdaad eigenlijk helemaal geen enkele goede reden om nee te zeggen. Mijn zoontje zal het hartstikke leuk vinden daar twijfel ik niet aan, hij krijgt alle aandacht, mijn vriendin is geweldig met kinderen, hij kent haar goed, hij krijgt alle aandacht, zij is zorgzaam en zal goed op hem passen.
Het enige was dat ik hem geen nacht van mij vandaan wil hebben als dat niet perse hoeft. Bij mijn bevalling is hij bij mijn schoonouders geweest, maar toen wilde ik hem diezelfde dag gelijk weer terug bij mij hebben en mijn man denkt daar precies hetzelfde over.
Want wij zijn sukkels, wij hebben eigenlijk allebei heimwee als we niet thuis zijn. Ik vond vroeger de schoolkampen verschrikkelijk, ging nooit uit logeren omdat ik niet wilde. Ik had vorig jaar een zakelijk weekendje weg en ik was echt miserabel.
Op vakanties hebben wij het niet zo erg, omdat wij dan met zijn vieren zijn.
Mijn man is minstens net zo erg. Toen mijn man een week lang in Heerenveen moest werken en daar een hotel kon nemen is hij iedere avond naar huis gereden, om dan 's ochtends allejezeusvroeg weer in de auto terug naar Heerenveen te rijden. Hij heeft een zakenreis naar curaçao voor tien dagen afgewezen en hij rijdt altijd naar huis, maakt niet uit hoe laat het wordt en ik laat hem naar huis rijden omdat ik dat wel prettig vind
Echt een zwaktebod van ons allebei eigenlijk en nou torpedeer ik dus een logeerpartijtje van mijn zoon onder het mom van 'hij is te jong' maar eigenlijk omdat ik hem niet van mij vandaan wil hebben.
Hoe hebben jullie dat gedaan, hoe oud waren jullie kinderen toen ze voor het eerst uit logeren gingen?
Eigenlijk, om heel eerlijk te zijn wil ik even een klankbord. Omdat ik me terdege van bewust ben dat ik overdrijf en neurotisch ben.
Aan de ene kant denk ik dat ik met twee nog helemaal niet met het loslaten van je kind bezig hoef te zijn, aan de andere kant wil ik niet dat mijn zoontje later net zo suf wordt als man en ik.
Wat vinden jullie?
ijsvogeltje
15-03-2010 om 16:34
Linda
Meen je dat echt wat je schrijft? Ik denk dat je jezelf daarmee echt te kort doet hoor! Natuurlijk staat het welzijn van je kinderen voorop, maar dat betekent toch niet dat je zelf dan maar moet wegcijferen? Gaan jullie ook nooit een avondje samen weg? En werken? Dan gaan je kinderen toch ook naar een oppas of KDV?
"Ik denk zeker dat kinderen eraan wennen, als ze af en toe ergens anders slapen. Maar voor wie doe je het dan? Voor jezelf of voor de kinderen?"
Wat dacht je van allebei? Je schrijft zelf dat je oudste kind nu ook vraagt om te mogen logeren. Prima toch? De meeste kinderen vinden het gewoon heel leuk om eens te logeren en als ze wat ouder zijn op kamp te gaan. Het maakt de wereld weer wat groter voor ze, ze maken dingen mee die anders zijn dan thuis, eten andere dingen, mogen soms later naar bed. Logeren is leuk! Maar natuurlijk niet als je ouders je eigenlijk niet los willen laten en uitstralen dat logeren eng/ongewenst/onhandig (vul zelf maar in) is. Misschien is dat bij jou niet zo hoor, maar die indruk krijg ik wel...
Tirza G.
15-03-2010 om 16:42
Nee mamvantwee
Zo eenvoudig is het niet. Logeren *is* niet leuk, jij *vindt* logeren leuk. Dat is heel wat anders.
Tirza
Kiki
15-03-2010 om 17:50
Precies tirza, ik vind er geen klap aan
Linda, ik vind het wel een beetje kort door de bocht wat je schrijft. Ik vind niet dat je je hele leven hoeft op te offeren voor je kinderen en ik slaap graag uit.
Ik was laatst bij een kennis wezen koffie drinken, moeder van 3 kindjes en aan het einde van de koffieochtend was ik helemaal tureluurs van haar gespreksonderwerpen. Alleen maar haar kinderen, ze werkte verder niet en had haar hele leven aan haar kindjes gewijd.
Op een gegeven moment ging het over vroeger en toen zei ze, ik wilde dat ik eerder aan kinderen begonnen was, ik weet echt niet meer wat ik daarvoor deed.
Ik kan daar niet bij, ik ben nog zoveel meer als alleen een moeder. (ook al laat ik mijn jongens niet logeren, hahaha)
Enfin, daar doet je reactie me een beetje aan denken.
Polly Shearman
15-03-2010 om 18:00
Linda toch
Dan heb jij vast ook geen baan? want kinderen naar de oppas kan dan natuurlijk ook niet??!?!?
Ik heb 3 zoons en mijn zus heeft 2 dochters ( bijna 3) en die vinden het alle 5 geweldig leuk om bij elkaar te logeren, ook bij oma en oma logeren is een feest!
De oudste 2, 11 en 8 logeren regelmatig bij vriendjes en vriendinnetjes, en dan zijn wij gewoon thuis, zitten gewoon op de bank en slapen in ons eigen bed en staan smorgens gewoon weer op tijd op!!
ooooooh wat slecht! dat is helemaal onnodig logeren???
maar wij vinden het ook fijn als ze gaan logeren als we wel een feestje hebben, niet zozeer omdat we smorgen uit kunnen slapen want vreemd genoeg lukt dat toch nooit. maar gewoon.. welke oppas wil er nu tot 3 uur ergens tv zitten kijken???
Kost me ook teveel geld!
dus vandaar,
logeren is TOP!!!
al heeft de eerste, het eerste jaar nergens gelogeert want die kon gewoon overal mee naar toe, en sliep overal. 2 kinderen neem je al een stuk minder makkelijk ergens mee naar toe.
groet, pol
Holiday
15-03-2010 om 19:32
Wel een lieve vriendin!
De vriendin van Kiki heeft zelf geen kinderen. Ik kan me heel goed voorstellen dat zij het geweldig vind om een keer de zorg voor zo'n klein mannetje te mogen hebben. Een dagje leuke dingen doen mét logeren en dan de volgende dag naar huis.
Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben, bij mij heeft nooit een vriendin zoiets gevraagd. Meestal "gebruikten" wij onze vrienden en vice versa voor oppas op elkaars kinderen in het geval van een feestje of weekendje weg. Kinderen blij want leuk uit logeren bij leeftijdsgenootjes en ouders blij want even de handen vrij voor een avondje sauna of een etentje.
Kiki ik vind het heel leuk dat jouw vriendin je zoontje schijnbaar zo leuk vind dat ze hem even voor zichzelf wil, een band met hem wil opbouwen. Daar mag je trots op zijn! Ook al valt het jou zwaar (ik ken het overigens hoor, mijn man en ik zijn/waren ook wel zo), je zou het kunnen doen om het haar te 'gunnen'.
Groet
Holiday
vlinder72
15-03-2010 om 19:39
Wij zijn pas echt erg
ik kijk er soms helemaal naar uit als de kinderen een nachtje gaan logeren. Samen met mijn man uit eten, een opgeruimd huis langer dan 1 uur, niet overal rondslingerend kinderkleding en inderdaad doorslapen. Ohh, ik word al vrolijk als ik eraan denk. Maar nu met school en voetbal en zo is logeren alleen nog maar mogelijk in de vakanties dus er wordt minder gelogeerd. Maar nog blijft het leuk. Kinderen vinden het geweldig en papa en mama ook. En over echt erg te spreken. Wij hadden het een poos geleden over kamp als de kinderen groter zouden zijn. Ik ben vroeger vaak op kamp geweest en ik vond dat geweldig. Mijn zoon van 7 hoorde dat en werd direct enthousiast. Helemaal niet wachten tot hij groter is, hij wil het liefste direct op kamp. Slapen in een tent, 's avonds wandelen in een bos, de hele dag buiten spelen. Het kan niet beter volgens hem. Tja, nu moeten papa en mama wel heel goed gaan nadenken of wij dat goed vinden.
reina
15-03-2010 om 20:47
Vlinder
Zo erg waren wij ook, hor ! Helemaal herkenbaar, zo ging het hier ook toen de kinders klein waren, wij blij, zij blij
reina
15-03-2010 om 20:51
Linda
Hier was ik altijd het eerste wakker, ook toen de kinderen klein waren.... Maar ze hadden wel een veel leukere moeder als die ook zo nu en dan eens zelf een weekendje lol kon maken , daarna was het weer erg leuk elkaar te zien en alles te vertellen! Ik heb regelmatig neefjes te logeren, vanwege de drukke baan van hun ouders, maar de jongens vonden het logeren superleuk, dus ouders kunnen even bijtanken en kinders hebben een heel leuk weekend (en wij ook trouwens). Niks mis mee.
Kaaskopje
16-03-2010 om 01:49
Tirza
Ik denk dat het wel helpt als je logeren positief benadert en er iets normaals van maakt.
dirksmama
16-03-2010 om 06:20
Uitslapen
Hier hebben we de kinderen nooit de deur uit hoeven doen om uit te kunnen slapen eigenlijk.
Dus dat zie ik niet als logeerreden eerlijk gezegd.
Genista
16-03-2010 om 08:50
Uitslapen
Dirksmama, je kunt maar boffen
Ik ben blij dat onze kinderen logeren erg leuk vinden. Eigenlijk heb ik er nooit zo over nagedacht wat je doet als je kinderen niet van logeren houden. In "leren logeren" zie ik niet zoveel heil. Aan de andere kant: een paar jaar geleden zaten we zo klem door omstandigheden dat het nauwelijks meer anders kon dan de kinderen 3 weken laten logeren. Toen was het wel heel makkelijk dat ze er dol op zijn.
Terpi
16-03-2010 om 11:59
Lol berber
Wat een goed plan, prima oplossing! Heel veel plezier gewenst in Barcelona, ik ben helemaal jaloers
Tineke
16-03-2010 om 15:52
Bijtanken
Voor mezelf heb ik nooit behoefte aan een kindvrij weekend gehad. Toch logeren de kinderen regelmatig: vroeger, toen kind 1 vaak in het ziekenhuis lag, was het fijn dat kind 2 en 3 bij oma konden logeren. Verder nog wat zo noodgedwongen situaties. Daarnaast logeren kind 1 en 2 af en toe een nachtje bij een vriendin. Maar ik ben altijd blij als ik ze allemaal weer thuis heb. Toch wel een beetje border-collie-neigingen.
Ik kan ook prima bijtanken met kinderen, ik geef ook eerlijk toe dat ik dat nodig heb, heel veel zelfs, maar daarvoor hoef ik dus niet kindvrij te zijn.
Dus logeren is hier puur noodgedwongen óf omdat ze het zelf zo bedenken, dus voor hun eigen lol. Maar mij doen ze er geen plezier mee.
Puck
16-03-2010 om 16:06
Ik herken het wel fladder
Ik ben denk ik ook een vreselijk ontaarde moeder. Afgelopen weekend zijn Puckman en ik samen een weekendje naar Texel geweest en ik vind het dan heerlijk om even de kinderen niet om me heen te hebben. Ooit, toen jongste 2 was had ik een 3 weekse cursus op 100 km van huis. Door de weeks zat ik dus daar, op en neer rijden was geen optie. Ik heb 3 heerlijke weken gehad: alleen maar de zorg voor jezelf en niet de dagelijkse beslommeringen voor je gezin. Ondanks dat ik moest studeren 's avonds en overdag van 9-5 in de collegebanken zat voelde het als vakantie.
Bastet
16-03-2010 om 18:44
Bijtanken
Wij tanken graag bij in de sauna,hoe stiller hoe beter,thuis is het net een voliere..
Bastet
Jade
16-03-2010 om 19:52
Fladder,
dat bijtanken is heerlijk........ik kijk nu alweer erg uit naar mijn kinderloze weekend in juni
Tja, dan maar een ontaarde moeder......
Tirza G.
16-03-2010 om 20:17
Hahha kaaskopje
Ja, dat denk ik ook. Positief benaderen en net doen of het gewoon is. Dat werkt uit-ste-kend bij kinderen. Die van mij doen het hele huishouden op die manier. Positief en net of het gewoon is. Dan komt het vanzelf.
Tirza
reina
17-03-2010 om 06:56
Ontaarde kinderen
Ik moet opeens denken aan mijn schoonzusje, zij was zeker géén ontaarde moeder, maar zij had de pech dat ze ontaarde kinderen had. Ze zijn regelmatig een aantal dagen bij ons geweest, terwijl hun moeder hen het allerliefst allemaal bij zich had!. Ik zie haar nog staan op het station terwijl ze ons uitzwaaide. Ik had haar kinderen opgehaald en we gingen met de trein naar ons huis, al een feest op zich voor de kinders. En mijn schoonzusje stond haar tranen te verbijten, want ze vond het vréselijk dat ze weggingen.
Tineke
17-03-2010 om 10:15
Volière
Eigenlijk geloof ik dat ik verschrikkelijk streng ben: van kleins af aan, is het hier regelmatig (verplicht) stil zijn met een boek. Heerlijk zijn die uurtjes!
Tineke
17-03-2010 om 11:10
Niet onaardig bedoeld
Mijn bovenstaande berichtje kan een beetje arrogant overkomen. Is niet de bedoeling. Bedoeling is wel: ik heb geluk, die voliere valt bij ons erg mee!
Puck
17-03-2010 om 11:17
Klinkt goed kaatje
Ik ben bang dat ik dat nu niet meer voor elkaar krijg om verplicht stilte-uurtjes in te lassen, maar eigenlijk vind ik het wel een goed idee. Ik geniet maar van de spaarzame uurtjes dat ik alleen thuis ben van de stilte. Overigens vind ik de vergelijking met een volière eigenlijk te liefelijk, ik ga meer voor een vergelijking met een kippenhok.
Polly Shearman
17-03-2010 om 11:52
Voliére? kippenhok?? ik ga voor
Een specialeffects geluidsstudio..!
hmmm soms is het zo zalig rustig, maar dat zijn juist de momenten dat er dingen gebeuren die niet mogen. whahahah
Bastet
17-03-2010 om 15:00
Haha kaatje
ja,lieverd,ik snap dat,maar ik heb hier soms een huis vol pubers,oppaskinders en aanhang,echt,die gaan niet allemaal zoet zitten lezen...)
Bastet
Tineke
17-03-2010 om 16:40
Haha
Ik geloof dat mijn kinderen de ideale leeftijd hebben Nog net niet toe aan aanhang. ;0
Puck
17-03-2010 om 17:17
Pas maar op kaatje
Als je meiden er zo mooi bijlopen als op de foto van je hyves dan kan het nooit lang duren voor er rijen (potentiele) aanhang voor de deur staat.
Sancy
17-03-2010 om 18:23
Van nature lezers?
hahaha Kaatje, een 'verplicht' stilte-uur, wat kan dat heerlijk zijn! Zijn je kinderen van nature lezers?
Het is wel eens gebeurd dat de buurvrouw van mijn ouders via de achterdeur binnenkwam en dacht dat het huis leeg was omdat het doodstil was. Ze liep toch de kamer in, en vond 7 kinderen en 2 volwassenen, allemaal verdiept in een boek
Bastet
17-03-2010 om 18:32
Kaatje
Hier ook allemaal lezers hoor,maar nooit allemaal tegelijk!)
Bastet
Fatima
17-03-2010 om 18:48
Stilteuur
Als wij allemaal achter de laptop of pc zitten hebben we hier ook een stilteuur, al noemen wij dat niet zo.