Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ik ben die moeder uit 'about a boy'

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

26-08-2011 om 23:54

Doen!

Het is toch leuk dat je zoon zo goed weet wat hij wil? Waarom zou je dan je eigen ideeën doordrukken?

En Rafelkap, je zult sowieso een extra ouder nodig hebben lijkt me, ook voor het toezicht.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2011 om 00:20

Topfeestje hier

Was een Nintendo-feestje toen hij zes werd. Andere kinderen hadden toen nog niet eens een Nintendo Een paar TV's aan elkaar gekoppeld, controllers geleend van oudere buurjongetjes, Nintendo-taart, Nintendo-uitnodigingen, strakke kameropstelling, verduisterd vanwege foutstaande zon zorgde voor geheime sfeer - en ze hebben de hele middag genintendood. Er is nog een tijd over gesproken - wat een topfeest. Jemig, wat een onverantwoord feest was dat. Het was zo ongeveer het enige wat zoon op die leeftijd kon handelen: kinderen zijn eng, maar zo ging het wel.

Tirza

Snuggle's

Snuggle's

27-08-2011 om 02:46

Ideaal juist

Goh wat een aversie tegen binnenspeeltuinen. Waarom is het een onverantwoord uitje? Ik vind het een geweldige uitvinding. Een paar jaar geleden moest ik veel studeren en zat ik er hele dagen. Vriendjes mee, kinderen een top dag en ik lekker opgeschoten met studie.
Het is ook lang een goed uitje geweest voor mijn twee kinderen met een nogal groot leeftijdsverschil.
Maar ik kan me goed afsluiten voor geluid om me heen, dat zal schelen.

Snuggle's

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-08-2011 om 07:37

Kalm aan kaaskopje

Ik geef kinderen niet teveel vette hap en ranja op zo'n feestje. Maar dat is wel wat er wordt geserveert in zo'n tent. En dan is er altijd wel een kind wat ziek word in de auto.

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2011 om 08:07

Ordinair cobi

Wat is er nou weer ordinair aan een binnenspeeltuin? Is een buitenspeeltuin ook ordinair of mag dat wel?

Wilma

Wilma

27-08-2011 om 12:57

Even diep ademhalen

en je overgeven aan het 'feestgedruis' van zo'n binnenspeeltuin.

Hier is het redelijk vlakbij, dus ik kan/kon wel zelf voor vervoer zorgen, maar ik zag ook veel om me heen die voor de binnenspeeltuin hadden afgesproken.

Het is inderdaad vreselijke herrie en 's avonds heb je bijna gegarandeerd koppijn, maar ach, die ene keer in het jaar ...

Mijn zoon was echt totaal geen kind van spelletjes thuis en hij vond dit tot en met groep zeven (!) echt het leukste. Nou ja, prima toch. Met zegelboekje-spaaractie van de Plus kon je ook nog veel goedkopere entreekaartjes krijgen. Zelf drinken mee en wat te snoepen en klaar. Prachtig feestje !

Ik beslis wel mee in die zin dat ik parachute-springen voor zevenjarigen nooit goed had gevonden. Maar een binnenspeeltuin ... zij zijn notabene de doelgroep en als hij of zij een jaar of tien/elf is mág ie al niet meer en wil ie ook niet meer. Dan gaan ze bowlen ofzo.

Ik vind binnenspeeltuin ook gewoon duur

Ik vind de binnenspeeltuin hier in de buurt niet goedkoop, 6,50 per persoon. Eten en drinken mag je niet zelf meenemen, en als je daar een kan limonade bestelt kost dat 4 euro. Waarschijnlijk heb je 2 kannen nodig als je met 7 kinderen bent. Je kunt ook nog chips doen of patat, maar zelfs als je entree + limonade hebt ben je al 7,50 per kind kwijt. Heb je nog geen taart of zoiets.
Ze hebben er ook een arrangement voor feestjes: entree+ onbeperkt limonade + patatje + cadeautje voor de jarige = 10 euro per kind. Ik vind dat echt heel duur, 70 euro voor een kinderfeestje!!

Vic

Vic

27-08-2011 om 16:25

Kosten

Ongeveer zo'n bedrag ben ik meestal ook kwijt. Het partijtje bij de binnenspeeltuin was volgens mij 72 euro voor 6 kinderen, incl. patat en drinken. Daarbij kwam dan nog mijn eigen eten en koffie. Als we volgende keer naar de manege gaan, kost dat 9 euro per kind en moet je voor minimaal 8 kinderen betalen. Incl. eten is nog duurder, maar dat laat ik dan achterwege (en partijtje van 13 tot 17 uur, dus na de lunch en voor het avondeten Een thuispartijtje is ongetwijfeld goedkoper, maar ik zie dat echt niet zitten. Het grappige is dat mijn zus (die kleuterjuf is!) ook alleen maar buitenshuisfeestjes geeft, dus ik voel me er verder niet rot over dat ik dat niet kan.

liora

liora

27-08-2011 om 18:35

Dat kost het gewoon

Hoi,

Als je een partijtje wil dat een middag duurt, met circa acht kinderen, ben je gewoon rond de 75-100 euro kwijt, tenzij je het thuis doet of iets doet in de zin van speurtocht of zelf hutten bouwen of voetballen.

Alleen zwemmen is ietsje goedkoper of bowlen, maar dan heb je de baan voor een uur en moet je nog een groot deel van de middag zelf invullen.

Liora

Asa Torell

Asa Torell

27-08-2011 om 20:42

Nou zeg

Ik vind het nogal wat, die vergelijking! En dat voor zoiets toch redelijk veelvoorkomends als een allergie voor binnenspeeltuinen. Ik zou het echt niet leuk vinden als iemand dat tegen me zei.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2011 om 09:45

Cobi

Ik geloof dat het begrip ordinair onderhevig is aan devaluatie.. Maaar bij een buitenspeeltuin mag ik ook niet zelf koffie en broodjes meenemen en betaal ik ook toegang, bakken ze ook patat, en liggen er niet eens tijdschriften....

Hier is 1 'niet ordinaire'

Hier is 1 binnenspeeltuin (die overigens buiten ook een speelparadijs heeft=speeltuin met autokartbaan+errug grote trampoline) en die heeft de muziek maar om de 2 uur aan en dan voor 30 minuten (dan is het disco-time) die erbij een apparte ruimte heeft door dubbelglas omgeven voor ouders die zicht willen hebben én rust.
Is ook niet zo duur.
groeten albana

Aemersfoorters

Aemersfoorters

28-08-2011 om 14:19

De ene speeltuin de de ander niet

Goh, wij hebben al de nodige feestjes doorgebracht in een binnenspeeltuin, maar ik herken de horroverhalen helemaal niet. Ik neem aan dat de ene speeltuin de ander niet is? Wij komen geregeld in Monkeytown Amersfoort. Speelruimte is beneden, restaurant is boven. En daar kun je prima zitten, uitgebreide leestafel, de cappuccino is oké, ik heb er zelfs wel eens een paar uurtjes zitten werken op m'n laptop. Kids komen vanzelf wel boven als ze honger of dorst hebben. Ik zit ook wel eens een tijdje beneden (zeker met een feestje), en daar is het uiteraard wat lawaaieriger. Maar als het allemaal goed loopt tussen de kids, ga ik weer fijn met mijn boek, krant of laptop boven zitten. Het ideale kinderfeestje wat mij betreft!

Chris, ook ik hou meer van een thuispartijtje

Voor mijn dochter heb ik, toen ze 6 werd, ook een feestje thuis gehouden. Ze had 5 vriendinnetjes uitgenodigd en we hebben taart gegeten, cadeautjes gegeven, gezongen, spelletjes gespeeld en iedereen weer thuisgebracht. Spelletjes als 'Annemaria koekoek', 'Schipper mag ik overvaren' en 'zakdoekje leggen'.
Alle kinderen vonden het een superfeestje. Tussen alle overkill aan attracties is zoń feestje juist verfrissend.
Ik begrijp niets van het argument "Je hebt er geen omkijken naar": zo'n feestje is toch juist één van de leukere kanten van de opvoeding?
In mijn kindertijd gingen we alleen met het schoolreisje naar zoń pretpark, en eens per jaar met onze ouders. Kinderen in het derde millennium worden doodgegooid met die uitjes, het bijzondere gaat eraf. Zonde.

Vic

Vic

28-08-2011 om 15:35

Hmmm

"Ik begrijp niets van het argument "Je hebt er geen omkijken naar": zo\'n feestje is toch juist één van de leukere kanten van de opvoeding?"
Ik zie het als iets wat er nu eenmaal bij hoort. Het enige leuke is dat mijn kind er zo blij van wordt.
Verder is het natuurlijk heel anders om zo'n thuispartijtje met oudhollandse spelletjes te doen met een clubje meisjemeisjes, dan met de uitgelaten energieke (gemengde m/v) vriendengroep van mijn jongste.

Amersfoorter

Amersfoorter

28-08-2011 om 16:25

Peenvogel

"zo'n feestje is toch juist één van de leukere kanten van de opvoeding?"
Nou nee hoor, voor mij echt niet. En ik geloof dat ik daar geen uitzondering in ben

Uitgelaten energieke (gemengde m/v) vriendengroep

..het is echt een breezertje hoor, zo'n gezelschap, bij een thuispartijtje.

Ik keek altijd huizenhoog op tegen mensen die een thuispartijtje doen met een thema en veel toeters en bellen. Uitgebreid voorbereid, vragenlijsten, zakjes, toestanden, diploma's.
Maar inmiddels (zeven jongenspartijtjes verder) ben ik er al zeven keer mee weggekomen om heel weinig voor te bereiden! Je houdt gewoon wat dingen achter de hand en verder is het gaan met die banaan. Echt met links. Soms hadden we zelfs 10 jongens, die moeten echt na 5 minuten al naar buiten. Dat doe ik dan gewoon.

Recept is hier altijd iets van een speurtocht, maar dan wel een met zo min mogelijk voorbereiding. Bijvoorbeeld met 6 kleuters kom je ermee weg om een "nachtspeurtocht" te houden met een formuliertje met iets van 10 te zoeken zaken. Zoals een kenteken met een R erin, het donkerste hoekje van de wijk of een roodwit gestreept paaltje. Het was nogal regenachtig die avond dus ik heb de volgorde van de objecten laten afhangen van de Buienradar, zo kon ik de duur van de speurtocht bepalen.

Verder snoepspel, allemaal snoepjes langs de rand van de tafel en een kompasnaald in het midden. Omstebeurt draaien. Ben je zo een half uur verder voor het zakje gevuld is.
Of wat ballonnen aan een elastiekje achter de hand.

Echt, er zijn partijtjes geweest waar man en ik echt een beetje koudwatervrees hadden, zo weinig hadden we geregeld. Maar supercrea, dat zijn wij nu eenmaal niet. En buiten spelen of spelen de cadeautjes blijft ook leuk. Het liep altijd.

Het leukste vind ik gewoon om de jarige een jarig-gevoel te geven en de gasten een feest-gevoel. Meer is niet nodig.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2011 om 17:28

Klopt rode beuk

Overgeorganiseer is de doodsteek voor elk partijtje. Flexibel zijn en inspelen op het moment werkt veel beter, is ook mijn ervaring.

Vic

Vic

28-08-2011 om 20:00

Ja vast

Ik houd het bij de buitendedeurfeestjes. Met 8 kinderen in huis ben ik binnen 5 minuten overspannen, en jongste is jarig in januari dus dan is buiten spelen vaak ook geen optie.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2011 om 21:54

Peenvogel

Nogmaals je zin: Ik begrijp niets van het argument "Je hebt er geen omkijken naar": zo'n feestje is toch juist één van de leukere kanten van de opvoeding?
En ik ben het wel met je eens. Misschien is mijn voordeel vergeleken bij 1-ouder gezinnen dat ik zo'n partijtje altijd samen met mijn man kon doen. Dat scheelt echt in de aandacht die je kunt geven bij zo'n feestje natuurlijk. Maar wat ons betreft hoefde het niet persé een thuisfeestje te zijn. We bedachten bij elke verjaardag gewoon iets wat we nog niet eerder gedaan hadden. Bij buitenshuisfeestjes waren wij ook gewoon actief aanwezig. Geen tijdschriften mee dus. Daar hadden we echt de tijd niet voor. Wat ik erg leuk heb gevonden is dat mijn oudste dochter bij 1 feestje van de jongste voor een groot deel de regie in handen heeft genomen. Jongste gooide het thema vlak voor de start nog om waardoor we de spelletjes opeens een andere inhoud moesten geven. Het was geweldig leuk.

Ga de uitdaging aan!

@Vic: Je hebt volkomen gelijk. Een thuispartijtje voor ons zoontje van inmiddels zowat 11 is, ahum, een vele malen grotere 'uitdaging' dan voor een gezeglijk meisje van 6.
En ook Kaaskopje krijgt van mij gelijk: een ouderpaar (ouders van een vriendje van zoon) organiseert ook altijd een thuisfeestje. Maar ze benadrukken allebei dat het leuk is om te doen omdat ze het sámen doen. Als je zo'n feestje in je eentje moet organiseren en begeleiden, is het evenwicht tussen plezier en moeite natuurlijk snel zoek, zéker bij voorgenoemd jongenspartijtje.
Desondanks blijf ik me wezenloos ergeren aan de vanzelfsprekende vraag van vriendjes die als reactie op een uitnodiging direct zeuren: "waar gaan we heen?" en na beantwoording "Daar ben ik met xxx ook al naar toe geweest." Dát bedoel ik met verwend.
Een kinderhand is gauw gevuld, zo luidt mijn ideologie. Neem ze lekker mee naar het bos, of naar een zandverstuiving (zoals al eerder gepost door een andere ouder) of een meertje (mits elke gast in bezit is van 3 zwemdiploma's en een gezond verantwoordelijkheidsgevoel). En die speurtocht door de wijk is m.i. heel goed voor hun oriëntatievermogen binnen de grenzen van hun territorium. Ik had er vroeger enorm veel lol aan, op de feestjes waar ik heen ging was het een vast onderdeel van de feestagenda.
Ik vind het gewoon sociale armoe om een attractie te prikken. Ik zou me als kind mokkend terugtrekken als mijn ouders zouden argumenteren dat het hún geld is en we daarom niet naar die-en-die trekpleister zouden gaan. Ja, het is een gewaagde stelling maar als je als ouders geen zin hebt je in te spannen om de kinderen te amuseren, mag je als compensatie daarvoor best je beurs opentrekken.
Daarnaast vind ik dat je een unieke gelegenheid aan je voorbij laat gaan,namelijk het groepsproces van je kind met de vriendjes. Het is léuk om spelactiviteiten te verzinnen en organiseren, en nog leuker om te zien hoe je kind en zijn vriendjes zelf een modus vinden om met verschillen van inzicht om te gaan.
Ook ben ik het stellig eens met de poster wiens naam ik me nu niet heug helaas, die poneerde dat een kind meestal ook niet op de hoogte is van de alternatieven die er bestaan voor het houden van een door anderen georganiseerd en door ouders slechts gefinancierd feestje. Nogmaals, de gasten van mijn dochter vonden ons feestje erg leuk en dat was een doorsnee feestje zoals ik het me herinner uit mijn eigen jeugd.
Tenslotte wil ik er op wijzen dat opvoeden weliswaar niet makkelijk is, maar je jezelf wel ontwikkelt aan de weerstand die opvoeden nu eenmaal meebrengt. Ik zie er echt ook tegenop om een feestje voor mijn zoontje te organiseren. Maar die stress is binnen de grenzen te hoduen dor bv. het aantal gasten en wíe precies, zelf te bepalen. Niet dat tegendraadse ettertje met die zogenaamd vrije opvoeding, maar dat empathische vriendje die ouders heeft die niet terugschrikken voor het uitoefenen van vriendelijke autoriteit. Geen gastenlijst die qua aantal gelijk staat aa het aantal behaalde leefjaren, maar hooguit 5 gasten, de meest intieme vriendjes zeg maar. (Waar ze het meest mee spelen en het minst conflictenmee hebben).
Internet biedt ongekende inspiratiemogelijkheden als je zelf niets kunt bedenken om ze van 1400 tot 1700 uur bezig te houden.
Het geeft zoveel voldoening als je na afloop van het feestje de jonge gasten thuis kunt brengen en je kind onderstopt in bed en hoort waarderen dat hij of zij een ontzettend leuke verjaardag heeft gehad.
Als ouder valt er immers pas iets te leren (en voldoening te behalen) als je je op de ongebaande paden begeeft?

Fiorucci

Fiorucci

29-08-2011 om 06:55

Peenvogel

Sociale armoe, toe maar! Ik spreek je nog wel na het thuisfeestje van de 11-jarigen. Verantwoordelijkheidsgevoel zei je?)
Ik heb genoeg ongebaande paden betreed en mocht toen mijn kinderen ouder waren dus op mijn lauweren rusten. Lekker naar de flim dus. Overigens, er zijn heel veel bijna-pubers die helemaaaal geen zin meer hebben in zandverstuivingen en speurtochten.

Ooo voor feestjes?

Nee voor feestjes zijn wij ook nog nooit naar zo'n binnenspeeltuin geweest......die doen wij ook altijd thuis (of buiten, maar dan bedoel ik écht buiten in de open lucht dus). Maar dat is voor mij een kolfje naar mijn hand, het is mijn beroep om feestjes te organiseren. Dus een groepje kleuters, kinderen of pubers daar maak ik me niet druk om......en dat gereis naar wat dan ook, vind ik eerder omslachtig (je moet auto's organiseren) dan 'makkelijk'.
Binnenspeeltuinen verkies ik alleen als het écht,écht pet-weer is en dan nog meerdere dagen achter elkaar en b.v. vakantie en ik kinderen heb te logeren die té ver uitelkaar liggen qua leeftijd om veel te spelen te hebben met elkaar (b.v. nichtjes en neefje en dan die van mij erbij).
groeten albana

Nely

Nely

29-08-2011 om 09:22

Zoon jarig in februari maar toch

vooral thuisfeestjes gegeven. Een spel gemaakt van het uitpakken van kadootjes, cake of eierkoek versieren en opeten. Daarna buiten wat spelletjes gedaan, blikgooien was jaren een succes en verder nog een speurtocht van vaak een uur. Onderweg moesten opdrachten uitgevoerd worden en de route liep altijd langs een speeltuintje. Snoepjesmemory was ook elke keer een succes en daar ben je wel even mee bezig. Daarna nog de warme hap en vervolgens naar huis.

Bij slecht weer (nooit meegemaakt) kon er geknutseld worden of er stonden spelletjesdozen in de buurt. De laatste 2 jaar zijn ze naar het zwembad gegaan ipv spelletjes te doen.

ChrisH

ChrisH

29-08-2011 om 09:54 Topicstarter

Weet je het punt is...

Als je een thuisfeestje met Oud-Hollandsche spelletjes houdt in tegenreactie op al die georganiseerde uitjes dan is dat nu juist weer zo heel erg 'wij zijn ouders die niet meedoen aan al die commerciële, verwende onzin, wij gaan lekker naar een zandverstuiving!'. Zeg maar, die 'About a boy' moeder.

Waarvan je kinderen dan jaren later zeggen dat ze vroeger nooit naar een binnenspeeltuin mochten want dat vonden m'n ouders ordinair.

Nou ja, het is nu een attractiepark geworden, maar eens kijken of we volgend jaar op en zandverstuiving belanden.

Chris

Belle Époque

Belle Époque

29-08-2011 om 10:50

Maar eens per jaar jarig...

En wat, als je kind het gewoon LEUK vindt? Net als die oh zo ordinaire kip met friet en appelmoes voor zijn verjaardag? Die ene keer per jaar, als hij jarig is?
Ik zou zelf ook niet dood gevonden willen worden in zo'n speeltoestand, maar mijn kinderen zijn daar wel eens geweest, en ze zijn er echt niet sociaal armoediger door geworden.
Het is weer een heerlijk oordelend tegen elkaar opbieden geworden in dit topic. Jammer is dat, en het lijkt wel steeds meer de norm te worden dat je je hier moet profileren als supergeorganiseerde, hoogopgeleide ouder. Wie het waagt toch naar zo'n indoor feest te gaan verlaagt zich tot ordinair vermaak. Het moet allemaal maar verantwoord en volgens "hoe het hoort" en vooral niet lijken op gemakzucht of ordinaire, sociale armoe.
Ik ben hartstikke blij dat mijn jongens er nu te oud voor zijn, en dat ze er niet vaak heen gingen. Het was een fase, ze vonden het leuk en ik heb de herrie overleefd. Leuk heb ik het nooit gevonden, maar goed, dat hoorde ook bij het ouderschap en mijn kinderen zijn er niet slechter van geworden. Maar het zal wel aan mijn gebrek aan academische achtergrond en snobisme liggen dat ik weiger het weg te zetten als sociale armoe of ordinair.

Sorry, hoor, maar ik vind dat echt te belachelijk voor woorden, dat toegenomen "neerkijken" op mensen die het anders doen dan jij. Een trend die ik hier op OOL helaas steeds meer tegenkom...

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2011 om 10:57

N.a.v. belle

Leuk heb ik het nooit gevonden, maar goed, dat hoorde ook bij het ouderschap en mijn kinderen zijn er niet slechter van geworden. ===

Dit ben ik met je eens. Ik heb eigenlijk best veel 'doorstaan' omdat het erbij hoorde, zo ook zo'n binnenspeeltuin. Als ik nu de tekenfilms zie waar ik vroeger gezellig bij mee zat te kijken denk ik alleen maar 'uit!!!'. Ik heb ze genoeg gezien, het paste bij die tijd, het is mooi geweest. Maar op de momenten dat het gewoon bij de kinderen hoorde ben ik meegegaan in wat zij leuk vonden met een pietsje tegengas als we iets echt niet geweldig vonden.

Hihi

...ik had wel een pietsie-inimini binnenpretje omdat Peenvogel generaliserend, moraliserend en ook nog eens oordelend schreef. Ik dacht, die zit nog niet te lang hier. Want, Belle, ik heb toch het idee dat als mensen hier langer zitten ze dingen meer bij zichzelf houden en zich meer in hoe noem je dat, beschrijvende ipv oordelende termen uitlaten.

Het is natuurlijk onzin om voor andere mensen uit te maken hoe een partijtje moet worden gevierd.

Oh en Vic: wij gebruikten die onmogelijke wintertijd juist in ons voordeel door een "nachtpartijtje" te organiseren, dankzij het feit dat het al om 5 uur begint te schemeren dan.

En Chris: het maakt idd veel uit wat andere ouders doen. Hier is het de regel om gewoon thuis te vieren met een speurtocht en niet te veel gedoe. Pas vanaf de zevende/achtste gaan mensen vaker buiten de deur vieren. Tractatie op school hoeft hier ook niet geknutseld te zijn. Ik begreep pas later dat dit dus heel erg per wijk of per school kan verschillen.

Uiteindelijk komt het neer op wat ik eerder al zei: als de jarige zich maar jarig voelt en de gasten het gevoel hebben op een feest te zijn geweest.

Fiorucci

Fiorucci

29-08-2011 om 11:05

Rodebeuk

Peenvogel komt hier al jaaaren!

ChrisH

ChrisH

29-08-2011 om 11:13 Topicstarter

Neerkijken

Peenvogel, ik kijk nadrukkelijk níet neer op ouders die naar een binnenspeeltuin gaan. De keren dat ik er ben geweest zag ik allemaal normale mensen. Ik vind gewoon het vermaak zelf niks.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.