Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg 2


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leen13

Leen13

12-05-2018 om 14:39 Topicstarter

Nu op Radio 1 Argos: geen plek voor Mees

https://www.vpro.nl/argos.html

Het verhaal van een jongen met autisme en verslavingsgedrag. En de route door de instellingen. De machteloosheid van iedereen.
Af en toe gaat hij met zijn stiefvader 6 weken naar Spanje waar hij het gewoon goed doet in hun vakantiehuisje. Maar eenmaal thuis is het weer gebruiken, opgepakt worden, gestraft, waar moet hij nu weer heen. Vanaf zijn 16e.

Met Robert Vermeiren.

Men wijst naar elkaar. Instellingen voor autisme zijn niet voor verslaafden en andersom. Het behandelaanbod dat er is is minder geworden en voor deze hele groep is er eigenlijk geen aanbod.

Oplossing jeugdzorg: liefst gedwongen opnemen om hem te behandelen. Typisch weer. Je hebt geen aanbod en wat er is wil je dan dwingend gaan opleggen alsof dat zou helpen. Alsof dwang hulpverlening niet ernstig onmogelijk maakt. Mees heeft hij nu al de pest in in de hulpverlening.

Leen13

Leen13

12-05-2018 om 16:46 Topicstarter

Het LAKS, thuiszitterspanel

@WandaGlebbeek
10 mei
Meer Wanda Glebbeek heeft geretweet Katinka Slump
Voor alle #thuiszitters.. Ga langs bij het LAKS. @LAKStweets een van de weinige organisaties die niet OVER maar MET thuiszitters praten wil.. Verder in week van thuiszitters weer alom beroemde 'praten over'.
*Iets wat al jaren enorm geholpen heeft dus hou vol (sarcasme uit)Wanda Glebbeek heeft toegevoegd,
Katinka Slump

@KatinkaSlump
Van harte aan te bevelen voor de leerlingen die knel zitten in het onderwijs en zitten zonder onderwijs. @laks wil jullie graag zien! Zegt het voort en ga er heen op 5 juni a.s. !!!#thuiszitters https://twitter.com/lakstweets/status/994178291471876098

https://www.laks.nl/actief-bij-het-laks/pizzapanels

Scholieren houden zich ook zelf bezig met thuiszitters. Die ook deel kunnen nemen aan een thuiszitterspanel zodat ze een stem krijgen die gehoord kan worden.

Ik ga kijken of ik mijn dochter er voor kan porren. Best wel een beetje veel naast haar school voor haar, maar geeft misschien ook een boost omdat ze zelf bij kan dragen aan het oplossen van een probleem dat ze niet alleen zelf heeft.

mirreke

mirreke

12-05-2018 om 22:47

Een bericht waar ik dus niks van snap

https://www.ad.nl/rotterdam/moeder-aangehouden-na-brand-woning-ijsselmonde~a8eb2c5c/

De moeder van de drie kinderen, die gisteravond uit een brandend appartement van een flat aan de Grienderwaard in Rotterdam-IJsselmonde zijn gehaald, is aangehouden voor nalatigheid. Dit heeft de politie bevestigd.

De kinderen van 2, 12 en 14 jaar zijn opgenomen door Jeugdzorg. Op het moment van de brand waren de kinderen alleen thuis. De moeder bevond zich elders in de buurt. De kinderen zijn allemaal, met hulp van buurtbewoners, veilig buiten gekomen. De jongste was door zijn oudere broers vanuit een raam naar een balkon gegooid. Daarmee hebben zij volgens de brandweer goed gehandeld. De kinderen zijn naar het ziekenhuis gebracht met lichte brandwonden. Het gezin was niet bij Bureau Jeugdzorg bekend, stelt een woordvoerder desgevraagd.

De omliggende appartementen zijn vanwege de rook ontruimd. De bewoners konden even voor half elf naar huis. Het is nog onbekend hoe de brand is ontstaan. De politie doet onderzoek naar de oorzaak.

Oudste kind is 14! Mag die niet oppassen dan? Er kan altijd wat mis gaan. En in plaats van hulp en steun voor de schrik word je aangehouden en ben je je kinderen kwijt???

Bizar, dit!

Leen13

Leen13

12-05-2018 om 23:05 Topicstarter

En dan

Moeder zwaar straffen volgens Hugo de Jonge. Kinderen voortaan in de draaideureconomie van jeugdzorg tot ze op hun 18e gedumpt worden.

Leen13

Leen13

12-05-2018 om 23:09 Topicstarter

Drama voor de kinderen

Ook voor de oudste jongens is dit drama. Wie de fout met vuur heeft gemaakt ook, er is iets niet goed gedaan en daardoor zijn ze hun ouder kwijt en plotsklaps en vreemde omstandigheden waar ze niemand kennen en niet met hun moeder kunnen praten. Vermoedelijk is de baby ook nog ergens anders.
Wat zullen die zich schuldig voelen.

mirreke

mirreke

12-05-2018 om 23:14

Idd helemaal verkeerd aangepakt

Ja, ik geloof nooit dat ze allemaal bij elkaar zitten. Wat een ramp weer voor alle partijen. Ben je als moeder je doodgeschrokken, wordt je aangehouden en ben je je kinderen kwijt. Zijn de kinderen zich doodgeschrokken en worden ze van hun moeder gescheiden. Wat een trauma's weer.
Welke gek verzint dit... het is een klacht waard.

En nogmaals: de oudste is 14. Het was avond, dus kleinste lag gewoon in bed natuurlijk. Er kan altijd iets mis gaan. Ook als je thuis bent.
Maar ouders hebben het gewoon altijd gedaan.

Lente

Lente

13-05-2018 om 11:24

Meer berichten over de brand

https://www.rijnmond.nl/nieuws/168271/Buurt-Moeder-verwaarloosde-haar-kinderen

Ik hoorde dat de kinderen in huis waren opgesloten.

Of de uithuisplaatsing terecht is, kan ik niet beoordelen.
Maar om direct te roepen dat die onterecht is, lijkt me ook niet kloppen.

Leen13

Leen13

13-05-2018 om 11:49 Topicstarter

Begrijpeljk

Met deze toedracht wordt in elk geval begrijpelijk dat er ingegrepen wordt.

V@@s

V@@s

13-05-2018 om 12:12

en in dit geval

Wordt er wel aan waarheidsvinding gedaan, dit is een politieonderzoek.

mirreke

mirreke

13-05-2018 om 17:40

Dit geeft idd een ander beeld ja...

heftig ook!

Leen13

Leen13

13-05-2018 om 22:57 Topicstarter

VK - Niet ieder kind wordt beter van de kinderbescherming

COLUMN JOOST ZAAT
Niet ieder kind wordt beter van de kinderbescherming
Joost Zaat 13 mei 2018, 18:15

"Een van de vele hulpverleners doet een melding bij de raad omdat er zorgen blijven. De 4-jarige Anna bijt andere kinderen, lijkt schuw en poept nog in haar broek. Als tijdens het lopende onderzoek blijkt dat Maria opnieuw problemen met haar pillen heeft, een hulpverleenster boos bejegend zou hebben en Anna nog steeds niet op de wc poept, wordt Anna ’s morgens van school gehaald omdat het thuis niet veilig zou zijn.

Een kwetsbaar kind in een kwetsbaar gezin, dat verdient bescherming, maar dan moet het bewijs voor een acute uithuisplaatsing wel kloppen. Ik kan de raad, gesteund door wetenschappelijke literatuur, niet duidelijk maken dat dik zijn geen eigen keuze is, dat het niet slikken van pillen in dit geval gezond gedrag is en dat Nederland vol staat met poeppoli’s in ziekenhuizen voor geobstipeerde kindjes. Ik maak me veel minder zorgen dan andere hulpverleners en ben de enige die Maria en oma achttien jaar kent. Dat blijkt eerder een nadeel dan een voordeel. Mijn bril is volgens de raad veel te roze, ik vind die van hen veel te zwart.

Oude etiketten en gebrek aan medische kennis bleken deze week doorslaggevend bij een raadsbesluit dat de gezondheid van kind, moeder en oma kan schaden. Ik vrees dat Anna voorlopig niet terugkomt. Lang niet ‘ieder kind’ wordt beter van bemoeienis van de raad."

Leen13

Leen13

14-05-2018 om 17:25 Topicstarter

De moeder van de gezochte Deimante Zasytyte

Op de twitter van Ranada van Kralingen staan berichten van de moeder van Deimante Zasytyte, Ilija Zastyte, die ze op haar facebook heeft gezet.

Moeder zocht hulp bij de geboorte van haar dochter maar werd beschuldigd van emotionele instabiliteit en haar dochter werd van haar afgenomen.
De Litouwse arbeidsmigrante is inmiddels haar werk kwijt en wil met haar dochter terug naar Litouwen waar ze ook hulp en steun heeft van haar familie (die zelfs bereid waren om naar Nederland te komen om voor Deimante te zorgen.

Ze ziet haar dochter nog maar een paar uur in de maand.

Inmiddels is men op zoek naar haar omdat ze haar dochter heeft ontvoerd van de pleegmoeder. Geen gevaar voor het leven dus geen Amberalert.

@Ranada1967
6 u6 uur geleden
Meer
1/1 Politie zoekt moeder en auto waarin Deimante (5) werd meegenomen https://www.ad.nl/binnenland/politie-zoekt-moeder-en-auto-waarin-deimante-5-werd-meegenomen~a357b780/ … Ik ken de zaak inhoudelijk niet, maar dit zegt moeder in 2017:

https://www.facebook.com/lilija.zasytyte.5

Dora

Dora

15-05-2018 om 10:11

Ze zijn nog niet gevonden

Ik hoop dat ze het redden! Mocht er echt iets aan de hand zijn, dan kunnen ze in Litouwen toch ingrijpen? Waarom zou dat hier moeten, zonder netwerk van familie?

Leen13

Leen13

16-05-2018 om 16:59 Topicstarter

Litouwen

http://www.openingdoors.eu/where-the-campaign-operates/lithuania/

De Kinderbescherming in Litouwen is nog niet zo ver als in Nederland. Er zijn nagenoeg geen pleeggezinnen, er wordt in tehuizen opgevangen.
Maar het zijn er wel 3 keer zo weinig als in Nederland als dat al vergelijkbaar is.
Want in Litouwen gaat het waarschijnlijk om echte noodsituaties, onvermogen, ziekte, die voor iedereen, ook ouders en omstanders duidelijk zijn.
In Nederland is het de overheid die het ingrijpen bepaalt.

En het cijfer van 44.000 in Nederland vraag ik me af of het dan ook om kinderen gaat die in gehandicapteninstellingen verblijven of psychiatrisch opgenomen zijn.
Dat is in Litouwen waarschijnlijk allemaal 1 cijfer, terwijl dat hier nogal onduidelijk is of het niet alleen om de UHP van de Jeugdbescherming gaat.

Aan de subjectieve categorie 'emotioneel instabiel' zijn ze nog niet toe in Litouwen

"There is rarely a focus on supporting the emotional well-being of children and helping parents to build their parental skills and improving their relationship with their children."

De kans dat Deimante in Litouwen wel bij haar eigen moeder kan blijven lijkt me dan ook groter dan in Nederland.

Leen13

Leen13

19-05-2018 om 01:06 Topicstarter

Deimante aangekomen in Litouwen

https://nos.nl/artikel/2232468-vermist-meisje-5-duikt-op-bij-familie-in-litouwen.html

Het is moeder gelukt om met Deimante naar huis en naar haar familie te gaan. Gelukkig. Na vijf jaren gescheiden, en 1,5 uur per 2 weken op bezoek, zijn ze nu herenigd.

"Het OM Limburg richt zich op het strafrechtelijke deel, het onttrekken aan het wettelijk en bevoegd gezag. Bureau Jeugdzorg richt zich op de zorg voor het meisje."

Gaat allemaal goed maar nu moeten de instanties er nog hun plasje overdoen. Want ja, loslaten kan natuurlijk niet.

En misschien is Deimante wel te lang in het pleeggezin om formeel nog terug te mogen naar haar moeder.

Natuurlijk weet ik niet wat er werkelijk waar is van wat voor zorgen dan ook die niet in de media zijn, maar ik ben blij dat moeder en meisje bij familie zijn en bij elkaar.

Hopelijk stranden de pogingen van het OM en BJZ in interstatelijke bureaucratie. Mogen wij ook allemaal voor betalen van ons belastinggeld. Maar ja, 'kindermishandeling' en regels zijn regels.

Leen13

Leen13

19-05-2018 om 21:38 Topicstarter

Ouder in verzet tegen UHP kind

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/224890/Bussumse-ouder-probeert-uithuisplaatsing-kind-te-voorkomen-politie-zet-onderhandelaar-in

"BUSSUM - De politie heeft vanmiddag een straat in Bussum afgezet omdat een bewoner weigert mee te werken aan de uithuisplaatsing van één van de kinderen.

Een woordvoerder van de politie Midden-Nederland laat weten dat de rechter heeft bepaald dat de kinderen niet meer thuis mogen wonen. Een ouder zou daar niet aan meewerken en een van de kinderen in de woning vasthouden. "

Leen13

Leen13

27-05-2018 om 23:00 Topicstarter

Passend Onderwijs knelt nog steeds

https://www.parool.nl/amsterdam/meer-amsterdamse-kinderen-niet-naar-school~a4597290/

"Het aantal scholieren dat langer dan drie maanden thuiszit, is in Amsterdam weer gestegen. Experts maken zich zorgen.

In het jaarverslag van Bureau Leerplicht van de gemeente wordt de stijging verklaard aan de hand van de vorig jaar ingevoerde plicht om thuiszitten te melden. Het doel was het percentage kinderen dat thuiszit tot 2,4 procent terug te dringen, maar de teller is op 2,6 procent blijven steken. De verwachting is dat de 190 nog verder gaat stijgen, 'omdat het melden nog niet helemaal goed gaat'.

..........................................Hij is kritisch op de grote groep hulpverleners die op thuiszitters wordt gezet. "Een leerplichtambtenaar, een zorgadviseur, iedereen doet er een plasje over."

Leen13

Leen13

28-05-2018 om 16:17 Topicstarter

Rechtstaat is ook voor kinderen - Actieplan volgens ouders

https://www.dropbox.com/s/q1ge7nhyfxy6fd7/Een%20rechtsstaat%20ook%20voor%20kinderen.pdf?dl=0

Advocaat Prinsen heeft een alternatief plan voor waarheidsvinding/stoppen met valse beschuldigingen met concrete wijzigingen.

Teken de petitie tegen het door de overheid zelf gemaakte Actieplan:
http://advocatencomite.nl/afstandsverklaring.html

EEN ACTIEPLAN VOLGENS DE OUDERS

Voorop in dit actieplan staat voor de ouders de oorspronkelijke (maar voortijdig verlaten)bedoeling van het congres: bestrijding van valse beschuldigingen tegen de ouders, en andere uitwassen van willekeur. In concreto hebben ouders de volgende maatregelen op hen programma van wensen:

1.Daadwerkelijke uitbanning van het euvel van,tegen ouders gerichte,ongegronde beschuldigingen en manipulaties, expliciet, impliciet of bij suggestie, door:-doeltreffende sancties, onder meer zoals hieronder aangegeven,-door rechtstheoretische analyse van de oorzaken en implementatie van de verkregen inzichten in de wet (zie hierna: vage rechtsnormen, alsmede het artikel Rechtsvinding en Waarheidsvinding in de Justitiële Jeugdketen).

2.Prioriteit aan de Richtlijn Feitenonderzoek (zie Actielijn 1 van het Concept, laatste p.m.). Als het gaat om feitenonderzoek is de politie de meest ervaren instantie. Daarvan moet gebruik worden gemaakt door het feitenonderzoek onder te brengen bij de politie, zeker als het gaat om beschuldigingen van strafbare handelingen

.....
8.Invoering van een onafhankelijke onderzoeksrechter met het doel:-een in gang gezette spoed-uithuisplaatsing binnen 3 dagen te toetsen aan artikel 800 lid 3 Rv. Bij gebleken ongegrondheid van de spoedmaatregel kan het kind terug naar het eigen gezin om het eventuele onderzoek naar de noodzaak van de maatregel vanuit de thuissituatie af te wachten.-ingeval van OTS of UHP:bij betwisting van in rapporten of verzoekschriften aangevoerde feiten deze te doen onderzoekenen zo nodig te corrigeren vóórdat de kinderrechter kennis neemt van de zaak.-art. 3.3 Jeugdwet te versterken met niet-ontvankelijk verklaring van de Raad voor de Kinderbescherming of de G.I. indien de Raad of de G.I. zich evident niet onafhankelijk heeft opgesteld jegens de voorgangers in het traject (G.I. c.q.AMHK) en handelt in strijd met de uit art.3.3 Jw voortvloeiende rechtsplicht.
...

11.Toevoeging aan de ouders van een raadsman of een onafhankelijke, bekwame, gekozen vertrouwenspersoon.....

Beetje veel, maar er zijn nog meer duidelijke punten.

.8.Invoering van een onafhankelijke onderzoeksrechter met het doel:-een in gang gezette spoed-uithuisplaatsing binnen 3 dagen te toetsen aan artikel 800 lid 3

......

14.Stop met bevordering van onbevoegde opsporing door burgers van “kindermishandeling”. Deze vorm van opsporing werkt lichtvaardige vervolging door AMHK en Raad voor de Kinderbescherming in de hand en houdt de morele paniek in stand.

15.Beëindig de extra judiciële, op managementconcepten gebaseerde overlegstructuren die voorafgaan aan de juridische procedure. Beschermingstafels, Casusoverlegstructuren, voorafgaand aan een procedure zijn, gelet op de nauwe banden van de deelnemers met de rechterlijke macht niet verenigbaar met het procesrecht.

16.Goede-ouder presumptie: Ouders worden geacht goede ouders te zijn totdat het tegendeel blijkt. Verdenking moet berusten op feiten, niet op meningen. Als er geen feiten zijn die grond opleveren tot verdenking mogen ouders niet gedwongen worden mee te werken aan psychiatrisch of andersoortig onderzoek op straffe van (voortdurende) OTS of uithuisplaatsing

Leen13

Leen13

01-06-2018 om 15:27 Topicstarter

Overheidsinterventie

https://www.theatlantic.com/national/archive/2014/07/in-a-year-child-protective-services-conducted-32-million-investigations/374809/

Ik was eigenlijk op zoek naar het artikel dat 5 procent van de gezinnen in de UK jaarlijks een 'onderzoek' ondergaan van Child Protective Services.

"There is no system that can totally avoid putting parents who don't deserve it through investigations, despite the fact that even the best moms and dads would regard the ordeal as nightmarish. Over time, however, the number of undeserving parents so burdened seems to be increasing–and the number is large "

https://agendastad.nl/citydeal/zorgvoorveiligheid/
Er komt, naast meldingen van scholen, hulpverlening, politie, diverse beroepsgroepen, particulieren, nog een focus bij dat interventie gaat genereren.

Sommigen vragen zich af of dit wel is wat je wil, de meesten zullen er toch in meegaan. Samenwerkende instellingen in een gemeente leggen de 'vinkjes' bij elkaar en gaan gezinnen die hoog scoren 'preventief' bezoeken. Om 'huiselijk geweld' te voorkomen. Je ziet wat je wil zien. De overheid komt bij jou binnen vanwegen je potentiele mishandelende profiel.

Hopelijk levert het ook wat meer 'services' op die gezinnen juist helpen om uit de misère te komen of te blijven als renovatie, goede ggz hulp, goed onderwijs, goede toegankelijke clubs en muziek voor kinderen, goede schuldhulpverlening, goede basisvoedselvoorziening, goed toegankelijke gezondheidszorg en rechtshulp.

mirreke

mirreke

01-06-2018 om 22:10

In Engeland?

Welnee, dat levert helemaal geen diensten op die hulp bieden. In Engeland is alles nog een of meer graadjes erger dan in Nederland. Bezuinigingen op ggz, op scholen, op uitkeringen, op wonen, of toeslagen voor bv. energie ed. Op alles wordt bezuinigd, de framing van armen en behoeftigen is nog erger dan in Nederland. Door brexit zal alles nog erger worden, want het geld wordt dan krap...

Leen13

Leen13

01-06-2018 om 23:56 Topicstarter

Nederland MIrreke

Misschien wat verwarrend door mij.
Bij Engeland denk ik aan het artikel waarin de volgende zinsnede: "putting parents on the floor with stress is not improving their parenting skills".
Bij een bericht waarin wordt vermeld dat jaarlijks 5 procent van de Engelse gezinnen een 'beschermingsonderzoek' onderaan.

En mogelijk in het zelfde bericht of een ander, dat council elke maand een rijtje risicogezinnen uitdraait die dan vervolgens bezocht worden.

Dat wordt hier ook mogelijk binnen de City Deal in Nederland. Binnen de Nederlandse gemeente worden data van de samenwerkingspartners gedeeld en vinkjes bij elkaar gelegd. Er komt een algoritme waarmee 'risicogezinnen' geprofileerd worden. En ik voorzie dat dat weer meer 'meldingen' gaat opleveren. Misschien wel op dezelfde wijze. Draai elke maand het algoritme uit en geef de adressen aan de 'jeugdbescherming', wijkteams, OKA's, of wie ook in jou gemeente de eerste lijn is van de beschermingsindustrie.

https://en.wikipedia.org/wiki/City_Deal

Ideetje uit Engeland dat hier op het moment nogal omarmd wordt.

De beschermingsindustrie is nog steeds een snel groeiende sector.

Leen13

Leen13

02-06-2018 om 11:45 Topicstarter

Algoritme in de kinderbescherming UK en VS

https://apolitical.co/solution_article/london-uses-data-predict-which-children-abuse/

"Xantura’s “Early Help Profiling System” (EHPS) translates data on families into risk profiles, sending monthly written reports to council workers with the 20 families in most urgent need of support. Various statistics are used from multiple agencies, including information about school attendance and attainment, families’ housing situations, and economic indicators."

Men claimt in het artikel enorme besparingen door deze early intervention. Lijkt me een betwijfelbare zaak. Elke maand 20 nieuwe! gezinnen toevoegen aan een al bestaand bestand aan 'in care'. Een groeiende industrie.

De inzet van wijkteams heeft ook meer nieuwe gevallen opgeleverd.

https://www.nytimes.com/2018/01/02/magazine/can-an-algorithm-tell-when-kids-are-in-danger.html

"It’s a conundrum,” Dalton says. “All of the data on which the algorithm is based is biased. Black children are, relatively speaking, over-surveilled in our systems, and white children are under-surveilled. Who we investigate is not a function of who abuses. It’s a function of who gets reported.”

"Poverty, all close observers of child welfare agree, is the one nearly universal attribute of families caught up in the system."

mirreke

mirreke

02-06-2018 om 11:49

Iekssss

zo had ik het niet meegekregen, AnneJ. Wat een griezelige ontwikkeling. Profilering tot en met. bah!

Leen13

Leen13

02-06-2018 om 11:52 Topicstarter

Grondrechten

"During a 2016 White House panel on foster care, Gladys Carrión, then the commissioner of New York City’s Administration for Children’s Services, expressed worries about the use of predictive analytics by child-protection agencies. “It scares the hell out of me,” she said — especially the potential impact on people’s civil liberties. “I am concerned about widening the net under the guise that we are going to help them.”

"She and others involved with the Allegheny program said they have grave worries about companies selling private algorithms to public agencies. “It’s concerning,” Dalton told me, “because public welfare leaders who are trying to preserve their jobs can easily be sold a bill of goods. They don’t have a lot of sophistication to evaluate these products"

Leen13

Leen13

02-06-2018 om 11:55 Topicstarter

Nou ja

Dat jaagt natuurlijk angst aan. Maar het is makkelijker om te zeggen dat 'ik' dat doe.

Leen13

Leen13

02-06-2018 om 12:21 Topicstarter

Dat je maar moet zorgen dat je niet 'arm' bent als je kinderen hebt. Of ziek, of werkeloos, of gescheiden, of zonder passende behuizing.

mirreke

mirreke

02-06-2018 om 16:11

Nou, als ik nu jong was

zou ik denk ik helemaal geen kinderen willen. Die bemoeizucht, verschrikkelijk!

Leen13

Leen13

07-06-2018 om 08:51 Topicstarter

Frank Furedi: guesswork

http://www.spiked-online.com/newsite/article/13219#.WxjShPmFMdU

"In such circumstances, clinicians are not simply offering a medical diagnosis - they’re giving an assessment of the moral status of the parent and the existential predicament of the child. And where a medical diagnosis is based on science, the moral assessment that clinicians will be called upon to give will essentially be based on guesswork."

De socioloog Frank Furedi schrijft al een tijd over de negatieve gevolgen van de morele paniek voor ouders en kinderen. Het maakt het er juist niet veiliger op voor kinderen.

Andere publicaties zijn: Licensed to hug. Over de UK variant van de VOG waardoor vrijwilligers niet meer meedoen en afhaken bij vrijwilligerswerk op scholen en in verenigingen. Valse veiligheid want er zijn steeds nieuwe daders en dat voorkom je er niet mee. En de onveiligheid neemt juist toe doordat volwassenen afhaken.

Paranoid Parenting.
https://www.theguardian.com/education/2001/apr/26/highereducation.socialsciences

Ouders stellen ook steeds meer veiligheidseisen, de risico's worden onnodig uitvergroot en beperken daarmee de bewegingsvrijheid, ervaringen en de ontwikkeling van hun kinderen.

Leen13

Leen13

08-06-2018 om 01:55 Topicstarter

Wereldwijd: de gevolgen van ingrijpen

https://theconversation.com/we-remove-kids-from-abuse-and-neglect-but-are-they-better-off-in-the-long-run-32686

"Young people leaving care or who have left care are over-represented in the statistics on homelessness, early school leaving and contact with the criminal justice system. They are also more likely to have children at an early age and are at greater risk of having their own child taken into care."

"Generally children in care continue to have poorer outcomes than the wider population – particularly in relation to educational achievement, homelessness and mental health."

Omdat je niet weet wat van doen heeft met ondermaatse zorg en wat een gevolg is van een psychische conditie, die vaak ondermaats behandeld wordt, kun je daar ook verder niets over zeggen.

Leen13

Leen13

08-06-2018 om 16:38 Topicstarter

De minister probeert het: praatjes ipv rechten

http://advocatencomite.nl/afstandsverklaring.html

Nogmaals wordt door diverse op twitter aandacht gevraagd voor het tekenen van de afstandsverklaring. Ouders gaan niet akkoord met de nietszeggende voorstellen van kwaliteitsverbetering van de jeugdbescherming. Maar wel met het invoeren van deels reeds toegekende rechten als een onderzoeksrechter en betere rechtsbescherming tijdens het juridische proces rondom beschuldigingen van kindermishandeling.

Graag tekenen voor wie dat nog niet gedaan heeft.

In de petitie vijf punten waar ouders wel voor staan.

https://t.co/L8uJGKmQoH

Minister Sander Dekker vind het niet wenselijk om de rechtsbescherming van ouders en kinderen te verbeteren.

"Een aantal ouders heeft ook voorstellen aangedragen die voor een deel zijn opgenomen in het actieplan (zoals de aandacht voor cliëntondersteuning, de kwaliteitsverbetering van onderzoek en rapportages en het op peil houden van de kennis van professionals). Zij pleiten daarnaast voor het zwaar juridisch verankeren van de werkwijzen in de jeugdbescherming.

Ik denk niet dat deze juridische verankering een weg is die we moeten inslaan. De (inter)nationale wettelijke kaders bieden immers een fijnmazig systeem om de rechtspositie van kinderen en ouders in de jeugdbescherming te waarborgen. De opgave waar professionals en ouders voor staan is pedagogisch: namelijk dat kinderen, ouders en professionals zich samen inspannen om kinderen op te laten groeien in een veilige omgeving en de ontwikkelingsbedreiging voor kinderen af te wenden. Daarvoor is het nodig dat de uitvoeringspraktijk verder verbetert; de professionele basis moet op orde zijn. Het juridisch dichttimmeren van de werkwijzen in de jeugdbescherming beperkt de ruimte voor deze professionaliseringslag"

Hoe lang men al niet roept om 'professionalisering'. Deltaplan, Signs of Safety, VIG, minder privacy, meer 'samenwerking', nu weer dat ouders en beschermers 'pedagogisch samenwerken' -hoe doe je dat als je geen rechtspositie hebt? - het helpt ouders en kinderen alleen maar steeds verder de soep in. Dat is niet de 'professionalisering' waar ouders en kinderen op zitten te wachten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.