Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel vrije tijd heb jij? En je man?

Vrije tijd is tijd die je helemaal zelf mag invullen, dus zonder de zorg voor kinderen, of andere taken zoals werk, het huishouden en mantelzorg. 

En je man? (de vader van je kinderen) 


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

30-07-2021 om 12:19

Hier vind ik dat ik minder tijd heb door pubers. Er moet er 1 opgehaald of weggebracht worden. Dan werkt de ene in de avond dan de andere dus koken en nadenken hoe of wat. Vrienden mee en of vriendjes en ga zo maar door. Met de baby tijd en peutertijd heb je een moment dat ze slapen overdag en de basisschooltijd zijn ze op school en vaak speelafspraken. Ach op het toilet wat langer zitten is voor mij ook rust en me time 😇😂

Nose schreef op 30-07-2021 om 12:19:

Hier vind ik dat ik minder tijd heb door pubers. Er moet er 1 opgehaald of weggebracht worden. Dan werkt de ene in de avond dan de andere dus koken en nadenken hoe of wat. Vrienden mee en of vriendjes en ga zo maar door. Met de baby tijd en peutertijd heb je een moment dat ze slapen overdag en de basisschooltijd zijn ze op school en vaak speelafspraken. Ach op het toilet wat langer zitten is voor mij ook rust en me time 😇😂

Hahahaha....boekje mee...


Echter peuters of pubers heb ik toch echt meer vrije tijd met pubers dan met peuters. 

Pubers vind ik niet minder zwaar dan peuters omdat het emotioneel ook echt wel wat vraagt. 

En misschien is qua tijd ook niet eens zo veel minder maar het is wel anders. Je hoeft veel minder aan te staan. 

Bijvoorbeeld laatst waren de jongste kinderen logeren en de oudste kinderen waren wel thuis. Mijn man stelde voor dat we even met z'n tweetjes wat zouden gaan drinken aan het strand. Dat kan dan gewoon. We trekken de deur achter ons dicht en zeggen tot ziens. Met de kleintjes thuis kan dat natuurlijk helemaal niet. Dan moet ik een oppas regelen of we gaan niet weg. Inmiddels zijn de oudste kinderen ook wel op een leeftijd dat ze op kunnen passen wat alles makkelijker maakt. Tegelijk zitten die natuurlijk ook niet thuis te wachten tot ze op mogen passen en zijn soms ook druk of weg of geen zin. 

Eigenlijk waren mijn pubers ideale pubers; ze rookten niet, gingen weinig uit, spijbelden niet en dronken niet. Ze waren nooit ziek of geen gebroken arm of been door sporten. Toch vond ik het een periode waarin ik veel tijd/ energie in hen moest steken door de begeleiding als gevolg van  dyslexie. Zo zat ik op diverse vrije uren woordjes in wrts in te voeren omdat het er dan goed in stond en hen tijd scheelde. Of las ik teksten voor zodat het leren minder vermoeiend was. Als ze geen moeite met leren hadden gehad en ik niemand hoefde te helpen, had ik ruimschoots tijd over om leuke dingen voor mijzelf te doen. Ik kan namelijk goed organiseren, al zeg ik het zelf.🙂
Zo heeft ieder gezin wel hobbels op zijn weg. De ene meer en/of hogere hobbels dan de ander. Al die hobbels vergen aandacht, tijd en energie. Soms heb je vrije tijd, maar geen puf meer om daar iets nuttigs mee te doen.
Zodoende is de vraag van TO zo irrelevant. De vraag komt bij mij  binnen  als ‘ wie veel vrije tijd kan creëren, heeft zijn zaakjes prima geregeld’. Maar zo is het leven niet; als je kinderen zorgvrij door de schooltijd heen zwemmen, mag je je zegeningen tellen. 
Ik denk hierbij ook aan gezinnen waar kinderen langdurig ziek worden en niet eens naar school kunnen. Die ouders zouden dolgraag een uurtje vrije tijd mogen proeven en zo iets voor zichzelf kunnen doen.

Flanagan schreef op 30-07-2021 om 16:14:


Zodoende is de vraag van TO zo irrelevant. De vraag komt bij mij binnen als ‘ wie veel vrije tijd kan creëren, heeft zijn zaakjes prima geregeld’. 

Ik vermoed dat ze zat te wachten op al die vrouwen waarvan de mannen veel meer vrije tijd hadden. Dat is wel een dingetje bij haar immers.

Maar jij zegt het helemaal goed: wat als je kind inderdaad langdurig ziek wordt, bijvoorbeeld? Als je het geluk hebt dat er nooit wat gebeurt, kun je veel vrije tijd hebben, maar hoe is dat je eigen verdienste?

Eens hoor, het is je verdienste niet veel vrije tijd over te hebben. 
Die vrije tijd heb ik altijd wel gemist. Maar toen mijn kinderen klein waren kon ik die tijd ergens wel ‘ kopen’ door ze over te geven aan bijv grootouders. Dat kan ik nu veel minder in pubertijd, voor mijn gevoel. En nogmaals: soms is er opeens veel vrije tijd (lees: mijn pubers doen geen beroep op me) maar dat is lastig voorspelbaar laat staan planbaar. (Bij mij dan) 

Ik probeer niet te veel vrije tijd te hebben, dan word ik een lui stuk vreten. Dus na werk ga ik naar buiten, lekker sporten of mijn hobbies doen. Dan kom ik rond 21.00-22.00 thuis en heb ik nog 2-3 uurtjes op de bank om te lummelen. In het weekend heb ik 1 dag waarop ik niks hoef, dus dan luier ik de hele dag. De andere 2 dagen (ik werk fulltime maar wel 4x9) plan ik weer vol met hobbies of uitjes. Vind dat veel fijner dan hele dagen lummelen. Een man heb ik niet en kinderen ook niet. Wel huisdieren, maar die hoef ik alleen te voeren en te verschonen dus dat kost maar een uurtje per week ofzo. Ik hoef sinds ik een robot zuiger heb niet meer elke dag/om de dag te zuigen dus dat is wel fijn.

Rockstar schreef op 03-08-2021 om 17:12:

Ik probeer niet te veel vrije tijd te hebben, dan word ik een lui stuk vreten. Dus na werk ga ik naar buiten, lekker sporten of mijn hobbies doen. Dan kom ik rond 21.00-22.00 thuis en heb ik nog 2-3 uurtjes op de bank om te lummelen. In het weekend heb ik 1 dag waarop ik niks hoef, dus dan luier ik de hele dag. De andere 2 dagen (ik werk fulltime maar wel 4x9) plan ik weer vol met hobbies of uitjes. Vind dat veel fijner dan hele dagen lummelen. Een man heb ik niet en kinderen ook niet. Wel huisdieren, maar die hoef ik alleen te voeren en te verschonen dus dat kost maar een uurtje per week ofzo. Ik hoef sinds ik een robot zuiger heb niet meer elke dag/om de dag te zuigen dus dat is wel fijn.

Huh? Lekker sporten, je hobby’s doen, uitjes zijn toch allemaal vrije tijd? 

Julali

Julali

03-08-2021 om 20:27 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 03-08-2021 om 20:19:

[..]

Huh? Lekker sporten, je hobby’s doen, uitjes zijn toch allemaal vrije tijd?

Dat lijkt me ook. Voor iemand zonder kinderen is alles buiten werk en eventueel mantelzorg vrije tijd. 

Julali schreef op 03-08-2021 om 20:27:

[..]

Dat lijkt me ook. Voor iemand zonder kinderen is alles buiten werk en eventueel mantelzorg vrije tijd.

Nouja niet helemaal natuurlijk. Die mensen moeten ook naar de tandarts, het huis schoonmaken, de was doen, de auto naar de garage brengen. Etc. 

Maar idd wel meer vrije tijd over buiten werktijd dan als je kinderen hebt. Maar dat wist je natuurlijk wel van te voren. 

Julali

Julali

03-08-2021 om 22:00 Topicstarter

Blossom_01 schreef op 03-08-2021 om 21:12:

[..]

Nouja niet helemaal natuurlijk. Die mensen moeten ook naar de tandarts, het huis schoonmaken, de was doen, de auto naar de garage brengen. Etc.

Maar idd wel meer vrije tijd over buiten werktijd dan als je kinderen hebt. Maar dat wist je natuurlijk wel van te voren.

Het valt nu mee, omdat wij veel uitbesteden. Veel van de dingen die je noemt doen wij niet zelf meer. Daardoor blijft er zoveel meer tijd (en energie) over voor leuke dingen, sport, sociale afspraken.

Heerlijk om de tijd die je vrij hebt ook echt vrij te zijn en als de kinderen er zijn aandacht voor hen te hebben. 

Julali schreef op 03-08-2021 om 22:00:

[..]

Het valt nu mee, omdat wij veel uitbesteden. Veel van de dingen die je noemt doen wij niet zelf meer. Daardoor blijft er zoveel meer tijd (en energie) over voor leuke dingen, sport, sociale afspraken.

Heerlijk om de tijd die je vrij hebt ook echt vrij te zijn en als de kinderen er zijn aandacht voor hen te hebben.

Tsja dat moet je dan wel kunnen betalen. Makkelijke opmerking zo. 

Geloof nu dat ik snap wat de eerdere schrijfsters bedoelden. 

Julali

Julali

03-08-2021 om 22:08 Topicstarter

Blossom_01 schreef op 03-08-2021 om 22:03:

[..]

Tsja dat moet je dan wel kunnen betalen. Makkelijke opmerking zo.

Geloof nu dat ik snap wat de eerdere schrijfsters bedoelden.

Dat moet je zeker kunnen betalen. Het is niet voor iedereen, dat weet ik wel. 

Mevrouw75 schreef op 03-08-2021 om 20:19:

[..]

Huh? Lekker sporten, je hobby’s doen, uitjes zijn toch allemaal vrije tijd?

Nou ik zie dat meer als mentale en of psychische gezondheid en het meeste ervan vindt plaats op vaste tijden dus dat moet je wel echt plannen. Ik mest bijvoorbeeld de stallen van mijn paarden, verzorg ze, train ze. Zijn net kinderen wat dat betreft. 😂 Onzindelijke kinderen. Bij vrije tijd denk ik aan iets doen zonder planning. Huishouden werd in de TO niet geteld als vrije tijd en dat vind ik hetzelfde.

Aan de ene kant heb ik meer vrije tijd nu de kinderen ouder worden, makkelijker iets voor jezelf doen, even de deur uit, maar onze oudste is 10. Hij blijft nu 's avonds langer op, maar dat betekent dat ik niet meer mijn eigen Netflixseries kan kijken, omdat ik hem daar nog te jong voor vind bijvoorbeeld. 

Wij hebben allebei zo veel vrije tijd als we willen, maar het moet wel altijd ingepland worden. Geen van ons twee kan of wil zo maar de deur uit lopen en de ander het huishouden en de kinderen laten. Dat vind ik soms lastig, maar aan de andere kant hebben we het ook allemaal redelijk gepland, op vaste momenten sport, vrijwilligerswerk etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.