Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

03-08-2022 om 17:37 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-08-2022 om 17:32:

[..]

Maar je weet toch helemaal niet wat er bij de Rita's, die jij zo verfoeid, achter de voordeur aan de hand is? Waarom zij die keuze hebben gemaakt om maar zo weinig te werken?

Daar kan en mag je dus niet over oordelen, dat ze profiteren van het systeem. Pas als jij met alle Rita's gesproken hebt kun je echt objectief iets zeggen over noodzakelijk gebruik maken van het systeem of profiteren.

Veel van die Rita's geven het gewoon toe, het is geen taboe voor hen en ze maken er geen geheim van. 

Tijd dat het systeem wordt veranderd, want met de huidige personeelstekorten is het systeem zoals het nu werkt niet langer meer houdbaar.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 17:38 Topicstarter

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 17:35:

Het zou ook wel heel raar zijn als het je met dat soort salarissen níet lukt om FIRE te worden voor je 50e. Waar moet je vredesnaam anders al dat geld aan uitgeven? Als ik zulke salarissen verdiende, was m’n volledige hypotheek al afgelost, had ik een tweede huis gekocht en de rest belegd.

“Helaas” verdienen wij (zeer) goed, flink boven modaal, maar niet dat soort (totaal niet representatieve, zelfs niet op Viva/Via) bedragen.

Jammer trouwens dat dit draadje zo ontspoort, want ik vond/vind het oprecht interessant hoe anderen het aanpakken qua kinderen en financiën.

Wij verdienen dit pas sinds een jaar of 5. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:35:

[..]

Die salariskloof ontstaat pas als er binnen een heteroseksuele relatie kinderen komen. Bij homostellen gebeurt dit niet en ook niet bij heteroseksuele stellen zonder kinderen. Het komt dus echt door ingesloten traditionele ideeën over ouderschap in relatie tot werk.

In de groep 25-30 jaar verdienen vrouwen gemiddeld meer dan mannen.

Bij de homostellen die ik ken werkt (en dat zijn er best wat) werkt ook vaak de een meer dan de ander.  Die gaan juist voor traditioneel omdat ze net zo normaal willen zijn als hetero's.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 17:46

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:35:

[..]

Die salariskloof ontstaat pas als er binnen een heteroseksuele relatie kinderen komen. Bij homostellen gebeurt dit niet en ook niet bij heteroseksuele stellen zonder kinderen. Het komt dus echt door ingesloten traditionele ideeën over ouderschap in relatie tot werk.

In de groep 25-30 jaar verdienen vrouwen gemiddeld meer dan mannen.

Dat is echt onzin. Vrouwen in dezelfde sector verdienen vaak echt wel minder dan mannen. 

En ja tuurlijk is er de mogelijkheid om zonder kinderen meer inkomen te genereren. En zeker bij homostellen, die hebben dubbel mannensalaris. Bij lesbisch kinderloze stellen ligt het inkomen ook hoger, maar eerder te vergelijken met een kinderloos hetero stel.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:11:

[..]

Ik hoor juist vaak dat voornamelijk vrouwen maar een uur of 16-24 werken, omdat het hen anders niet genoeg oplevert. Dat is in Nederland een veelvoorkomende afweging.

Klopten dat ligt dus aan het systeem niet aan Rita. Vrouwen willen best meer werken maar dan moet het ook wat opleveren.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 17:48

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:37:

[..]

Veel van die Rita's geven het gewoon toe, het is geen taboe voor hen en ze maken er geen geheim van.

Tijd dat het systeem wordt veranderd, want met de huidige personeelstekorten is het systeem zoals het nu werkt niet langer meer houdbaar.

Maar ook dan zullen de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, en als zzp-er wordt je sowieso behoorlijk uitgewrongen. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 17:48

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:37:

[..]

Veel van die Rita's geven het gewoon toe, het is geen taboe voor hen en ze maken er geen geheim van.

Tijd dat het systeem wordt veranderd, want met de huidige personeelstekorten is het systeem zoals het nu werkt niet langer meer houdbaar.

Deze Rita maakt graag gebruik van het systeem. Het is of thuiszitten en mijn handje ophouden. Of werken en iets.minder mijn handje ophouden.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 17:52

Gingergirl schreef op 03-08-2022 om 17:47:

[..]

Klopten dat ligt dus aan het systeem niet aan Rita. Vrouwen willen best meer werken maar dan moet het ook wat opleveren.

Ik wil niet meer werken hoor. En de meeste mannen die ik ken eigenlijk ook niet. Maar met de huidige inflatie moet je bijna wel. 

Ik wil gewoon goed kunnen leven en er voor mijn kinderen zijn. In de ideale wereld zou ik een baan vinden tijdens school uren. Dan hebbik geen opvang nodig en ben ik er altijd voor de kinderen na school. Maar goed, dan zou ik voor mezelf.moeten beginnen. Want ik denk dat er weinig werkgevers zitten te springen om een werknemer die van 9 tot 1300 werkt. Het vinden van een leuke parttime baan is al een drama.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:37:

[..]

Veel van die Rita's geven het gewoon toe, het is geen taboe voor hen en ze maken er geen geheim van.

Tijd dat het systeem wordt veranderd, want met de huidige personeelstekorten is het systeem zoals het nu werkt niet langer meer houdbaar.

Of ze "geven het toe" omdat ze aan jou niet het achterste van hun tong willen laten zien, bang zijn voor jouw veroordelingen, bang zijn om zich tegenover jou te moeten verdedigen waarom ze deze keuzes hebben gemaakt. 

Als ik jou irl zou kennen zou ik ook wel gek zijn om mijn keuzes te verdedigen, wetend dat jij vol oordelen en verwijten zit. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 17:58 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-08-2022 om 17:53:

[..]

Of ze "geven het toe" omdat ze aan jou niet het achterste van hun tong willen laten zien, bang zijn voor jouw veroordelingen, bang zijn om zich tegenover jou te moeten verdedigen waarom ze deze keuzes hebben gemaakt.

Als ik jou irl zou kennen zou ik ook wel gek zijn om mijn keuzes te verdedigen, wetend dat jij vol oordelen en verwijten zit.

Je leest het bijvoorbeeld in dit topic ook, veel vrouwen geven het toe. In Nederland is het heel normaal om zo te rekenen en je kunt het de mensen niet kwalijk nemen, maar het is funest voor onze samenleving. Zeker nu de vergrijzing keihard toeslaat.

Hopelijk komt er snel een aanpassing in ons toeslagensysteem, waardoor mensen genoodzaakt zijn om meer te werken, want zo kan het niet langer. Bijna elke sector staat op omvallen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 17:58

Bakblik schreef op 03-08-2022 om 17:53:

[..]

Of ze "geven het toe" omdat ze aan jou niet het achterste van hun tong willen laten zien, bang zijn voor jouw veroordelingen, bang zijn om zich tegenover jou te moeten verdedigen waarom ze deze keuzes hebben gemaakt.

Als ik jou irl zou kennen zou ik ook wel gek zijn om mijn keuzes te verdedigen, wetend dat jij vol oordelen en verwijten zit.

De Rita’s hoeven niks toe te geven toch?  Ze doen in principe niks fout want het is niet verboden, het word zelfs aangemoedigd. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 18:01

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:58:

[..]

Je leest het bijvoorbeeld in dit topic ook, veel vrouwen geven het toe. In Nederland is het heel normaal om zo te rekenen en je kunt het de mensen niet kwalijk nemen, maar het is funest voor onze samenleving. Zeker nu de vergrijzing keihard toeslaat.

Hopelijk komt er snel een aanpassing in ons toeslagensysteem, waardoor mensen genoodzaakt zijn om meer te werken, want zo kan het niet langer. Bijna elke sector staat op omvallen.

Wat heeft vergrijzing te maken met vrouwen die toeslagen ontvangen? 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

03-08-2022 om 18:01

Dus de Rita's moeten meer gaan werken,  vanwege de vergrijzing,  maar jij stopt met werken als je 50 bent. Dan telt de vergrijzing niet ofzo? 
Dat is ook krom 

Aiden schreef op 03-08-2022 om 17:27:

[..]

Die krijgen dan met een ft werkende partner ook echt geen toeslagen meer hoor.

Jaren geleden kregen we nog wel wat toeslagen maar toen verdienden we beiden een stuk minder. 

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 17:52:

[..]

Ik wil niet meer werken hoor. En de meeste mannen die ik ken eigenlijk ook niet. Maar met de huidige inflatie moet je bijna wel.

Ik wil gewoon goed kunnen leven en er voor mijn kinderen zijn. In de ideale wereld zou ik een baan vinden tijdens school uren. Dan hebbik geen opvang nodig en ben ik er altijd voor de kinderen na school. Maar goed, dan zou ik voor mezelf.moeten beginnen. Want ik denk dat er weinig werkgevers zitten te springen om een werknemer die van 9 tot 1300 werkt. Het vinden van een leuke parttime baan is al een drama.

Die werkgevers heb je wel maar dan zit je bijvoorbeeld in de schoonmaak, niks mis mee met dat werk maar leuk is toch echt anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.