Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 18:47

Pistache schreef op 03-08-2022 om 18:41:

[..]

Niet helemaal, je kunt keuzes maken zodat je niet te veel verspild, niet te veel stikstof uitstoot, minder gas, benzine en kerosine, water en andere kostbare grondstoffen verbruikt. Vaak bespaar je daarmee uiteindelijk ook.

Zonnepanelen, een warmtepomp en elektrische auto's zijn hiervan goede voorbeelden. Geen vlees eten, minderen met zuivel, minder vliegen, maximaal twee kinderen krijgen.

Ik vertel niks nieuws hoop ik.

Ook daarvoor moet je eerst investeren, dus zonder geld kom je niet heel ver.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 18:48

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 18:43:

ik wil een hoop aanpassen, maar geen vlees meer gaat er bij mij niet in.

Ik wil ook wel wat aanpassen, maar mn v10 blijft.

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 17:52:

[..]

Ik wil niet meer werken hoor. En de meeste mannen die ik ken eigenlijk ook niet. Maar met de huidige inflatie moet je bijna wel.

Ik wil gewoon goed kunnen leven en er voor mijn kinderen zijn. In de ideale wereld zou ik een baan vinden tijdens school uren. Dan hebbik geen opvang nodig en ben ik er altijd voor de kinderen na school. Maar goed, dan zou ik voor mezelf.moeten beginnen. Want ik denk dat er weinig werkgevers zitten te springen om een werknemer die van 9 tot 1300 werkt. Het vinden van een leuke parttime baan is al een drama.

O ik wel hoor en de meeste mannen die ik ken ook. Hier zijn we niet zo traditioneel. Maar het levert in verhouding vaak te weinig op.

Het zou wel beter zijn als het toeslagen systeem herzien wordt zodat mensen er ook echt voordeel van hebben als ze meer gaan werken.
Ik vind het prima als mensen er voor kiezen parttime te werken maar dan wel als je ook gewoon van dat inkomen rond kan komen. Als dat rondkomen alleen lukt met toeslagen dan zou je meer moeten gaan werken.
Je zou bijvoorbeeld toeslagen afhankelijk kunnen maken van het gewerkte uren zodat mensen alleen als ze 32 uur of meer werken (en dan alsnog te weinig verdienen) voor bepaalde toeslagen in aanmerking kunnen komen. Zeker in de huidige arbeidsmarkt moet het lukken om meer uren te draaien.
Het is volkomen te begrijpen dat mensen er gebruik van maken maar het is natuurlijk wel gek dat iemand er nu voor kan kiezen om parttime te werken vanwege die toeslagen.

MamaE schreef op 03-08-2022 om 18:45:

[..]

Nou ja, voor mensen met een huurwoning en/of weinig inkomen is hierin minder mogelijk. Ik heb geen oprit, garage of eigen parkeerplaats. Dus een elektrische auto is dan geen optie.

Maar bepaalde dingen moeten toch. Stoken, eten koken etc. Of ik nu geen of zes kinderen heb. En ja, er kunnen vast dingen beter maar ik wil mezelf en mijn gezin ook niet alles ontzeggen. We doen ons best.

Ook als je geen eigen oprit of garage hebt, kun je electrisch rijden. Dan kun je bij de gemeente een openbare laadpaal in je straat aanvragen. Regels verschillen per gemeente.  

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 19:24

Asha schreef op 03-08-2022 om 19:05:

Het zou wel beter zijn als het toeslagen systeem herzien wordt zodat mensen er ook echt voordeel van hebben als ze meer gaan werken.
Ik vind het prima als mensen er voor kiezen parttime te werken maar dan wel als je ook gewoon van dat inkomen rond kan komen. Als dat rondkomen alleen lukt met toeslagen dan zou je meer moeten gaan werken.
Je zou bijvoorbeeld toeslagen afhankelijk kunnen maken van het gewerkte uren zodat mensen alleen als ze 32 uur of meer werken (en dan alsnog te weinig verdienen) voor bepaalde toeslagen in aanmerking kunnen komen. Zeker in de huidige arbeidsmarkt moet het lukken om meer uren te draaien.
Het is volkomen te begrijpen dat mensen er gebruik van maken maar het is natuurlijk wel gek dat iemand er nu voor kan kiezen om parttime te werken vanwege die toeslagen.

Dat wat jij nu zegt is precies zoals het gaat. Het is inkomensafhankelijk. Of je nu 20 30 of 40u werkt. 

Het is allemaal niet zo eenvoudig als je nu schetst. Wil je dan een eenouder gezin verplichten om meer te gaan werken? De toeslagen moeten niet omhoog, maar de inkomens per uur. Als je meer inkomen per uur krijgt heb je in verhouding minder toeslag nodig voor bijvoorbeeld opvang.

Daarbij moet ik zeggen dat ik de opvangkosten schrikbarend duur vind. Onnodig duur. Ik pleit ervoor dat de toeslagen voor opvang gewoon verdwijnen en dit direct naar de opvanglocaties gaat. En dat je dan net als op de basisschool een ouderbijdrage hebt. Wat je dan gaat krijgen is dat er meer vrouwen zullen gaan werken. Wat ergens weer een nadeel is, want die jonge kinderen zullen dan ook weer opgevangen moeten worden. Dus je krijgt waarschijnlijk weer een krapte op de arbeidsmarkt en daarbij nog meer druk op de kinderopvang. 

Het een hangt zo met het ander samen, hetnis echt heel lastig om daar een juiste balans in te vinden.

Het is inderdaad best een vreemde constructie dat je minder werkt omdat je het wel kunt aanvullen met toeslagen.

Overigens vind ik het ook een bijzondere aanname dat je niet fulltime kunt werken én veel tijd met je kinderen kunt doorbrengen, maar dat is weer een andere discussie. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 19:35

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 19:29:

Het is inderdaad best een vreemde constructie dat je minder werkt omdat je het wel kunt aanvullen met toeslagen.

Overigens vind ik het ook een bijzondere aanname dat je niet fulltime kunt werken én veel tijd met je kinderen kunt doorbrengen, maar dat is weer een andere discussie.

Nee dat zie je echt helemaal verkeerd. Toeslagen zijn geen aanvulling. Het is niet dat hoe minder ik werk, hoe meer ik krijg. Het is precies omgedraaid. Door de toeslagen is mijn eigen bijdrage lager. Het is niet dat ik meer inkomen genereer, want er moet nog steeds betaald worden. 

En hoe zie jij het dan voor je? Stel ik ga fulltime werken? Wanneer breng ik dan veel uren met mijn kinderen door?

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 19:46 Topicstarter

Asha schreef op 03-08-2022 om 19:05:

Het zou wel beter zijn als het toeslagen systeem herzien wordt zodat mensen er ook echt voordeel van hebben als ze meer gaan werken.
Ik vind het prima als mensen er voor kiezen parttime te werken maar dan wel als je ook gewoon van dat inkomen rond kan komen. Als dat rondkomen alleen lukt met toeslagen dan zou je meer moeten gaan werken.
Je zou bijvoorbeeld toeslagen afhankelijk kunnen maken van het gewerkte uren zodat mensen alleen als ze 32 uur of meer werken (en dan alsnog te weinig verdienen) voor bepaalde toeslagen in aanmerking kunnen komen. Zeker in de huidige arbeidsmarkt moet het lukken om meer uren te draaien.
Het is volkomen te begrijpen dat mensen er gebruik van maken maar het is natuurlijk wel gek dat iemand er nu voor kan kiezen om parttime te werken vanwege die toeslagen.

Dat zou al zo'n verbetering zijn. Ik hoop echt dat er snel iets gaat veranderen. 

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 19:35:

[..]

Nee dat zie je echt helemaal verkeerd. Toeslagen zijn geen aanvulling. Het is niet dat hoe minder ik werk, hoe meer ik krijg. Het is precies omgedraaid. Door de toeslagen is mijn eigen bijdrage lager. Het is niet dat ik meer inkomen genereer, want er moet nog steeds betaald worden.

En hoe zie jij het dan voor je? Stel ik ga fulltime werken? Wanneer breng ik dan veel uren met mijn kinderen door?

Oké, ik begreep uit je eerdere post dat je aangaf dat meer werken financieel niet loont en je het daarom niet doet - dat vind ik een wat gekke benadering van toeslagen: die zijn ooit in het leven geroepen om mensen in staat te stellen om te leven en te werken, ook zonder topinkomen à la Pistache, niet om parttime werken te faciliteren, lijkt mij eigenlijk. 

Ik werk zelf fulltime, breng m’n kinderen 3 ochtenden naar school (rest doet man), haal ze 1 middag op (man doet er 1, opa en oma 1, andere 2 BSO). Ik heb alle weekenden vrij, de meeste avonden (of ik wacht tot de jongsten naar bed zijn met werken) en vrijwel alle schoolvakanties. We zitten vrijwel elke avond tussen half 6 en 6 met z’n allen aan tafel. Dat voelt voor mij als énorm veel tijd met m’n kinderen. Ik begrijp overigens dat het als alleenstaande (zonder vader in beeld?) ouder lastiger plannen is. 


Pistache schreef op 03-08-2022 om 19:46:

[..]

Dat zou al zo'n verbetering zijn. Ik hoop echt dat er snel iets gaat veranderen.

Waarom?  jij eet er blijkbaar geen boterham minder om toch?

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 19:55 Topicstarter

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 19:29:

Het is inderdaad best een vreemde constructie dat je minder werkt omdat je het wel kunt aanvullen met toeslagen.

Overigens vind ik het ook een bijzondere aanname dat je niet fulltime kunt werken én veel tijd met je kinderen kunt doorbrengen, maar dat is weer een andere discussie.

Ook eens. Stel je werkt 40 uur en hebt 1 uur reistijd per dag, dan ben je 45 uur per week bezig met je werk. Er zitten 7x 24 = 168 uren in een week. Als je 8 uur slaapt x 7 = 56 uur en je trekt de werk en slaapuren van het totale aantal uren af, dan hou je nog (168- 56 - 45) 67 wakkere uren over die je aan je kind kunt besteden. 

Dat is gemiddeld (/7) 9.5 uur per dag.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 19:56

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 19:50:

[..]

Oké, ik begreep uit je eerdere post dat je aangaf dat meer werken financieel niet loont en je het daarom niet doet - dat vind ik een wat gekke benadering van toeslagen: die zijn ooit in het leven geroepen om mensen in staat te stellen om te leven en te werken, ook zonder topinkomen à la Pistache, niet om parttime werken te faciliteren, lijkt mij eigenlijk.

Ik werk zelf fulltime, breng m’n kinderen 3 ochtenden naar school (rest doet man), haal ze 1 middag op (man doet er 1, opa en oma 1, andere 2 BSO). Ik heb alle weekenden vrij, de meeste avonden (of ik wacht tot de jongsten naar bed zijn met werken) en vrijwel alle schoolvakanties. We zitten vrijwel elke avond tussen half 6 en 6 met z’n allen aan tafel. Dat voelt voor mij als énorm veel tijd met m’n kinderen. Ik begrijp overigens dat het als alleenstaande (zonder vader in beeld?) ouder lastiger plannen is.


Vader is hier wel in beeld. Heb co ouderschap, dus ze zijn de helft van de week bij hem. Hij werkt ook een dag minder, dus wij hebben 2 dagen bso. Maar ik betaal de bso volledig en krijg dus ook de toeslag, hij draagt nul bij in alle kind uitgaves. Hij vangt alleen de helft van alle andere kindgerelateerde uitkeringen. Kitb en bijslag.  Dus uiteindelijk trekt hij aan het langste eind. Dik meer salaris pm, niks bijdragen en wel vangen. 

Meer werken loont financieel ook niet omdat je onder de streep minder overhoudt. Niet perse vanwege de toeslagen, maar ook belasting technisch. Als die 200 euro pm extra salaris betekend dat ik mijn kinderen 4 dagen per maand een hele dag moet wegbrengen, wat schiet ik er dan in feite mee op? En van die 200 extra gaat dan weer een deel naar de opvang. Dus netto loont het gewoon niet. In ieder geval niet in mijn vakgebied en het bijbehorende salaris. 

Als alleenstaande moet je verder ook alles alleen doen. Op de dagen dat ik niet werk doe ik mijn huishouden. Als ik fulltime werk heb ik savonds geen zin meer om nog te poetsen, dus sta je vervolgens het hele weekend de schade van de week in te halen. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 20:01 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 03-08-2022 om 19:52:

[..]

Waarom? jij eet er blijkbaar geen boterham minder om toch?

Omdat het tekort schrijnend is. We moeten de boel samen draaiende houden, dat lukt niet als de helft van de volwassen, gezonde bevolking maar 20-24 uur werkt.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 20:04

Pistache schreef op 03-08-2022 om 19:55:

[..]

Ook eens. Stel je werkt 40 uur en hebt 1 uur reistijd per dag, dan ben je 45 uur per week tijd aan je werk. Er zitten 7x 24 = 168 uren in een week. Als je 8 uur slaapt x 7 = 56 uur en je trekt de werk en slaapuren van het totale aantal uren af, dan hou je nog (168- 56 - 45) 67 wakkere uren over die je aan je kind kunt besteden.

Dat is gemiddeld (/7) 9.5 uur per dag.

Ik kom om 7u mijn bed uit, om 8u staan de kinderen op de opvang. Ik haal ze om 6u op en ze gaan om 8u uiterlijk naar bed. Hoe kom jij in vredesnaam aan 9,5u per dag? Je kunt weekend uren toch niet ineens als gemiddelde gaan meerekenen? Trouwens dan ben ik in het weekend ook maar half beschikbaar want ik heb geen kaboutertjes die mijn huishouden runnen bij mijn afwezigheid. 

En dan zijn ze nog een halve week bij hun vader.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.