ChrisH
26-08-2011 om 13:21
Ik ben die moeder uit 'about a boy'
Gisteren werd ik door mijn man vergeleken met die moeder uit de film 'About a boy' van het boek van Nick Hornby. Je weet wel, die goedbedoelende, maar voor haar zoon volledig de plank misslaande hippiemoeder.
De reden: Binnenkort is mijn oudste zoon jarig. Voor zijn kinderfeestje zou hij het liefst naar zo'n indoor kinderspeeltuin gaan hier in de buurt, net als vele andere jarige kinderen uit de klas doen.
Ik vind zulke indoor springdingen werkelijk vreselijk en man en ik gaven dus ook steeds aan dat het dat in ieder geval niet gaat worden, tot groot verdriet van zoon: 'Waarom mag ik zelf niet bepalen waar ik heen wil voor mijn feestje?! Vorig jaar mocht het ook al niet.' etc.
En tja, dat zette me wel een beetje aan het denken. Slaan man en ik niet te ver door in onze drang naar verantwoord vermaak? Inmiddels is het compromis dat hij voor zijn feestje naar een attractiepark hier in de buurt mag dat nog een beetje redelijke toegangsprijs hanteert.
Maar mijn vraag is eigenlijk in hoeverre laat jij je kind in zulke dingen zelf beslissen, en vanaf welke leeftijd (zoon is net 7)?
Chris
Tirza G.
29-08-2011 om 16:31
Peenvogel
Mag ik je even vragen wát je aan kinderen hebt en hóeveel feestjes je al georganiseerd hebt? Ik krijg echt enorme jeuk van een zin als: het organiseren van kinderfeestjes is gewoon leuk. Nee lieverd. Jij víndt dat leuk. Andere mensen niet. Sterker nog: er zijn zelfs kinderen die kinderfeestjes niet leuk vinden. Gek he?
Sociale armoede. Je hebt eigenlijk wel lef om mensen te veroordelen met een term waarvan ik niet eens weet wat het betekent.
Tirza
Snuggle's
29-08-2011 om 20:17
Peenvogel
Hahaha dank je, echt heerlijk gelachen om jouw bericht.
Kom op zeg, dat meen je toch niet serieus?
Snuggle's
Tirza G.
29-08-2011 om 21:24
O cobi
Dank je wel. Heel verhelderend.
De Here zij geloofd en geprezen. Ik heb empatische ettertjes en ben zelf vrij autoritair. Ik fiets mooi langs die feestjes van Peenvogel.
Sociale armoede. So-ci-a-le armoede. Ik moet er enórm over nadenken. Ik ben dan ook intellectueel vrij armoedig, blijkbaar.
Tirza
Bennikki
29-08-2011 om 23:10
Hahaha peenvogel
Terwijl ik je bericht las, hoorde ik het alsof door een Polygoon-stem voorgelezen. Grappig!
Valkyre
29-08-2011 om 23:10
Hmmm
Ik ben best hoogopgeleid (als ik die masteropleiding ooit nog afmaak pas "echt"), maar ik zie het probleem van die binnenspeeltuinen niet zo. En Belle, ik vind wel dat je "hoogopgeleide ouders" een beetje over een kam scheert, of lees ik 't nou verkeerd?
Ik ben zelf erg gevoelig voor allerlei prikkels, en daarom is zo'n binnenspeeltuin niet mijn favoriete bezigheid, maar als zoonlief er gelukkig van zou worden, waarom niet? En verder zie ik ook wel de meerwaarde van binnen flink kunnen springen, rennen en klimmen als het rotweer is...
Ik zie niet in hoe mijn herrievoorkeur iets te maken heeft met mijn opleidingsniveau, maar goed...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
liora
29-08-2011 om 23:41
Haha
Peenvogel,
Ook ik kreeg het gevoel dat je voor de grap een of ander gek opvoedboek uit 1910 citeerde.
Ik vind een feestje thuis niet leuk en in een binnenspeeltuin wel. Heb het voor zoon twee keer gedaan, torn hij 5 en 6 werd.
Helaas ben je zelf toch nog wel flink in de weer, wat niet past bij mijn ideaal van zitten, koffie drinken en kletsen met een collega moeder.
Liora
Kaaskopje
29-08-2011 om 23:51
Las het relaas van peenvogel
en ik kon eigenlijk alleen maar denken 'mijn hemel... we hebben het nog steeds over een kinderfeestje toch?
Puinhoop
29-08-2011 om 23:57
Oei
De klappen vliegen me weer om de oren. Sorry hoor dames, ik ben duidelijk weer te bot geweest. Jullie hebben vierkant gelijk. "Sociale armoe", waar haal ik het vandaan.
Verder ben ik ook gewoon een supermoeder, natuurlijk *grapje*
(niet slaan)
Nee, ik blaas te hoog van de toren, voel ik wel. Die derde wijn had ik niet moeten nemen
Nogmaal mijn excuses, hoewel met 2 vingers gekruist achter mijn rug: ik flik het vast nog wel eens.
Ik zit hier al 10 jaar als een luis in de pels, zucht.
Silone
30-08-2011 om 09:27
Terug naar de beginvraag
Wat een zalige draad om te lezen, zo bij mijn eerste kopje espresso van de dag
Terug naar de vraag van Chris:
Maar mijn vraag is eigenlijk in hoeverre laat jij je kind in zulke dingen zelf beslissen, en vanaf welke leeftijd (zoon is net 7)?
Met 7 mogen ze van mij zelf beslissen of ze hagelslag of pasta op brood willen. Of ze wel of niet met iemand uit de klas afspreken, welke kleren ze aan doen, welke sport ze willen gaan doen, dat soort dingen. Maar de meeste zaken beslissen wij ouders. Hoe groot hun actieradius is, hoe laat ze naar bed gaan, dat ze op muziekles en zwemles gaan, dat ze mee gaan op visites etc. etc.
Zo'n kinderfeestje vind ik dan weer een moeilijke. Het is tenslotte wel het feestje van de jarige. Waarom iets doen waar de jarige echt geen zin in heeft? Of iets niet doen wat de jarige zoooo graag zou willen? Ik heb talloze peenvogelfeeestjes gegeven, die op één na ook allemaal een succes waren. Maar wel altijd in overleg met de jarige. Argumenten om het zo te doen, zijn voor mij toch ook wel wat uit het polygoontijdperk. Ik heb moeite om bakken geld uit te geven voor een kinderfeestje (of feestje voor mezelf eigenlijk). Ik verwen mijn kinderen graag, zeker met de verjaardag, maar niet perse door met flappen te smijten. Verder gun ik de kinderen een origineel feestje. Onze kinderen hebben het altijd leuk gevonden nog wat langer in de belangstelling te staan, omdat er nog dagen werd nagepraat over het feestje. Zoals gezegd, de thuisfeestjes waren ook succesvol, en ja, ik vond het ook leuk om te doen. We zijn ook wel eens weg geweest, maisdoolhof bij de boer met aansluitend zelf pannenkoeken bakken op de deel bv. Ook leuk. Een keer gps schat zoeken in het bos. En zelfs tadaa naar een binnenspeeltuin. Nou, ik snap wel dat mensen dat doen hoor. Zelden zo'n relaxed feestje gehad. En midden in de verhuizing een godsgeschenk. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dolblij ben dat jongste zoon in april zijn laatste feestje viert. Dan ben ik er ook helemaal klaar mee, na het organiseren van 24 kinderfeestjes.
Belle Époque
30-08-2011 om 11:42
Valkyre
Ik generaliseer niet, maar ik merk helaas wel een sterk toenemende trend onder hoog opgeleide mensen (niet allemaal, wel steeds meer) om enorm op anderen (de armzalige massa, heb ik ooit "in real life" horen zeggen) neer te kijken en kritiek uit te oefenen op mensen die "niet als zij" zijn. Om bijvoorbeeld kinderfeestjes in zo'n ballentent verschrikkelijk af te keuren met termen als "sociale armoede" en zo.
Het is een beetje off topic, maar afgelopen zomer heb ik kort achter elkaar een vervelende confrontatie gehad met hoogopgeleide mensen die behoorlijk wat commentaar hadden op anderen. Het waren mensen die ik nog niet zo lang kende, die zich tot me "aangetrokken" voelden vanwege mijn vermeende "hoge niveau" en contact zochten. En mij vervolgens als een hete aardappel lieten vallen toen bleek dat ik weliswaar over een aantal dingen hetzelfde dacht en me net zo aangetrokken tot "de betere dingen van het leven" (?) als zij, maar wel "slechts" MBO had. Dáár wilden ze niet mee gezien worden! Ik was nog steeds dezelfde Belle met dezelfde interesses, maar dankzij het gebrek aan opleiding, goeie baan en idem inkomen was ik opeens niet meer "één van hen" (en achteraf gezien maar goed ook, want ik deelde duidelijk niet hun zucht nar titel en status).
Let wel; dit waren dus drie verschillende gelegenheden, mensen die verder niets met elkaar te maken hadden maar toevallig in mijn leven kwamen, afgelopen zomer! En voor de duidelijkheid: dit gaat NIET!!! over ALLE hoogopgeleiden!
Die mensen praatten net zo over zaken als binnenspeeltuinen zoals er hier gesproken werd. En over tv-kijken (zie de draad hieronder). Boeken, media, tijdschriften, vakantiebestemmingen, etcetera. En over nog veel meer dingen werd een keihard "wij zijn zo goed en zij zijn fout"-oordeel uitgesproken. Met een academische achtergrond als basis ("wij versus de armzalige massa" werd een keer letterlijk gezegd, oh griebel!). Hoewel ik veel interesses (met name kunst) met hen deelde, lieten ze me als een hete aardappel vallen toen ze doorkregen dat ik niet "één van hen" was. In één geval heb ik keihard gezegd: "Oh, maar daar hoor ik ook bij!" en de "verkering" was meteen uit!
Voor de duidelijkheid: absoluut niet elke hoog opgeleide persoon is zo, zeker weten, maar ik merk, ook op OOL, steeds meer de trend van "wij versus de armalige massa" (die term "armzalige massa" hou ik erin). Qua binnenspeeltuinen (je houdt ervan of niet, maar ga niet lopen oordelen), qua tafelmanieren (goed dat die er zijn, maar er zijn grenzen), qua interieur, qua televisie kijken, qua kleding (foei, leggings, Uggs en Crocs)... Een tikje snobistisch en net zo stigmatiserend en kort door de bocht als mijn berichtje hierboven En ik ben dan zo'n loeder dat terug hapt (zeg, jullie rijden toevallig niet in een Audi, he? )
Maar goed, er ligt dus een recente, vervelende (meervoudige) ervaring aan de basis waarin de toon heel erg leek op de toon in dit topic, en een aantal andere topics. En die vooral dienen om te laten zien hoe goed iemand zelf is (zéér verantwoord en zich onderscheidend van die armzalige massa, neerkijken op diezelfde armzalige massa). En daar kan ik heel slecht tegen, ook als ik zelf een mooie titel had gehad (had gekund, maar is er helaas nooit van gekomen)
En zo ben ik ook een luis in de pels maar wel met een vette knipoog!
ChrisH
30-08-2011 om 13:10
Belle (ot)
Als jij op OOL een trend signaleert van 'wij (geen binnenspeeltuin) tegen de armzalige massa (wel binnenspeeltuin)' dan generaliseer je m.i. wel degelijk.
Laat je oordeel van mensen toch niet afhangen van labeltjes als 'hoogopgeleid' of 'slechts MBO' en kijk gewoon of iemand leuk is of niet.
Chris
Belle Époque
30-08-2011 om 13:55
Chrish
"Laat je oordeel van mensen toch niet afhangen van labeltjes als 'hoogopgeleid' of 'slechts MBO' en kijk gewoon of iemand leuk is of niet."
Precies! En daarom vond ik het ook niet bepaald prettig dat ik tot drie keer toe in korte tijd wél werd afgerekend op dat soort dingen. En is mijn allergie voor mensen die ergens op neerkijken alleen maar groter geworden.
Ik generaliseer niet, want ik ben me goed bewust dat het een minderheid is die zo doet (en dat het in vele vormen voorkomt, onder alle mensen, ongeacht "niveau"). Maar ik kan héél slecht tegen "naar beneden kijken", en merk ook dat die minderheid die het doet wat aan het groeien is (ook in real life). Hoewel... In de jaren 80 was er ook zo'n opleving!
Het is vaak ook wel de toon die de muziek maakt en mijn allergie kan prikkelen
By the way: zelf heb ik ook een gruwelijke hekel aan zo'n binnenspeeltuin
ChrisH
30-08-2011 om 13:55
Aanvulling
Laat ik het zo zeggen: Ik ben een hoogopgeleide binnenspeeltuinhater en zou jou nooit laten vallen als een hete aardappel omdat je 'slechts MBO' hebt (aan zulke mensen moet je echt geen energie en frustratie verspillen). En als ik het een beetje goed inschat, denk ik dat dit voor de meeste mensen hier op OOL geldt.
Chris
Ely
30-08-2011 om 15:23
Andersom
Zo ben ik verschillende malen 'buiten het gezelschap' geplaatst toen men erachter kwam dat ik academisch geschoold ben. Waren de anti-studenten en hoogopgeleiden grappen opeens mega grappig. Werd elk 'moeilijk' woord meteen weggehoond en belachelijk gemaakt.
En ook dat is meer dan eens gebeurd en ook dat was niet leuk.
Maar het gebeurd, blijkbaar hebben 'we' behoefte aan groepsvorming, op welke basis dan ook. Voetbal, politiek, opleiding, plek waar je woont, auto... alles kan blijkbaar aanleiding geven tot....
Als je het vervelend vind dat het jou overkomt zou ik voorstellen dat je extra waakt dat je het niet zelf doet. En Belle, helaas komt jouw posting op mij over alsof jij het zelf dus ook doet. 'de hoogopgeleide' bestaat niet, evenmin 'de mbo-er' en we willen geen van alle de minpunten van een ander aangerekend worden. Die mensen die zo min tegen jou deden, dat was stom gedrag, ongeacht opleiding, auto, schoenmaat of handtas.
Zo dan ga ik toch maar weer gauw aan t werk want helaas verdient die titel het geld niet voor me ))
Valkyre
30-08-2011 om 21:52
Net als chrish
En verder heeft mijn beste vriendin haar MBO-opleiding niet afgemaakt. Desondanks, of misschien ook wel daardoor (wie zal het zeggen?) is zij de leukste vrouw die ik ken. En als mensen daarop neerkijken, zijn het domme sufferds. Dussss.
Belle Époque
30-08-2011 om 22:10
He bah ely, dat is ook niet leuk...
Het is misschien andersom, maar verder precies hetzelfde. Mensen die je scheef aankijken om je niveau en alles in het belachelijke trekken... Vind ik net zo erg als mensen be- en veroordelen omdat ze wél naar indoor speeltoestanden gaan, bepaalde televisieprogramma's kijken en zo! "Kijk ons het eens goed en verantwoord doen"...
Asa Torell
31-08-2011 om 09:45
Belle
ik lees dit draadje juist als: zeker 90% van de ouders gaat wel gewoon naar de binnenspeeltuin. Misschien vinden ze het niet leuk, maar dat zou zomaar net zo hard kunnen gelden voor degenen die zich hier niet melden.
Elmiro
07-09-2011 om 13:24
Grenzen!
waarom ben je nou die moeder uit About a boy? ik heb de film gezien en die moeder was zwaar depressief en dacht alleen aan zichzelf. ik herken je daar niet in! Wat betreft het feestje zou ik je willen aanraden zelf je grenzen te bepalen: hoe ver jij wat betreft tijd en geld wil gaan. Het argument van je zoon dat hij dat zelf wil bepalen vind ik erg ver gaan voor een kind van net 7 jaar. als jij de mogelijkheden aangeeft die voor jou kunnen mag hij kiezen!
Gerry D
07-09-2011 om 20:23
Binnenspeeltuinliefhebbers
Hier zijn we hoogopgeleide binnenspeeltuinliefhebbers. Ik had er toen oudste twee was over gelezen op een forum en het leek me geweldig voor een kind dat nog niet wist of ze nou een mens of een aap was. Dus hebben we oudste op een mooie zondagmiddag meegenomen naar zo'n ding en ze heeft zo enorm genoten. En wij dus ook. Springen, klauteren, nog meer springen. Geweldig. Sindsdien zijn wij regelmatige bezoekers en we vinden het ideaal. Mama speelt nog steeds regelmatig mee. En de rest van de tijd leest mama heerlijk haar boek. Ja, er is een enorme herrie, maar daar sluit ik me heerlijk voor af.
Verantwoord? Wat is er nou niet verantwoord aan een paar uur lang fysiek flink bezig zijn en jezelf helemaal moe maken? Kan limonade erij en klaar (maar dan wel groene, lekker). Hier afgelopen jaar dus twee kinderfeestjes in Ballorig. Kinders werden gebracht en gehaald. Ideaal.
Ik lees nu voor het eerst dat het blijkbaar hier mode is om die dingen onverantwoord, verkeerd etc. te vinden. Tja, dat moet iedereen zelf maar weten. Maar ik snap niet wat er zo onverantwoord is aan een plek waar kinderen een hoop fysiek plezier hebben en je als ouder rustig kunt zitten lezen.
Ely
07-09-2011 om 20:59
Gerry d
Fijn om jouw verhaal te lezen. Ik was me nl stiekem al aan het verheugen straks met jongste te 'mogen'. Sterker nog, 15 maanden, loopt al drie maanden en dol op klauteren, ik denk dat het hoog tijd is. Met oudste zorgde ik ook altijd ervoor vrolijke sokken aan te hebben, lekker meedoen!
Ik heb wel ontdekt dat er verschil is tussen de verschillende oorden dus misschien dat t m ook daarin zit
Misschien tot ballorig, hahaha
verantwoorde ouder
07-09-2011 om 22:16
Snap het ook niet gerry
Ach misschien staat het niet sjiek genoeg zo'n binnenspeeltuin, of komt er te veel laagopgeleid plebs, of zijn de speeltoestellen niet van hip hout gemaakt ofzo. Onzin hoor dat het niet verantwoord zou zijn. Snap het ook niet. Lijkt me een arrogante mening of een modegril.
Valkyre
08-09-2011 om 18:27
Vies
Ik ben op zich niet tegen die binnenspeeltuinen, maar de voor mij dichtstbijzijnde is erg vies. Ik ging even met Spruitje door zo'n buisglijbaan, en die stonk enorm naar urine! Getver...
mirreke
09-09-2011 om 01:00
Nou ja chris, wat wil je nou? ('en een leuke tip!)
Je vraagt het toch zelf, je noemt het zelfs zelf zo: verantwoord vermaak. Kun je zulke reacties ook wel verwachten. Moet het dan een pottenbakkersworkshop zijn, of appeltaarten maken van zelfgeplukte appels, of naar een museum met een op maat gemaakte tentoonstelling ? (allemaal ook leuk hoor trouwens);
Eerlijk gezegd vind ik vandaag de dag juist zo'n speelgebeuren waar dat grut de hele dag maar aan kan rowzen zeer verantwoord. Weer eens wat anders dan de hele dag op de WII. Goed, je kunt ook zelf een hele speurtocht in elkaar zetten, geocachen, vliegeren met zelfgemaakte vliegers, ed maar als t jochie nou toch zo graag naar Ballorig wil...
Errug lawaaiig, maar wel fun voor de kids.
Ik heb ook nog een leuke tip. Ik weet niet waar je woont, en wanneer t feestje is, maar google eens op Irrland. Net over de grens in Dld, richting vliegveld weeze. Met mooi weer fantastisch, en niet duur, je kunt rustig je eigen spullen meenemen, huurt een bolderkar zodat je niet hoeft te sjouwen. Het is een soort doe-het-zelf attractiepark, alles om te spelen en te bewegen: enorme spring en klauterbergen, doolhoven, waterglijbanen, klimrekken, skelterbanen, een heel groot maisbad, grote zand'bakken' met waterkraantjes, om lekker te kliederen, een stukje boerderij met varkens en koeien en geiten, er is zelfs een apeneiland, en natuurlijk de glijbanen!! Superhoog (supersteil en lekker eng. Met lekker weer kun je er bbq'en, er staan overal barbecues en tafels en bankjes waar je gewoon gratis gebruik van kunt maken, zelfs de kolen kun je er kopen.
Misschien een compromis met zoon?
Maar ja, misschien woon je wel in Den Helder, dan kan dat feest niet doorgaan (wadlopen?)
Sorry, ik kon het niet laten ) Ik hoop iig dat je zoon hoe dan ook een super kei gaaf feestje krijgt.
Ik vind het zelf ook erg leuk
ChrisH
09-09-2011 om 09:26
Dank voor de tip
Zoons feestje is al geweest, zeer verantwoord vermaak afgelopen snikhete zaterdag in een attractiepark. En ja, ze hebben zich prima vermaakt.
Ik heb even gekeken naar Irrland en dat ligt op een uurtje rijden van ons af. Ziet er leuk uit, ik zal het zeker in gedachten houden.
Chris
mirreke
09-09-2011 om 16:10
Oh, haha
na jouw berichtje keek ik pas wanneer jouw openingsbericht geschreven was, de 26e alweer. Sorry, daar had ik even niet op gelet.
Irrland is trouwens het hele jaar door open, dus ook als je in de herfst ineens een hete dag hebt is dat daar altijd mogelijk. Overigens zijn er ook behoorlijk wat binnendingen, in grote hallen (boerenschuren). Het was oorspronkelijk ook van een (ondernemende) boer, die er dit uitgefabriekt heeft.
Echt leuk en weer eens wat anders dan die achtbanen en andere attracties waarvoor je telkens weer in de rij moet.
En was zoon zelf tevreden? Vast wel
(en natuurlijk zal het mij worst zijn wat je doet met je zoon's feestje, dat maak je gewoon helemaal lekker zelf uit al dan niet in samenspraak met zoon, en verantwoord of niet, maar ik vond het zo'n grappig draadje eigenlijk dat ik het niet kon nalaten te reageren...)
IngridT
09-09-2011 om 18:06
Irrland!! (mirreke!?)
Woon je daar in de buurt?!
Wat grappig, wij hebben een familievakantiehuisje ergens op de grens van brabant en Limburg & hebben jaren terug al Irrland ontdekt.....zo leuk!! We zijn er over de jaren heen tig keer geweest, en het viel altijd in goede aarde. Zelfs met relatief grote kinderen...
Ingrid