Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 21:10:

[..]

En daarna ging je nog even je huis poetsen en vooruit koken toch?

Ja natuurlijk. Ik was alleenstaande ouder dus ik had zoveel tijd over. En geld want die kindjes eten niet zoveel als een volwassen man.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 21:33 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 03-08-2022 om 21:04:

[..]

Oh ik zie genoeg ouders en kindjes om 6.45 bij het kdv hier in het dorp en rond 19.00 is het er druk met ouders die hun kindjes weer ophalen dus ik denk dat je FIRE kringen een verwrongen beeld van de realiteit geven. Genoeg ouders die zoveel reistijd hebben dat ze van 7 tot 7 opvang nodig hebben, niet iedereen trekt natuurlijk de gans met de gouden eieren binnen dus bij gebrek daaraan moet je gewoon werken. Ook voor een minder riant salaris trouwens.

Oef, vreselijk lijkt me dat!!  Ook best vreemd trouwens, want de gemiddelde Nederlander werkt maar 29 uur en de gemiddelde vrouw zelfs maar 25 uur en dan toch je kinderen 12 uur naar de opvang brengen, 5 dagen per week? Vraag me echt af waarom je dit zou doen 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 21:37

Pistache schreef op 03-08-2022 om 21:33:

[..]

Oef, vreselijk lijkt me dat!! Ook best vreemd trouwens, want de gemiddelde Nederlander werkt maar 29 uur en de gemiddelde vrouw zelfs maar 25 uur en dan toch je kinderen 12 uur naar de opvang brengen, 5 dagen per week? Vraag me echt af waarom je dit zou doen

Welke gemiddelde Nederlander?  Jij hebt echt een heel vertekend beeld van de werkelijkheid. Dat zou betekenen dat er meer parttimers zijn dan fulltime. Anders kan het gemiddelde nooit zo laag liggen. En dar klopt gewoon niet.

De gemiddelde werkweek ligt tussen de 28 en 35 uur, maar jij vind het natuurlijk makkelijker en voor jezelf voordeliger om alleen het laagste aantal uren voor te schotelen. Want 35uur is alweer bijna een hele werkdag extra enndat past niet in jouw verhaal. 

Dit gemiddelde is trouwens mannen en vrouwen, fulltime en parttime op één grote hoop. Dus ook dat geeft weer een vertekend beeld. 

Gemiddeld doet echt geen recht aan al die mensen die meer werken. Want hier wordt alleen uitgegaan van de contracten. En bijbde ene werkgever is 32u fulltime en bij de andere 40u. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 21:33:

[..]

Oef, vreselijk lijkt me dat!! Ook best vreemd trouwens, want de gemiddelde Nederlander werkt maar 29 uur en de gemiddelde vrouw zelfs maar 25 uur en dan toch je kinderen 12 uur naar de opvang brengen, 5 dagen per week? Vraag me echt af waarom je dit zou doen

Ik werk 40 uur en toen de kinderen klein waren 32. Als hun vader niet een dag had opgevangen, waren ze ook 5 dagen gegaan. En als je dan een baan hebt waar je wordt geacht van 08.30 tot 17.00 uur aanwezig te zijn met een uur reistijd, tel maar uit.

Maar dat snap jij ook wel. De gemiddelde Nederlander is ook maar een berekening.

Toch lekker een avondje kunnen vullen met het lezen van dit topic. Scheelt, moet namelijk nog even bedenken welke serie ik nu ga aangooien.

Mis nog wel dat we eigenlijk het onderwijs beter ook kunnen gaan privatiseren. Voel me namelijk best schuldig tegenover Rita dat zij al vanaf haar 16e aan het werk was tegen een relatief laag inkomen waarover ze wel belasting moest betalen, terwijl ik toen nog 6 jaar op school zat. Dat zij dat geld jaren zo over de balk heeft moeten smijten, zonder dat ze er zelf wat aan had. Ik denk dat we zeker het hoger onderwijs moeten gaan privatiseren… 😂

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 21:55

Anoniemst schreef op 03-08-2022 om 21:49:

Toch lekker een avondje kunnen vullen met het lezen van dit topic. Scheelt, moet namelijk nog even bedenken welke serie ik nu ga aangooien.

Mis nog wel dat we eigenlijk het onderwijs beter ook kunnen gaan privatiseren. Voel me namelijk best schuldig tegenover Rita dat zij al vanaf haar 16e aan het werk was tegen een relatief laag inkomen waarover ze wel belasting moest betalen, terwijl ik toen nog 6 jaar op school zat. Dat zij dat geld jaren zo over de balk heeft moeten smijten, zonder dat ze er zelf wat aan had. Ik denk dat we zeker het hoger onderwijs moeten gaan privatiseren… 😂

After live is wel leuk. Lichte kost, lekker deprimerend. 

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 21:57 Topicstarter

Anoniemst schreef op 03-08-2022 om 21:49:

Toch lekker een avondje kunnen vullen met het lezen van dit topic. Scheelt, moet namelijk nog even bedenken welke serie ik nu ga aangooien.

Mis nog wel dat we eigenlijk het onderwijs beter ook kunnen gaan privatiseren. Voel me namelijk best schuldig tegenover Rita dat zij al vanaf haar 16e aan het werk was tegen een relatief laag inkomen waarover ze wel belasting moest betalen, terwijl ik toen nog 6 jaar op school zat. Dat zij dat geld jaren zo over de balk heeft moeten smijten, zonder dat ze er zelf wat aan had. Ik denk dat we zeker het hoger onderwijs moeten gaan privatiseren… 😂

Je vergeet even dat studenten ook gewoon parttime werken? Vaak net zoveel uren als de Rita's, maar dan hebben ze er nog een studie bij.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 22:01 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 03-08-2022 om 21:37:

[..]

Ik werk 40 uur en toen de kinderen klein waren 32. Als hun vader niet een dag had opgevangen, waren ze ook 5 dagen gegaan. En als je dan een baan hebt waar je wordt geacht van 08.30 tot 17.00 uur aanwezig te zijn met een uur reistijd, tel maar uit.

Maar dat snap jij ook wel. De gemiddelde Nederlander is ook maar een berekening.

En toch ken ik niemand die zijn kind 12 uur lang ergens achter laat en al helemaal geen 5 dagen in de week, terwijl vrijwel iedereen veel werkt in mijn bubbel.

Vaak begint er eentje vroeg en eentje wat later, zodat de ene op een later tijdstip kan brengen en de ander op een vroeger tijdstip kan ophalen. 

Of er wordt thuisgewerkt en die ouders staan om 10 over 5 bij school. Veel werken parttime, zodat woensdag papa vroeg gaan ophalen en vrijdag mama vroeg kan ophalen om 12 of 2 uur s middags. Die paar uurtjes worden nog wel eens in de avond ingehaald. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 19:55:

[..]

Ook eens. Stel je werkt 40 uur en hebt 1 uur reistijd per dag, dan ben je 45 uur per week bezig met je werk. Er zitten 7x 24 = 168 uren in een week. Als je 8 uur slaapt x 7 = 56 uur en je trekt de werk en slaapuren van het totale aantal uren af, dan hou je nog (168- 56 - 45) 67 wakkere uren over die je aan je kind kunt besteden.

Dat is gemiddeld (/7) 9.5 uur per dag.

Klopt in theorie maar niet in de praktijk. 

Ik maak maar even een voorbeeld van ons de familie Ginger gebaseerd op jouw rekensom wat betreft werken, slapen., wel met ons huidige werk (loondienst, beiden werken dan fulltime ma t/m vrijdag).

Ma t/m vrijdag: pa en ma Ginger staan op om 6.30 uur met de kinderen en zetten ze om 7.30 uur af op de voorschoolse opvang ( vso). Om naar hun werk te vertrekken.

Ma t/ m vrijdag: kinderen worden om 18.00 uur opgehaald uit de buitenschoolse opvang (bso). Thuis even kletsen, eten, douchen, verhaaltje voorlezen en dan is het om 19.30 uur bedtijd, want de kinderen van de familie Ginger zijn nog jong en na zo'n lange dag zijn kleintjes echt wel moe.

S'morgens zien de Gingers de kinderen dus 1 uur x 5 dagen = 5 uur per week.

En S'avonds zien de Gingers de kinderen dus 1,5 uur x 5 dagen = 7,5 uur per week

Weekenden zijn de Gingers niet aan het werk ( kan ook niet in hun werk) en laten we stellen dat al het huishoudelijk werk wat de Gingers hebben door de weeks gedaan is als de kinderen slapen. Dan kunnen zij zeg van 8.00 uur tot 20.00 uur ( weekend wat later naar bed )= 12.00 uur per dag × 2= 24 uur met hun kinderen door brengen.

5 uur + 7,5 uur + 24 uur= 36,5 uur per week met de kinderen doorbrengen als beide Gingers fulltime zouden werken.

Jij stelt dat het 67 uur zou moeten zijn, dat is dus bij velen echt niet haalbaar. Hier zou je dan al een verschil hebben van 30,5 uur. Je stelt het echt te simpel in theorie ten op zichte van de praktijk. Niet iedereen die in loondienst werkt kan door de aard van zijn beroep flexibel werken. Of zomaar van baanwisselen of een eigen bedrijf beginnen.

En dan kun je, je ook afvragen of het voor de kinderen van de Gingers zo leuk/ wenselijk is om 5 dagen per week naar de vso en bso te moeten. Wij hebben in ieder geval geen familie die het over kan nemen, nog ruimte voor een aupair en geen gastouder mogelijkheden hier in de buurt.

Dus nee, wij hebben er niet voor gekozen om beide fulltime te werken. Uitvreters die wij zijn. Alhoewel; naast kinderopvangtoeslag en kinderbijslag ontvangen wij geen toeslagen.

Jij zult ongetwijfeld in jouw bubbel het allemaal weer anders meemaken. Maar bedenk dan even dat niet iedereen in jouw bubbel leeft en dat jouw bubbel representatief is voor get gros van de samenleving.

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 22:11

Gingergirl schreef op 03-08-2022 om 22:02:

[..]

Klopt in theorie maar niet in de praktijk.

Ik maak maar even een voorbeeld van ons de familie Ginger gebaseerd op jouw rekensom wat betreft werken, slapen., wel met ons huidige werk (loondienst, beiden werken dan fulltime ma t/m vrijdag).

Ma t/m vrijdag: pa en ma Ginger staan op om 6.30 uur met de kinderen en zetten ze om 7.30 uur af op de voorschoolse opvang ( vso). Om naar hun werk te vertrekken.

Ma t/ m vrijdag: kinderen worden om 18.00 uur opgehaald uit de buitenschoolse opvang (bso). Thuis even kletsen, eten, douchen, verhaaltje voorlezen en dan is het om 19.30 uur bedtijd, want de kinderen van de familie Ginger zijn nog jong en na zo'n lange dag zijn kleintjes echt wel moe.

S'morgens zien de Gingers de kinderen dus 1 uur x 5 dagen = 5 uur per week.

En S'avonds zien de Gingers de kinderen dus 1,5 uur x 5 dagen = 7,5 uur per week

Weekenden zijn de Gingers niet aan het werk ( kan ook niet in hun werk) en laten we stellen dat al het huishoudelijk werk wat de Gingers hebben door de weeks gedaan is als de kinderen slapen. Dan kunnen zij zeg van 8.00 uur tot 20.00 uur ( weekend wat later naar bed )= 12.00 uur per dag × 2= 24 uur met hun kinderen door brengen.

5 uur + 7,5 uur + 24 uur= 36,5 uur per week met de kinderen doorbrengen als beide Gingers fulltime zouden werken.

Jij stelt dat het 67 uur zou moeten zijn, dat is dus bij velen echt niet haalbaar. Hier zou je dan al een verschil hebben van 30,5 uur. Je stelt het echt te simpel in theorie ten op zichte van de praktijk. Niet iedereen die in loondienst werkt kan door de aard van zijn beroep flexibel werken. Of zomaar van baanwisselen of een eigen bedrijf beginnen.

En dan kun je, je ook afvragen of het voor de kinderen van de Gingers zo leuk/ wenselijk is om 5 dagen per week naar de vso en bso te moeten. Wij hebben in ieder geval geen familie die het over kan nemen, nog ruimte voor een aupair en geen gastouder mogelijkheden hier in de buurt.

Dus nee, wij hebben er niet voor gekozen om beide fulltime te werken. Uitvreters die wij zijn. Alhoewel; naast kinderopvangtoeslag en kinderbijslag ontvangen wij geen toeslagen.

Ik ook niet, want daar heb ik geen recht op.

Niet iedereen kan thuis werken en niet iedereen heeft flexibele werktijden. 
In jouw wereld wel blijkbaar. Daar is ook niemand gescheiden. Maar je projecteert jouw leven enorm op dat van anderen. Iedereen moet maar kunnen hoe jij het doet.
Een forum is geen plek om met verwijten te gooien maar een plek waar je andere inzichten kunt opdoen en kunt leren als ouder, mens en medeburger. 

Pistache schreef op 03-08-2022 om 21:57:

[..]

Je vergeet even dat studenten ook gewoon parttime werken? Vaak net zoveel uren als de Rita's, maar dan hebben ze er nog een studie bij.

De meeste Rita’s die ik ken, gingen pas minder werken toen ze kinderen hadden. Vanaf een jaartje of 16/17 gingen ze al aan het werk. Zelf werkte ik als student minder. Uur reistijd enkele reis en ik kon echt niet lang meer werken. Maar al zouden die studenten net zo veel werken. Rita betaalde wel mee aan die studie waar ze zelf niet van kon profiteren. En Rita las ook over die feestende studenten die lange tijd studiefinanciering kregen en nauwelijks studievoortgang maakten. Ik ben na 2 jaar gewisseld van studie, 2 jaar weggegooid en die Rita maar betalen…. 

En dan daarna toen Rita minder ging werken en ik net begon en een prima salaris kreeg (wel minder dan jou, die 8K netto is wel per persoon toch). Ik werkte fulltime, kon niet iedere keer klaar staan op school. Jij waarschijnlijk wel, maar er zullen ook genoeg mensen als mij zijn. Maar Rita stond wel iedere keer klaar om te helpen met de knutselmiddag en het luizen pluizen. Misschien moet ik haar daar toch ook maar voor vergoeden. En toen een gezamenlijk familielid ziek werd, kon Rita mee naar de artsen en thuis helpen. Ik niet.

Ik kon door de toeslagenaffaire lange tijd geen gebruik maken van toeslagen. Kwam er alleen voor te staan met 3 kinderen. Werkte fulltime en had geen opvang. Gelukkig een flexibele werkgever. Werkte onder schooltijd sowieso op kantoor en maakte de rest van de uren thuis. Als de kinderen in bed lagen, vaak tot 1.00/2.00 om de volgende dag weer vroeg op te staan. Tja, qua uren in de dag is het haalbaar. Later kwam 1 van mijn kinderen thuis te zitten. En naast mijn fulltime baan moest ik ook nog eens het volledige thuisonderwijs gaan verzorgen. Paste ook, want het moest. Gevolg is wel dat ik nu met één burn-out thuis zit. Profiteer ik weer van het systeem, want krijg wel mijn goede salaris. 
Ik ben blij met Rita en misschien had ik er meer een voorbeeld aan moeten nemen. Rita, bedankt voor alles.

Pistache

Pistache

03-08-2022 om 22:31 Topicstarter

MamaE schreef op 03-08-2022 om 22:22:

Niet iedereen kan thuis werken en niet iedereen heeft flexibele werktijden.
In jouw wereld wel blijkbaar. Daar is ook niemand gescheiden. Maar je projecteert jouw leven enorm op dat van anderen. Iedereen moet maar kunnen hoe jij het doet.
Een forum is geen plek om met verwijten te gooien maar een plek waar je andere inzichten kunt opdoen en kunt leren als ouder, mens en medeburger.

De statistieken spreken de verhalen hier tegen. In maar 11% van de gezinnen werkt zowel de vader als de moeder fulltime. Dus het gaat maar om een heel kleine groep. 

Met fulltime wordt overigens 35-40 uur bedoeld en niet 2x 60 uur, zoals jullie lijken te denken. Gemiddeld is de reistijd maar 25 minuten enkele reis en dus niet 2 uur, zoals ik hier lees 

Bijtje82

Bijtje82

03-08-2022 om 22:35

Pistache schreef op 03-08-2022 om 22:31:

[..]

De statistieken spreken de verhalen hier tegen. In maar 11% van de gezinnen werkt zowel de vader als de moeder fulltime. Dus het gaat maar om een heel kleine groep.

Met fulltime wordt overigens 35-40 uur bedoeld en niet 2x 60 uur, zoals jullie lijken te denken. Gemiddeld is de reistijd maar 25 minuten enkele reis en dus niet 2 uur, zoals ik hier lees

Misschien kloppen de statistieken gewoonweg niet.. niet alles is een op een op het normale dagelijks leven terug te voeren. 

Daarom zijn statistieken vaak gemiddelden. Maar zijn altijd uitersten aan de boven of onderzijden. En door die uitersten is je gemiddelde in dit geval geen realistische weergave.

Renmuis schreef op 03-08-2022 om 20:46:

[..]

ik volg je gedachtegang, maar dit gaat alleen maar veel administratieve rompslomp opleveren. Immers niet iedereen kan 32 uur werken, wegens arbeidsbeperkingen, wegens de aard van het beroep, wegens een zorgbehoevend kind of mantelzorg. Dan moeten er weer allemaal mensen gaan bepalen of je toch recht hebt op toeslagen, krijg je weer fraude en verdenkingen en bla bla.
Het systeem moet veel simpeler, niet ingewikkelder door meer voorwaarden, beperkingen en uitzonderingen.

Ja daar heb je gelijk in. Het moet niet te ingewikkeld worden. Dus misschien gewoon belasting verlagen en toeslagen afschaffen. Dan loont meer werken ook. Bijstand kan je verhogen om wegvallende zorgtoeslag en huurtoeslag te compenseren. Minimum loon ook omhoog. Het is natuurlijk lastig om een systeem te bedenken wat niet te ingewikkeld en bureaucratisch is en recht doet aan verschillende situaties. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.