Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

04-08-2022 om 18:35 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 04-08-2022 om 18:21:

zelfs al zou ik fulltime werken én al mijn spaargeld inzetten, dan nog maak ik geen kans op de huizenmarkt. Ik werk al 20 jaar onafgebroken, heb al jaren een vast contract. Kan wel 700 euro huur betalen, maar een woning kopen tegen 500 euro hypotheek is niet mogelijk.
Daarom zitten al die Rita's in een huurwoning. Als ik die huur nu al kan betalen, waarom zou ik dan geen huis mogen kopen? Kom niet verder dan een hypotheek van 150K.
Heb zat spaargeld, geen Bkr en geen schulden of andere leningen. Wat is daar dan wel eerlijk aan? Welk systeem is dan volgens jou eerlijk in de kopersbranch?

En hoe was dat 7-10 jaar geleden? Toen zag de huizenmarkt er heel anders uit. Waarom heb je toen geen huis gekocht? 

Pistache schreef op 04-08-2022 om 18:33:

[..]

Alleen komen wij allebei niet uit een rijk milieu, dus dat verhaal gaat voor ons niet op.

Voor je kinderen straks wel. En ik snap best dat je als ouders je kinderen helpt als dat kan. Maar rechtvaardig is anders.

Maar goed, helpen is wat anders als alles voor ze regelen en kopen. Ongelijkheid zal altijd blijven bestaan. De enorme groei daarvan vind ik echter wel zorgelijk. En daarom geef ik dochter niet alles wat kan en zal ze ook soms nee horen of iets zelf moeten gaan betalen.

Bijtje82

Bijtje82

04-08-2022 om 18:44

Pistache schreef op 04-08-2022 om 18:35:

[..]

En hoe was dat 7-10 jaar geleden? Toen zag de huizenmarkt er heel anders uit. Waarom heb je toen geen huis gekocht?

Nou misschien heb ik toen wel een huis gekocht. Twee zelfs.. Dat huis heb ik afgelopen juni verkocht vanwege de scheiding. Maar in dit verrotte land wordt je geacht om je overwaarde te verbrassen tot je weer op nul staat. Want in een nieuwe woning steken is onmogelijk. 

Dus tja ik ben zo onfortuinlijk dat ik ruim 60k op mijn spaarrekening heb staan waar ik geen flikker mee kan voorlopig. 

Pistache

Pistache

04-08-2022 om 19:00 Topicstarter

MamaE schreef op 04-08-2022 om 18:38:

[..]

Voor je kinderen straks wel. En ik snap best dat je als ouders je kinderen helpt als dat kan. Maar rechtvaardig is anders.

Maar goed, helpen is wat anders als alles voor ze regelen en kopen. Ongelijkheid zal altijd blijven bestaan. De enorme groei daarvan vind ik echter wel zorgelijk. En daarom geef ik dochter niet alles wat kan en zal ze ook soms nee horen of iets zelf moeten gaan betalen.

Ik heb al eerder gezegd dat wij dat juist niet (gaan) doen. Anders dan de andere ouders hier kopen wij niet zomaar alles voor onze kinderen. Ik heb dit al eerder uitgelegd. 

We zijn bezig met het klimaat en duurzaamheid, maar er zit meer achter. Ik geloof oprecht dat je kinderen er uiteindelijk niet mee helpt om hen verwend op te voeden. Ze moeten leren dat je iets moet doen om iets te bereiken, het komt niet uit de lucht vallen. Wij werken er hard voor en dit laten we zien aan onze kinderen, zodat zij een idee krijgen van de realiteit. 


Pistache

Pistache

04-08-2022 om 19:01 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 04-08-2022 om 18:44:

[..]

Nou misschien heb ik toen wel een huis gekocht. Twee zelfs.. Dat huis heb ik afgelopen juni verkocht vanwege de scheiding. Maar in dit verrotte land wordt je geacht om je overwaarde te verbrassen tot je weer op nul staat. Want in een nieuwe woning steken is onmogelijk.

Dus tja ik ben zo onfortuinlijk dat ik ruim 60k op mijn spaarrekening heb staan waar ik geen flikker mee kan voorlopig.

Waarom woon je niet in 1 van je gekochte huizen? Heb je toen geen huis gekocht waarin je gewoon kon blijven wonen na een scheiding? Er waren toen heel betaalbare huizen op de markt.


Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:01:

[..]

Waarom woon je niet in 1 van je gekochte huizen? Heb je toen geen huis gekocht waarin je gewoon kon blijven wonen na een scheiding? Er waren toen heel betaalbare huizen op de markt.


Misschien goed lezen? De scheiding is van juni, betaalbare huizen zijn er niet echt op de markt.

Pistache

Pistache

04-08-2022 om 19:07 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 04-08-2022 om 19:06:

[..]

Misschien goed lezen? De scheiding is van juni, betaalbare huizen zijn er niet echt op de markt.

Ik bedoel dat ze niet meer in de twee gekochte woningen woont. Ik vraag me af waarom dat is. Het lijkt me niet heel gunstig om nu de woningmarkt weer op te komen. 

Bijtje82

Bijtje82

04-08-2022 om 19:10

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:07:

[..]

Ik bedoel dat ze niet meer in de twee gekochte woningen woont. Ik vraag me af waarom dat is. Het lijkt me niet heel gunstig om nu de woningmarkt weer op te komen.

Ik bedoel dat we in de afgelopen 7 jaar twee huizen hebben gekocht eerst het ene verkocht met verlies en de laatste woning aangekocht. Maar goed, één of twee huizen om het even. Waarom denk je dat ik daar niet meer woon? Waarom denk je dat mijn ex daar niet meer woont?

Pistache: "Anders dan de andere ouders hier kopen wij niet zomaar alles voor onze kinderen. Ik heb dit al eerder uitgelegd."

Dit joh, wat een uitglijder weer. 
Mijn kleinzoon zei vandaag iets over "bjulkikkers" en "bjaaskaken". Hij is pas 2.5 jaar, maar dit vat het aardig samen.

Pistache

Pistache

04-08-2022 om 19:23 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 04-08-2022 om 19:10:

[..]

Ik bedoel dat we in de afgelopen 7 jaar twee huizen hebben gekocht eerst het ene verkocht met verlies en de laatste woning aangekocht. Maar goed, één of twee huizen om het even. Waarom denk je dat ik daar niet meer woon? Waarom denk je dat mijn ex daar niet meer woont?

Geen idee? Te veel herinneringen? Je wilde een nieuwe start maken? Je wilde liever in een andere stad wonen dichterbij je familie? 

Bijtje82

Bijtje82

04-08-2022 om 19:27

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:23:

[..]

Geen idee? Te veel herinneringen? Je wilde een nieuwe start maken? Je wilde liever in een andere stad wonen dichterbij je familie?

Nee halve.. omdat er fokking 170k overwaarde op dat huis zat en we geen van beiden een hypotheek krijgen voor dat bedrag. We konden elkaar niet uitkopen. 

Voor iemand met zoveel praatjes ben je niet bepaald snugger.

Daarbij.. ik had het niet eens willen hebben. 170 vierkante meter ellende.

Voordat je weer komt met hoezo geen hypotheek voor 170k. Want blijkbaar moet je hier alles uitkauwen

Waarde huis dus als hypotheek en je moet dus de helft van die 170k aan de andere partner overmaken. Aangezien ik geen hypotheek krijg voor een half miljoen, peanuts voor jou natuurlijk..

stop maar met verantwoorden bijtje, de rest van het forum snapt het wel.
Wees happy met je kinderen en jezelf op je eigen plekje. 

Pistache

Pistache

04-08-2022 om 20:30 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 04-08-2022 om 19:27:

[..]

Nee halve.. omdat er fokking 170k overwaarde op dat huis zat en we geen van beiden een hypotheek krijgen voor dat bedrag. We konden elkaar niet uitkopen.

Voor iemand met zoveel praatjes ben je niet bepaald snugger.

Daarbij.. ik had het niet eens willen hebben. 170 vierkante meter ellende.

Voordat je weer komt met hoezo geen hypotheek voor 170k. Want blijkbaar moet je hier alles uitkauwen

Waarde huis dus als hypotheek en je moet dus de helft van die 170k aan de andere partner overmaken. Aangezien ik geen hypotheek krijg voor een half miljoen, peanuts voor jou natuurlijk..

Maar dan heb je dus enorm veel overwaarde, kun je dat niet in een nieuwe woning steken? Met 85k heb je een mooi bedrag om er nog bovenop te gooien. Stel je krijgt voor 3 ton een hypotheek dan kun je voor bijna 4 ton best een eigen appartementje kopen.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:00:

[..]

Ik heb al eerder gezegd dat wij dat juist niet (gaan) doen. Anders dan de andere ouders hier kopen wij niet zomaar alles voor onze kinderen. Ik heb dit al eerder uitgelegd.

We zijn bezig met het klimaat en duurzaamheid, maar er zit meer achter. Ik geloof oprecht dat je kinderen er uiteindelijk niet mee helpt om hen verwend op te voeden. Ze moeten leren dat je iets moet doen om iets te bereiken, het komt niet uit de lucht vallen. Wij werken er hard voor en dit laten we zien aan onze kinderen, zodat zij een idee krijgen van de realiteit.


Je kinderen erven uiteindelijk van jou. Als je huis 8 ton waard is, erven ze beide de helft. Ook dat is ongelijkheid. Ja, dat geldt voor onze dochter net zo zeer, dat ze daar geluk mee heeft. Ook al hebben jij en ik hard gewerkt, er zijn ook kinderen van hardwerkende ouders die dat geluk niet hebben. En ongelijkheid groeit op alle fronten in de samenleving. Ik zit regelmatig op de bank gewoon dankbaar te zijn voor alles wat ik heb in het leven.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 20:30:

[..]

Maar dan heb je dus enorm veel overwaarde, kun je dat niet in een nieuwe woning steken? Met 85k heb je een mooi bedrag om er nog bovenop te gooien. Stel je krijgt voor 3 ton een hypotheek dan kun je voor bijna 4 ton best een eigen appartementje kopen.

Met 1600 inkomen krijg je geen drie ton hypotheek. Droom lekker verder.

Ja, misschien kan ze een huis kopen in Delfzijl of zo. Maar ja, dan woon je daar. Omgang tussen kinderen en vader erg lastig, laat staan co-ouderschap, oude moeder ver weg, geen binding met de regio, nul netwerk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.