Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kindvrij en kindblij


Julali

Julali

16-09-2021 om 16:44 Topicstarter

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 16:40:

[..]

Ik vind date night ook altijd een beetje geforceerd klinken, zo van nu moet je het leuk hebben samen verplicht. Met kinderen ben je waarschijnlijk wel beperkt tot die ene dag dat de oppas komt.

Geforceerd is het niet, we vinden het altijd gezellig om iets te gaan doen samen. Maakt niet uit hoe of wat precies. Gelukkig zitten we niet vast aan die ene oppas, dat is een van de opties. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 16:46

nou leuk toch

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 16:40:

[..]

Ik vind date night ook altijd een beetje geforceerd klinken, zo van nu moet je het leuk hebben samen verplicht. Met kinderen ben je waarschijnlijk wel beperkt tot die ene dag dat de oppas komt.

Dat is wel een van de nadelen van kinderen. Voordat we kinderen hadden gingen we inderdaad regelmatig spontaan met z'n tweetjes ergens wat eten of iets doen.  Dan belde hij bijvoorbeeld om 5 uur of ik zin had om na werk samen ergens wat te gaan eten of ik belde hem dat ik op een terras zat met vrienden en of hij ook wilde komen. 

Nu gaat dat voorlopig even niet meer. We moeten nu een oppas regelen als we samen wegwillen en dus staat het vaak al minstens een week en soms nog langer al vast wanneer we samen een avondje op stap kunnen. Als we familie in de buurt hadden wonen kon dat misschien wat spontaner maar die hebben we niet dus we zijn afhankelijk van goedwillende vrienden (waar we geen misbruik van willen maken) of een betaalde oppas.


Fijn Julali, dat je zo geniet van al die dingen die je zonder je kinderen kunt doen! Kindblij én kindvrij, wie had dàt kunnen bedenken

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 16:40:

[..]

Ik vind date night ook altijd een beetje geforceerd klinken, zo van nu moet je het leuk hebben samen verplicht. Met kinderen ben je waarschijnlijk wel beperkt tot die ene dag dat de oppas komt.

t Is meer dat als je het niet inplant het er met kleine kinderen vaak niet van komt. Je kunt ook zeggen ‘elke woensdagavond komt de oppas’. 

Zelf heb ik drie kinderen waaronder een monsterpeuter die je maar bij weinig mensen met goed fatsoen achter kunt laten. Wij zijn blij als de oudste in bed ligt en wij erachteraan kunnen; weinig puf voor spontane avondlijke activiteiten hier. Vaak genoeg is er wel een vergadering of sport of dienst, dingen die moeten, juist heerlijk als er dan een avond niets hoeft. Ik vind mijn man de leukste van de wereld dus een avond met hem op de bank vind ik een topavond. We nemen wel af en toe samen een dagje vrij als de kinderen op school zitten en de gastouder er toch is. Gaan we ergens uitgebreid lunchen of samen iets doen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 16:54

Asha schreef op 16-09-2021 om 16:50:

[..]

Dat is wel een van de nadelen van kinderen. Voordat we kinderen hadden gingen we inderdaad regelmatig spontaan met z'n tweetjes ergens wat eten of iets doen. Dan belde hij bijvoorbeeld om 5 uur of ik zin had om na werk samen ergens wat te gaan eten of ik belde hem dat ik op een terras zat met vrienden en of hij ook wilde komen.

Nu gaat dat voorlopig even niet meer. We moeten nu een oppas regelen als we samen wegwillen en dus staat het vaak al minstens een week en soms nog langer al vast wanneer we samen een avondje op stap kunnen. Als we familie in de buurt hadden wonen kon dat misschien wat spontaner maar die hebben we niet dus we zijn afhankelijk van goedwillende vrienden (waar we geen misbruik van willen maken) of een betaalde oppas.


Ja dat lijkt mij ook een stuk lastiger als je fulltime kinders hebt, je moet je altijd aanpassen aan het ritme van je kind, een hevig huilend kind laat je ook niet bij de oppas achter, dan zit ik zelf ook niet lekker.

Julali

Julali

16-09-2021 om 16:56 Topicstarter

Doornroosje75 schreef op 16-09-2021 om 16:50:

Fijn Julali, dat je zo geniet van al die dingen die je zonder je kinderen kunt doen! Kindblij én kindvrij, wie had dàt kunnen bedenken

Ja dat is zeker zo. Ik deed die dingen voordat ik kinderen had en ik doe ze nog steeds. In beide situaties was ik even blij. Voor mij is er wat dat betreft niet zoveel veranderd.

Behalve dat ik nu op andere vrije momenten veel meer met mijn kinderen onderneem, wat ook erg gezellig is. Ik voel me daarin net zo vrij als eerder. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 16:58

Duiveninhetnieuws schreef op 16-09-2021 om 16:51:

[..]

t Is meer dat als je het niet inplant het er met kleine kinderen vaak niet van komt. Je kunt ook zeggen ‘elke woensdagavond komt de oppas’.

Zelf heb ik drie kinderen waaronder een monsterpeuter die je maar bij weinig mensen met goed fatsoen achter kunt laten. Wij zijn blij als de oudste in bed ligt en wij erachteraan kunnen; weinig puf voor spontane avondlijke activiteiten hier. Vaak genoeg is er wel een vergadering of sport of dienst, dingen die moeten, juist heerlijk als er dan een avond niets hoeft. Ik vind mijn man de leukste van de wereld dus een avond met hem op de bank vind ik een topavond. We nemen wel af en toe samen een dagje vrij als de kinderen op school zitten en de gastouder er toch is. Gaan we ergens uitgebreid lunchen of samen iets doen.

Als je er drie hebt is dat toch ook gewoon begrijpelijk. En ja dingen die moeten in de avonden vind ik al zat.

Julali

Julali

16-09-2021 om 16:59 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 16-09-2021 om 16:51:

[..]

t Is meer dat als je het niet inplant het er met kleine kinderen vaak niet van komt. Je kunt ook zeggen ‘elke woensdagavond komt de oppas’.

Zelf heb ik drie kinderen waaronder een monsterpeuter die je maar bij weinig mensen met goed fatsoen achter kunt laten. Wij zijn blij als de oudste in bed ligt en wij erachteraan kunnen; weinig puf voor spontane avondlijke activiteiten hier. Vaak genoeg is er wel een vergadering of sport of dienst, dingen die moeten, juist heerlijk als er dan een avond niets hoeft. Ik vind mijn man de leukste van de wereld dus een avond met hem op de bank vind ik een topavond. We nemen wel af en toe samen een dagje vrij als de kinderen op school zitten en de gastouder er toch is. Gaan we ergens uitgebreid lunchen of samen iets doen.

Dit doen wij ook regelmatig. Kinderen afzetten op school, daarna samen koffie drinken en soms komt dan ter sprake dat we beide tijd over hebben. Dan kan het zomaar zijn dat we terug in bed belanden, of besluiten een stuk te gaan wandelen, of varen om daarna uitgebreid sushi te eten. Waar we maar zin in hebben. Op die manier blijft de spontaniteit er wel in. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 17:00

Julali schreef op 16-09-2021 om 16:56:

[..]

Ja dat is zeker zo. Ik deed die dingen voordat ik kinderen had en ik doe ze nog steeds. In beide situaties was ik even blij. Voor mij is er wat dat betreft niet zoveel veranderd.

Behalve dat ik nu op andere vrije momenten veel meer met mijn kinderen onderneem, wat ook erg gezellig is. Ik voel me daarin net zo vrij als eerder.

Hoeveel vrije momenten/energie blijven er dan over naast al die spontane avonduitstapjes?  Oh jouw kindjes gaan wel naar school lees ik net, dat beperkt het leuke dingen met kinderen al een stuk.

Julali schreef op 16-09-2021 om 16:56:

[..]

Ja dat is zeker zo. Ik deed die dingen voordat ik kinderen had en ik doe ze nog steeds. In beide situaties was ik even blij. Voor mij is er wat dat betreft niet zoveel veranderd.

Behalve dat ik nu op andere vrije momenten veel meer met mijn kinderen onderneem, wat ook erg gezellig is. Ik voel me daarin net zo vrij als eerder.

De vraag die overblijft: 

Kun jij je er een voorstelling bij maken, dat andere ouders dat misschien anders ervaren? Omdat zij andere levens hebben, met andere kinderen, andere banen, andere hobby's, andere financiële situatie, andere prioriteiten en/of andere belastbaarheid?

Ik wel. 

Ik kan heus wel eens in de avond met een vriendin afspreken hoor, maar als ik dat pas op de dag zelf vraag is de kans heel erg groot dat het niet lukt, gewoon omdat de kans dan heel groot is dat ofwel ik, ofwel zij, ofwel mijn man, ofwel haar man ofwel mijn kind ofwel een van haar kinderen iets gepland heeft. Als je met het hele gezin weinig vaste hobby's buiten de deur hebt kan dat misschien. 
Ik vind het overigens niet erg om dingen af te spreken van tevoren.

Julali

Julali

16-09-2021 om 17:28 Topicstarter

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 17:00:

[..]

Hoeveel vrije momenten/energie blijven er dan over naast al die spontane avonduitstapjes? Oh jouw kindjes gaan wel naar school lees ik net, dat beperkt het leuke dingen met kinderen al een stuk.

Dat ervaar ik niet zo, we hebben de weekenden en de vakanties samen. De kinderen zijn twee dagen per week al om 12 uur vrij van school. Op die dagen ben ik of mijn man vrij. Dan nog alle uren voor en na school. We zien elkaar dus erg veel, genoeg tijd voor leuke dingen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 17:29

edit: Oh ik lees nu dat jullie op die twee dagen vrij zijn. 


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 17:36

Doornroosje75 schreef op 16-09-2021 om 17:01:

[..]

De vraag die overblijft:

Kun jij je er een voorstelling bij maken, dat andere ouders dat misschien anders ervaren? Omdat zij andere levens hebben, met andere kinderen, andere banen, andere hobby's, andere financiële situatie, andere prioriteiten en/of andere belastbaarheid?

Ik wel.

Ik ook hoor. En dan woont mijn kind niet eens hier, ik ben na mn werk ook gewoon moe, dan nog dat pokkehuishouden, ik ben blij als ik mn huispak op de bank lig

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.