Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache schreef op 05-08-2022 om 11:26:

[..]

Waarom is dat een onzin opmerking? Waar denk je dat dat geld dan vandaan komt waarmee mensen hun huis afbetalen?

Waar denk je dat het geld vandaan komt wat mensen betalen voor een huur woning? 

bieb1963 schreef op 05-08-2022 om 11:15:

[..]

En hoe zie jij dat dan? Los van het feit dat je wel degelijk belasting betaalt over een erfenis.

Deze zelfde ouders in mijn voorbeeld (en zo zullen er ook velen zijn) zouden ook er voor hebben kunnen kiezen om niet te kopen, maar te huren. Gewoon omdat ze kopen eng vonden of geen zin hadden in die rompslomp en toekomstige eventuele flinke kosten ivm reparaties enz enz. En dat zijn er velen die helemaal niet kochten, maar huurden, ook al konden ze best een eenvoudige woning (met hypotheek) kopen. Dus dat de kinderen dan wel of niet erven uit een na 30 jaar afgeloste woning, is uiteindelijk dus de keuze van mensen die wel of niet een huis hebben gekocht. En een huis kopen (met hypotheek) is iets heel gewoons wat ook (in normale tijden uiteraard) bereikbaar is voor de 'gewone man' met een gewoon inkomen. Daar hoef je niet rijk voor te zijn of een fikse spaarrekening (nogmaals ik heb het over tijden met een normale woningmarkt). Wat is het alternatief? Kopen mag niet meer? Want ja, als je koopt, dan is het ook op een bepaald moment afgelost. Of het huis gaat naar de staat? Dus dan gaat al het bezit van iemand na overlijden naar de staat. Erfrecht dus afschaffen, want dan zou je niks meer mogen erven. Maar dan gaan dus óók de schulden naar de staat. En dan?

Dit is helemaal waar. Mijn ouders hadden geen cent toen ze gingen trouwen. Mijn vader is een bedrijf gestart in een branche waar hij geen enkele opstap had. Hij werkte zes dagen per week van 6 uur sochtends tot 10 uur savonds. Op zondag deed hij de boekhouding. Mijn ouders kochten een stukje grond en lieten familieleden die werkeloos waren een huis bouwen. Uiteraard tegen betaling. Zo zijn mijn ouders aan hun eigen huis gekomen, dat nu een miljoen waard is. Het bedrijf is gegroeid waardoor er tien man personeel rondliep en mijn vader een normale werkweek kon gaan aanhouden. Wel met de zorgen en verantwoordelijkheden die een bedrijf met tien werknemers met zich meebrengt. 

Mijn ouders komen uit arme gezinnen, hebben geen middelbare school kunnen doen. Het zijn hun keuzes en hard werken geweest die ervoor hebben gezorgd dat ze nu behoorlijk rijk zijn. 

Wat is dat toch met dat ‘hard werken’? Vind je je werk dan eigenlijk niet leuk? Is er sprake van onderbezetting of andere stressfactoren? Zijn er ook mensen die niet hard werken? Wat zegt het eigenlijk, “ik heb er hard voor gewerkt” iemand die het minimumloon verdient, werkt er eveneens hard voor alleen heeft diegene toeslagen nodig om alle rekeningen te kunnen betalen. Je bent ook maar een geluksvogel als je veel geld met je activiteiten binnenbrengt. Mensen denken graag dat alle goede dingen komen door hun eigen inzet en alle slechte dingen door de omstandigheden, behalve als het over anderen gaat. Die hebben alle tegenslag meteen aan zichzelf te wijten. Helaas, het leven is niet zo beïnvloedbaar. Was het maar waar. 

ToetieToover schreef op 05-08-2022 om 11:32:

Wat is dat toch met dat ‘hard werken’? Vind je je werk dan eigenlijk niet leuk? Is er sprake van onderbezetting of andere stressfactoren? Zijn er ook mensen die niet hard werken? Wat zegt het eigenlijk, “ik heb er hard voor gewerkt” iemand die het minimumloon verdient, werkt er eveneens hard voor alleen heeft diegene toeslagen nodig om alle rekeningen te kunnen betalen. Je bent ook maar een geluksvogel als je veel geld met je activiteiten binnenbrengt. Mensen denken graag dat alle goede dingen komen door hun eigen inzet en alle slechte dingen door de omstandigheden, behalve als het over anderen gaat. Die hebben alle tegenslag meteen aan zichzelf te wijten. Helaas, het leven is niet zo beïnvloedbaar. Was het maar waar.

Ook waar

Pief schreef op 05-08-2022 om 11:30:

[..]

Dit is helemaal waar. Mijn ouders hadden geen cent toen ze gingen trouwen. Mijn vader is een bedrijf gestart in een branche waar hij geen enkele opstap had. Hij werkte zes dagen per week van 6 uur sochtends tot 10 uur savonds. Op zondag deed hij de boekhouding. Mijn ouders kochten een stukje grond en lieten familieleden die werkeloos waren een huis bouwen. Uiteraard tegen betaling. Zo zijn mijn ouders aan hun eigen huis gekomen, dat nu een miljoen waard is. Het bedrijf is gegroeid waardoor er tien man personeel rondliep en mijn vader een normale werkweek kon gaan aanhouden. Wel met de zorgen en verantwoordelijkheden die een bedrijf met tien werknemers met zich meebrengt.

Mijn ouders komen uit arme gezinnen, hebben geen middelbare school kunnen doen. Het zijn hun keuzes en hard werken geweest die ervoor hebben gezorgd dat ze nu behoorlijk rijk zijn.

Ook dat ja

ToetieToover schreef op 05-08-2022 om 11:32:

Wat is dat toch met dat ‘hard werken’? Vind je je werk dan eigenlijk niet leuk? Is er sprake van onderbezetting of andere stressfactoren? Zijn er ook mensen die niet hard werken? Wat zegt het eigenlijk, “ik heb er hard voor gewerkt” iemand die het minimumloon verdient, werkt er eveneens hard voor alleen heeft diegene toeslagen nodig om alle rekeningen te kunnen betalen. Je bent ook maar een geluksvogel als je veel geld met je activiteiten binnenbrengt. Mensen denken graag dat alle goede dingen komen door hun eigen inzet en alle slechte dingen door de omstandigheden, behalve als het over anderen gaat. Die hebben alle tegenslag meteen aan zichzelf te wijten. Helaas, het leven is niet zo beïnvloedbaar. Was het maar waar.

Met hard werken bedoel ik veel uren, veel flexibiliteit, veel risico en veel verantwoordelijkheid. Dat is echt heel anders dan ergens in loondienst zijn.

Als je gezond van lijf en leden bent en je hebt normale verstandelijke en mentale vermogens dan kun je de keuzes maken die mijn ouders ook gemaakt hebben. Behalve op de woningmarkt, die zit nu anders in elkaar. 

Pief schreef op 05-08-2022 om 11:37:

[..]

Met hard werken bedoel ik veel uren, veel flexibiliteit, veel risico en veel verantwoordelijkheid. Dat is echt heel anders dan ergens in loondienst zijn.

Huh? Dus een arts in loondienst heeft dat allemaal niet? Of een installateur? Of?

Pistache

Pistache

05-08-2022 om 11:39 Topicstarter

ToetieToover schreef op 05-08-2022 om 11:32:

Wat is dat toch met dat ‘hard werken’? Vind je je werk dan eigenlijk niet leuk? Is er sprake van onderbezetting of andere stressfactoren? Zijn er ook mensen die niet hard werken? Wat zegt het eigenlijk, “ik heb er hard voor gewerkt” iemand die het minimumloon verdient, werkt er eveneens hard voor alleen heeft diegene toeslagen nodig om alle rekeningen te kunnen betalen. Je bent ook maar een geluksvogel als je veel geld met je activiteiten binnenbrengt. Mensen denken graag dat alle goede dingen komen door hun eigen inzet en alle slechte dingen door de omstandigheden, behalve als het over anderen gaat. Die hebben alle tegenslag meteen aan zichzelf te wijten. Helaas, het leven is niet zo beïnvloedbaar. Was het maar waar.

Ik denk ook dat het te maken heeft met risico's durven nemen. Veel mensen klagen vooral maar blijven zitten in hun baantje, waarmee ze nooit verder zullen komen. Niet dat dit per se hoéft, maar ze maken het zich zo comfortabel mogelijk en blijven zitten in een situatie waarin ze zich vooral veilig voelen.

Mensen die meer bereiken hebben meestal een andere instelling. Zij nemen risico's en steken hun nek uit, met het gevaar dat het mislukt, maar ook de kans dat het heel goed lukt en dat ze verder komen. 

Wat vaak wordt gegeven dat zo ook weer werkgelegenheid ontstaat. Elk bedrijf waarbij mensen werken is ooit begonnen door iemand die een idee had, risico durfde te nemen en keihard werkte om iets uit de grond te stampen. Dat is iets anders dan veilig blijven zitten waar je zit en gebruikmaken van de faciliteiten die iemand anders voor jou verzorgt.

Pief schreef op 05-08-2022 om 11:37:

[..]

Met hard werken bedoel ik veel uren, veel flexibiliteit, veel risico en veel verantwoordelijkheid. Dat is echt heel anders dan ergens in loondienst zijn.

Tja, dat is ook hard werken. 

Voor een minimum loon veel uren moeten maken, daarin geen keuzes mogen maken (wie wat waar wanneer en hoe lang, anders werk kwijt) Is ook hard werken. 

bieb1963 schreef op 05-08-2022 om 11:39:

[..]

Huh? Dus een arts in loondienst heeft dat allemaal niet? Of een installateur? Of?

Minder. Je hebt dan niet het ondernemersrisico. Dat is een fors risico, want je kan failliet gaan en alles kwijtraken.

Domiet schreef op 05-08-2022 om 11:41:

[..]

Tja, dat is ook hard werken.

Voor een minimum loon veel uren moeten maken, daarin geen keuzes mogen maken (wie wat waar wanneer en hoe lang, anders werk kwijt) Is ook hard werken.

Dat kan niet. Je hebt een maximaal aantal uren dat je mag werken in loondienst. Of je moet 40 uur veel vinden. Ik vind dat niet veel. Ik denk wel dat het pittig is om 40 uur in een baan te zitten zonder vrijheid. Voor mij zou dat pittiger zijn dan 60 uur in mijn eigen bedrijf. Maar daarom ben ik ook mijn eigen bedrijf gestart, net als mijn vader destijds.

Pistache

Pistache

05-08-2022 om 11:49 Topicstarter

Pief schreef op 05-08-2022 om 11:47:

[..]

Dat kan niet. Je hebt een maximaal aantal uren dat je mag werken in loondienst. Of je moet 40 uur veel vinden. Ik vind dat niet veel. Ik denk wel dat het pittig is om 40 uur in een baan te zitten zonder vrijheid. Voor mij zou dat pittiger zijn dan 60 uur in mijn eigen bedrijf. Maar daarom ben ik ook mijn eigen bedrijf gestart, net als mijn vader destijds.

Voor mensen in loondienst zijn er inderdaad allemaal regels, dus die kunnen nooit heel hard werken, omdat ze maar een beperkt aantal uren morgen maken in een week.

Pistache schreef op 05-08-2022 om 11:49:

[..]

Voor mensen in loondienst zijn er inderdaad allemaal regels, dus die kunnen nooit heel hard werken, omdat ze maar een beperkt aantal uren morgen maken in een week.

Doe niet zo belachelijk! Mensen in de zorg werken zich uit de naad, tegen een salaris dat nooit bij die van jou in de buurt zal komen. Als iedereen maar lekker veel gaat verdienen met zijn eigen bedrijf, wie verzorgt jou dan nog als je in het ziekenhuis terecht komt? Doe niet zo ontzettend arrogant.

lientje69 schreef op 05-08-2022 om 11:11:

[..]

Mega goede post bakblik! Kon het er niet meer mee eens zijn!

Maar uh,,,, ik dacht dat dit topic ging over hoeveel je uitgaf aan de kinderen? Is wel een heel ander topic geworden nu zeg.

Dank Lientje,  topic is ik totaal ontspoort maar wel leuk tijdverdrijf voor mij nu ik immobiel op de bank hang. 

Bakblik schreef op 05-08-2022 om 11:56:

[..]

Dank Lientje, topic is ik totaal ontspoort maar wel leuk tijdverdrijf voor mij nu ik immobiel op de bank hang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.