Sofie-Anne
18-01-2011 om 13:44
Kinderen liever niet op feest
Ik kreeg van een vriendin ( wat ouder en kinderloos ) te horen dat ze het leuk vindt als ik maandag op haar verjaardag kom. Dan ben ik wel de enige, want zondag viert ze het voor de rest. De reden; omdat ze zich niet zo goed raad weet met de kleinste kinderen ( 2 en half en 16 maanden). Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, want ze hebben natuurlijk een leuke leeftijd waarop ze graag op avontuur gaan.. alhoewel ze de vorige keer zijn meegeweest en ze niks gesloopt hebben. Ik zat zelf natuurlijk niet echt rustig op een stoel, want ik waak er wel voor dat mijn kinderen geen schade berokkenen.
Ik zit er alleen best wel mee, dat ik dan gewoon op een andere dag geschoven wordt, dat voelt echt niet fijn.
Wat vinden jullie, zie ik beren die er niet zijn ? gr. sofie-anne
Anne
23-01-2011 om 20:27
Eindtijd
Soms vieren we het uitgebreid met een buffet voor 25 man, soms houden we het klein voor alleen familie en vrienden die dichtbij wonen. Ik heb daarbij wel eens een eindtijd aangegeven met de opmerking dat we daarna met de jarige uit eten gingen. Was geen probleem, het was van te voren duidelijk. Wij maken ook wel mee dat op de uitnodiging staat dat alleen familieleden buiten de stad uitgenodigd worden om mee te eten, stoort niemand zich aan. We weten dat het anders te druk wordt voor degene die het organiseert.
Maylise
23-01-2011 om 21:51
Pelle
Waarschijnlijk zijn het niet dezelfde mensen die dat hebben geschreven dan degenen die hier schrijven dat ze een eindtijd vreemd vinden.
Als je het hebt over kinderverjaardagen bedoel je dan de feestjes die ze voor hun vriendjes geven of de verjaardagsvisite van familie/vrienden van jullie?
In het eerste geval is een eindtijd toch wat anders want ouders moeten de kinderen ook op komen houden en kinderen kunnen nog niet zelf bepalen wanneer de feestvreugde ten einde is. In het tweede geval vind ik het inderdaad wat vreemd. Ik heb het echt nog nooit meegemaakt. Ik maak meestal mee dat mensen zeggen het is vanaf (bijvoorbeeld) rond 20:00 en dan komen wij rond 21:00/21:30 eens opdagen.
Maylise
Minet
24-01-2011 om 09:10
Nagenieten van gisteren
Hier dus gisteren ook een zondagmiddagfeest, met begintijd, zonder eindtijd.
De begintijd werd door zusje met haar gezin 2 uur eerder gezet, omdat ze anders niet konden komen ivm andere activiteiten op die dag. Dus gezorgd voor taart etc. want om 2 uur komen ipv om 4 uur, daar hoort dan in mijn ogen taart bij.
Ik wist niet precies hoeveel mensen er zouden komen, het zou ergens tussen 15 en 25 mensen zitten, incl. een paar jonge kinderen. Ik had dus veel in huis gehaald, zowel warme als koude hapjes gemaakt (met dank aan het forum), en ik heb nog heerlijke dingen over waar we de komende dagen van zullen genieten. De jongens namen vandaag overgebleven wraps mee naar school, we hebben ontbeten met taart, en de rest schuiven we gewoon bij en tussen andere maaltijden.
Ik zit nog even over die eindtijd te denken, dat is nou helemaal niets voor mij! Door geen eindtijd te hebben komt niet iedereen tegelijk binnen, gaat niet iedereen tegelijk weg, en heb je niet in 1 keer de hele hut vol, maar wisselen mensen elkaar af. We hadden ze gisteren in 3 lichtingen (ongepland), waardoor het steeds heel gezellig was en iedereen elkaar kon spreken.
Hanne.
24-01-2011 om 09:31
Kaaskopje
<
Omgekeerd ben ik niet welkom op het sinterklaasfeest van de creche en de verjaardag van juf en de partijtjes van klasgenootjes. Of moeten mijn kinderen dan ook principieel zeggen dat ze niet komen omdat mama niet mee mag?
Dit zijn typisch voorbeelden waarvan iedereen denk ik snapt dat 1. de kinderen daar niet bijhoren en 2. de ouders daar niet bijhoren.>>
Vind je? Ik zie niet in waarom het logisch is dat mijn kinderen niet welkom zijn als ik met een vriendin uit eten ga, maar ze automatisch wel welkom moeten zijn als die zelfde vriendin haar verjaardag viert.
En ik zie ook niet in dat het logisch is dat mijn dochter wel thuis hoort op het feestje van mijn vriendin, maar ik niet welkom ben op het feestje van de vriendin van mijn dochter.
Limi
24-01-2011 om 14:39
Voor het eten weg
Hier is iedereen altijd voor het eten weg. Mijn moeder gaat wel eens na het eten weg, maar dat is als ze alleen komt, dus niet op een verjaardag.
Wij nodigen wel uit met eindtijd, van 14-17 of zo. Dan zijn ze op tijd weg ja Ik wil graag dat de kinderen even kunnen bijkomen, normaal kunnen eten en dan naar bed. Maar dat terzijde bleven ze toch al nooit eten op een verjaardag. Onze families doen dit gewoon niet.
Als we nou heel veel mensen zouden uitnodigen, zou een vast tijdsvak niet zoveel uitmaken. Maar met een kleine familie graag allemaal enigszins overlappen, dan hebben wij ook nog wat aan onze zondag. (Ik vind een verjaardag maar een verplicht nummer.)
Puck
24-01-2011 om 14:53
Limi
Als de verjaardag een verplicht nummer is: waarom vier je het dan eigenlijk nog? Dat je die van de kinderen viert kan ik inkomen, maar schrap die van jezelf en je evt. partner dan direct. Wij hebben een kleine familie en de oma's zijn op een leeftijd dat zse het al snel te druk vinden en broers en zussen wonen ver weg en hebben ook in het weekend drukke schema's. Wij zijn dus eigenlijk afgestapt van het vieren van de verjaardagen op een verplicht door het feestvarken bepaalde dag. In overleg komt iedereen gewoon een keer aanwaaien in de buurt van de verjaardag.
IngridT
24-01-2011 om 15:03
Moet door dit draadje opeens aan vroeger denken.
'bij ons thuis' at bijna nooit iemand. Ja, met kerst of zo, en 1 keer per jaar als die vrienden van mijn ouders van heeeeeeel ver weg kwamen. En dat was dan ook echt een 'event'. 'visite' kwam vaak 's avonds om 8 uur, half 9. liepen we te rennen en te haasten om zelf te eten (half 6!) en dan moesten we nog frisgebadderd in onze pyjamaatjes worden gehesen zodat we zonder te veel poespas in bed konden worden gemikt als het bezoek er was. Mochten we nog even gedag zeggen & dan snurken. En mijn moeder maar stressen. Koffiekopjes en lekkers klaarzetten, alvast borrelhapjes maken.
En als bezoek (verjaardagsvisite of zo) overdag kwam dan ging het ook ALTIJD voor het eten weer naar huis. Ging mijn moeder in 1 ruk door met koken. aardappels stonden al geschild klaar.
Goh, wat kan er veel veranderen in een generatie. Wij krijgen echt NOOIT gepland bezoek om 8 uur 's avonds. Geloof ook niet dat ik ooit bij vrienden of bekenden op zo'n avond-koffievisite geweest ben. Borrels beginnen ergens echter in de middag of zo. En dan is er idd eten. En feesten zijn 's avonds, maar die beginnen dan meestal niet om 8 uur met koffie. Ik vind het veel gezelliger. Ongedwongener. Gemakkelijker. Maar wat mij betreft mag iedereen zijn feestjes organiseren hoe hij of zij dat wil hoor. Wij zijn ook wel eens om half 8 naar de mac gegaan op de terugweg van nota bene mijn eigen broer & schoonzus, waar we volgens afspraak om 1700 uur binnenwipten om iets te regelen over de erfenis van oma. Ze lieten ons rustig tot 1/2 8 aan een glaasje wijn nippen zonder ook maar te hinten op een evt gezamelijke hap eten (al was het maar een afhaalpizza of chinees, who cares?) Dan ben ik voornamelijk blij dat wij het anders doen. En dat zij de laatste 10 jaar al minstens 30 keer bij ons hebben gegeten, en wij misschien 2 keer bij hun...dat interesseert me dan ook werkelijk geen snars.
Ingrid
Kaaskopje
25-01-2011 om 00:46
Hanne
Als je zulke vragen stelt kan ik alleen maar concluderen dat wij anders denken.
Ik zie een verjaardag bij een vriendin, waar meer visite aanwezig is, niet als een onderonsje met een vriendin zoals bij een etentje in een restaurant. Ik wil inderdaad ook wel eens met mijn vriendin alleen zijn om bij te praten. Bij een verjaardag met visite komt dat er niet van, dus wat maakt het uit als er een kind bij is?
Mijn zus en andere familie/vrienden waren laatst ook bij ons toen mijn dochter met haar vriendinnen rond de tafel zat, maar vroeger bij een partijtje met spelletjes en dergelijke had ik geen behoefte aan extra hulp. Alleen daarom had ik dan geen zin in de aanwezigheid van andere volwassenen dan mijn man en ikzelf. De familie en vrienden (met alle kinderen) kwamen los van het kinderpartijtje op de verjaardag zelf of in het weekend erna.
Je noemt de gelegenheid 'een feestje', was het een echt féést dan volgens jou? Met dansen, drank en dergelijke? Of toch meer een bij elkaar zitten met koffie, een wijntje en verder geen drukte? Bij een echt volwassen feest, dus met drank, luide muziek en eventueel dansen, kan ik me voorstellen dat je geen kleine kinderen meeneemt. Als het gewoon typisch verjaarsvisite is... dan snap ik nog steeds het probleem niet en dan is het vergelijk met een kinderpartijtje voor mij totaal zoek.
Primavera
28-01-2011 om 11:38
Lol, kaaskopje
Kaaskopje:"Dit vind ik wat flauw: Mijn kinderen zijn niet welkom op de feesten van de sportclub, niet op de borrel van m\'n werk, en als ik met m\'n vriendinnen uit eten ga neem ik ze ook niet mee.
Omgekeerd ben ik niet welkom op het sinterklaasfeest van de creche en de verjaardag van juf en de partijtjes van klasgenootjes. Of moeten mijn kinderen dan ook principieel zeggen dat ze niet komen omdat mama niet mee mag?
Dit zijn typisch voorbeelden waarvan iedereen denk ik snapt dat 1. de kinderen daar niet bijhoren en 2. de ouders daar niet bijhoren."
Het is wat ot misschien, maar het valt me op dat nou net jouw voorbeelden hier in Italië juist vanzelfsprekende gelgenheden zijn waar de hele familie welkom is. Dat is natuurlijk cultuurgerelateerd.
Ik woon schuin tegenover een creche, waar mijn jongste ook naar toe geweest is en ik kan me werkelijk geen enkel sinterklaasfeest (= hier kerstmanfeest, maar komt volledig overéén met sinterklaas in Nederland) die zonder (groot)ouders wordt gevierd. Het wordt juist expres naar de avond verschoven zodat iedereen erbij kan zijn.
Bij partijtjes is het vanzelfsprekend dat ouders meekomen. Het is hier juist andersom ouders vragen schuchter of het goed is dat ze het kind alleen op het feestje mogen achterlaten als ze bijv. nog boodschappen moeten doen ofzo of een ander kind ergens naar toe brengen. Zelfs bij feestje met oudere basisschoolkinderen is het normaal om voordat je je kind achterlaat even te checken of er wel genoeg volwassenen blijven om alles in de gaten te houden, want de gastvrouw alleen met de verantwoordelijkheid voor alle kinderen te laten en al het georganiseer zelf te laten opknappen wordt wel erg onbeleefd en egoistisch gevonden.
Onnodig toe te voegen dat ongeacht hoe laat het feest afloopt je gegarandeert geen trek meer zult hebben in het avondeten. Degenen die eerder vertrekken krijgen vaak nog wat haastig ingepakte borden en bakjes met hapjes mee zodat ze thuis niet hoeven te koken. Je inhouden op een feest om dan 's avonds thuis te gaan eten of te stoppen bij de MAC zou als een grove belediging worden gezien alsof wat ze voor je hebben klaargemaakt je niet goed genoeg is en je liever een broodje spons verkiest.
Feesten van sportclub zijn natuurlijk voor het hele gezin bedoeld, bij die van de zwemselectie van mijn zoon was alle aanhang van baby's tot en met grootouders aanwezig.
Mijn kindeloze en vrijgezelle vriendin (Amerikaanse trouwens) gaat er spontaan van uit dat de kinderen meekomen, ook op feesten die ze geeft waarbij wij eigenlijk de enige zijn die nog geen volwassenen kinderen hebben. Bij etentjes, zelfs officiële zakelijke gelegenheden, zijn de kinderen er meestal bij.
Kortom de vanzelfsprekendheid of kinderen en ouders wel of niet bijhoren is erg gerelateerd aan de (sub)culttur waarin je je bevindt. Ik heb hier juist dat ik me moet verantwoorden als bijv. een broertje niet meekomt op het partijtje waar een ander kind is uitgenodigd. Waar is Terzo? Vragen ze dan. Die had training, antwoord ik dan, Oh, wat jammer krijg ik dan te horen en prompt wat lekkers in m'n handen geduwd plus een balonnetje ofzo of de afwezige broer niet helemaal van de feestvreugde uit te sluiten. Zelfde als man niet meekomt, dan krijg ik na afloop ook een speciaal ingepakt stuk dure banketbakkersverjaardagstaart mee om hem te geven en vaak nog een hoop ander spul ook omdat ik anders nog speciaal voor hem zou moeten koken.
Om terug te komen op het draadje. Op zich vind ik dat die vriendin het helemaal niet zo slecht aangepakt heeft. Ze wil misschien juist graag de draadstartster en haar kinderen zien, maar vond misschien de combinatie op het feest met alleen volwassen gasten minder geslaagd gezien de ervaringen van vorig jaar. Misschien vond ze het jammer dat ze de draadstartster toen vrij snel weer weg was.
Groeten Primavera