Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Is Nederland een rechtstaat?


Wie zijn verstand gebruikt.....

....snapt toch dat met al die rapporten die er zijn (het misbruikrapport, het 1-op-de-10-rapportages-bevat-fouten-rapport) en al die verhalen in het nieuws (remi die niet verstandelijk gehandicapt was, youness die niet mishandeld bleek te zijn maar toch uit huis geplaatst bleef), een steeds maar weer verbetering belovende jeugdzorg, een cijfer aan ots en uhp dat in heel europa niet geevenaard wordt, een desondanks niet dalend cijfer van mishandelende kinderen en duizenden klagende ouders en kinderen toch ook wel dat er toch echt wel iets aan de hand is in de jeugdzorg?

Iemand die zijn verstand gebruikt snapt toch ook dat bestrijding en uitvlakking van ouders nooit in het belang van het kind is?

Iemand die zijn verstand gebruikt snapt toch dat ouders, ook al maken ze fouten, niet als stront behandeld hoeven te worden?

Iemand die zijn verstand gebruikt snapt toch dat als ouders onder vuur worden gelegd, dit juist ten koste van zorg en opvoeding gaat?

Iemand die zijn verstand gebruikt snapt toch dat kinderen bijzonder lijden als ouders worden aan-of afgepakt?

Iemand die zijn verstand gebruikt, heeft oog voor een ander en snapt waarom mensen jeugdzorg vergelijken met kafkaeske of oorlogstoestanden.....

Wie het niet wil verstaan, die snapt dat inderdaad allemaal niet en die haalt lekker uit naar al diegenen die toch al diep in de shit zitten of zaten naar al diegenen die door de we-moeten-kindermishandeling-voorkomen-hype die nu gaande is. En dat zijn echt niet alleen maar aso's (en aso wil nog niet zeggen dat je slecht bent voor je kind). Dat zijn ouders zoals ik. En als je pech hebt ook jij.

Emine
(Die weet dat deze posting zeer zinloos is, maar het gewoon even kwijt wou)

Leen13

Leen13

05-02-2015 om 20:03 Topicstarter

Nog een oorlogsvergelijking

http://nl.wikipedia.org/wiki/La_vita_%C3%A8_bella
Hoe je je voelt als ouder, bedreigd tot op de bodem van je bestaan door onredelijke en onmenselijke fascisten en ondertussen toch je best doen om je kinderen een zo zorgeloos mogelijke tijd te bieden.
Zonder achtergrondkennis komt zo'n vergelijking je vast wel zeer overdreven over, maar toch is het de realiteit die veel ouders in zo'n situatie ervaren. En waarvan hun hersenen op tilt slaan.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-02-2015 om 21:12

Een vergelijking die kant noch wal slaat

Ik geloof graag dat jouw hersenen op tilt zijn geslagen, want deze groteske vergelijking slaat kant noch wal. Vrouwe Justitia draagt niet voor niets een blinddoek. Het recht rekent af op daden en niet op afkomst of maatschappelijke status.

Een ieder die zich schuldig maakt aan kindermishandeling overtreedt daarmee de wet en kan om die reden worden vervolgd. Zo hebben we dat met z'n allen afgesproken.

Rode krullenbol

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2015 om 21:47

Nou rk

Jij denkt dus echt bij alles: wat de overheid doet is welgedaan. Je bent het nooit oneens met beleid, loopt nooit ergens tegen te hoop, klaagt nooit en hoeft ook niet te stemmen. Wat een saai leven.

Mensen hebben hier uitentreuren uitgelegd, ondersteund door rapporten, dat Vrouwe Justitia haar blinddoek afdoet in dit soort zaken en dat sommigen wel degelijk gelijker blijken dan anderen. Van mishandeling door ouders is geen sprake in die gevallen. Wel van bewezen mishandeling door de staat, door instellingen en door pleeggezinnen. Die mishandeling is OK, want dat "hebben we zo afgesproken". Je komt niet met tegenbewijzen, alleen met een blote ontkenning.

Ach mens....

.....je weet niet waar je over praat, echt niet.

Het zijn oorlogse toestanden als je kind wordt afgevoerd en je weet niet waarheen. En zeker als het gaat om non-redenen die zijn 'vastgesteld' in een schijnproces. Want dat is het, jeugdzorg telt voor 10, de ouder voor 0. Jeugdzorg kan iets zeggen en het wordt voor waar aangenomen, een ouder kan iets bewijzen en het wordt terzijde geschoven als het dat wat jeugdzorg zegt tegenspreekt. Zo gaat het gewoon. En dan heb je ook nog de gevallen waar de jeugdzorger even achter je rug om naar de rechter belt om een spoeduithuisplaatsing te bewerkstelligen. Dan is er dus niet eens wederhoor geweest. Ieder jong onervaren ding dat bang is een fout te maken en meent een signaaltje te zien, kan dat doen. En vervolgens, als dan na jaren knokken is doorgedrongen dat je toch echt je kind niet mishandeld hebt, dan krijg je de discussie dat het kind nu zo goed geworteld is in het pleeggezin, dat het niet meer terugkomt. Dat is pure misdaad en gaat tegen alle normen in, maar het gebeurt.

En mensen als jij die schoffelen de slachtoffers hiervan lekker onderuit. Veilig vanachter de computer. Ben maar blij dat je dat kunt. Want dat betekent dat je er niet over mee kunt praten. Hoop voor je dat je nooit een huilbaby hebt, een stoere rakker met blauwe plekken op rare plaaten of een puber die iets steelt of buiten de juiste tijden vuurwerk afsteekt. Of met een scheiding te maken krijgt waarbij je je kinderen om veiligheidsreden niet aan je ex mee durft te geven. Want dat zijn dus de (alleenstaande) ouders die worden aangepakt.

Leen13

Leen13

06-02-2015 om 00:37 Topicstarter

UK - forced adoption


https://www.youtube.com/watch?v=va1N9r2Vieg

Dit zijn de kindermishandelende ouders.
Een commentator meldt dat social workers ooit hun werk begonnen zijn om gezinnen te helpen maar nu worden ze gedwongen om kinderen te 'beschermen'.

Leen13

Leen13

06-02-2015 om 00:40 Topicstarter

De BBC documentaire

http://www.bbc.co.uk/blogs/legacy/panorama/2010/08/please_dont_take_our_child.html

Met reacties.

Wat de BBC kan in de UK zou ook goed zijn om hier te laten zien. Een Vandaag en andere programma's doen al goed werk en gelukkig zijn er regelmatig programma's maar een goede documentaire zou ook uitkomst kunnen bieden.

"4. At 20:48 23rd Aug 2010, PMR1980 wrote:
I am watching this with anger. This is typical of the Child Protection/Social Services system and I am speaking as a Police Officer. Day in, day out, I see cases of children living in squalor, cruel and blatantly dangerous situations. These situations go unpunished with little or no action taken. When it comes to a 2.4 children family who care and love their child who gets injured in unexplained or accidental circumstances, they have the book thrown at them. I could give countless examples of such cases and nearly everyday in my working life I come across the next 'Baby P' that is just not dealt with. It is typical of the scum of this county being untouched and the good upstanding people being targeted!"

Leen13

Leen13

06-02-2015 om 20:17 Topicstarter

Geen maatregel?

http://www.jeugdzorgnederland.nl/column/nieuws/een-nieuwe-wereld--een-nieuw-nederland/

"29.01.2015 - Het is januari 2015, en er is dus een nieuwe wereld , een nieuw Nederland. Het Nederland van na de transitie. Het gaat weer wat beter met de economie, de werkloosheid daalt. Het vertrouwen van de burger neemt toe. De wijkteams hebben ervoor gezorgd, dat er tot nu toe nog geen enkel verzoek tot een jeugdbeschermingsmaatregel is binnengekomen."

Ongelooflijk, hopelijk zet deze trend zich voort. Niets mis met een maatregel in uitzonderlijke gevallen maar het liep toch echt wel de spuigaten uit in alle gevallen.

Leen13

Leen13

06-02-2015 om 20:19 Topicstarter

Deze zat al in de pen

https://www.facebook.com/stopjeugdzorg/photos/a.530367160364821.1073741828.529673773767493/813427262058808/?type=1&theater

Nou ja, toch een maatregel dan. Maar deze zat al in de pen. Een persoonlijke, al jaren slepende, missie van jeugdzorgdirecteur Sitalsingh.

Leen13

Leen13

09-02-2015 om 08:48 Topicstarter

Het houdt niet op, niet vanzelf - Nora Yorukseven

https://norayorukseven.wordpress.com/about/

oma-k @omak6 · 22 u 22 uur geleden
@ReiniervanZutph https://norayorukseven.wordpress.com/about/ . Dit is jeugdzorg. Een uitdaging voor nat ombudsman. Wanneer wordt aan dit onrecht recht gedaan?

Het vele verhaal, inclusief de ingediende klachten en de rechtsgang, waar Nora gelijk kreeg, maar Khan toch niet terug kreeg, omdat BJZ zich niet aan de wet houdt. En er mee wegkomt.

"Antwoord Nora: ‘klopt er waren wel mensen uit Groenlinks die zich met de zaak bemoeiden, maar die hadden zonder mijn weten per mail een antwoord van Jeugdconsul en Bureau jeugdzorg gekregen dat de zaak anders zou zijn dan wat ik had verteld en dat ik zelfs opgenomen geweest zou zijn, omdat ik geestesziek zou zijn en dingen zag wat niet bestonden!’ Aldus; nalatige huisarts, DOSA, Jeugdconsul en BJZ ‘spinnenweb’!
Deze mail hebben ze dus naar allerlei instanties in de hele gemeente rondgestuurd. Ze hebben geen idee van hoe ze mij en mijn kind zijn leven kapot hebben gemaakt.
Zie medisch dossier waarin staat dat we gezondheidsklachten hadden en ik nergens in behandeling was laat staan opgenomen was zoals jeugdconsul en BJZ dat wel hebben doen voorkomen naar GL en vele instanties toe"

Eerst zou Nora aan 'overmedicatie' doen volgens de huisarts die haar zelf middelen voorschreef, die volstrekt logisch waren in de context, en dan weer zou ze met gezondheidsklachten 'nergens in behandeling' zijn? Gelegenheidsargumenten zoals die gangbaar zijn in de rapportages.

Wanneer komt Khan nu terug naar huis? Wie zorgt dat hier een eind aan komt?

Leen13

Leen13

09-02-2015 om 09:21 Topicstarter

Ondergedoken gezin na 3 jaar opgepakt

https://www.facebook.com/stopjeugdzorg/photos/a.530367160364821.1073741828.529673773767493/813427262058808/?type=1&theater

Ouders zochten 'hulp' voor relatieproblematiek. Ja, die liep op een gegeven moment hoog op ja, vandaar de hulpvraag. Daar hebben ze wel spijt van gekregen. Je kunt beter geen hulp zoeken want hulp wordt niet geboden, wel justitie en het vernietigen van je gezin.
Gezin, ze hebben 3 kleine meisjes, dook onder in Duitsland waar ze helaas nu gevonden en overgedragen zijn aan de Nederlandse justitie. Gezin naar de maan. Dit worden weer jaren van grote stress, marginalisatie en ellende, voor het hele gezin.
En natuurlijk worden de meisjes niet bij oma geplaatst want die zat ook in het onderduikcomplot, dus wordt er gestraft.
In Groningen doen ze aan het 'belang van het kind' en 'ieder kind veilig'.

Leen13

Leen13

09-02-2015 om 10:07 Topicstarter

Verzoek om uit de ouderlijke macht te zetten

http://fposts.com/fbpost/213481592137672_406215246197638

Filmpje bovenin op de foto.
De tolk vertaalt wat de meisjes van de RvdK zeggen aan het begin van het gesprek: Wij hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om u als ouders te ontheffen uit het gezag.
Vader, turks sprekend: maar ik heb helemaal niets fout gedaan! Dit is fascisme!
Meisjes: wij denken dat het beter is dat uw kinderen in het pleeggezin blijven en de gezinsvoogd kan niet met u samenwerken.
Vader kan zijn verontwaardiging niet de baas en het gesprek wordt uiteindelijk beëindigd. Vader wordt gesommeerd het pand te verlaten.

En tja, wat zou er nou eigenlijk aan de hand zijn? Waarschijnlijk niets maar er was een melding of een vinkje ergens en er kreeg er een een tunnelvisie op grond van vooroordelen en 'onderbuikgevoelens'. Zielig hoor als je turkssprekende ouders hebt die denken dat ze niets fout doen.

Doktersvrouw

Doktersvrouw

11-02-2015 om 13:55

AnneJ, je rants hebben nut!

Binnenkort krijgt manlief Jeugdzorg op bezoek over een patiëntje. Nou, ik heb hem voorbereid met behulp van OO, voor zover dat nog nodig was want hij vond het al een belachelijk verhaal. Heb bijna medelijden met de jongedames...

Ook bij Jeugdzorg is de baas trouwens meestal een man, is je dat opgevallen? Waar komen die eigenlijk vandaan? Niet van de werkvloer, want daar lopen ze nauwelijks rond.

rode krullenbol

rode krullenbol

11-02-2015 om 14:36

kip of ei?

Alweer een kip of ei kwestie! Is de beoordeling "belachelijk" nu ontsproten aan het brein van de dokter, of niet?

En: komen de (al dan niet vermeende) fouten van Jeugdzorg nu voort uit de ondeskundigheid van al die veel te jonge, onervaren vrouwelijke medewerksters, of de ondeskundigheid van die niet-van-wanten-wetende, onbenullige mannelijke leiders?

Doktersvrouw

Doktersvrouw

11-02-2015 om 14:52

brein

Waaraan denk je dan dat het ontsproten is, een bloembol? Sorry hoor, jij hebt geen idee van de omstandigheden. Maar je denkt wel dat manlief, die het gezin goed kent, zijn eigen mening niet kan vormen?

De tweede vraag is wel interessant. Geen idee eigenlijk.

Opleiding

Ik denk dat de kennis is ontsproten uit de theorieboeken in hun opleiding. Als student neem je aan dat wat in de boeken staat juist is. Dat is de basis en het fundament. Als de kennis in de boeken onjuist zou zijn, zou de opleiding niet voor die boeken gekozen hebben.

mirreke

mirreke

11-02-2015 om 15:53

Precies: opleiding

Ooit hadden wij ook te maken met Jeugdzorg. Gewoon, gevalletje spijbelen op de middelbare school van dochterlief, doorgemeld naar leerplicht. Geen idee meer hoe het daarna tot Jeugdzorg is gekomen.

In mijn naïviteit van toen dacht ik dat je met deze mensen kon praten. Niet dus. Wij kregen een heel jong ding, net van school, maatschappelijk werkster.
Echt heel jong, vers van de pers. Wij waren haar eerste zaak, ze had een supervisor, (een man, jawel) die haar zou begeleiden, zodat het allemaal goed zou komen.
Dit escaleerde in no-time. Een meisje dat zich liet manipuleren door de dochter, die natuurlijk helemaal niet doorhad hoeveel macht dat aardige betrokken meisje wel niet had. En dat ze daar met heel andere bedoelingen zat.

Het erge is dat dochter, die echt wel een psycholoog kon gebruiken, dat soort hulp dus nooit gehad heeft. Als zij ons destijds hadden geholpen met psychische hulp, zonder dramatisch uit huis wonen en zo, waren we er tenminste iets mee opgeschoten. Maar zo gaat het dus niet.
Geen hulp, wel veel stress.

Met mijn inmiddels al lang volwassen stiefkind gaat het nu heel goed, althans, qua opleiding en werk. Ze heeft o.a. de opleiding gedaan waarmee ze in dezelfde huizen kan werken als waar ze gewoond heeft... niet toevallig natuurlijk. Maar inmiddels heeft ze wel een paniekstoornis, zit ze aan de seroxat en gaat ze binnenkort in psychotherapie om het UIT HUIS WONEN te verwerken!!

rode krullenbol

rode krullenbol

11-02-2015 om 19:48

Van hetzelfde laken een pak

“Achter elk probleem schuilt een vrouw”, klonk het bevooroordeeld, beschuldigend en gedecideerd uit de mond van mijn godvrezende moeder. Niet moeilijk te raden: mannen stonden er heel wat beter op bij haar. Hun gunde zij in principe een zo goed als goddelijke status. En zichzelf niet te vergeten; als gunstige, zeer hoge uitzondering die de regel alleen maar bevestigde.

Het deed voor haar uiteraard niets af aan dit zwart-witte denkbeeld, dat haar hooggespannen verwachtingen naar de man in de praktijk steevast uitliepen op ontgoocheling. Een ten behoeve van het overzicht zorgvuldig gekoesterd dogma is en blijft meestal een dogma, tenslotte. Zo bezien valt het ook goed te begrijpen, dat positieve ervaringen met vrouwen haar ook al niet op andere gedachten konden brengen.

Al wie opgegroeid is in een katholiek nest, kent het seksistisch klappen van de zweep; zou je zeggen. Waren haar ideeën echter zo rooms als die van de paus, of een strikt persoonlijke invulling van het Rooms-katholieke geloof? Ik laat die vraag maar even voor wat die is. Het is soms lastig communiceren over dit soort van onderwerpen; zo bleek mij al op jonge leeftijd. Bovendien heb ik, zodra ik de kans kreeg, zoveel mogelijk afscheid genomen van die kerk, kerkelijk leven in het algemeen en alle erbij behorende rompslomp.

Die keren dat ik nog heb moeten opboksen tegen kleinerende vooroordelen ten aanzien van vrouwen, was het – toeval of niet? – telkens mijn/een katholieke medemens die de consternatie veroorzaakte. Daar moet ik bij zeggen, dat deze katholieken stuk voor stuk erg hoog scoorden op de narcistische schaal. En dan moet je/ik ook niet verbaast opkijken, als blijkt dat zij ook in de seculiere wereld hun invloeden zoveel mogelijk laten gelden.

Het bevestigde overigens wel het beeld dat mijn moeder maar al te graag oproept: de Rooms-katholieke kerk als een massief bolwerk, waartegen een ontkerkelijkte eenling slechts nietig afsteekt en reddeloos verloren is. Als het aan haar had gelegen, dan was ik er heilig van overtuigd geraakt, dat ik als afvallige aan elke katholiek – man of vouw! – een vijand zou hebben en het als eentje van het zwakke geslacht wel kon schudden.

Nuchter evaluerend kwam ikzelf tot een heel andere conclusie. Van de tientallen docenten van wie ik les heb gehad aan de katholieke scholen waarnaar ik werd toegestuurd, behandelden slechts twee (één vrouw en één man) mij onheus. De meeste traden mij neutraal tegemoet, terwijl sommige mij zelfs merkbaar gunstig gezind waren. Hun gedrag strookte volkomen met het optimistische mens- en maatschappijbeeld dat mij door de natuur is gegeven.

Maar dit geheel en al terzijde, hoor. Ik weet als geen ander, hoe arrogant het is om je eigen levenshouding dwingend ten voorbeeld te stellen aan een ander. De bescheidenheid gebiedt mij dan ook om hier niet verder uit te weiden over mijn persoonlijke levenservaring. Valt die niet ook volstrekt in het niet bij de levenservaring van moeders die met Jeugdzorg van doen hebben gekregen? Zo vragen ook sommige deelnemers aan dit draadje zich hier onomwonden en retorisch af.

Meer filosofisch dan maar: kleinerende vooroordelen ten aanzien van vrouwen vormen de tegenhanger van verheerlijkende. Het seksistische zwart-wit beeld van mijn moeder laat zich eenvoudig omkeren. Dat kan, naar het schijnt, maar al te goed van pas komen in discussies. In dit draadje bedient Doktersvrouw zich althans van het argument dat de leiding van Jeugdzorg voornamelijk in handen is van mannen.

Het heeft weer eens een opmerkelijke wending gegeven aan dit draadje. Opeens is niet alleen de ondeskundigheid, maar ook het geslacht (m/v) van de medewerkers van Jeugdzorg een issue. Allicht om het gezag van Jeugdzorg te ondermijnen, suggereert zij een onderlinge samenhang. Door ons lezers zelf nader in te vullen met de conclusie dat Jeugdzorg niet anders dan fouten kan maken, omdat de leiding in handen is van personen die van toeten noch blazen weten.

Jullie begrijpen wel, dat deze voorstelling van zaken de goedkeuring van mijn moeder niet zou wegdragen! Ik heb er zelf ook de grootste moeite mee; zij het om een heel andere reden. De manier van argumenteren van Doktersvrouw komt opvallend overeen met die van topic starter, AnneJ. Deze schotelt ons keer op keer het beeld voor, dat de uitvoerende krachten van Jeugdzorg voornamelijk jonge, ondeskundige grietjes zijn. Beiden willen ons het idee geven, dat Jeugdzorg er alleen maar een potje van maakt en doen daarbij een naarstig beroep op ons ´gesundes Volksempfinden´.

Nu ben ik zelf eentje van ´het´ volk, maar om hun idee klakkeloos voor waar aan te nemen op basis van hun anonieme verhalen op dit forum? Ik kijk wel link uit!

Wat ik mis is (oog voor) de nuance. Nu weet ik net als velen met mij: hoog oplopende gevoelens willen de behoefte aan en het vermogen tot nuanceren nog wel eens danig in de weg staan. Bovendien doet wie zich in een discussie wil bedienen van populistische trucjes, er goed aan juist de nuance buiten beschouwing te laten. Tegelijkertijd geldt, dat wie zaken zo scherp aanzet, eigenlijk geen ruimte laat voor een onverschillig ´het zal allemaal wel´.

De aantijgingen aan het adres van Jeugdzorg zijn dermate ernstig, dat de gang naar de rechter de aangewezen weg lijkt om de kwestie af te handelen.

Vergt dat te veel moed? Als ik zo boos en overtuigd zou zijn als jullie, dan hoefde ik mezelf die vraag niet eens te stellen. Kleinmoedig van onder naar boven trappen kan iedereen, maar als een overheidsdienst zich stelselmatig schuldig maakt aan machtsmisbruik, zie ik dat als een krachteloze, ongeldige slag in de lucht. Hoe grimmig je ook mort.

Rode krullenbol

Leen13

Leen13

11-02-2015 om 19:55 Topicstarter

Ja RK

Het is gewoon een verschil in perspectief zullen we maar zeggen. Gescheiden werelden die niet tot elkaar komen. Ben je 'in' jeugdzorg dan geldt de retoriek van 'ieder kind veilig' en ben je daar hardhandig mee in aanvaring gekomen dan geldt de immoraliteit en de inhumaniteit van die ervaring. Never the twain shall meet.
Gelukkig had mijn huisarts, die van toen en die van nu, een nuchtere visie op de jeugdhulpverlening en een gepaste ingebouwde reserve om daar mee in zee te gaan.

Leen13

Leen13

11-02-2015 om 20:03 Topicstarter

Dankbaar

Ik ben in elk geval dankbaar dat we er zijn als gezin. Dat ik mijn kinderen kan steunen en kan genieten van de groei die ze doormaken. En ze kan steunen bij de hindernissen die ze met hun karakter tegenkomen. We genieten van de bond die we met elkaar hebben en genieten van de mensen om ons heen. We kunnen het leven aan.
Sadder and wiser. Dat wel.

Doktersvrouw

Doktersvrouw

11-02-2015 om 20:26

Nou moe...

Ik maak een losse opmerking over iets dat me opeens opvalt, over vrouwenemancipatie in het algemeen, en RK hangt daar een hele levensbeschouwing aan op en ziet het opeens als argument voor iets (wat?) dat met jeugdzorg te maken zou hebben. Iets teveel eer voor een losse opmerking, lijkt me.

En dat het vooral jonge grietjes zijn is nu eenmaal zo. Het is toch niet nodig om de feiten te ontkennen? Jonge mannen zouden het overigens niet beter doen, denk ik. En oude al evenmin (zie dus de leiding van jeugdzorg).

Wat wel zou uitmaken weet ik wel, en mijn man zou daar ook wel het een en ander over te zeggen hebben. Die staat tenslotte met zijn voeten in de modder als het gaat om hulpverlening aan gezinnen. Maar daar is RK niet in geïnteresseerd, schat ik zo in. Die vindt dat het allemaal prima gaat zo.

rode krullenbol

rode krullenbol

11-02-2015 om 21:21

Helemaal verkeerd ingeschat, Doktersvrouw

In geen van mijn bijdrages aan deze discussie vel ik een oordeel over het functioneren van Jeugdzorg. Ik heb slechts te berde gebracht, dat het een gedegen, betrouwbaar, onafhankelijk onderzoek vergt om te bepalen wat waar is van de beschuldigingen aan het adres van deze overheidsdienst.

Het zou de betrouwbaarheid van de (aan)klagers zeer ten goede komen, als zij via de rechter een dergelijk onderzoek zouden proberen te bewerkstelligen.

Op een forum als dit een regelrechte complottheorie lanceren, waarmee wij ouders worden afgeschilderd als bij voorbaat weerloze, potentiële slachtoffers van een corrupte overheid? Zoiets kan wat mij betreft per definitie niet op een vrijblijvende basis.

Het tegenovergestelde van wat jij suggereert, Doktersvrouw, is dus het geval: ik ben zo geïnteresseerd als maar zijn kan!

Jammer, maar veelzeggend dat jullie wel voor vrijblijvendheid kiezen. Dit draadje dient kennelijk vooral als uitlaatklep voor frustraties en niet als platform voor discussie.

Rode krullenbol

Doktersvrouw

Doktersvrouw

11-02-2015 om 21:59

Mijn man vormt zijn eigen professionele mening over wat een gezin nodig heeft. Daar heeft hij geen rechtbank voor nodig, dat mag en hoort hij ook zelf te doen. Daar is niets vrijblijvends aan. En ja, hij heeft aardig de pest in over deze onzin die "zijn" gezinnen alleen maar kan schaden. Een rechter komt daar niet al jaren over de vloer en de dames van jeugdzorg ook niet, hij wel.

Die onafhankelijke onderzoeken zijn er allang. Het rapport Samson bijvoorbeeld, waarvan tot nu toe niemand de conclusies heeft kunnen weerleggen. Ook rechtszaken zijn er volop. Maar zoals een kinderrechter ooit gewoon toegaf in een interview in Trouw: zij volgt Jeugdzorg en doet niet aan waarheidsvinding, want jeugdzorg zal toch wel het beste voorhebben met een kind. Niks complottheorie, ze zegt het gewoon zelf, je kan het nalezen.

Wat is jouw frustratie eigenlijk, of denk je dat jij wèl tegenbewijs hebt?

mirreke

mirreke

11-02-2015 om 22:56

Moed, Rode Krullebol?

Als eenling kun je niets beginnen tegen deze moloch van Jeugdzorg, gesteund door niet alleen het overheidsapparaat maar een enorme lobby die zichzelf via jeugdzorg bedruipt.

Ik ken meerderen die het geprobeerd hebben. Meestal raken ze volledig geruïneerd, overspannen of beide.

Het heeft (vooralsnog) geen zin. Wat ik doe is niet natrappen, maar waarschuwen, op basis van eigen ervaringen en ervaringen van anderen die ik heb leren kennen (zowel de ervaringen als de anderen zelf).

Het wrange is eigenlijk dat zolang het je niet zelf is overkomen, je degene die als klokkenluider optreedt niet gelooft, en denkt dat hij/zij alleen maar zo luidruchtig is uit rancune.

En als je het wel gelooft is het meestal al te laat, en heb je zelf vergelijkbare ervaringen doorgemaakt.

mirreke

mirreke

11-02-2015 om 22:56

Moed, Rode Krullebol?

Als eenling kun je niets beginnen tegen deze moloch van Jeugdzorg, gesteund door niet alleen het overheidsapparaat maar een enorme lobby die zichzelf via jeugdzorg bedruipt.

Ik ken meerderen die het geprobeerd hebben. Meestal raken ze volledig geruïneerd, overspannen of beide.

Het heeft (vooralsnog) geen zin. Wat ik doe is niet natrappen, maar waarschuwen, op basis van eigen ervaringen en ervaringen van anderen die ik heb leren kennen (zowel de ervaringen als de anderen zelf).

Het wrange is eigenlijk dat zolang het je niet zelf is overkomen, je degene die als klokkenluider optreedt niet gelooft, en denkt dat hij/zij alleen maar zo luidruchtig is uit rancune.

En als je het wel gelooft is het meestal al te laat, en heb je zelf vergelijkbare ervaringen doorgemaakt.

Doktersvrouw

Doktersvrouw

11-02-2015 om 23:17

en hier een citaat uit het interview:

"Ik spreek bijna altijd een ondertoezichtstelling uit, als die wordt verzocht. Een paar keer heb ik aan een verzoek geen goed gevoel overgehouden. Later bleek dat een juist gevoel: de verhalen over het bewuste gezin waren zwaar overtrokken. Maar in geval van twijfel zeg ik in de rechtszaal: 'doen'. Laat er bij dat gezin maar iemand over de vloer komen. Als er niks of weinig aan de hand is, is dat na maximaal een jaar voorbij en wordt de zaak teruggedraaid. Dat vertel ik de moeder in de rechtszaal ook: 'Mevrouw, als u niets te verbergen hebt, wat hebt u er dan op tegen?'" (Trouw 14-03-2012).

Vooral die laatste zin. Daaruit blijkt dat zo'n rechter geen idee heeft wat een OTS op zichzelf al teweeg brengt en kapot maakt. Dat is echt wat anders dan dat er "iemand over de vloer komt".

Ook het idee dat vanzelf wel zal blijken dat het niet nodig was is enorm naïef. Het zou zo kunnen zijn, als jeugdzorgers echte professionals waren, met een echte beroepscode en een degelijke opleiding. En zonder perverse financiële prikkels. Wie vertelt die 'overtrokken' verhalen dan? Jeugdzorg zelf. Maar dat mag gewoon, niemand neemt ze hun leugens kwalijk, want ze "beschermen kinderen". Erg dat zelfs een rechter zo naïef is.

Leen13

Leen13

12-02-2015 om 01:07 Topicstarter

Maar ja dat snap ik

Die rechter denkt wat gans Nederland denkt die daar zelf nog nooit mee te maken heeft gehad.
Dat dacht ik ook: ik gaf royaal toestemming om iedereen in mijn omgeving te bevragen want dan zouden ze er vanzelf wel achterkomen hoe hard ik de afgelopen jaren gewerkt had om te zorgen dat het goed ging met mijn gezin.
Tot ik het rapport las wat de kinderbescherming daarvan gemaakt had. Ik was gewoon in shock. Alles wat er omging was in een negatief daglicht gezet of gesuggereerd. Naast de roddels die mensen ook vrijuit blijken te geven als er gevraagd wordt hoe de buren opvoeden.
Maar zo naief kun je zijn: ik heb niets te verbergen en dat zien ze heus wel. Maar niet heus. Daar gaat het helemaal niet over.
De kinderbescherming moest op haar manier 'bewijzen' dat de beschuldigingen van de meldende instelling grond hadden. Dat ging helemaal niet over mijn gezin en mijn kinderen.
Toch ben je niet makkelijk te overtuigen als je dat zelf niet hebt meegemaakt.

Leen13

Leen13

12-02-2015 om 07:52 Topicstarter

Onschuldig veroordeeld

http://www.degezondepatient.nl/shaken-baby-is-vaak-onzin-28-dec-2013.html
"Samenvatting.
Het medische beleid in veel academische ziekenhuizen en van AMK-vertrouwensartsen inzake diagnostiek en handelen ingeval van ‘non-accidental-injury’ (‘shaken baby syndroom’, ‘SBS’) schaadt waarschijnlijk meer kinderen en hun ouders dan dat het kinderen beschermt. Dit heeft te maken, zo lijkt het, met een onvoldoende ‘open mind’ bij veel artsen voor andere medische verklaringen en met persoonlijk risicomijdend gedrag.....
Samenvatting.
Het medische beleid in veel academische ziekenhuizen en van AMK-vertrouwensartsen inzake diagnostiek en handelen ingeval van ‘non-accidental-injury’ (‘shaken baby syndroom’, ‘SBS’) schaadt waarschijnlijk meer kinderen en hun ouders dan dat het kinderen beschermt. Dit heeft te maken, zo lijkt het, met een onvoldoende ‘open mind’ bij veel artsen voor andere medische verklaringen en met persoonlijk risicomijdend gedrag."

Plus.....

....dat dat wat die rechter zegt gewoon onrechtmatig is.

Allereerst is er het recht op bescherming van familylife en the right to be left alone (EVRM).

Daarnaast zegt ook de Nederlandse wetgeving dat een OTS slechts is toegestaan als er ernstige ontwikkelingsbedreigingen zijn en alle andere middelen hebben gefaald of naar verwachting zullen falen.

Bij mij werd op een gegeven moment gezegd in de rechtszaak dat er op zich geen ontwikkelingsbedreiging was, maar men geen andere oplossing zag dan een ots om een omgangsregeling te kunnen begeleiden, dit was nodig om de veiligheid van de kinderen te garanderen. Maar er was dus heel duidelijk gesteld dat 'geen omgang' voor mijn kinderen geen ontwikkelingsbedreiging was, maar het wel wenselijk zou zijn als die er -voldoend aan allerlei veiligheidsvoorwaarden- kwam.

Ik was om die reden, geen ontwikkelingsbedreiging, tegen de ots. Hoor ik de rechter op een gegeven moment gewoon tegen de griffier zeggen: dan moeten we dus kijken hoe we dat in het vat gieten. En jawel hoor. In de uitspraak: kinderen worden in hun ontwikkeling bedreigd dus ots.

Wat ik ermee wil zeggen: als de situatie niet voldoet aan de juridische eisen om een ots op te leggen, dan wordt gewoon opgeschreven dat de situatie wel voldoet. En dan denk je dus dat hoger beroep zin heeft, omdat je gewoon het raadsonderzoek waarin staat dat er geen ontwikkelingsbedreiging is in de hand hebt. Maar tegen dat je aan de beurt bent, mag jeugdzorg al meepraten en die kunnen dan gewoon vertellen waarom ze toch echt moeten blijven. Dat deed ze ook. Toen ik later tegen de betreffende persoon zij haar kwalijk te nemen wat ze bij de rechter had verteld (en wat neit klopte) kwam haar antwoord erop neer dat ik moest begrijpen dat ze er bij de rechter gewoon zei wat nodig was om de ots voort te zetten, want dat ze me anders 'niet kon helpen.' Dit herhaalde zich jarenlang, als de ots afliep, dan ging het met de verlengingen ook zo.

Ja hoor, mijn gezin is geholpen. Naar de sodemieter.

Stukje AnneJ

Ik heb het stuk waar AnneJ naar verwijst gelezen. Ik vind de samenvatting van AnneJ niet duidelijk, daarom geef ik heir de mijne. Deze professor spreekt erover dat als artsen Shaken Baby Syndroom vermoeden, zij dit doorgeven aan de instanties. Die vervolgens de baby en eventuele andere kinderen uit huis plaatsen. Het punt is echter dat het vaak helemaal neit om Shaken Baby blijkt te gaan. Tal van andere aandoeningen hebben namelijk dezelfde uiterlijke kenmerken. Zo kan een moeilijke bevalling hetzelfde nekletsel laten zien als shaken baby. Een te snelle schedelgroei idem. Kan een vitaminetekort dezelfde puntbloedinkjes laten zien etc. Etc. Echter als een ouder zich met een kind meldt met deze klachten, wordt veelal standaard 'shaken baby syndrom' erop geplakt, zonder dat gekeken wordt of er niet een andere oorzaak is. Waarop kinderen uit huis worden geplaatst en ouders in staat van beschuldiging achterblijven en het nakijken hebben. Volgens de professor komt dit doordat artsen zichzelf beschermen door de verantwoordelijkheid door te schuiven (eerlijk is eerlijk: niemand wil een kind mee teruggeven en vervolgens in de krant lezen dat het doodmishandeld is), maar moeten hierdoor vele goeden onder enkele kwaden lijden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.