Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


MamaE schreef op 04-08-2022 om 20:31:

[..]

Je kinderen erven uiteindelijk van jou. Als je huis 8 ton waard is, erven ze beide de helft. Ook dat is ongelijkheid. Ja, dat geldt voor onze dochter net zo zeer, dat ze daar geluk mee heeft. Ook al hebben jij en ik hard gewerkt, er zijn ook kinderen van hardwerkende ouders die dat geluk niet hebben. En ongelijkheid groeit op alle fronten in de samenleving. Ik zit regelmatig op de bank gewoon dankbaar te zijn voor alles wat ik heb in het leven.

Wat is er erg aan ongelijkheid, waarom is dat oneerlijk? Ik heb vier kinderen en leer ze dat het kan gebeuren dat de één meer krijgt dan de ander. Waar de één misschien duurdere of meer kleren krijgt, heeft de ander meer feestjes om maar wat te noemen. Het hoeft niet allemaal gelijk te zijn, mijn ouders hebben genoeg gespaard om hun begrafenissen mee te betalen en ons niet met schulden achter te laten, maar er is ook niks meer over voor ons. Niet omdat ze niet zuinig zijn geweest, maar omdat het ze financieel niet heel erg meezat. Mijn vriendin haar ouders hebben een huis wat behoorlijk in waarde is gestegen, zij zal met haar zus een aardig bedrag erven, ik gun dat haar van harte, niks oneerlijks aan.

Bijtje82 schreef op 04-08-2022 om 19:27:

[..]

Nee halve.. omdat er fokking 170k overwaarde op dat huis zat en we geen van beiden een hypotheek krijgen voor dat bedrag. We konden elkaar niet uitkopen.

Voor iemand met zoveel praatjes ben je niet bepaald snugger.

Daarbij.. ik had het niet eens willen hebben. 170 vierkante meter ellende.

Voordat je weer komt met hoezo geen hypotheek voor 170k. Want blijkbaar moet je hier alles uitkauwen

Waarde huis dus als hypotheek en je moet dus de helft van die 170k aan de andere partner overmaken. Aangezien ik geen hypotheek krijg voor een half miljoen, peanuts voor jou natuurlijk..

Ik zou stoppen met uitleggen Bijtje, ze snapt het toch niet...heeft geen idee hoe de wereld in elkaar steekt. Dit is water naar de zee dragen. Ze zit puur te zuigen dat het aan jezelf ligt omdat je andere keuzes had moeten maken. Niks van aantrekken.

Yaron schreef op 04-08-2022 om 20:48:

[..]

Wat is er erg aan ongelijkheid, waarom is dat oneerlijk? Ik heb vier kinderen en leer ze dat het kan gebeuren dat de één meer krijgt dan de ander. Waar de één misschien duurdere of meer kleren krijgt, heeft de ander meer feestjes om maar wat te noemen. Het hoeft niet allemaal gelijk te zijn, mijn ouders hebben genoeg gespaard om hun begrafenissen mee te betalen en ons niet met schulden achter te laten, maar er is ook niks meer over voor ons. Niet omdat ze niet zuinig zijn geweest, maar omdat het ze financieel niet heel erg meezat. Mijn vriendin haar ouders hebben een huis wat behoorlijk in waarde is gestegen, zij zal met haar zus een aardig bedrag erven, ik gun dat haar van harte, niks oneerlijks aan.

Ik denk dat mamaE het meer bedoeld in de totaliteit van dit topic met eerdere uitspraken van Pistache. Die denkt overal nogal makkelijk over.

Gingergirl schreef op 04-08-2022 om 20:52:

[..]

Ik denk dat mamaE het meer bedoeld in de totaliteit van dit topic met eerdere uitspraken van Pistache. Die denkt overal nogal makkelijk over.

Ja. En het feit dat de ongelijkheid enorm toeneemt. En daardoor ook de kloven in de samenleving waardoor verschillende groepen mensen elkaar niet meer tegenkomen. Kunnen we als individu weinig aan doen behalve ons bewust zijn of worden daarvan. 

De FIRE levenswijze is daar onderdeel van trouwens.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:00:

[..]

Ik heb al eerder gezegd dat wij dat juist niet (gaan) doen. Anders dan de andere ouders hier kopen wij niet zomaar alles voor onze kinderen. Ik heb dit al eerder uitgelegd.

We zijn bezig met het klimaat en duurzaamheid, maar er zit meer achter. Ik geloof oprecht dat je kinderen er uiteindelijk niet mee helpt om hen verwend op te voeden. Ze moeten leren dat je iets moet doen om iets te bereiken, het komt niet uit de lucht vallen. Wij werken er hard voor en dit laten we zien aan onze kinderen, zodat zij een idee krijgen van de realiteit.


Tuurlijk ga je ze helpen als ze anders een huis van 1200 euro pm moeten gaan huren! Lieg niet! 

MamaE schreef op 04-08-2022 om 21:20:

[..]

Ja. En het feit dat de ongelijkheid enorm toeneemt. En daardoor ook de kloven in de samenleving waardoor verschillende groepen mensen elkaar niet meer tegenkomen. Kunnen we als individu weinig aan doen behalve ons bewust zijn of worden daarvan.

De FIRE levenswijze is daar onderdeel van trouwens.

Dat is een andere discussie, niet de bedoeling om daar hier uitgebreid op in te gaan, maar ik heb er geen moeite mee, verschil mag er zijn en blijven wat mij betreft. We verdienen samen genoeg om geen toeslagen te ontvangen en redelijk zorgeloos te leven. Ik zeg redelijk, want de kinderopvangtoeslag heeft ons financieel en geestelijk veel ellende bezorgd, dat deint nog wel even door, hopelijk komt daar ooit gerechtigheid voor. Rijk en fire zal niet aan de orde komen, maar daarom betekent dat niet dat een ander dat wel mag zijn. En dan heb ik het niet over Pistache die maar één kant op denkt en dat is de hare.

Yaron schreef op 04-08-2022 om 21:36:

[..]

Dat is een andere discussie, niet de bedoeling om daar hier uitgebreid op in te gaan, maar ik heb er geen moeite mee, verschil mag er zijn en blijven wat mij betreft. We verdienen samen genoeg om geen toeslagen te ontvangen en redelijk zorgeloos te leven. Ik zeg redelijk, want de kinderopvangtoeslag heeft ons financieel en geestelijk veel ellende bezorgd, dat deint nog wel even door, hopelijk komt daar ooit gerechtigheid voor. Rijk en fire zal niet aan de orde komen, maar daarom betekent dat niet dat een ander dat wel mag zijn. En dan heb ik het niet over Pistache die maar één kant op denkt en dat is de hare.

Toch ook even sterkte voor jou. Reageerde eerder vandaag zelf een beetje emotioneel op dit topic, omdat het me raakte en speelt dus mee dat ik ook jarenlang last heb gehad van die kinderopvangtoeslag. Zal vast off-topic zijn, maar hoop dat jullie ook snel de gerechtigheid krijgen. Ik zit nu in de laatste fase en merk dat het oprakelen van de oude ellende me soms wat labiel maakt. Misschien daarom dat ik eerder vandaag zo reageerde. In ieder geval ook sterkte voor jullie.


En om weer on topic te komen, soms gebeuren er gewoon dingen die je niet vantevoren kunt incalculeren. 

Anoniemst schreef op 04-08-2022 om 21:50:

[..]

Toch ook even sterkte voor jou. Reageerde eerder vandaag zelf een beetje emotioneel op dit topic, omdat het me raakte en speelt dus mee dat ik ook jarenlang last heb gehad van die kinderopvangtoeslag. Zal vast off-topic zijn, maar hoop dat jullie ook snel de gerechtigheid krijgen. Ik zit nu in de laatste fase en merk dat het oprakelen van de oude ellende me soms wat labiel maakt. Misschien daarom dat ik eerder vandaag zo reageerde. In ieder geval ook sterkte voor jullie.


En om weer on topic te komen, soms gebeuren er gewoon dingen die je niet vantevoren kunt incalculeren.

Dank je, jij ook sterkte! Wij zijn er nog niet, wachten tot er op ons bezwaarschrift wordt gereageerd, waarschijnlijk niet en dan richting rechtbank. We hadden eerst zoiets van laat maar, ook geen zin om alles weer op te rakelen, maar toch maar gedaan, hopelijk kunnen we het daarna loslaten. Ik hoop dat het voor jou snel klaar is.

Bijtje82

Bijtje82

04-08-2022 om 22:12

dit topic is vanaf de start al niet ontopic. Dus geen zorgen 

Yaron schreef op 04-08-2022 om 22:00:

[..]

Dank je, jij ook sterkte! Wij zijn er nog niet, wachten tot er op ons bezwaarschrift wordt gereageerd, waarschijnlijk niet en dan richting rechtbank. We hadden eerst zoiets van laat maar, ook geen zin om alles weer op te rakelen, maar toch maar gedaan, hopelijk kunnen we het daarna loslaten. Ik hoop dat het voor jou snel klaar is.

Als ze niet reageren op je bezwaar, kun je ze daar ook voor in gebreke stellen hè, maar dat wist je denk ik al. Heel veel succes in ieder geval en hopelijk snel gerechtigheid. Hier zijn de eerste twee stappen inmiddels afgerond en een paar maanden geleden heb ik de hoorzitting over de werkelijke schade gehad. Nu in afwachting daarvan. Hoop dat ik het daarna achter me kan laten. En dat ik vanaf nu de kinderen gewoon kan geven wat ze nodig hebben en stiekem soms toch ook gewoon eens verwennen. Ondanks mijn prima inkomen heb ik dat door die ellende lang niet kunnen doen, dus die schadevergoeding is dan ook voor hen.

Aiden schreef op 04-08-2022 om 18:03:

[..]

Overbieden wordt gedaan omdat jullie huizenbezitters gewoon te veel geld hebben en daardoor kun je overbieden en jullie kinderen hebben straks ook weer veel te veel geld zodat ze onze kinderen uit de markt werken. De jubelton bijvoorbeeld, allemaal hulp voor de kinderen van rijke ouders. Kijk eens naar de serie Sander en de Kloof en kom dan nog eens terug hier praten over 'hard werken' en FIRE en veel te veel verdienen. De kloof tussen arm en rijk was nog nooit zo groot en wordt de komende decennia alleen maar groter zodat straks de Pistachekinderen volwassen zijn en ook kunnen afgeven op de kinderen van Rita.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is ook wel een beetje kort door de bocht. Soms zijn er situaties, die eigenlijk helemaal niet bijzonder zijn en je iemand ook helemaal niet kunt 'verwijten'. Stel: jij hebt 'doodgewone' ouders, niet rijk, geen erfenis van hun ouders enz. Maar 'doodgewoon' en hadden een doorsnee baan. Ooit, 40, 50 jaar geleden hebben zij een, bescheiden, woning gekocht met een 100% of bijna 100% hypotheek. Met een gewone, bijvoorbeeld annuïteitenhypotheek. Als die ouders nu overlijden, dan is het huis 'vrij'. En zelfs als er niet overboden wordt en zelfs als de huizenprijzen niet over de kop zijn, dan nóg zou zo'n huis een paar ton opbrengen. Niks bijzonders eigenlijk, hebben die ouders 30 jaar over gedaan middels aflossing. En die paar ton  is voor het kind of de kinderen. M.i. een situatie waar je eigenlijk niks van zou moeten vinden. 

Bijtje82

Bijtje82

05-08-2022 om 07:48

bieb1963 schreef op 05-08-2022 om 07:22:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is ook wel een beetje kort door de bocht. Soms zijn er situaties, die eigenlijk helemaal niet bijzonder zijn en je iemand ook helemaal niet kunt 'verwijten'. Stel: jij hebt 'doodgewone' ouders, niet rijk, geen erfenis van hun ouders enz. Maar 'doodgewoon' en hadden een doorsnee baan. Ooit, 40, 50 jaar geleden hebben zij een, bescheiden, woning gekocht met een 100% of bijna 100% hypotheek. Met een gewone, bijvoorbeeld annuïteitenhypotheek. Als die ouders nu overlijden, dan is het huis 'vrij'. En zelfs als er niet overboden wordt en zelfs als de huizenprijzen niet over de kop zijn, dan nóg zou zo'n huis een paar ton opbrengen. Niks bijzonders eigenlijk, hebben die ouders 30 jaar over gedaan middels aflossing. En die paar ton is voor het kind of de kinderen. M.i. een situatie waar je eigenlijk niks van zou moeten vinden.

De naaierij hier in Nederland is dan wel weer dat je vervolgens nog ff 20 of 40 % erfbelasting mag betalen. En daarna nog ff vermogensbelasting als je het niet direct in een woning kunt proppen. Nederland is echt een ster in het laten belasten van belastingen over belastingen 

Bijtje82 schreef op 05-08-2022 om 07:48:

[..]

De naaierij hier in Nederland is dan wel weer dat je vervolgens nog ff 20 of 40 % erfbelasting mag betalen. En daarna nog ff vermogensbelasting als je het niet direct in een woning kunt proppen. Nederland is echt een ster in het laten belasten van belastingen over belastingen

Dat is een ander verhaal. Maar daar gaat het nu niet over. 

Bijtje82 schreef op 05-08-2022 om 07:48:

[..]

De naaierij hier in Nederland is dan wel weer dat je vervolgens nog ff 20 of 40 % erfbelasting mag betalen. En daarna nog ff vermogensbelasting als je het niet direct in een woning kunt proppen. Nederland is echt een ster in het laten belasten van belastingen over belastingen

Ja en daarom is het vaak verstandiger, mits mogelijk, om met de warme hand te schenken. 

bieb1963 schreef op 05-08-2022 om 07:22:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is ook wel een beetje kort door de bocht. Soms zijn er situaties, die eigenlijk helemaal niet bijzonder zijn en je iemand ook helemaal niet kunt 'verwijten'. Stel: jij hebt 'doodgewone' ouders, niet rijk, geen erfenis van hun ouders enz. Maar 'doodgewoon' en hadden een doorsnee baan. Ooit, 40, 50 jaar geleden hebben zij een, bescheiden, woning gekocht met een 100% of bijna 100% hypotheek. Met een gewone, bijvoorbeeld annuïteitenhypotheek. Als die ouders nu overlijden, dan is het huis 'vrij'. En zelfs als er niet overboden wordt en zelfs als de huizenprijzen niet over de kop zijn, dan nóg zou zo'n huis een paar ton opbrengen. Niks bijzonders eigenlijk, hebben die ouders 30 jaar over gedaan middels aflossing. En die paar ton is voor het kind of de kinderen. M.i. een situatie waar je eigenlijk niks van zou moeten vinden.

Ik denk dat onze situatie daarmee vergelijkbaar is, ons huis is over een aantal jaar afbetaald, we hebben beiden een doorsneebaan. We zijn niet rijk, ook niet arm. We hebben jaren geleden een erfenis gehad van mijn schoonouders maar die is grotendeels op gegaan aan aanpassingen aan onze woning. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.