Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Pistache

Pistache

03-08-2022 om 17:02 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 16:59:

[..]

Dat zei ik dus ook al. Waarom zou ik meer werken als het minder oplevert? En ik werk hard zat hoor, wel meer dan de 24u uit mijn contract. Maar die werk ik nagenoeg vrijwillig. Heb nu de kinderen niet, dus werk morgen van 7u tot 1800 waarschijnlijk. Maar dat doe ik vrijwillig, niet omdat het moet. Of eigenlijk indirect wel.omdat het moet, want er is niemand anders die mijn werkzaamheden overneemt. Maar de uren die ik extra werk dus 3 uur, die schrijf ik niet.

Ik neem het jou persoonlijk niet kwalijk, want het is logisch dat mensen zo gaan rekenen. Het is alleen wel een teken dat er iets grondig mis is met ons systeem. Meer werken zou moeten lonen, maar dat doet het in veel gevallen niet en dat wordt een steeds groter probleem. 


Pistache schreef op 03-08-2022 om 16:59:

[..]

Dat is iets anders, want waar denk je dat de toeslagen van Rita vandaan komen? Dat is iets anders dan leven van je eigen verdiende geld.

En waar denk je dat jouw rendement op je crypto en aandelen vandaan komt? Daar heb je ook geen vinger voor uitgestoken.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 16:51:

[..]

Als je er zelf voor betaalt, dan is het ieder eigen keuze, maar dat is anders als je allerlei extra toeslagen krijgt. Veel mensen zijn hierin erg berekenend, daar heb ik moeite mee.

Er zullen best mensen zijn die berekenend zijn in hun keuzes en zo "misbruik" maken van de voorzieningen maar veel mensen hebben gewoon recht op de toeslagen en maken daar gebruik van.

Niet alle keuzes die mensen maken zijn vrije keuzes,  sommige keuzes maak je gedwongen door de omstandigheden. Omstandigheden waar je,  ook niet uit vrije keuze, in verzeild bent geraakt. Ziek en zeer bijvoorbeeld, dingen die je niet in de planning voor je toekomst had opgenomen als je leven maakbaar was naar eigen wens. 

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 16:59:

[..]

Dat zei ik dus ook al. Waarom zou ik meer werken als het minder oplevert? En ik werk hard zat hoor, wel meer dan de 24u uit mijn contract. Maar die werk ik nagenoeg vrijwillig. Heb nu de kinderen niet, dus werk morgen van 7u tot 1800 waarschijnlijk. Maar dat doe ik vrijwillig, niet omdat het moet. Of eigenlijk indirect wel.omdat het moet, want er is niemand anders die mijn werkzaamheden overneemt. Maar de uren die ik extra werk dus 3 uur, die schrijf ik niet.

Maar kun je die uren wel opnemen zodra je dat wil? Of kun je gebruik maken van andere regelingen waardoor dit gecompenseerd wordt? 

Ik werk wel eens langer maar dan neem ik die tijd ergens anders op. Een dag extra werken gebeurt heel soms ook. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 17:11 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-08-2022 om 17:06:

[..]

Er zullen best mensen zijn die berekenend zijn in hun keuzes en zo "misbruik" maken van de voorzieningen maar veel mensen hebben gewoon recht op de toeslagen en maken daar gebruik van.

Niet alle keuzes die mensen maken zijn vrije keuzes, sommige keuzes maak je gedwongen door de omstandigheden. Omstandigheden waar je, ook niet uit vrije keuze, in verzeild bent geraakt. Ziek en zeer bijvoorbeeld, dingen die je niet in de planning voor je toekomst had opgenomen als je leven maakbaar was naar eigen wens.

Ik hoor juist vaak dat voornamelijk vrouwen maar een uur of 16-24 werken, omdat het hen anders niet genoeg oplevert. Dat is in Nederland een veelvoorkomende afweging. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:11:

[..]

Ik hoor juist vaak dat voornamelijk vrouwen maar een uur of 16-24 werken, omdat het hen anders niet genoeg oplevert. Dat is in Nederland een veelvoorkomende afweging.

Dat kan best. Ik werk gemiddeld 27 uur per week en dat vind ik meer dan genoeg, zo boeiend is mijn werk niet. Maar mijn werktijden zijn ideaal en mijn reistijd ook dus daarom blijf ik daar nog wel wat hangen. Mocht er een leukere functie voorbij komen, dan solliciteer ik uiteraard wel. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 17:23

Poezekat schreef op 03-08-2022 om 17:07:

[..]

Maar kun je die uren wel opnemen zodra je dat wil? Of kun je gebruik maken van andere regelingen waardoor dit gecompenseerd wordt?

Ik werk wel eens langer maar dan neem ik die tijd ergens anders op. Een dag extra werken gebeurt heel soms ook.

Ik zou tijd voor tijd kunnen doen, maar in de praktijk lukt dat toch vaak niet. Soms moet ik wel eens een uurtje eerder weg, maar die schrijf ik dan ook niet.

Alleen toen mijn collega laatst 2 weken met verlof ging en uiteindelijk 6 weken wegbleef, heb ik mijn overuren geschreven. Dat waren er toen 72 x 150% dus had ineens ruim dubbel salaris. 

Maar ook met dat soort dingen moet je weer uitkijken. Alles wat je extra krijgt lijk je soms dubbel te mogen inleveren. 

Heb ooit eens een klein pensioen laten uitbetalen, was volgens mij toen iets van 2500 euro. Uiteindelijk krijg je dan dus maar iets van 1500 uitgekeerd ofzo. Weet niet helemaal precies meer. Had er alleen niet bij stil gestaan dat je dit dus ook moet opgeven bij je aangifte. Kreeg daarna dus nog een naheffing. Dus uiteindelijk heb je iets opgebouwd en blijft er peanuts over. Als ik dat had geweten had ik het laten staan.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 16:51:

[..]

Als je er zelf voor betaalt, dan is het ieder eigen keuze, maar dat is anders als je allerlei extra toeslagen krijgt. Veel mensen zijn hierin erg berekenend, daar heb ik moeite mee.

Dat ligt niet aan Rita maar aan de regering die dit zo heeft ingesteld. Zeker voor de mensen die in de lagere inkomens vallen loont meer werken niet. Kun je de Rita's niet kwalijk nemen. Als er een systeem is maken mensen er gebruik van. Simpel oorzaak - gevolg.

Renmuis schreef op 03-08-2022 om 17:05:

[..]

En waar denk je dat jouw rendement op je crypto en aandelen vandaan komt? Daar heb je ook geen vinger voor uitgestoken.

inderdaad en dat noem je dan vervolgens 'hard werken'.

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:11:

[..]

Ik hoor juist vaak dat voornamelijk vrouwen maar een uur of 16-24 werken, omdat het hen anders niet genoeg oplevert. Dat is in Nederland een veelvoorkomende afweging.

Die krijgen dan met een ft werkende partner ook echt geen toeslagen meer hoor. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 17:28

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:11:

[..]

Ik hoor juist vaak dat voornamelijk vrouwen maar een uur of 16-24 werken, omdat het hen anders niet genoeg oplevert. Dat is in Nederland een veelvoorkomende afweging.

Dat komt voort uit hoe het vroeger ging en vrouwen worden eigenlijk nog altijd gezien als zorgers. Denk dat veel vrouwen dat ook beter kunnen dan mannen. Lang niet alle vrouwen, maar nog steeds meer dan mannen. Maar je ziet nu wel steeds vaker dat mannen ook een dag.minder gaan werken. Mijn ex werkt nu ook 4 dagen. 

Maar er is nog altijd een enorme salariskloof tussen mannen en vrouwen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dan op sommige posities een vrouw beter tot zijn recht komt. En andersom ook natuurlijk.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 17:29

Aiden schreef op 03-08-2022 om 17:27:

[..]

Die krijgen dan met een ft werkende partner ook echt geen toeslagen meer hoor.

Jawel, maar alleen kinderopvangtoeslag. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 17:11:

[..]

Ik hoor juist vaak dat voornamelijk vrouwen maar een uur of 16-24 werken, omdat het hen anders niet genoeg oplevert. Dat is in Nederland een veelvoorkomende afweging.

Maar je weet toch helemaal niet wat er bij de Rita's, die jij zo verfoeid, achter de voordeur aan de hand is?  Waarom zij die keuze hebben gemaakt om maar zo weinig te werken? 

Daar kan en mag je dus niet over oordelen, dat ze profiteren van het systeem. Pas als jij met alle Rita's gesproken hebt kun je echt objectief iets zeggen over noodzakelijk gebruik maken van het systeem of profiteren.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 17:35 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 17:28:

[..]

Dat komt voort uit hoe het vroeger ging en vrouwen worden eigenlijk nog altijd gezien als zorgers. Denk dat veel vrouwen dat ook beter kunnen dan mannen. Lang niet alle vrouwen, maar nog steeds meer dan mannen. Maar je ziet nu wel steeds vaker dat mannen ook een dag.minder gaan werken. Mijn ex werkt nu ook 4 dagen.

Maar er is nog altijd een enorme salariskloof tussen mannen en vrouwen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dan op sommige posities een vrouw beter tot zijn recht komt. En andersom ook natuurlijk.

Die salariskloof ontstaat pas als er binnen een heteroseksuele relatie kinderen komen. Bij homostellen gebeurt dit niet en ook niet bij heteroseksuele stellen zonder kinderen. Het komt dus echt door ingesloten traditionele ideeën over ouderschap in relatie tot werk.

In de groep 25-30 jaar verdienen vrouwen gemiddeld meer dan mannen.

Het zou ook wel heel raar zijn als het je met dat soort salarissen níet lukt om FIRE te worden voor je 50e. Waar moet je vredesnaam anders al dat geld aan uitgeven? Als ik zulke salarissen verdiende, was m’n volledige hypotheek al afgelost, had ik een tweede huis gekocht en de rest belegd. 

“Helaas” verdienen wij (zeer) goed, flink boven modaal, maar niet dat soort (totaal niet representatieve, zelfs niet op Viva/Via) bedragen.

Jammer trouwens dat dit draadje zo ontspoort, want ik vond/vind het oprecht interessant hoe anderen het aanpakken qua kinderen en financiën. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.