Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kinderkleding maten aangepast aan dikkere kinderen

vlinder72

vlinder72

10-06-2014 om 13:30

Dus?

Wat wil je nu zeggen dan liesK? Dat al die te stevige kinderen dan maar moeten afvallen. Of moeten te dunne kinderen aankomen? Beiden passen niet in de huidige standaard maten.

Ik heb trouwens echt niet de illusie dat mijn kinderen dun zijn door mijn geweldige opvoeding. Het is soms ook gewoon mooi meegenomen. Een kwestie van moeilijke eters, veel sporten en genen.

Tango

Tango

10-06-2014 om 13:46

Aanpassing

Ik had het idee dat deze aanpassing ook al een keer gedaan was zo'n 6 jaar geleden. In ieder geval bij de Hema pyjama's die voorheen altijd goed vielen bij mijn kinderen maar toen ineens veel te wijd waren (de broeken dan). Sindsdien moet ik die voor mijn zoon nog steeds innemen.
Hier dus een heel dunne en kleine zoon van 9. Hij is nu 1.27 lang en weegt volgens mij niet meer dan rond de 20-22 kg. Combinatie van weinig eten, veel bewegen en lichaamsbouw.
Voor hem kan ik gelukkig nog steeds slagen in broeken met knoopsgatenelastiek, omdat hij ook klein is. Vorige week nog 2 korte broekjes bij Zeeman gekocht maat 122. Past prima maar ik moest ze nog flink insnoeren met het knoopsgatenelastiek. Meer dan voorheen, dus w.s. waren deze ook al breder geworden. Ik vond dat hij maar eens wat nieuws moest want hij liep al drie jaar in enkele korte broekjes maat 116.
Hierboven had iemand het over broeken van Esprit. Tja, zal best passen maar is zoon hier niet waard. Na 3 keer voetballen zit er een gat in zijn broek. Ik koop dus liever bij de Zeeman of C&A. Esprit valt echt boven mijn budget en dat geldt mogelijk voor meer ouders.
Helemaal lastig zijn sportbroekjes. Sommige hebben geen elastiek en alleen zo'n koordje. Dat is dus erg lastig strak trekken bij een heel dun kind. Gelukkig heb ik 2 goede broekjes voor zoon die naast het koord ook elastiek hebben. Ook maat 122. Sportshirts draagt hij al maat 140. Leuk als je een voetbaltenue moet bestellen ook. Je kunt nooit 1 maat bestellen. Voetbalsokken vallen hier ook altijd te groot. Zoon draagt maat 32.
Dochter is sinds ze in de puberteit is wat breder geworden. Naar haar idee zelfs te breed. Zij past nu prima in de kledingmaat 158. Gelukkig maar want daar heb je nauwelijks nog knoopsgatenelastiek.

Overigens vind ik het prima hoor dat er ook voldoende kleding is voor wat stevigere kinderen maar dan moeten er inderdaad maar breedtematen komen, want anders heb je voor smalle kinderen niets meer.

Brrr, LiesK

Ik hoop dat je, als voedingskundige/diëtiste (een term die je graag laat vallen voordat je een paar niet bepaald wetenschappelijk onderbouwde Libelle-clichés het net opslingert) geen kinderen met overgewicht behandelt. De denkbeelden die jij er op na houdt kan je vast niet dusdanig verborgen houden dat het kind er geen tik van krijgt.

Alsof ouders denken: gooi nog maar een keer vol met fristi en chips, de kleding wordt toch breder. Denk je niet dat het voor een dik kind dat zijn leefstijl wil aanpassen veel beter is om zich lekker te voelen in leuke, passende kleding? Of denk je dat een kind slank krijgen een kwestie van trainen is, zoals je een hond africht, en dat zelfbeeld en zelfvertrouwen daar maar bijverschijnselen bij zijn?

skik

Puck

Puck

10-06-2014 om 15:17

LiesK

Het kan dan wel niet je bedoeling zijn om veroordelend over te komen, maar dat is het wel. En verder: geloof je nu werkelijk dat iemand met een forser kind zijn kind gaat laten afvallen onder het mom van dan passen je kleren beter. Als jij dat als motivatie bij je clienten gebruikt dan ben ik blij dat mijn kinderen niet naar de dietiste hoeven. Ik vind het klinkklare onzin. Denk dat die eerder een maat groter kopen en dan de pijpen inkorten ofzo. Verder denk ik niet dat kleding gemaakt wordt voor kinderen ver boven de bovenste groeilijn. Mijn jongste heeft volgens de curves een gezond gewicht maar is aan de forse kant. Je wilt niet weten hoeveel moeite zij soms heeft om passende kleding te vinden, met name broeken. Dus ik vraag me werkelijk af waar jij je onzinnige gedachten op baseert.
Ben het helemaal met de anderen eens dat er gewoon breedtematen/lengtematen moeten komen voor kinderen zodat zowel sprietjes al kinderen met overgewicht leuke kleding kan aanschaffen die past en lekker zit.

bibi63

bibi63

10-06-2014 om 15:22

LiesK en Mijntje

"Dan wordt stevig tot dik de norm (ach een portie chips extra geeft niet dan past mijn kind straks eindelijk ook die leuke broeken van de .... winkel) met alle gezondheidsrisico's van dien." Natuurlijk LiesK, je gezonde, niet teveel snoepende en ruim bewegende én ook nog slanke kind, ga je lekker vet mesten om in de kleren te passen. Ken jij zulke ouders? Of heb je het zelf overwogen? Onaangename stellingname in ieder geval.
En verder worden kinderen tegenwoordig niet dikker door meer, calorierijkere en/of slechter te eten dan pakweg 40 jaar geleden. Ze worden dikker doordat er in het dagelijks leven minder bewogen wordt dus minder calorien verbrand. 40 jaar geleden at je bloemkool met een papje, andijvie in een roomsaus, idem prei, worteltjes met gesmolten boter, over de aardappels vette jus, liefst een carbonade met een lekkere spekrand, suiker in de koffie en thee en boerenkool kende je alleen maar met een kuiltje jus en een rookworst. Verder was er alom chips, snoep, koek, croissantjes, patat, kroketten enz. enz. Ik denk niet dat we nu slechter, calorierijker of meer eten. Minder bewegen, dat zal de belangrijkste oorzaak zijn.

En Mijntje: Het probleem an sich (teveel te dikke kinderen) mag je zeker benoemen. Maar dan niet op de manier waarop LiesK het doet, louter gefrustreerd door te wijde kleding voor haar slanke kinderen.

En verder zal de industrie (eten, kleding enz) zich uiteraard aanpassen aan de vraag. Net zo goed aan de vraag om minder calorierijke producten, zoals minder vette kaas of minder suiker in producten. Als je al iemand wilt aanklagen dan zou dat de industrie van de 'schermpjes', de gemaksproducten als wasmachine, auto, elektrische fiets, lift enz moeten zijn. Maar ook zij passen zich aan aan onze vraag. Aan je zelf om eraan mee te doen.

Bibi

Bibi

Astrid

Astrid

10-06-2014 om 15:46

precies

Dat is wat Lies doet, haar frustratie over haar eigen probleem neerleggen bij een andere groep.
Ik vraag me trouwens af, ben je voedingsdeskundige of dietiste? Een voedingsdeskundige is geen dietiste, een dietiste wel een voedingsdeskundige.
Je hoeft geen strijd te voeren tegen kinderen met overgewicht, je moet gewoon je eigen probleem op zien te lossen, hoe vervelend dat ook is.
Misschien gaan naaien?

Yta Chalne

Yta Chalne

10-06-2014 om 18:34

stevig?

Mijn jongste (8) past vrijwel alle broeken in bijna alle winkels. Voor hem zijn alle 'nieuwe maten' helemaal prima. Maar, hij is helemaal niet dik; 1.44 en 29 kilo. Wel is hij groot voor zijn leeftijd en breedgeschouderd, met gespierde armen en benen. Shirts en jassen zijn regelmatig te smal. Kom maar op met de aangepaste maten! Zelf ben ik (1.80 en 68 kilo) best tevreden dat ik dankzij de aangepaste maten inmiddels weer maat 38 heb

creabea

creabea

17-06-2014 om 12:10

tja

Hier een dunne 8-jarige van 1.25m. en 21 kilo, en over het algemeen hebben we niet echt problemen met kleding. Aan broeken kun je wel zien of het een breed of smal model is, dus ik koop alleen de smalle modellen. Leve het knoopsgatenelastiek zeg maar. Onderbroeken in zijn lengtemaat zijn wel altijd te groot, maar dat kan ik niet echt een probleem noemen, maat 110/116 past hij nog prima.

Ik ben zelf vrij klein, 1.60 ongeveer en ik moet altijd mijn broeken inkorten. En ik heb een grote cupmaat, dus bloesjes pas ik nooit. Als je kinderen hebt met een afwijkend postuur, dan ben je toch wat creatiever in het zoeken/maken van kleding? Hoeft helemaal niet persé duur te zijn. En is het erg dat er alleen bij winkel X broeken van het juiste model te vinden zijn? Dat lijkt me voor kinderen nog niet zo'n punt, nu komen ook alle kinderkleren hier van de H&M en ik heb geen klachten.

het gaat niet alleen om gewicht

Het gaat inderdaad niet alleen om gewicht maar ook (vooral) om lichaamsbouw. Mijn kinderen zijn niet alleen vrij licht van gewicht, maar gewoon ook erg smal in de heupen en ze hebben zo goed als geen billen. Was hun vader een creool geweest in plaats van een Chinees dan hadden hun broeken vermoedelijk beter gezeten

Ik kan overigens aan een broek helemaal niet zien of het een breed of smal model is, behalve als ze het erop zetten zoals bij C&A. Ik kom dus nogal eens met een miskoop thuis, al beperk ik dat door voor zoon helemaal geen broeken meer bij H&M te kopen.

Groeten,

Temet

Precies

Ik was al verbaasd dat creabea met haar dunne kind kon slagen in de H&M. De mijne ( 8jr 19 kg) is dan wel nog dunner, maar het knoopsgatelastiek gaat helemaal niet ver genoeg. Vroeger kon ik alleen uit de voeten met dure skinny jeans van Vingino, die ik dan in de uitverkoop kocht. Nu heb ik ontdekt dat de slim fit van WE ook prima past. Dat soort modellen zit als een regular fit bij mijn zoon. Terwijl ik een paar jaar geleden ook WE broeken had geprobeerd, maar die waren toen te wijd.

Op even terug naar het topic te keren: dit schijn niet alleen voor kinderen zo te zijn, maar ook voor volwassenen. De maat 38/40/42/etc wordt ook geleidelijk aangepast aan de groeiende omvang van de mens.

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 07:55

gonniegans

Ik vind het niet te vergelijken, de maten van volwassenen zijn juist breedtematen en dan is de lengte het verschil (bij de ms Etam: broeken voor lange en korte vrouwen). Bij kinderen zijn het juist lengtematen en kun je verschil maken in breedte (slim fit).

Het is dus niet zo vreemd dat de breedtematen van volwassenen worden aangepast (mensen die niet dikker zijn geworden passen opeens in een maatje kleiner) maar de lengtematen aanpassen op de breedte is dus wat anders. Je kunt dan namelijk niet een maatje kleiner kiezen want dan zijn de pijpen en mouwen te kort

Nou ik word er in elk geval compleet niet goed van

Mijn kinderen zijn dun. Of tenminste nu zijn ze dun, toen ik kind was waren ze waarschijnlijk 'normaal'.

Zoonlief moet qua lengte 170 dragen. Qua breedte zakt 152 nog van z'n gat. Enige wat de laatste jaren nog een beetje paste van Zeeman, de veel geroemde C&A was ofwel hoogwater of zakte compleet naar beneden. Helaas hangt er geen 170 bij Zeeman. Hij loopt nu vooral rond in joggingbroeken van de markt. Niet elegant, maar het zit in elk geval lekker.

Dochter moet qua lengte 140 hebben. Maar haar truitjes in maat 11o zijn nu van die schattige naveltruitjes.

Ik vind mezelf niet bepaald mager, 161cm en 76 kilo, maat 42. En tot mijn grote verbazing pas ik gewoon in het Bavariajurkje van die seizoen!

Nou wonen we tussen Amerikanen, leraren van mijn kinderen zijn een soort wandelende walvissen. Maar ik verbaas me elke keer als ik in Nederland ben toch echt over de hoeveelheid dikke mensen. Je kunt echt ZIEN dat dat er steeds meer zijn (ik reken mezelf daar ook onder).

blij met mode

Voor mijn dunne kind (andere heeft normaal gewicht) ben ik wel heel blij met de slimfit mode. Je kan gelukkig makkelijk slanke kleding kopen. Ook slim fit t-shirts en longsleaves zodat die ook goed zitten op de schouders. Ben heel benieuwd wanneer alles weer baggy en oversized wordt.. ik hoop dat dat nog lang zal duren.

Alleen zoek ik nog slank gesneden zwemshorts voorzien van knoopsgatelastiek. Want die zijn nog altijd veel te wijd voor mijn magere mannetje. En zelf een veter strikken lukt hem niet vanwege zijn lichamelijke handicap.

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 11:45

dirksmama

Bij de C&A moet je ook alleen de spijkerbroeken hebben die vaak aan de muur op planken hangen. Die zijn er in drie breedtematen en de tweede is halve prijs.

Nu moet het toch niet al te moeilijk zijn of woon je niet in een gebied waar het zomerweer is? Korte broeken zijn hier nooit een probleem geweest. Maat 86 kocht ik drie kwart maar die broek hebben mijn jongens samen in totaal 6 jaar gedragen

Wat handig,

dit topic.

Hier ook een zoon die met een lengte van 140cm nog korte broeken maat 116/122 draagt, wegens geen kont, en slanke taille.
Lange broeken vaak met maximaal aangetrokken elastiek, of een riem.

Esprit had een jaar of 2 geleden een model wat echt prima pastte, die maar meteen 3 maten in het vooruit gekocht, met als gevolg dat hij nu dus al tijden regelmatig met hetzelfde model broek loopt, maar zolang het past, vind ik het best.
Maar nu dus toch nog wat adresjes/merken opgedaan, fijn.

Vera*

Vera*

18-06-2014 om 14:30

Gonniegans

Je kunt ook het touwtje uit een zwemshort halen en dat vervangen voor elastiek waar hij niets meer aan hoeft te doen. Of het touwtje laten zitten en er zijn snelsluiter (?) op zetten. Ik bedoel zo een plastic dingetje dat je in moet drukken en dan langs het touwtje kan.

Vera*

Dat met die elastiek hebben we inderdaad al eens gedaan. Die snelsluiter is een goed idee, nog niet aan gedacht. Moet maar eens op zoek gaan waar je die kunt kopen. Dank voor de tip!

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 16:51

Gonniegans

Hmmm ik heb er wel tien liggen geloof ik, ik bewaar die dingen altijd maar waarvoor eigenlijk

Annet

Annet

18-06-2014 om 17:04

Dalarna, logisch toch

Je bewaart ze zodat je er twee kunt opsturen naar Gonniegans

Een snelsluiter is beter dan elastiek. Met elastiek kan de zwembroek afzakken als die ergens blijft hangen (glijbaan, duiken, spelen, op de kant springen). Dat vinden jongens niet zo prettig.

Gonniegans

Ik lees dat ook steeds, dat de maten steeds groter worden. Maar dan toch niet de afgelopen pak m beet 6-7 jaar. Ik vind de mode nu soms akelig krap gesneden. Ik heb een bloes (Hema) van een aantal jaren terug en die is maat 36-38. Nou, de tijd dat ik een maat 36 had ligt al zeer lang achter mij. Hoe dan ook, die bloes past nog altijd prima. Maar toen ik vorig jaar bij nota bene H&M een bloesje kocht in maat 40 moest ik m terugbrengen omdat hij naar mijn smaak te strak zat. En ditzelfde verhaal heb ik met meer kledingstukken gehad de afgelopen 2 jaar ofzo. Dus dat groter worden - ik lees het wel steeds, maar het is niet echt mijn ervaring.

Overigens: snelsluiters kan je vziw kopen in buitensportzaken en vermoedelijk ook bij Perry Sport als ze daar een outdoor-afdeling hebben, maar ook een goed gesorteerde fourniturenzaak kan je er mogelijk aan helpen. Maar momenteel zijn buitensportzaken dikker gezaaid dan fourniturenzaken geloof ik.

En bedankt voor de tip van WE, gaan we daar ook eens kijken als zoon weer eens wat nieuws nodig heeft.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 21:04

Annet

oh dat wil ik ook best doen hoor als gonniegans dat wil...

Lief!

Da's heel lief, maar ik heb alleen email adressen met m'n eigen naam en die wil ik hier niet plaatsen. Maar ik kom er wel aan, ben ik elk geval blij met de tip waar ik zelf niet aan had bedacht

Oh en Temet, even wachten op de uitverkoop bij WE dan is het vaak 2 halen 1 betalen.

Ely

Ely

21-06-2014 om 23:17

Rare vraag misschien

Maar herkennen jullie het dan allemaal in je omgeving, dat kinderen nu zoveel dikker zouden zijn dan 30 jaar terug bedoel ik? Ik namelijk niet. Ik ken wel een paar molligere kinderen en een enkeling dik (kende een twee jarige van 20 kilo, dat was best wat, cb zei tegen moeder dat kind obese was maar moeder was het daar niet mee eens, maar dat ot). Maar ik zie overall geen verschillen met mijn klassenfoto's. Ligt dat nou aan mij? (Of mijn omgeving)

En even een stuk terug; las ik nou iemand met een BMI van 20+ en maat 34? Ik heb een BMI van 20 en toch echt maat 38 (als lengte past).

Haaknaald

Haaknaald

22-06-2014 om 10:10 Topicstarter

Kinderen nu dikker dan vroeger.

Ja, in mijn zesde klas, toen ik twaalf was zat een kind dat stevig was maar niet echt dik. De rest had op twee meisjes na een normaal gewicht. Die twee waren te dun. Die klas had meer dan 20 leerlingen. In de huidige groep 8 van mijn oudste (17 leerlingen) zitten 4 kinderen die echt te dik zijn en nog 4 die stevig genoemd kunnen worden. Dus ja ik zie meer dikke kinderen in mijn omgeving dan vroeger.

Astrid

Astrid

22-06-2014 om 11:20

huh?

Ja als je het vergelijken op 1 klasje houdt waar bij toeval meer steviger kinderen inzitten dan zou je dat je "omgeving" kunnen noemen en daarmee de vergelijking met vroeger trekken...

Astrid

Ja, dat kan toeval zijn, twee kleine klasjes met elkaar vergelijken. Ik vergelijk de foto van mijn eerste basisschool (60 leerlingen) en de klassenfoto's van mijn tweede basisschool met alle klassenfoto's van mijn vier kinderen. Nog steeds geen degelijk wetenschappelijk onderzoek, maar wel foto's die de wetenschappelijke data bevestigen.

skik

Katniss

Katniss

22-06-2014 om 12:01

Ely

Dat was ik, denk ik. Voor een broek in maat 38 moet ik vermoedelijk een bmi van tegen de 30 hebben. Het gekke is dat ik van Hema shirtjes en vestjes wel maat M nodig heb, en dan kan het vestje nog niet eens dicht. De mouwen zijn dan wel 5 cm te lang.

zwemles

Ik ga met mijn jongste nog naar zwemles en dan heb je het over 5-7 jarigen. Daar zie ik ook best wel mollige kinderen tussen, nog niet dik gelukkig, maar wel dikker dan je zou willen. Flinke buik, stevige benen. Ook op het schoolplein zie je vaker mollige kinderen. Die dan vaak ook nog onflatteus in joggingbroek lopen waardoor ze dikker lijken, maar dat terzijde...

Limi

Limi

22-06-2014 om 13:45

perceptie

Sommige mensen zien het gewoon niet. Ik heb bij de zwemles ook wel eens een moeder beledigd horen vertellen dat het CB haar tweeling te dik vond. (Ze waren niet eens meer mollig.) Maar volgens haar waren ze gewoon normaal.
Een jaar later mochten ze ook op zwemles en zag ik ze in zwembroek. Toen waren ze nóg dikker geworden. Terwijl dat misschien niet had gehoeven als hun moeder een jaar eerder iets met de waarschuwing gedaan had.

Theekopje

Theekopje

22-06-2014 om 13:47

Zwembad in achterstandswijk

Ik heb een aantal jaren in een achterstandswijk gewoond. Aangezien gewicht en sociaal-economische status gecorreleerd zijn, kan dat het beeld behoorlijk beïnvloeden.
Als ik daar ging zwemmen (zo'n jaar of 10 geleden) waren slanke kinderen de uitzondering, ik denk dat zeker de helft dik was. En dan nog een grote groep beetje stevige kinderen. Sprieten waren een uitzondering.

Als ik naar klassefoto's van 35 jaar geleden kijk zie ik bijna allemaal sprieten, een enkel stevig kind en één dik kind.

Geen wetenschappelijke vergelijking, maar wel een indicatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.