Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen?

De topictitel zegt het al: Hoeveel geld ben jij kwijt aan je kinderen? We kwamen er op in een ander topic, dus misschien is het leuk om het gesprek hier voort te zetten.


Decembermamma schreef op 02-08-2022 om 09:00:

[..]

Ik heb nooit namen in labels hoeven zetten mijn zoon is erg zuinig op zijn spullen.

Mijn kind ook maar toch labels. Dan weet je in een bak met gymschoentjes bij de kleuters welke van wie zijn. En als een ander kind iets confisqueert kun je aantonen dat het van jou is. Kind is zuinig, maar niet onfeilbaar. 

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 09:26 Topicstarter

Gingergirl schreef op 01-08-2022 om 23:15:

[..]

Op 30 juni 15.29 uur, noemde je de opvangkosten " over de balk smijten" zie je eigen tekst:

"Dat klopt en toch vind ik het een heleboel geld. We werken er hard voor, dus ik vind het zonde om ZO OVER DE BALK TE SMIJTEN voor iets wat andere mensen bijna gratis krijgen".

Nu zeg je weer " we hebben het met liefde betaald". Dat is toch wel anders nietwaar.

Lees dus even je eigen posts terug dan snap je vast wat er bedoeld wordt.

Dat kan naast elkaar bestaan. We smijten het met liefde over de balk voor onze kinderen.


Pistache

Pistache

02-08-2022 om 09:29 Topicstarter

Max88 schreef op 01-08-2022 om 23:47:

[..]

Je zei anders eerder dat je niet kon wachten tot je hypotheek was afgelast en je luxere dingen kon gaan doen. Ik vind dat vrij verwarrend.

Daarnaast kun je kinderen heel goed uitleggen dat de kansen die zij krijgen niet voor iedereen zijn weggelegd. Kortom, je kinderen kunnen delen in je rijkdom zonder er verwende afhankelijke krengetjes van te worden die denken dat alles normaal is.

Nee hoor, we doen nu soms al luxe dingen, maar dat zijn heel bewuste keuzes. We doen niet alles maar, omdat we het kunnen betalen, of omdat iedereen om ons heen het doet. 

Ik kijk zeker uit naar de tijd dat we onze hypotheek hebben afbetaald, maar dat heeft een andere reden. Het lijkt me fijn om volledige beschikking te hebben over ons geld en daarmee volledige vrijheid te hebben over de invulling van onze tijd en ons leven. 

MamaE schreef op 02-08-2022 om 09:05:

[..]

Mijn kind ook maar toch labels. Dan weet je in een bak met gymschoentjes bij de kleuters welke van wie zijn. En als een ander kind iets confisqueert kun je aantonen dat het van jou is. Kind is zuinig, maar niet onfeilbaar.

Kind is zuinig inderdaad.  Doet tijdens de tekenles het lichtgekleurde vest even uit om geen verf in de mouwen te krijgen.  Hangt vest aan haken bij de deur van het lokaal.  Na de les is vest weg en niemand heeft het gezien, wordt gezegd. Tot het na de herfstvakantie opduikt bij een klasgenoot.  Geen naam in het label dus niet te bewijzen. 

Pistache schreef op 02-08-2022 om 09:29:

[..]

Nee hoor, we doen nu soms al luxe dingen, maar dat zijn heel bewuste keuzes. We doen niet alles maar, omdat we het kunnen betalen, of omdat iedereen om ons heen het doet.

Ik kijk zeker uit naar de tijd dat we onze hypotheek hebben afbetaald, maar dat heeft een andere reden. Het lijkt me fijn om volledige beschikking te hebben over ons geld en daarmee volledige vrijheid te hebben over de invulling van onze tijd en ons leven.

Heb jij een hypotheek? Volgens mij kan je alleen hypotheek krijgen voor een onroerende zaak. Gefantaseerde luchtkastelen vallen daar niet onder.

Edit: zeker de kastelen op roze wolken krijgen moeilijk hypotheek, omdat de waarde daarvan nogal wisselt doordat ze zomaar uit elkaar zouden kunnen spatten. 

MamaE schreef op 01-08-2022 om 23:59:

Twee of meer kinderen op vijf clubjes zou ons vooral logistiek gezien niet lukken waarschijnlijk. Als ze toevallig dezelfde dingen doen op dezelfde dagen en tijden misschien nog net wel, maar zelfs dan is vijf dingen veel.

Valt wel mee; ze gaan er vaak zelf heen/ terug. Mits het in de buurt zit natuurlijk.

Pistache schreef op 02-08-2022 om 09:26:

[..]

Dat kan naast elkaar bestaan. We smijten het met liefde over de balk voor onze kinderen.


Tuurlijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 09:44

Pistache schreef op 02-08-2022 om 09:29:

[..]

Nee hoor, we doen nu soms al luxe dingen, maar dat zijn heel bewuste keuzes. We doen niet alles maar, omdat we het kunnen betalen, of omdat iedereen om ons heen het doet.

Ik kijk zeker uit naar de tijd dat we onze hypotheek hebben afbetaald, maar dat heeft een andere reden. Het lijkt me fijn om volledige beschikking te hebben over ons geld en daarmee volledige vrijheid te hebben over de invulling van onze tijd en ons leven.

Een afbetaald huis kost toch nog steeds geld?

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 09:51 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-08-2022 om 09:37:

[..]

Heb jij een hypotheek? Volgens mij kan je alleen hypotheek krijgen voor een onroerende zaak. Gefantaseerde luchtkastelen vallen daar niet onder.

Edit: zeker de kastelen op roze wolken krijgen moeilijk hypotheek, omdat de waarde daarvan nogal wisselt doordat ze zomaar uit elkaar zouden kunnen spatten.

Ja we wonen in een huis. Vreemde post dit. Ben je nu al dronken zo vroeg in de ochtend, of zit je in een andere tijdzone?

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 09:53 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 09:44:

[..]

Een afbetaald huis kost toch nog steeds geld?

Niet als je je huis volledig energieneutraal hebt gemaakt. Natuurlijk blijven er altijd wat onderhoudskosten over, maar dat valt in het niet bij de vaste woonlasten die je normaal gesproken hebt.

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 09:44:

[..]

Een afbetaald huis kost toch nog steeds geld?

Natuurlijk wel want je hebt toch onderhoudskosten. En je belastingvoordeel valt weg. Maar ik kan me voorstellen dat het toch fijn voelt als er geen hypotheek meer zit op je huis (bij ons over een paar jaar het geval).

Kan me voorstellen dat het wegvallen van een maandelijkse hypotheek fijn is! Maar onderschat onderhoud niet (en de huidige kosten daarin natuurlijk).. Een huis goed onderhouden kost geld en tijd!

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 10:00

Poezekat schreef op 02-08-2022 om 09:56:

[..]

Natuurlijk wel want je hebt toch onderhoudskosten. En je belastingvoordeel valt weg. Maar ik kan me voorstellen dat het toch fijn voelt als er geen hypotheek meer zit op je huis (bij ons over een paar jaar het geval).

Oh ja dat zal best fijn zijn maar dit huis is  pas over 20 jaar afbetaald, woon gelukkig wel heel goedkoop. 

Pistache

Pistache

02-08-2022 om 10:03 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 10:00:

[..]

Oh ja dat zal best fijn zijn maar dit huis is pas over 20 jaar afbetaald, woon gelukkig wel heel goedkoop.

Zo heeft iedereen andere prioriteiten. Wij streven ernaar om voor ons 50e FIRE te zijn.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 10:07

Pistache schreef op 02-08-2022 om 10:03:

[..]

Zo heeft iedereen andere prioriteiten. Wij streven ernaar om voor ons 50e FIRE te zijn.

Ja de mijne liggen vooral bij mijn kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.