ChrisH
26-08-2011 om 13:21
Ik ben die moeder uit 'about a boy'
Gisteren werd ik door mijn man vergeleken met die moeder uit de film 'About a boy' van het boek van Nick Hornby. Je weet wel, die goedbedoelende, maar voor haar zoon volledig de plank misslaande hippiemoeder.
De reden: Binnenkort is mijn oudste zoon jarig. Voor zijn kinderfeestje zou hij het liefst naar zo'n indoor kinderspeeltuin gaan hier in de buurt, net als vele andere jarige kinderen uit de klas doen.
Ik vind zulke indoor springdingen werkelijk vreselijk en man en ik gaven dus ook steeds aan dat het dat in ieder geval niet gaat worden, tot groot verdriet van zoon: 'Waarom mag ik zelf niet bepalen waar ik heen wil voor mijn feestje?! Vorig jaar mocht het ook al niet.' etc.
En tja, dat zette me wel een beetje aan het denken. Slaan man en ik niet te ver door in onze drang naar verantwoord vermaak? Inmiddels is het compromis dat hij voor zijn feestje naar een attractiepark hier in de buurt mag dat nog een beetje redelijke toegangsprijs hanteert.
Maar mijn vraag is eigenlijk in hoeverre laat jij je kind in zulke dingen zelf beslissen, en vanaf welke leeftijd (zoon is net 7)?
Chris
+ Brunette +
10-09-2011 om 01:15
Misschien denk ik er te makkelijk over, maar...
...is het niet traditie dat een kind op z´n verjaardag voor een keer een dagje een beetje "de baas" mag zijn? Wij mochten vroeger altijd kiezen wat we gingen eten, dus werd het vaak kip met appelmoes en patat of ander voedingskundig minder gewenst voedsel. En taart, en lekker veel snoep. Geldt voor een feestjesbestemming dan niet hetzelfde? Dat het bij uitzondering eens een keer niet zo opvoedend en verantwoord hoeft? Daar kun je je de rest van het jaar nog aan wijden. Hoe zou je het zelf vinden als je op je verjaardag door de kinderen gedwongen werd iets te doen dat alleen zij leuk vinden? Of dat je verplicht wordt iets te doen zodat de kinderen op school kunnen opscheppen over jouw vet coole verjaardag terwijl jij liever een suffe theevisite met een paar vriendinnen wilt? Maar subtiel manipuleren mag van mij hoor, dat doe ik zelf ook.
Fiorucci
10-09-2011 om 08:48
Brunette
Eens! Ik mag trouwens ook kiezen wat we eten op mijn verjaardag en dat is ook niet altijd even verantwoord..
Ely
10-09-2011 om 09:37
Hahaha brunette
Dat je op je eigen verjaardag met je vriendinnen naar de binnenspeeltuin moet en de kinderverjaardagen een macrobiotische, klimaatneutrale kookworkshop hebt voor kindjes in Afrika...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
ChrisH
10-09-2011 om 11:31
Subtiel
Tja, wij hebben onze zoon nog nooit gedwongen voor zijn verjaardagsfeestje ergens naar toe te gaan waar hij het niet leuk vond.
Maar... door die opmerking van mijn man besefte ik dat ik mijn eigen aversies soms even in de ijskast moet zetten en dat het niet per se hoeft te zijn wat ik zelf het meest zie zitten. Gelukkig zit er tussen een binnenspeeltuin en een macrobiotische kookworkshop nog een heleboel grijsgebied. En dat kun je dan inderdaad subtiel manipulerend onder de aandacht brengen.
Vergeet die 'About a boy'-moeder. Ik ben gewoon een control freak (en dat mag wel eens wat minder).
Chris
mirreke
11-09-2011 om 17:15
In de buurt (ingridt)
Half uurtje rijden. Ik vind het zelf ook erg leuk, idd ook de pubers gaan graag mee. Doen heel stoer, maar vinden het allemaal errug leuk!
IngridT
13-09-2011 om 22:07
Leuk mirreke....
Volgende keer als ik er ben zal ik aan je denken!
Ingrid