Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Die 8-10K is toch wel netto? Want anders vind ik het dan weer niet in lijn met de voornemens en huidige leefstijl. Je kunt natuurlijk ook FIRE zijn/doen met minder, zat mensen die dat doen, maar dat zijn dan van die types die theezakjes twee keer gebruiken

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 18:12

MMcGonagall schreef op 03-08-2022 om 18:09:

Die 8-10K is toch wel netto? Want anders vind ik het dan weer niet in lijn met de voornemens en huidige leefstijl. Je kunt natuurlijk ook FIRE zijn/doen met minder, zat mensen die dat doen, maar dat zijn dan van die types die theezakjes twee keer gebruiken

Maar consuminderen is toch ook een van de pijlers van deze beweging? Je eco footprint verkleinen enzo.

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 18:12:

[..]

Maar consuminderen is toch ook een van de pijlers van deze beweging? Je eco footprint verkleinen enzo.

Ik moet bekennen dat ik me er nooit in verdiept heb. Helaas ben ik altijd al het type ‘geld moet rollen’ geweest. Inmiddels heb ik wel spaargeld en beleggingen, geen tonnen, maar dat is omdat ik al oud ben en niet meer zoveel hoef te kopen. Vandaag dan wel een excursie van 100 euro p.p. gedaan, exclusief lunch en een fooi voor de chauffeur. Ook voor een kind betaald, dus dat kost weer.

Met 50 jaar stoppen met werken lukt alleen nog als ik deze maand een grote geldprijs win

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 18:17

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:58:

[..]

Je leest het bijvoorbeeld in dit topic ook, veel vrouwen geven het toe. In Nederland is het heel normaal om zo te rekenen en je kunt het de mensen niet kwalijk nemen, maar het is funest voor onze samenleving. Zeker nu de vergrijzing keihard toeslaat.

Hopelijk komt er snel een aanpassing in ons toeslagensysteem, waardoor mensen genoodzaakt zijn om meer te werken, want zo kan het niet langer. Bijna elke sector staat op omvallen.

Dat heeft niks met toeslagen te maken. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 18:22 Topicstarter

Mug schreef op 03-08-2022 om 18:01:

Dus de Rita's moeten meer gaan werken, vanwege de vergrijzing, maar jij stopt met werken als je 50 bent. Dan telt de vergrijzing niet ofzo?
Dat is ook krom

Tegen die tijd ziet de wereld er heel anders uit.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 18:23 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 03-08-2022 om 18:09:

Die 8-10K is toch wel netto? Want anders vind ik het dan weer niet in lijn met de voornemens en huidige leefstijl. Je kunt natuurlijk ook FIRE zijn/doen met minder, zat mensen die dat doen, maar dat zijn dan van die types die theezakjes twee keer gebruiken

Ja, netto. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 18:24 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 18:12:

[..]

Maar consuminderen is toch ook een van de pijlers van deze beweging? Je eco footprint verkleinen enzo.

Daar zijn we zeker mee bezig.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 18:31

MMcGonagall schreef op 03-08-2022 om 18:16:

[..]

Ik moet bekennen dat ik me er nooit in verdiept heb. Helaas ben ik altijd al het type ‘geld moet rollen’ geweest. Inmiddels heb ik wel spaargeld en beleggingen, geen tonnen, maar dat is omdat ik al oud ben en niet meer zoveel hoef te kopen. Vandaag dan wel een excursie van 100 euro p.p. gedaan, exclusief lunch en een fooi voor de chauffeur. Ook voor een kind betaald, dus dat kost weer.

Met 50 jaar stoppen met werken lukt alleen nog als ik deze maand een grote geldprijs win

Ik nu net pas, op zich best interessant hoor. Ik heb ook een fijne spaarpot en mijn pa heeft een stevige  spaarpot voor mn zoon aangelegd dus ik maak me niet heel veel zorgen over later. Ik vind werk ook niet echt vervelend dus ik denk dat op mn 50ste stoppen me niet echt happy maakt, minderen waarschijnlijk wel.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 18:32

Pistache schreef op 03-08-2022 om 18:24:

[..]

Daar zijn we zeker mee bezig.

Met theezakjes tig keer gebruiken? 

Iemand die vanaf dat er kinderen komen 24 uur gaat werken werkt netto hetzelfde of vergelijkbaar dan iemand die tot aan de 50 fulltime werkt en daarna niet meer.
Plus meer tijd om kennis over te dragen omdat die nog wel werkzaam is.
En je werkt zelf ook niet fulltime. 

Als ik zoveel geld had moest ik vooral keuzes maken qua tijd wat ik wel en niet deed.

Overigens gebruik ik theezakjes helemaal op. Niet om te besparen maar ik vind het gewoon zonde om ze na één kopje weg te gooien.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 18:35 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 18:32:

[..]

Met theezakjes tig keer gebruiken?

Nee, met duurzaamheid en het klimaat.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 18:35:

[..]

Nee, met duurzaamheid en het klimaat.

Maar dat staat toch los van hoeveel je werkt, toeslagen, etc? En ook van wat je aan je kinderen besteedt.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 18:41 Topicstarter

MamaE schreef op 03-08-2022 om 18:36:

[..]

Maar dat staat toch los van hoeveel je werkt, toeslagen, etc? En ook van wat je aan je kinderen besteedt.

Niet helemaal, je kunt keuzes maken zodat je niet te veel verspild, niet te veel stikstof uitstoot, minder gas, benzine en kerosine, water en andere kostbare grondstoffen verbruikt. Vaak bespaar je daarmee uiteindelijk ook. 

Zonnepanelen, een warmtepomp en elektrische auto's zijn hiervan goede voorbeelden. Geen vlees eten, minderen met zuivel, minder vliegen, maximaal twee kinderen krijgen.

 Ik vertel niks nieuws hoop ik.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 18:43

ik wil een hoop aanpassen, maar geen vlees meer gaat er bij mij niet in. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 18:41:

[..]

Niet helemaal, je kunt keuzes maken zodat je niet te veel verspild, niet te veel stikstof uitstoot, minder gas, benzine en kerosine, water en andere kostbare grondstoffen verbruikt. Vaak bespaar je daarmee uiteindelijk ook.

Zonnepanelen, een warmtepomp en elektrische auto's zijn hiervan goede voorbeelden. Geen vlees eten, minderen met zuivel, minder vliegen, maximaal twee kinderen krijgen.

Ik vertel niks nieuws hoop ik.

Nou ja, voor mensen met een huurwoning en/of weinig inkomen is hierin minder mogelijk. Ik heb geen oprit, garage of eigen parkeerplaats. Dus een elektrische auto is dan geen optie.

Maar bepaalde dingen moeten toch. Stoken, eten koken etc. Of ik nu geen of zes kinderen heb. En ja, er kunnen vast dingen beter maar ik wil mezelf en mijn gezin ook niet alles ontzeggen. We doen ons best.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.