Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Gerdina

Gerdina

16-01-2012 om 14:31

Kinderen op verkeerde plek uit taxi gezet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou dat zeggen ik de hele tijd al.

Ik zeg de hele tijd al dat ik vind dat de BSO/school/Instelling of wat dan ook verantwoordelijk is voor het begeleiden, óók tijdens het vervoer.
Maar blijkbaar komt het nu eindelijk over.
Dat is niet uit peïteit met die chauffeur of wie dan ook. Nee hoor, het is daadwerkelijk wat ik vindt.
Het is niet makkelijk om 6 dementen, zelfs als ze licht dement zijn 'even' te vervoeren....Die worden onrustig van het vervoer, het is anders dan hun dagelijks leven, worden onzeker omdat ze niet meer goed weten hoe of wat...beginnen zich steeds onveiliger te voelen. Ik denk zelfs dat het een hele klus is. Om ze gezellig van A naar B te krijgen. Ook omdat de chauffeur ze niet écht 'kent' ....
Met kinderen weten we ook allemaal wel dat dat soms ook niet zó eenvoudig is om én te rijden en ze in het gareel te houden, ik heb b.v. al wel eens slaande ruzie gehad achter me op de achterbank en dat zijn wel extremen, maar ze komen allemaal voor en zullen vaker voorkomen naarmate je meer 'vervoer' uitvoert.
Of die regels m.b.t. begeleiden voortkomen uit arbobeleid vraag ik me af. In ze zorg komen ze in ieder geval voort vanuit de vergoedingen en indicaties. En dus niet andersom. Er wordt betaald voor die en die begeleiding dus moet het geleverd worden.
En net zo goed wordt de BSO betaald om deze tijd de begeleiding te regelen, inclusief het vervoer. Dus moeten ze dat ook bieden of in ieder geval waarmaken. Of het nu volgens de arboregels is of wat dan ook...Ik heb op dat moment een contract met die BSO waarin de begeleiding en veiligheid gewaarborg wordt. Daar moet die BSO zich aan houden. Daarbij zijn zei tekort geschoten. Alle reden dus om het vervoer ' anders ' te regelen. Hoe is aan de BSO.
groeten albana

Natuurlijk kun jij met 3 jongens naar die uitwedstrijd rijden, naar ik aanneem zonder levensgevaar. Maar die BSO is verantwoordelijk, dus als ze blijkbaar niet blind op de chauffeur kunnen vertrouwen (want die had ze op de verkeerde plek eruit gezet), dan moeten ze zorgen dat het wel goed gaat. Ofwel door zelf te rijden, ofwel door zelf mee te gaan en zo te controleren dat het goed gaat, ofwel met een certificatiesysteem voor die vervoerder, ofwel een nog andere te verzinnen goede oplossing. Ik vind het allemaal best. Maar stomweg vertrouwen dat de chauffeur het goed doet, wat eigenlijk (!) gewoon zou moeten kunnen, is kennelijk niet aan de orde.

Levensgevaar

Blijkbaar niet nee....Ik denk ook dat ik wel kan raden waarom....Soms nemen taxibedrijven genoegen met minder 'geschikte' chauffeurs of ze werken ze niet goed in, met tijdelijke contracten die na een periode niet verlengd worden etc.etc.
Chauffeurs dus die onbekend zijn met de omgeving en niet de ervaring hebben of erop 'uitgezocht' zijn om goed sociaal met die kinderen om te gaan of inzicht in hun vaardigheden te hebben.
Er zijn ook andere taxibedrijven, een bedrijf zoals taxi-chauffeur beschrijft. Met vast personeel in verschillende leeftijdsklassen waarvan de planners weten wat ze kunnen op sociaal gebied en die de omgeving op hun duimpje kennen en die misschien zelfs voor de veiligheid van de kinderen zoveel mogelijk dezelfde gezichten langs stuurt bij dezelfde kinderen zodat ze niet elke keer door een ander worden opgehaald.
De concurentie op de taximarkt is behoorlijk hoog. En meestal zijn bedrijven zoals taxichauffeur beschrijft qua geld duurder dan de eerste.
Het is dus vooral ook een geldkwestie.
Wat vind de BSO belangrijk? Een goed solide betrouwbaar bedrijf? Of een goedkoper bedrijf en we sturen zelf begeleiding mee. Een goedkoop onbetrouwbaar bedrijf en géén begeleiding is wat mij betreft géén optie.
Jij kent de omgeving, wéét neem ik aan waar die supermarkt is en kent de kinderen w.s. ook een beetje.
Deze chauffeur ként de kinderen niet en heeft geen enkel benul van wát een 7-jarige kan (gezien zijn opdracht maar even de hoek om te lopen) en kent tot overmaat van ramp ook de omgeving niet. Zijn gebrek aan inzicht en omgeving máákt het levensgevaarlijk.....
Omdat het taxibedrijf ernstig in gebreke is gebleven kan de BSO á la minuut het contract met de taxi-onderneming opzeggen en een andere vervoerder zoeken, eentje met meer verantwoordelijkheidsgevoel, die misschien wat duurder is maar die zich ook daadwerkelijk aan de afspraken houd en die tijd inpland zodat chauffeur ook van deur tot deur kán lopen zonder in tijdnood te komen. Of een nieuw contract waarbij er begeleiding vanuit de BSO mee kan gratis (zodat ze alleen het vervoer van de kinderen betalen)om die begeleiding te bieden.
Er zijn best mogelijkheden en oplossingen denkbaar, maar daartoe moet de BSO wel bereid zijn en ook inzien dat ouders dat belangrijk vinden.
Misschien nog wel belangrijker dan een superschone ruimte.
groeten albana

Een taxibedrijf

Een taxibedrijf

26-01-2012 om 08:45

Gerdina?

Laat je hier nog even weten wat je hebt ondernomen? Ben wel benieuwd en ook benieuwd wat er uitgekomen is...

Taxibedrijf

Taxibedrijf

26-01-2012 om 19:55

Ik heb je gemaild

Gerdina

Gerdina

27-01-2012 om 21:35

En nu..

We hebben de BSO opgezegd. Dochter gaat van school wisselen en op haar nieuwe school is BSO van een andere organisatie in de school. Dan hebben we tenminste niets meer met taxiervoer te maken. Bij de opzegging heb ik vermeld dat we de BSO oa opzeggen omdat we het taxivervoer niet vertrouwen. Daarop kregen we een mail terug dat de regiomanager er ook van op de hoogte zou worden gebracht met de vraag om contact met ons op te nemen. Dat wachten we dus maar af.
De BSO is overigens ook failliet.
Het verhaal is trouwens nog bizarder (zeg je dat zo?). Ik sprak de directeur van de school en toen vertelde ik dit ook. Die zei dat er pas ook een wat vreemde taxichauffeur was die niet wist waar hij de kinderen op moest halen. Hij had geen hesje aan en geen badge op (wat ze normaal dus wel hebben). Dat was dus die vrijdag. Toen ik het bij dochter navroeg bleek hij zelfs niet te weten welke kinderen er mee moesten. De directeur was naar dochter in de klas gegaan en die heeft gezegd welke andere kinderen er mee moesten. Eigenlijk schrok ik hier nog meer van, dat de school de kinderen heeft meegeven zonder te controleren of dit wel de chauffeur van de BSO was. Daar wil ik de directeur nog even over aanspreken, want zo elke elke willekeurige idioot kinderen mee krijgen.
We hebben nog geen brief naar het taxibedrijf geschreven. De schoolwissel van dochter met alle gesprekken daaromtrent en voor mij het zoeken naar werk kosten al genoeg energie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.