Haaknaald
09-06-2014 om 08:53
Kinderkleding maten aangepast aan dikkere kinderen
Afgelopen weekend las ik op teletekst en hoorde ik ook op de radio dat de maattabel voor kinderkleding is aangepast aan de dikker wordende kinderen. De taille van kinderen is vooral vanaf maat 140 1 tot 4 cm groter geworden en ook armen en benen zijn dikker geworden dus na 12 jaar was een herziening van de maattabel nodig.
Ik baalde al stevig van die vorige aanpassing want ik had en heb kinderen die aan de ondergrens van normaal gewicht zitten.
Die commerciële belangen van fabrikanten daar baal ik zo van! Zij kunnen nog steeds goed verkopen en ouders van te dikke kinderen zien geen noodzaak om hun kinderen dunner te krijgen.
Mijn kinderen lopen straks weer voor aap met hun slobberkleren. Gelukkig kan oudste al bijna kleine dames maten aan, dan is er nog wel wat van slanke snit te krijgen.
Mijn mening is dat kinderkleding fabrikanten geen wijdere kleding moeten maken. Dat stimuleert ouders van te dikke kinderen niet om er wat aan te doen. Nu worden mijn kinderen "gestraft" omdat ze een normaal postuur hebben.
Wat is jouw mening hierover?
Mijntje
09-06-2014 om 09:05
strelend
Dat wordt hier ook een probleem. Ik zie het wel, vriendjes die even groot en anderhalf keer zo breed zijn.
De damesmaten zijn volgens mij ook niet meer wat ze waren, dit is gewoon marktwerking (al vind ik het wel strelend hoor )
Maar het draagt er idd niet toe bij om af te vallen. Toch moeten de wat dikkere kinderen ook kleren aan natuurlijk.
Gelukkig kan je qua broeken nog wel kiezen tussen verschillende maten, skinny en loose. Hopelijk blijft dat.
En gewoon veel tweedehands kopen
Auwereel
09-06-2014 om 09:07
Verschillende breedtematen
In de kleine kinderjaren was mijn zoon echt mager en mijn dochter aan de stevige, maar beslist niet dikke kant. Mijn zoon had moeite met het vinden van broeken omdat het hem allemaal te wijd zat. Mijn dochter had moeite met het vinden van broeken omdat het allemaal te strak zat, want smal en recht waren de meisjesbroeken toen, niet haar figuur. Mijn dochter paste wel in de wijde slobberbroeken van jongens die toen "in" waren, maar die wilde ook wel eens een mooie meisjesbroek. En mijn zoon paste uiteraard helemaal niet in de jongensslobberbroeken en had waarschijnlijk precies in een meisjesbroek gepast, maar ja, roze he.
Waarom zouden niet alle kinderen kleding mogen hebben waarin ze er mooi uitzien? Want afvallen gaat niet van de één op andere dag en om nou weer nieuwe munitie te geven aan uitschelders dat ze behalve dik ook nog een stom eruit zien met te kleine kleren...
Ik was zelf als kind veel te zwaar en toen ik (dankzij een nieuwe huisarts) bij een diëtiste kwam,zei ze bij kennismaking: "Wat een prachtig vest heb je aan!" Eindelijk iemand die iets anders dacht en zei als "Wat een dikzak met van die stomme kleren aan!" Dat gaf me zelfvertrouwen en met deze diëtiste wilde ik ervoor gaan en met haar hulp ben ik afgevallen tot een normaal gewicht.
Ise
09-06-2014 om 09:15
tja
Ik had bij de HM broeken besteld voor mijn jongens: maat 164 voor de jongste met normaal postuur en herenmaat 27 voor mijn zeer tengere oudste. Maat 164 was echt belachelijk breed, die zakte zelfs de oudste zo van de kont af. Als dat de norm is....???? Helaas is er voor 'dikkere' kinderen tegenwoordig veel meer te krijgen dan voor kinderen die aan die ondergrens zitten.
Astrid
09-06-2014 om 11:04
nou
dat is natuurlijk niet helemaal waar, dat er voor dikkere kinderen meer te krijgen is dan voor dunnere, evenmin als dat voor volwassenen zo is. Je zult maar lang zijn...dan vind je vast dat er voor kortere mensen meer te krijgen is. Je zult maar kort zijn, dan vind je vast...enz.
Het is voor allebei even lastig en ze mogen er beide mooi uitzien.
Ik vind het zo bijzonder jammer dat er dan altijd wordt geschermd met het gewicht, dat het in feite niet goed is hoe die kinderen zijn.
Ze kunnen kwalijk in hun blootje rondlopen tot ze in de kleding passen die MEN tot norm verheven heeft toch?
En waarom kunnen kinderen met ondergewicht niet wat aankomen?(evenzo onzinnige opmerking zou dat zijn toch?) Afvallen is nl ook erg lastig en kost tijd, evenals aankomen bij ondergewicht.
Wij hebben daar niets mee te maken, hoeven daar niet over te oordelen.
Toevallig van de week nog bij de hand gehad.
Wij leren onzekere kinderen dat zij niet kunnen weten wat andere mensen denken. Dat die anderen echt geen oordeel over ze hebben.
En dat is gewoon gelogen. Mensen denken wel zo.
Liesk:"Mijn mening is dat kinderkleding fabrikanten geen wijdere kleding moeten maken. Dat stimuleert ouders van te dikke kinderen niet om er wat aan te doen. Nu worden mijn kinderen "gestraft" omdat ze een normaal postuur hebben."
Tja, wil je echt dat ik daarop reageer? Ik laat het hierbij, anders zou ik bijzonder scherp uit de hoek komen.
skik
09-06-2014 om 11:05
Verschillende breedtematen graag
Goed dat er voor dikkere kinderen passende kleding komt, het is niet alleen vervelend om moeite te hebben met het vinden van kleding die goed zit en leuk staat, het zal ook frustrerend zijn om niet in standaard kleding te passen omdat je te dik bent. Het is net zo goed vervelend om niks passends te vinden omdat je mager bent, maar bij te dik komt bodyshaming/fatshaming om de hoek kijken.
Ik hoop wel dat er verschillende breedtematen komen, want het is nu al lastig om voor mijn op het randje van ondergewicht balancerende zoons broeken te kopen die niet afzakken of die met knoopsgatelastiek of een ceintuur niet als een pofbroek zitten. Als er nog eens vier centimeter in de breedte bij komt kunnen we passende broeken wel helemaal vergeten. Je kan als je stevig bent wel een grotere maat broek kopen die breed genoeg is waarbij je de pijplengte inneemt om het passend te maken, je kan geen kleine maat kopen die smal genoeg is omdat je de pijpen niet kan verlengen.
Ik ben benieuwd wat en wanneer we er in de kledingwinkels wat van gaan merken.
skik
Dalarna
09-06-2014 om 11:48
ach
Dit is 12 jaar geleden dus ook al gedaan en echt dikke kinderen passen heus niet de confectiekleding waar het nu om gaat. Dikke kinderen hebben dus nog steeds pech en dunne kinderen ook. Het gaat om de GEMIDDELDE maten, die worden aangepast.
C&A heeft nog steeds slimfit spijkerbroeken, dat zal niet veranderen.
Katniss
09-06-2014 om 11:56
Modellen
Het is wel apart dat je voor volwassenen allerlei verschillende pasvormen hebt, en bij kinderen alleen skinny en normaal. Mijn jongste heeft heel gespierde benen. Een echte skinny zit dan ook niet lekker om haar benen, maar in de taille kan ik het knoopsgatenelastiek tot het zevende gaatje trekken. De regular fit zit echter over de gehele linie veel te wijd. Maar goed, lang leve het knoopsgatenelastiek En dochter zit dus rechts van het midden in het groene gedeelte van de BMI-meter, dus ze is echt geen schriel kippetje.
Haaknaald
09-06-2014 om 12:08
probleem
Slim fit spijkerbroeken dat zijn de enige broeken die mijn zoon nog past. Hij heeft alleen spijkerbroeken een wat dunnere lange broek kan ik niet voor hem kopen.
In bovenkleding wordt ook meer ruimte gemaakt om aan de gemiddelde behoefte te voldoen. Als het overhemd dan mouwen heeft die lang genoeg zijn, hangen de schoudernaden halverwege de bovenarm. Nu wordt ik haast genoodzaakt mijn kinderen vet te mesten om ze er leuk te laten uitzien. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Dikke kinderen laten afvallen is wel mogelijk, dat gaat langzaam dat klopt maar is wel beter voor hen voor later.
Mijn kinderen zitten op de onderste lijn van dw groeicurves en hebben werkelijk nog nooit goed passende kleren gehad en als deze verbreding doorgaat wordt het alleen maar erger.
Zolang fabrikanten door gaan met wijdere kleding aanbieden wordt de noodzaak voor dikke kinderen om af te vallen steeds minder en het probleem voor dunne kinderen steeds groter. Over nog 12 jaar weer een aanpassing en moeders van dunne kinderen weten echt niet meer waar ze passende kleren moeten halen.
Voor een stevig kind kan je een grotere maat kopen en pijpen inkorten. Voor een dun kind een kleinere maat kopen kan wel als je hoog water geen probleem vindt. Ik dus wel.
Annet
09-06-2014 om 12:41
Verschil skinny en slimfit
Ik zie dat skinny broeken genoemd worden als optie voor smal gebouwde kinderen. Maar skinny zegt meestal niets over de taille en heupen, wel over de strakke pijpen.
Slimfit zijn volgens mij de broeken die smaller vallen. Bij C&A heten deze broeken XS (als ik online koop). Dit zijn de enige broeken die altijd passen bij mijn zoon. Helaas is de keus beperkt.
bibi63
09-06-2014 om 13:07
tja
Liesk:"Mijn mening is dat kinderkleding fabrikanten geen wijdere kleding moeten maken. Dat stimuleert ouders van te dikke kinderen niet om er wat aan te doen. Nu worden mijn kinderen "gestraft" omdat ze een normaal postuur hebben." Dat vind ik echt een oerstomme opmerking! En verder zijn kledingmakers gewoon commerciele bedrijven die kleding maken naar 'vraag', en niet bepalen hoe dik of dun een kind moet zijn. Stimuleren? Het moet niet gekker worden.
Wel is mijn ervaring inderdaad dat mijn dochter (rank) vaak te wijde kinderbroeken had. Nu past ze damesmaatjes broeken in XS of evt S en die zitten strak zoals ze horen. Past ze een keer 164 (ze is vrij klein), dan zit íe weer veel te wijd. Dus wat dat betreft ben ik blij dat ze de lengte (en leeftijd) heeft om damesmaatjes te kopen.
Wat ik dan wel weer apart vind, is dat blijkbaar wel gedacht wordt dat er veel dunnen tieners zijn en weinig dunne kinderen (gezien de wijdte van de kledingmaten). Die logica zie ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Bibi
Kaaskopje
09-06-2014 om 13:26
Skik
Misschien raar gedacht van mij, maar als het nu al moeite kost om passende kleren voor je zoons te vinden omdat ze nu al te wijd vallen, dan zou je denken dat door de verruiming van de maten, je zoons in een maatje kleiner moeten kunnen passen. Past dat nu net niet lekker, dan straks misschien wel.
Haaknaald
09-06-2014 om 13:34
kaaskopje
Simpel bedacht, maar dan kom ik toch een stuk pijp te kort aan broeken of mouwlengte aan mouwen.
ik heb weleens het advies gekregen om mijn kinderen dikker te laten worden.
Nils
09-06-2014 om 14:21
Echt?
De fabrikanten mogen geen grotere maten aanhouden, omdat dikkere kinderen zich anders wel eens comfortabel in hun kleren kunnen voelen? Wat een ultieme triestigheid. Die sprieten van mij stop ik een riem in de broek, standaard vanaf ze 1 jaar waren. En als ze gaan lopen zaniken over hun slachtofferschap ten opzichte van dikke kinderen (serieus???), word ik heel verdrietig: dan heb ik in de opvoeding wat steken laten vallen...
Ginny Twijfelvuur
09-06-2014 om 14:29
Ja LiesK
Jouw kinderen zijn blijkbaar dunner dan gemiddeld. Kleren worden gemaakt op het gemiddelde, dus als je beter passende kleren voor je kinderen wilt, zouden ze moeten aankomen. Dat lijkt mij toch niet zo raar. Ik vind het wel apart dat je verwacht dat het postuur van jouw kinderen de maat voor iedereen zou moeten zijn. Sinds wanneer is te mager de maat?
En jij hebt liever dat de dikkere kinderen 'gestraft' worden?
Mijn ervaring is dat de meute gemaakt wordt voor het gemiddelde. Als je kinderen hebt die daar bovenuit steken (positief of negatief), moet je verder kijken dan de H&M en de C&A. Hoewel de eerste best smalle broeken maakt en de tweede een large collectie heeft of had.
Haaknaald
09-06-2014 om 15:35
te mager is niet de maat
Mijn kinderen zijn niet te mager maar zitten aan de onderkant van de curve voor een gezond gewicht. Volgens de normen van de jeugdgezondheidszorg.
De normen van kleding fabrikanten liggen anders, daarvoor zijn mijn kinderen dus wel te mager. Ik vind dat erg.
Waar een ouder van een stevig kind iets kan kopen op de groei en er dus lang mee kan doen koop ik altijd precies pas en kan maar 1 seizoen doen met een spijkerbroek.
dat ik verder moet kijken dan H&M en C&A weet ik al jaren. Helaas heeft geen enkele fabrikant grote keuze in smalle kleren. Ik heb wel kleren laten maken bij een atelier om passende kleren te hebben. Helaas bestaat dat atelier niet meer.
Voor hun gezondheid hoeven mijn kinderen niet aan te komen op de lange duur is het voor kinderen die nu al bovengemiddeld zwaar zijn is afvallen noodzakelijk om zonder allerhande gebreken het pensioen te halen.
Dus stellen dat mijn kinderen moeten aankomen is onzin.
skik
09-06-2014 om 15:47
Breien, haken en punniken, Kaaskopje
Ik heb mijn jongens zojuist opgemeten, ze zijn 149 cm lang. Ze passen qua billen en heupen het best in broeken van maat 134. Zie je het voor je ;0) ? Dat is echt heel hoog water. Of ik moet er een leuke rand aan breien, haken of punniken, maar ik denk dat dat niet gewaardeerd wordt. Lang leve de zomer, dan kunnen ze hun tot bermuda afgeknipte oude broeken aan.
skik
Leen13
09-06-2014 om 15:48
Onzin
Stellen dat kinderen af moeten vallen of aan moeten komen om in de standaardmaten van de confectieindustrie te passen is allebei onzin. Die opmerking komt omdat jij begint met te dikke kinderen waar de industrie zich niet voor zou moeten aanpassen.
Het probleem zijn de standaardmaten. Iedereen die afwijkt heeft een probleem. Jij gaat niet over te dikke kinderen. Dat is een groot maatschappelijk probleem waar geen eenvoudige oplossingen voor zijn.
Ook te kleine kleding aantrekken gaat dat niet oplossen.
Nils
09-06-2014 om 16:05
Goed lezen
Niemand zegt hier dat "te magere" kinderen aan moeten komen om in de gangbare maten te kunnen passen. Dat zou bespottelijk zijn. Net zo bespottelijk als een Liesk die stelt dat "te dikke" kinderen maar af moeten vallen om haar kindertjes te bedienen van de juiste maat, omdat ze anders zielig zouden zijn. Dat is de spiegel die Ginny wilde voorhouden, maar die poging is kennelijk mislukt. Jammer.
krin
09-06-2014 om 16:23
Afwijken is nooit handig
Omdat je er zo verdraaid weinig aan kunt doen.
De standaard wordt verschoven zodat er minder mensen afwijken.
De kinderen van LiesK weken al af (gefeliciteerd met je van nature slanke kinderen, daar zullen ze hun hele leven van profiteren), en blijven dat doen. Wet van behoud van ellende.
Denk niet dat het vroeger beter was. Mijn zus heeft precies dezelfde problemen bij het vinden van passende kleren voor haar tienerdochter (lang, dun, én lange benen en armen) als zij zelf had als kind en tiener.
Stel,het was andersom. Jij hebt kinderen die stevig gebouwd zijn, of aan de dikke kant zelfs. De standaard is gespierde spijker. Zou je dan pleiten voor een verschuiving van de standaardmaat omdat je kinderen niets passen? Of zou je dan je kinderen op dieet zetten, daarbij bedenkend dat niet iedereen een gespierde spijker kan worden, hoe weinig ze ook eten? Ik kan een gezond gewicht bereiken (in theorie en nog zal ik dan niet de modellenstandaardmaat 36 passen.
Life sucks.
Emine
09-06-2014 om 16:43
Schandalig LiesK.
LiesK,
Ik vind het schandalig hoe jij je hier uit durft te laten over dikke kinderen en hun ouders en wat die zouden moeten. Als dit is hoe je het thuis ook over dit onderwerp hebt, dan zullen je kinderen ook veel begrip en tollerantie ontwikkelen voor ieder die anders is. Niet dus.....
Emine
(moeder van hele dunne kinderen trouwens, die dit oplost met riemen, stretchkleding, kleding met verstelbaar elastiek in de band, echt brede kleding te laten liggen en soms iets te vermaken)
Jippox
09-06-2014 om 17:14
LiesK
"kan maar 1 seizoen doen met een spijkerbroek."
Wow, echt waar? Wat een bofkont ben jij dan! Ik ben hier serieus waar al blij als ze langer dan 3 weken doen met een nieuwe spijkerbroek. Tegen die tijd zitten de eerste gaten er namelijk steevast al weer in...
Overigens hier kinderen in diverse modellen. Een sliert met ondergewicht, eentje die geen gram vet heeft maar wel een uitpuilende buik en geen taille, eentje met een afwijkende verhouding tussen boven en onderlichaam... En eigenlijk vind ik altijd voor iedereen wel weer passende kleren, zonder al te veel moeite. Dus och, volgens mij valt het 'probleem' wel mee.
Kaaskopje
09-06-2014 om 17:51
15- 20 jaar geleden
liep ik ook al tegen dit probleem aan. Jongste is smal gebouwd en ze paste nooit in de broeken die de oudste aan had gehad. Veel te groot. Ik moest dus echt een beetje zoeken. Het is niet anders. Als de realiteit is dat de meerderheid in wat ruimere kleding past, vind ik het logisch dat de industrie daar op inhaakt. 'We' zijn ook langer geworden in Nederland en we lopen niet meer in de lengtemaat van de jaren '40 rond.
Ik vind het wel erg dat de gemiddelde omvang van kinderen dusdanig is toegenomen dat confectie-kinderkleding daarom breder wordt gemaakt, maar het is natuurlijk te zot om te stellen dat je die verruiming niet moet doen om ouders zo te dwingen iets aan het gewicht van hun kinderen te doen.
Dalarna
09-06-2014 om 17:58
lies
Ik ga het gewoon nog eens zeggen: het GEMIDDELDE wordt aangepast, dat betekent dat ere rondom in een broek overal een kwart tot halve cm bijkomt om die ene tot 4 cm op te vangen. Dat heeft NIETS met te dikke kinderen te maken, die passen die kleding sowieso niet. Ik snap niet waar jij je druk om maakt. Jouw kinderen passen de gemiddelde kleding namelijk ook niet als er rondom een kwart/halve cm AF gaat.
Verder: ik weet er alles van. Mijn oudste is nu bijna 185 en nog zijn alle korte broeken te wijd maar hij maalt er niet op en nam voor 40 euro VIER broeken bij de H&M mee en stopt er een riem in waar nodig.
Jongste staat nu al een jaartje stil, vlak voor de groeispurt, en kan alles nog aan van vorig jaar en ook al de afgedankte korte broeken van zijn broer.
Ginny Twijfelvuur
09-06-2014 om 19:17
Dankje Nils
Dat was inderdaad de spiegel.
Lies: je bedoelt het misschien niet zo, maar het kwam er nogal er veroordelend en hooghartig uit. Maar misschien was je dat al wel duidelijk geworden na de stortvloed aan reacties
Haaknaald
09-06-2014 om 20:15
Niet veroordelend bedoeld
Mijn tekst was niet veroordelend bedoeld er zijn dikkere kinderen en slankere kinderen.
Als voedingskundige/diëtist weet ik dat overgewicht ongezond is. Door kinderkleding niet steeds wijder te maken worden ouders van te dikke kinderen misschien bewust dat dik niet gezond is.
Enkele jaren geleden opende in een dorp verderop een kinder boutique waar ik door een moeder van een behoorlijk stevig kind heen werd gestuurd. De kleding daar viel zo smal dat het mijn kinderen vast beter zou passen dan de hare. Onze dochters waren toen allebei 1,40 m lang. Voor haar dochter had ze een broek in maat 164 nodig om de taille pas te hebben, ik redde het met een broek maat 134, de pijpen waren dan net aan lang genoeg.
Zij ergerde zich dat die leuke kleren zo ontzettend smal vielen, pas later is zij in gaan zien dat haar dochter stevig aan de maat was en er een rem op de ongezonde tussendoortjes moest.
Ouders zien soms echt niet dat hun kind overgewicht heeft, denken ook op de leeftijd van 8 jaar nog dat dat babyvet vanzelf wel weg gaat.
Niet voldoen aan de roep om steeds bredere kleren zou mensen inzicht kunnen geven. Bij C&A verkochten ze broeken in Extra Extra Wide.
Ginny Twijfelvuur
09-06-2014 om 20:29
Ik snap wel wat je bedoelt
Mijn jongste loopt ook nog steeds rond in broeken maat 98. Onderhand kan het echt niet meer omdat hij zelfs met laarsjes aan nog hoogwater heeft. Ik snap je ergernis dus wel. Mijn oudste twee zitten echter op de P50 lijn. Dochter net nog gemeten1,56 m lang en heeft maat 158. Perfect dus. Het probleem dat jij het is dus alleen maar op te lossen met een slimfit. Of ben je van mening dat een kind dat op de P50 lijn zit ook overgewicht heeft?
Overigens doe ik dus wel twee seizoenen met die broeken, bij jongste. Juist daarvoor hebben ze kleuterelastiek uitgevonden. Nu zijn we onderhand zo ver dat de elastiek aan beide zijden op gaatje 3 zit. Hij wordt in september 6....
Haaknaald
09-06-2014 om 20:58
p50 is een normaal gezond gewicht
In die groeioverzichten worden altijd 3 lijnen gezet, de gemiddelde curve p50 en een eronder en erboven. Pas als het gewicht van een kind onder die onderste lijn zit spreek je over ondergewicht en boven de bovenste lijn over overgewicht.
Mijn mijn zoon zit net boven die onderste lijn en mijn dochter heeft daar ook jaren gezeten nu ze bijna gaat puberen wordt ze wat voller en klimt richting p50.
Kleding die gemaakt is voor kinderen ver boven die bovenste groeilijn stimuleert ouders niet om hun kind op een gezond gewicht te krijgen.
Dalarna
09-06-2014 om 21:24
Ja tuurlijk
Ze moeten de kleding niet aanpassen want misschien laten die ouders hun kind dan opeens wel afvallen.... wat een onzin!
Verder, het gaat hier om de verkoop, kleding moet verkocht worden en als de gemiddelde groep de kleding niet meer past wie koopt het dan nog wel.
Ga nu eens in op wat ik zeg in posting 26, het GAAT mijns inziens juist op de P50 kinderen!
Suze
09-06-2014 om 21:45
Nou nou
wat vallen er veel mensen over Lies heen. Misschien kwam haar eerst posting een beetje cru over, maar ik snapte wel meteen haar punt.
Vanuit de kledingindustrie bezien is het logisch dat zij de omvang van de maten aanpassen aan de dikker wordende kinderen. Als het gemiddelde dikker wordt, dan ook kleding aanpassen zodat het geschikt is voor dikkere kinderen. Logisch, verkopen ze meer.
Maar ik snap Lies haar punt ook heel goed: het is erg ongezond dat er zoveel kinderen te dik zijn (klein beetje te dik of iets meer te dik of veel meer te dik). En zoals ze in haar laatste posting aangeeft: als ouders geen signalen krijgen dat je kinderen "extra extra wide" kleding nodig hebben (of "slechts" extra wide), maar het valt onder de "normale" / standaard maten (dat zal dus niet voor de hele dikke kinderen gelden, maar wel voor veel kinderen die toch net iets te dik zijn ten opzichte van wat gezond voor hen zou zijn) dan helpt dat niet om ouders ervan bewust te maken dat hun kind dus gewoon (iets) te dik is. Dan lijkt dat normaal! Maar hoewel het inmiddels normaal (gemiddeld) is, is het niet goed en is het niet gezond!
Ik weet niet of het heel veel uitmaakt als de maten niet aangepast zouden worden, maar er zou wel meer kleding komen die wel geschikt is voor de dikkere kinderen, dus meer "extra wide" of "extra extra wide" te koop aanbieden, zodat er wel genoeg voor hen is, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat toch een signaal voor ouders zou moeten zijn. De vraag is dan wel of dat signaal voldoende is.
NB Zelf 2 kinderen waarvan eentje gemiddeld (maar eerder iets smalletjes, gelukkig met elastiek in broeken wel altijd pas te maken en oke), de andere wat dikker (helaas, ik doe mijn best, bouw en snoeplust van mijn man..).
Uiteindelijk gaat het om de zorg die Lies heeft met de dikker wordende kinderen en die deel ik. NB Wat de volwassenen maten betreft denk ik dat er ook sprake is van volkverlakkerij: ik heb al tientallen jaren maat 38, terwijl ik echt wel iets dikker ben geworden. Kan nu volgens mij zelfs vaker in maat 36 dan 10 jaar terug. Klopt volgens mij dus ook niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.