Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Gerdina

Gerdina

16-01-2012 om 14:31

Kinderen op verkeerde plek uit taxi gezet

Vrijdag ging ik dochter (7) ophalen uit de BSO. Ze kwam heel sip naar me toe: "mam, ik heb heel ver moeten lopen". Nu blijkt dat de taxichauffeur de kinderen (2 meisjes van 7 en 1 van 6) op de verkeerde plek uit de taxi heeft gezet. Eén van de meiden heeft nog tegen de chauffeur gezegd, dat het de verkeerde plek was, dat ze nog zeker een kwartier moesten lopen. Maar de chauffeur zei dat dat niet zo was, dat ze even het hoekje om moesten en dat ze er dan waren. Hij is toen weg gegaan. Het was dus wel degelijk een eind weg. Gelukkig wist dat ene meisje hoe ze moesten lopen en zijn ze er uiteindelijk wel gekomen. De leiding heeft toen direct contact opgenomen met het managment die de taxivervoerder ter verantwoording heeft geroepen. Die gaan dus weer met elkaar om tafel.
Deze chauffeur heeft dus tegen de afspraak in de kinderen niet bij de leiding afgeleverd. Bovendien heeft hij ze ergens uit de taxi gezet zonder zeker te weten dat het de goed plek was. Hij reed deze route voor het eerst en is helemaal afgegaan op de tomtom. Hij heeft ook niet gecontroleerd of de BSo idd om de hoek was, zelfs niet nadat een meisje aangaf dat hij verkeerd zat.
Wij zijn hier erg boos om, we moeten er ook niet aan denken wat er allemaal had kunnen gebeuren. Gelukkig wist 1 meisje de weg, maar anders hadden ze daar maar gestaan.
Wat zouden jullie nu doen? Nog een klachtenbrief schrijven naar het taxibedrijf? Mijn man wil zelfs eisen dat die man ontslagen wordt en die neiging heb ik ook wel. De Bso heeft het bedrijf natuurlijk al op het matje geroepen, maar ik vind dat de chauffeur/ het bedrijf de meiden ook nog wel eens excuses mogen aanbieden.
Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2012 om 15:29

Als je de behoefte voelt

om nog iets aan de klacht van de BSO toe te voegen moet je dat zeker doen, maar ik denk dat het niet echt noememswaardig toevoegt aan wat er al is gedaan. De chauffeur is op het matje geroepen.
Ik zou het wel sympathiek vinden als ze jullie als gezin excuses aanbieden en een gratis rit voor de kinderen. Dat had de BSO eigenlijk direct aan moeten zwengelen. Ik als ouder zou er niet om vragen.

liora

liora

16-01-2012 om 19:26

Zeer ernstig

Ik vind dit zeer ernstig en zou inderdaad self een klacht indienen. Ik zou dit bedrijf duidelijk maken wat er had kunnen gebeuren. Echt vreselijk!!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-01-2012 om 20:56

Ik zou

Ik zou geloof ik ook zelf actie nemen. Met wie heb jij eigenlijk een contract? Heb je dat met de vervoerder of met de BSO-organisatie? Ontslag eisen lijkt mij trouwens volstrekt zinloos, daar ga jij niet over. Het is niet aan jou om te bepalen op welke manier het bedrijf sancties oplegt aan slecht functionerende medewerkers.

Rosase

Rosase

16-01-2012 om 21:09

Ik zou

megaklagen bij de BSO. Daar heb je het contract mee.

Het zou mij niet uitmaken hoe, maar ik zou echt niet willen dat mijn kinderen ooit nog door zo'n onverantwoordelijke zak hooi vervoerd zouden worden. En het maakt me verder niet uit hoe de BSO dat zou gaan regelen, als ze het maar regelen.

Kiki

Kiki

16-01-2012 om 21:34

Wat een beschaafde reactie kaaskopje

Ik zou zo allerjezus vreselijk uit mijn dak gaan dat het niet mooi meer is.

Bij de taxichauffeur, bij zijn baas, bij zijn baas en bij zijn baas. Ik zou eisen dat de BSO iets zou doen en dat die er in ieder geval voor gaan zorgen dat mijn kind niet meer door zo'n zak vervoerd gaan worden en maatregelen gaan treffen om ervoor te zorgen dat dit nooitnooitnooit meer gebeurd

En als ik dat allemaal gedaan heb laat ik mijn man los, die het nog eens dunnetjes over gaat doen.

Ik ben nu al boos en het zijn niet eens mijn kinderen. Wat een aanfluiting!

merene

merene

16-01-2012 om 21:42

Niets toe te voegen

Ik heb niets toe te voegen aan de reactie van Kiki. Volledig duidelijk en mee eens.

Core business

Als ze bij een bso ongeveer het aantal kinderen kunnen afleveren aan ouders wat ze drie uur eerder van school hebben overgedragen gekregen kunnen ze de tent wel sluiten.
Zo mocht bij de oude bso van jongens alles, bijna alles, maar er was 1 groot taboe: de kinderen mochten niet de voordeur openen. Niet om iemand erin te laten, en niet om iemand eruit te laten.
Da's nou eenmaal waarom je een bso kiest, zodat je om half zes je kind terug krijgt.

Dus ik zou boos zijn, maar aan de andere kant zou ik ook weer niet uit mijn bibelebontse dak gaan. Het is een menselijke fout, en hij is zoooo ernstig dat ik echt niet denk dat boze ouders nodig zijn om de ernst bij de bso-organisatie tussen de oren te krijgen.

elsje78

elsje78

16-01-2012 om 21:59

Ik wel

Ik zou volledig losgaan, te beginnen bij de manager van de taxi en van de Bso. Ik heb mijn dochter van de vakantie opvang van de Bso gehaald voor iets veel minder ergs. Heb je de ouders van de andere kinderen gesproken? Misschien gezamenlijk een gesprek eisen?

liora

liora

16-01-2012 om 22:19

Busje vast

Ik bedenk me dat bij onze BSO een paar maanden geleden een busje de kinderen na 18 uur afleverde. Chauffeur wist de weg niet en had vanaf 15.30 uur rondgereden. En toevallig met kleuters in het busje.
Dat is torn heel zwaar opgepakt door de BSO en de ouders. De chauffeur is ontslagen. En terecht.
En hoe erg dat incident ook was, ik vind bovenstaand verhaal veel gevaarlijker.

Nou rodebeuk

Mijn kleuter is de eerste keer dat ie naar de BSO moest door een ouder van het schoolplein geplukt. Je zou denken dat school en BSO daarvan leren, maar het is daarna ook weleens bij andere kinderen gebeurd.
Ik heb een lange tijd elke keer naar de BSO gebeld om te vragen of kind er wel was. Begrepen ze geloof ik wel.
Dit taxiverhaal heb ik weleens eerder gehoord, maar dan van een kind dat na het speciaal onderwijs op een verkeerd adres uit de taxi was gezet. Een landelijk protocol mbt het vervoer van kinderen is er blijkbaar niet.

Hier ging het ook weleens mis

Mijn oudste is drie keer op rij niet opgehaald. Huilend stond hij op het plein. Dat weet ik omdat ik de derde keer drie uur vrij genomen heb van mijn werk (moet je nagaan!!!) om te controleren of hun belofte dat hij nu op de goede lijst stond zou worden nagekomen... niet dus.
Te veel medewerkers , slechte communicatie en overdracht.
Hij zat volgens hun lijst nog bij het kleutergebouw, terwijl hij door een klaswissel al bij het hoofdgebouw moest worden opgehaald. School met ongeveer 300 kinderen.
Ja, toen ben ik ook wel uit mijn dak gegaan.
Overigens zie ik de boel wel in perspectief, want ook als mijn kind pas 6 is en verlegen en uit zijn element door de klaswissel, dan nog weet ik dat hij heus wel kan bedenken hoe hij dit moet oplossen. Heeft hij de eerste 2 keer ook zelf gedaan (naar juf gelopen die de bso belde).

Margriet*

Margriet*

17-01-2012 om 09:51

Liora

2,5 uur rondrijden? Heeft die man geen stem om de weg te vragen. Ik vind het een vreemd verhaal.

Gerdina

Gerdina

17-01-2012 om 10:15

Wat we gaan doen

We gaan een brief schrijven naar het taxibedrijf. Met daarin onze verontwaardiging en de eis dat deze man onze kinderen nooit meer vervoert. En eigenlijk ook geen andere kinderen zonder dat er een andere volwassene bij is. Ook vind ik dat ze hun excuses mogen aanbieden naar ons als ouders, maar vooral ook naar die meiden.
Wij hebben trouwens idd een contract met de BSo die de taxi inhuurt. Maar ik denk dat de BSo nu al gedaan heeft wat ze kunnen. Ze gaan nogmaals met het taxibedrijf om de tafel om duidelijk te maken dat dit niet kan, dat kinderen overgedragen horen te worden aan de leiding. Bovendien sturen ze voorlopig weer iemand van de leiding mee in het busje.
Het gebeurt hier overigens ook regelmatig dat dochter niet op de lijst staat. Gelukkig hebben ze haar tot nu toe altijd nog wel meegenomen. En Rode Beuk mocht ze niet meegenomen worden dan weet ze wel dat ze dan naar een juf of meester toe moet. Maar in dit geval was ze denk ik volledig in paniek geweest. Ze had geen idee waar ze was of waar ze naartoe moest. We hebben nu met haar afgesproken dat ze het busje pas uitgaat als ze is op de plek waar ze moet zijn. Of ze ook daadwerkelijk tegen een volwassene durft in te gaan weet ik niet, maar ik hoop daar wat dit betreft nooit achter te komen .
Ik probeer me ook steeds voor te stellen hoe iemand met een beetje verstand en verantwoordelijkheidsgevoel dit kan doen. Als je de verantwoordelijkheid voor andermans kinderen hebt en je zet die ergens af waarvan je overtuigd bent dat het de goede plek is, ook al ben je er nog nooit geweest, maar de kinderen zeggen dat het verkeerd is, dan loop je toch even mee het hoekje om om te kunnen zeggen kijk maar daar is het! Dan nog los van de afspraken die er liggen. Je laat toch geen kinderen zomaar ergens achter? Ik kan er echt met mijn verstand niet bij.
Kiki, ik moest ook een beetje lachen om jouw reactie. Mijn man was ook woest en wilde die chauffeur wel even onder vier ogen spreken....

liora

liora

17-01-2012 om 11:37

Margriet

Het is echt gebeurd en de chauffeur heeft niet gebeld. Het zal een enorme oen zijn geweest. Maar het is echt gebeurd want ik kwam zelf mijn zoon halen en de ouders van de kleuters in het busje waren witheet van woede en stapten zelf in auto's om naar het busje te rijden. Ik heb nog geadviseerd AT5 te bellen maar dat hebben ze niet gedaan.

Liora

chocodip

chocodip

17-01-2012 om 12:29

Een aantal weken geleden - o.t.

heeft een tacxichauffeur een gehandicapte man een hele nacht in het taxibusje laten zitten. Die werd de volgende dag verkleumd gevonden.

Het is nu allemaal goed afgelopen bij jullie. Maar wat als die twee kinders verdwaald waren geraakt, aangereden, wat dan ook? Ik vind het echt heel triest.

+ Brunette +

+ Brunette +

17-01-2012 om 20:17

Off topic

Wat ben ik vreselijk blij dat in Spanje de scholen wettelijk verplicht zijn om BSO-activiteiten op het terrein van de school zelf te organiseren. Mijn mond valt open van alle verhalen zoals in dit draadje. In principe heeft elke school een eigen aparte BSO-ruimte. Heerlijk.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-01-2012 om 21:29

Zie kiki

Ik schrik me ook rot van dit verhaal, Gerdina, en ik ken je dochter niet eens. Wij hebben een keer gehad dat onze peuter van net twee was ontsnapt uit het kdv. Toen is mijn man ook volledig uit zijn dak gegaan. Vind ik nog steeds terecht. Ik zou een brief op hele hoge poten sturen aan de baas van dat taxibedrijf en aan de bso-organisatie. Beiden zijn in gebreke gebleven. Belachelijke uilebal, meisjes van zes en zeven.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

17-01-2012 om 23:23

Taxibedrijf (beetje o.t.)

Ik ben blij dat onze BSO niet met een taxibedrijf werkt, want dit is niet het eerste vreemde verhaal dat ik over taxichauffeurs heb gehoord. Je zou toch verwachten dat ze die lui wat beter screenen als ze kinderen moeten vervoeren. Bij ons worden de kinderen gehaald door eigen busjes (met eigen leidsters) van de BSO. Op sommige dagen is er te weinig vervoerscapaciteit en zijn ouders benaderd om wat kinderen uit school te halen. Op die manier heb je geen 100% zekerheid, maar ik heb toch liever dat een (bekende) ouder mijn dochter naar de BSO brengt dan een wildvreemde taxichauffeur.

Brunette

De BSO van de basisschool van mijn kinderen zit in hetzelfde gebouw. Als (kleuter)juffen de kinderen na schooltijd loslaten op het schoolplein zonder te controleren of er iemand voor ze staat kan het dus evengoed nog misgaan. Wat dus ook weleens gebeurde.
Dus er is meer nodig dan een BSO op dezelfde locatie.

Verantwoordelijkheid van bso

Ben ik dan de enige die vind dat alleen de bso hierop aangesproken moet worden? Die taxichauffeur is fout dat behoeft geen betoog. Maar het is de verantwoordlijkheid van de bso om die kinderen op te halen. Als bso kiezen ze dan voor die taxi. Daarbij nemen ze het risico dat er zulke dingen gebeuren. Hadden ze dat willen voorkomen dat hadden ze een leidster mee kunnen sturen om ophalen. Er zijn een heleboel bso's die het op andere manier doen (zelf busjes huren en rijden door leiding).
Ik denk dat het een 'ingecalculeerd risico' is dat de bso die taxi stuurt. Die chauffeur heeft geen opleiding om om te gaan met kinderen of in te schatten wat zo'n kind kan. Zijn enige 'taak'is 'iemand' (ongeacht leeftijd) ergens ophalen en afzetten. En dat nog allemaal op tijd ook. Misschien waren ze al laat omdat er te laat was ingestapt en moest hij daarna weer ergens iemand op tijd ophalen en koos hij daarom voor deze afzetmanouvre....Want zijn prioriteit is ergens op tijd zijn. Niet jouw kinderen.
Vaak moet het ook nog zo 'goedkoop' mogelijk die taxi's. En dan krijg je zulke dingen.
Maar het is niet de verantwoordelijkheid van het taxi-bedrijf. Zij zijn alleen ingehuurd voor 'vervoer' niet als kinderoppas.
De bso is de 'kinderoppas' en is dus in gebreke gebleven.
En ik vind helemaal niet dat ze afdoende gereageerd hebben. Ze hebben hun verantwoordlijkheid gewoon doorgeschoven aan iemand die ze zélf gehuurd hebben en totaal ongeschikt is voor die taak én nog ingediplomeerd qua kinderopvang ook.
De bso is dus fout én verantwoordelijk en ik vind dat je erop moet stáán dat zij en zij alleen maatregelen nemen zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren. En dat zullen ze zélf moeten regelen.
Een boze reactie naar het taxibedrijf lijkt me amper iets om dat voor de toekomst te waarborgen. Zolang zij kiezen om het vervoer uit te besteden aan ongekwalificeerde mensen loop je dit risico.
groeten albana

Albana (ea)

Dat is nou net het klierige van het verhaal. Jij als ouder kiest niet voor dat vervoersbedrijf, dat moet je er maar bij nemen als je kind op een bepaalde BSO zit. Je kiest om bepaalde redenen voor die BSO, maar over het vervoer heb je maar weinig te vertellen. Sterker nog, je hebt eigenlijk geen idee, want zolang er niet iets zó mis gaat als in bovenstaande verhalen, hoor je het niet eens.
Ook ik heb al diverse miskleunen gehoord van BSO-chauffeurs, maar ouders krijgen vaak geen poot aan de grond. En mijn eigen probleem is niet eens hoe ze met de kinderen in die bus omgaan (daar zitten die van mij namelijk niet tussen), maar wel de manier waarop ze bij de school rijden, tussen de uitkomende kinderen en wachtende ouders. Als ik daar iets van zeg (in het vriendelijke), willen ze daar ook totaal niet op reageren. Dat vervoer is een pijnpunt.

ik zou ook een klacht indienen bij het taxibedrijf. Verder zou ik het beleid en het protocol etc opvragen, het bestuur, ouderschapsraad, mr, het hele gebeuren aan mensen die iets in te brengen op de hoogte stellen, vragen om een stappenplan om herhaling te voorkomen.

Precies, wie is nu verantwoordelijk, wie moet wat doen, wat is het protocol etc.

Ja schud de boel daar eens goed wakker, en ik zou ZEKER ook het taxibedrijf een duidelijke brief schrijven over aansprakelijkheid en het vertrouwen wat compleet weg is en wat je precies verwacht van hen (excuses en beloften over hoe het voortaan gaat).

+ Brunette +

+ Brunette +

18-01-2012 om 13:06

Fay (spaanse bso)

Ook dit is in Spanje beter geregeld. Scholen zijn hier onneembare vestingen, je kunt er niet zomaar in of uit. Als ik bijvoorbeeld vergeten spullen wil nabrengen mag ik niet zelf naar het klaslokaal maar moet ik ze afgeven bij het personeel. Kleuters worden niet zomaar op het schoolplein losgelaten maar moeten worden afgehaald door de ouders/verzorgers en worden ook niet aan vreemden meegegeven, dan moet er een schriftelijke toestemming overlegd worden. In de praktijk valt dat vaak wel mee (ze kennen je van gezicht en weten dat je de opa of de moeder van het boezemvriendinnetje bent, of je belt even een ouder in bijzijn van het schoolpersoneel). Van kinderen die ouder dan zes zijn verwacht men dat die niet zomaar in zeven sloten tegelijk lopen en terecht denk ik, mijn dochter gaat nooit zomaar in haar eentje naar huis, ze spreekt het schoolpersoneel aan als ik bijv. een keertje te laat ben. Heb ik haar niet eens op het hart hoeven drukken, dat komt vanuit haarzelf. Ze heeft immers heeft geen sleutel en weet niet of ik thuis ben.

Fiorucci

Fiorucci

18-01-2012 om 13:14

Brunette ot

Dat kleuters niet zomaar met iedereen worden meegegeven is hier ook heel gewoon, is mijn ervaring. Opstellen in een lange rij en je mag pas weg als de leerkracht je ouder heeft gezien.

amk

amk

18-01-2012 om 13:55

Idd fio

hier op school is dat ook gebruikelijk. Je wordt pas losgelaten als kind als je ouder gezien is. Of als men weet met welke ouder het kind meegaat.
Ik wilde laatst een vriendinnetje van dochter meenemen. Mooi dat ik haar niet meekreeg, ze stond op de lijst van de bso. Dan wordt er eerst gebeld.
Zelfs mijn ex kreeg zijn eigen dochter niet mee toen hij haar op een andere dag dan het door ons opgegeven schema wilde ophalen. Toen werd ik idd gebeld.

dc

dc

18-01-2012 om 14:37

Amk

Wauw, je mag de school wel een complimentje geven hoor!

Ik heb al een paar keer kinderen opgepikt van anderen, zonder dat er ook maar iets nagevraagd werd. Misschien omdat ik een bekend gezicht ben, maar toch raar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2012 om 16:29

Eens met albana

Volgens mij heeft Albana volledig gelijk hoor. En ja, dat kan je heel krom of vervelend vinden (want die taxichauffeur etc. etc.), maar feit is dat jij als ouder een afspraak hebt met de BSO. Niet meer en niet minder.
"Je kiest om bepaalde redenen voor die BSO, maar over het vervoer heb je maar weinig te vertellen."
Over het vervoer heb je als ouder net zo veel (of net zo weinig) te vertellen als over - ik noem maar een voorbeeld - de leidsters die worden aangenomen. Of over de inrichting van de ruimte. Of over het merk koekjes.
Iedere BSO-organisatie heeft medezeggenschap geregeld. Als ouder heb je wel degelijk iets te zeggen. Maar dan moet je die ruimte wel opzoeken. Punt is denk ik dat veel ouders zich niet zo druk maken over het vervoer. Omdat hun kinderen geen taxi nodig hebben, of 'omdat het gewoon goed gaat'.

liora

liora

18-01-2012 om 16:38

Onzin albana, ijsvogeltje

Het gaat niet om een kapotte fiets en wie verantwoordelijk is? Het gaat erom dat je drie kinderen niet zomaar ergens afzet als ze aangeven dat ze niet op de juiste plek zijn. Al zitten er honderd schakels tussen, kwestie van verantwoordelijkheid.

Ijsvogeltje

In de praktijk heb je vaak weinig te vertellen over dat vervoer. Niet mee eens? Nou, dan ga je toch naar een andere BSO... En de wisseling van chauffeurs is vaak ook vrij frequent - iedere keer weer afwachten hoe de volgende het weer doet.

bibi63

bibi63

18-01-2012 om 16:59

Bso is verantwoordelijk, dus

vind ik dat er een leidster van de BSO met de taxi mee moet. Je hebt een contract met de BSO. In dat contract staat een enorme waslijst met wat jij als ouder moet kunnen verwachten en waar je op kunt vertrouwen. Het is volkomen vanzelfsprekend dat de ouder het kind niet naar de BSO kan brengen (anders hoefde zij/hij niet naar de BSO.....). Dus het kind moet daar vanaf school komen. Tussen vertrek school en aankomst BSO mogen/kunnen geen vage dingen zitten. Ik ben geen doemdenker, integendeel, maar vind het wel vreemd dat kids aan een willekeurige taxichauffeur worden overgelaten.
Kortom, ik vind dat BSO het vervoer zodanig moet regelen, dat dat vervoer al onder de verantwoording ligt van het BSO. Dus begeleidster op het schoolplein die zorg dat zij MET de kinderen in de taxi terecht komt. Hoe weet je trouwens anders of alle kids wel daadwerkelijk in die taxi stappen. Wellicht zal het de chauffeur een worst wezen en rijdt hij weg als het tijd is om weg te gaan, zonder dat alle kids zijn ingestapt.... Rare gang van zaken.
Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.