Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 20:46:

[..]

Ik neem aan dat je het nu over een twee ouder gezin hebt? Die verdelen de taken..

Tenminste dat mag ik hopen voor je.

Maar voel je vrij om hier een weekje mee te lopen hoor. Misschien dat je dan een beetje minder hoog van de toren blaast.

Natuurlijk kan je als alleenstaande ouder ook fulltime werken zonder er verder aan onder door te gaan. Ik doe dat. Anderen die ik ken ook. Zo bijzonder is het niet. Het is ook niet echt niet zo spannend of ingewikkeld. 

Daarnaast ken ik ook mensen (allemaal vrouwen) die niet alleenstaand zijn maar waar de echtgenoot bijzonder weinig bijdraagt qua huishouden en qua kinderopvoeding dus doen het eigenlijk ook allemaal alleen. 

Bijtje82 schreef op 03-08-2022 om 20:35:

[..]

Sorry naar ik kook zelden vooruit, soms eens extra en dan neem ik het mee of eet ik het de dag erna als ik alleen eet.

Als ik na een werkdag thuis kom dan eet ik, doe de afwas en loop een stuk met de hond en dan is het wel op. Jij stelt dus voor dat ik 40u ga werken, mijn kinderen entertain en voedt en als ze op bed liggen nog ff het huishouden doe. En dat iedere dag.. dus dan heb ik eigenlijk gewoon een werkdag van 7 tot 22u. En bij godsgratie mag ik eens per twee weken van mijn vrije weekend genieten. Onee, dan moest ik mn huis poetsen. Echt het recept voor een burnout.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij jij nu opschrijft, wel gewoon is hoe het hier gaat: we staan om 7.00 uur op, doen het ochtendritueel met naar school gaan, gaan aan het werk, halen de kinderen op, eten samen en doen dan nog wat in huis (wasje draaien, vaat wegwerken) en/of helpen een kind met schoolwerk. Vanaf een uurtje of 21.00 uur is het wel klaar en zitten we nog een uurtje op de bank met een serie of boek. In het weekend doe ik op zaterdagochtend de boodschappen terwijl man het huis stofzuigt en kinderen hun kamer opruimen en stofzuigen. Een keer in de zoveel tijd doe ik de keuken en badkamer grondig. 

Je gaat alleen maar uit van gemiddeldes. Mensen geven aan bijvoorbeeld langer reistijd te hebben, zorgintensief kind of ouder, gescheiden, weet ik het en dan weet jij het toch altijd weer beter.
Ja, meer werken zou moeten lonen. Maar het bashen op mensen die dat niet kunnen of willen om een voor hen moverende reden is niet fair. Zeker niet met al jouw privileges.

Want zelfs als ik mijn hypotheek niet meer hoef te betalen kan ik, hoewel ik prima kan sparen, geen periode van twintig jaar overbruggen zonder inkomen. Daarbij, als ik rond de 50 ben, heeft mijn kind precies de leeftijd om te gaan studeren en gaat ze waarschijnlijk meer geld kosten cq heeft ze meer investeringen nodig.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 22:47

Asha schreef op 03-08-2022 om 22:38:

[..]

Natuurlijk kan je als alleenstaande ouder ook fulltime werken zonder er verder aan onder door te gaan. Ik doe dat. Anderen die ik ken ook. Zo bijzonder is het niet. Het is ook niet echt niet zo spannend of ingewikkeld.

Daarnaast ken ik ook mensen (allemaal vrouwen) die niet alleenstaand zijn maar waar de echtgenoot bijzonder weinig bijdraagt qua huishouden en qua kinderopvoeding dus doen het eigenlijk ook allemaal alleen.

Tuurlijk kan dat, alles kan. Ik ben ook niet het type dat gevoelig is voor een burnout. 

Maar ik heb geen kinderen gekregen om ze hele dagen weg te stoppen in een opvang. Mij hoor je niet klagen hoor over mijn werkdagen en lage salaris. Ik ben tevreden met wat ik heb en hoe ik het doe. Meer werken heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Als ik meer uren maak en vervolgens netto nauwelijks meer over hou. Wat heb ik mijn kinderen dan meer te bieden? Het enige resultaat is dat ik de kinderen dus naar de opvang brengen de hele week. Dat betekend dus dat ik ze de ene week 9 uur max zie en de week erop iets meer. 

Als jij je geroepen voelt om fulltime te werken, vooral doen. Ik besteed liever extra tijd aan mijn kinderen.

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 22:39:

[..]

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij jij nu opschrijft, wel gewoon is hoe het hier gaat: we staan om 7.00 uur op, doen het ochtendritueel met naar school gaan, gaan aan het werk, halen de kinderen op, eten samen en doen dan nog wat in huis (wasje draaien, vaat wegwerken) en/of helpen een kind met schoolwerk. Vanaf een uurtje of 21.00 uur is het wel klaar en zitten we nog een uurtje op de bank met een serie of boek. In het weekend doe ik op zaterdagochtend de boodschappen terwijl man het huis stofzuigt en kinderen hun kamer opruimen en stofzuigen. Een keer in de zoveel tijd doe ik de keuken en badkamer grondig.

Met het verschil dat een alleenstaande ouder, meestal de moeder, wat jullie met z'n tweetjes doen, alleen doet. 🙂

Max88 schreef op 03-08-2022 om 22:49:

[..]

Met het verschil dat een alleenstaande ouder, meestal de moeder, wat jullie met z'n tweetjes doen, alleen doet. 🙂

Dat begrijp ik, maar bij co-ouderschap waarbij de kinderen daadwerkelijk de helft bij de andere ouder zijn, is een groot deel van het ‘werk’ ook gehalveerd (halen en brengen, naar bed brengen, koken voor een heel gezin). 

MamaE schreef op 03-08-2022 om 22:40:

Je gaat alleen maar uit van gemiddeldes. Mensen geven aan bijvoorbeeld langer reistijd te hebben, zorgintensief kind of ouder, gescheiden, weet ik het en dan weet jij het toch altijd weer beter.
Ja, meer werken zou moeten lonen. Maar het bashen op mensen die dat niet kunnen of willen om een voor hen moverende reden is niet fair. Zeker niet met al jouw privileges.

Want zelfs als ik mijn hypotheek niet meer hoef te betalen kan ik, hoewel ik prima kan sparen, geen periode van twintig jaar overbruggen zonder inkomen. Daarbij, als ik rond de 50 ben, heeft mijn kind precies de leeftijd om te gaan studeren en gaat ze waarschijnlijk meer geld kosten cq heeft ze meer investeringen nodig.

Ja maar de kinderen van Pistache worden nooit meer zo duur als hun eerste levensjaren. De mijne wel maar ik ben dan ook rond de 50 en geen FIRE en ik wacht nog op het moment dat ik geen tijd meer aan ze hoef te besteden omdat ze eindelijk op eigen benen kunnen staan want dan kan ik emigreren naar een goedkoop land. Of ik ga parttime emigreren! Dan begin ik een strandtent en zit ik ‘s winters in warm goedkoop verweggistan, dan is mijn strandtentje dicht namelijk.

ToetieToover schreef op 03-08-2022 om 22:52:

[..]

Ja maar de kinderen van Pistache worden nooit meer zo duur als hun eerste levensjaren. De mijne wel maar ik ben dan ook rond de 50 en geen FIRE en ik wacht nog op het moment dat ik geen tijd meer aan ze hoef te besteden omdat ze eindelijk op eigen benen kunnen staan want dan kan ik emigreren naar een goedkoop land. Of ik ga parttime emigreren! Dan begin ik een strandtent en zit ik ‘s winters in warm goedkoop verweggistan, dan is mijn strandtentje dicht namelijk.

Maar we mochten ook al niet meer vliegen dus parttime emigreren wordt lastig.

Mijn kortste woon-werkreistijd was 5 minuten lopen. Dat was echt lekker, maar een slecht betaalde administratieve baan. Wel heel gezellig trouwens. Op een na kortst was 20 minuten fietsen. Verder heb ik alleen maar minimaal 35 minuten reistijd gehad. Dat is nu, maar als het tegenzit kan het ook vijf kwartier worden (A4). Langste reistijd was vijf kwartier zonder file. Dat was niet te combineren met het baby’tje dat ik toen had en een man die meer dan 40 uur werkte, met als enige zorgtaak de baby wegbrengen.

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 22:51:

[..]

Dat begrijp ik, maar bij co-ouderschap waarbij de kinderen daadwerkelijk de helft bij de andere ouder zijn, is een groot deel van het ‘werk’ ook gehalveerd (halen en brengen, naar bed brengen, koken voor een heel gezin).

De co-ouders die ik ken halen werkuren in in de weken dat ze de kinderen niet hebben. Ik had een soort co-ouderschap met halve weken, maar met kleine kinderen kon ik niet 8,5 uur op kantoor zijn, met 2 x 45 minuten reistijd, binnen de opvangtijden.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 23:23

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 22:39:

[..]

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij jij nu opschrijft, wel gewoon is hoe het hier gaat: we staan om 7.00 uur op, doen het ochtendritueel met naar school gaan, gaan aan het werk, halen de kinderen op, eten samen en doen dan nog wat in huis (wasje draaien, vaat wegwerken) en/of helpen een kind met schoolwerk. Vanaf een uurtje of 21.00 uur is het wel klaar en zitten we nog een uurtje op de bank met een serie of boek. In het weekend doe ik op zaterdagochtend de boodschappen terwijl man het huis stofzuigt en kinderen hun kamer opruimen en stofzuigen. Een keer in de zoveel tijd doe ik de keuken en badkamer grondig.

Lees je eigen verhaal nu nog eens en leg dat naast die van een alleenstaande ouder..

Makkelijk praten als je het steeds over wij hebt. Ik doe precies hetzelfde, maar dan alleen. 

Mijn werkdag begint om 830. En eindigt officieel om 5uur. Meestal rij ik pas tegen half 6, kwart voor weg. Haal ik zelf de kinderen, dus ben uiterlijk half 7 thuis. Kinderen zitten niet allemaal op dezelfde opvang locatie . Oudste laat de hond uit ik duik de keuken in. Rond 7u 715 zitten we aan tafel. Even afruimen, kinderen douchen en tandenpoetsen. Nog even kort verhaaltje. Dus tegen 9u liggen ze uiteindelijk pas in bed. 

Dan doe ik de afwas met het handje en even snel de benedenverdieping stofzuigen. En daarna stort ik zelf ook wel zo'n beetje in. 

Als ik niet werk dan ben ik om 810 de deur uit. Doe de was, het huishouden, de hond, de boodschap...oh shit het is alweer tijd om de kinderen te halen. 

Maar dit alles doet er niet toe. Waarom ben ik iemand uitleg verschuldigd om het aantal uren dat ik werk. Waarom moet ik perse fulltime werken? 

Het is nooit goed..ouders die hun kinderen naar de opvang brengen om te kunnen werken. Waarom heb ge dan kinderen genomen? 

Moeders die niet werken teren op de zak van de partners of de overheid. 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 23:32

-Nienke- schreef op 03-08-2022 om 22:51:

[..]

Dat begrijp ik, maar bij co-ouderschap waarbij de kinderen daadwerkelijk de helft bij de andere ouder zijn, is een groot deel van het ‘werk’ ook gehalveerd (halen en brengen, naar bed brengen, koken voor een heel gezin).

Ja, maar dat maakt toch geen verschil? 

Als ik geen kinderen heb dan werk ik meer uren. Begin dan vaak al om 7u of half 8. Tot een uur of 6. Half 7 thuis, koken afwas stofzuigen, douchen en dan kan ik even rustig zitten.

We hebben het nu alleen nog maar gehad over werk, huishouden en kinderen. Ik heb nog een hulpbehoevende moeder die ik regelmatig chauffeur, want geen rijbewijs. Ze plant haar afspraken zoveel mogelijk in mijn vrije uren. Dan probeer ik af en toe nog een sociaal leven te hebben. Heel af en toe dus. 

En intussen moet ik ook nog zorgen dat er eea geklust word in huis, want ik ken niemand die dat voor me komt doen.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 23:46

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een leuke man op dit forum. Dat is wel te combineren tijdens het werk en huishouden. Zou niet weten waar ik hem anders moet tegenkomen aangezien je blijkbaar fulltime aan het werk, zorgen en poetsen moet zijn.

Iemand beschikbaar toevallig🤪? 

Sorry Bijtje, mijne krijg je niet. Ben ik veel te blij mee.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 23:53

MamaE schreef op 03-08-2022 om 23:51:

Sorry Bijtje, mijne krijg je niet. Ben ik veel te blij mee.

Ik ben geen relatie wroeter. Wil gewoon een beschikbare man, zonder vrouw 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.