Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Het wordt sowieso niet gratis, het wordt gratis tot het “maximale uurtarief”. Voor dit tarief valt nú al geen opvang te vinden en de daadwerkelijke uurtarieven stijgen alleen maar door, nu de vraag groter en groter wordt. Alles boven het uurtarief waar de overheid mee rekent moet je zelf ophoesten, wat voor armere gezinnen veel moeilijker te doen is dan voor veelverdieners. 

Pistache schreef op 02-08-2022 om 11:54:

[..]

Ik vind niet dat mensen met minder inkomen meer moeten betalen aan kinderopvang, maar dat het voor iedereen gratis of een stuk goedkoper moet zijn. Gelukkig is het een kwestie van tijd voordat mijn wens in vervulling gaat, want het ziet ernaar uit dat kinderopvang gratis wordt, ongeacht het inkomen van de ouders.

Ik zie mezelf totaal niet als slachtoffer, je kunt er niet verder naast zitten. Wel heb ik kritiek op het kinderopvangtoeslagsysteem dat we nu in Nederland hebben, net als heel veel anderen overigens.

Wij zijn niet bijna FIRE, we werken er naartoe, daardoor betalen we nu bijvoorbeeld hogere lasten voor onze woning.

Jouw wens gaat in vervulling?  Kinderopvang wordt gratis..... realiseer je je dan wel dat hij voor anderen de kinderopvang moet gaan betalen?  Hogere belastingen of minder groei in je salaris,  want gratis bestaat niet.  Dat geld dat het kost om een plek en medewerkers te hebben die de kinderen opvangen moet ergens vandaan komen. Daar ga jij ook aan meebetalen, echt waar.

Tenzij je dus in dat luchtkasteel op die roze wolk woont, dan kan je verder dromen over gratis kinderopvang weinig onderhoudskosten van je huis. 

Moet je nagaan - ik als kinderloze single moet dan mee gaan betalen voor andermans kinderen - oh, en ik verdien net wat boven minimumloon

En nee, daar zeur ik niet over. Zo werkt het in onze maatschappij. Ik heb bijvoorbeeld nog recht op zorgtoeslag, die ook anderen voor mij ophoesten.

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 12:42 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-08-2022 om 12:18:

[..]

Jouw wens gaat in vervulling? Kinderopvang wordt gratis..... realiseer je je dan wel dat hij voor anderen de kinderopvang moet gaan betalen? Hogere belastingen of minder groei in je salaris, want gratis bestaat niet. Dat geld dat het kost om een plek en medewerkers te hebben die de kinderen opvangen moet ergens vandaan komen. Daar ga jij ook aan meebetalen, echt waar.

Tenzij je dus in dat luchtkasteel op die roze wolk woont, dan kan je verder dromen over gratis kinderopvang weinig onderhoudskosten van je huis.

Ja zo kosten heel veel dingen in onze maatschappij geld. Ik betaal daar graag aan mee. Wij betalen al veel belasting voor dit soort dingen, dus dit kan er ook nog wel bij. Als we het met z'n allen dragen, dan is het voor iedereen goed te doen en eerlijk. Zo werkt ons belastingstelsel nu al. 

Bakblik schreef op 02-08-2022 om 10:21:

[..]

Heb net even de aangeschafte materialen voor onderhoud van de dakkapel betaald, moet later vandaag met oudste even studieboeken bestellen en collegegeld betalen en weg is het maandinkomen dat eergisteren gestort is.

Onderhoud van je huis kost veel geld en veel tijd. Dat valt niet in het niet, tenminste van een huis met muren van baksteen en kozijnen van hout niet.

Bij een luchtkasteel met een gaatje is een beetje bandenplak en een stickertje misschien genoeg.

Als je geen hypotheek meer betaald, heb je toch echt minder kosten per maand aan je huis hoor.

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2022 om 12:47

Pistache schreef op 02-08-2022 om 09:53:

[..]

Niet als je je huis volledig energieneutraal hebt gemaakt. Natuurlijk blijven er altijd wat onderhoudskosten over, maar dat valt in het niet bij de vaste woonlasten die je normaal gesproken hebt.

Vergeet niet dat je dan vermogensbelasting gaat betalen. 

KittyFantastico schreef op 02-08-2022 om 11:47:

Wat een tenenkrommend topic. Pistache, jij bent helemaal niet geïnteresseerd in de situaties van anderen, dat is al vanaf pagina 1 duidelijk. Ik zie vanuit jou nul begrip voor minderverdienenden, voor wie kinderopvang een veel grotere hap uit het netto inkomen is dan voor jou en je “bijna FIRE” gezin. Erg denigrerend om de eigen bijdrage van minderverdienenden “bijna gratis” te noemen, terwijl zij er keihard voor werken en veel moeten laten om dat maandelijks neer te leggen. En dan maar blijven ontkennen en jezelf met je hoge kosten als slachtoffer zien van het systeem. Wat een bord voor je kop!

Amen! Ze heeft helaas niet door hoe denigrerend ze schrijft. Erg jammer.

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 13:06 Topicstarter

Miepjecody schreef op 02-08-2022 om 12:44:

[..]

Als je geen hypotheek meer betaald, heb je toch echt minder kosten per maand aan je huis hoor.

Natuurlijk heb je dan veel minder kosten. Onderhoud kun je gewoon een vast bedrag per maand voor inleggen zodat je altijd genoeg hebt voor verwachte en onverwachte kosten, maar zoveel hoeft dat niet te zijn. 

Ik heb al 10 jaar mijn eigen koopwoning, dus weet wel welke kosten erbij komen kijken.

KittyFantastico schreef op 02-08-2022 om 12:12:

Het wordt sowieso niet gratis, het wordt gratis tot het “maximale uurtarief”. Voor dit tarief valt nú al geen opvang te vinden en de daadwerkelijke uurtarieven stijgen alleen maar door, nu de vraag groter en groter wordt. Alles boven het uurtarief waar de overheid mee rekent moet je zelf ophoesten, wat voor armere gezinnen veel moeilijker te doen is dan voor veelverdieners.

Ligt eraan waar je woont. Kinderopvangketen waar onze peuter heen gaat houdt maximale uurtarief aan. Tot vorig jaar zaten ze daar zelfs onder. 

Bijtje82 schreef op 02-08-2022 om 12:47:

[..]

Vergeet niet dat je dan vermogensbelasting gaat betalen.

Absoluut niet

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 13:33 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 02-08-2022 om 12:47:

[..]

Vergeet niet dat je dan vermogensbelasting gaat betalen.

Misschien kun je je er eerst eens in verdiepen voordat je zomaar iets roept?

Pistache schreef op 02-08-2022 om 13:33:

[..]

Misschien kun je je er eerst eens in verdiepen voordat je zomaar iets roept?

Ooit jezelf verdiept in spreekwoorden?  Iets met pot en ketel? 

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 13:46 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-08-2022 om 13:43:

[..]

Ooit jezelf verdiept in spreekwoorden? Iets met pot en ketel?

Vermogensbelasting betaal je alleen als het om een tweede woning gaat, die dus niet je hoofdverblijf is.

Pistache schreef op 02-08-2022 om 13:46:

[..]

Vermogensbelasting betaal je alleen als het om een tweede woning gaat, die dus niet je hoofdverblijf is.

Wat een rare reactie.  Ik heb het niet over vermogen maar over spreekwoorden.

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2022 om 13:59

Pistache schreef op 02-08-2022 om 13:46:

[..]

Vermogensbelasting betaal je alleen als het om een tweede woning gaat, die dus niet je hoofdverblijf is.

Ik was misschien niet helemaal correct, maar betalen moet je sowieso. 

https://www.hypotheek.nl/nieuws/geld/huis-afbetaald-hypotheek-afgelost/#:~:text=Vermogensbelasting%20betaal%20je%20alleen%20als,afgelost%20volledig%20belastingvrij%20van%20afkomt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.