Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

04-08-2022 om 09:44 Topicstarter

MamaE schreef op 04-08-2022 om 09:38:

Idealiter verdeel je de mantelzorgtaken onder alle kinderen. In de praktijk werkt dat vaak niet zo omdat niet alle kinderen in de buurt wonen en ook niet iedereen even veel werkt. Of zelf ziek/beperkt is, een zorgintensief kind heeft, behept is met allerlei ander vrijwilligerswerk.

In mijn moeders gezin trok één tante de kar. Die heeft dat zelf min of meer zo geregeld en niemand ging daar over in discussie. Ze werkte ook bijna het minst van alle kinderen en haar zoon was al wat ouder en kon makkelijker een paar uurtjes alleen thuis blijven.
In mijn vaders gezin trok mijn vader de kar. Zijn zus woonde ver weg en zijn broer had een eigen bedrijf.
Ik woon dicht bij mijn ouders. Mijn zus niet. Mantelzorgtaken zullen t.z.t. meer bij mij komen te liggen. Mijn man woont weer verder van zijn ouders. Het gaat dus echt niet automatisch x2 als je een stel bent.

Nee, maar je hebt wel 2x zoveel kans dat er iemand ziek is of wordt waardoor gezorgd moet worden. En je hebt ook nog de kans dat je partner ziek wordt, dus dat kan een flinke mantelzorgtaak zijn.

Veel vrouwen doen trouwens ook nog de mantelzorg voor de familie van hun man. Veel stellen zijn nog erg traditioneel en vinden dat alle zorgtaken de verantwoordelijkheid van de vrouw zijn. Daarbij werken veel mannen erg veel en doen vrouwen nog altijd veel meer in het huishouden en in de zorg voor de kinderen. Ik las laatst een artikel waarin stond dat een vrouw die gaat samenwonen met een man meer tijd kwijt is aan het huishouden, terwijl een man dan juist minder tijd gaat besteden aan het huishouden.

Heel veel vrouwen doen het allemaal alleen, ook als ze samenwonen met de andere ouder. En dan heb je geen kindvrije dagen en weekenden om op te laden en andere dingen te doen.

MamaE schreef op 04-08-2022 om 09:38:

Idealiter verdeel je de mantelzorgtaken onder alle kinderen. In de praktijk werkt dat vaak niet zo omdat niet alle kinderen in de buurt wonen en ook niet iedereen even veel werkt. Of zelf ziek/beperkt is, een zorgintensief kind heeft, behept is met allerlei ander vrijwilligerswerk.

In mijn moeders gezin trok één tante de kar. Die heeft dat zelf min of meer zo geregeld en niemand ging daar over in discussie. Ze werkte ook bijna het minst van alle kinderen en haar zoon was al wat ouder en kon makkelijker een paar uurtjes alleen thuis blijven.
In mijn vaders gezin trok mijn vader de kar. Zijn zus woonde ver weg en zijn broer had een eigen bedrijf.
Ik woon dicht bij mijn ouders. Mijn zus niet. Mantelzorgtaken zullen t.z.t. meer bij mij komen te liggen. Mijn man woont weer verder van zijn ouders. Het gaat dus echt niet automatisch x2 als je een stel bent.

Of er valt niks te verdelen zoals bij mij, geen broers/zussen.

Gingergirl schreef op 04-08-2022 om 09:50:

[..]

Of er valt niks te verdelen zoals bij mij, geen broers/zussen.

Ja dat geldt voor mijn dochter t.z.t. ook. 

Maar goed, wat ik aangeef is dat mantelzorgtaken meestal niet evenredig verdeeld zijn. Ook om praktische redenen. En bij een ziekenhuis hebben ze vaak één contactpersoon van de familie. Dus die wordt automatisch als eerste gecontacteerd als er wat is.

Het is allemaal niet zo maakbaar en ideaal als het lijkt.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 09:44:

[..]

Nee, maar je hebt wel 2x zoveel kans dat er iemand ziek is of wordt waardoor gezorgd moet worden. En je hebt ook nog de kans dat je partner ziek wordt, dus dat kan een flinke mantelzorgtaak zijn.

Veel vrouwen doen trouwens ook nog de mantelzorg voor de familie van hun man. Veel stellen zijn nog erg traditioneel en vinden dat alle zorgtaken de verantwoordelijkheid van de vrouw zijn. Daarbij werken veel mannen erg veel en doen vrouwen nog altijd veel meer in het huishouden en in de zorg voor de kinderen. Ik las laatst een artikel waarin stond dat een vrouw die gaat samenwonen met een man meer tijd kwijt is aan het huishouden, terwijl een man dan juist minder tijd gaat besteden aan het huishouden.

Heel veel vrouwen doen het allemaal alleen, ook als ze samenwonen met de andere ouder. En dan heb je geen kindvrije dagen en weekenden om op te laden en andere dingen te doen.

Dat mag iedereen toch ook zelf weten.

En of je dat nu doet omdat je traditioneel bent in gesreld, of simpelweg omdat je het leuk vindt, of omdat je meer affiniteit ermee hebt of handiger er in bent, het doet er niet toe. Je bent vrij om zelf te kiezen hoe je het invult.

Feit blijft dat een alleenstaande ouder alles alleen moet doen wat veel tijd kost.

Pistache

Pistache

04-08-2022 om 09:57 Topicstarter

Gingergirl schreef op 04-08-2022 om 09:55:

[..]

Dat mag iedereen toch ook zelf weten.

En of je dat nu doet omdat je traditioneel bent in gesreld, of simpelweg omdat je het leuk vindt, of omdat je meer affiniteit ermee hebt of handiger er in bent, het doet er niet toe. Je bent vrij om zelf te kiezen hoe je het invult.

Feit blijft dat een alleenstaande ouder alles alleen moet doen wat veel tijd kost.

Ik hoor niet anders dan dat het juist makkelijker is als je co ouderschap hebt. Ik heb veel collega's met dit soort regelingen en allemaal zeggen ze dat het rustiger is dan fulltime bij je kinderen in een huis wonen. 




Pistache schreef op 04-08-2022 om 09:57:

[..]

Ik hoor niet anders dan dat het juist makkelijker is als je co ouderschap hebt. Ik heb veel collega's met dit soort regelingen en allemaal zeggen ze dat het rustiger is dan fulltime bij je kinderen in een huis wonen.




Tuurlijk maar in jouw rijkeluis bubbel gaat alles anders. Is niet representatief voor de rest van de samenleving. De gescheiden ouders in mijn omgeving lopen veelal op hun tandvlees.

De een week heb je de zorg voor je kinderen + werk + huishhouden. En in de week dat de kinderen er niet zijn heb je, je werk ( vaak meer dagen dan in de zorgweek) + huishouden + alle 1001 klussen waar je in de week als de kinderen er zijn niet aan toe komt.

Maar goed, vele forummers proberen jou dingen uit te leggen, je neemt toch niets aan.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 09:57:

[..]

Ik hoor niet anders dan dat het juist makkelijker is als je co ouderschap hebt. Ik heb veel collega's met dit soort regelingen en allemaal zeggen ze dat het rustiger is dan fulltime bij je kinderen in een huis wonen.




Ik zou maar gaan scheiden, dat maakt je leven nog veel makkelijker blijkbaar.

Schemerlampje schreef op 04-08-2022 om 10:29:

[..]

Ik zou maar gaan scheiden, dat maakt je leven nog veel makkelijker blijkbaar.

Ja het is weer de zoveelste sneer van Pistache; als zij vindt / heeft gehoord / denk dat iets makkelijker is, dan is het zo, en als andere mensen het anders ervaren dan had je het maar beter moeten regelen.

MamaE schreef op 04-08-2022 om 09:54:

[..]

Ja dat geldt voor mijn dochter t.z.t. ook.

Maar goed, wat ik aangeef is dat mantelzorgtaken meestal niet evenredig verdeeld zijn. Ook om praktische redenen. En bij een ziekenhuis hebben ze vaak één contactpersoon van de familie. Dus die wordt automatisch als eerste gecontacteerd als er wat is.

Het is allemaal niet zo maakbaar en ideaal als het lijkt.

Elk goed plan dat je maakt wie wat doet,  waarom een wanneer kan bij het oud papier als er iets acuuts aan de hand is. 

Bij mijn schoonouders trekt kinderloze schoonzus en haar partner de kar, twee auto's op de oprit dus altijd oproepbaar in theorie. De calamiteiten doen zich op de en of andere manier altijd voor als zij een weekje in Ierland zit en dan is de zooi ook zo groot dat man en ik beiden aan de bak moeten.  Mijn kinderen zijn groot genoeg om in voorkomende gevallen voor zichzelf te zorgen dus wij gaan ervoor. 

Bij mijn ouders trek ik de kar, ik werk het minst en woon het dichtstbij. Zelf geopereerd en niet mobiel probeer ik dat deze weken dus telefonisch.  Moeder aansporen om toch weer de dokter te bellen, omdat deze bijwerkingen mij niet normal lijken, zelf de dokter bellen om te overleggen over de beste aanpak van de problemen. Iemand regelen die mij naar mijn ouders kan brengen om toch zelf even te kijken wat nodig is. 

Het valt niet mee, we ploeteren moedig voort en zijn blij dat de ouders onze hulp zo waarderen. 

Gingergirl schreef op 04-08-2022 om 10:33:

[..]

Ja het is weer de zoveelste sneer van Pistache; als zij vindt / heeft gehoord / denk dat iets makkelijker is, dan is het zo, en als andere mensen het anders ervaren dan had je het maar beter moeten regelen.

Hoe goed je de dingen ook regelt/denkt te regelen de werkelijkheid loopt met (kleine) kinderen en oudere ouders altijd net uit de pas.

Moeder breekt nooit haar pols op jouw vrije dag maar net op de dag dat je die belangrijke vergadering van je werk hebt en al niet weet hoe je je eigen kinderen op tijd van de bso moet halen, je partner in het buitenland is voor werk en je zus bellen geen optie is, omdat zij 2 uur hiervandaan woont. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:38:

[..]

Hoe denk je dat fulltime werkende ouders dit doen die hun kinderen fulltime in huis hebben wonen?

Ik denk dat de meeste ouders die combinatie werken, huishouden en kinderen heus wel aankunnen, de vraag is alleen of ze het ook willen en/of nodig vinden.

Als het moet kan ik ook fulltime werken en het huishouden erbij doen, heb het jarenlang gedaan maar waarom zou ik als het niet nodig is? Hier inmiddels geen thuiswonende kinderen meer maar dat was een aantal jaar geleden nog anders. 

Poezekat schreef op 04-08-2022 om 11:01:

[..]

Ik denk dat de meeste ouders die combinatie werken, huishouden en kinderen heus wel aankunnen, de vraag is alleen of ze het ook willen en/of nodig vinden.

Als het moet kan ik ook fulltime werken en het huishouden erbij doen, heb het jarenlang gedaan maar waarom zou ik als het niet nodig is? Hier inmiddels geen thuiswonende kinderen meer maar dat was een aantal jaar geleden nog anders.

Precies, als het echt moet zouden mijn man en ik beiden fulltime kunnen werken. Maar dat houdt dan in door onze werktijden / reistijd / aard van onze beroepen, dat onze kinderen 5 dagen per week naar de voor schoolse en naschoolse opvang zouden moeten. Dat vinden wij te veel dus daar kiezen wij niet voor. Heel vervelend dat er overal personels te korten zijn. Maar ik ga daarom niet nu ineens samen man fulltime werken.

Pistache

Pistache

04-08-2022 om 11:21 Topicstarter

Waarom zou bij mantelzorg maar 1 van de kinderen de kar moeten trekken? Dat je maar één contactpersoon mag opgeven bij het ziekenhuis betekent niet dat de rest van de familie geen zorgtaken op zich kan nemen. 

De contactpersoon doet een belletje naar de rest en dan pakt degene de taak op waarvoor het beste uitkomt. 

Veel werken en daardoor niet kunnen mantelzorgen vind ik trouwens een slechte reden. Een ander werkt juist minder omdat ze mantelzorger is. Vele handen maken licht werk.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 11:21:

Waarom zou bij mantelzorg maar 1 van de kinderen de kar moeten trekken? Dat je maar één contactpersoon mag opgeven bij het ziekenhuis betekent niet dat de rest van de familie geen zorgtaken op zich kan nemen.

De contactpersoon doet een belletje naar de rest en dan pakt degene de taak op waarvoor het beste uitkomt.

Veel werken en daardoor niet kunnen mantelzorgen vind ik trouwens een slechte reden. Een ander werkt juist minder omdat ze mantelzorger is. Vele handen maken licht werk.

Dat moet niet maar vaak loopt het wel zo. Zeker bij grote afstanden of ongelijke werkuren. Daar kun jij dingen van vinden, maar dat hoeft niet. Het is niet aan jou hoe anderen dat doen. 

Pistache schreef op 04-08-2022 om 11:21:

Waarom zou bij mantelzorg maar 1 van de kinderen de kar moeten trekken? Dat je maar één contactpersoon mag opgeven bij het ziekenhuis betekent niet dat de rest van de familie geen zorgtaken op zich kan nemen.

De contactpersoon doet een belletje naar de rest en dan pakt degene de taak op waarvoor het beste uitkomt.

Veel werken en daardoor niet kunnen mantelzorgen vind ik trouwens een slechte reden. Een ander werkt juist minder omdat ze mantelzorger is. Vele handen maken licht werk.

Nou precies, iedereen heeft toch wel een broer, of welwillende buurman, niet dan? En ik snap ook die mannen niet hoor, waardoor die vrouwen meer huishoudelijke taken op zich nemen als ze ermee gaan samenwonen en Franse kaasjes en wijn moeten kopen. Wat zijn dat toch voor vreemd soort mannen, die zich volvreten en niet willen zorgen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.