Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ik ben die moeder uit 'about a boy'

Gisteren werd ik door mijn man vergeleken met die moeder uit de film 'About a boy' van het boek van Nick Hornby. Je weet wel, die goedbedoelende, maar voor haar zoon volledig de plank misslaande hippiemoeder.

De reden: Binnenkort is mijn oudste zoon jarig. Voor zijn kinderfeestje zou hij het liefst naar zo'n indoor kinderspeeltuin gaan hier in de buurt, net als vele andere jarige kinderen uit de klas doen.

Ik vind zulke indoor springdingen werkelijk vreselijk en man en ik gaven dus ook steeds aan dat het dat in ieder geval niet gaat worden, tot groot verdriet van zoon: 'Waarom mag ik zelf niet bepalen waar ik heen wil voor mijn feestje?! Vorig jaar mocht het ook al niet.' etc.

En tja, dat zette me wel een beetje aan het denken. Slaan man en ik niet te ver door in onze drang naar verantwoord vermaak? Inmiddels is het compromis dat hij voor zijn feestje naar een attractiepark hier in de buurt mag dat nog een beetje redelijke toegangsprijs hanteert.

Maar mijn vraag is eigenlijk in hoeverre laat jij je kind in zulke dingen zelf beslissen, en vanaf welke leeftijd (zoon is net 7)?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-08-2011 om 13:41

Zolang het prijstechnisch kan

mag van mij alles. Het is iid zijn of haar feestje. En zo'n indoorspeelding is voor ouders echt een verschrikking, maarrrrrr...
met een kinderfeestje heb je er geen omkijken naar, je hoeft niet steeds koppen te tellen, eten en drinken doe je ook daar en als je helemaal slim bent laat je de gasten ook door de ouders brengen en halen. Zit je ook niet aan een grens wat het aantal kinderen betreft.

Dendy

ayla

ayla

26-08-2011 om 13:41

Chrish

Eerlijk gezegd, ik zou er geen probleem van maken, zijn feest, niet de mijne. Als hij graag naar een binnenspeeltuin toe wilt met zijn verjaardag, waarom niet. Ik snap die aversie tegen binnenspeeltuinen niet. Het is een speeltuin maar dan binnen. Ze hebben lol en bewegen nog wat ook. Oke er wordt muziek gedraaid en het horen en zien vergaat je maar dat probleem heb ik met regelmaat ook bij buitenspeeltuinen. Waarom moet het altijd verantwoord en opvoedkundig correct zijn? Is het niet belangrijker dat een kind een geweldige dag heeft waarop hij met veel plezier terug kijkt. Dus als mijn zoon van 7 (ook trouwens als hij 5 was) graag naar een binnenspeeltuin zou willen met zijn verjaardag, ja dan zou ik gaan.

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2011 om 13:42

Kiezen

Nou, ik liet mijn kinderen ook nooit voor 100% kiezen voor hun feestje, aangezien ik het betaal. En met tien kinderen naar de Efteling valt dan toch buiten het budget. Ik vraag meestal wat mijn kinderen zelf willen. Zij geven hun wens aan, ik geef de mogelijkheden aan, en meestal vinden we dan een compromis. En soms verzinnen ze iets waarvan ik gelijk denk: Prima, doen we, geen probleem. Zo wilde mijn zoon als zesjarige ooit zijn hele klas uitnodigen, 16 kinderen. Dat mocht van mij, op voorwaarde dat we het thuis zouden doen. Wat spelletjes, taart,broodje kroket en een film als afsluiter. Was een van de leukste feestjes die ik ooit gegeven heb. Overigens hoeft voor mij een feestje niet "verantwoord" te zijn, dus in een speelparadijs ben ik met mijn twee jongsten wel eens geweest voor hun feestje. Afgezien van de herrie waren dat prima feestjes, blije kinderen en ik had er weinig omkijken naar eigenlijk.

Van mij

mogen ze zoiets zelf kiezen, zolang de kosten niet te extreem zijn en het niets gevaarlijks is. Ik was denk ik naar zo'n 'indoor springding' gegaan.

Persoonlijk vind ik een attractiepark zeker niet minder erg dan zo'n binnenspeeltuin. Waarom is dat dan wél verantwoord en een binnenspeeltuin (mits er goed klim- en speelmateriaal is) niet?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-08-2011 om 13:50

Als mijn zoon met zijn feestje graag naar zo'n binnenspeeltuin wil, dan zou ik dat zeker doen. Het gaat er om dat hij een leuke dag heeft. Ik heb verder wel een enorme hekel aan die dingen, maar een of twee keer per jaar kan ik me daar wel overheen zetten. Volgens mij vinden bijna alle kinderen die indoorspeeltuinen geweldig. Doen dus!

Gewoon gaan

ik vind het ook meer dan vreselijk dus om eerlijk te zijn was ik al maanden van te voren aan het sturen, heel subtiel, zo van zullen we een dit of een dat en dan allebei mega-verantwoord. Mijn kinderen hebben nooit om Ballorig gevraagd. Maar als ze dat wel hadden gedaan dan was ik gewoon gegaan. Wel op de fiets en met een beperkt aantal kinderen. Zo hippie ben ik dan weer wel.

Op deze leeftijd is een verjaardag reuzebelangrijk, ze leven er maanden en maanden naartoe. Ik vind het dan juist leuk om die dag helemaal anders te maken dan de andere dagen. Dat hoeft geen vermogen te kosten, en daar stuur ik de kinderen dan dus wel subtiel een beetje in. Maar bijzonder moet het worden!

Building memories, ik haal die term nog maar eens van stal....

Angela67

Angela67

26-08-2011 om 13:53

Herkenbaar. . . maar later van gedachten veranderd

ChrisH,
ik vind binnenspeeltuinen op zich niet verkeerd, maar erg veel herrie voor mezelf (kan er niet goed tegen) en ik vond het nooit een 'leuke' verjaardagsbestemming. Dus voor oudste hebben we aardig wat feestjes thuis gehad met leuke thema's, dino-eieren maken, griezelfeestje etc. Toen bleek jongste dat helemaal niet leuk te vinden en werd oudste regelmatig uitgenodigd voor feestjes met bowlen of binnenspeeltuin. En ja, toen zijn wij ook overstag gegaan en mochten ze dit jaar allebei een feestje in de binnenspeeltuin. En ik moet zeggen: het is voor onszelf toch veel rielekster dan ik dacht (je hebt er hoegenaamd geen omkijken naar en kids hebben megaveel plezier), ondanks de herrie. Maar: ik heb nog steeds wel een ietwat 'calvinistisch' gevoel dat het niet leuk goed zou zijn voor een feestje, alsof het alleen maar goed is als je zelf veel moeite doet. En het erge is dat ik dat van anderen niet vind maar van onszelf wel (ik bedoel: ik heb dus geen waarde-oordeel over ouders die het kiezen als bestemming voor een feestje). Waarschijnlijk omdat oudste het toen zo leuk vond dat we vanalles maakten/regelden en erg veel plezier er aan had. Maar ja, jongste vindt het echt niets en gaat veel liever naar bouwspeeltuin (buiten), park, bos, etc. Die is gelukkig ook jarig in de zomer, oudste is in de winter...
Groet,
Angela

ChrisH

ChrisH

26-08-2011 om 14:35 Topicstarter

Verantwoord vermaak

De term verantwoord vermaak klinkt inderdaad wat hoogdravend, een attractiepark is in wezen natuurlijk niet beter dan een binnenspeeltuin. Het grote verschil is dat ik in zo'n herrieding een klein beetje dood ga en in een attractiepark niet.

Plus dat ik eigenlijk deep down vind dat een leuke zelfgeorganiseerde speurtocht of zwempartij in een nabijgelegen meer véél leuker is, als je het dan toch over memory building hebt. Toegegeven, dan moet je natuurlijk wel het weer mee hebben.

Verder gaat het best goed met mij hoor, ik barst niet onverwacht in tranen uit en heb ook geen huildagen

Chris

Serwe

Serwe

26-08-2011 om 14:44

Als het financieel kan

Als het financieel mogelijk is laat ik mijn kinderen zelf kiezen wat ze willen doen voor hun verjaardag. Als ze naar een binnenspeeltuin willen dan mag het. Ik hou er ook niet zo veel van gezien het zo lawaaiig is en omdat het in een gebouw is weergalmt dat lawaai vreselijk. Voor een paar uurtjes is het wel uit te houden.

Chris...

...'Plus dat ik eigenlijk deep down vind dat een leuke zelfgeorganiseerde speurtocht of zwempartij in een nabijgelegen meer véél leuker is, als je het dan toch over memory building hebt. Toegegeven, dan moet je natuurlijk wel het weer mee hebben.'

En dat weer, dat zit vooral in jouw hoofd. Dat kan kinderen over het algemeen geen moer schelen. Een speurtocht in de regen en blubber is miischien nog wel spannender dan op een brave halfbewolkte lentedag.

Overigens leef ik met je mee hoor...ik heb ook een pesthekel aan binnenspeeltuinen (en ook aan grote attractieparken trouwens). Ik zou dus op zijn cobi's ook stiekem mijn best doen om eea subtiel richting iets anders te sturen.

Ingrid

Jeda

Jeda

26-08-2011 om 14:53

Ja maar

is het ook niet verantwoord om vooral te roepen dat je binnenspeeltuinen zooooo vreselijk vindt.

Ik sluit me helemaal bij het berichtje van Ayla aan. Ik snap die aversie niet zo en bovendien ben jij niet de jarige maar je kind. Het is de bedoeling dat de kinderen het leuk vinden, niet jij. Kom op, een middagje overleef je wel hoor. Maar ja, hoe vertel je dit aan de buitenwereld

ishtar

ishtar

26-08-2011 om 15:08

Groot verschil in binnenspeeltuinen

er zijn er waar je me nog met geen 10 paarden (nog een keer) naar binnen krijgt, en er zijn er waar ik me rustig kan (eh, zou kunnen) concentreren op een cryptogram
Wij vieren feestjes graag in een binnenspeeltuin. De kinders (vnl jongens en anders jongensachtige meisjes) kunnen er lekker r avotten, eten en drinken bij de hand, en je kunt als ouder zelfs nog eens lekker meespringen, mocht je de behoefte hebben (en tikkertje spelen op zo'n luchtspringding met gevaarte in het midden waar je op en af kunt klimmen/denderen is voor af en toe best leuk, en (kleine) kinderen vinden dat helemaal geweldig. (en hebben 3 x meer uithoudingsvermogen dan ik), t is nog goed voor de lijn ook ) Maar je moet er dus wel een hebben waar je niet gek wordt van de herrie (en echt, die zijn er, hier in de omgeving zitten er (minimaal) 2)

Huh?

Ingrid zei het eigenlijk al, maar ik gooi mijn eigen verbazing er nog even overheen. Je schrijft:

Plus dat ik eigenlijk deep down vind

Huh?

Ik weet niet wat je bedoelt met "binnenkort", maar wat mij betreft is je enige ontsnapping om 'sales en marketing' erop te zetten, een stukje fikse beleidsbeinvloeding, en hoppakee in het hoofd van je zoon het idee te planten dat hij een speurtocht wil.

Echt, als je zeven wordt dan wil je een partijtje dat je zelf wilt!

Snap je wel en tip

Ook wij zijn geen fan van Ballorig (voorzichtig uitgedrukt). Toch wilde zoon dat al heel lang heel graag. Toen ie 7 werd ging het dan gebeuren: op een doordeweekse dinsdagmiddag, meteen vanuit school erheen (of op de fiets met ons mee, of door ouder gebracht - mochten ze zelf weten). De herrie en drukte vielen toen heel erg mee, zeker in vergelijking met eerdere ervaringen waarbij we een van onze kinderen op woensdag- of zaterdagmiddag van een feestje daar ophaalden. En ja, kinderen dus daar op laten halen door de ouders.
Kortom: kost best wat, maar je hebt er helemaal geen omkijken meer naar. En kies een goede dag uit.

ChrisH

ChrisH

26-08-2011 om 15:46 Topicstarter

Valt mee

Rustig maar rode beuk, die speurtocht is allang van de baan... Tussen binnenspeeltuin en zelfgeknutselde speurtocht zit gelukkig nog een heel scala aan mogelijkheden waar we allemaal mee uit de voeten kunnen. Met onze huidige oplossing is zoon erg blij.

Chris

Merel

Merel

26-08-2011 om 15:47

Niemand

Je bent niet de enige hoor met een aversie tegen binnenspeeltuinen. Sterker nog, ik ben nog geen ouder tegen gekomen die die dingen nu werkelijk leuk vindt.
Ik kwam daar alleen na zeuren van mijn kinderen, alleen al zij het voorstelden en ik echt niets anders, leukers kon bedenken voor zo'n dag.

Vic

Vic

26-08-2011 om 16:55

Ik vind alles goed

Ik vind alles goed, mits het binnen mijn budget past en ik geen thuisfeestje hoef te geven. Met jongste zijn we de laatste keer naar het Speelkasteel in Hoofddorp geweest. Ideaal! Ik had de kinderen direct uit school meegenomen, en na het feestje heb ik ze ook weer thuis afgeleverd. Eens kijken of ik haar de volgende verjaardag enthousiast kan krijgen voor Stal Jasper.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 17:24

Waarom niet?

Tot een bepaalde leeftijd bedachten man en ik vooral wat er bij een feestje zou gebeuren. Zo zijn we een keer met een aantal kinderen naar Artis geweest met verjaardagsarrangement, Darteldorp bij de Zwarte Markt (zou nu naar Ballorig dichterbij huis gaan), we hebben themakisten gehuurd (de 2de keer op verzoek 'wil ik ook!') en op een gegeven moment werd zelf bedacht wat voor feest het moest worden. Het feestje overkwam de jarige toen ze kleiner waren dus min of meer net als de gasten. Man nam er speciaal vrij voor.
Als mijn kinderen bij herhaling een bepaalde wens te kennen hadden gegeven zou ik daar uiteraard rekening mee gehouden hebben. Als een kind zó graag iets wil (mits betaalbaar), dan doe ik dat. Daar zet ik eventuele tegenzin voor opzij.
"Verantwoord" wekt bij mij een beetje jeuk op. Moet zelfs een kinderverjaardag 'verantwoord'? Als een kind geniet van spelletjes in het bos, geniet ik met het kind mee, maar ik zou dat niet doen als kind daar niets aan vindt. Dan geniet ik liever van een blij kind bij iets waar ik niet direct zelf voor zou kiezen.
Je kent je eigen kind het beste, dus je weet het beste waar je je kind een plezier mee doet. Als dat Ballorig is... waarom dan niet?

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2011 om 17:35

Herinnering

Ik ging eens met acht meiden naar Ballorig, ik woon er vlakbij. Het was een doordeweekse dag, school had studiedag. De muziek stond uit, en wat een walhalla! Acht meiden, lief spelend, en ik zat aan een capuccino met een Linda van de leestafel.

Rafelkap

Rafelkap

26-08-2011 om 17:49

Hoe kan dat nou?

Hoe kan dat nou? Vandaag zei mijn zoontje (6,5) dat hij ook wel naar zo'n prethal wil als hij 7 wordt. Ben er zelf nog nooit binnen geweest.
Ik heb nog een half jaar om hem te bewerken
Al 1 probleem: hoe moeten we al die kinderen daar met 1 auto zien te krijgen? Als hij meer vriendjes wil uitnodigen moet het toch iets zijn op loopafstand van school.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-08-2011 om 18:24

Ha ha rafelkap

"Hoe kan dat nou? Vandaag zei mijn zoontje (6,5) dat hij ook wel naar zo\'n prethal wil als hij 7 wordt. Ben er zelf nog nooit binnen geweest."
Wen er maar aan. De invloed van anderen wordt alleen maar groter, ha ha.
"Al 1 probleem: hoe moeten we al die kinderen daar met 1 auto zien te krijgen?"
Gewoon even een andere ouder vragen of die ook wil rijden, is hier nooit een probleem geweest. En als ze iets ouder zijn, ga je lekker op de fiets.

MRI

MRI

26-08-2011 om 19:00

Binnenspeeltuin zonder herrie geregeld

Je hoeft niet overal in mee te gaan, toch? Met binnenspeeltuinen is niets mis, maar ja, die herrie. Toen mijn kind acht werd was een binnenspeeltuinpartijtje de grote wens. Ik heb toen opgebeld en gevraagd of voor die zaterdagochtend de muziek uit konden laten, twee uurtjes. Nee heb je, ja kun je krijgen dacht ik. Ach waarom ook niet, zeiden ze. Het was geweldig! ze hebben net zoveel lol gehad als anders met veel #$%%^& herrie en wij ongeveer 10x zoveel lol. Superfeestje. Er waren nog wat andere kinderen maar niemand leek het te missen.
het was trouwens bij de Darlingmarket in Rijswijk.

MR

Rafelkap

Rafelkap

26-08-2011 om 19:21

Ijsvogeltje

Ik bedoelde meer: hoe kan het dat net dit onderwerp ook vandaag speelt en ik dit draadje zie.
Ik laat zoontje zelf meedenken hoe dit op te lossen (vervoersprobleem) en biedt genoeg alternatieven aan. Ik ga echt niet in een disco zitten, als het dan echt moet dan doe ik als mariarosa, goede tip.
Maar ik ga me nog niet druk maken over wat zoontje over en half jaar wil, zijn verlanglijstje verandert ook elke dag

Tijgeroog

Tijgeroog

26-08-2011 om 20:18

Tegengeluid

M'n zoon wilde met z'n 6e verjaardag ook perse naar een binnenspeeltuin. Hij had er goede argumenten voor: die en die en die waren daar ook geweest met hun verjaardag en het was leuk en je kreeg een hele grote snoepzak als je wegging.
En we zijn niet geweest. Mijn argument was dat hij helemaal niet goed wist hoe leuk de alternatieven kunnen zijn, omdat hij die nog niet meegemaakt had.
We zijn naar een grote zandverstuiving geweest. Daar hebben ze heerlijk gespeeld. We hadden een korte speurtocht, dat viel ook erg in de smaak. Daarna zijn we bij een nabijgelegen speeltuin geweest, met grote waterafdeling en dat was ook een groot succes.
Achteraf zei hij dat het erg leuk vond. Volgend jaar wil hij graag weer z'n feestje daar vieren. (maarja, dan wil ik natuurlijk weer iets nieuws verzinnen)
(En wat betreft de Eftling: daar zaten we dan wel weer vlak bij. En als hij 4 ipv 6 kinderen had uitgenodigd hadden we kunnen gaan, dan had iedereen een abonnement)

ChrisH

ChrisH

26-08-2011 om 21:25 Topicstarter

Tijgeroog

Jij verwoordt precies wat ik al die tijd al wil zeggen. Zoon weet inderdaad niet hoe leuk de alternatieven kunnen zijn, omdat hij die nog niet heeft meegemaakt. Hij kent die binnenspeeltuin en vindt het leuk. Maar hij beseft niet dat andere dingen net zo leuk of leuker kunnen zijn. En hoe ver ga je daar dan in als ouder, dat is dus de vraag.

Overigens gaat hij morgen ook al naar die binnenspeeltuin voor het feestje van een vriendje. Dat was nog een reden dat ik het niet zo zag zitten.

Chris

Chris

kbedoelde het niet zo stellig hoor.
Het is gewoon een Groot Geheim dat jij hier opdoekt: alle kinderen willen weleens zoiets vreselijks (want ja, ik vind een binnenspeeltuin echt het Ergste wat ik kan bedenken) en er zijn ouders die er voor kiezen om hun kind zachtjes een andere kant uit te duwen. Maar jij spreekt het uit, en het is "binnenkort". De goegemeente zet al veel eerder een communicatieplan erop om het een kind uit het hoofd te praten.

En het blijft gewoon prachtig, van een afstandje, een kind dat zich zoiets in het hoofd zet. Dat is toch schattig.

Moet wel zeggen dat ik een beetje opgeschoven ben, ook omdat ik me ging herinneren hoe naar ik het vroeger vond als mijn verantwoorde ouders dingen niet wilden omdat ze het zélf niet wilden. Dat waren ook bijv. boeken die ze niet wilden voorlezen of snoep dat we nooit (echt nooit) mochten kopen. Dat gaf een soort van naar gevoel. Natuurlijk geef ik mijn kinderen niet altijd hun zin, maar puur mijn eigen afkeer ergens van is niet voldoende. Eerder praktische bezwaren of dat ik gestresst ben door mijn werk of mantelzorg. Voor het overige ben ik makkelijker geworden. Wat maakt het mij nou uit, zo'n middagje afzien in een Ballorig.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-08-2011 om 22:36

Cobi

"Overigens vind ik ouders van gastjes zelf voor vervoer laten zorgen een bij een bestemming verder weg niet slim maar eerder...euh,ja,,,gunst hoe zeg ik dat nu aardig ."
Die stuitertent zit hier niet zover vandaan en ik vind het fijn als ouders zelf voor het vervoer zorgen. Dat scheelt een hele verantwoording en een hoop kots in de auto. Want na al die goedkope ranje en vette hap wil het nog wel eens misgaan onderweg. Zeker als je steeds hortend door een woonwijk rijdt waar om de meter een drempel ligt.
Ik heb ook van veel ouders gehoort dat ze het zelf ook prettiger vinden. Het is hier trouwens wel een beetje de gewoonte aan het worden hoor. Om zelf voor vervoer te zorgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 22:55

Eens met cobi

Als binnen korte tijd voor het feestje van je zoon Ballorig al een keer aan de beurt is geweest bij een ander kind, zou ik ook zeggen dat 'we het volgend jaar altijd kunnen doen als je dat wilt, maar laten we dit jaar iets anders kiezen dan Flip'. En kom dan met een niet te versmaden alternatief

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 23:42

Dendy

Ik vind het nogal wat om te stellen dat je liever hebt dat die kinderen in de auto van hun ouders kotsen dan in de jouwe. Lekker afschuifsysteem. Jij als moeder bent verantwoordelijk voor wat die kinderen eten en drinken. Waarom zou je ze zoveel vette hap en ranja geven dat ze ervan moeten kotsen? Wat een onzin. En als je de verantwoordelijkheid van het vervoer per auto niet op je wilt nemen dan moet je iets kiezen waar je de kinderen niet met de auto heen hoeft te brengen. Wij hebben geen auto en het is ons elke keer weer gelukt om een feestje te geven waarbij geen auto nodig was. Kinderen zijn best bereid een stukje te lopen als dat zo uitkomt en vinden reizen met de trein bijvoorbeeld een attractie op zich. Juist omdat ze altijd met de auto worden vervoerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 23:45

Cobi

Ik ben het weer met je eens

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.