Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

03-08-2022 om 20:06 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 19:56:

[..]

Vader is hier wel in beeld. Heb co ouderschap, dus ze zijn de helft van de week bij hem. Hij werkt ook een dag minder, dus wij hebben 2 dagen bso. Maar ik betaal de bso volledig en krijg dus ook de toeslag, hij draagt nul bij in alle kind uitgaves. Hij vangt alleen de helft van alle andere kindgerelateerde uitkeringen. Kitb en bijslag. Dus uiteindelijk trekt hij aan het langste eind. Dik meer salaris pm, niks bijdragen en wel vangen.

Meer werken loont financieel ook niet omdat je onder de streep minder overhoudt. Niet perse vanwege de toeslagen, maar ook belasting technisch. Als die 200 euro pm extra salaris betekend dat ik mijn kinderen 4 dagen per maand een hele dag moet wegbrengen, wat schiet ik er dan in feite mee op? En van die 200 extra gaat dan weer een deel naar de opvang. Dus netto loont het gewoon niet. In ieder geval niet in mijn vakgebied en het bijbehorende salaris.

Als alleenstaande moet je verder ook alles alleen doen. Op de dagen dat ik niet werk doe ik mijn huishouden. Als ik fulltime werk heb ik savonds geen zin meer om nog te poetsen, dus sta je vervolgens het hele weekend de schade van de week in te halen.

Hoe kan het dat hij niks bijdraagt, terwijl hij meer verdient? Als je co ouderschap hebt, dan heb je toch juist veel tijd op de dagen dat je kinderen er niet zijn? In die tijd kun je mooi je huishouden doen en vooruit koken voor de drukkere dagen.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:01:

[..]

Omdat het tekort schrijnend is. We moeten de boel samen draaiende houden, dat lukt niet als de helft van de volwassen, gezonde bevolking maar 20-24 uur werkt.

en ook niet als de andere helft na de helft van zijn of haar werkende leven stopt met werken. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 20:09 Topicstarter

Aiden schreef op 03-08-2022 om 20:06:

[..]

en ook niet als de andere helft na de helft van zijn of haar werkende leven stopt met werken.

Wij willen de mogelijkheid creëren om te kúnnen stoppen, dat is iets anders dan stoppen. We zullen in ieder geval niet stoppen met maatschappelijk relevant werk, omdat we nogal bezige bijtjes zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 20:11

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:06:

[..]

Hoe kan het dat hij niks bijdraagt, terwijl hij meer verdient? Als je co ouderschap hebt, dan heb je toch juist veel tijd op de dagen dat je kinderen er niet zijn? In die tijd kun je mooi je huishouden doen en vooruit koken voor de drukkere dagen.

Je snapt het echt niet hé. Op de dagen dat hij ze heeft werk ik natuurlijk, het is niet dat ik daar op m'n gat zit. Ik ben 2 dagen vrij  op de dagen dat ze hier zijn en één dag werk.ik en gaan ze naar de bso. Dus in die tijd doe ik nu mijn huishouden. Wanneer ga ik volgens jou dan mijn huishouden doen als ik fulltime werk? Eens in de twee weken in het weekend als de kinderen er niet zijn? 

Oh en hoe het kan dat hij niks bijdraagt? Omdat het een lamme op geld beluste rat is. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 20:23 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 20:11:

[..]

Je snapt het echt niet hé. Op de dagen dat hij ze heeft werk ik natuurlijk, het is niet dat ik daar op m'n gat zit. Ik ben 2 dagen vrij op de dagen dat ze hier zijn en één dag werk.ik en gaan ze naar de bso. Dus in die tijd doe ik nu mijn huishouden. Wanneer ga ik volgens jou dan mijn huishouden doen als ik fulltime werk? Eens in de twee weken in het weekend als de kinderen er niet zijn?

Oh en hoe het kan dat hij niks bijdraagt? Omdat het een lamme op geld beluste rat is.

Op de dagen dat je kinderen er niet zijn, ben je aan het werk. Maar ik neem aan dat je die dagen geen 16 uren maakt, dus als je thuiskomt heb je nog urenlang tijd voor het huishouden en extra veel koken voor de drukkere dagen. Je hoeft dan niet je kinderen op te halen, te verzorgen en in bed te doen, iets wat andere ouders 7 dagen per week doen.

En je hebt ook nog 2 weekenden per maand de tijd. Wat doe je op al die dagen?

Godsamme zeg. Niet alles is zoals jij zegt dat het is! Neem nou eens een keer iets van een ander aan dan jouw ideeën als waarheid te zien. 
En nee, ik noem geen namen, want op de man spelen mag hier niet. Dus maak ik de opmerking maar in het algemeen . Maar voel je aangesproken!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 20:31

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:23:

[..]

Op de dagen dat je kinderen er niet zijn, ben je aan het werk. Maar ik neem aan dat je die dagen geen 16 uren maakt, dus als je thuiskomt heb je nog urenlang tijd voor het huishouden en extra veel koken voor de drukkere dagen. Je hoeft dan niet je kinderen op te halen, te verzorgen en in bed te doen, iets wat andere ouders 7 dagen per week doen.

Na dr werk is ze moe en wil ze relaxt op bank liggen. Waarschijnlijk heeft ze geen schoonmaakster en wasservice dus ik kan me voorstellen dat ze moe is en zonder kinderen zijn er gelukkig weinig verplichtingen. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:23:

[..]

Op de dagen dat je kinderen er niet zijn, ben je aan het werk. Maar ik neem aan dat je die dagen geen 16 uren maakt, dus als je thuiskomt heb je nog urenlang tijd voor het huishouden en extra veel koken voor de drukkere dagen. Je hoeft dan niet je kinderen op te halen, te verzorgen en in bed te doen, iets wat andere ouders 7 dagen per week doen.

En je hebt ook nog 2 weekenden per maand de tijd. Wat doe je op al die dagen?

Ik vind het niet fraai dat je Bijtje82  zodanig aanvalt waardoor ze zich verplicht voelt zich te verdedigen voor haar keuzes.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 20:35 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 20:31:

[..]

Na dr werk is ze moe en wil ze relaxt op bank liggen. Waarschijnlijk heeft ze geen schoonmaakster en wasservice dus ik kan me voorstellen dat ze moe is en zonder kinderen zijn er gelukkig weinig verplichtingen.

Ze schrijft: Als alleenstaande moet je verder ook alles alleen doen. Op de dagen dat ik niet werk doe ik mijn huishouden. Als ik fulltime werk heb ik savonds geen zin meer om nog te poetsen, dus sta je vervolgens het hele weekend de schade van de week in te halen.

Dat is feitelijk onjuist, als alleenstaande met co ouderschap heb je eerder meer tijd voor het huishouden dan minder. Je hebt immers maar 50% van de tijd de zorg over je kinderen. 

Ik vind het overigens prima als je liever lui op de bank hangt na je werk, maar het is niet zo dat fulltime werken pertinent niet kan. Heel veel ouders die fulltime werken, koken eten, verzorgen hun kinderen en doen een deel van hun huishouden op hun werkdagen.


Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 20:35

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:23:

[..]

Op de dagen dat je kinderen er niet zijn, ben je aan het werk. Maar ik neem aan dat je die dagen geen 16 uren maakt, dus als je thuiskomt heb je nog urenlang tijd voor het huishouden en extra veel koken voor de drukkere dagen. Je hoeft dan niet je kinderen op te halen, te verzorgen en in bed te doen, iets wat andere ouders 7 dagen per week doen.

En je hebt ook nog 2 weekenden per maand de tijd. Wat doe je op al die dagen?

Sorry naar ik kook zelden vooruit, soms eens extra en dan neem ik het mee of eet ik het de dag erna als ik alleen eet. 

Als ik na een werkdag thuis kom dan eet ik, doe de afwas en loop een stuk met de hond en dan is het wel op. Jij stelt dus voor dat ik 40u ga werken, mijn kinderen entertain en voedt en als ze op bed liggen nog ff het huishouden doe. En dat iedere dag.. dus dan heb ik eigenlijk gewoon een werkdag van 7 tot 22u. En bij godsgratie mag ik eens per twee weken van mijn vrije weekend genieten. Onee, dan moest ik mn huis poetsen. Echt het recept voor een burnout. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 20:37

Poezekat schreef op 03-08-2022 om 20:34:

[..]

Ik vind het niet fraai dat je Bijtje82 zodanig aanvalt waardoor ze zich verplicht voelt zich te verdedigen voor haar keuzes.

Oh dat kan ik prima hoor. 

 Ik ga een goede confrontatie echt niet uit de weg. Zeker niet als ie feitelijk onjuist is.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 20:38 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 20:35:

[..]

Sorry naar ik kook zelden vooruit, soms eens extra en dan neem ik het mee of eet ik het de dag erna als ik alleen eet.

Als ik na een werkdag thuis kom dan eet ik, doe de afwas en loop een stuk met de hond en dan is het wel op. Jij stelt dus voor dat ik 40u ga werken, mijn kinderen entertain en voedt en als ze op bed liggen nog ff het huishouden doe. En dat iedere dag.. dus dan heb ik eigenlijk gewoon een werkdag van 7 tot 22u. En bij godsgratie mag ik eens per twee weken van mijn vrije weekend genieten. Onee, dan moest ik mn huis poetsen. Echt het recept voor een burnout.

Hoe denk je dat fulltime werkende ouders dit doen die hun kinderen fulltime in huis hebben wonen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 20:39

Wobbelkont schreef op 03-08-2022 om 20:27:

Godsamme zeg. Niet alles is zoals jij zegt dat het is! Neem nou eens een keer iets van een ander aan dan jouw ideeën als waarheid te zien.
En nee, ik noem geen namen, want op de man spelen mag hier niet. Dus maak ik de opmerking maar in het algemeen . Maar voel je aangesproken!

Nee joh, viesmad dat zij zich blauw betaalt aan belasting en de gemiddelde Rita het systeem in haar voordeel gebruikt en dat zij daar voor opdraait want zij werkt wel 4 hele dagen en verandert zo vaak van standpunt dat ik me afvraag of dat alleen maar is om de discussie gaande te houden, lijkt weinig kaas gegeten te hebben van allerlei zaken en wereldvreemd. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 20:40

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:38:

[..]

Hoe denk je dat fulltime werkende ouders dit doen die hun kinderen fulltime in huis hebben wonen?

Die brengen ze naar de opvang van 7 tot 7 en kunnen twee taken tegelijk dus het verplichte werk is eerder klaar.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 20:43

Pistache schreef op 03-08-2022 om 20:35:

[..]

Ze schrijft: Als alleenstaande moet je verder ook alles alleen doen. Op de dagen dat ik niet werk doe ik mijn huishouden. Als ik fulltime werk heb ik savonds geen zin meer om nog te poetsen, dus sta je vervolgens het hele weekend de schade van de week in te halen.

Dat is feitelijk onjuist, als alleenstaande met co ouderschap heb je eerder meer tijd voor het huishouden dan minder. Je hebt immers maar 50% van de tijd de zorg over je kinderen.

Ik vind het overigens prima als je liever lui op de bank hangt na je werk, maar het is niet zo dat fulltime werken pertinent niet kan. Heel veel ouders die fulltime werken, koken eten, verzorgen hun kinderen en doen een deel van hun huishouden op hun werkdagen.


Nee ik heb niet feitelijk 50% minder zorg. Want ze zijn bij mij als ik niet werk. En als ze er niet zijn dan werk ik. En ben dan vaak veel later thuis omdat ik niet thuis hoef te zijn..

Je bent echt een held in het invullen van andermans leven, maar je hebt werkelijk geen idee hoe het echte leven werkt blijkbaar. 

En dan heb ik nog niet eens tijd gekregen voor sociale bezigheden. 

Want buiten mijn huishouden moet ik verder ook alles alleen doen. Het leven is niet alleen werken en een klein beetje poetsen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.